بهترین فرصت‌های کار در گرگان و راهنمای جامع استخدام در استان گلستان

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 9دقیقه
بهترین فرصت‌های کار در گرگان و راهنمای جامع استخدام در استان گلستان

استان گلستان یکی از سه استان شمالی کشور است که به دلیل آب و هوای مناسب و بارندگی زیاد، یکی از قطب‌های کشاورزی ایران محسوب می‌شود. فرصت‌های کار در گرگان، در مقایسه با اکثر استان‌های کشور، توزیع نسبتا یکنواخت‌تری بین سه بخش کشاورزی، خدمات و صنعت دارند. برای پیدا کردن فرصت‌های استخدام و کاریابی در گرگان، کلیک کنید.

این استان، اقتصادی وابسته به گردشگری، کشاورزی و بازرگانی دارد. اکثر صنایع استان گلستان، به طور مستقیم یا غیر مستقیم وابسته به کشاورزی هستند. همچنین، جاذبه‌های طبیعی متعدد سبب شده‌اند که استان گلستان، درآمد زیادی از محل گردشگری داشته باشد.

همجواری با دریای خزر و میزبانی از بندر ترکمن همراه با داشتن مرز زمینی با کشور ترکمنستان، فرصت‌های شغلی زیادی در بخش بازرگانی و صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در استان گلستان ایجاد کرده است.

در این مقاله می‌خواهیم با بررسی آمار کاریابی‌های استان گلستان در سال ۱۳۹۸، نگاهی داشته باشیم به وضعیت کار در گرگان و کل استان گلستان. همچنین، بهترین فرصت‌های شغلی در استان گلستان را به شما معرفی خواهیم کرد و به بررسی شرایط اقتصادی این استان خواهیم پرداخت. در انتها نیز شرایط زندگی در استان گلستان را برای شما کارجویان گرامی، توضیح می‌دهیم و به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید فرصت‌های استخدام در استان گلستان و شهر گرگان را پیدا کنید. با جاب ویژن همراه باشید.

نگاهی کلی به جمعیت و آمار اشتغال گلستان

جمعیت و اشتغال گلستان

استان گلستان بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، نزدیک به یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. حدود ۴۵ درصد از جمعیت گلستان را روستانشینان تشکیل می‌دهند که خیلی بیشتر از نسبت کشوری است.

در حال حاضر، نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت استان، در گروه سنی بالای ۳۰ سال قرار دارند. بیش از ۱۰۰ هزار نفر نیز در گروه سنی ۲۴ تا ۳۰ سال قرار می گیرند. گروه‌های سنی جوان‌تر نیز همگی زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت دارند.

از این آمار می‌توان نتیجه گرفت که در حال حاضر، رقابت برای تصاحب فرصت‌های شغلی در این استان، بسیار شدید است اما انتظار می‌رود که از سال ۱۴۰۵ به بعد، تعداد متقاضیان کار در استان گلستان کاهش یابد.

استخدام

آمار کار در گرگان و استان گلستان

بر اساس داده‌های به دست آمده از کاریابی‌های استان گلستان در سال ۱۳۹۸، این استان، دارای نرخ مشارکت اقتصادی ۳۷/۴ درصد بوده که در مقایسه با خیلی از استان‌های کشور، پایین‌تر است. با این حال، نسبت مشارکت اقتصادی زنان در مقایسه با سایر استان‌های کشور، وضعیت نسبتا خوبی دارد که به دلیل مشارکت اقتصادی بالای زنان روستانشین در بخش کشاورزی است.

در سال ۱۳۹۸، نرخ اشتغال مردان استان گلستان بالای ۹۱ درصد و نرخ اشتغال زنان این استان، بالای ۸۰ درصد بوده است. نرخ بیکاری استان نیز حدود ۱۱ درصد برآورده شده که پایین‌تر از میانگین کشوری است.

بیش از حدود ۷۴۰۰ نفر از جمعیت استان گلستان در سال ۱۳۹۸، بیکار بوده‌اند و متأسفانه، افراد دارای مدرک تحصیلی لیسانس یا بالاتر، بیش از ۴۳ درصد از این آمار را به خودشان اختصاص داده‌اند.

برای پیدا کردن فرصت‌های استخدام جدید در گرگان، کلیک کنید.

فرصت‌های کار در گرگان و کل استان گلستان

مطابق با آمار سال ۱۳۹۸، حدود ۴۰ درصد از جمعیت استان گلستان در بخش خدمات مشغول به کار بوده‌اند که خیلی کمتر از اشتغال خدماتی در بسیاری از استان‌های بزرگ و پرجمعیت کشور است. بیش از ۲۸ درصد از جمعیت استان در بخش کشاورزی و بیش از ۲۹ درصد از جمعیت در بخش صنعت مشغول به کار بوده‌اند.

بنابراین، بخش‌های اقتصادی صنعت و کشاورزی، مجموعا حدود ۶۰ درصد از نیروی کار فعال استان را به خودشان اختصاص داده‌اند و سهم بخش خدمات تنها حدود ۴۰ درصد بوده است. این آمار نشان می‌دهد که استان گلستان، کشاورزی و صنعت بسیار فعالی دارد و یکی از استان‌های تولیدکننده کشور، محسوب می‌شود. این در حالی است که استان گلستان، یکی از استان‌های توریستی و گردشگری کشور به حساب می‌آید و این موضوع، تأثیر مثبتی روی آمار اشتغال در بخش خدمات داشته است.

در حال حاضر، تعداد زیادی آگهی استخدام گرگان و دیگر شهرهای گلستان در کاریابی جاب ویژن موجود است و شما می‌توانید پس از ساخت یک رزومه رایگان با استفاده از رزومه ساز کاملا رایگان جاب ویژن، برای این آگهی‌های شغلی، رزومه بفرستید.

بررسی فرصت‌های شغلی در بخش خدمات

گردشگری و توریسم را می‌توان مهم‌ترین جزء بخش خدمات در دنیا دانست. استان گلستان به دلیل جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی خود، یکی از استان‌های هدف گردشگری در کشور است. با اینکه تعداد زیادی از فرصت‌های کار در گرگان مربوط به آژانس‌های مسافرتی و هتل‌ها می‌باشد، می‌توان گفت که هنوز، تنها بخش کمی از ظرفیت گردشگری و توریسم در این استان، استفاده شده است.

وجود ۷ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهانی در استان گلستان و تنوع قومی و نژادی و مکان‌های تفریحی متعدد، به ویژه در اطراف شهر گرگان، فرصت بسیار خوبی برای راه اندازی کسب و کارهای مرتبط با گردشگری در این استان، ایجاد کرده است. همچنین، موقعیت جغرافیایی خاص گلستان که مابین استان‌های خراسان و مازندران قرار دارد، سبب شده که تعداد زیادی مسافر نیز سالانه از این استان عبور کنند.

با توجه به وجود بندر ترکمن در نوار ساحلی استان با دریای خزر و نیز، مرز زمینی با کشور ترکمنستان، تعداد زیادی فرصت کار در گرگان در حوزه بازرگانی، صنایع تبدیلی و بسته‌بندی وجود دارد.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت کاریابی گلستان گرگان، برای فرصت‌های شغلی در بخش خدمات استان گلستان، رزومه بفرستید.

فرصت‌های کار در گرگان در حوزه صنعت و معدن

صنعت و معدن گلستان

با اینکه استان گلستان را نمی‌توان یک استان صنعتی در نظر گرفت و از نظر سهم در تولید ناخالص داخلی در رتبه ۲۳ کشور قرار می‌گیرد، اما به دلیل توسعه صنایع مرتبط با کشاورزی، مثل صنایع غذایی و بسته‌بندی، بخش زیادی ار فرصت‌های شغلی در شهر گرگان و کل استان گلستان، مربوط به بخش صنعت است. مطابق با آمار سال ۱۳۹۸، بیش از ۱۶ هزار نفر در کارگاه‌های صنعتی استان مشغول به کار بوده‌اند.

مهم‌ترین صنعت استان را می‌توان صنایع غذایی دانست که به صورت مستقیم با کشاورزی در ارتباط است. همچنین، تولید مواد و محصولات شیمیایی مثل کودها و سموم کشاورزی، در جایگاه دوم اهمیت در استان گرگان قرار دارد. در حال حاضر ۲۴ شهرک صنعتی و منطقه اقتصادی در استان گلستان موجود است که سهم بالایی در اشتغال در این استان دارند.

فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی صنایع غذایی و رشته‌های مرتبط مثل میکروبیولوژی و مهندسی کشاورزی و رشته‌های شیمی و مهندسی شیمی، از شانس خوبی برای پیدا کردن کار در گرگان برخوردار هستند.

رزومه ساز

بر اساس آماری که در سال ۱۳۹۷ منتشر شده، تعداد ۹۹ فقره معدن فعال در استان گلستان وجود داشته است که این استان را از این نظر، در جایگاه ۲۱ کشوری قرار می‌دهد. عمده محصولات معدنی گلستان عبارتند از: زغال سنگ، خاک نسوز، آهک، ید و کربنات کلسیم. این استان، تنها استان دارای معدن ید در ایران می‌باشد.

فارغ‌التحصیلان رشته‌های زمین‌شناسی، مهندسی معدن و مهندسی عمران می‌توانند با مراجعه به سایت استخدامی جاب ویژن، آگهی‌های شغلی استخدام مهندس معدن در گلستان را پیدا کنند.

مطلب مرتبط: راهنمای استخدام مهندس معدن

فرصت‌های شغلی مرتبط با کشاورزی در استان گلستان

بخش کشاورزی، با اینکه از نظر میزان فرصت‌های شغلی ثبت شده، تفاوت چندانی با بخش صنعت ندارد، ولی مهم‌ترین بخش تولیدی استان گلستان به حساب می‌آید. شاید اگر کشاورزی در استان گلستان به صورت مکانیزه و علمی انجام می‌شد، تعداد فرصت‌های استخدام در این بخش اقتصادی، خیلی بیشتر از بخش صنعت می‌بود.

استان گلستان، یکی از برترین استان‌های کشور از نظر تولیدات کشاورزی است. آب و هوای مناسب، بارندگی زیاد و زمین‌های حاصلخیز، از مهم‌ترین دلایل این برتری هستند. با این حال، عمده کشاورزی در این استان، به صورت سنتی انجام می‌شود و فرصت‌های بسیار خوبی برای راه‌اندازی یک کسب و کار کشاورزی علمی و مکانیزه در این استان وجود دارد.

مطابق با آماری که در سال ۱۳۹۷ منتشر شده، استان گلستان از نظر تولید سویا، کلزا و خاویار، رتبه نخست کشور را در اختیار دارد. همچنین، این استان در تولید محصولاتی مثل گندم، مرغ، آفتابگردان، پنبه، توتون، پیله ابریشم، برنج و تعدادی از محصولات باغی، یکی از برترین استان‌های کشور است.

با توجه به ظرفیت بالای استان در تولید محصولات کشاورزی، طبیعی است که تعداد قابل توجهی از فرصت‌های کار در گرگان و دیگر شهرهای استان گلستان، مربوط به گرایش‌های مختلف مهندسی کشاورزی باشد.

مطلب مرتبط: راهنمای استخدام مهندس کشاورزی

فرصت عالی برای پرورش ماهی خاویاری در گلستان

پرورش ماهی خاویاری گلستان

همانطور که گفتیم، استان گلستان، رتبه اول تولید خاویار کشور را در اختیار دارد. در حال حاضر، بیشترین میزان برداشت خاویار در استان گلستان، از صید آزاد از دریای خزر تأمین می‌شود. با این حال، سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک مرکز پرورش ماهی خاویاری در این استان، می‌تواند بسیار پر سود باشد. البته چندین مزرعه بزرگ پرورش ماهی خاویاری در استان گلستان وجود دارد و فرصت‌های خوبی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته شیلات در این استان، ایجاد شده است. همچنین با افزایش روز افزون توجه به پرورش ماهی در قفس در سواحل استان، شانس خوبی برای استخدام در رشته زیست دریا در استان گلستان وجود دارد.

کار در منزل گرگان

کار در منزل گرگان

کار کردن در منزل یا دورکاری، مزایای زیادی برای پرسنل سازمان‌ها دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • عدم نیاز به رفت و آمدهای پرهزینه و پرخطر در هنگام شیوع همه‌گیری‌هایی مثل کووید-۱۹
  • کار کردن در راحتی منزل و افزایش بازده کاری
  • حضور در کنار خانواده در هنگام کار
  • و …

همچنین، خیلی از خانم‌ها در کشور ما و در استانی مثل گرگان با بافت فرهنگی سنتی، می‌توانند در منزل کار کنند و ضمن کسب درآمد، به خانه‌داری و نگهداری از فرزندان بپردازند.

کارفرمایان نیز با شیوع بیماری کووید-۱۹ و دورکار کردن اجباری پرسنل، اخیرا به مزایایی مثل کاهش هزینه‌های محل کار پی برده‌اند و جدیدا، تعداد آگهی‌های کار در منزل گرگان، با افزایش همراه بوده است.

کار در منزل انواع مختلفی دارد. بخشی از فرصت‌های کار در منزل را مشاغل اینترنتی و وابسته به اینترنت مثل دیجیتال مارکتینگ و شغل‌های وابسته (تولید محتوا، مدیریت شبکه‌های اجتماعی و …)، برنامه‌نویسی، ترجمه و طراحی گرافیک تشکیل می‌دهند. مشخصا، این مشاغل، مختص به قشر تحصیل‌کرده و آشنا با فناوری است. دسته‌ی دیگری از فرصت‌های کار در منزل، مشاغلی مثل صنایع دستی و بسته‌بندی هستند که فراوانی این نوع کار در گرگان و استان گلستان، کم نیست.

شما می‌توانید در معتبرترین سایت استخدام و کاریابی در گرگان، با روشن کردن دکمه «امکان دورکاری» در بخش «جستجوی پیشرفته»، آگهی‌های دورکاری و کار در منزل را پیدا کنید.

کار در منزل گرگان؛ بسته‌بندی محصولات

همانطور که گفتیم، استان گلستان به دلیل همجواری با دریای خزر و داشتن مرز زمینی با کشور ترکمنستان، در حوزه صنایع تبدیلی و بسته‌بندی، بسیار فعال است. اکثر شرکت‌های فعال در حوزه بازرگانی، برای کاهش هزینه‌های محل کار و … کار بسته‌بندی را به کارگران دورکار می‌سپارند. بنابراین، تعداد زیادی فرصت کار در منزل گرگان، بسته‌بندی مواد غذایی و دیگر محصولات در استان گلستان وجود دارد. این مشاغل، به ویژه برای بانوانی که سطح تحصیلات بالایی ندارند، مناسب هستند.

شرایط زندگی و مهاجرت به استان گلستان

سالانه، جمعیت زیادی برای پیدا کردن کار در گرگان، از استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان و مازندران به استان گلستان مهاجرت می‌کنند و این استان را می‌توان یکی از مهاجرپذیرترین استان‌های کشور دانست. البته بخشی از این مهاجرت، به اصطلاح، به صورت خاموش انجام می‌شود که آمار آن خیلی مشخص نیست. در صورتی که شما نیز قصد مهاجرت شغلی به استان گلستان را دارید، بد نیست که با شرایط زندگی در این استان آشنا شوید.

استان گلستان دارای آب و هوایی چهار فصل اما شرجی است. اکثر مناطق این استان، به ویژه شهر گرگان، از اواسط بهار تا اواسط پایین، آب و هوایی به شدت گرم و شرجی دارند و تحمل تابستان این استان، کار بسیار سختی است. به علاوه، تعداد روزهای بارانی در استان گلستان، همانند دیگر استان‌های شمالی کشور، بسیار زیاد است و روزهای آفتابی کمی در این استان خواهد دید.

بافت فرهنگی استان، تنوع بسیار زیادی دارد و به دلیل مهاجرت خاموش، به ویژه از استان سیستان و بلوچستان، به حاشیه شهرهای گلستان، آسیب‌های اجتماعی در این استان، در حال افزایش است.

با اینکه هزینه مسکن در استان گلستان و به ویژه شهر گرگان، در مقایسه با بسیاری از استان‌ها و شهرهای دیگر کشور، نسبتا بالا محسوب می‌شود، اما بعضی از هزینه‌های زندگی مثل هزینه مواد غذایی در این استان، به دلیل وضعیت مطلوب کشاورزی، نسبتا پایین است.

شهر گرگان دارای مراکز تفریحی متعددی است که از جمله آن‌ها می‌توان به بلوار ناهارخوران و پارک جنگلی بی‌نظیر النگدره اشاره کرد. اگر از آب و هوای گرم و شرجی گرگان در فصل تابستان صرف‌نظر کنید، زندگی در این شهر برای شما بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

فرودگاه گرگان دارای پروازهای روزانه به تهران و زاهدان است. راه آهن گرگان برای مسافرت به شهرهای شمالی مناسب است اما مسافرت به تهران از طریق این خط راه‌آهن، بسیار خسته‌کننده و طولانی است.

اکثر فرصت‌های کار در گرگان برای مهاجران، مربوط به حوزه گردشگری است. البته فرصت‌های معدودی نیز در حوزه‌های کشاورزی و صنعت برای نیروهای متخصص مثل فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی کشاورزی، شیلات، زیست دریا، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع غذایی، میکروبیولوژی و … نیز در گرگان و سایر شهرستان‌های استان گلستان، یافت می‌شود.

کار در گرگان با جای خواب

بخش زیادی از مهاجران به گرگان، به ویژه، مهاجران خاموش را نیروهای کار غیرتخصصی تشکیل می‌دهند. اکثر این مهاجران به دنبال فرصت‌های کار در گرگان با جای خواب هستند. اینگونه فرصت‌های شغلی در استان گلستان، به ویژه در هتل‌ها و مهمانپذیرهای متعدد این استان، کم نیست اما به دلیل تقاضای بالا برای آن‌ها، نباید خیلی به پیدا کردن یک کار در گرگان با جای خواب، امیدوار باشید.

پیدا کردن آگهی کار در گرگان

در حال حاضر، بهترین کاریابی برای پیدا کردن فرصت‌‌های استخدام روز گرگان، سایت کاریابی جاب ویژن است. کارجویان گرامی می‌توانند پس از ساخت یک رزومه استاندارد در جاب ویژن، برای فرصت‌های شغلی مربوط به استان گلستان که در این کاریابی منتشر می‌شوند، رزومه بفرستند.

برای پیدا کردن آگهی کار در گرگان کافی است در سایت جاب ویژن، فیلتر «شهر» را روی گزینه «گرگان-گلستان» قرار دهید و سپس، روی دکمه «جستجو در مشاغل» کلیک کنید. با این کار، جدیدترین فرصت‌های شغلی در شهر گرگان به شما نمایش داده می‌شوند و می‌توانید برای آن‌ها، رزومه ارسال کنید.

همچنین، اگر جویای کار در گرگان و دیگر شهرستان‌های استان گلستان هستید، می‌توانید فیلتر «شهر» را روی گزینه «تمام شهرهای گلستان» قرار دهید تا آگهی‌های شغلی مربوط به کل استان گلستان به شما نمایش داده شوند.

اگر می‌خواهید جدیدترین آگهی‌های شغلی برای شما ارسال شوند، در کانال استخدام جاب ویژن در تلگرام عضو شوید. اما اگر می‌خواهید فقط فرصت‌های مرتبط با رزومه و استخدامی گرگان برای شما ارسال شوند، می‌توانید از ربات جاب ویژن (jobvisionbot@) استفاده کنید.

جمع‌بندی

همانطور که دیدید، استان گلستان، اقتصادی وابسته به گردشگری و کشاورزی دارد و صنعت آن نیز تا حد زیادی، وابسته به کشاورزی است. فرصت‌های خوبی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی کشاورزی، شیلات، مهندسی صنایع غذایی، مهندسی شیمی، میکروبیولوژی، شیمی، زیست دریا، مهندسی معدن، زمین‌شناسی، مدیریت جهانگردی و هتلداری در استان گلستان وجود دارد. البته فرصت‌های شغلی غیرتخصصی مثل بسته‌بندی محصولات در منزل نیز در این استان کم نیستند.

اگر به فکر راه‌اندازی یک کسب و کار در استان گلستان هستید، حوزه‌های گردشگری، کشاورزی و شیلات، هنوز از پتانسیل بالایی برای سرمایه‌گذاری برخوردار هستند.

هزینه‌های زندگی در گرگان به غیر از هزینه مسکن، خیلی بالا نیست و اگر هوای گرم و شرجی تابستان گرگان خیلی برای شما غیرقابل تحمل نباشد، می‌توان گفت که گرگان شهر خوبی برای زندگی است. بهتر است پیش از مهاجرت شغلی به استان گلستان، یک کار مناسب با حقوق متوسط رو به بالا برای خود پیدا کرده باشید.

اگر جویای کار در گرگان یا سایر شهرستان‌های استان گلستان هستید، به سایت استخدام و کاریابی جاب ویژن مراجعه کنید. پس از ساخت یک روزمه رایگان در جاب ویژن می‌توانید برای هر اگهی استخدامی گرگان، رزومه بفرستید.

منبع: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گلستان

نویسنده

دسته بندی :
استخدام شهرها
بدون دیدگاه