حقوق برنامه نویس React چقدر است و تحت تأثیر چه عواملی قرار دارد؟

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
حقوق برنامه نویس React چقدر است و تحت تأثیر چه عواملی قرار دارد؟

React یک کتابخانه منبع باز از فریم‌ورک‌های JavaScript است که برای ساخت رابط کاربری به کار می‌رود. حقوق برنامه نویس React در مقایسه با بسیاری دیگر از توسعه‌دهدگان وب و مهندسین نرم‌افزار بسیار بالا محسوب می‌شود.

مهارت کار کردن با کتابخانه React تأثیر بسیار مثبتی روی درآمد یک برنامه‌نویس فرانت اند دارد. به دلیل افزایش محبوبیت زبان برنامه‌نویسی جاوااسکریپت در توسعه وب، اهمیت React نیز روز به روز در حال افزایش است. در نتیجه، سازمان‌های بیشتری حاضر به استخدام برنامه نویس React با حقوق بالا هستند.

ماشین حساب حقوق و دستمزد

دانستن اینکه یک برنامه‌نویس React در حال حاضر چقدر حقوق می‌گیرد، از اهمیت بسیار زیادی برای برنامه‌نویسان این استک، برخوردار است. به عنوان مثال، اگر بخواهید برای یک فرصت شغلی برنامه‌نویسی React رزومه بفرستید، باید در انتخاب حقوق درخواستی خود دقت کنید؛ اگر حقوقی که درخواست می‌کنید، خیلی بالاتر از عرف بازار کار باشد، شانس استخدام شما بسیار کاهش پیدا می‌کند و اگر حقوق کمتری درخواست کنید، ارزش واقعی کار خود را دریافت نمی‌کنید و اثری منفی روی بازار کار برنامه‌نویسی React خواهید داشت.

همانند هر استک برنامه‌نویسی دیگر، میزان حقوق و دستمزد یک برنامه‌نویس React به عواملی مثل موقعیت جغرافیایی، سطح تجربه، مهارت‌های جانبی و چندین عامل دیگر بستگی دارد. شما می‌توانید برای اطلاع از حقوق دریافتی برنامه نویس react یا سایر مشاغل و محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد خود، سری به ماشین حساب حقوق جاب ویژن بزنید.

در این مقاله از سایت استخدام آنلاین جاب ویژن می‌خواهیم حقوق برنامه نویس React در ایران و جهان را با هم دیگر مقایسه کنیم. همچنین، عوامل مؤثر بر حقوق و درآمد برنامه‌نویسان React و مقایسه درآمد این استک برنامه‌نویسی با استک‌های دیگر مرتبط با توسعه وب، از دیگر موضوعات مورد بحث ما خواهند بود.

چه عواملی روی حقوق برنامه نویس React اثرگذار هستند؟

عوامل مؤثر روی حقوق برنامه نویس react

شاید بتوان گفت که مهم‌ترین عامل تعیین کننده حقوق و دستمزد برنامه‌نویسان React، موقعیت جغرافیایی است؛ البته عوامل دیگری مثل سابقه کار، مهارت‌های جانبی و تحصیلات  هم می‌توانند روی میزان دریافتی این برنامه‌نویسان اثر گذار باشند.

اهمیت بالای موقعیت جغرافیایی در حقوق برنامه نویس React

حقوق و دستمزد برنامه‌نویسی React در کشورهای مختلف دنیا تفاوت بسیار زیادی با هم دیگر دارد. همانند خیلی از مشاغل دیگر، حقوق برنامه نویس React در ایالات متحده آمریکا بیش از سایر کشورهای دنیا است.

البته میزان دریافتی این برنامه‌نویسان، در شهرهای مختلف یک کشور نیز با هم دیگر تفاوت دارد. به عنوان مثال، تفاوت زیادی بین ایالت‌های کشور آمریکا از این نظر وجود دارد. در کشور ما نیز شرکت‌هایی که در تهران حضور دارند، در مقایسه با شرکت‌های فعال در شهر‌های دیگر کشور، حقوق بیشتری به برنامه‌نویسان React خود پرداخت می کنند.

نقش تعیین کننده سابقه کار در حقوق و دستمزد برنامه‌نویسی React

برنامه‌نویسان React مانند سایر برنامه نویسان (و تمام مشاغل) بر اساس سابقه کار و میزان مهارت، به سه سطح تازه‌کار یا جونیور، متوسط و حرفه‌ای یا سنیور تقسیم‌بندی می‌شوند.

برنامه‌نویسان تازه‌کار، کمتر از ۲ سال سابقه کار دارند و اکثرا در مشاغل کارآموزی استخدام می‌شوند. برنامه‌نویسان سطح متوسط بین ۲ تا ۵ سال سابقه کار دارند و برنامه‌نویسان حرفه‌ای با تجربه‌ای بیش از ۵ سال، بالاترین دستمزدها را در میان برنامه‌نویسان React می‌گیرند.

اختلاف حقوق برنامه‌نویسان در سطوح مختلف برنامه‌نویسی React بسیار زیاد است.

مهارت‌ها و حقوق برنامه نویس React

برنامه‌نویسان React باید مجموعه‌ای از مهارت‌های ضروری مثل HTML/CSS، رداکس، Git، ج اس ایکس، Node+npm و جاوااسکریپت را داشته باشند. به علاوه، مجموعه‌ای از مهارت‌های جانبی، اثر مثبتی روی میزان دریافتی برنامه‌نویسی React دارند که از آن میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کار کردن با کتابخانه‌های JQuery، Moment JS، Underscore و Lodash
  • مهارت در تست کردن کد نوشته شده با استفاده از TDD، BDD و دیگر ابزارهای موجود
  • تجربه کار کردن با پلتفرم‌های ابری
  • ابزارهای مدیریت پروژه مثل Jira
  • سرور‌هایی مثل NGINX و Apache
  • و …

رزومه ساز

نقش تحصیلات و گواهینامه‌های آموزشی در میزان دریافتی برنامه‌نویسان React

کارفرمایان در اکثر مشاغل برنامه‌نویسی، بیش از اینکه به تحصیلات اهمیت بدهند، به مهارت‌ها توجه دارند. در مورد رنامه‌نویسی React نیز به جز سازمان‌های دولتی و بعضی از سازمان‌های خصوصی، کمتر سازمانی پیدا می‌شود که در تعیین حقوق برنامه نویس React به سطح تحصیلات اهمیت بدهد.

در مقابل، گواهینامه‌های آموزشی و شرکت در دوره‌های تخصصی مرتبط با برنامه‌نویسی React می‌تواند تأثیر مستقیمی روی میزان دریافتی این برنامه‌نویسان داشته باشد.

شما می‌توانید با شرکت در دوره‌های آموزشی برنامه‌نویسی در سایت استخدام جاب ویژن، ضمن تقویت مهارت‌های خود، گواهینامه‌های معتبر دریافت کنید. به علاوه، با شرکت در هر دوره، یک مدل به رزومه شما در جاب ویژن اضافه می‌شود. هر مدال می‌تواند تأثیر مستقیمی روی دریافتی شما به عنوان یک برنامه‌نویس React داشته باشد.

مطلب مرتبط: بازار کار react و هر آنچه که باید در رابطه با آینده شغلی آن بدانید

حقوق برنامه نویس React در ایران و جهان

در ایران و جهان

در این بخش می‌خواهیم بر اساس گزارش حقوق و دستمزد سال 1402 که توسط سایت استخدام جاب ویژن منتشر شده است، حقوق و دستمزد برنامه‌نویسی React در ایران را بررسی کنیم. سپس، به بررسی حقوق و دستمزد این استک برنامه‌نویسی در سایر کشورهای جهان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

حقوق برنامه نویس در ایران

برای مشاهده حقوق برنامه نویس در ایران در سال 1402 و مقایسه حقوق و دستمزد استک‌های مختلف برنامه‌نویسی در کشور ما می‌توانید گزارش حقوق و دستمزد سال 1402 جاب ویژن را مطالعه کنید.

حقوق برنامه نویس React در ایران

مطابق با گزارش حقوق و دستمزد سال 1402 سایت استخدامی جاب ویژن که در بالا به آن اشاره کردیم، یک برنامه نویس React تازه کار در شهر تهران در سال 1402، به طور میانگین 12 میلیون تومان و حداکثر چیزی حدود 19 میلیون تومان درآمد دارد که در مقایسه با استک‌های دیگر برنامه نویسی در کشور ما بسیار خوب است.

برنامه نویسان سطح متوسط  React در سال 1402 در شهر تهران، به طور میانگین 19.5 میلیون و حداکثر حدود 29.2 میلیون تومان درآمد دارند.

برنامه نویس سطح ارشد یا سینیور در این حوزه نیز در سال 1402 به طور متوسط 30.4 میلیون تومان و حداکثر 48.6 میلیون تومان می‌‌تواند درآمد داشته باشد.

دریافتی یک برنامه نویس React متوسط در سایر شهرهای بزرگ ایران، به طور میانگین، نزدیک به 14.3 میلیون و حداکثر 23.4 میلیون تومان است.

حقوق و دستمزد برنامه‌نویسی React در سایر کشورهای جهان

حقوق برنامه نویس React در ایالات متحده آمریکا بیش از هر کشور دیگری در دنیا است. این برنامه‌نوسان در ایالات متحده، به طور متوسط، ۱۲۰ هزار دلار در سال درآمد دارند.

ک برنامه‌نویس React در دیگر کشور آمریکای شمالی، یعنی کانادا، حدود ۱۱۰ هزار دلار آمریکا در سال، حقوق می‌گیرد.

در جدول زیر می‌توانید حقوق متوسط سالانه برنامه‌نویسان React در چندین کشور دنیا را مشاهده کنید.

کشور حقوق متوسط سالانه برنامه‌نویس React بر حسب دلار آمریکا
ایالات متحده آمریکا ۱۲۰ هزار دلار
کانادا ۱۱۰ هزار دلار
انگلستان ۷۱۸۲۰ دلار
هلند ۴۹۰۹۵ دلار
اسپانیا ۳۵۴۲۳ دلار
فرانسه ۴۴۲۸۴ دلار
اوکراین ۲۸۹۹۰ دلار
هندوستان ۹۸۴۳ دلار

همانور که می‌بینید، با اینکه یک برنامه‌نویس React حرفه‌ای در کشور ما چیزی حدود ۵۰۰۰ دلار در سال درآمد دارد، برنامه‌نویسان React در کشورهای آمریکای شمالی و اروپا از درآمدهای بسیار خوبی برخوردارند. به نظر می‌رسد که مهاجرت به کشورهای توسعه یافته یا حتی بسیاری از کشورهای جهان سومی دیگر، بهترین انتخاب برای برنامه‌نویسان React باشد تا ارزش واقعی کار و مهارت خود را دریافت کنند.

مقایسه حقوق برنامه نویس React با دیگر استک‌های برنامه‌نویسی

برنامه‌نویسی React، در واقع دانش استفاده از فریم‌ورک‌های جاوااسکریپت در کتابخانه React است. مهندسین نرم‌افزار و برنامه‌نویس‌های فرانت اند می‌توانند با داشتن مهارت برنامه‌نویسی React، حقوق و دستمزد بسیار بیشتری در مقایسه با توسعه‌دهندگان وب و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن که به کار کردن با فریم‌ورک‌های React مسلط نیستند، داشته باشند. حتی برنامه‌نویسان انگولار نیز در مقایسه با برنامه‌نویسان React، حقوق و دستمزد بسیار کمتری دارند.

برای اینکه بدانید کدام زبان بیشترین درآمد برنامه نویسی در ایران و جهان را دارد، می‌توانید مقاله «درآمد برنامه‌نویسی در ایران و جهان» را بخوانید.

برنامه‌نویسان React چگونه می‌توانند درآمد بیشتری داشته باشند؟

افزایش حقوق برنامه نویس react

معمولا درآمد برنامه‌نویسان React در اکثر کشورهای دنیا به اندازه کافی بالاست که آن‌ها خیلی به فکر روش‌هایی برای افزایش درآمد خود نیستند، اما در کشور ما شرایط متفاوت است. متاسفانه به دلیل وضعیت نابسامان اقتصادی و تورم زیاد، حتی برنامه‌نویسان حرفه‌ای React با درآمد ماهانه بالای ۲۵ میلیون تومان، یک زندگی کاملا معمولی دارند. این برنامه‌نویسان اگر به هر دلیلی نمی‌توانند به کشورهای دیگر مهاجرت و حقوق واقعی خود را دریافت کنند، باید به فکر روش‌هایی برای افزایش درآمد خود باشند. خوشبختانه بعضی عوامل و اقدامات می‌توانند سبب بالا رفتن حقوق برنامه نویس React شوند که در زیر می‌خواهیم در رابطه با آن‌ها صحبت کنیم.

تقویت مهارت‌ها

یک برنامه‌نویس React باید همیشه به دنبال تقویت مهارت‌های خود باشد و خودش را با فناوری‌های روز، هماهنگ کند. مهارت در کار کردن با کتابخانه‌های دیگر برنامه‌نویسی جاوااسکریپت، تسلط به دیگر زبان‌های توسعه وب و کار کردن با کتابخانه‌های برنامه‌نویسی HTML و CSS، آشنایی با JSON، آشنایی با هوک‌های React، واکشی داده‌ها از REST و APIهای GraphQL، کار کردن با یک روتر React و بسیاری از مهارت‌های دیگر می‌توانند اثر زیادی روی حقوق برنامه نویس React داشته باشند.

تغییر پیوسته شغل

یک برنامه‌نویس React اگر می‌خواهد حقوق بیشتری داشته باشد، نباید همیشه در یک شغل باقی بماند. با اینکه ممکن است سازمانی که در استخدام آن هستید، سالانه مبلغی به حقوق شما اضافه کند، اما شما باید با تقویت مهارت‌ها، به‌روزرسانی رزومه و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین، با آغوش باز، پذیرای پیشنهادات شغلی جدید باشید و هرگز جستجوی شغل را متوقف نکنید.

شما می‌توانید تعداد زیادی آگهی استخدام برنامه نویس React در سایت جاب ویژن پیدا کنید و برای آن‌ها رزومه بفرستید.

کارهای جانبی و پروژه‌ای در کنار یک شغل ثابت

همانطور که گفتیم، با اینکه حقوق برنامه نویس React در کشور ما در مقایسه با سایر شغل‌ها بسیار بالا محسوب می‌شود اما در مقایسه با مخارج زندگی روزمره به ویژه در شهری مثل تهران، واقعا ناچیز است. بنابراین، خیلی از این برنامه‌نویسان ممکن است در کنار یک شغل دائمی با حقوق ثابت، به یک شغل دوم در ساعات غیر اداری روی بیاورند.

یکی از بهترین شغل‌های دوم برای این برنامه‌نویسان، انجام کارهای پروژه‌ای و جانبی در منزل است. اگر واقعا از حرفه خود به عنوان یک برنامه‌نویس React لذت می‌برید، می‌توانید بعد از پایان ساعات کاری تا نیمه شب و در روزهای تعطیل به این کارهای جانبی مشغول شوید تا درآمدی جانبی داشته باشید که می‌تواند حتی با حقوق اصلی شما برابری کند.

فریلنسینگ تمام وقت

برنامه‌نویسان React برای اینکه درآمد داشته باشند، نیازی به استخدام شدن در یک شرکت ندارند. این برنامه‌نویسان می‌توانند کسب و کار فریلنسینگ خود را در منزل راه بیاندازند. البته این کار در ابتدا کمی ترسناک است و شاید تا مدت‌ها پروژه‌ای به شما پیشنهاد نشود اما رفته رفته می‌توانید با شبکه‌سازی، پروژه‌هایی بگیرید و با درآمد آن‌ها، کسب و کار فریلنسینگ تمام وقت خود را توسعه دهید. رفته رفته اعتبار شما زیاد می‌شود و اگر واقعا مهارت بالایی داشته باشید و بتوانید پروژه‌های محوله را به خوبی انجام دهید، اعتبار شما بالا می‌رود و خیلی زود سیلی از مشتریان به سراغتان خواهند آمد. درآمد یک فریلنسر موفق می‌تواند چندین برابر حقوق برنامه نویس React حرفه‌ای در یک شرکت معتبر باشد.

حقوق برنامه نویس react

برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین

اگر دانش بالایی در حوزه برنامه‌نویسی React داشته باشید، می‌توانید از طریق انتقال دانش خود به دیگران، درآمدزایی کنید. برای این کار ابتدا باید به صورت رایگان در شبکه‌های اجتماعی، آموزش‌های جذابی ارائه دهید تا مخاطبان شما زیاد شوند. سپس می‌توانید دوره‌های آنلاین برگزار کنید و درآمد بالایی از این راه داشته باشید. همچنین، شما با فعالیت در شبکه‌های مجازی می‌توانید یک پیج پرطرفدار تخصصی برنامه‌نویسی React داشته باشید و از این راه، کسب درآمد کنید.

استخدام به صورت شراکت در سود

حقوق برنامه نویس React در سازمان‌های که سود خود را با برنامه‌نویسان شریک می‌شوند، می‌تواند به مبالغ نجومی برسد. بعضی از سازمان‌ها مثل استارت‌آپ‌ها برای جذب برنامه‌نویسان نخبه، از این سیاست استفاده می‌کنند. البته این مشاغل نسبت به شغل‌هایی که درآمد ثابت دارند، کمی ریسکی هستند اما اگر به دنبال پول‌های درشت هستید، باید این ریسک را بپذیرید و با چنین سازمان‌هایی همکاری کنید. در صورتی که سازمان به موفقیت خوبی برسد، درصد سودی که دریافت می‌کنید می‌تواند شما را خیلی سریع به پول‌های بسیار زیادی برساند.

مطلب مرتبط: آشنایی با موقعیت شغلی برنامه نویسی react

جمع‌بندی

با افزایش نیاز به استفاده از جاوااسکریپت در طراحی وب و توسعه اپلیکیشن، نیاز سازمان‌ها به برنامه‌نوسان React نیز بالا رفته است. این استک برنامه‌نویسی در حال حاضر یکی از پردرآمدترین استک‌های برنامه‌نویسی در ایران و جهان است.

مهم‌ترین عاملی که روی میزان حقوق و دستمزد دریافتی برنامه‌نویسان React اثر دارد، موقعیت جغرافیایی است. عوامل دیگری مثل سابقه کار، مهارت‌ها و سطح تحصیلات و گواهینامه‌های آموزشی، روی حقوق برنامه‌نویسی React اثرگذار هستند.

یک برنامه‌نویس React می‌تواند با تغییر مداوم شغل، همکاری با سازمان‌ها به صورت شراکت در سود، کارهای جانبی، فریلنسینگ و آموزش آنلاین، درآمد خود را بالا ببرد.

در حال حاضر، بالاترین حقوق برای موقعیت‌های استخدام برنامه نویس React در کشورهای آمریکای شمالی و اروپا پرداخت می‌شود و حقوقی که این برنامه‌نویسان در کشور ما دریافت می‌کنند در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته و حتی بعضی از کشورهای جهان سومی، واقعا ناچیز است.

منبع: Relevant

نویسنده

دسته بندی :
حقوق و دستمزد
بدون دیدگاه