شرایط و مهارت‌های لازم برای استخدام سرایدار چیست؟

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
شرایط و مهارت‌های لازم برای استخدام سرایدار چیست؟

شغل سرایداری یکی از مشاغلی است که معمولاً دست‌کم گرفته می‌شود؛ ولی بدون حضور این اشخاص، بسیاری از ساختمان‌های اداری و مسکونی با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

سرایدار وظیفه نظافت، مراقبت و تأمین امنیت ساختمان‌های مسکونی و تجاری را بر عهده دارد و یکی از زیرمجموعه‌های گروه شغلی نگهبان به‌حساب می‌آید. معمولاً ساختمان‌هایی که نیاز همیشگی و مداوم به نظافت و مراقبت دارند و خدمات موقت نیروی خدمات و نظافتچی برایشان کافی نیست به استخدام سرایدار نیاز دارند.

برای مشاهده آگهی‌های استخدام سرایدار و نگهبان کلیک کنید.

شاید به نظر برخی، این شغل بسیار ساده‌ و ابتدایی باشد؛ اما همین شغل هم به مهارت‌ها و توانایی‌های ویژه‌ای نیاز دارد و مطمئناً هرکسی نمی‌تواند در این شغل موفق باشد. در این مقاله قصد داریم در مورد این فرصت شغلی صحبت کنیم و بگوییم که کارفرمایان برای استخدام چه انتظاراتی از او دارند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط: آگهی استخدام جدید

سرایدار کیست؟

سرایدار وظیفه نظافت و مراقبت از ساختمان‌هایی مثل مدرسه، ادارات و ساختمان شرکت‌ها، بیمارستان‌ها، فروشگاه‌های زنجیرهای و همین‌طور آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی را بر عهده دارد. مسئولیت و وظیفه شغلی اصلی او، نظافت و تمیز نگه‌داشتن محیط ساختمان است؛ اما در برخی موارد، وظایف تأمین امنیت و نگهبانی نیز ممکن است به کارهای روزانه‌اش اضافه شود.

آگهی استخدام

همچنین آشنایی نسبی با تعمیرات جزئی ساختمان مثل لوله‌کشی، برق‌کاری و … نیز امتیاز ویژه برای استخدام محسوب می‌شود.
محل کار سرایدار در اغلب مواقع داخل ساختمان است؛ اما برخی مواقع ممکن است در خارج از ساختمان، وظایفی مثل جارو کردن محوطه و مسیر رفت و آمد ساکنین را نیز انجام بدهند.

این شغل نیاز به تحصیلات خاصی ندارد و تنها سواد خواندن و نوشتن برای انجام وظایف کفایت می‌کند. بااین‌حال، ممکن است اکثر کارفرمایان حداقل مدرک دیپلم را شرط لازم برای استخدام سرایدار در نظر بگیرند.

شرح وظایف و مسئولیت‌های شغلی سرایدار

سرایداران معمولاً علاوه بر وظایف روزمره و ثابت که شامل نظافت ساختمان می‌شود وظایف متنوعی نیز ممکن است انجام بدهند. همچنین با توجه به این که فرد در ساختمان اداری، تجاری یا مسکونی کار می‌کند وظایفش نیز تغییراتی به دنبال خواهد داشت.

وظایف سرایدار

بااین‌حال، اگر بخواهیم وظایف کلی این موقعیت شغلی را توضیح دهیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • خالی کردن سطل‌های زباله و تمیز نگه‌داشتن آن‌ها
  • نظافت و تمیز کردن سرویس بهداشتی با استفاده از شوینده و تجهیزات مناسب (در ساختمان‌های اداری و تجاری)
  • اطمینان از قفل بودن درب‌ها و تأمین امنیت ساختمان (به‌ویژه موقع شب)
  • شستشوی کف‌پوش فرش و موکت و تی کشیدن کف ساختمان
  • نظافت راهروها و راه پله و تمیز کردن درب‌ها
  • نظافت حیاط، پارکینگ، لابی ساختمان، پشت‌بام
  • تمیز کردن شیشه پنجره‌ها و آیینه‌ها و آسانسور
  • آبیاری باغچه و مراقبت از فضای سبز
  • پارو کردن برف، جارو کردن برگ‌ها در پاییز و جارو کردن روزانه ورودی و محوطه ساختمان
  • جابجایی وسایل و ابزارهای سنگین موردنیاز ساختمان
  • کمک به تعمیرات جزئی ساختمان و اطمینان از عملکرد صحیح دستگاه‌ها و تجهیزات ساختمان
  • در صورت مشاهده هرگونه خرابی یا نقص و مشکل، حتماً مراتب را به مدیر و سرپرست ساختمان اطلاع دهد.

چه کارهایی جزء وظایف شغلی سرایدار آپارتمان نیست؟!

بسیاری از آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی برای نظافت و امور مختلف به‌طور شبانه‌روزی به سرایدار نیاز دارند و در این شرایط، معمولاً محل سکونت نیز با شرایط و قرارداد دوطرفه در اختیار او قرار خواهد گرفت. سرایدار آپارتمان و ساختمان مسکونی وظیفه نظافت مشاعات ساختمان، شامل راهروها، راه‌پله‌ها، تی کشیدن کف، نظافت حیاط، پشت‌بام، تمیز کردن شیشه‌ها، درب‌ها و آسانسور و … را بر عهده دارد؛ همچنین معمولاً  وظیفه دارد سر یک ساعت مشخص، کیسه‌های زباله را از جلوی درب واحد ساکنین جمع‌آوری کند.

اما نظافت داخل منازل ساکنین، خریدهای روزانه، اسباب‌کشی و حمل وسایل سنگین افراد و همین‌طور شستشوی اتومبیل ساکنین به‌هیچ‌وجه جزء وظایف سرایدار نیست!

درصورتی‌که یکی از ساکنین برای امور نظافت و خرید و کارهای یدی به کمک این شخص نیاز داشته باشد لازم در قبال کاری که انجام می‌دهد به او دستمزد مناسبی بدهد. همچنین در این موارد، لازم است هماهنگی‌های لازم با مدیر ساختمان انجام شود و با توافق و هماهنگی مدیر به منزل ساکنین مراجعه کند.

مطالب مرتبط: رزومه ساز رایگان جاب ویژن

مهارت‌های لازم برای شغل سرایداری

هشیار و مراقب و توانایی تأمین امنیت

فردی که در این شغل شروع به کار می‌کند باید هشیاری بالایی داشته باشد و حواسش به همه‌چیز باشد تا بتواند علاوه بر نظافت، از آرامش و امنیت ساکنین نیز مراقبت کند و با مشاهده هرگونه خطر یا مشکل، مراتب را به مافوق اطلاع دهد.

توانایی خواندن و نوشتن متوسط

این شغل نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارد اما لازم است فرد سواد خواندن و نوشتن داشته باشد و برای درک دستورات نوشتاری و نوشتن اعلان‌ها و اطلاع‌رسانی‌های ساختمان مشکلی نداشته باشد.

مهارت‌های ارتباطی و روابط عمومی بالا

سرایدار برای انجام وظایفش به برقراری ارتباط خوب با همکاران، سوپروایزر و مدیر و ساکنین ساختمان نیاز دارد. در واقع، خوش‌رویی و برخورد خوب یکی از مهارت‌های ضروری برای استخدام سرایدار به‌حساب می‌آید.

آچار به دست بودن و آشنایی با تعمیرات ساختمان

یک ساختمان ممکن است با مشکلات متعددی مواجه شود؛ مثلاً ممکن است لوله آب بترکد، سیم‌های برق اتصالی پیدا کند، وسایل گرمایشی یا سرمایشی ناگهان از کار بیفتد یا قفل درب‌ها با مشکل مواجه شود. اگرچه هیچ‌کس از این فرد انتظار ندارد که مثل یک تعمیرکار حرفه‌ای عمل کند؛ اما آشنایی با تعمیرات جزئی ساختمان و به‌اصطلاح آچار به دست بودن می‌تواند به موفقیت شغلی او کمک بیشتری بکند.

قدرت بدنی و توانایی جسمانی لازم

انجام کارهای یدی و نظافت روزانه نیاز به توان جسمانی بالایی دارد. همچنین معمولاً از این افراد خواسته می‌شود برای بلند کردن اجسام سنگین و وسایل مختلف همکاری داشته باشند و به همین دلیل، لازم است چنین شخصی قدرت بدنی و توان جسمانی مناسبی داشته باشد.

شرایط استخدام سرایدار

توجه و دقت بالا به جزئیات

وظیفه اصلی این شغل، نظافت و تمیز کردن محیط است؛ پس باید دقیق و ریزبین باشد تا بتواند نظافت کاملی انجام بدهد. همچنین لازم است توجه کافی به دستورات داده‌شده و نحوه استفاده از مواد شیمیایی و شوینده داشته باشد تا مشکلی در انجام امور به وجود نیاید.

حرف‌شنوی و پیروی از دستورات سرپرست و مدیر ساختمان

تمامی دستورات و وظایف روزمره باید به دستور و تحت نظارت و هماهنگی مدیر ساختمان انجام شود. بنابراین فردی که در این موقعیت کار می‌کند باید از رفتارهای خودسرانه و بدون هماهنگی خودداری کند تا مشکلی برای ساختمان و ساکنین پیش نیاید.

منظم و منضبط و زمان‌بندی مناسب برای انجام وظایف مختلف

سرایداران معمولاً وظایف متنوع و زیادی دارند که گاهی لازم است هم‌زمان و با فاصله کمی از هم انجام شود. درصورتی‌که فرد زمان‌بندی و مدیریت خوبی برای انجام وظایفش نداشته باشد نمی‌توانید در این شغل موفق باشد.

تعهد کاری، صداقت و امانت‌داری

فردی که قرار است زمان زیادی (اغلب 24 ساعته) در یک ساختمان حضور داشته باشد باید بسیار قابل‌اعتماد و امین باشد. در ساختمان‌های اداری، تجاری، مسئولیت مراقبت از دارایی‌ها و تجهیزات به عهده اوست و در آپارتمان‌ها و ساختمان‌های مسکونی نیز وظیفه مراقبت از حریم خصوصی ساکنین و تأمین امنیت آن‌ها بر عهده او قرار دارد. به همین دلیل، ظاهر موجه و قابل‌اعتماد بودن یکی از شاخص‌های کلیدی برای استخدام در نظر گرفته می‌شوند.

رزومه ساز

کارفرماها چه شرایطی برای استخدام سرایدار دارند؟

شرایط استخدام بسته به نوع ساختمان متفاوت است و به‌عنوان‌مثال، شرایط استخدام سرایدار در یک آپارتمان و مجتمع مسکونی با ساختمان اداری با هم فرق دارد.

به طور کل، کارفرمایان علاوه بر داشتن مهارت‌های لازم که در بخش قبل توضیح دادیم، شرایط زیر را مدنظر قرار می‌دهند:

  • داشتن مدرک دیپلم یا معادل آن
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر و ارائه گواهی عدم اعتیاد
  • ارائه گواهی عدم سوءپیشینه کیفری
  • معرفی ضامن معتبر یا ارائه چک یا سفته جهت ضمانت حس انجام کار و تخلیه به‌موقع ملک
  • در موقعیت‌های استخدام با جای خواب، معمولاً افراد متأهل در اولویت جذب قرار می‌گیرند.

سرایدارها در چه جاهایی کار می‌کنند؟

ساختمان‌های مختلف برای نظافت و مراقبت به مهارت‌های این اشخاص نیاز دارند. برخی از متداول‌ترین محیط‌های کاری به شرح زیر هستند:

  • مدارس و مهدکودک‌ها
  • بیمارستان‌ها
  • پاساژها
  • مراکز تجاری
  • ساختمان‌های اداری
  • ساختمان‌های مسکونی
  • مجتمع‌های بزرگ مسکونی

ساعات کاری و شرایط کار؛ سرایدار با جای خواب!

در برخی موارد، سرایدار طبق ساعات مصوب قانون کار و 8 ساعت در روز کار می‌کند. اما در اکثر موارد مثل مدارس و مجتمع‌های مسکونی، ساختمان‌ها نیاز به حضور همیشگی سرایدار دارند. در این قبیل شرایط، معمولاً در بخشی از ساختمان، امکان سکونت و زندگی دائمی نیز  به او داده می‌شود و به‌این‌ترتیب، هم در محل کارش زندگی میکند و هم کار!

سرایدار با جای خواب به‌ویژه برای افرادی که مهاجر هستند و جایی برای زندگی ندارند فوق‌العاده مناسب است. همچنین افرادی که به خاطر بالا رفتن اجاره‌بهای مسکن، توان اجاره مسکن را ندارند نیز به دنبال موقعیت‌های استخدام سرایدار با جای خواب هستند.

در اغلب ساختمان‌های مسکونی و تجاری، امکان اسکان معمولاً به صورت رایگان یا با قیمتی بسیار پایین‌تر و در ازای انجام وظایف شغلی به این افراد ارائه می‌شود و به‌این‌ترتیب، فرد می‌تواند همراه با خانواده خود در آنجا زندگی کند و نگران پرداخت اجاره‌بهای سنگین برای خانه نباشد. البته در این صورت، باید به‌صورت 24 ساعته و همیشگی، آماده انجام وظایف مختلف و امور پیش‌بینی‌نشده باشد.

از آنجا که سرایدار علاوه بر نظافت باید 24 ساعته مراقب امنیت ساختمان نیز باشد و توان جسمانی و بدنی لازم برای کارهای فیزیکی و یدی را داشته باشد معمولا آقایان شانس بهتری برای استخدام دارند. البته در برخی موقعیتها، مثلا برای مراقبت و نظافت از خوابگاه دختران و مراکزی از این قبیل ممکن است به جذب نیروی خانم نیاز باشد.

سرایدار

آیا شرایط سنی خاصی برای سرایداری وجود دارد؟

ماهیت این شغل به گونه ای است که از جزئیات زندگی تمام ساکنین باخبر است و به همین دلیل، باید بسیار قابل‌اعتماد و موجه و امین باشد. عرف بازار کار ایران این‌طور است که معمولاً افراد میان‌سال و جاافتاده و متأهل را برای سرایداری آپارتمان و ساختمان‌های مسکونی استخدام می‌کنند. اما برای نظافت و مراقبت از ساختمان‌های اداری، کارگاه‌های تجاری و …. که به توان بدنی بیشتری نیاز است ممکن جوان‌ترها در اولویت استخدام قرار بگیرند.

بنابراین، این شغل شاید یکی از معدود موقعیت‌های کاری باشد که هرچه سن متقاضی بالاتر باشد شانس بیشتری برای جذب خواهد داشت! البته این شرط سنی هم محدودیتی دارد و لازم است حتما کمتر از حدوداً 60 سال سن داشته باشد.

آیا بیمه و مزایای حقوقی نیز به سرایدار پرداخت می‌شود؟

درصورتی‌که فرد به استخدام یک اداره، مدرسه یا ساختمان دولتی دربیاید در اکثر مواقع با او قرارداد رسمی بسته می‌شود و مزایایی مثل بیمه، حق سنوات، عیدی و بیمه بیکاری نیز به او تعلق پیدا می‌کند. در مورد ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی شرایط متفاوت است و بستگی به انصاف ساکنین و مدیر ساختمان دارد! متأسفانه در بسیاری از ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها، قرارداد رسمی با شخص بسته نمی‌شود و مزایایی مثل بیمه، عیدی و … به او پرداخت نمی‌شود. البته ممکن است در هنگام عید، ساکنین مبالغی را جمع‌آوری و به‌عنوان عیدی به سرایدار بدهند.

متأسفانه در بسیاری از موارد، حق‌وحقوق این افراد پایمال می‌شود و حتی سرایدار مدرسه و ساختمان اداری هم ممکن است از بیمه تأمین اجتماعی، عیدی و مزایای قانون کار بی‌بهره باشد. حتی در برخی مواقع، محل سکونت و جای خواب در ازای حقوق به فرد داده می‌شود و او مجبور است به عنوان اجاره‌بها، وظایف شغلی‌اش را انجام بدهد و حقوق جداگانه‌ای دریافت نکند!

با توجه به اینکه این افراد معمولاً تحصیلات و تخصص خاصی ندارند و فرصت‌های شغلی زیادی برای آن‌ها وجود ندارد مجبورند برای از دست ندادن همین منبع درآمد نیز با این شرایط کنار بیایند و به دنبال احقاق حق‌وحقوق خود نباشند.

جمع‌بندی

شغل سرایداری یکی از زیرمجموعه‌های موقعیت شغلی نگهبان است و بسیاری از ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی به سرایدار نیاز دارند. بخش عمده وظایف روزانه شامل نظافت و تمیز کردن محیط و ساختمان و مشاع آپارتمان است، بااین‌حال، در برخی موارد ممکن است وظایف نگهبانی و تأمین امنیت نیز به مسئولیت‌های شغلی این افراد اضافه شود.

این شغل نیاز به تحصیلات و تخصص خاصی ندارد و با داشتن سواد خواندن و نوشتن و برخی مهارت‌های فردی می‌توانید به عنوان سرایدار استخدام شوید. صداقت و درستکاری، تعهد کاری، خوش‌رویی و روابط عمومی و نظم و انضباط ازجمله مهم‌ترین شرایط برای جذب نیرو  هستند. با مراجعه به صفحه فرصت‌های شغلی در سایت جاب ویژن می‌توانید آگهی‌های استخدام جدید در این حوزه را مشاهده کنید و برای آن‌ها درخواست ارسال کنید.

منبع: glassdoor.com

 

جاب ویژن، بهترین سایت کاریابی ایران

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه