هر آنچه کارجویان باید در رابطه با کاریابی رشت بدانند

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 6دقیقه
هر آنچه کارجویان باید در رابطه با کاریابی رشت بدانند

شهر رشت با جمعیت بیش از ۶۷۰ هزار نفر یکی از شهرهای توریستی ایران و مرکز استان گیلان است. ۶۰ درصد از نیروی کار این شهر در بخش خدمات مشغول به کار هستند. بخش صنعت نیز با فرآهم آوردن فرصت شغلی برای ۳۰ درصد از نیروی کار فعال این شهر، بخش اقتصادی مهم بعدی در رشت است. با این حال در کل استان گیلان کشاورزی و صنعت تقریبا ۵۵ درصد از نیروی کار فعال استان را به خود اختصاص داده‌اند و مابقی در بخش خدمات مشغول هستند. با توجه به این که این شهر اکنون در حال عبور موج جمعیتی از سن اشتغال است، کاریابی و جستجوی کار در رشت از اهمیت زیادی برخوردار است.

رزومه ساز

نرخ بیکاری در نقاط شهری استان گیلان در سال ۱۳۹۷، بیش از ۱۱ درصد بوده است. این موضوع نشان‌دهنده‌ی رقابت زیاد بین جوانان رشتی برای تصاحب فرصت‌های شغلی است. متأسفانه بیش از ۴۶ درصد از جمعیت بیکار استان گیلان، دارای مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر هستند.

اگر می‌خواهید برای آینده‌ی حرفه‌ای خود در شهر رشت تصمیم‌گیری کنید، باید بدانید که به غیر از بخش خدمات، شانس خوبی برای استخدام شدن در بخش صنعت رو به رشد این شهر دارید. شهر رشت میزبان شرکت‌های معتبری در حوزه‌ی صنایع غذایی و دارویی و فولاد است.

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با جستجوی کار در رشت و فرصت‌های استخدام در این شهر صحبت کنیم.

مطالب مرتبط: آگهی های استخدام رشت

آمار کاریابی رشت

مطابق با آمار سال ۱۳۹۸، تعداد ۹۹۲۸ فرصت شغلی در استان گیلان به ثبت رسیده است. این در حالی است که تعداد متقاضیان کار در این استان در همان سال، ۸۹۱۰ نفر بوده است. از این تعداد، ۵۲۲۶ نفر مرد و ۳۶۷۴ نفر، زن بوده‌اند. از مجموع تعداد کارجویان، ۳۳۹۱ نفر وارد بازار کار شده‌اند که از این تعداد، ۲۰۲۸ نفر مرد و ‍۱۳۶۳ نفر، زن بوده‌اند.

کاریابی و استخدام رشت

مطابق با آمار کاریابی رشت در سال ۱۳۹۸، تعداد ۷۳۱۹ فرصت شغلی در این شهر وجود داشته است که بخش اعظم فرصت‌های شغلی استان گیلان را تشکیل می‌داده‌اند. شاید دلیل این موضوع، اختلاف زیاد نیروی کار مورد نیاز بخش خدمات که اکثر نیروی انسانی خود را از طریق آگهی ‌های استخدام جذب می‌کند، با بخش‌های کشاورزی و صنعت باشد.

در همان سال در شهر رشت، تعداد ۶۵۱‍۶ نفر متقاضی کار در دفاتر کاریابی ثبت نام کرده بودند که از این تعداد، ۳۸۴۴ نفر مرد و ۲۶۷۲ نفر زن بودند. همانطور که این آمار نشان می‌دهد، زنان شهر رشت با اختلاف بسیار زیاد در مقایسه با زنان سایر شهرهای استان گیلان، متقاضی کار بوده‌اند که این موضوع را می‌توان به بافت فرهنگی سنتی‌تر سایر شهرهای گیلان در مقایسه با مرکز استان و اشتغال زنان در شهرهای کوچک‌تر و مناطق روستایی به مشاغلی مثل کشاورزی و نوغانداری نسبت داد.

در سال ۱۳۹۸ در شهر رشت، ۲۱۹۴ نفر از طریق مراکز کاریابی رشت استخدام شدند که از این تعداد، ۱۳۱۶ نفر آقا و ۸۷۸ نفر خانم بودند. عمده‌ی متقاضیان کار در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سالگی قرار داشتند اما تعداد متقاضیان جستجوی کار در رشت در گروه سنی ۳۵ سال به بالا نیز کم نبود که می‌توان آن را به قرار داشتن قله‌ی موج جمعیتی در آن گروه سنی نسبت داد.

مطالب مرتبط: وضعیت استخدام در شهر رشت

تعداد ۲۷۶۴ نفر از متقاضیان کار در سال ۱۳۹۸ در استان گیلان، دارای تحصیلات دانشگاهی بودند که با اختلاف، از افراد دارای مدرک تحصیلی در مقاطع پایین‌تر، بیشتر بود. در خود شهر رشت به تنهایی، از ۶۵۱۶ نفر متقاضی کار، بیشترین تعداد متعلق به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با بیش از ۱۹۰۰ نفر بود.

دلیل بیشتر بودن تعداد افراد دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی در میان کارجویان را می‌توان سطح بالای تحصیلات در این استان و البته، معیارهای سخت‌گیرانه‌تر این افراد برای انتخاب شغل دانست. تعداد افراد استخدام شده در استان گیلان که دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر بودند، با اختلاف بسیار زیاد از سایر افراد بیشتر است. با این حال، این اختلاف نشان‌دهنده‌ی اهمیت کارفرمایان در این استان به مدرک تحصیلی برای جذب نیروی کار است.

در مرکز استان، تعداد افرادی که با مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر، وارد بازار کار شده‌اند، حدود ۹۵۵ نفر بوده است که این میزان نیز در مقایسه با تعداد افراد استخدام شده‌ی دارای سطوح پایین‌تر تحصیلی، بسیار بیشتر است.

چگونه می‌توانید در شهر رشت کار پیدا کنید؟

همانطور که در مقدمه گفتیم، بیشتر نیروی کار شهر رشت در بخش خدمات و حدود ۳۰ درصد آن در بخش صنعت مشغول به کارند. اگر می‌خواهید در مرکز استان گیلان کار پیدا کنید، بهتر است که تحصیلات دانشگاهی داشته باشید. از آن‌جایی که صنعت گردشگری در این شهر به سرعت در حال رشد است و احتمالا در آینده و پس از برطرف شدن بحران کووید-۱۹ نیازمند نیروی کار زیادی خواهد بود، بنابراین، کسانی که در رشته‌های مدیریت بازرگانی، هتلداری و دیگر رشته‌های مرتبط با جهانگردی و گردشگری تحصیل کنند، از شانس خوبی برای پیدا کردن شغل مناسب در زمان جستجوی کار در رشت برخوردار هستند.

پیدا کردن کار در رشت

مطالب مرتبط: آگهی های استخدام رشت و گیلان

شهر رشت دارای یک شهرک صنعتی بسیار بزرگ است که میزبان کارخانه‌های متعددی، از جمله کارخانه‌های فولاد، مواد غذایی و دارویی، مواد شیمیایی، نساجی و … است. بنابراین، با تحصیل در رشته‌هایی مثل مهندسی صنایع، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی و صنایع غذایی، داروسازی و … می‌توانید از شانس اشتغال در این کارخانه‌ها برخوردار شوید.

بسیاری از افراد برای پیدا کردن کار و آگاهی از فرصت‌های استخدام امروز گیلان، به پیج کاریابی رشت یا مؤسسات کاریابی رشت مراجعه می‌کنند. با اینکه این کاریابی‌ها دارای مجوز از ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی هستند و می‌توانند اقداماتی مثل صدور نامه‌ی عدم کاریابی به منظور آزادسازی مدرک تحصیلی را انجام دهند، اما عملکرد این کاریابی‌ها در جستجوی کار در رشت در مقایسه با کاریابی‌های آنلاین بسیار ضعیف‌تر است.

صفحه استخدام و کاریابی رشت در جاب ویژن

شما می‌توانید با ثبت نام در سایت کاریابی آنلاین جاب ویژن، شانس خود را برای پیدا کردن کار در رشت با مدرک دیپلم و یا یک شغل متناسب با مدرک تحصیلی و تخصص خود، به شدت بالا ببرید. بسیاری از شرکت‌های معتبر در شهر رشت، آگهی‌های دعوت به همکاری خود را در این وب‌سایت منتشر می‌کنند. در ادامه به معرفی بعضی از این شرکت‌ها می‌پردازیم.

برای مشاهده‌ی صفحه استخدام و کاریابی رشت و آگهی‌های استخدام امروز رشت در جاب ویژن کافی است در صفحه‌ی اصلی این وب‌سایت، فیلتر «شهر» را روی گزینه‌‌ی «رشت-گیلان» قرار دهید و روی دکمه‌ی جستجو کلیک کنید تا تعداد زیادی آگهی دعوت به همکاری از طرف شرکت‌های معتبر را مشاهده نمایید.

برای مشاهده آگهی های استخدام رشت کلیک کنید.

شرکت فولاد امیرکبیر خزر

این شرکت، یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های فولاد در کشور را در شهر صنعتی رشت دارد و تعداد زیادی از آگهی‌های استخدام در شهر صنعتی رشت برای جذب نیروهای متخصص، مربوط به این شرکت است. محصول اصلی این شرکت، انواع میلگرد است. شرکت فولاد امیرکبیر خزر، فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی مثل مهندسی مواد و متالوژی، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک، مهندسی برق و دیگر رشته‌های مرتبط را در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های خود، استخدام می‌کند. البته این شرکت جایگاه‌های شغلی دیگری مثل حسابداری، مدیریت، بازاریابی، فروش و جایگاه‌های شغلی ساده و غیرتخصصی نیز دارد.

گروه سولیکو کاله

یکی از شرکت‌های محبوب برای جستجوی کار در رشت، شرکت کاله است. گروه سولیکو کاله یکی از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی صنایع غذایی است که کارخانه‌ی آن در شهر آمل در استان مازندران قرار دارد. یکی از بازارهای اصلی این شرکت، شهر رشت است. بنابراین، این شرکت، هر از چند گاهی آگهی‌هایی برای استخدام در نمایندگی‌های فروش خود در رده شغلی کارشناس فروش منطقه‌ای و بازاریاب منتشر می‌کند. گروه سولیکو یکی از محبوب‌ترین شرکت‌ها از نظر کارجویان برای پیدا کردن کار در رشت با حقوق بالا است.

برای مشاهده آگهی های استخدام کاله کلیک کنید.

استخدام کاله رشت

پگاه گیلان و حضور پررنگ آن در کاریابی رشت

شرکت پگاه گیلان که کارخانه‌ی اصلی آن در شهر صنعتی رشت قرار دارد، در زمینه‌ی تولید محصولات لبنی فعالیت دارد. این شرکت، فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی صنایع غذایی و میکروبیولوژی را استخدام می‌کند. شرکت پگاه گیلان آگهی‌های خود را در مراکز کاریابی رشت و کاریابی‌های آنلاین منتشر می‌کند. این شرکت رو به توسعه در حال حاضر بیش از ۱۶ هزار پرسنل دارد.

سبحان دارو

این شرکت از شرکت‌های وابسته به شرکت داروسازی برکت است. کارخانه‌ی سبحان دارو در شهر صنعتی رشت قرار دارد. فارغ‌التحصیلان رشته‌‌های شیمی، مهندسی شیمی، میکروبیولوژی و مهندسی صنایع می‌توانند برای مشاغل تخصصی مختلف در این شرکت داروسازی معتبر، رزومه ارسال کنند. البته این شرکت برای جایگاه‌های شغلی دیگری مثل کارشناس فروش، حسابدار نماینده‌ی علمی نیز نیرو می‌پذیرد.

دیگر صنایع مهم برای کاریابی رشت

به غیر از فولاد، صنایع غذایی و صنایع دارویی، صنایع دیگری در شهر رشت و استان گیلان فعالیت دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به صنعت تولید کودها و سموم کشاورزی، صنایع سلولزی، نساجی و صنعت تولید رادیاتور، شوفاژ و پکیج اشاره کرد. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت کاریابی آنلاین جاب ویژن و قرار دادن فیلتر «شهر» روی «رشت-گیلان»، در میان آگهی‌های استخدامی، به جستجوی کار در رشت بپردازید.

کار در منزل رشت

مشاغل دورکاری و کار در منزل رشت بسیار زیاد هستند. اگر در حوزه‌هایی مثل برنامه‌نویسی، تولید محتوا، طراحی گرافیک، دیجیتال مارکتینگ و دیگر کسب‌وکارهای دیجیتال فعالیت دارید، به راحتی می‌توانید مشاغل دورکاری برای خود پیدا کنید. اغلب موقعیت‌های دورکاری و کار نیمه وقت در رشت برای خانم های خانه‌دار و افرادی که از تحصیلات بالایی برخوردار نیستند، نوغانداری (پرورش کرم ابریشم)، بسته بندی یا مشارکت در ساخت صنایع دستی هستند.

استخدام دورکاری رشت

جمع‌بندی

شهر رشت در حال حاضر دارای آمار بیکاری بیش از ۱۱ درصدی است که به دلیل موج جمعیتی در سن اشتغال آن است. انتظار می‌رود که با عبور این موج از این محدوده‌ی سنی، تا ۵ الی ۱۰ سال آینده شاهد کاهش رقابت برای جستجوی کار در رشت و تصاحب فرصت‌‌های شغلی در این شهر باشیم.

در سال ۱۳۹۸، مجموعا بیش از ۷ هزار فرصت شغلی در مؤسسات کاریابی رشت ثبت شد ولی تعداد کارجویانی که در کاریابی‌ها ثبت‌نام کرده بودند، ۶۵۱۶ نفر بود که بخش زیادی از آن‌ها دارای مدرک تحصیلی لیسانس یا بالاتر بودند و همین گروه، بیشترین آمار استخدام شده‌ها را دارد که تقریبا یک سوم افراد متقاضی کار بود. ظاهرا کارفرمایان در مرکز استان گیلان، که بیش از ۶۰ درصد از نیروی کار آن در بخش خدمات و بیش از ۳۰ درصد آن در بخش صنعت مشغول به کار هستند، تأکید زیادی بر تحصیلات دارند.

شهر رشت دارای کاریابی‌های متعددی است. در گذشته بیشتر شرکت‌ها، فرصت‌ها و نیازمندی های شغلی خود را در این کاریابی‌ها ثبت می‌کردند، اما امروزه، اکثر شرکت‌های معتبر، آگهی‌های دعوت به همکاری خود را در کاریابی‌های آنلاین مثل سایت استخدام جاب ویژن منتشر می‌کنند.

از مهم‌ترین شرکت‌های معتبر در استان گیلان و شهر رشت می‌توان به شرکت فولاد امیرکبیر خزر، شرکت پگاه گیلان، شرکت چای دبش و داروسازی سبحان دارو اشاره کرد. البته شرکت‌های دیگری که در صنایعی مثل صنایع سم و کود کشاورزی، صنایع سلولزی، نساجی‌، رادیاتورسازی و … فعالیت دارند، نقش پررنگی در کاریابی رشت دارند.

منبع

سامانه‌ی اطلاعات آماری استان گیلان

نویسنده

دسته بندی :
استخدام شهرها
بدون دیدگاه