8 شغل که تا سال 2030 از بین می‌روند.

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 4دقیقه
8 شغل که تا سال 2030 از بین می‌روند.

همانگونه که تکنولوژی در حال پیشرفت است، پیش بینی شغل آینده به احتمال زیاد برای بعضی از کارکنان بخش های مختلف مبهم خواهد بود. اندرو مک آفی، معاون اقتصاد دیجیتال دانشگاه MIT، آینده ی شغل در اقتصاد های توسعه یافته را به روشنی در یک سخنرانی TED تشریح کرد.

مک آفی در این سخنرانی پیش بینی کرد که افزایش بهره وری دستگاه های پیچیده و قدرت محاسباتی بالای آنها باعث کاهش اشتغال نیروی انسانی و نیز افت قیمت نیروی کار خواهد شد.

همچنین ایرا ولف، متخصص و پژوهشگر در زمینه روندهای نیروی کار (workforce trends)، تخمین زده است که نزدیک به 50 درصد از شغل ها تا 20 سال آینده از بین خواهند رفت.
شغل های زیر، شغل های اصلی در معرض انقراض هستند:

  • مهندس شرکت های انرژی و تولید برق

    توماس فری، آینده پژوه ارشد موسسه ی داوینچی، معتقد است که با توجه به مسائل زیست محیطی، صنعت برق با تغییرات شگرفی مواجه خواهد شد. فری پیش بینی کرده که شبکه های ملی به شبکه های میکرو و کوچک جهت استفاده در خانه های تک واحدی شهرهای بزرگ تبدیل خواهند شد. خطوط انتقال برق و نیروگاه های زغال سنگ با فناوری های پاک جایگزین خواهد شد و نقش مهندسان برق-قدرت و نیز کارگران حمل و نقل تغییر خواهد کرد.
    خبر خوب این است که یک صنعت برق در حال تحول، باعث ایجاد شغل های جدیدی مانند خدمه ی نصب و راه اندازی ، نسل جدیدی از مهندسان و… می شود.

  •  رانندگان تاکسی و ماموران پستی

    تحویل محصولات بسته بندی به زودی توسط پهبادها و ماشین های بدون سرنشین انجام خواهد شد. مجله ی وال استریت گزارش می دهد که آمازون در حال تست هواپیماهای بدون سرنشین در خارج از منازل، پس از دریافت مجوز از اداره هوانوردی فدرال میباشد.همچنین فری عقیده دارد که ماشین های بدون سرنشین جای لیموزین ها و تاکسی ها را خواهند گرفت. او باور دارد که قوانین آمریکا خواهد پذیرفت که این ماشین ها گزینه ی امن تری می باشند. توزیع کنندگان، سیستم های نظارت بر ترافیک، مهندسان و تیم‌های اضطراری و … احتمال دارد که جایگزین ماموران پستی و رانندگان تاکسی بشوند.

  • بعضی از معلمان

    به گفته‌ی فری، این خیلی بعید است که شغل معلمی از بین برود اما آموزش رایگان آنلاین در روش های آموزش یک تحول بزرگ ایجاد کرده است. دانشگاه MIT بیش از 2000 واحد درسی آنلاین ارائه کرده که تابحال بیش از 130 میلیون بار دانلود شده است.
    آکادمی خان، مشابه همین تعداد واحد درسی را ارائه کرده و بیش از 100 میلیون بار دانلود داشته است. با توجه به نوشته های فری، در آینده تعداد کمتری معلم و استاد خواهیم داشت اما بجای آن بیشتر مربی، طراح واحد و کمپ های آموزشی خواهیم داشت.

  • آژانس های مسافرتی

    وبسایت‌های هوشمندی که به شما اجازه می دهند که برای تعطیلات خود ثبت‌نام کنید (مثل کایاک و Airbnb) توانسته است یک خدمت‌رسانی شخصی برای کاربران تلفن همراهی باشد که علاقه مند به نمایش سریع امکانات مورد نظرشان از نمایشگر هوشمند هستند. فست کمپانی، آژانس های مسافرتی را در رتبه ی 5 لیست مشاغل در معرض خطر در سال 2014 قرار داد و راب راوسون از بنیان گذاران Staff.com در Ablog این نکته را خاطر نشان کرد که وبسایت های ارائه دهنده ی خدمات مسافرتی، بهترین و بزرگترین رقیب برای آژانس های مسافرتی می باشند. کامپیوتر می تواند نیازهای مسافر را تشخیص داده، سوالات را از طریق وبسایت ها پاسخ داده و ارزان ترین و مناسب ترین گزینه ها را سریع تر از یک آژانس مسافرتی به مخاطب ارائه نماید. راوسون پیش بینی کرد که تا سال 2025 دیگر نیازی به آژانس های مسافرتی نخواهیم داشت.

  • مهندسان کنترل ترافیک هوایی و خلبان ها

    آینده پژوه، استراتژیست و خلبان، جان ال پترسن نوشته است که پهباد ها و سایر دستگاه های بدون سرنشین بزودی تبدیل به بخش عظیمی از ناوگان هوایی خواهند شد. در این راستا آژانس های مبتنی هوش مصنوعی در مورد وضعیت هوا و نقشه ی پرواز همچون خلبان های سنتی، به تحقیق و جمع آوری اطلاعات خواهند پرداخت. پترسن همچنین گزارش می دهد که نیروی دریایی سرشار از پهباد های ناوهای هواپیمابر می باشد همانطور که هلیکوپترهای حمل‌ونقل بدون سرنشین هم اکنون توسط تفنگداران دریایی در افغانستان استفاده می‌شود.

  • کتابداران و حسابداران

    راوسون پیش بینی کرده است که شغل حسابداری و کتابداری تا سال 2028 ازبین خواهد رفت. کریس تامپسون از حسابداری ولرز، نوشته است که هوش کسب و کار بر مبنای ارائه ی تجزیه و تحلیل از اعداد و ارقام و نیز گزارش ها، کلیدی برای مساله ی تصمیم گیری استراتژیک می باشند. نرم افزارهایی مانند Quick books می توانند به ضبط و گزارش اطلاعات در یک لحظه بپردازند. نرم افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی هم اکنون می تواند به تجزیه و تحلیل اطلاعات و تولید گزارش های نوشته شده ای بپردازد که منابع داده ای مختلف را یکپارچه می‌کند.

  • مترجمان

    تفاوت های ظریف زبان، تفسیر صوت را برای کامپیوتر دشوار می کند، مانند تجربه ای که کوین راولینسون در سفر اخیرش به بیلبائوی اسپانیا بدست آورد. در مقاله ای که او برای بخش خبری BBC منتشر کرد آمده است که من تعداد زیادی اپلیکیشن گوگل را یافته ام که مخصوص زبان بوده و به نظر سودمند می‌آمده اما در عمل بی فایده بوده است.
    اما با توجه به پژوهشهای چاپ شده در مجله ی The Economist، صنعت فروش نرم‌افزار ترجمه زبان در حال نزدیک شدن به سالی 37 میلیارد دلار می‌باشد و این به آن معنی است که گوگل و دیگر شرکت های پیشرو در زمینه ی تکنولوژی به تلاش برای بهتر کردن ابزار خود ادامه خواهند داد. به زودی نیاز به مترجم از بین خواهد رفت.

  • روزنامه نگاران

    شغل روزنامه نگاری مانند یک نژاد در حال مرگ در سال 2014 در صدر شغل های در خطر نابودی قرار گرفت. سایت NewspaperDeathWatch.com
    پیش بینی می کند که این حرفه با کاهش 13 درصدی در سال های اخیر رو به رو خواهد شد. وقتی که مشتریان اخبار و تبلیغات آنلاین را به نوع چاپی آن ترجیح می دهند.
    اخراج و مرخصی کارکنان نتیجه ی اجتناب ناپذیر کاهش بودجه از سوی صنعت تبلیغات می باشد و اپلیکیشن های خبری به برنامه های تلفن همراه اضافه خواهد شد تا افراد از رویداد های جاری در حالی که در صف انتظار بوده یا سوار وسایل حمل و نقل عمومی می باشند، با خبر شوند.

منبع: مقاله ای با نام
8 Jobs that will go extinct by 2030
gobankingrates.com گرفته شده از وبسایت

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه