آشنایی با مشاغل مناسب برای دورکاری و کار از خانه

نوشته شده توسط ریحانه اهرابی
زمان مطالعه: 7دقیقه
آشنایی با مشاغل مناسب برای دورکاری و کار از خانه

در سال‌های اخیر، مخصوصاً بعد از اپیدمی کرونا، مشاغل مناسب برای دورکاری محبوبیت زیادی پیدا کرده است. بسیاری از افراد قبل از کرونا نیز به‌صورت دورکاری شاغل بودند؛ اما کم‌کم این مسئله گسترش زیادی پیدا کرد؛ طوری که بسیاری از مشاغلی که در محل کار نیز انجام می‌گرفتند، به‌ناچار بعد از کرونا به خانه‌ها روی آوردند.

ممکن است شما هم به‌صورت دورکاری برای شرکتی در حال کار کردن باشید یا به‌صورت فریلنسری در خانه پروژه انجام می‌دهید یا هنوز شاغل نباشید و به دنبال فرصت‌ها و مشاغلی که برای کار کردن در خانه مناسب هستند می‌گردید. ما در این مطلب ابتدا مزیت‌های کار کردن در خانه را شرح می‌دهیم و سپس مشاغل مناسب برای دورکاری را به شما معرفی می‌کنیم.

برای مشاهده فرصت‌های شغلی مشاغل مختلف، می‌توانید سری به سایت استخدامی جاب ویژن بزنید. همچنین می‌توانید آگهی‌های استخدام مشاغل دورکاری فعال را نیز در سایت مشاهده کنید.

مزیت‌های کار در خانه

مزایای دورکاری

کار در خانه هم برای کارمندان و هم برای کارفرمایان مزایایی دارد. دورکاری موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه، کاهش استرس، افزایش بازده، قرار نگرفتن در معرض سرماخوردگی و بیماری‌های مختلف می‌شود.

ممکن است شما هم به دلایل مختلفی مشاغل مناسب برای دورکاری را ترجیح دهید. به‌عنوان‌مثال کار در خانه به شما این امکان را می‌دهد که انعطاف‌پذیری بیشتری در زندگی روزمره داشته باشید، فرصت کار در شرکت‌های خارجی را پیدا کنید و در کنار کار ثابت خودتان، پروژه‌های شخصی دیگری را نیز با حفظ حقوق ثابت انجام دهید.

استخدام

معایب دورکاری

کار در خانه علاوه بر مزیت‌هایی که دارد، دارای اشکالاتی است که از جمله آن‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش انزوا و حس تنهایی
  • امکان کار کردن زیاد و خسته شدن
  • حواس پرتی در خانه
  • مشکلات در ایجاد تعادل بین کار و زندگی
  • کاهش انگیزه به دلیل ارتباط کمتر با محل کار
  • چالش پیدا کردن فضای مناسب در خانه برای کار کردن
  • فعالیت فیزیکی کمتر

مشاغل مناسب دورکاری و کار از خانه

در اینجا به معرفی بهترین مشاغل دورکاری که درآمد خوبی نیز دارند، خواهیم پرداخت. بدیهی است که تعداد مشاغلی که می‌توانند به‌صورت دورکار انجام گیرند، بسیار زیاد است و در ادامه فقط به معرفی متداول‌ترین آن‌ها پرداخته‌ایم.

توسعه‌دهنده وب (Web developer)

توسعه وب می‌تواند از طراحی وب‌سایت تا نوشتن کدهایی که باعث کارکرد آن می‌شود متغیر باشد. یک توسعه‌دهنده وب می‌تواند سایت‌ها را برای اهداف شخصی یا تجاری ایجاد و طراحی کند و مهارت‌های خود را در زمینه انتشار، تبلیغات، مشاوره مدیریت، طراحی سیستم‌های کامپیوتری و سایر زمینه‌ها به کار گیرد. تقریباً هر صنعتی به‌نوعی به توسعه‌دهندگان وب وابسته است؛ بنابراین انتظار می‌رود بازار کار این شغل در دهه آینده 8 درصد رشد کند.

دستیار مجازی (Virtual assistant)

دستیار مجازی خدمات اداری، فنی و خلاقانه را برای طیف وسیعی از صنایع مانند مراقبت‌های بهداشتی، حقوقی، دولتی و مالی ارائه می‌دهد. اگر فردی منظم هستید و می‌توانید وظایف اداری مانند پاسخ به ایمیل‌ها، مدیریت تقویم، واردکردن داده‌ها و کمک به رسانه‌های اجتماعی را انجام دهید، این شغل مناسب شما است. ازآنجاکه دستیاران مجازی در زمینه‌های مختلفی کار می‌کنند، دامنه حقوق آن‌ها نیز گسترده است.

مترجم

اگر به زبان انگلیسی و حداقل یک زبان دیگر تسلط دارید، می‌توانید به‌صورت دورکاری با مدارس، آموزشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، دادگاه‌ها، شرکت‌ها و سایر نهادهای بخش دولتی و خصوصی همکاری کنید. تا زمانی که می‌دانید چگونه به دو زبان مختلف صحبت کنید و بنویسید، می‌توانید به‌صورت دورکاری در خانه یا هر جای دیگری کار کنید.

روان‌درمانگر و روانشناس

یکی از مشاغل مناسب برای دورکاری، شغل رواشناسی و مشاوره است. درمانگران معمولاً تمام‌وقت کار می‌کنند و بسیاری از آن‌ها جلسات خصوصی با مراجع خود دارند؛ بنابراین با استفاده از برنامه‌های چت ویدئویی آنلاین مانند زوم و اسکایپ به بیماران خود این امکان را می‌دهند که بدون ترک خانه به آن‌ها مراجعه کنند.

معاون یا دستیار حقوقی و قانونی

حقوقدانان و دستیاران حقوقی کارهای مختلفی را مانند تحقیقات حقوقی و تهیه اسناد برای حمایت از وکلا انجام می‌دهند. اگرچه این افراد بیشتر برای شرکت‌های حقوقی کار می‌کنند؛ اما این مشاغل را می‌توان در سازمان‌های دولتی و بخش‌های حقوقی شرکت‌ها نیز یافت.

رزومه ساز

معلم یا مربی

همه‌گیری کرونا باعث شد بسیاری از مدارس و دانشگاه‌ها به‌طور موقت به کلاس‌های درس مجازی روی آورند. همچنین امروزه اینترنت فرصت‌هایی را برای معلمان و دانش آموزان ایجاد کرده است که از راه دور باهم ارتباط برقرار کنند. بعد از باز شدن مجدد مدارس، همچنان فرصت‌هایی برای کار در خانه برای معلمان وجود خواهد داشت؛ زیرا این احتمال می‌رود که مدارس و دانشگاه‌ها به صورت ترکیب حضوری و آنلاین به ارائه درس‌های خود بپردازند.

بانکداری

در حال حاضر اغلب کارهای بانکی به‌صورت آنلاین یا توسط اپلیکیشن‌ها قابل انجام است و نیاز چندانی به مراجعه به بانک نیست. به همین دلیل امور مالی و بانکی مملو از فرصت‌های کار از خانه برای انواع زمینه‌های شغلی است. مدیران بانک‌ها، مسئولان وام، تیم‌های پشتیبانی مشتری و حتی توسعه‌دهندگان برنامه‌ها، مثال‌هایی از این مشاغل هستند.

ادمین شبکه‌های اجتماعی

در سال‌های اخیر، حضور مشاغل در رسانه‌های اجتماعی اهمیت روزافزونی پیدا کرده است. اگر مهارت استفاده از رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و اینستاگرام را دارید، می‌توانید به‌صورت دورکاری به مشاغل مختلف کمک کنید تا برند و محصولات خود را از طریق بازاریابی تبلیغ کنند.

نماینده فروش

نمایندگان فروش، اطلاعات مشتریان ازجمله آدرس و شماره تلفن را برای پیگیری‌های بعدی دریافت می‌کنند. آن‌ها میزان فروش شرکت‌ها‌ را بر اساس میانگین موفقیت و شکست تنظیم می‌کنند و از طریق ارتباطات دوستانه و جذاب با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند.

اگر مهارت‌های ارتباطی خوبی دارید و به صحبت با مشتریان علاقه‌مندید و با اعداد و ارقام نیز آشنا هستید، می‌توانید یک نماینده فروش شوید. پیش‌بینی می‌شود بازار کار این شغل در دهه آینده 5 درصد رشد کند.

نویسنده یا ویراستار

شغل نویسندگی به صورت دورکاری

اگر دسترسی به اینترنت و لب تاپ شخصی دارید و از تجربه مناسب نیز برخوردار هستید، فرصت‌های کار از خانه برای افرادی که دارای مهارت نویسندگی، ویرایش، تصحیح و ویراستاری هستند بسیار زیاد است. وبلاگ نویسان، کارشناسان تولید محتوا، روزنامه‌نگاران، نویسندگان فنی و ویراستاران که نحوه برنامه‌ریزی و ارائه محتوا و رعایت ددلاین‌ها را دارند، جزو مشاغل مناسب برای دورکاری محسوب می‌شوند.

مشاغل سطح ابتدایی را در این حوزه می‌توان با کارآموزی یا تجربه کم شروع کرد؛ اما موقعیت‌های شغلی بالاتر نیاز به تجربه زیادی در این حوزه دارد. همچنین بازار کار این مشاغل بسیار پررقابت است.

کارشناس ورود اطلاعات

این افراد اطلاعاتی مانند صورت‌حساب، پرونده پزشکی یا قانونی و سایر داده‌ها را وارد سیستم رایانه می‌کنند. اگر به حوزه IT و مهارت‌های ارتباطی تسلط دارید، این شغل یکی دیگر از مشاغل مناسب برای دورکاری است.

طراح گرافیک

بسیاری از مشاغل به شخصی نیاز دارند که لوگوها، وب‌سایت‌ها یا تبلیغات بصری آن‌ها را طراحی کند. میزان درآمد شما در این شغل بستگی به دامنه پروژه و تجربه شما دارد. اگر مدرک یا تجربه خوبی در این زمینه دارید، می‌توانید سالانه حقوق بسیار خوبی از این شغل دریافت کنید و هرچقدر مهارت‌های بیشتری داشته باشید، مشتریان شما نیز بیشتر خواهند شد.

مسئول ارتباط با مشتریان

هر زمان که با پشتیبانی جایی در مورد یک محصول تماس می‌گیرید یا محصولی سفارش می‌دهید، با مسئولان ارتباط با مشتریان صحبت می‌کنید. این شغل برای اکثر صنایع موردنیاز است و داشتن مهارت‌های ارتباطی و مدیریت، از ملزومات آن است.

توسعه‌دهنده نرم‌افزار

توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، برنامه‌ها یا سیستم‌هایی را که روی رایانه یا دستگاه‌های دیگری اجرا می‌شوند را به وجود می‌آورند. آن‌ها اصول مهندسی، تجزیه‌وتحلیل و علوم کامپیوتر را برای توسعه و تست انواع نرم‌افزارها و برنامه‌ها به کار می‌برند. بسیاری از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، توسط شرکت‌های طراحی سیستم‌های کامپیوتری و خدمات مرتبط یا تولید و ناشران نرم‌افزار، استخدام می‌شوند.

برنامه‌نویس

مشاغل مرتبط با برنامه‌نویسی یکی از متداول‌ترین مشاغل در بازار کار مدرن است. با انتقال بسیاری از خدمات و کسب‌وکارها به‌سوی تکنولوژی‌های دیجیتال و آنلاین، نیاز به برنامه‌نویسانی وجود دارد که بتوانند برنامه‌ها و وب‌سایت‌های مختلف را طراحی و راه‌اندازی کنند. این شغل برای کار از خانه بسیار ایده‌آل است و فقط به یک لب تاپ نیاز دارد.

کارشناس امنیت اطلاعات

شما به‌عنوان یک متخصص امنیت، شبکه‌ها را ازنظر تهدیدهای امنیتی زیر نظر گرفته و استانداردهای امنیتی را پیاده‌سازی می‌کنید. همچنین می‌توانید سیستم‌های حفاظت از داده را نیز نصب کنید. با توجه به رونقی که امنیت آنلاین در سال‌های اخیر داشته است، انتظار می‌رود این شغل طی چند سال آینده به‌طور پیوسته رشد کند.

پرستار

بسیاری از خدمات مراقبت‌های بهداشتی از راه دور از طریق رایانه یا دستگاه‌های تلفن همراه، فرصت‌هایی را برای پرستاران برای کار در خانه ایجاد کرده است. بعد از اپیدمی کرونا بیشتر شرکت‌ها، خطوط پشتیبانی بیمار، تریاژ تلفنی و سایر گزینه‌های از راه دور را برای رفع نیازهای بیماران اضافه کرده‌اند تا بدون مراجعه به پزشک بتوانند به تمام خدمات درمانی دسترسی داشته باشند.

حسابدار

دفتردارهای حسابداری و حسابرسی، اسناد مالی را تهیه کرده و از صحت آنان اطمینان حاصل می‌کنند. مشاغل مربوط به حسابداری برای کار در خانه مناسب است؛ اما در برخی موارد مراجعه حضوری به مشتریان نیاز است. حسابداران ستون اصلی و مسئول حقوق کارمندان شرکت‌ها هستند. همچنین یک حسابدار اغلب نیاز به مدرک تحصیلی در این رشته و درک خوبی از شیوه‌های حسابداری دارد.

بازاریاب وابسته (Affiliate Marketing)

بازاریابی وابسته به این معنی است که یک شرکت برای تبلیغ و مارکتینگ خود به شخص سومی که به بازاریابی محصولات آن‌ها کمک کند، روی می‌آورد. این بازاریابان به‌اندازه تبلیغی که انجام می‌دهند و مؤثر واقع می‌شود، حق کمیسیون دریافت می‌کنند. به‌عنوان‌مثال فرض کنید شما یک وب‌سایت دارید که در آن لینک خرید کتابی را در سایت دیجی‌کالا قرار داده‌اید. وقتی بازدیدکننده روی لینک خرید آن کتاب کلیک و کتاب را خریداری کند، دیجی‌کالا درصدی از فروش را به شما پرداخت خواهد کرد.

رونویسی پزشکی

این کار اساساً به این معنی است که به فایل‌های صوتی مانند سخنرانی‌ها یا دستورات پزشکی پزشکان گوش دهید و سپس آنچه را که می‌شنوید تایپ کنید. هنگامی‌که شما به‌عنوان یک رونویس پزشکی کار می‌کنید، وظیفه شما این است که فایل‌های صوتی را از پزشکان بگیرید و آن‌ها را به گزارش‌های مکتوب تبدیل کنید. این شغل برای کار در خانه ایده‌آل است؛ زیرا سکوت خانه به شما این امکان را می‌دهد که بهتر کار کنید.

آشپز

اگر مهارت پخت‌وپز دارید، می‌توانید علاقه خود را به یک کسب‌و‌کار تبدیل کنید. از آشپزخانه خانه خود می‌توانید یک تهیه غذا یا کترینگ راه‌اندازی کنید یا یک سرآشپز شخصی شوید.

فروشنده محصولات دست‌ساز

اگر شما هم استعدادی در ساخت محصولات دست‌ساز مختلف دارید، به‌راحتی در خانه می‌توانید شاغل باشید و محصولات خود را آنلاین تبلیغ کنید و به فروش برسانید.

چگونه مشاغل مناسب برای دورکاری را پیدا کنیم؟

جستجوی آگهی های استخدام مشاغل دورکاری

شما می‌توانید با توجه به مهارت‌ها و حوزه‌ای که در آن قصد فعالیت دارید، مشاغل مناسب برای دورکاری را پیدا کنید. در قدم اول یک رزومه خوب و استاندارد برای خود بسازید. برای این کار می‌توانید از رزومه ساز آنلاین جاب ویژن کمک بگیرید. در قدم بعدی به سایت کاریابی جاب ویژن رفته و از قسمت نوار جستجو، نام شغل مدنظر یا دسته شغلی آن را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید از گزینه‌های دیگری ازجمله شهر موردنظرتان، حقوق، اندازه سازمان، مزایا، مقدار سابقه کار یا کارآموزی و … نیز استفاده کنید. بعد از انتخاب گزینه‌های موردنظرتان، گزینه دورکاری را در قسمت نوار جستجو فعال کرده تا تمام آگهی‌های استخدام مشاغل دورکاری در حوزه شغلی شما، برایتان نشان داده شود.

همچنین می‌توانید برای اطلاع از جدیدترین آگهی‌های استخدام مشاغل دورکاری، در کانال تلگرامی جاب ویژن نیز عضو شوید یا گزینه ایمیل اطلاع‌رسانی را در پروفایل شخصی خود فعال کرده تا این موقعیت‌های شغلی از طریق ایمیل برای شما ارسال شود.

جمع‌بندی

در سال‌های اخیر، خصوصاً بعد از اپیدمی کرونا، مشاغل مناسب برای دورکاری محبوبیت زیادی بین کارمندان و کارفرمایان کسب کرده است؛ به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود حتی بعد از نابودی بیماری کرونا برخی مشاغل همچنان به‌صورت ترکیبی حضوری و دورکاری فعالیت کنند. کار در خانه مزیت‌های زیادی ازجمله کاهش استرس، صرفه‌جویی در وقت و هزینه و دچار نشدن به انواع بیماری‌ها خصوصاً کرونا دارد.

مشاغل زیادی برای کار در خانه وجود دارند که افراد با توجه به مهارت‌ها و تجارب خود می‌توانند یکی از آن‌ها را انتخاب کنند و به‌راحتی در خانه به کسب درآمد بپردازند.

شما می‌توانید برای مشاهده فرصت های استخدام مشاغل مناسب برای دورکاری به سایت استخدامی جاب ویژن سری بزنید.

منبع: careerbuilder.com

نویسنده

  • ریحانه اهرابی

    من ریحانه، فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی از دانشگاه شریف هستم و از همان زمان عاشق نویسندگی و فعالیت در نشریه‌های مختلف دانشگاه بودم. به همین دلیل بعد از فارغ التحصیلی، علایقم را دنبال کردم و در حوزه تولید محتوا مشغول به کار شدم. بعد از یک سال فعالیت در این حوزه توانستم با اصول سئو آشنا شده و مسیر خود را به فعالیت در حوزه سئو تغییر بدهم. هم اکنون به عنوان کارشناس سئو فعالیت می‌کنم و عاشق حوزه شغلیم هستم.

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه