استخدام مربی مهدکودک، راهنمای جامع بازار کار و درآمد آن

نوشته شده توسط مهناز جلدی
زمان مطالعه: 7دقیقه
استخدام مربی مهدکودک، راهنمای جامع بازار کار و درآمد آن

دوران مهدکودک و پیش‌دبستانی یکی از حساس‌ترین مقاطع تحصیلی کودکان است. در این مقطع آموزش‌های رسمی به صورت ابتدایی به کودکان داده می‌شود و کودک شروع به یادگیری مفاهیم اولیه، شمارش اعداد، آوای کلمات، اشکال هندسی و … می‌کند. دیدگاه اولیه کودک راجع به تحصیل و آموختن در این بازه زمانی شکل می‌گیرد؛ به همین دلیل این دوران حساسیت بالایی دارد و مدیران مهدکودک‌ها باید برای استخدام مربی مجرب مهدکودک و پیش‌دبستانی وسواس زیادی به خرج دهند.

با وجود جذابیت زیاد، این شغل سختی‌های فراوانی دارد؛ کار کردن با کودکان نیاز به صبر و حوصله، انعطاف‌پذیری، قدرت تعامل، انرژی زیاد و خلاقیت دارد. بنابراین صرف علاقه داشتن به کودکان و دنیای آن‌ها نمی‌تواند تضمین‌کننده موفقیت افراد در این شغل باشد. در این مقاله سایت استخدامی جاب ویژن قصد داریم درباره شغل مربی مهدکودک و پیش‌دبستانی، شرح وظایف او و ویژگی‌های شخصیتی موردنیاز برای استخدام به عنوان معلم مهدکودک صحبت کنیم. در انتهای مقاله نیز شرایط بازار کار، حقوق دریافتی و محیط کار این شغل را شرح می‌دهیم.

استخدام

مربی مهدکودک چه وظایفی دارد؟

هدف مهدکودک‌ها و مراکز پیش‌دبستانی از استخدام مربی مهدکودک، ارائه آموزش‌های ابتدایی به کودکان و آماده کردن آن‌ها برای ورود به مدرسه است. موضوعات مختلفی مثل شمارش، آموزش حروف، علوم اجتماعی و تجربی ابتدایی، نقاشی، موسیقی و مهارت‌های اجتماعی از جمله آموزش‌هایی هستند که در مهدکودک‌ها آموزش داده می‌شوند.

وظایف اصلی مربی مهدکودک عبارتند از:

  • برنامه‌ریزی برای ارائه آموزش‌های مختلف به کودکان
  • آماده‌سازی منابع و ابزارهای آموزشی
  • استفاده خلاقانه از بازی‌های آموزشی، موسیقی، کتاب‌ها، هنر و تکنولوژی‌های مختلف برای آموزش به کودکان
  • استفاده از شیوه‌های آموزشی استاندارد برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی کودکان در سطوح مختلف یادگیری
  • ایجاد فضای شاد و مثبت در کلاس برای تشویق کودکان به یادگیری
  • مدیریت نظم کلاس
  • ایجاد قوانین کلاسی و تشویق کودکان به رعایت آن‌ها
  • ارجاع مسائل مربوط به کودکان به مدیریت مهدکودک
  • ارائه آموزش‌های بهداشت شخصی و مراقبت از خود به کودکان
  • درگیر کردن کودکان در فعالیت‌های جمعی از طریق بازی
  • نظارت بر پیشرفت اجتماعی و آموزشی کودکان
  • ارائه بازخوردهای سازنده به والدین کودکان
  • اطمینان از تمیز و ایمن بودن تجهیزات کلاس
  • همفکری با سایر مربیان برای بهبود عملکرد کلی مهدکودک

مهم‌ترین وظایف مربی مهدکودک

کار کمک مربی در مهدکودک چیست؟

وظیفه کمک مربی مهدکودک، کمک کردن به مربیان در فرایند آموزش کودکان، آماده‌سازی فعالیت‌های آموزشی، نظارت بر کودکان و نظم کلاس است. به طور کلی، در استخدام موقعیت شغلی مربی مهدکودک و کمک مربی، داشتن صبر بالا، توجه به جزئیات، تجربه کار با کودکان و علاقه‌مند بودن به آموزش بسیار مهم است.

وظایف مهم کمک مربی مهدکودک عبارتند از:

  • آماده‌سازی فعالیت‌های روزمره کودکان: کمک مربی به مربی کودکان در آماده کردن ابزارهای آموزشی روزمره، بازی‌ها، وسایل کاردستی، برنامه آموزشی و … کمک می‌کند.
  • ارزیابی نیازهای کودکان: یکی از وظایف کمک مربی مهدکودک، شناخت نیازهای عاطفی و فردی کودکان از طریق مشاهده پیشرفت آن‌ها و صحبت رو در رو با والدین است.
  • تامین نظم و پاکیزگی محیط کلاس: برقراری نظم در محیط کلاس و کمک به مربی مهدکودک در تامین ایمنی و بهداشت کلاس از وظایف کمک مربی است.
  • نظارت بر دنبال کردن قوانین کلاس: کمک مربی باید به معلم مهدکودک در نظارت بر کودکان، اطمینان از امنیت آن‌ها و همچنین رعایت قوانین کلاس از سوی آن‌ها کمک کند.
  • کمک به کودکان در انجام فعالیت‌ها: کمک مربی مهدکودک به کودکان در رفع نیازهای ابتدایی آن‌ها مثل خوردن و نوشیدن، برنامه استراحت و خواب نیمروزی، پوشیدن لباس و هدایت آن‌ها به دستشویی کمک می‌کند.

رزومه ساز

مربی پیش دبستانی چه وظایفی دارد؟

در آگهی‌های سایت استخدام آنلاین جاب ویژن، استخدام معلم پیش‌دبستانی هم به چشم می‌خورد. مربیان پیش‌دبستانی (دوره آمادگی) اغلب در مدارس دولتی یا مراکز خصوصی پیش‌دبستانی فعالیت می‌کنند و مسئولیت آموزش به کودکان بالای چهار سال و آماده کردن آن‌ها برای ورود به دبستان را بر عهده دارند. تفاوت معلم مهدکودک با مربی پیش‌دبستانی این است که معلم مهدکودک با کودکان سنین پایین‌تر (از شیرخوار تا ۴ سال) سروکار دارد.

ویژگی‌های شخصیتی مربی مهدکودک باید چگونه باشد؟

مربی مهدکودک باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد تا بتواند در شغل خود موفق شود. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های مربی مهدکودک عبارتند از:

 اشتیاق زیاد به کار

مهم نیست که به چه کاری مشغول هستید؛ برای موفقیت در هر کاری «اشتیاق» یا همان «Passion» حرف اول را می‌زند! وقتی هم که پای کار با کودکان و آموزش به آن‌ها به میان می‌آید، نقش اشتیاق پررنگ‌تر از قبل می‌شود. مربی کودک باید برای کار با کودکان انگیزه داشته و باور داشته باشد که قرار است تغییر مهمی را در زندگی آن‌ها ایجاد کند.

شاید تصور کنید هرکسی که به کودکان علاقه دارد می‌تواند وارد این شغل شود؛ این تصور کاملاً اشتباه است و اگر عشق به آموزش کودکان در درون فرد وجود نداشته باشد، در این شغل موفقیت چندانی به دست نخواهد آورد.

انعطاف

برای اینکه در شغل مربی‌گری مهدکودک موفق شوید باید فرد منعطفی باشید. واقعیت این است که کودکان و خلق و خوی آن‌ها به سرعت تغییر می‌کند. هر اتفاقی که در کلاس (یا حتی بیرون از کلاس) بیفتد می‌تواند باعث تغییر رفتار آن‌ها شود و مربی باید بتواند به سرعت متوجه این تغییر شده و آن‌ها را سرگرم کند. گاهی ممکن است با یک کلاس پر از کودکان شاد و بازیگوش مواجه باشید و دقایقی بعد همه چیز تغییر کند و با چهره‌هایی خسته و خواب‌آلود روبرو شوید. تردیدی نیست که اگر فرد منعطفی نباشید و نتوانید خود را با این تغییرات ناگهانی هماهنگ کنید، ساعات سخت و طاقت‌فرسایی را در مهدکودک سپری خواهید کرد!

خلاقیت

کودکان در سنین مهدکودک و پیش‌دبستانی معمولاً بی‌تاب هستند و خیلی زود حوصله‌شان سر می‌رود. مربی مهدکودک باید بتواند در ساعاتی که کودکان در کلاس حضور دارند، آن‌ها را به شیوه‌های مختلفی سرگرم کند. بنابراین می‌توان گفت یکی از الزامات استخدام مربی مهدکودک که مدیران باید به آن توجه داشته باشند، خلاقیت است. یک مربی خلاق می‌تواند از کمترین منابعی که در دسترس دارد، بیشترین بهره را برده و با ایده‌های خلاقانه خود، به کودکان آموزش دهد.

صبر زیاد

کار کردن با کودکانی که برای اولین بار از خانواده خود جدا شده‌اند و قرار است وارد جامعه شوند کار دشواری است. مربی کودکان باید صبر بالایی داشته باشد و بتواند با کودکانی با توانایی‌های یادگیری متفاوت که از خانواده‌های مختلفی آمده‌اند به‌خوبی تعامل کند. از طرف دیگر ارتباط با والدین کودکان هم می‌تواند دشوار باشد. گاهی ممکن است با والدینی نگران، دلخور یا حتی عصبانی مواجه شوید؛ به همین دلیل باید بتوانید با صبوری لازم، اعتماد آن‌ها را جلب کرده و شرایط را برای آن‌ها توضیح دهید.

دلسوزی

احساسات کودکان در سن مهدکودک بسیار شکننده است. خیلی از کودکان هیچ‌وقت از پدر و مادر و محیط خانه خود دور نبوده‌اند؛ بنابراین احساس می‌کنند با غریبه‌ها تنها رها شده‌اند و ممکن است دائماً‌ گریه کنند. طی ساعاتی که آن‌ها این احساسات تلخ را تجربه کرده و از والدین خود دور هستند، مربی مهدکودک باید از آن‌ها حمایت کند. به همین دلیل است که یکی از معیارهای استخدام مربی مهدکودک و پیش‌دبستانی، حس دلسوزی و همدلی او با کودکان است.

شوخ‌طبعی

کودکان عاشق شاد بودن، بازی کردن و خندیدن هستند و از طرف دیگر وجود جو مثبت و سرگرم‌کننده در کلاس، می‌تواند باور مثبتی را درباره یادگیری و مدرسه در ذهن آن‌ها شکل دهد. پس مربی مهد باید بتواند این فضای شاد را در کلاس ایجاد کرده و رابطه دوطرفه مثبتی را با کودکان ایجاد کند.

ویژگی های یک مربی مهدکودک خوب

چگونه مربی مهدکودک شویم؟

برای اینکه وارد شغل مربی‌گری مهدکودک شوید، باید دارای مدرک مربی مهدکودک باشید. برای دریافت کارت مربی‌گری مهدکودک هم باید در دوره‌های تئوری و آموزش عملی مربی مهدکودک که در سازمان جهاد دانشگاهی و بهزیستی برگزار می‌شوند، شرکت کنید. استخدام مربی مهدکودک با مدرک دیپلم امکان‌پذیر است؛ اما افرادی که دارای مدرک لیسانس و بالاتر در رشته‌هایی مثل علوم تربیتی و روانشناسی هستند شانس بالاتری برای استخدام خواهند داشت. همچنین افرادی که دارای مدرک دانشگاهی هستند، می‌توانند اقدام به تاسیس مهدکودک کنند.

سایر مدارک لازم برای مربی مهدکودک شدن عبارتند از:

  • کارت بهداشت اصناف
  • مدرک تحصیلی (حداقل دیپلم)
  • شناسنامه و کارت ملی

تحصیلات مربی مهدکودک

همانطور که در بخش قبل گفته شد، برای فعالیت به عنوان مربی یا کمک مربی مهدکودک، دارا بودن مدرک حداقل دیپلم کافی است. البته برخی مهدکودک‌ها برای استخدام مربی شرط دارا بودن مدرک حداقل لیسانس در رشته‌هایی مثل علوم تربیتی، روانشناسی کودکان و مربیگری مهدکودک (علمی کاربردی) دارند. همچنین برای استخدام در مهدکودک‌های دوزبانه، تسلط بر زبان انگلیسی (یا زبان‌های دیگری که مدنظر است) الزامی است.

علاوه بر تحصیلات، شرکت در دوره‌های مربی‌گری مهدکودک و دریافت مدرک این دوره برای همه افراد اجباری است. در این دوره‌ها که توسط مراکز جهاد دانشگاهی یا بهزیستی برگزار می‌شوند، همه موارد الزامی برای استخدام مربی مهدکودک آموزش داده می‌شود. روانشناسی رشد، قصه‌گویی و نمایش خلاق، آشنایی با اسباب‌بازی‌ها و ابزارهای آموزشی، آشنایی با کمک‌های اولیه و بیماری‌های کودکان، آموزش مفاهیم اجتماعی و دینی، اختلالات رفتاری کودکان و کارورزی از جمله آموزش‌های ارائه شده در این دوره‌ها هستند.

بازار کار و شرایط استخدام مربی مهدکودک

به صورت کلی برای استخدام مربی مهدکودک شرط سنی وجود ندارد و داشتن مدرک حداقل دیپلم، کارت بهداشت، کارت مربیگری کودکان و تجربه کار با کودکان کافی است. افرادی که علاقه‌مند به کار کردن با کودکان هستند می‌توانند پس از دریافت مدارک لازم، در خانه‌های بازی کودکان، اتاق بازی کودکان در مراکز خرید، مهدکودک‌های بیمارستانی، پیش‌دبستانی‌ها، مهدکودک‌های دوزبانه، مهدکودک‌های دولتی و … استخدام شوند. برخی والدین شاغل هم ترجیح می دهند از کودکان خود در خانه مراقبت کنند و به همین دلیل اقدام به استخدام مربی کودک در منزل می‌کنند. مربی خصوصی کودک وظایف بیشتری نسبت به مربی پیش‌دبستانی و مهدکودک دارد؛ آماده کردن غذا، مراقبت از کودک، رسیدگی به تفریح کودک در داخل و خارج از خانه و تنظیم خواب نیمروزی کودک از جمله وظایف مربی خصوصی است.

بسته به محل فعالیت، ممکن است در آگهی‌های استخدام مربی مهدکودک شرایط دیگری علاوه بر مدرک نیز ذکر شود. برای مثال افرادی که به عنوان مربی کودک در خانه بازی یا اتاق کودک استخدام می‌شوند باید بتوانند در شیفت‌های طولانی یا شیفت عصر هم فعالیت کنند. استخدام مربی مهدکودک در بیمارستان هم نیاز به صبر و تجربه بالایی دارد؛ چرا که شیفت‌های کاری مهدکودک بیمارستان طولانی و نامنظم بوده و اغلب این مراکز به مربی شیرخوار احتیاج دارند. مراقبت از کودکان شیرخوار در مهدکودک به علت حساسیت بالای این کودکان، به صبر و دقت بالایی نیاز دارد. علاوه بر این‌ها برخی مهدکودک‌ها شروطی مثل حداقل و حداکثر سن، حداقل سابقه کار، تسلط بر زبان انگلیسی، توانایی کار در شیفت عصر و … نیز دارند.

حقوق مربی مهدکودک چقدر است؟

تعداد شیفت‌های کاری، میزان ساعات کار، سابقه کاری و نوع استخدام (پاره‌وقت یا تمام‌وقت) در میزان حقوق معلم پیش‌دبستانی و مهدکودک تاثیر می‌گذارد. برخی کارفرماها ترجیح می‌دهند حقوق مربی‌ها را به صورت ساعتی پرداخت کنند و برخی مهدکودک‌ها نیز طبق قانون وزارت کار حداقل حقوق پایه را پرداخت می‌کنند. به صورت کلی حقوق معلم مهدکودک در ایران در سال ۱۴۰۰ از حداقل حقوق پایه وزارت کار تا پنج میلیون تومان متغیر است.

در جدول زیر به بررسی میانگین حقوق مربیان مهدکودک در کشورهای مختلف دنیا در سال ۲۰۲۱ میلادی پرداخته‌ایم.

حقوق معلم مهدکودک در کانادا ۵۱۹۲۴ دلار در سال
حقوق معلم مهدکودک در آلمان ۴۴۵۴۶ یورو در سال
حقوق مربی مهد کودک امریکا ۵۶۸۵۰ دلار در سال

حقوق و مزایای مربی مهدکودک

جمع‌بندی

مربی مهدکودک برای افرادی که به دنیای کودکان علاقه دارند می‌تواند شغل جذاب و بسیار مناسبی باشد. از جمله وظایف مربیان در مهدکودک‌ها، برنامه‌ریزی آموزش به کودکان، ارائه آموزش‌های ابتدایی به آن‌ها مثل شمارش، اشکال، تعامل اجتماعی، مسائل بهداشت فردی و … است. مربی مهدکودک باید فردی انعطاف‌پذیر، شاد و پرانرژی، صبور، خلاق و دلسوز باشد تا بتواند در شغل خود موفق شود. در همه آگهی‌های کار مربوط به مربی مهدکودک، دارا بودن شرایطی مثل حداقل مدرک دیپلم، دریافت مدرک مربی‌گری مهدکودک، کارت بهداشت و ویژگی‌های شخصیتی ذکر شده است. برخی مهدکودک‌ها هم شرایط خاص مدنظر خود را مثل شرط سنی، تسلط به زبان و توانایی کار در شیفت‌های تعیین شده در آگهی‌ها ذکر می‌کنند.

اگر شما هم به فعالیت در این شغل علاقه‌مند هستید، پیش از هر چیز باید نسبت به شرکت در کلاس‌های آموزشی و دریافت کارت مربی‌گری مهدکودک اقدام کنید. سپس می‌توانید رزومه حرفه‌ای خود را نوشته و برای مراکز و مهدکودک‌های مختلفی که نیاز به نیرو دارند، رزومه ارسال کنید. اگر با نحوه ساخت رزومه آشنایی ندارید می‌توانید به کمک سرویس ساخت رزومه جاب ویژن، رزومه حرفه‌ای خود را به سادگی ایجاد کنید؛ همچنین با مراجعه به صفحه آخرین استخدام‌های روز، می‌توانید از جدیدترین فرصت‌های شغلی منتشر شده در شهر خود مطلع شده و برای آن‌ها رزومه ارسال کنید.

منبع: Job Hero

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه