بررسی وضعیت اشتغال و استخدام اصفهان

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 6دقیقه
بررسی وضعیت اشتغال و استخدام اصفهان

استان اصفهان با داشتن آثار و ابنیه تاریخی فراوان و بیش از 9 هزار واحد صنعتی و تولیدی و حدود یک میلیون کارگر، یکی از قطب‌‌های مهم صنعتی و گردشگری کشورمان به حساب می‌آید و فرصت‌‌های استخدام و کاریابی اصفهان در این صنایع بیشتر از سایر حوزه‌ها است. این استان بیش از 5 میلیون نفر جمعیت دارد و سهم آن در تولید ناخالص داخلی کشور ۶.۱ درصد و سهم ارزش افزوده بخش صنعت و معدن این استان نسبت به کل کشور، ۱۳ درصد است.

استخدام

در این مقاله قصد داریم به بررسی نرخ اشتغال و استخدام اصفهان، میزان فرصت‌‌های کار و بازار کار استخدام این استان بپردازیم. پس تا انتها با این مقاله همراه باشید.

تعریف مفاهیم شاغل و بیکار از نظر قانون

پیش از بررسی وضعیت اشتغال، استخدام و کاریابی اصفهان، بهتر است ابتدا با 3 اصطلاح «شاغل»، «بیکار» و «اشتغال ناقص» در حوزه کاریابی و استخدام بیشتر آشنا شویم.

شاغل: بر طبق قوانین کار، به افراد 15 ساله و بیشتر که در طول هفته حداقل یک ساعت کار کرده یا به دلایلی به طور موقت کارشان را ترک کرده باشند، شاغل گفته می‌‌شود. همچنین افرادی که بدون حقوق برای یکی از اعضای خانواده کار می‌‌کنند، کارآموزانی که در دوره کارآموزی فعالیت می‌کنند، دانشجویان یا دانش‌آموزانی که در هفته مرجع کار کرده و تمام افرادی که در نیروهای مسلح به صورت کادر موقت یا دائم مشغول خدمت بوده‌اند، در گروه افراد شاغل قرار می‌گیرند.

بیکار: به افراد 15 ساله و بیشتر که شرایط زیر را داشته باشند بیکار گفته می‌شود:

  • در هفته مرجع و آمارگیری فاقد کار باشند.
  • در هفته مرجع و سه هفته قبل از آن جویای کار باشند.
  • در هفته مرجع و با هفته بعد برای اشتغال و استخدام، آماده به کار باشند.

اشتغال ناقص: به وضعیت شاغلانی که در هفته آمارگیری، سرکار حاضر یا غایب بوده‌اند و به خاطر دلایل اقتصادی مثل رکود کاری، پیدا نکردن کار یا قرار داشتن در فصل غیرکاری کمتر از 44 ساعت کار کرده‌اند، اشتغال ناقص گفته می‌شود.

در ادامه، به بررسی وضعیت بازار کار و استخدامهای استان اصفهان می‌پردازیم. شما می‌توانید جدیدترین استخدامی های استان ها و شهرهای دیگر را با کلیک روی لینک مشخص شده مشاهده کنید.

بررسی و تحلیل نرخ بیکاری در استان اصفهان

نرخ بیکاری اصفهان

یکی از شاخص‌‌های مهم اقتصادی در هر استان، میزان نرخ بیکاری نیروی کار است و در استان اصفهان نیز به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی، گردشگری، کشاورزی و خدماتی کشور، این نرخ اهمیت زیادی دارد.
نرخ بیکاری از نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال (شامل شاغل و بیکار) به دست می‌آید و برای بررسی و ارزیابی شرایط اقتصادی و معیشتی هر استان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به بررسی نرخ بیکاری اصفهان می‌پردازیم.

اگر آمارهای مربوط به نرخ بیکاری استان اصفهان را در سال‌های گذشته مرور کنیم متوجه می‌‌‌شویم که این نرخ از سال 95 تا به حال با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو بوده است. به گفته کارشناسان این تغییر و تحولات عمدتا به خاطر عواملی مثل جریان آب زاینده رود، خشکسالی، مهاجرت، رکود یا رونق واحدهای صنعتی و بخش کشاورزی و همین‌طور اجرای برنامه‌های اشتغالزایی در استان اصفهان بوده است.

بر طبق آمارهای به دست آمده توسط مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری استان اصفهان در سال 1401، 12.6 درصد بوده است که در اردیبهشت 1402 با 3.4 کاهش، به 9.2 رسیده است. براساس این آمار، نرخ بیکاری مردان 8.9 درصد، زنان 18.8 درصد، در مناطق روستایی 4.7 درصد، مناطق شهری 11.5 درصد، جوانان 15 تا 24 ساله 23.6 درصد و جوانان 18 تا 35 ساله 17.2 درصد بوده است.

به گفته مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاول، کار و رفاه امور اجتماعی استان اصفهان، از جمله عوامل موثر بر کاهش نرخ بیکاری اصفهان می‌توان به افزایش نزولات آسمانی و افزایش سطح زیر کشت اراضی کشاورزی، رشد 50 درصدی سرمایه گذاری در واحدهای ایجادی و توسعه‌‌ای در بخش صنعت و همین‌طور رقابت‌پذیری کالاهای تولید داخلی برای صادرات اشاره کرد.

مطلب مرتبط: راهنمای کاریابی اصفهان و معرفی صنایع اشتغال‌زای این استان

نرخ بیکاری در استان اصفهان در مقایسه با سایر استان‌ها

با بررسی نرخ بیکاری در استان اصفهان و مقایسه آن با میانگین کشوری به این نتیجه می‌رسیم که نرخ بیکاری استان اصفهان با فراز و نشیب‌های میانگین کشوری همسو بوده و ابتدا روند افزایشی و بعد کاهشی داشته است. با این حال، از نظر رقم و درصد، می‌توانیم بگوییم که نرخ بیکاری اصفهان در سال 1402، کمی بالاتر از میانگین کل کشور بوده است.

آمارگیری نیروی کار و نتایج آن در مورد میزان استخدام و کاریابی اصفهان

وضعیت استخدام اصفهان

براساس آمار نیروی کار استان اصفهان که توسط مرکز آمار ایران در سال 1401 انجام شده این نتایج به دست آمد:

با بررسی آمارهای به دست آمده در مورد نرخ مشارکت اقتصادی نیروی فعال (جمعیت 15 ساله و بیشتر) متوجه می‌شویم که 41.5 درصد از جمعیت در سن کار از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلین یا بیکار قرار میگیرند. همچنین، نرخ مشارکت اقتصادی زنان نسبت به مردان در نقاط شهری استان اصفهان نسبت به مناطق روستایی پایین‌تر بوده است. به طور کلی، نسبت اشتغال جمعیت 5 ساله و بیشتر اصفهان در بهار 1402 به 37.2 درصد رسیده است که نسبت به بهار سال قبل، رشد 1.7 درصدی را نشان می‌دهد.

تعداد فرصت‌های اشتغال و استخدام اصفهان در کدام صنایع بیشتر است؟

بررسی وضعیت اشتغال در بخش‌های مختلف اقتصادی اصفهان نشان می‌دهد که برخی بخش‌ها سهم بیشتری از اشتغال و فعالیت اقتصادی را به خود اختصاص داده‌اند. براین اساس، بخش خدمات با 50 درصد، بیشترین میزان اشتغال اصفهان را به خود اختصاص داده و در رده‌های بعدی، بخش صنعت با 41.4 درصد و بخش کشاورزی با 8.4 درصد بالاترین میزان اشتغال را در سال‌های 1401 و 1402 داشته‌اند.استان اصفهان از نظر پروژه‌‌های صنعتی نیز در رتبه نخست کشور قرار دارد و در زمینه تعداد معادن نیز در جایگاه اول قرار گرفته است.

آمار ارائه شده مربوط به هر دو بخش استخدام خصوصی و استخدام دولتی اصفهان هستند. 

بخش خدمات

این بخش با سهم 50 درصدی در اشتغالزایی استان اصفهان به چهار گروه اصلی تقسیم می‌شود: اصناف، بازرگانی، گردشگری و ساختمان. از مهم‌ترین رشته‌های صنفی می‌توان به صنایع دستی، صنایع ماشین کاری و فلزتراشی، فناوری اطلاعات، گز و شیرینی سنتی اصفهان و حمل و نقل بار جاده‌ای اشاره کرد.

گردشگری به خاطر وجود ابنیه تاریخی و جاذبه‌های گردشگری مهم، مهم‌ترین و توسعه‌یافته‌ترین بخش خدمات در استان اصفهان است. بر اساس آمار، تعداد گردشگران خارجی که در سه ماهه نخست سال 1401 به استان اصفهان سفر کرده‌اند بیش از 17 هزار نفر بوده و به طور کلی، ورود گردشگران به این استان از شهریور 1401 تا شهریور 1402، افزایش 28 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. این امر باعث به وجود آمدن مشاغل متعدد و افزایش فرصت‌های استخدامی اصفهان شده است. در حال حاضر 170 دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری در استان اصفهان فعالیت می‌کنند که از این تعداد، 130 دفتر در شهرستان اصفهان قرار دارند. اغلب فرصت‌های استخدام خانم در اصفهان، مربوط به بخش خدمات و گردشگری هستند.

بخش صنعت

اما علاوه بر صنعت گردشگری، اصفهان از گذشته به عنوان استانی صنعتی شناخته می‌شده و به خاطر مرکزیت استان اصفهان در کشور و ضریب بالای ایمنی برای سرمایه گذاری باعث شکل گیری صنایع مختلفی در این منطقه شده است. در حال حاضر استان اصفهان به خاطر وجود صنایع بزرگ و مهمی مثل فولاد، پالایشگاه، پتروشیمی، سیمان و انرژی هسته‌ای سهم بالایی در صنعت کل کشور دارد. این بخش با سهم 41.4 درصدی از اشتغال کل استان، جایگاه اصلی در ایجاد فرصت‌های شغلی و استخدام و کاریابی اصفهان داشته و بخش زیادی از آگهی‌های استخدامی این استان، مربوط به استخدام کارخانجات اصفهان می‌شود.

بخش کشاورزی

در برخی نواحی شمالی و غرب استان نیز بخش کشاورزی رونق زیادی دارد و به خاطر وجود فرصت‌های اشتغال، نرخ بیکاری در این نواحی از متوسط استان کمتر است. صنایع لبنی، باغداری، قطعه سازی و … نیز از جمله صنایع فعال در این استان هستند که باعث به وجود آمدن فرصت‌های استخدام اصفهان می‌شوند.

نحوه مشاهده فرصت‌های شغلی اصفهان در سایت جاب ویژن

آگهی استخدام اصفهان جاب ویژن

سایت جاب ویژن همواره تلاش کرده تا خدمات کاریابی و جستجوی مشاغل را برای همه کارجویان در هر شهر و استانی تسهیل کند. به این ترتیب، در جاب ویژن به عنوان سایت کاریابی اصفهان و سایر شهرها، فیلترها و امکانات ویژه‌ای برای محدود کردن و دقیقتر کردن نتایج جستجوی کار وجود دارد.

برای اینکه تنها فرصت‌های کار در اصفهان را مشاهده کنید کافیست در صفحه جستجوی آگهی‌ های شغلی، از منوی انتخاب شهر، «تمام شهرهای اصفهان» را انتخاب کنید. به این ترتیب تمام فرصت‌های شغلی موجود در این استان به شما نمایش داده می‌شود.

اگر به دنبال پیدا کردن کار در شهر اصفهان هستید می‌توانید در همان منو، گزینه «اصفهان-اصفهان» را انتخاب کنید تا انواع آگهی‌ استخدام و نیازمندیهای شهر اصفهان برای شما نمایش داده شوند.

در صورتی که در شهرهای دیگر استان اصفهان ساکن هستید و تمایل به جستجوی مشاغل موجود در شهر محل سکونتتان دارید می‌توانید از منوی انتخاب شهر، نام شهر محل سکونت خود را پیدا و آن را انتخاب کنید. سپس با تعیین گروه شغل و کلیک روی دکمه جستجو، تمامی فرصت‌های شغلی موجود در شهر مورد نظرتان را مشاهده خواهید کرد.

تاثیر رزومه بر بدست آوردن فرصت‌های شغلی

یکی از نکات مهم در به دست آوردن یک موقعیت شغلی این است که رزومه‌ای استاندارد و کامل برای کارفرما ارسال کنیم. رزومه اولین مواجهه کارفرمایان با شماست و می‌تواند تاثیر سرنوشت‌سازی در استخدام شدن یا نشدن شما داشته باشد. اگر هنور رزومه ندارید یا نگران هستید که قالب رزومه و اطلاعاتتان نامناسب باشد، می‌توانید از ابزار رزومه‌ساز سایت‌های کاریابی از جمله جاب ویژن استفاده کنید.

به کمک سرویس رزومه ساز جاب ویژن به صورت رایگان و در عرض چند دقیقه می‌توانید اطلاعات لازم را وارد کرده و رزومه فارسی و انگلیسی استاندارد خود را بسازید و آن را برای فرصت‌های کار در اصفهان با حقوق بالا ارسال کنید.

جمع‌بندی

استان اصفهان یکی از قطب‌های اصلی صنعتی و گردشگری کشور است و نقش مهمی در چرخه اقتصادی ایران ایفا می‌کند. در این استان به خاطر وجود حوزه‌های مختلف خدماتی و صنعتی، فرصت‌های شغلی زیادی وجود دارد و بر طبق آمارها، نرخ بیکاری در این استان در حال کاهش است.

با وجود بالاتر بودن نرخ بیکاری استان اصفهان در مقایسه با میانگین بیکاری کل کشور، هنوز هم نیازمندی و فرصت‌های شغلی و استخدام و کاریابی اصفهان در مقایسه با بسیاری از استان‌های دیگر بالا بوده و با مراجعه به سایت جاب ویژن می‌توانید انواع فرصت‌های کار و استخدام این استان را جستجو کنید. مهندسی صنایع، مهندسی متالورژی، مشاغل حوزه فروش، دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی، برنامه نویسی، طراحی گرافیک، استخدام کارگر و کارمند اداری از جمله مشاغل پرتقاضای اصفهان در سایت جاب ویژن هستند.

 

نویسنده

دسته بندی :
استخدام شهرها
بدون دیدگاه