کجا دنبال کار بگردم؟ چگونه یک کار خوب پیدا کنم؟

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 7دقیقه
کجا دنبال کار بگردم؟ چگونه یک کار خوب پیدا کنم؟

یکی از بزرگ‌ترین معضلات دانشجویان فارغ‌التحصیل پیدا کردن کار مناسب است. در گذشته اغلب دانشجویان راهی کوچه پس کوچه‌های شهر می‌شدند تا برای به‌دست آوردن مهارت، کاری را آغاز کنند یا برخی از افراد برای پیشرفت و ارتقای شغلی خود به دنبال کار جدید می‌گشتند. شاید در نگاه اول پیدا کردن شغل مناسب، سخت به نظر برسد اما در واقع اینطور نیست.

استخدام

اگر شما هم به دنبال کار جدید می‌گردید یا قصد دارید برای اولین بار در شرکت خوب و معتبری استخدام شوید و تجربه‌های جدیدی به‌دست آورید، همینجا توقف کنید. در این مطلب قصد داریم به مهم‌ترین سوال کارجویان یعنی «کجا دنبال کار بگردم» یا «چطور می‌توانم در شرکت خوب استخدام شوم» پاسخ دهیم. پس همراه ما باشید.

بهترین راه برای پیدا کردن یک کار خوب

از کجا کار پیدا کنیم؟ یا کجا دنبال کار بگردیم؟ از جمله سوالات پرکاربردی هستند که اغلب کارجویان می‌پرسند. برای پاسخ به این سوالات باید بگوییم شما به کمک ساده‌ترین روش‌ها می‌توانید به شغل رویایی خود دست پیدا کنید. ولی قبل از شروع باید یک رزومه خوب از توانایی، مهارت و تحصیلات خود درست کنید. برای ساخت رزومه می‌توانید از رزومه ساز آنلاین استفاده کنید. تفاوت بین کارجویانی که خیلی زود موقعیت شغلی مناسبی پیدا می‌کنند و کارجویانی که مدت‌های طولانی در جستجوی کار هستند، رعایت کردن برخی نکات به ظاهر ساده اما مهم و کاربردی است.

نکات کاریابی

شبکه‌سازی و گسترش ارتباطات کاری و حرفه‌ای

حقیقتی که وجود دارد این است که بسیاری از فرصت‌های شغلی عالی هیچ وقت آگهی نمی‌شوند! اگر در حال پیدا کردن شغل جدید هستید باید در ابتدا تلاش کنید ارتباط درستی با دوستانتان ایجاد کنید که این ارتباط می‌تواند از یک صحبت عادی شروع شود و در نهایت به یک وعده ناهار یا شام ختم شود. شما می‌توانید در میان صحبت‌ها به بزرگ‌ترین دغدغه خود یعنی «کجا دنبال کار بگردم» و اینکه دنبال کار هستید هم اشاره کنید. فراموش نکنید که هدف شما ایجاد ارتباط نزدیک و خوب با تمام افرادی است که در شبکه شما قرار دارند. در نهایت اگر آن‌ها پیشنهاد شغلی خوبی داشته باشند، ابتدا شما را در جریان آن کار خواهند گذاشت.

پیدا کردن همکلاسی‌ها و همکاران قدیمی، عضو شدن در گروه‌های دوستان و همکاران و حضور در محافل و گردهمایی‌هایی کاری به شبکه سازی و اطلاع از فرصت‌های شغلی مناسب کمک زیادی خواهد کرد.

یک راه دیگر برای ایجاد شبکه‌سازی قوی، شرکت در رویداد و کنفرانس‌های مرتبط با تخصص شما است. افراد حاضر در رویدادها برای جستجوی کار جدید به شما کمک خواهند کرد یا رزومه شما را برای اشخاصی که به دنبال نیرو کار می‌گردند، ارسال می‌کنند.رزومه ساز

ارتباط با افراد به کمک شبکه‌های اجتماعی

احتمالا شما هم با پیشرفت تکنولوژی، وقت و زمان زیادی را صرف شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و لینکدین می‌کنید. اما آیا می‌دانستید از شبکه‌های اجتماعی خود می‌توانید برای جستجوی آگهی‌های استخدامی جدید و تعامل با کسب‌و‌کار‌ها استفاده کنید؟ با دنبال کردن شبکه‌های اجتماعی کسب‌و‌کارهای مختلف می‌توانید در رابطه با فرهنگ سازمانی و فرصت‌های شغلی آن کسب‌و‌کار، اطلاعات خوب و ارزشمندی را به‌دست آورید. پس تلاش کنید حضور پررنگ تری در این شبکه‌ها به ویژه لینکدین داشته باشید تا با ایجاد ارتباط با افراد فعال در حوزه کاری خود، شبکه‌ای قدرتمند و موثر برای خود بسازید.

توجه: برای ایجاد ارتباط صحیح با شرکت‌های خصوصی بهتر است از عکس و نام واقعی خود استفاده کنید تا کسب‌و‌کار‌ها به شما اعتماد کنند.

جستجوی کار در سایت‌های کاریابی معتبر

از کجا کار پیدا کنیم یکی از سوالات متداولی است که کارجویان از ما می‌پرسند. اگر می‌خواهید رزومه خود را در زمانی کوتاه برای شرکت‌های زیادی ارسال کنید، بهترین راهکار استفاده از سایت‌های کاریابی مانند جاب ویژن است. سامانه‌های کاریابی به شما کمک می‌کنند تا شغل مورد نظر خود را بر اساس پارامترهایی از جمله مکان، نوع همکاری، حقوق، تخصص و … جستجو کنید. هم‌چنین رزومه یا نمونه کارهای قبلی خود را در چنین سایت‌هایی بارگذاری کنید تا کارفرمایان به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

کاریابی در شبکه های اجتماعی

مزایای استفاده از سایت‌های کاریابی

• ارسال ایمیل‌های خودکار برای فرصت‌های شغلی جدید

• ارسال درخواست توسط کارفرمایان بعد از مشاهده رزومه شما

• امکان ارسال رزومه به چند شرکت به طور همزمان

• قابلیت جستجوی پیشرفته بر اساس فیلترهای حقوق، نام سازمان، سابقه کاری مورد نیاز و …

• امکان ساخت رزومه دو زبانه (انگلیسی- فارسی) به صورت کاملا رایگان

بررسی آگهی‌های چاپ شده در مطبوعات؛ یک راه قدیمی اما کارساز!

برخلاف باور افراد برخی از کارفرمایان ترجیح می‌دهند به‌جای پرداخت هزینه برای تبلیغات و سایت‌های کاریابی آنلاین، از تبلیغات سنتی استفاده کنند. پس هنگام جستجوی کار مطبوعات را فراموش نکنید!

حضور و شرکت در نمایشگاه‌های کار

نمایشگاه کار رویدادی است که در آن کارفرمایان و نمایندگان شرکت‌های بزرگ و همچنین کارجویان گرد هم می‌آیند و در مورد فعالیت‌های سازمان و موقعیت‌های شغلی و کاریابی اطلاعات بسیار مفیدی ارائه می‌دهند. نمایشگاه کار، فرصتی فوق العاده برای ایجاد ارتباط بین کارفرمایان و کارجویان است.

خوشبختانه در ایران نیز چند سالی است که نمایشگاه‌های کار در دانشگاه‌ها و مراکز مختلف برگزار می‌شود و تاثیر زیادی در برقراری ارتباط بین کارفرمایان و کارجویان داشته است. جالب است بدانید شرکت کاریابی جاب ویژن برای اولین بار اقدام به برگزاری نمایشگاه کار در دانشگاه شریف کرد و مبدا برگزاری نمایشگاه‌های کار سالیانه در نقاط مختلف شد. در این نمایشگاه‌ها این فرصت را خواهید داشت تا با کارفرمایان و مدیران بزرگترین و معروف‌ترین سازمان‌ها از نزدیک آشنا شوید، با آن‌ها هم صحبت شوید و از این طریق، شبکه قدرتمندی برای خود بسازید.

اگر نمی‌توانید کار پیدا کنید این چند راهکار عجیب اما موثر را از دست ندهید!

اگر شما هم جزء افرادی هستید که به دنبال کار می‌گردید، اما در نهایت به نتیجه دلخواه خود نرسیده‌اید. احتمالا از خود می‌پرسید پس کجا دنبال کار بگردم؟ نگران و ناامید نباشید. با رعایت این نکات می‌توانید کار جدید خود را در سریع‌ترین زمان پیدا کنید.

یک لحظه توقف کنید و استراحت کنید

هرچند وقت یک‌بار برای مدت زمان کوتاهی دست از جستجوی کار بکشید و کمی استراحت کنید. اصلا نیاز نیست این استراحت باعث شود شما فرصت شغلی خوبی را از دست دهید. بلکه یکی از بهترین‌ راه‌ها برای شروع دوباره است. گاهی ارسال پشت سر هم رزومه و خستگی جستجوی کار باعث می‌شود نتوانیم به اندازه کافی تمرکز داشته باشیم و نتیجه خوبی بگیریم. اما یک دوره استراحت به شما کمک خواهد کرد تا آرامش ذهنی بیشتری پیدا کنید و با دیدی باز و روشن‌تر بتوانید بهترین پلتفرم و مسیر را برای پیدا کردن کار پیدا کنید و هرچه زودتر شغلی مناسبی برای خود بیابید.

مطلب مرتبط: با بهترین کانال استخدام ایران آشنا شوید!

شبکه‌های اجتماعی خود را فعال کنید!

برخی از کارفرمایان قبل از تماس با شما، به میزان فعالیتتان در شبکه‌های اجتماعی نگاهی می‌اندازند. آن‌ها می‌خواهند، ببینند فعالیت شما در این شبکه‌های اجتماعی تا چه حد حرفه‌ای است. حتی ممکن است در جلسه مصاحبه در مورد فعالیتتان در شبکه‌های اجتماعی سوال کنند یا از شما درخواست کنند آدرس اکانت‌های خود را به آن‌ها بدهید. اینکه در جلسه مصاحبه بگویید در شبکه‌های اجتماعی فعال نیستید یا صرفا در اینستاگرام و آن هم به صورت پرایوت حضور دارید اصلا پاسخ مناسب و حرفه‌ای نیست. پس قبل از درخواست کار، به‌روز باشید و حرفه‌ای برخورد کنید. همانطور که قبلا هم گفته‌ایم، شبکه‌سازی یکی از بهترین روش‌ها برای آشنایی با افراد جدید و ایجاد ارتباط با آن‌ها است. این افراد به شما کمک می‌کنند تا شغل و کار مورد علاقه خود را در یک شرکت خوب پیدا کنید.

مهارت‌هایی متناسب با کار خود را به‌دست آورید!

بیشتر کارفرمایان به دنبال شخصی می‌گردند که مهارت، تحصیلات یا تجربه شغلی خوبی در زمینه کاری خود داشته باشد. پس اگر شما جزء افرادی هستید که به دنبال کار تخصصی می‌گردید باید در ابتدا مهارت‌های خود را از طریق منابع درسی و آنلاین افزایش دهید.

برای افزودن مهارت‌های کاربردی می‌توانید از دوره‌های آموزشی استفاده کنید؛ زیرا روز به روز توجه و تمرکز کارفرمایان به مدرک تحصیلی دانشگاهی کمتر می‌شود و در عوض به میزان مهارت‌ها و توانمندی‌های عملی متقاضیان توجه می‌کنند. بنابراین خود را محدود به مدرک دانشگاهی نکنید و اگر احساس می‌کنید در زمینه‌ای نیاز به آموزش و یادگیری و تقویت مهارت‌هایتان دارید با شرکت در دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های مختلف، خود را توانمندتر کنید. مطمئنا هرچقدر سطح توانایی‌هایتان بیشتر باشد موقعیت‌های شغلی بهتری در انتظارتان خواهد بود و به‌تبع آن می‌توانید حقوق و درآمد بالاتری نیز کسب کنید.

پیدا کردن کار

ویرایش رزومه خود را فراموش نکنید

اگر برای موقعیت‌های شغلی زیادی، درخواست ارسال کرده‌اید اما هنوز نتوانسته‌اید شغل خوبی را پیدا کنید. بهتر است بار دیگر رزومه خود را مرور کنید تا اگر ایرادی دارد، آن را رفع کنید. اگر ایراد نگارشی در متن وجود نداشت، بهتر است فونت یا اندزه قلم نوشته را تغییر دهید. کارفرمایان و مسئول بررسی رزومه‌ها معمولا تنها ۲۰- ۳۰ ثانیه برای بررسی هر رزومه وقت می‌گذارد. بنابراین رزومه شما باید به اندازه‌ای جذاب باشد که در همان نگاه اول بتواند نظر کارشناس منابع انسانی را به خود جلب کند و باعث دعوت شما به جلسه مصاحبه استخدامی شود.

قالب رزومه استاندارد و حرفه‌ای اولین و مهمترین نکته در رد یا پذیرش درخواست کاری شماست. داشتن رزومه‌ای حرفه‌ای نشان می‌دهد که شما فردی حرفه‌ای و کاربلد هستید و اصول و قوانین دنیای کار را به خوبی بلدید. اگر هنوز رزومه ندارید یا از استاندارد بودن قالب رزومه خود مطمئن نیستید می‌توانید به صفحه رزومه ساز جاب ویژن مراجعه کنید و در عرض چند دقیقه به صورت رایگان برای خود رزومه بسازید.

همچنین چند وقت یکبار لازم است نسبت به ویرایش و بروزرسانی رزومه خود اقدام کنید. اگر تجربه کاری جدیدی داشته‌اید یا مهارت تازه‌ای یاد گرفته‌اید حتما آن را به رزومه اضافه کنید. علاوه بر این، اگر آدرس ایمیل یا شماره تماستان تغییر کرده حتما این اطلاعات را در رزومه نیز تغییر بدهید. اگر شماره تماستان اشتباه باشد در صورت پذیرش و تایید رزومه، کارفرما امکان دسترسی و برقراری ارتباط با شما را نخواهد داشت و به همین سادگی یک موقعیت شغلی مناسب و ایده‌آل را از دست خواهید داد.

جمع‌بندی

پیدا کردن کار به خودی خود کار سخت و پرچالشی به نظر می‌رسد؛ چه برسد به اینکه سابقه و تجربه کاری چندانی هم نداشته باشید یا تازه فارغ التحصیل شده باشید. مشکل بسیاری از کارجویان تازه‌کار این است که اصلا نمی‌دانند باید از کجا شروع کنند و کجا دنبال کار و موقعیت شغلی بگردند. این سردرگمی و عدم آگاهی باعث می‌شود کارجویان زمان زیادی را بیهوده هدر بدهند و نتوانند موقعیت استخدامی مناسبی برای خود پیدا کنند. اما می‌توانید به جای تکرار این سوال که کجا دنبال کار بگردم، به چند راهکار ساده عمل کنید. در این مقاله جاب ویژن سعی کردیم راهکارهای مفیدی برای جستجوی کار و کاریابی به شما عزیزان ارائه کنیم که به شما کمک می‌کنند روند جستجوی کار کوتاه‌تری را پشت سر بگذارید.

ساخت رزومه‌ای جذاب در قالبی استاندارد، شبکه سازی و ایجاد ارتباطات موثر کاری و همینطور استفاده از پلتفرم‌ها و سایت‌های کاریابی آنلاین مثل جاب ویژن به شما کمک خواهد کرد از جدیدترین آگهی‌های استخدام در حوزه شغلی خود مطلع شوید و با ارسال به موقع رزومه بتوانید استخدام شوید و کار دلخواهتان را پیدا کنید.

منبع: indeed.com

نویسنده

بدون دیدگاه