بازار کار مهندسی صنایع و معرفی فرصت‌های شغلی برای کارجویان

نوشته شده توسط متینه ایقایی
زمان مطالعه: 7دقیقه
بازار کار مهندسی صنایع و معرفی فرصت‌های شغلی برای کارجویان

کافی است سری به فرصت‌های شغلی منتشر شده در جاب ویژن بزنید تا متوجه شوید تعداد درخواست‌های همکاری با مهندس صنایع تا چه اندازه بالاست. از آنجا که مهندسان صنایع وظیفه بهینه‌سازی فرآیندها و منابع را بر عهده دارند؛ حضور آنها در سازمان‌ها منجر به کاهش هزینه و افزایش راندمان و تولید می‌شود. با توجه به این مسئله و در شرایط پررقابت کنونی، عجیب نیست که بازار کار مهندسی صنایع با رشد روزافزون روبروست.

برای مشاهده آگهی‌های استخدام مهندس صنایع کلیک کنید.

امروزه سازمان‌های تولیدی، خدماتی، کارخانه‌ها و حتی نهادهای دولتی، به اهمیت شغل مهندسی صنایع پی برده‌اند و تعداد فرصت‌های شغلی برای این رشته، رو به افزایش است. در سایر کشورهای جهان هم پیش‌بینی شده تا ده سال آینده نرخ جذب مهندس صنایع بیشتر از رشته‌های مشابه باشد.

اگر به‌تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اید یا تمایل دارید بیشتر در رابطه با فرصت‌های شغلی مهندس صنایع، مهارت‌ها، نرم‌افزارهای مورد نیاز، کاریابی و… بدانید؛ ابتدا این مطلب را بخوانید. در این مقاله به سراغ بازار کار گرایش‌های مهندسی صنایع، درآمد مهندسی صنایع، سازمان‌های معتبر برای جذب مهندس صنایع و… رفته‌ایم.

مطالب مرتبط: کامل‌ترین راهنمای استخدام مهندس صنایع برای کارجویان

مهندسی صنایع چیست؟

با توجه به نقش کلیدی مهندسان صنایع در سازمان‌های تولیدی و خدماتی،بسیاری از مجموعه‌های خصوصی و دولتی اقدام به جذب این افراد کرده‌اند. مهندسی صنایع به این منظور پدید آمده است که هزینه‌ها را کاهش دهد؛ از اتلاف انرژی جلوگیری کند و راندمان را بالا ببرد. در شرایط فعلی، بهینه‌سازی فرآیندهای جاری در یک سازمان می‌تواند برگ برنده آنها در بازار باشد و همین مسئله دلیل اصلی رشد بازار کار مهندسی صنایع است. البته بسیاری اعتقاد دارند که این رشته، دریایی از دانش به عمق یک سانتی‌متر است و شما باید از تمام علوم مهندسی، مدیریت، اقتصاد، روابط عمومی و… تا اندازه‌ای بدانید. همین موضوع باعث شده دروس مهندسی صنایع نسبت به سایر رشته‌های مهندسی متنوع‌تر و گسترده‌تر باشد.

مهندسی صنایع چیست

فراموش نکنید پاسخ نهایی به سوال مهندسی صنایع چیست را گرایش شما و حوزه تخصصی‌تان مشخص می‌کند؛ چرا که هر کدام از گرایش های مهندسی صنایع به موضوع خاص و متفاوتی می‌پردازند.

مسئولیت‌های مورد انتظار در بازار کار مهندسی صنایع

شاید برخی از سازمان‌ها انتظار داشته باشند شما به‌عنوان مهندس صنایع نقش آچار فرانسه را داشته باشید؛ اما معمولا مجموعه‌های برتر توقع ندارند کاری بیش از آنچه برای این رشته تعریف شده را انجام دهید. برنامه‌ریزی، تدوین استراتژی برای فرآیندهای جاری و… مهم‌ترین مسئولیت‌های هر مهندس صنایع در هر مجموعه هستند. معمولا وظایف مهندس صنایع به یک یا چند مورد از گزینه‌های زیر محدود می‌شود؛ البته گرایش انتخابی شما هم تاثیر مستقیمی روی تعداد و نوع مسئولیت‌های شما در سازمان دارد:

  • کاهش اتلاف انرژی، زمان و هزینه در سازمان
  • اطلاع از تمام فرآیندهای درون سازمانی و تولیدی
  • ایجاد حداکثر بازدهی در تولید و فرآیندهای جاری در مجموعه
  • تدوین و طراحی استانداردها برای فرآیندها و محصولات تولیدی
  • تجزیه و تحلیل هزینه‌ها و صورت‌های مالی با روش‌های کنترل کیفیت و بهبود آنها
  • ایجاد سیستم کنترل برای اطمینان از مطابقت محصول با استانداردهای کیفیت‌سنجی
  • خودکارسازی و اتوماسیون فرآیندهای ساخت
  • ایجاد تعادل و بهینه‌سازی زمان، هزینه، ریسک، ایمنی محیط کار و…
  • تعالی سازمانی
  • یافتن عیوب و رفع آنها
  • نظارت بر مراحل مختلف تولید
  • گزارش‌گیری و تجزیه و تحلیل هزینه‌ها، منابع و فرآیندها
  • صحبت با مشتریان و برنامه‌ریزی برای حل دغدغه‌ها و نارضایتی آنها

گرایش های مهندسی صنایع

می‌توانید در دانشگاه (مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد) گرایش‌های متفاوت مهندسی صنایع را انتخاب کنید؛ یا در محیط کار با تمرکز بر یک حوزه تخصصی، در آن گرایش تجربه و مهارت کسب کنید. هر کدام از این گرایش‌ها روی بخشی از دروس مهندسی صنایع تمرکز دارند و تعدادی از وظایف مرتبط با این رشته را دربرمی‌گیرند. از مهم‌ترین گرایش های مهندسی صنایع در دانشگاه و بازار کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مدیریت پروژه و برنامه‌ریزی
  2. مدیریت تولید
  3. مهندسی کیفیت
  4. مدیریت عملیات
  5. مدیریت منابع انسانی و مالی
  6. مدیریت محصول

بهترین گرایش مهندسی صنایع از نظر بازار کار

با وجود گستردگی حوزه‌های کاری این رشته، نباید این نکته را فراموش کرد که در همه این گرایش‌ها به یک اندازه فرصت شغلی منتشر نمی‌شود. معمولا بیشتر درخواست‌ها متعلق به چند گرایش خاص است و در سایر حوزه‌ها به‌سختی می‌توانید فرصتی برای اشتغال پیدا کنید. برای اینکه بدانید بهترین گرایش مهندسی صنایع از نظر بازار کار کدام است؛ می‌توانید در سایت جاب ویژن گروه شغلی «مهندسی صنایع/مدیریت تولید/مدیریت پروژه/مدیریت عملیات» را انتخاب کرده و فرصت‌های شغلی منتشر شده را مشاهده نمایید.

بهترین گرایش مهندسی صنایع از نظر بازار کار

با بررسی این آگهی‌ها احتمالا متوجه خواهید شد که برای برخی از گرایش‌ها مانند مدیریت پروژه و برنامه‌ریزی یا کارشناسان بهبود کیفیت بیشتر از گرایش‌های دیگر فرصت همکاری وجود دارد. بنابراین اگر هنوز فارغ‌التحصیل نشده‌اید؛ بهتر است ابتدا بازار کار گرایش‌های مختلف را بررسی کرده و سپس با توجه به آن روی دروس مهندسی صنایع مربوطه بیشتر تمرکز کنید.

فرصت‌های شغلی و بازار کار مهندسی صنایع

اشاره شد که بازار کار مهندسی صنایع بسیار گسترده است و بسیاری از سازمان‌های خصوصی و دولتی اقدام به جذب نیرو در این زمینه می‌کنند. برخلاف سایر رشته‌های مهندسی مانند مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی شیمی و…، فرصت‌های شغلی در رشته صنایع محدود به صنعت خاصی نیست و بانک‌ها، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های نفت و گاز و… به‌دنبال نیروی کار در گرایش های مهندسی صنایع هستند.

علاوه بر فرصت‌های شغلی در سازمان‌ها، شما این امکان را دارید که به‌عنوان مشاور مشغول به کار شوید یا کسب و کار خودتان را راه‌اندازی کنید. معمولا فارغ‌التحصیلان این رشته به دلیل مطالعه دروس مهندسی صنایع در زمینه مدیریت، از سایر رشته‌ها در کارآفرینی موفق‌تر عمل می‌کنند.

برای مشاهده بیش از 600 آگهی استخدام مهندس صنایع کلیک کنید.

در ادامه تعدادی از فرصت‌های شغلی را مورد بررسی قرار داده‌ایم و شما می‌توانید با توجه به مهارت، گرایش و علاقه خود برای سازمان مورد نظرتان رزومه ارسال نمایید:

کار در سازمان‌های هواپیمایی

شرکت‌های صنایع هوایی و هواپیماسازی معمولا فرصت‌های شغلی متعددی برای جذب مهندس صنایع منتشر می‌کنند. وظایفی که این سازمان‌ها انتظار دارند شما انجام دهید معمولا شامل: برنامه‌ریزی و تحلیل سیستم‌ها، مدیریت سیستم و بهره‌‎وری، طراحی و مدیریت تکنولوژی صنعتی و… است. علاوه بر این مجموعه‌ها، برخی از آژانس‌های هواپیمایی بزرگ هم اقدام به جذب نیرو در سمت کارشناس تحلیل آماری می‌کنند.

جذب نیروی مهندسی صنایع در شهرداری‌ها و سازمان‌های خدمات شهری

سازمان‌های دولتی هم متوجه اهمیت حضور مهندس صنایع شده‌اند. معمولا در شهرداری‌ها و سازمان‌های خدمات شهری، فارغ التحصیلان مهندسی صنایع برای عناوین شغلی زیر انتخاب می‌شوند: مسئول گزینش، کارشناس مطالعات اقتصادی (به منظور ارزیابی پروژه‌ها و طرح‌های سرمایه‌گذاری مانند بورس و سایر شیوه‌های تامین مالی)، کارشناس تحلیل‌گر سیستم (برای تجزیه و تحلیل سیستم‌ها و تهیه گزارش آماری توصیفی و استنباطی) و…

بازار کار مهندسی صنایع در بانک

یکی از رشته‌های مورد نیاز در بانک‌ها برای عنوان شغلی بانکدار، مهندسی صنایع است. علاوه بر بانکداری، مهندسان صنایع می‌توانند در ستادهای بانکی هم استخدام شوند. این افراد معمولا در واحد ارزیابی عملکرد یا برنامه‌ریزی استراتزیک مشغول می‌شوند. وظیفه مهندسان صنایع شاغل در این واحدها این است که سیستم‌های اطلاعاتی را طراحی کرده و فرآیندهایی برای بهبود عملکرد کارکنان عملیاتی و ستادی اجرا کنند.

بازار کار مهندسی صنایع در بانک

بازار کار مهندسی صنایع در بیمارستان‌ها

شاید حضور مهندس صنایع در بیمارستان‌ها کمی عجیب به نظر برسد؛ اما نقش این افراد در سازمان‌های مربوط به خدمات بهداشتی بسیار کلیدی و تاثیرگذار است. معمولا بیمارستان‌ها و خدمات درمانی نیاز به استخدام کارشناسان بهبود کیفیت دارند تا: بر اجرای صحیح سیستم مدیریت کیفیت نظارت کند؛ وظیفه عیب‌یابی کیفی فرآیندهای اصلی را بر عهده بگیرد؛ مسئولیت تعیین و تحلیل شاخص‌های عملکردی را داشته باشد و بر اجرای برنامه عملیاتی برای بالا بردن کیفیت و دست‌یابی به اهداف استراتژیک، نظارت کند.

بازار کار مهندسی صنایع در حوزه نفت و گاز

یکی از حوزه‌هایی که در سال‌های اخیر تعداد زیادی مهندس صنایع جذب کرده؛ نفت و گاز است. البته هر کدام از واحدهای مستقر در این سازمان‌ها ممکن است به مهندس صنایع نیاز داشته باشند؛ اما معمولا مهندسان صنایع در واحد «طرح و برنامه» استخدام می‌شوند. این افراد موظف هستند پروژه‌های جاری شرکت را بررسی کرده و نحوه انجام آنها را از افراد مختلف پیگیری نمایند. از آنجا که در پروژه‌های نفت و گاز ممکن است یک روز تاخیر خسارت زیادی به همراه داشته باشد؛ کار مهندسان صنایع در واحدهای طرح و برنامه از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است.

مزایا و معایب شغل مهندسی صنایع

بازار کار مهندسی صنایع نسبت به سایر رشته‌ها با رشد خوبی روبرو است و همین مسئله باعث شده تعدادی از دانش‌آموزان، این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. این افراد علاوه بر کسب اطلاعات درباره دروس مهندسی صنایع یا گرایش های مهندسی صنایع، باید مزایا و معایب این شغل را هم بشناسند تا با دید بازتری مسیر کاری خود را انتخاب کنند. در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین ویژگی‌های این شغل پرداخته‌ایم:

  • امکان کار پاره وقت: در سایت جاب ویژن بعد از انتخاب گروه شغلی مهندسی صنایع، می‌توانید از فیلتر «نوع همکاری» گزینه پاره وقت را انتخاب کنید تا این فرصت‌های شغلی را مشاهده کنید.
  • امکان ارتقاء شغلی: اگر نگاهی به تحصیلات مدیران سازمان‌ها بیاندازید؛ متوجه خواهید شد که تعداد قابل توجهی از این افراد در رشته مهندسی صنایع تحصیل کرده‌اند. از آنجا که به عنوان مهندس صنایع باید با تمام دپارتمان‌های درون سازمان ارتباط برقرار کنید و از روندها و سیستم های جاری در مجموعه باخبر باشید؛ شانس شما برای رسیدن به جایگاه مدیریت بالاتر از سایر رشته‌هاست. البته واضح است که برای رسیدن به این موقعیت شغلی باید چندین سال در مجموعه کار کرده و توانمندی‌های حرفه‌ای خود را ثابت کرده باشید.
  • بی‌حوصلگی و خستگی کار: به دلیل گستردگی کاری این رشته، گاهی اوقات برای مهندسان صنایع امکان برقراری تعادل بین کار و زندگی شخصی به امر دشواری تبدیل خواهد شد. کار مداوم با اعداد و ارقام و تهیه گزارش‌ها هم ممکن است بعد از مدتی خسته‌کننده شود. بی‌حوصلگی در کار را می‌توان مهم‌ترین عیب این شغل دانست.

درآمد مهندسی صنایع

یکی از عوامل تاثیرگذار بر انتخاب مسیر شغلی، درآمد و حقوق است؛ البته درآمد مهندسی صنایع طیف بسیار وسیعی را دربرمی‌گیرد. احتمالا شما هم کار در این رشته را با کارآموزی شروع کرده‌اید و می‌دانید در سال‌های اولیه اشتغال، درآمد مهندس صنایع خیلی بیشتر از حداقل حقوق وزارت کار نیست. اما با افزایش سابقه کار و مهارت‌ها این رقم هم بالاتر می‌رود. مخصوصا درآمد مهندسی صنایع، ارتباط مستقیمی با سابقه کار شما دارد.

درآمد مهندس صنایع

علاوه بر کسب تجربه و سابقه کار، شرکت در دوره‌های آموزشی مطرح و یادگیری نرم‌افزارهای مربوط به هر گرایش، روی درآمد شما تاثیر مستقیم می‌گذارد. اگر دقیق نمی‌دانید کدام گرایش مهندسی صنایع را انتخاب کنید؛ یادگیری استاندارد PMbok و نرم‌افزار MSP می‌تواند کمک کند در شغل‌های پردرآمدتری پذیرفته شوید.

توانمندی‌های مورد نیاز در بازار کار مهندسی صنایع

علاوه بر برخی از مهارت‌های نرم که باید به‌عنوان مهندس صنایع بر آنها مسلط باشید؛ توانایی کار با نرم‌افزارهای مختلف و آگاهی از علم روز دنیا مهم‌ترین توانمندی‌هایی هستند که امکان ارتقاء شغلی و موفقیت را برای شما فراهم می‌کنند. مهارت‌های نرم مورد نیاز برای مهندس صنایع را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • خلاقیت
  • مهارت حل مسئله
  • تفکر انتقادی
  • مهارت‌های شنیداری
  • مشتری‌مداری
  • زبان انگلیسی قوی
  • مهارت‌های گفتاری و تعامل
  • توانایی دید کلی و نگاه از بالا
  • مهارت تحلیل و آنالیز کردن

جمع‌بندی

مهندس صنایع، وظیفه دارد بهترین روش برای انجام هر کاری را انتخاب کرده و بر انجام آن نظارت کند. در این انتخاب مواردی از جمله کاهش هزینه‌ها، افزایش راندمان، رعایت استانداردها و… در نظر گرفته می‌شود. بنابراین می‌توان گفت حضور مهندسان صنایع خبره می‌تواند سازمان‌ها را از ورشکستگی نجات دهد و احتمال موفقیت آنها را بالاتر ببرد.

نقش تاثیرگذار این افراد در افزایش بهره‌وری موجب شده بسیاری از سازمان‌ها توجه بیشتری به جذب مهندسان صنایع داشته باشند و بازار کار مهندسی صنایع دیگر محدود به سازمان‌های تولیدی نباشد. در این مقاله از جاب ویژن درباره درآمد مهندسی صنایع، بازار کار، گرایش‌های مهندسی صنایع و فرصت‌های شغلی موجود صحبت کردیم. اکنون با توجه به نکات مطرح شده، می‌توانید مسیر کاری خود را تعیین کرده و از همین امروز برای آینده خود برنامه‌ریزی کنید.

سایت کاریابی و استخدام جاب ویژن

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه