راهنمای استخدام کرمان؛ تمام آنچه کارجویان کرمانی باید بدانند!

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 9دقیقه
راهنمای استخدام کرمان؛ تمام آنچه کارجویان کرمانی باید بدانند!

استان کرمان به‌عنوان یکی پرجمعیت‌ترین استان‌ها در ایران شناخته می‌شود. کرمان از شمال با استان‌های خراسان جنوبی و یزد، از شرق با سیستان و بلوچستان، از غرب با استان فارس و از جنوب با استان هرمزگان همسایه است. طبق سرشماری سال ۱۳۹۷ جمعیت این استان حدود ۳۲۵۶۰۰۰ نفر بوده است. حدود ۴۳۸ معدن در استان کرمان قرار دارد؛ همین عامل باعث شده تا بخشی از فرصت‌های شغلی و استخدام کرمان به بخش معدن اختصاص پیدا کند.

استخدام

طبق خبرگزاری ایسنا نرخ بیکاری در استان کرمان نسبت به میانگین کشوری کم است اما متاسفانه با شیوع ویروس کرونا، تعداد زیادی از نیروی کار، خانه‌نشین شده‌اند و کار خود را از دست داده‌اند. در این مقاله از سایت کاریابی جاب ویژن قصد داریم در رابطه با فرصت‌های استخدام، نرخ بیکاری و اشتغال، بازار کار و روش پیدا کردن شغل در کرمان صحبت می‌کنیم. همچنین در ادامه کمی بیشتر در خصوص تاثیر بخش صنعت، معدن و کشاورزی بر اقتصاد استان کرمان صحبت خواهیم کرد.

آشنایی بیشتر با استان کرمان

استان کرمان در جنوب شرقی ایران قرار دارد. افراد زیادی برای کار و زندگی به کرمان مهاجرت کرده‌اند؛ همین عامل باعث شده تا جمعیت کرمان که در سال ۱۳۸۵ حدود ۲۶۵۲۴۱۳ نفر بوده به ۳۲۵۶۰۰۰ نفر در سال ۱۳۹۷ برسد. از این تعداد حدود ۱۹۵۳۰۰۰ نفر در مناطق شهری و ۱۳۰۳۰۰۰ نفر در مناطق روستایی زندگی می‌کنند. شهر کرمان با ۸۵.۵۴٪ بیشترین نرخ شهرنشینی در استان کرمان را به خود اختصاص داده است. بعد از کرمان، شهرستان‌های سیرجان، کوهبان و بابک بالاترین نرخ را به خود اختصاص داد‌ه‌اند.

کرمان از ۲۳ شهر، ۵۸ بخش، ۱۵۱ دهستان و ۷۱ شهر تشکیل شده است. استان کرمان به یکی از استان‌های تاریخی ایران تبدیل شده که از معروف‌ترین آثار تاریخی آن می‌توانیم به ارگ بم، کویر لوت، کوهبان و سه قنات و از مهم‌ترین کوه‌های این استان می‌توانیم به کوه شاه، کوه‌های هزار، چهار گنبد، جوپار و خبر اشاره کنیم. وجود آثار تاریخی زیاد در این استان باعث شده تا توجه گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان را به خود جذب کند.

وضعیت بیکاری و اشتغال در کرمان چگونه است؟

همانطور که می‌دانید نرخ بیکاری و اشتغال تاثیر مستقیمی بر وضعیت اقتصاد استان کرمان دارد. بر اساس نرخ آمارگیری سال ۱۳۹۷ حدود ۳۹.۳ استان را جمعیت فعال اقتصادی تشکیل داده است. هم‌چنین حدود ۶.۶ درصد یعنی ۱۵۶۳۶۰۹ نفر به‌عنوان جمعیت غیر فعال شناخته شده‌اند. نیروی کار بخش کشاورزی و صنعت به ترتیب ۳۵.۸ درصد و ۲۷.۱ درصد است و ۳۷.۱ درصد از نیروی کار در بخش خدمات هستند. این آمار نشان می‌دهند که بیشترین تعداد نیروی کار در بخش خدمات و کمترین نیروی اشتغال در بخش صنعت مشغول به کار هستند. هم‌چنین نرخ بیکاری نسبت به سال‌های قبل کاهش پیدا کرده است. طبق جدول زیر می‌توانید متوجه شوید که بیشترین نیروی اشتغال در کدام بخش فعال بوده است. هم‌چنین مقایسه‌ای بین این استان با کل کشور در سال ۱۳۹۵- ۱۳۹۷ انجام شده است.

استان / کشور بخش کشاورزی بخش صنعت بخش خدمات
وضعیت استان در سال ۱۳۹۵ ۳۴.۱ ۲۶.۳ ۳۹.۶
وضعیت کشور در در سال ۱۳۹۵ ۱۸ ۳۲.۵ ۴۹.۴
وضعیت استان سال ۱۳۹۶ ۳۳.۸ ۲۷.۱ ۳۹
وضعیت کشور در سال ۱۳۹۶ ۱۷.۶ ۳۲ ۵۰.۴
وضعیت استان در سال ۱۳۹۷ ۳۵.۸ ۲۷.۱ ۳۷.۱
وضعیت کشور در سال ۱۳۹۷ ۱۷.۷ ۳۲ ۵۰.۳

اگرچه نرخ بیکاری نسبت به کل کشور بالا نیست اما وضعیت بیکاری در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۳ با رشد بالایی همراه بوده است.

کرمان مهاجر‌پذیر است یا مهاجرفرست؟

تا قبل از سال ۱۳۹۵ افراد زیادی برای داشتن شغل بهتر و زندگی به کرمان مهاجرت می‌کردند. اما رفته رفته این تعداد کم شد و در حال حاضر بیشتر افراد از کرمان به شهرهای دیگر مانند یزد مهاجرت می‌کنند. با این حال برخی از افراد سیستان و بلوچستانی برای پیدا کردن کار به کرمان مهاجرت می‌کنند. اما مهم‌ترین عامل برای مهاجرت مردم کرمانی به شهرهای دیگر، خشکسالی و دلایل تحصیلی است. طبق آمار بیشترین مهاجران استان کرمان در رده سنی ۲۴-۲۰ و ۲۹-۲۵ هستند.

بررسی وضعیت اشتغال در بخش‌های اقتصادی استان کرمان

وجود بناهای تاریخی و قدیمی، شرایط آب‌و‌هوای متنوع و زمین‌های کشاورزی و باغ‌های زیاد باعث شده تا کشاورزی و خدمات بخش زیادی از موقعیت‌ های استخدام کرمان را به خود اختصاص دهند. البته بخش صنعت و معدن هم در این استان از وضعیت خوبی برخوردار هستند اما بیشتر بخش معدن مورد توجه قرار گرفته است. هم‌چنین کرمان از نظر صادرات غیر نفتی هم در جایگاه اول نسبت به کل کشور قرار دارد.

بخش صنعت و تاثیر آن بر اقتصاد کرمان

طبق سال ۱۳۹۷ جمعیت کرمان حدود ۳۲۵۶۰۰۰ نفر بوده است و به‌عنوان نهمین استان پر جمعیت کشور شناخته شده است. یکی از بخش‌های مهم اقتصادی استان‌های مختلف، بخش صنعت است اما آیا بخش صنعت در استان کرمان هم به یکی از بخش‌های مهم اقتصادی در کل کشور تبدیل شده است؟ قبل از هر چیزی باید بدانید که صنعت تنها شامل محصولات تولید شده توسط کارخانه‌ها و شرکت‌های خصوصی نیست بلکه محصولات تولیدی در خانه، محصولاتی که به صورت عمده‌ یا خرده‌ به فروش می‌رسند هم در بخش صنعت قرار داده می‌شوند.

تاثیر بخش صنعت بر اقتصاد کرمان

هم‌چنین تمرکز بیشتر بخش صنعت به صنایع معدنی است. از طرفی دخایر ذغال‌سنگ، سیمان، آهن، مس، کرومیت، منگنز، روی، سرب، سنگ‌های تزئینی و قیمتی در این استان هم فرصت‌های شغلی خوبی برای نیروی کار فراهم کرده است.

صنایع استان کرمان به دو بخش دستی و ماشینی تقسیم شده است. از صنایع دستی می‌توانیم به شال، قالی، پته و ترمه اشاره کنیم که در حال حاضر پته‌دوزی از همه صنایع بیشتر رونق پیدا کرده است. صنایع کارگاهی مانند قالی‌بافی، جاجیم‌بافی و خورجین‌بافی است که در این استان رواج پیدا کرده است. از طرفی صنایع ماشینی هم به سه دسته کوچک، بزرگ و متوسط تشکیل شده است که عبارت‌اند از: ماشین‌سازی، صنایع غذایی، کارخانه مس و سیمان!

استخدام فولاد کرمان

شرکت صنایع فولاد کرمان (بردسیر) اولین شرکت فولادی در جنوب شرقی کشور عزیزمان ایران است. این شرکت در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی کرمان واقع شده و از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در کل کشور به شمار می‌رود. فعالیت اصلی شرکت فولاد کرمان در دو فاز نورد گرم و فولادسازی انجام می‌شود که به ترتیب در سال ۱۳۸۰ و سال ۱۳۹۴ راه‌اندازی شده‌اند. شرکت صنایع فولاد کرمان هم‌اکنون یکی از شرکت‌های مهم در زمینه ایجاد کار و استخدام کرمان است و فرصت‌های شغلی زیادی در گروه‌های شغلی مختلف دارد.

استخدام کارخانه های کرمان

بخش زیادی از آگهی‌های کار کرمان مربوط به جذب نیروی انسانی در کارخانجات و شرکت‌های خصوصی بزرگ است. کارخانه‌هایی مانند خودروسازی کرمان، مس شهید باهنر و لاستیک بارز وجود دارند که فارغ‌التحصیلان رشته‌های زیادی را جذب می‌کنند. از طرفی برخی از کارخانه‌های واحد تولید مثل صنایع تولید مواد غذایی، آشامیدنی، منسوجات، پوشاک، محصولات چوبی، کاغذی، محصولات شیمیایی و پلاستیکی، ماشین‌آلات، تولید تلویزیون و وسایل نقلیه موتوری در شهرک صنعتی استان کرمان فعال هستند و اقدام به جذب نیروی انسانی می‌کنند.

چه دلایلی باعث می‌شوند تا بخش صنعت رشد خوبی نداشته باشد؟

دلایل زیادی وجود دارند که باعث شده تا بخش صنعت در استان کرمان از رشد خوبی برخوردار نباشد. این دلایل عبارت‌اند از:

  • بالا بودن هزینه‌های حمل و نقل
  • عدم استفاده از ساختارهای مطلوب در شرکت‌های صنعتی
  • نبود مدیران و پرسنل متخصص
  • طولانی بودن زمان اجرای پروژه‌ها و ایجاد مشکلات زیاد در طی انجام

عوامل زیاد دیگری مانند فرسوده بودن دستگاه‌ها و ماشین‌آلات، نوسانات ارزی، تحریم‌ها، بالا بودن نرخ تورم، خشکسالی و قطعی زیاد برق وجود دارند که باعث کاهش بهره‌مندی و سود در این استان می‌شوند.

رزومه ساز

بخش معدن

استان کرمان به دلیل وجود مواد معدنی فلزی و غیر فلزی به یکی از استان‌های معدنی مهم تبدیل شده؛ به طوری که حدود ۳۳.۹ درصد تولید بخش معدن کشور به استان کرمان اختصاص پیدا کرده است. این استان حدود ۲.۷ درصد محصول ناخالص داخلی با نفت و ۳.۱ درصد از محصول ناخالص داخلی بدون نفت کشور را هم تامین می‌کند.

بخش معدن هم همانند بخش کشاورزی از جایگاه خوبی نسبت به کل کشور برخوردار است. آمارها نشان می‌دهند که حدود ۹۷ درصد از کل بخش معادن غیر نفتی کشور به استان کرمان اختصاص پیدا کرده است. از نظر صادرات محصولات غیر نفتی، کرمان رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

مهم‌ترین معادن استان کرمان

۱. مهم‌ترین معادن فعال مس کرمان می‌توانیم به مس سر چشمه، مس میدوک، چهار گنبد و سرگزکوه اشاره کنیم.

۲. مهم‌ترین معادن آهن؛ کمربند دگرگونی سیرجان و کمربند بافق

۳. معادن ذغال‌سنگ؛ این معادن در شهرستان زرند قرار دارند.

استخدام در معادن کرمان

تا به اینجا چندین معدن مهم در کرمان را به شما معرفی کرده‌ایم. در این قسمت می‌خواهیم اطلاعات بیشتری در مورد دو مورد از معادن معدنی کرمان در اختیار شما قرار دهیم. پس همراه ما باشید.

مجتمع مس سرچشمه 

این مجتمع در ۱۶۰ کیلومتری جنوب غرب کرمان قرار دارد. محصول اصلی این شرکت، مس است اما طلا و نقره هم تولید می‌کند. این معدن یکی از معروف‌ترین معادن سرباز در جهان است

معدن گل گهر

معدن گل گهر در کیلومتر ۵۰ جاده سیرجان – شیراز قرار دارد که در سال ۱۳۴۸ تاسیس شد که مجموع ذخایر ۶ گانه این معدن حدود ۱۱۳۵ میلیون تن است.

استخدام در معادن کرمان

تاثیر بخش کشاورزی بر اقتصاد کرمان

وجود مناطق محافظت‌شده و گونه‌های گیاهی کمیاب، زمین‌های کشاورزی، باغ‌های بزرگ و گسترده، شرایط آب‌و‌هوایی متنوع و میزان آب کافی باعث شده تا کرمان به یکی از استان‌های خوب از نظر کشاورزی تبدیل شود. بخش زیادی از آگهی‌های استخدام کرمان به بخش کشاورزی اختصاص پیدا کرده و همین عامل باعث شده تا نیروی کار زیادی در این بخش کار کند.

در استان کرمان بخش‌های کشاورزی به سه دسته‌بندی مناطق کشاورزی خشک و کویری، مناطق کشاورزی معتدل کوهستانی و گرمسیری تقسیم می‌شوند. کرمان به یکی از قطب‌های مهم کشاورزی تبدیل شده و تولیدکننده محصولات کشاورزی زیادی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به گوجه‌فرنگی، گندم، خیار سبز، هندوانه، پیاز، پسته و سیب‌زمینی اشاره کنیم. هم‌چنین کرمان بزرگ‌ترین صادرکننده خرما به سراسر کشور و جهان است.

استان کرمان یکی از استان‌های مهم در بخش کشاورزی است. وجود محصولاتی مانند پسته باعث شده تا کرمان به یکی از مهم‌ترین مناطق پسته‌کاری در جهان تبدیل شود. از طرفی کرمان در تولید گردو و خرما در رتبه اول و نظر تولید مرکبات در رتبه سوم کشور قرار دارد. کشت گلخانه‌ای از عمده فعالیت‌های کشاورزی استان محسوب می‌شود. این نوع کشت، محبوبیت زیادی در بین عموم مردم پیدا کرده است؛ زیرا در مصرف آب و خاک هم صرفه‌جویی می‌شود و کشاورزان می‌توانند از این نوع کشت در تمام فصل‌های سال استفاده کنند. هم‌چنین این استان تولیدکننده گل محمدی هم است.

بیش از ۸۰ نوع محصول زراعی و باغی و فعالیت‌های کشاورزی متعدد در این استان وجود دارد که زمینه را برای افزایش کار و استخدام کرمان فراهم کرده است و تعداد زیای از کارجویان می‌توانند در بخش کشاورزی مشغول به کار شوند.

تاثیر مستقیم بخش خدمات در اقتصاد کرمان

نقش خدمات بر اقتصاد کرمان

وجود اماکن دیدنی و آثار تاریخی مانند بازار کرمان، باغ فتح آباد، کلو‌ت‌های شهداد، چشمه‌های آب معدنی، آبشارها و ارگ بم باعث شده تا این استان به یکی از استان‌های مهم از نظر گردشگردی و سفر تبدیل شود. به همین خاطر هتل و آژانس‌های مسافرتی زیادی در این استان وجود دارند که آماده خدمت به مسافران هستند. صنایع دستی استان مانند گلیم و قالی بسیار شناخته شده است و توجه گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جلب کرده است. بعد از تمامی صنف‌ها، بخش‌های تولیدی مثل صنایع دستی و فروش نقش زیادی در ایجاد اشتغال داشته‌اند. حتی جالب است بدانید که حوزه حمل‌و‌نقل هم به دلیل موقعیت جغرافیایی عالی، از رونق خوبی برخوردار است.

اگر فارغ‌التحصیل رشته هلتداری و مدیریت جهانگردی هستید، می‌توانید رزومه خود را برای آگهی‌های استخدام در کرمان ارسال کنید و فعالیت خود را آغاز کنید.

چگونه بهترین فرصت‌های استخدام کرمان را پیدا کنیم؟

شما می‌توانید از طریق سایت کاریابی جاب ویژن جدیدترین و بروزترین آگهی‌های استخدام در کرمان را پیدا کنید و رزومه خود را برای آنان ارسال کنید. اگر به دنبال راهی متفاوت برای دیدن آگهی کار می‌گردید، می‌توانید در کانال کاریابی جاب ویژن در تلگرام عضو شوید. اگر هم می‌خواهید فقط موقعیت‌های استخدام مربوط به رشته و تخصص خود را ببینید، می‌توانید ربات Jobvisionbot@ را در تلگرام فعال کنید. برای این کار لازم است وارد این ربات شوید و بر روی دکمه شروع کلیک کنید. در این مرحله باید فیلتر مورد نظر خود را اعمال کنید تا به صورت روزانه از جدیدترین آگهی‌های کار مطلع شوید.

آگهی‌ های استخدام امروز کرمان

برای مشاهده جدیدترین آگهی‌های استخدام کرمان ۱۴۰۰ می‌توانید به سایت استخدام و کاریابی جاب ویژن مراجعه کنید. در صفحه اصلی سایت می‌توانید فیلتر شهر را بر روی «کرمان- کرمان» قرار دهید. اگر هم می‌خواهید تمام موقعیت‌های استخدام را ببیند، باید فیلتر شهر را روی «تمام شهرهای کرمان» قرار دهید. تا تمام آگهی‌های استخدام کرمان را به شما نمایش دهد. در این مرحله نیاز است تمامی فرصت‌های استخدام مرتبط با کار و حرفه خود را ببنید و در صورت نیاز، رزومه خود را برای آنان ارسال نمایید.

استخدام نیروی خانم در کرمان

بیشترین نرخ بیکاری در کشور به زنان اختصاص دارد. در استان کرمان هم حضور نیروی کار خانم در بخش‌های گردشگری و صنعت بسیار کم است. در بخش کشاورزی هم بیشتر آقایان مشغول به کار هستند. اما اگر در رشته‌ای فارغ‌التحصیل شده‌اید و از مهارت خوبی برخوردار هستید، می‌توانید رزومه خود را برای موقعیت شغلی و استخدام دورکاری ارسال کنید. البته قبل از آن می‌توانید به کمک رزومه‌ساز آنلاین و رایگان جاب ویژن، رزومه خود را تکمیل و ایجاد کنید؛ سپس برای فرصت‌های استخدام دورکاری ارسال کنید تا در شرکت معتبر تهران یا استان‌های دیگر مشغول به کار شوید. برای مشاهده آگهی‌های استخدام دورکاری لازم است وارد صفحه اصلی سایت جاب ویژن شوید و از قسمت جستجوی پیشرفته گزینه «امکان دورکاری» را فعال کنید تا فرصت‌های شغلی جدید به شما نمایش دهد.

زندگی در استان کرمان چگونه است؟

اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید به استان کرمان مهاجرت کنید باید قبل از مهاجرت به این استان، در رابطه با شرایط زندگی و قیمت مسکن و خانه اطلاعات کافی داشته باشید. کرمان آب‌و‌هوای متنوعی دارد. یعنی برخی از مناطق کرمان دارای آب‌و‌هوای خشک و برخی دیگر از مناطق آب‌و‌هوای سرد و کوهستانی دارد. زبان مردم کرمان فارسی است اما ممکن است کلمات را با لهجه کرمانی بیان کنند. برای رفت‌و‌آمد بین شهرهای مختلف می‌توانید از خطوط ریلی و هوایی استفاده کنید. قیمت خانه و مسکن در کرمان تقریبا بالا است البته این مسئله تا حد زیادی به این بستگی دارد که می‌خواهید در کدام منطقه زندگی کنید.

جمع‌بندی

کرمان به‌عنوان نهمین استان پر جمعیت ایران شناخته می‌شود که معادن معدنی، صنایع‌ دستی، کارگاهی و ماشینی زیادی دارد. بیشتر نیروی کار در بخش خدمات و گردشگری و کشاورزی مشغول به کار هستند. اما بخش معدن هم به دلیل وجود مواد معدنی زیاد مانند مس، آهن و سنگ‌های تزئینی به یکی از بخش‌های مهم برای استخدام نیروی کار تبدیل شده است. اما متاسفانه عوامل زیادی مانند خشکسالی وجود دارد که باعث شده تا مهاجرت به فکر برخی از مردمان کرمانی بیفتد. اگر فارغ‌التحصیل رشته‌هایی مانند مهندسی کشاورزی و هتلداری هستید یا مدرک تحصیلی رشته‌هایی مانند مهندسی مکانیک، شیمی، برق، پلیمر، عمران و صنایع، کارشناس فروش و … هستید، می‌توانید برای مشاهده جدیدترین آگهی‌ استخدام کرمان وارد سایت کاریابی آنلاین جاب ویژن شوید.

منبع: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان

نویسنده

دسته بندی :
استخدام شهرها
بدون دیدگاه