چگونه در مصاحبه شغلی به سؤال «چرا شغل قبلی خود را ترک کردی؟» جواب بدهیم؟

نوشته شده توسط ریحانه اهرابی
زمان مطالعه: 7دقیقه
چگونه در مصاحبه شغلی به سؤال «چرا شغل قبلی خود را ترک کردی؟» جواب بدهیم؟

مصاحبه شغلی یکی از مهم‌ترین مراحل گزینش و استخدام کارجویان است که موفقیت در آن، به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از این عوامل، آمادگی جواب دادن به سؤالات متداولی است که در هر مصاحبه‌ای از شما پرسیده می‌شوند. آمادگی قبلی، استرس شما را کاهش می‌دهد و وقت کافی برای بررسی جواب‌هایتان در اختیار شما می‌گذارد.

استخدام

در فرآیند مصاحبه شغلی، اغلب علت ترک شغل قبلی را از شما می‌پرسند. دانستن این‌که چگونه صادقانه به این پرسش پاسخ دهید و چه اطلاعاتی را به اشتراک بگذارید، بسیار مهم است. اگر می‌خواهید بدانید که چرا کارفرمایان این سؤال را از کارجویان می‌پرسند، ادامه این مقاله را از دست ندهید. همچنین در این مطلب، نحوه پاسخگویی به این سؤال را توضیح می‌دهیم و چند نمونه پاسخ مناسب نیز در اختیار شما می‌گذاریم.

برای مشاهده فرصت‌‌های شغلی مختلف می‌توانید سری به سایت استخدام آنلاین جاب ویژن بزنید. همچنین می‌توانید رزومه‌تان را با کمک رزومه ساز آنلاین آماده کنید و برای موقعیت‌های موردنظر بفرستید.

چرا کارفرما در مورد علت ترک شغل قبلی سوال می‌کند؟

وقتی کارفرمایان این سؤال را از شما می‌پرسند، قصد دارند در مورد عملکرد شغلی و اخلاق حرفه‌ای شما بیشتر بدانند. آن‌ها می‌خواهند مطمئن باشند که شما توانایی انجام وظایف شغلی و مدیریت روابطتان را با همکاران خود دارید و انتظارات کارفرما با موفقیت برآورده می‌کنید.
همچنین با پرسش این سؤال، مصاحبه‌کننده به جواب سؤالات زیر نیز دست می‌یابد:

  • آیا به‌طور داوطلبانه موقعیت قبلی خود را ترک کردید یا اخراج شدید؟
  • آیا هم‌اکنون با شرکتی که آن را ترک کردید، روابط خوبی دارید؟
  • آیا دلیل ترک شما منطقی به نظر می‌رسد؟

اگر شما به‌طور داوطلبانه سازمان قبلی را ترک کرده باشید، این سؤال می‌تواند معیاری برای سنجیدن میزان وفاداری و تعهدتان باشد. همچنین شرایطی که تحت آن موقعیت قبلی خود را ترک کرده‌اید، بسیار مهم است. به‌عنوان‌مثال قبل از ترک شغل قبلی به‌صورت ناگهانی به آن‌ها اطلاع داده‌اید یا حداقل یک ماه قبل، آن‌ها را در جریان خروجتان از شرکت گذاشته‌اید.

بهترین روش‌ها برای جواب دادن به این سؤال

بهترین روش ها برای پاسخ به سوال ترک شغل قبلی

جواب‌های مناسب برای سؤال «چرا آخرین شغل خود را ترک کرده‌اید؟» شامل ترکیبی از جواب‌های کلی و جواب‌های منحصربه‌فردی است که به دلیل شما از ترک شغلتان ربط دارد. فرآیند جوابگویی به این سؤال از مراحل کلی‌‌ای که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، تشکیل شده است.

دلیل اصلی خود را برای ترک شغل قبلی انتخاب کنید

در جواب به این سؤال باید یک دلیل اصلی از چرایی ترک شغل قبلی خود، به اشتراک بگذارید. این دلیل می‌تواند ترکیبی از دلایل شخصی و حرفه‌ای مانند خروج برای کسب درآمد بیشتر یا مشکل در رفت‌وآمد به محل کار باشد. در صورت امکان، سعی کنید دلیلتان را به شغل جدیدی که برای آن مصاحبه می‌کنید ربط دهید. به‌عنوان‌مثال اگر برای کوتاه شدن مدت رفت‌و‌آمد به محل کار شغل قبلی‌تان را ترک کرده‌اید، توضیح دهید که چگونه این شغل جدید به مشکل شما کمک خواهد کرد.

دلایل خود را واضح بیان کنید

سعی کنید همه دلایلی را که برای ترک شغل قبلی خود و کسب تجربه جدید دارید، یادداشت کنید. در اینجا به‌عنوان نمونه چند سؤالی که به کشف این دلایل به شما کمک می کنند آورده شده است:

  • ارزش‌های شغلی و حرفه‌ای شما چیست؟
  • اهداف شغلی‌تان چیست و پنج سال دیگر خود را چگونه می‌بینید؟
  • در یک محیط کار به چه چیزی نیاز دارید؟
  • در مورد موقعیت شغلی خود چه چیزی را دوست دارید و از چه چیزهایی خوشتان نمی‌آید؟
  • روابط شما با همکاران و مدیران چگونه است؟
  • قصد دارید در چه صنعتی فعالیت کنید؟
  • آیا به اهداف و مسیر حرفه‌ای شرکت خود علاقه دارید؟

بعدازاینکه پاسخ‌های خود را نوشتید، چند مورد اصلی که قصد بیان آن‌‌ها را در مصاحبه دارید، انتخاب کنید. هنگام انتخاب این موارد دقت داشته باشید که دلایلتان بیشتر حرفه‌ای باشد تا شخصی. به‌عنوان‌مثال، ممکن است به دلیل تغییر شرایط زندگی‌تان مانند ازدواج یا مهاجرت به دنبال شغل جدیدی باشید؛ اما بهتر است در مورد این موضوع پاسخ‌هایی بدهید که بیشتر مربوط به موقعیت شغلی‌تان باشد.

رزومه ساز

فقط جزئیات مهم را به اشتراک بگذارید

به‌طورکلی، شما باید این سؤال را صادقانه جواب دهید؛ اما به خاطر داشته باشید که نباید اطلاعاتی را که خودتان یا کارفرمای سابقتان را بد جلوه بدهد، به اشتراک بگذارید. عدم بدگویی از کارفرمای قبلی، نشان‌دهنده احترام و ادب حرفه‌ای شما است که مصاحبه‌کننده متوجه آن خواهد شد.
همچنین اگر دلیل ترک شما به علت کمبود بودجه یا عوامل خارج از کنترلتان بود، حتماً آن را ذکر کنید و مرجعی ارائه دهید که آن را تأیید کند.

نگرشی مثبت نسبت به ترک شغل قبلی خود داشته باشید

صرف‌نظر از دلیل ترک شغل قبلی، باید این تغییر را تا حد ممکن مثبت و بلندپروازانه ترسیم کنید. حتی اگر به دلیل درگیری بین فردی یا عدم رضایت کامل از شغلتان آنجا را ترک کرده‌اید، سعی کنید با نگرشی مثبت یا بی‌طرف آن را بیان کنید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید بگویید که مسیر اهداف سازمان با اهداف شما منطبق نبوده است و همین امر باعث شده است تا به دنبال فرصت‌های جدیدتری بروید که با ارزش‌ها و اهدافتان هماهنگ‌تر باشد.

مطلب مرتبط: تکنیک STAR، راهکاری که شما را از یک مصاحبه شغلی سخت نجات می‌دهد!

پاسخ خود را کوتاه بیان کنید

در یک جلسه مصاحبه بسیار مهم است که به‌طور کامل به سؤالات مصاحبه‌کننده در مورد علت ترک شغل قبلی پاسخ دهید؛ اما پاسختان را در حدود یک یا دو جمله بیان کنید. سپس مکالمه را به این جهت ببرید که چرا شما بهترین گزینه برای این سمت شغلی هستید.

مطلب مرتبط:

برای سؤالات فرعی‌ای که از شما پرسیده می‌شود آماده باشید

در برخی از مصاحبه‌های شغلی بسته به نحوه پاسخگویی به سؤالات، ممکن است سؤالات دیگری از شما راجع به همان موضوع پرسیده شود. به‌عنوان‌مثال برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • آیا سعی کرده‌اید این موقعیت شغلی را در شرکت فعلی خود دنبال کنید؟
  • آیا به دنبال حل مشکلاتی که در شرکت برای شما وجود داشت رفته‌اید و چه تلاشی برای آن کردید؟
  • چگونه برنامه‌ریزی می‌کنید تا انتظاراتی که این شغل جدید از شما دارد را برآورده کنید و به مشکلات قبلی برنخورید؟

هنگام آمادگی برای سؤال اصلی همیشه این موارد را نیز در نظر بگیرید و برای آن‌ها چند جواب مختلف آماده کنید. دقت داشته باشید که جواب‌های خود را نیز واضح بیان کنید.

جواب‌های مناسب برای سؤال «چرا شغل قبلی خود را ترک کردید»

جواب مناسب برای پاسخ به سوال ترک شغل قبلی

بعد از رعایت تمام نکاتی که پیش‌ازاین گفته شد، باید دلایل اصلی ترک شغلتان را لیست کنید و برای هرکدام جوابی مناسب داشته باشید. در اینجا چندین پاسخ مطمئن و قابل‌قبول برای دلیل ترک شغل قبلی آورده شده است که اگر یکی از این دلایل را ذکر کنید، به‌احتمال‌زیاد رضایت مصاحبه‌کننده را جلب خواهید کرد.

  • من سال‌های زیادی در این سازمان شاغل بودم؛ بنابراین قصد تجربه یک محیط جدید را برای ادامه مسیر شغلی خود دارم.
  • به من پیشنهاد ارتقای شغلی در یک شرکت دیگر داده شد.
  • فرصتی برای پیشرفت حرفه‌ای و شغلی در سازمانی دیگر یافتم.
  • افزایش حقوق قابل‌توجهی به من پیشنهاد شد.
  • من به دنبال کار کردن روی محصولی رفتم که به آن علاقه زیادی داشتم.
  • رئیس یا همکار سابقم سمت شغلی مناسبی را در سازمانی دیگر به من پیشنهاد داد.
  • دپارتمان مدیر جدیدی را استخدام کرد؛ بنابراین احساس کردم زمان مناسبی برای ترک این شغل است.
  • در ابتدا برای سمت شغلی خاصی استخدام شدم؛ اما به‌مرورزمان مسئولیت‌هایم تغییر کرد و دیگر فرصتی به من داده نشد تا کاری که برای آن اقدام کرده بودم و به آن علاقه داشتم را در سازمان انجام دهم.
  • دیگر نمی‌توانستم از کارم به حد کافی لذت ببرم.
  • اهداف شغلی خود را دوباره ارزیابی کردم و تصمیم به تغییر آن‌ها گرفتم.
  • برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا به دانشگاه رفتم.
  • تصمیم به تغییر شغل گرفتم؛ زیرا دیگر فرصتی برای رشد یا پیشرفت بیشتر در آن نقش برای من وجود نداشت.
  • قصد به عهده گرفتن مسئولیت‌های جدیدی را داشتم که این شرکت نمی‌توانست آن را ارائه دهد.
  • احساس می‌کردم که این شغل از توانایی‌های من به‌طور کامل استفاده نمی‌کند و به‌اندازه کافی مرا به چالش نمی‌کشد.
  • از آخرین کارم به دلیل مشکلات خانوادگی استعفا دادم تا به آن‌ها رسیدگی کنم. هم‌اکنون مشکل حل شده است و می‌توانم دوباره به‌صورت تمام‌وقت کار کنم.
  • محل کار قبلی بسیار دور بود و به دلیل مشکل در رفت‌و‌آمد، تصمیم به تغییر آن گرفتم.
  • سازمان به دلیل مشکلات اقتصادی تصمیم بر تعدیل نیرو گرفت؛ بنابراین موقعیت شغلی من حذف شد و اخراج شدم.

مطلب مرتبط: راهنمای استخدام؛ چگونه دنبال کار بگردیم؟

اگر از کار قبلی خود اخراج شده‌اید، بهتر است چگونه آن را توضیح دهید؟

اگر از شغل قبلی خود اخراج شدید، بسیار مهم است که حقیقت را بگویید و صادق باشید؛ زیرا در صورت دروغ‌گویی اگر کارفرمای جدیدتان موضوع را پیگیری کند و به‌دروغ شما پی ببرد، ضرر زیادی خواهید خورد. همچنین همان‌طور که در بخش‌های پیشین گفته شد بهتر است که پاسخ‌های شما با نگرشی مثبت اندیشانه باشد. سعی کنید خودتان یا کارفرمای قبلی‌تان را سرزنش نکنید و مسئولیت آنچه اتفاق افتاده را تا جایی که به شما مربوط بوده است بر عهده بگیرید. این مسئله باعث می‌شود کارفرما بفهمد که چه مقدار از این تجربه درس گرفته‌اید و مطمئن باشد که این اتفاق دوباره تکرار نخواهد شد.

هنگام جواب دادن به سؤال ترک شغل قبلی از این اشتباهات پرهیز کنید

پرهیز از اشتباهات هنگام جواب به سوال ترک شغل قبلی

بسیاری از کارجویان هنگام مصاحبه شغلی بدون آمادگی قبلی، اشتباهاتی را مرتکب می‌شوند که منجر به عدم موفقیت آن‌ها در مصاحبه و از دست دادن آن شغل می‌شود. در ادامه مواردی که مهم است به خاطر داشته باشید تا مرتکب این اشتباهات نشوید را بیان کرده‌ایم.

اگر اختلاف شخصی با کسی داشته‌اید لازم به بیان آن نیست

در اغلب محیط‌های کار، دعوا یا اختلاف‌نظر با همکاران یا مدیران ممکن است پیش بیاید؛ اما بیان آن و سرزنش دیگران کمکی به شما نخواهد کرد. با این کار ممکن است برای مصاحبه‌کننده سؤال پیش بیاید که اگر شما را استخدام کند، آیا این اتفاق دوباره تکرار خواهد شد؟

این‌طور جلوه ندهید که فقط پول برایتان اهمیت دارد

اگر بخواهیم روراست باشیم دلیل اصلی همه ما برای شاغل شدن، پول است. مصاحبه‌کننده نیز این را می‌داند؛ اما اگر دلیل شما برای ترک شغل قبلی پیشنهاد مالی بالاتری از سوی شرکتی دیگر است بهتر است آن را جور دیگری بیان کنید. به عنوان مثال می‌توانید بگویید: «از سمت این سازمان افزایش حقوق قابل‌توجهی به من پیشنهاد شد و درعین‌حال به چند محصول ارائه‌شده توسط این شرکت علاقه‌مند شدم. به همین دلیل تصمیم به تغییر شغل و کسب یک تجربه جدید گرفتم.»

همیشه مسئولیت اعمالتان را بر عهده بگیرید

اگر از شغل قبلی خود اخراج شده‌اید یا در کنار آمدن با رئیس خود مشکل داشته‌اید، پاسخ به سوال ترک شغل قبلی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. لزومی ندارد همه تقصیرات را بر عهده بگیرید؛ اما از گفتن این‌که هیچ‌چیز تقصیر شما نبوده است نیز پرهیز کنید.

در صورت عدم مطرح شدن این سؤال، عجله‌ای برای مطرح کردن آن نداشته باشید

گاهی کارجویان بدون این‌که از آن‌ها پرسیده شود خود را ملزم به توضیح علت ترک شغل قبلی می‌بینند و تحت‌فشار زیادی قرار می‌گیرند. خوب است همیشه به خاطر داشته باشید که به‌جز جواب‌هایی که مصاحبه‌کننده از شما انتظار دارد، هیچ‌گاه نیازی به توضیحات اضافه در جلسه مصاحبه نخواهید داشت. گاهی به‌طور طبیعی در گفتگو، مطرح کردن این قضیه پیش می‌آید که در این صورت، به‌طور مختصر می‌توانید آن را بیان کنید.

جمع بندی

همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که ترک شغل قبلی برای کسب تجربه جدید بسیار رایج است. مصاحبه‌کننده‌ها نیز اغلب در گذشته، این تجربه را داشته‌اند، بنابراین این موقعیت کاملاً برای آن‌ها قابل‌درک است و نیازی نیست که برای مطرح‌شدن این سؤال استرس داشته باشید. تنها یکی از پاسخ‌های قابل قبولی که در این مطلب بیان شد و دلیل ترک شغل قبلی شما بود را انتخاب کنید و از اشتباهاتی که به آن‌ها اشاره کردیم اجتناب کنید تا با موفقیت این سؤال را پشت سر بگذارید.

برای دانستن سؤالات متداول دیگری که در جلسات مصاحبه مطرح می‌شوند، می‌توانید مقاله سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی و نحوه صحیح پاسخگویی به آن‌ها را مطالعه کنید. همچنین برای مشاهده آگهی های استخدام مشاغل مختلف می‌توانید به سایت استخدامی جاب ویژن رفته و رزومه‌تان را برای آن‌ها ارسال کنید.

منبع: indeed.com

نویسنده

  • ریحانه اهرابی

    من ریحانه، فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی از دانشگاه شریف هستم و از همان زمان عاشق نویسندگی و فعالیت در نشریه‌های مختلف دانشگاه بودم. به همین دلیل بعد از فارغ التحصیلی، علایقم را دنبال کردم و در حوزه تولید محتوا مشغول به کار شدم. بعد از یک سال فعالیت در این حوزه توانستم با اصول سئو آشنا شده و مسیر خود را به فعالیت در حوزه سئو تغییر بدهم. هم اکنون به عنوان کارشناس سئو فعالیت می‌کنم و عاشق حوزه شغلیم هستم.

دسته بندی :
مصاحبه شغلی
بدون دیدگاه