راهنمای کاریابی اصفهان و معرفی صنایع اشتغال‌زای این استان

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 5دقیقه
راهنمای کاریابی اصفهان و معرفی صنایع اشتغال‌زای این استان

استان اصفهان سومین استان پرجمعیت کشور است و از نظر میزان شهرنشینی، رتبه اول را به خود اختصاص داده است. این استان یکی از قطب‌های مهم اقتصادی کشور است و کسب و کارها و کارخانجات متعددی در این استان وجود دارند که به اشتغال‌زایی اصفهان کمک زیادی کرده‌اند. استان اصفهان بیش از هرچیز قطب تولید آهن، فولاد و صنایع دستی در ایران محسوب می‌شود.

رزومه ساز

در این مقاله قصد داریم به بررسی وضعیت اشتغال و کاریابی اصفهان، میزان فرصت‌های کاریابی در حوزه‌های مختلف و معرفی برخی از صنایع فعال و معروف این استان بپردازیم. پس تا انتها با این مقاله همراه باشید.

نرخ بیکاری و اشتغال استان در سال 1402

نرخ بیکاری

به گزارش ایرنا و براساس آماری که توسط مرکز آمار ایران منتشر شد، در سال 1401، نرخ مشارکت اقتصادی در استان اصفهان 41.5 درصد، نسبت اشتغال 37 درصد و نرخ بیکاری 12.6 درصد بوده است که در بهار 1402 با 3.4 کاهش، به 9.2 رسیده است. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی زنان در مقایسه با مردان در مناطق شهری نسبت به مناطق روستایی کم‌تر بوده است. نرخ مشارکت اقتصادی این استان نیز از سال 1400 تا 1402 افزایش داشته است.

شاخص بیکاری جوانان در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری به نسبت نقاط روستایی در سال‌های گذشته بیشتر بوده است. همچنین بررسی وضعیت اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که برخی بخش‌ها بیشترین سهم اشتغال و فعالیت اقتصادی را به خود اختصاص داده‌اند. به این ترتیب، بخش خدمات با 50 درصد، بیشترین میزان اشتغال را به خود اختصاص داده و در رده‌های بعدی، بخش صنعت با 41.4 درصد و بخش کشاورزی با 8.4 درصد بالاترین میزان اشتغال را داشته‌اند. کاریابی آنلاین در حوزه مشاغل یقه سفید نیز نسبت به 5 سال گذشته با رشد قابل توجهی روبرو بوده است.

لازم به ذکر است سهم فعالان اقتصادی در بخش خدمات و صنعت در سال 1401 به نسبت سال قبل از آن افزایش داشته است؛ اما سهم شاغلان در بخش کشاورزی با کاهش و افت همراه بوده است. براساس آمار به دست آمده در زمستان 1399 نیز، سهم فارغ‌التحصیلان آموزش عالی از کل شاغلان برابر با 25.33 درصد بوده که این سهم در بین زنان به نسبت مردان و در نقاط شهری به نسبت نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که این شاخص در سال 1402 نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است.

سهم اصفهان در حوزه استخراج معدن و فلزات

این حوزه که شامل بخش‌‌های استخراج نفت، گاز طبیعی و خدمات استخراج معادن است، یکی از بخش‌های اشتغال‌زا در کل ایران به شمار می‌آید. در استان اصفهان که استانی غیرنفتی به حساب می‌آید، بخش عمده سهم این استان در زیربخش استخراج معادن بوده است.

جایگاه اشتغال‌زایی استان اصفهان در بخش صنعت

استان اصفهان در بخش صنعت بسیار موفق عمل کرده و موقعیت‌های کاریابی و اشتغال‌زایی متعددی در این حوزه ایجاد شده است. لازم به ذکر است، استان اصفهان از نظر تعداد واحدهای صنعتی، رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است. زیربخش‌های اصلی این حوزه در سطح کشوری عبارتند از: تولید مواد شیمیایی و فرآورده‌های شیمیایی، تولید سایر فرآورده‌های معدنی غیرفلزی، تولید فلزات پایه و تولید محصولات غذایی.

این استان در زیربخش تولید فلزات پایه بالاترین رتبه و بیشترین سهم را در طی سال‌های گذشته به خود اختصاص داده و وجود کارخانجات و حوزه‌های فعال مثل فولاد، ذوب آهن اصفهان و … گواه همین امر است.

صنایع مشهور اصفهان و سهم آن‌ها در اشتغال‌زایی و کاریابی اصفهان

استان اصفهان یکی از قطب‌های اقتصادی و صنعتی کشور است و صنایع متعددی در این استان فعال هستند. از جمله صنایع فعال و معروف که باعث اشتغالزایی و افزایش فرصت‌‌های کاریابی اصفهان شده‌اند می‌توان به هواپیماسازی ایران، شرکت فولاد مبارکه، اسنوا و ذوب آهن اصفهان اشاره کرد. همچنین صنعت طلای اصفهان نیز بیشترین کارگاه و کارخانه‌های طلای ایران را به خود اختصاص داده است. صنایع گردشگری و همینطور صنایع دستی نیز از گذشته از پایه‌های مهم اقتصادی این استان بوده‌اند.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان

یکی از شرکت‌های مشهور اصفهان، فولاد مبارکه است که بزرگترین واحد صنعتی خصوصی در ایران محسوب می‌شود و موقعیت‌های شغلی متعددی در آگهی‌های استخدام اصفهان امروز دارد. گروه شرکت‌های فولاد مبارکه که در سال 1371 تاسیس شده است هم اکنون مواد اولیه بیش از 3 هزار کارخانه و کارگاه تولیدی کشور در صنایع مختلف مثل نفت، گاز و پتروشیمی، خودرو، لوزام خانگی، ساختمانی و غذایی را فراهم می‌کند.

در ادامه به آمار اشتغال‌زایی و کاریابی اصفهان که توسط این شرکت ایجاد شده اشاره می‌کنیم:

  • سهم اشتغال مستقیم در ظرفیت کنونی فولاد مبارکه: 12000 نفر
  • سهم اشتغال مستقیم در ظرفیت کنونی فولاد سبا: 1600 نفر
  • اشتغال مستقیم در ظرفیت فعلی مجتمع فولاد هرمزگان: 1700 نفر
  • شرکت‌های خدماتی سه مجتمع فولادسازی: 7000 نفر
  • اشتغالزایی و کاریابی در کارخانه گندله سازی سنگان: 600 نفر
  • اشتغال غیرمستقیم در گروه فولاد مبارکه: 330000 نفر
  • جمع اشتغال مستقیم و غیرمستقیم فولاد مبارکه: 352290 هزار نفر

– لازم به ذکر است آمار فوق براساس داده‌های سال 1396 ارائه شده است.

گروه فولاد مبارکه در طول سال‌های فعالیت خود، شرکت‌های متعددی تاسیس کرده است که هرکدام در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند. شرکت فولاد هرمزگان جنوب، شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان و شرکت فولاد امیرکبیر کاشان از جمله شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه هستند.

شرکت اسنوا

اسنوا یکی از شرکت‌های خوشنام داخلی در زمینه تولید لوازم خانگی است. این شرکت که یکی از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی انتخاب است در شهرک صنعتی مورچه خورت اصفهان واقع شده و محصولات مختلفی مثل اجاق گاز، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و کولر آبی و گازی را تولید می‌کند.

این شرکت توانسته سهم خوبی در ایجاد اشتغال و کاریابی اصفهان داشته باشد. براساس اطلاعات مندرج در وبسایت گروه انتخاب، تعداد کارکنان شرکت شامل نیروهای متخصص، تحصیل‌‌کرده، کارگران ماهر در خط تولید و همچنین با احتساب کارگران فصلی بیش از 1000 نفر به صورت مستقیم بوده است. همچنین این شرکت بیش از 140 فروشگاه توزیع اختصاصی و 1100 فروشگاه غیراختصاصی در سراسر کشور و خاورمیانه دارد که به معنای ایجاد فرصت‌های شغلی فراوان در حوزه‌های فروش و بازاریابی است.

شرکت صنایع هواپیماسازی ایران

استخدام در هواپیماسازی اصفهان

این شرکت متعلق به سازمان صنایع هوایی ایران است و در شاهین شهر اصفهان قرار گرفته است. شرکت صنایع هواپیماسازی اصفهان در حال حاضر بزرگ‌ترین سازنده انواع هواگرد در خاورمیانه محسوب می‌‌شود و فرصت‌‌های شغلی متعددی در حوزه‌های مختلف مهندسی، تدارکات، بخش تولید و … به وجود آورده است.

صنعت گردشگری و توریسم

اصفهان یکی از شهرهای تاریخی کشورمان است و در حال حاضر آثار تاریخی فراوانی از دوره صفویه در این شهر به جای مانده است. این شهر یکی از قطب‌های گردشگری مهم کشور بوده و سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود جذب می‌‌کند. رونق گردشگری در این شهر و استان باعث به وجود آمدن فرصت‌های شغلی متعددی در این حوزه شده و نقش مهمی در افزایش کاریابی اصفهان داشته است.

مشاغلی مانند راهنمای تور، مشاغل مرتبط با هتلداری، مشاغل مرتبط با رستوران و موادغذایی و صنایع دستی از جمله حوزه‌های فعالیتی هستند که به لطف تاریخی بودن این شهر، از دیرباز رونق خوبی داشته‌اند.

مطلب مرتبط: راهنمای استخدام کارخانجات اصفهان

بهترین روش کاریابی اصفهان چیست؟

استخدام در شهر اصفهان

همانطور که آمارها نشان می‌‌دهد، جمعیت قابل ملاحظه‌ای از نیروی کار در این استان وجود دارد و کارجویان به دنبال موقعیت‌های شغلی مناسب در حوزه‌‌‌‌‌های مختلف هستند. اما چطور میتوان فرصت شغلی مناسبی در یک شرکت معتبر پیدا کرد؟

روش‌های سنتی مثل مراجعه حضوری به مراکز کاریابی، دفاتر کاریابی اصفهان، پیج کاریابی اصفهان، بخش نیازمندیهای شغلی در روزنامه استخدامی و همینطور مطلع شدن از یک فرصت شغلی توسط دوست و آشنا دیگر به اندازه سابق کارآمد نیستند و نیاز به بستری مدرن برای جستجوی فرصت‌های کار در اصفهان با حقوق بالا وجود دارد.

دیجیتالی شدن کسب و کارها باعث ایجاد سایت‌های آنلاین کاریابی شده‌‌ که جستجوی آگهی‌‌‌های استخدامی و پیدا کردن شغل را در مقایسه با روش‌های سنتی مانند مراجعه به موسسات کاریابی تسهیل کرده است. استان اصفهان به خاطر وجود صنایع و شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و معتبر، نیاز بالایی به نیروی کار دارد و آگهی‌‌های استخدامی فراوانی در سایت‌های کاریابی مثل جاب ویژن به‌عنوان یک سایت کاریابی اصفهان، منتشر می‌شوند. علاوه بر مشاغل صنعتی و مهندسی، موقعیت‌های شغلی برنامه نویسی، دیجیتال مارکتینگ، کارشناس فروش و بازاریابی و مشاغل کارگر ساده نیز از جمله پرتقاضاترین موقعیت‌های همکاری و کاریابی اصفهان هستند.

جمع‌بندی

استان اصفهان یکی از قطب‌های مهم صنعتی و اقتصادی کشور است و کارخانجات و شرکت‌های بزرگ و معروفی ازجمله ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه و اسنوا در این استان فعالیت می‌کنند. موفقیت و رشد اقتصادی خوب این کسب و کارها باعث اشتغالزایی و افزایش فرصت‌های استخدام اصفهان شده است. کارجویان با تخصص‌های مختلف می‌توانند فرصت‌های کار نیمه وقت، تمام وقت، کار در منزل و… را در سایت استخدامی جاب ویژن مشاهده کنند و با توجه به تجربه کاری و علاقمندی خود رزومه خود را به صورت رایگان برای فرصت‌های شغلی مورد نظرشان در صفحه کاریابی اصفهان ارسال کنند.

 

نویسنده

دسته بندی :
استخدام شهرها
بدون دیدگاه