استخدام گرافیست، بررسی تحصیلات، مهارت‌ها و بازار کار طراحان گرافیک

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 9دقیقه
استخدام گرافیست، بررسی تحصیلات، مهارت‌ها و بازار کار طراحان گرافیک

یک تصویر می‌تواند کار هزاران کلمه را انجام دهد و در همان اولین برخورد رابطه‌ای عمیق و ماندگار با مخاطب برقرار کند. همین مسئله باعث شده سازمان‌های مختلف، استخدام گرافیست را جدی بگیرند. کاری که شما به عنوان گرافیست انجام می‌دهید را می‌توان به ساخت ویترین برای فروشگاه‌ها تشبیه کرد؛ چرا که تصاویر و طرح‌های ایجاد شده توسط شماست که مخاطب را به خرید ترغیب می‌کند.

شاید تا چند سال قبل گرافیست‌ها فقط در انتشارات یا آژانس‌های تبلیغاتی استخدام می‌شدند؛ اما امروزه تقریبا تمامی سازمان‌ها و مجموعه‌ها، واحد گرافیک را به چارت سازمانی خود افزوده‌اند. کافیست سری به سایت جاب ویژن بزنید و آگهی‌های جذب در گروه شغلی «طراحی و گرافیک/هنر» را مشاهده کنید. فرصت‌های شغلی منتشر شده برای همکاری با گرافیست، حوزه‌های کاری متنوعی از تبلیغات و مارکتینگ تا محصولات غذایی را دربرمی‌گیرند و می‌توانید برای جذب در سازمان مدنظرتان اقدام کنید.

اگر می‌خواهید بیشتر در رابطه با اهمیت شغل گرافیست، بازار کار، حوزه‌های کاری، وظایف و مسئولیت‌های گرافیست، وظایفی که بر عهده دارد؛ آینده شغلی، روند پیشرفت به عنوان گرافیست و… بدانید؛ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید:

چرا استخدام گرافیست برای سازمان‌ها اهمیت دارد؟

قطعا هر سازمان و مجموعه‌ای به دنبال آن است که داستان برند و ارزش‌آفرینی‌های مرتبط با آن را برای مخاطب خود بازگو کند. اما آنچه توسط کلام گفته می‌شود؛ معمولا تاثیر ماندگاری بر مخاطب ندارد. از سوی دیگر تصویر را می‌توان زبان مشترک تمام انسان‌ها دانست؛ در حالی که با خواندن یک متن، هر فرد برداشت خاص خود را از آن خواهد داشت. سازمان‌ها با شما همکاری می‌کنند تا خالق هویت بصری مجموعه‌شان باشید؛ در خلق رابطه‌ای عمیق با مخاطب به آنها کمک کنید و با طراحی آرم‌ها، تصاویر و طراحی‌ها، مشتری‌ها را برای خرید ترغیب کنید.

بر این اساس، می‌توان گفت مهم‌ترین کار شما به عنوان گرافیست، اقناع مخاطبان و برانگیختن احساسات مثبت در آنهاست. بیهوده نیست که برخی از سازمان‌ها، ترجیح می‌دهند به‌جای استخدام گرافیست، از عنوان «جذب طراح ارتباطات» استفاده کنند.

استخدام طراح گرافیک

البته اهمیت و جایگاه شغلی شما بسیار به سازمانی که در آن کار می‌کنید؛ وابسته است. سازمان‌های بزرگ‌تر و مجموعه‌هایی که همگام با نیازهای روز قدم برمی‌دارند؛ ضرورت جذب گرافیست را به خوبی می‌دانند. اما سازمان‌هایی که هنوز اهمیت جذابیت بصری برند مخصوصا در فضای دیجیتال را درک نکرده‌اند؛ حساسیت کمتری در گزینش گرافیست به خرج می‌دهند.

انتظارات سازمان‌ها از جذب گرافیست

مهم‌ترین مسئولیتی که گرافیست بر عهده دارد؛ انتقال پیام صحیح و موردنظر سازمان به مخاطب است. برای انتقال این پیام باید شناخت کامل از برند، رسانه‌های مختلف و مخاطب داشته باشید. از آنجا که امروزه اکثر طراحی‌ها برای فضای دیجیتال انجام می‌شوند؛ ضروری است که تمام بسترهای دیجیتال مانند وب‌سایت‌ها، شبکه‌های مجازی و… را بشناسید و از الزامات و محدودیت‌های آنها مانند حجم و اندازه عکس‌ها باخبر باشید. به بیان دیگر، ضروری است که بتوانید نیازها و خواسته‌های سازمان را به زبان طراحی ترجمه کنید.

بر این اساس، می‌توان انتظارات سازمان‌ها از استخدام گرافیست را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • تجسم و تعریف طرح‌ها بر اساس نیازهای سازمان
  • ایجاد و طراحی گرافیکی آرم‌ها، طرح‌ها و عکس‌ها با استفاده از نرم‌افزارها
  • تولید محتوای بصری برای سایت‌ها، کتاب‌ها، مجلات، بسته‌بندی محصولات، نمایشگاه‌ها، ماکت‌ها و…

گزینش گرافیست تا آن اندازه اهمیت دارد که می‌توان گفت هیچ یک از فعالیت‌های واحد مارکتینگ یک سازمان، بدون حضور گرافیست حرفه‌ای و کارکشته به سرانجام نمی‌رسد. البته ممکن است کارفرما انتظار داشته باشد وظایفی مانند عکاسی، ساخت و تولید ویدئو، انیمیشن و موشن گرافیک را نیز بر عهده بگیرید. به علت این گستردگی وظایف، حتما هنگام ارسال رزومه در سایت جاب ویژن به درخواست‌های مدنظر کارفرما برای احراز شغل توجه کنید.

آینده شغلی گرافیست

بر اساس گزارش‌های رسمی منتشر شده، نرخ رشد درخواست برای همکاری با گرافیست‌ها، بیشتر از سایر رشته‌ها نیست. البته باید توجه داشته باشید که میزان تقاضا برای جذب گرافیست ارتباط مستقیم با نوع کار و زمینه شغلی مدنظر شما دارد. به‌طور مثال، فرصت‌های شغلی برای استخدام گرافیست در سازمان‌های فعال در حوزه نشر، رو به کاهش است. اما این روند در مجموعه‌هایی که بستر دیجیتال را برای تبلیغات خود در نظر گرفته‌اند؛ صعودی است.

وظایف گرافیست

از آنجا که مسئولیت‌ها و وظایف کاری گرافیست‌ها بسیار گسترده است؛ بهتر است توانمندی‌های خود را در یک حوزه تخصصی بالا ببرید و در آن زمینه فعالیت کنید. به طور مثال، بسیاری از گرافیست‌ها ترجیح می‌دهند در حوزه تخصصی عکاسی مشغول به کار شوند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید؛ می‌توانید در سایت جاب ویژن و با جستجوی عنوان «عکاس»، آگهی‌های استخدام عکاس را مشاهده کرده و برای آنها درخواست ارسال کنید.

علاوه بر وظایف تخصصی هر حوزه، مسئولیت‌های عمومی هم وجود دارد که باید به عنوان گرافیست در یک سازمان بر عهده بگیرید. معمولا این وظایف، در طول هر پروژه تکرار می‌شوند. بنابراین برای جلوگیری از سردرگمی شما، آنها را به صورت یک چک لیست در زیر آورده‌ایم و می‌توانید برای انجام هر وظیفه‌ای که به شما محول می‌شود؛ از این لیست استفاده کنید.

وظایف گرافیست

وظایف یک گرافیست در طول انجام پروژه‌ها

  • با مشتری صحبت کنید؛ نیاز آنها را درک کرده و خلاصه‌ای از آن را یادداشت نمایید.
  • بر مبنای نیاز مشتری، طرح موردنظر را تجسم کنید.
  • پیش‌نویس ابتدایی از ایده‌های مدنظرتان تهیه کرده و به کارفرما ارائه دهید.
  • با استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی یا به‌صورت دستی، ایده‌های پذیرفته شده را اجرا کنید.
  • بعد از تایید، طرح‌ها و رنگ‌ها را برای تکمیل ایده‌تان به کار بگیرید.
  • با کپی رایتر، مدیر خلاقیت یا مدیر واحد صحبت کنید تا به نقطه‌ای مشترک برسید.
  • اصلاحات مدنظر را انجام دهید.
  • بعد از تایید، بررسی نهایی را انجام دهید تا مطمئن شوید طرحتان به حد کافی جذاب است؛ لوگوی سازمان در آن قرار دارد و محدودیت‌های رسانه مدنظر هم در آن رعایت شده است.
  • بسیاری از اوقات (مخصوصا در حوزه نشر) شما مجبور هستید متون تبلیغاتی را هم طراحی کنید؛ مثلا نوع، اندازه فونت، رنگ، طول خط‌های نوشته، نحوه نوشتن، کوچک و بزرگ کردن کلمات مختلف، ترکیب متن و عکس و جای‌گذاری کلمات در تصویر، از جمله کارهایی هستند که باید انجام دهید.

مهارت‌های مدنظر سازمان‌ها برای استخدام گرافیست

طراحی و گرافیک، یکی از عملی‌ترین رشته‌ها در بازار کار است و با نگاهی اجمالی به فرصت‌های شغلی منتشر شده در سایت جاب ویژن، می‌توان ادعا کرد زمانی که در حوزه تخصصی خود مهارت کافی داشته باشید؛ کمتر سازمانی اهمیت چندانی به تحصیلات شما می‌دهد.

مهارت‌های مدنظر کارفرما برای جذب گرافیست، معمولا شامل تسلط شما روی نرم‌افزارها و تعدادی از مهارت‌های عمومی است که به شرح زیر هستند:

  • توانایی کار به‌شکل روش‌مند و باقاعده
  • جزئی‌نگری و تیزبینی
  • مشتری‌مداری
  • توانایی تفکر تحلیلی
  • مدیریت زمان و اولویت‌بندی
  • خلاقیت
  • انعطاف‌پذیری
  • روابط عمومی بالا و تعامل

مطالب مرتبط: آگهی‌های استخدام طراح گرافیک

مهم‌ترین نرم‌افزارهای گرافیکی

به‌عنوان گرافیست، باید حتما به یک یا چند نرم‌افزار گرافیکی تسلط کامل داشته باشید. میزان تسلط بر این نرم‌افزارها، یکی از مهم‌ترین معیارهای کارفرما در جذب گرافیست به‌شمار می‌رود. در لیست زیر، تعدادی از مهم‌ترین نرم‌افزارهای گرافیکی را مشاهده می‌کنید:

ساخت رزومه حرفه ای

  1. Adobe Photoshop: این نرم‌افزار بیشتر برای عکاسان و طراحان کاربرد دارد. مهم‌ترین مزیت این برنامه، کاربرپسند بودن محیط آن است.
  2. Illustrator: این برنامه قدرتمند وکتوری، معمولا برای طراحی لوگو یا تصویر سازی به کار می‌رود.
  3. CorelDRAW: بسیاری از طراحان وب و طراحان صنعتی، ترجیح ‌می‌دهند از این نرم‌افزار برای طراحی‌ها استفاده کنند.
  4. InDesign: گرافیست‌های شاغل در حوزه چاپ مانند نشر کتاب، مجلاتف بروشور، کاتالوگ و… از این برنامه برای طراحی استفاده می‌کنند.
  5. AfterEffect: از این برنامه معمولا برای ساخت جلوه‌های ویژه و موشن گرافی استفاده می‌شود.
  6. Adobe Premiere Pro: برای تدوین ویدئوها و ساخت کلیپ‌ها، استفاده از این نرم‌افزار رواج بیشتری دارد.

کدام کارفرماها در جستجوی استخدام گرافیست هستند؟

قطعا تمام سازمان‌ها و برندها به طراح گرافیک نیاز دارند تا تصویری روشن و عمیق از کار آنها در اختیار مخاطب قرار دهد. اما برخی از مجموعه‌ها به صورت تخصصی واحد طراحی را در سازمان ایجاد کرده‌اند و نیاز بیشتری به جذب گرافیست دارند. کار در این سازمان‌ها می‌تواند مزایای بیشتری برای شما به دنبال داشته باشد و دانش شما در زمینه گرافیک را تا حد بسیار زیادی ارتقاء دهد. این سازمان‌ها عبارتند از:

  • مجموعه‌های تولید و طراحی بازی‌ها و نرم‌افزارهای رایانه‌ای
  • مجلات مختلف
  • شرکت‌های چاپ و بسته‌بندی
  • موسسات فیلم‌سازی
  • انتشارات
  • موسسات آموزشی
  • آژانس‌های تبلیغاتی

مزایای کار به‌عنوان گرافیست

اگر در ابتدای مسیر گرافیست شدن قرار دارید؛ دانستن مزایا و معایب این کار، کمکتان می‌کند با دید بازتری در این راه قدم بگذارید و انتخاب‌های صحیح‌تری داشته باشید:

مزایای شغل گرافیست

درآمد دلاری

امکان استخدام گرافیست غیرحضوری، باعث شده امکان ارتباط با کارفرمایانی در سراسر دنیا فراهم شود. اگر تسلط خوبی روی زبان انگلیسی دارید؛ می‌توانید در سایت‌های خارجی نمونه کار خود را ارسال کنید؛ به دنبال پروژه بگردید و درآمد دلاری داشته باشید.

امکان خوداشتغالی

اگر ترجیح می‌دهید با چند کارفرما پروژه بگیرید و ساعات کاری‌تان منعطف باشد؛ کار به‌عنوان طراح و گرافیست، شغل ایده‌آل شماست. می‌توانید در سایت جاب ویژن، با انتخاب گروه شغلی، از فیلتر نوع همکاری استفاده کنید تا فرصت‌های شغلی استخدام گرافیست دورکاری برای شما نمایش داده شوند. همچنین برخی از مجموعه‌ها تنها برای یک یا چند پروژه به گرافیست احتیاج دارند. بنابراین می‌توانید به‌صورت کوتاه مدت با آنها همکاری کنید. در سایت جاب ویژن، می‌توانید فرصت‌های استخدام گرافیست پروژه ای را مشاهده کرده و برای آنها رزومه ارسال نمایید.

عدم امکان اعمال نظر شخصی

از لحظه‌ای که به‌عنوان گرافیست در مجموعه‌ای پذیرفته می‌شوید؛ تا انتهای پروژه باید گوش به‌فرمان کارفرما باشید. اگرچه انجام طراحی از ایده تا اجرا با شماست؛ اما باید در هر مرحله از مدیر و مشتری تایید کسب کنید. حتی گاهی ممکن است نظرات کارفرما برخلاف اصول هنری و چارچوب‌های ذهنی شما باشد؛ اما مجبورید درخواست‌های آنها را اعمال کنید. البته می‌توانید به کارفرما مشاوره هنری بدهید؛ اما در نهایت باید کاری که تحویل می‌دهید تایید مدیریت را داشته باشد.

روند گزینش و پیشرفت در شغل گرافیست

دو مسیر شغلی پیش روی گرافیست قرار دارد که انتخاب هر کدام مزایا و معایبی به همراه خواهد داشت. شما می‌توانید به‌عنوان فریلنسر با افراد و مجموعه‌های مختلف کار کنید یا به‌صورت تمام وقت با سازمان‌ها همکاری داشته باشید. درسایت جاب ویژن می‌توانید با پر کردن فرم مشخصات، از جدیدترین درخواست‌ها از طریق ایمیل مطلع شوید. با جستجو در سایت جاب ویژن و انتخاب فیلتر «نوع همکاری» می‌توانید از آگهی‌هایی با شرایط ایده‌آلتان باخبر شوید.

برای اکثر کارفرمایان، تحصیلات شما کمترین اهمیت را دارد. اگر نمونه کار خوب و حرفه‌ای داشته باشید؛ حتی با مدرک دیپلم هم می‌توانید برای آگهی‌های جذب گرافیست درخواست بفرستید و شغل ایده‌آلتان را پیدا کنید.

در ابتدای کار و وقتی هنوز سابقه کار چندانی ندارید؛ می‌توانید برای درخواست‌های استخدام گرافیست مبتدی رزومه بفرستید یا به شکل پرژه‌ای با سازمان‌ها و مجموعه‌ها کار کنید تا نمونه کار بیشتری برای ارائه داشته باشید. اگر عکاسی را به عنوان حوزه تخصصی‌تان انتخاب کرده‌اید؛ کار راحت‌تری در پیش دارید. چرا که بسیاری از سازمان‌ها برای مدت محدود نیاز به استخدام عکاس پروژه‌ای دارند. استفاده از فیلتر نوع همکاری به شما کمک می‌کند فرصتهای جذب نیروی عکاس بدون نیاز به سابقه کار را پیدا کرده و برای آنها رزومه ارسال نمایید.

البته سازمان‌ها برای انتخاب گرافیست، فقط به رزومه و سابقه کار شما نگاه نمی‌کنند؛ بلکه قطعا مهم‌ترین ملاک آنها، نمونه کار دریافتی از شما و نمونه کارها یا پورتفولیویی است که ارائه می‌دهید. در زیر می‌توانید راه‌کارهای تهیه فایلی از نمونه کارهای مناسب را ببینید:

روند استخدام و پیشرفت در شغل گرافیست

راهنمای تهیه فایل نمونه کارها

پورتفولیوی شما، بلیط ورود به سازمان‌ها و مجموعه‌هایی است که رویای ورورد به آنها را دارید. شما میتوانید این نمونه کارها را در وب‌سایت‌های مخصوص این کار بارگذاری کنید و آدرس اختصاصی آن را در رزومه درج نمایید. البته بسیاری از گرافیست‌ها ترجیح می‌دهند نمونه کارهای خود را در یک فایل جمع‌آوری کنند و این فایل را برای کارفرما ارسال کنند. برای ساخت پورتفولیو، توجه به نکات زیر الزامی است:

  1. فقط بهترین نمونه کارهایتان (چه از نظر مهارت‌های فنی و چه از نظر خلاقیت) را انتخاب کنید و در پورتفولیو بیاورید.
  2. بهتر است نمونه کارهای انتخابی، با حیطه کاری سازمانی که برای آن درخواست می‌فرستید مرتبط باشد.
  3. داستان و روند انجام هر کدام از نمونه کارها را در فایل ارسالی توضیح دهید: این که چرا این طرح را انتخاب کردید؛ با این کار کدام نیاز کارفرما یا مشتری را رفع کردید؟ با چه افرادی در طول انجام پروژه همکاری کردید و روند کار از ایده تا اجرا، از مواردی هستند که باید در پورتفولیو به آن اشاره کنید.
  4. وب‌سایت مناسبی برای بارگذاری پورتفولیو انتخاب کنید. یکی از بهترین وب‌سایت‌ها برای این کار، PortfolioBox است.
  5. می‌توانید بنا بر نوع کارها، تعدادی از آنها را در حساب‌های اجتماعی‌تان هم قرار دهید.

در مصاحبه استخدام گرافیست چه اتفاقاتی رخ می‌دهد؟

اگر نمونه کار و رزومه‌تان مورد پسند کارفرما قرار بگیرد؛ از شما دعوت خواهد کرد تا در جلسه مصاحبه حضور داشته باشید. نحوه حضور شما در این جلسه و پاسخگویی به سوالات، می‌تواند آینده شغلی‌تان را دگرگون کند. بنابراین حتما موارد زیر را در یاد داشته باشید تا در جلسه مصاحبه برای جذب گرافیست، روی فرد مصاحبه کننده تاثیر بگذارید.

  • حتما نمونه کارهای مرتبط با حوزه کاری را همراه خود داشته باشید. اگر کارها مربوط به صنایع چاپی هستند، آنها را با کیفیت بالا چاپ کنید. در غیر این‌صورت، فایل کارها را در یک فلش بریزید و یا با یک تبلت به جلسه مصاحبه بروید تا بتوانید نمونه کارهایتان را به کارفرما نشان دهید.
  • درباره شرکت، اطلاعات کسب کنید. در سایت جاب ویژن و بخش درباره شرکت، می‌توانید اطلاعات کلی درباره سازمان موردنظر به دست آورید. دیدن سایت و صفحات اجتماعی مربوط به این مجموعه هم می‌تواند کمک کند دید بهتری در جلسه مصاحبه داشته باشید.

حقوق دریافتی گرافیست

علاوه بر عواملی مانند سابقه کار، مهارت، حوزه کاری و…، مسائل دیگری هم بر حقوق دریافتی شما تاثیر می‌گذارند. مثلا برخی از سازمان‌ها بسته به تعداد کارمندان و حوزه فعالیت، واحدی جداگانه برای تیم طراحی و گرافیک در نظر می‌گیرند. اما در بسیاری دیگر از مجموعه‌ها، واحد مارکتینگ درخواست همکاری با گرافیست را منتشر می‌کند و همین مسئله می‌تواند روی حقوق دریافتی شما اثرگذار باشد.

علاوه بر این، بسیاری از مجموعه‌ها اقدام به انتشار درخواست‌های شغلی «استخدام گرافیست غیرحضوری» می‌کنند. شما می‌توانید برای این درخواست‌ها هم رزومه و نمونه کار ارسال کنید و درآمد بیشتری داشته باشید.

پیشرفت کاری

معمولا در ابتدای مسیر و هنگامی که برای آگهی‌های استخدام گرافیست مبتدی درخواست می‌دهید؛ کارهایی مانند تهیه بروشور، طراحی پست برای صفحات مجازی و… را بر عهده خواهید داشت. اما با افزایش سابقه کاری و تسلط بر نرم‌افزارهای گرافیکی، کارها و مسئولیت‌های بیشتری بر عهده خواهید گرفت. در بازار کار، معمولا پس از سه تا پنج سال سابقه کاری موفق به‌عنوان گرافیست و تسلط بر مهارت‌های گرافیکی، می‌توانید برای کسب عنوان شغلی طراح ارشد اقدام کنید. اکثر طراحان باسابقه‌تر، با عناوینی مانند مدیر خلاقیت یا کارگردان هنری در سازمان‌ها فعالیت می‌کنند.

برای اینکه بتوانید در موقعیت‌های مدیریتی موفق عمل کنید؛ باید به مفاهیم بازاریابی هم مسلط باشید. گذراندن دوره‌های مارکتینگ با تمرکز بر طراحی و جذابیت بصری، می‌تواند در این مسیر کمک‌کننده باشد. همچین تخصص در یک زمینه و آشنایی در حد متوسط با تمام حوزه‌های گرافیکی مانند عکاسی، ساخت ویدئو، دیزاین، ساخت انیمیشن و موشن گرافیک، به پیشرفت شغلی شما کمک می‌کند.

جمع‌بندی

گرافیست یا طراح ارتباطات، کسی است که با تصویر، داستان پدید آمدن سازمان و ارزش‌های آن را برای مخاطب روایت می‌کند. از آنجا که شما سازنده ویترین سازمان هستید و اولین ارتباط مخاطب با مجموعه از طریق شما صورت می‌گیرد؛ کار سختی برای جذب در سازمان‌ها ندارید. به‌عنوان گرافیست، شما مسئول ایجاد تصاویر، آرم‌ها و طراحی‌های گرافیکی، از جمله بروشورها، ماکت‌های تبلیغات و… هستید. به دلیل این که اکثر این موارد در بستر دیجیتال اتفاق می‌افتند، بسیار مهم است که محدودیت‌های این فضا را شناخته و به نرم‌افزارهای گرافیکی مسلط باشید.

یکی از مهم‌ترین مزایای کار به‌عنوان طراح این است که می‌توانید به صورت پروژه‌ای و پاره وقت با سازمان‌ها همکاری کنید و درآمد بیشتری داشته باشید. برای دیدن آگهی‌های استخدام گرافیست دورکاری یا استخدام گرافیست پروژه ای، در سایت جاب ویژن از فیلتر نوع همکاری استفاده کنید.

معمولا بعد از سه تا پنج سال با عنوان طراح ارشد و بعد از کمتر از ده سال، می‌توانید با عنوان مدیر یا کارگردان هنری فعالیت کنید. البته پیشرفت شغلی در این کار و درآمدتان، مانند تمام مشاغل دیگر، به توانمندی و شایستگی‌های شما وابسته است.

Resources

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه