استخدام رشته مهندسی فضای سبز و هرآنچه باید در مورد این رشته بدانید!

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 6دقیقه
استخدام رشته مهندسی فضای سبز و هرآنچه باید در مورد این رشته بدانید!

هر شهری برای زیبایی، حفاظت‌ از پوشش‌های گیاهی مختلف، کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی و بصری نیاز به مهندس فضای سبز دارد. تقریبا تمام شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، سازمان‌های دولتی و خصوصی و شهرداری‌ها به دنبال استخدام مهندس فضای سبز و کشاورزی هستند. اگر چند دقیقه‌ای از خانه خارج شوید احتمالا در گوشه‌و‌کنار خیابان‌های شهر خود، فضاهای سبز، پارک‌های محلی، جنگی و کوهستانی و درختان کوچک، بزرگ و تنومند را خواهید دید؛ معمولا طراحی و اجرای فضای سبز به‌عهده کارشناس یا کارشناس ارشد فضای سبز است. در این مطلب از سایت کار و کاریابی جاب ویژن قصد داریم درباره استخدام مهندس فضای سبز و بازار کار، میزان درآمد، وظایف و محل کار یک مهندس فضای سبز صحبت کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

آشنایی با رشته مهندسی فضای سبز در دانشگاه‌

مهندسی فضای سبز یک رشته میان-رشته‌ای است و از سه رشته علوم و مهندسی باغبانی، مهندسی عمران و معماری تشکیل شده است. در این رشته بیشتر دروس معماری، طراحی، کشاورزی و باغبانی به دانشجویان آموزش داده می‌شود. جالب است بدانید به رشته مهندسی فضای سبز، مهندسی طراحی منظر هم گفته می‌شود.
دانشجویان این رشته باید حدود ۴ سال مطالعه داشته باشند تا بتوانند مدرک کارشناسی خود را اخذ کنند. بعد از آن باید در دوره کارآموزی شرکت کنند و سپس با دریافت مجوز کار می‌توانند به‌عنوان ناظر و اجراکننده فضای سبز شهری، فعالیت خود را آغاز کنند. هدف از پرورش دانشجویان این رشته، افزایش کیفیت زندگی ساکنین شهرها و حفظ پوشش گیاهی و محیط طبیعی است.

استخدام

مهندس فضای سبز کیست؟

مهندس فضای سبز (Landscape engineering) به شخصی توانمند، باهوش، هنرمند و خلاق گفته می‌شود که شناخت کافی درباره پوشش‌های گیاهی و اصول طراحی، تنظیم، نظارت بر عملکرد و اجرای فضای سبز را دارد و دوست‌دار محیط زیست است. یک مهندس فضای سبز باید اطلاعات کافی در رابطه با علم کشاورزی مانند خاک‌شناسی، هواشناسی، چمن‌کاری، باغبانی و گل‌کاری، آبیاری، مواد گیاهی، طراحی گرافیکی، دانش اکولوژی و علوم جغرافیایی را داشته باشد و بتواند از آن‌ها در جهت ایجاد و طراحی و اجرای فضای سبز شهری استفاده کند.

مطلب مرتبط: مطلب بازار کار و نیازمندی‌های استخدام مهندس کشاورزی را بخوانید.

وظایف یک مهندس فضای سبز موفق چیست؟

مهندس فضای سبز می‌تواند بر اساس مهارت، دانش و توانایی خود کارهای زیر را به نحو احسن انجام دهد:

  • کاشت و پرورش گیاهان و درختان در حاشیه خیابان‌ها و میادین شهرها
  • طراحی و ایجاد فضای سبز و شهری، مناطق مسکونی، تجاری و اداری
  • ایجاد محوطه‌سازی با هدف کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی و بصری
  • حفاظت از تنوع گیاهی و محیط طبیعی
  • تجزیه و تحلیل گزارش‌های زیست محیطی
  • تهیه برنامه فصلی و سالانه فضای سبز
  • نظارت بر کاشت بذر، هرس درختان و سم‌پاشی و کوددهی
  • تهیه نمایش‌های بصری از پروژه‌های آینده و برآورد هزینه آن‌ها

مهندس فضای سبز با چه نرم‌افزارهایی کار می‌کند؟

وظایف مهندس فضای سبز

اگر می‌خواهید در شرکت‌ها به‌عنوان مهندس فضای سبز استخدام شوید و فعالیت خود را آغاز کنید. باید بدانید که علاوه بر داشتن مدرک دانشگاهی و گذراندن دوره کارآموزی باید به مهارت‌های سخت و نرم این رشته مسلط باشید. معمولا شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی به دنبال استخدام مهندس فضای سبز با تجربه و سخت‌کوش می‌گردند. برای شناخت مهارت‌های سخت و نرم در ادامه همراه ما باشید.

مهارت سخت در مهندسی فضای سبز

به مهارت‌هایی گفته می‌شود که یک فرد می‌تواند آن‌ها را از طریق آموزش و تجربه در یک شرکت به‌ دست آورد. یک مهندس فضای سبز باید روی نرم‌افزارهایی مانند RETC ،Garden Planner ،OPTIWAT ،Cropwat 8 و نرم‌افزار اطلس گیاهان تسلط کافی و لازم را داشته باشد تا بتواند در محل کار خود به‌عنوان یک نیروی موفق مشغول به کار شود.

مهارت نرم در مهندسی فضای سبز

به مهارت‌های غیر فنی، مهارت‌های شخصی و ارتباطی هر فرد، مهارت نرم (مهارت شخصی) گفته می‌شود که ذاتی هستند و با تمرین می‌توانید آن‌ها را تقویت کنید. برای استخدام در شرکت‌ها به عنوان مهندس فضای سبز باید به مهارت‌های نرمی مانند مدیریت زمان، نظارت، مدیریت منابع انسانی، تفکر انتقادی و هماهنگ‌سازی تسلط داشته باشید.

رزومه ساز

کدام سازمان‌ها نیازمند استخدام مهندس فضای سبز هستند؟

یکی از متداول‌ترین سوالاتی که معمولاً برای فارغ‌التحصیلان این رشته پیش‌ می‌آید، این است که بعد از اتمام درس باید در چه محیطی مشغول به کار شوند و فعالیت خود را آغاز کنند. با توجه به اینکه تمام شهرها از جمله شهرهای کوچک و بزرگ به فضای سبز نیاز دارند، شرکت های خصوصی و شهرداری بهترین مکان برای جذب فارغ‌التحصیلان این رشته هستند.

از جمله مکان‌های مهمی که مهندس فضای سبز می‌تواند در آنجا مشغول به‌ کار شود؛ عبارت‌اند از:

• طراح، ناظر و اجراکننده فضای سبز شهری و موسسات دولتی و خصوصی
• طراحی فضا‌ی پارک‌ها، باغ‌ها، مکان‌های اداری و مسکونی، مراکز خرید و مکان‌های تاریخی
• بازسازی مناطق طبیعی مانند جنگل‌ها و تالاب‌ها
• مربی هنرستان‌های کشاورزی و فنی‌ حرفه‌ای
• وزارت مسکن و شهرداری
• وزارت جهاد کشاورزی

چگونه تبدیل به یک مهندس فضای سبز موفق شویم؟

اگر قصد دارید به‌عنوان مهندس فضای سبز در شرکت‌های دولتی و خصوصی مشغول به‌کار شوید، باید بدانید که حداقل مدرک مورد نیاز برای این شغل، کارشناسی است. پس باید تمام مراحل زیر را سپری کنید.

چگونه تبدیل به یک مهندس فضای سبز موفق شویم؟

 شرکت در کنکور سراسری و قبولی در رشته مهندسی فضای سبز

دانشجویان رشته مهندسی فضای سبز دوره‌هایی مانند طراحی و ساخت منظره و اکولوژی منظر و دروسی مانند علوم گیاهی و خاک را در دانشگاه می‌گذرانند. سپس دانشگاه پروژ‌ه‌هایی به دانشجویان می‌دهد تا تجربه عملی به دست آورند. حداقل ۴ الی ۵ سال طول می‌کشد تا بتوانید دوران کارشناسی خود را با موفقیت سپری کنید.

یادگیری مهارت‌ها با گذراندن دوره کارآموزی

برای گذراندن دوره کارآموزی باید تحت نظر مهندس فضای سبز در شرکتی مشغول به کار شوید و مهارت‌های فنی خودتان را ارتقا دهید. با گذراندن دوره کارآموزی می‌توانید برای استخدام مهندس فضای سبز در شرکت معتیر آماده شوید.

دریافت مجوز

احذ مدرک دوره کارشناسی و گذراندن دوره کارآموزی دو پیش‌نیاز مهم برای شرکت در این آزمون است. با قبولی در این آزمون می‌توانید مجوز کار خود را در یافت کنید.

یادگیری دانش و مهارت‌ها با شرکت در آزمون ارشد

اگر دوست دارید دانش بیشتری در زمینه طراحی، نظریه و تاریخ منظر به‌ دست آورید، می‌توانید مدرک کارشناسی ارشد خود را در یکی از رشته‌های معماری منظر، طراحی شهری، برنامه‌ریزی شهری و مهندسی طراحی محیط زیست بگیرید. نکته جالب این است که حتما نیاز به داشتن مدرک کارشناسی مهندسی فضای سبز نیست و شما می‌توانید از طریق رشته‌های دیگر هم در این رشته شرکت کنید.

استخدام شوید

برای کسب تجربه‌های بیشتر و ارتباط با افراد متخصص، نیاز دارید در شرکت دولتی، سازمانی یا خصوصی مشغول به کار شوید. پس همین حالا رزومه خود را برای شرکت‌های خصوصی و دولتی ارسال کنید.

برای پیدا کردن کار و مشاهده آگهی‌های مهندسی فضای سبز کلیک کنید.

آینده‌ کاری و حقوق مهندس فضای سبز در ایران و دنیا

مهندس فضای سبز می‌تواند در جهت ارائه خدمات و محوطه‌سازی با شرکت‌های دولتی، اداری و خصوصی کار کند. هم‌چنین می‌تواند به صورت پروژه‌ای یا آزاد مشغول به کار شود. در سال ۲۰۱۹ اداره کار ایالات متحده امریکا میانگین حقوق سالانه یک مهندس طراحی منظر (مهندس فضای سبز) را حدود ۶۴.۷۵۷ تا ۷۳.۹۷۰ دلار گزارش داده است.

حقوق مهندس فضای سبز بر اساس گزارش حقوق و دستمزد جاب ویژن

همانطور که می‌دانید هر سال برای کارمندان و اعضای سازمان‌ها افزایش حقوقی از سمت دولت در نظر گرفته می‌شود. تمامی شرکت‌های خصوصی و دولتی باید بر اساس آن، قرارداد‌های کاری خود را با نیروی کار جدید ببندند. اگرچه یکی از المان‌های مهم در افزایش حقوق کارمندان، سطح ارشدیت و سابقه کاری آن‌ها است. اما اگر در مورد حقوق کسانی که در رشته شما مشغول به کار هستند، اطلاعات بیشتری به دست آورید، می‌توانید با دید بهتر و عمیق‌تری به درآمد و وضعیت بازار کار رشته خود نگاهی بیندازید.

حقوق و دستمزد یک مهندس فضای سبز

در سال ۱۴۰۰ گزارش سراسری میزان افزایش حقوق در جاب ویژن منتشر شده است. طبق این فایل حدود ۱۱۳ نفر در رشته مهندسی کشاورزی/ علوم دامی مشغول به‌کار هستند که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند. آمار زیر بر اساس گزارش سراسری جاب ویژن تهیه شده است.
• حدود ۵٪ از افراد حقوق ۱.۴ میلیون تومان می‌گرفتند.
• حدود ۲۵٪ از افراد حقوق ۳ میلیون و ۵۰٪ از افراد حقوق ۴.۵ میلیون دریافت کرده بوده‌اند.
• بازه حقوق بیش از ۷۵٪ از افراد بین ۵.۶ تا ۷.۳ میلیون تومان بوده است.

مزایا و معایب شغل مهندسی فضای سبز

پیش‌بینی می‌شود که بازار کار و درآمد مهندس فضای سبز در آینده بسیار خوب باشد. چرا که بیشتر شهرها در حال توسعه و پیشرفت هستند و برای کاهش آلودگی و افزایش فضای سبز به استخدام مهندس فضای سبز نیاز خواهند داشت.

  • شغل مهندسی فضای سبز برای کسانی مناسب است که عاشق گل و گیاه، نگهداری و پرورش آن‌ها هستند. این افراد معمولا چون در تماس با گیاهان هستند، از سلامت روحی و روانی خوبی برخوردارند.
  • فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی فضای سبز می‌توانند تنها با داشتن مدرک کارشناسی خود در شرکت‌های خصوصی و دولتی مشغول به کار شوند. اگر قصد ارسال رزومه برای شرکت‌ها را دارید، می‌توانید آگهی‌های استخدام مهندس فضای سبز را از این قسمت ببینید.

در کنار تمام مزایا، کار کردن به‌عنوان مهندس فضای سبز معایبی هم دارد. متاسفانه در ایران این رشته هنوز برای خانم‌ها جانیفتاده است و بیشتر شرکت‌ها به دنبال استخدام نیروی کار آقا هستند.

جمع‌بندی

امروزه بیشتر شهرها در حال گسترش و توسعه هستند. به همین دلیل اهمیت رشته مهندسی فضای سبز بیشتر از گذشته به چشم می‌آید. مهندس فضای سبز کسی است که علاقه زیادی به طراحی، معماری و علم باغبانی و کشاورزی دارد. بیشتر سازمان‌های دولتی و خصوصی، دانشگاه‌ها و موسسه‌ها، سازمان‌های مسکونی و اداری به دنبال استخدام مهندس فضای سبز هستند. جالب است بدانید از طریق رشته‌های دیگر هم می‌توانید در آزمون ارشد رشته مهندسی فضای سبز شرکت کنید.

مهم نیست در کجای ایران هستید. شما با مراجعه به سایت استخدام آنلاین جاب ویژن می‌توانید از جدیدترین آگهی‌های استخدام مطلع شوید و رزومه خود را برای آنان ارسال کنید.

منبع: Indeed

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه