شرایط استخدام موشن گرافیست و تفاوت آن با طراحی گرافیک

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
شرایط استخدام موشن گرافیست و تفاوت آن با طراحی گرافیک

موشن گرافیست در واقع طراح گرافیکی است که توانایی خلق و تولید تصاویر متحرک و موشن گرافی، انیمیشن و ویدیوهای 2D/3D را نیز دارد. اهمیت تصویر یا یک کار هنری را در کمپین‌های مختلف تبلیغاتی و تجاری در نظر بگیرید؛ حالا آن را در قدرت و اثرگذاری بالای انیمیشن یا ویدیو ضرب کنید تا به ارزش و اهمیت کار سازندگان انیمیشن پی ببرید. از همین رو، سازمان‌های بزرگ و شرکت‌های تبلیغاتی و صنعت سرگرمی و فیلمسازی برای اهداف مختلف به استخدام موشن گرافیست نیاز دارند.

استخدام

برای مشاهده آگهی‌های استخدام موشن گرافیست کلیک کنید.

در این مقاله از سایت استخدام و کاریابی جاب ویژن قصد داریم در مورد موقعیت شغلی طراح موشن گرافی صحبت کنیم و با ارائه اطلاعات در مورد وظایف شغلی، مهارت‌های مورد نیاز و بازار کار و سطح درآمد این شغل، دید بهتر و جامعی از این حوزه کاری به شما ارائه کنیم.

طراح موشن گرافی به چه کسی گفته می‌شود؟

طراح موشن گرافی که به طور اختصار موشن گرافیست هم نامیده می‌شود آثار هنری و گرافیکی را برای فضای وب، تلویزیون یا فیلم تولید می‌کند. این فرد از جلوه‌های بصری، انیمیشن و سایر تکنیک‌‌‌های سینمایی استفاده می‌کند تا آثاری هنری و جذاب خلق کند. امروزه، این هنرمندان برای دستگاه‌‌های الکترونیکی، برنامه‌های اینترنتی، بازی‌های ویدیویی و اپلیکیشن‌‌های موبایل، محتوای دیجیتال و انیمیشن تولید می‌کنند.

موشن گرافیست کیست

طراح موشن گرافی و ویدیویی، یک هنرمند دیجیتال است و صفحه نمایش کامپیوتر به منزله بوم نقاشی اوست. به این ترتیب، آثار و تولیدات خلاقانه و هنری او را می‌توانید از طریق انواع دستگاه‌‌های الکترونیکی، تلفن‌های همراه هوشمند، تلویزیون، فیلم‌ها و فضای اینترنت و وب مشاهده کنید.
موشن گرافیست‌‌ها برای شرکت‌ها و برندهای بزرگ، پلتفرم‌‌های آموزشی آنلاین، محصولات تبلیغاتی، گرافیک رایانه‌ای و … آثار موشن گرافی تولید می‌کند.

هدف از استخدام موشن گرافیست چیست؟

متخصص موشن گرافی ذوق و استعداد هنری خود را با توانایی‌های فنی ترکیب می‌کند و کلمات، لوگو، تصاویر، متون و ارقام متحرک را روی مانیتور، خلق می‌کند. محصولات تولید شده از طریق رسانه‌های مختلف مثل نمایش تلویزیونی، فیلم، تبلیغات تجاری یا سایر رسانه‌ها به مخاطبین ارائه می‌شود.

طراحان موشن گرافی اغلب پیش زمینه قوی در زمینه گرافیک دارند؛ اما ممکن است برخی از آن‌ها قبلا در زمینه فیلمسازی و ساخت بازی‌های ویدیویی فعالیت داشته باشند. داشن اطلاعات و دانش کافی راجع به نرم افزارهای مختلف گرافیکی و ابزارهای دیجیتال برای این موقعیت شغلی ضروری است.

با اینکه هر کس ممکن است سلیقه شخصی خود را راجع به انیمیشن داشته باشد؛ اما موشن گرافیست‌ها باید ویدیوهایی بسازند که در نگاه اول برای همه جذاب باشد و با جلب توجه و علاقه مخاطبان آن‌ها را به تماشای ویدیو ترغیب کند. از آنجا که فرآیند خلق انیمیشن مستلزم کار گروهی است، این طراحان باید مهارت‌های ارتباطی میان فردی بسیار خوبی داشته باشند. همچنین لازم است انتقادپذیر باشند و براساس بازخورد و نظر مشتری و همکاران، تغییرات و اصلاحات لازم را در کار اعمال کنند.

مطالب مرتبط: آگهی های استخدام موشن گرافیست

مهارت‌‌های فردی و تخصصی لازم برای استخدام موشن گرافیست

هنرمند موشن گرافی از طراحی بصری یا ویدیو استفاده می‌کند تا مفهوم یا داستانی را به مخاطبان منتقل کند. این شغل نیازمند مهارت‌های فردی و فنی خاصی است و کارفرماها هم هنگام استخدام به این مهارت‌ها توجه ویژه‌ای می‌کنند.

مهارتهای موشن گرافیست

سازنده انیمیشن دیجیتالی باید خلاق و خوش ذوق باشد؛ اما از طرفی لازم است روحیه همکاری و کار گروهی را نیز داشته باشد. چرا که اغلب لازم است برای تکمیل پروژه با سایر اعضای تیم و حتی تیم‌ها و واحدهای دیگر سازمان تعامل سازنده‌ای برقرار کند.

مهارت‌های بالای دیجیتالی و کار با نرم افزارهای طراحی و نرم افزارهای تعاملی برای طراحی، ادیت ویدیو و تولید انیمیشن سه بعدی از جمله ویژگی‌های لازم برای استخدام موشن گرافیست هستند.

اگرچه برای تصدی این شغل از شما مدرک مرتبط می‌خواهند؛ اما پورتفولیو و تجارب و نمونه کارهای شما بهتر از هرچیزی می‌تواند سطح توانمندی و مهارت‌های شما را در این حوزه به نمایش بگذارد. همچنین ایده پردازی و درک سریع منظور و نیاز مشتری از جمله مهارت‌هایی هستند که به موفقیت در این شغل کمک زیادی می‌کنند.

یک گرافیک دیزاینر موفق توجه زیادی به ضرب العجل‌ها می‌کند و مدیریت زمان خوبی دارد، توانایی سازماندهی بالایی دارد و توجه و دقت زیادی به جزئیات می‌کند. همچنین در عین حال که توانایی کار گروهی دارد می‌تواند به طور مستقل و انفرادی نیز کار خود را مدیریت کند.

مهارت‌های فردی لازم 

  • مهارت‌های ارتباطی قوی برای تعامل با سایر اعضای تیم و ارتباط با مشتریان
  • توانایی کار گروهی و انفرادی
  • مهارت کار در یک محیط کاری پرسرعت و توانایی مدیریت پروژه قوی
  • ملاقات با مشتریان، شنیدن نظرات و درک نیازها و انتظارات آن‌ها
  • مدیریت زمان و انجام پروژه براساس ضرب العجل‌های تعیین شده
  • پاسخگویی به نظرات، فیدبک و تلاش برای اصلاح کار طبق نظر مشتری

مهارت‌های فنی و تخصصی شغل طراحی موشن گرافی

  • تسلط بر نرم افزارهای اصلی گرافیک مثل فتوشاپ، پریمیر و ایلوستریتور
  • تفکر خلاق و هنری و آشنایی با طیف وسیعی از سبک‌ها و تکنیک‌های طراحی
  • توانایی خلق و تولید محتوای باکیفیت در مدت زمان کوتاه و مطابق با ضرب العجل تعیین شده
  • آشنایی کافی با فرمت‌های ویدیویی، تکنیک‌های فشرده سازی و الزامات و محدودیت‌های هر فرمت
  • مهارت‌های بالا در طراحی رابط کاربری Interface
  • تسلط بر طراحی سه بعدی، مدل‌سازی، بافت و انمیشن‌سازی و 3D Studio Max

مطلب مرتبط: بررسی وضعیت درآمد و بازار کار رشته گرافیک در ایران و سایر کشورها

نرم افزارهای کاربردی و مورد نیاز برای طراحی موشن گرافیک

هنرمندان موشن به کمک نرم افزارها و اپلیکیشن‌های طراحی، آثار جذاب موشن گرافی را خلق می‌کنند و هرچقدر بر نرم افزارهای بیشتری تسلط داشته باشد مطمئنا می‌تواند آثاری باکیفیت‌تر تولید کند و به تبع آن درآمد بالاتری هم داشته باشد.

نرم افزارهای موشن گرافی

مهم‌ترین نرم افزارهایی که هر موشن گرافیستی باید بلد باشد مجموعه محصولات ادوبی یا اداب (Adobe) هستند. در ادامه به برخی از پرکاربردترین نرم افزارها برای کار موشن‌گرافی اشاره می‌کنیم:

اداب افتر افکتز | Adobe After Effects

یکی از مهم‌ترین نرم افزارها و ابزارهای طراحی 3 بعدی و 2 بعدی است و برای تهیه مراحل مختلف انیمیشن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای مشاهده آگهی های استخدام موشن گرافیست کلیک کنید.

ادوبی ایلوستریتور | Adobe Illustrator

با استفاده از این نرم افزار می‌توانید طرح‌های وکتور تولید کنید (تصاویری که بدون افت کیفیت به اندازه‌های مختلف قابل تغییر است) و از آن‌ها برای تهیه انیمیشن استفاده کنید.

ادوبی فتوشاپ | Adobe Photoshop

فتوشاپ یکی از ضروری‌ترین نرم افزارهای گرافیک است و هر طراحی، چه گرافیک یا موشن گرافی باید تسلط کامل بر این برنامه داشته باشد. با استفاده از این برنامه می‌توانید تصاویر را ادیت و دستکاری کنید؛ اما علاوه بر این، فتوشاپ به شما این امکان را می‌دهد که برای تولید انیمیشن، تصاویر رستری یا شطرنجی بسازد.

نرم افزار ادوبی پریمیر پرو | Adobe Premiere Pro

پریمیر پرو هم یکی از کاربردی‌ترین نرم افزارها در زمینه تهیه موشن گرافی و انیمیشن است. با استفاده از این برنامه می‌توانید کل کار و طرح‌های خود را به صورت فرمت ویدیویی دربیاورید.

همچنین آشنایی با نرم افزارهای زیر به موفقیت بیشتر در این شغل کمک می‌کند:

  • نرم افزار Cinema 4D
  • نرم افزار Final Cut Pro
  • نرم افزار Adobe Animate

وظایف و مسئولیت‌های شغلی سازندگان موشن‌گرافی

هنرمند موشن گرافی در هر شرکت و سازمانی ممکن است مسئولیت‌های متفاوتی داشته باشد. این موضوع تا حد زیادی به اندازه سازمان و زمینه فعالیت آن بستگی دارد. اما اگر بخواهیم چارچوب کلی وظایف این شغل را شرح دهیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مدیریت و انجام فرآیند تولید محتوای موشن گرافی و سه بعدی، از ارائه مفهوم تا تحویل اثر
  • آماده‌سازی طرح، مفهوم و ایده برای پروژه موشن گرافی
  • (در صورت لزوم و با توجه به محصول تولید شده) برقراری ارتباط با مشتریان
  • توانایی کار همزمان بر روی چند پروژه، مدیریت زمانبندی‌ها در عین حفظ کیفیت
  • تبدیل و ویرایش ویدیوها و آثار گرافیکی
  • به روز بودن و آشنایی با تکنیک‌ها و نرم افزارهای جدید برای ارائه کارهای پیشرفته و حرفه‌ای
  • درک خوب از مفهوم برند و تولید آثار موشن‌گرافی با سبک مناسب
  • همکاری و تعامل با سایر اعضای تیم برای درک بهتر اهداف پروژه
  • همکاری با ویراستاران، تهیه کنندگان و سایر طراحان برای حل مشکلات فنی یا هنری
  • ویرایش و ادیت نسخه خام ویدیوها و اضافه کردن افکت‌های مختلف برای بهبود نتیجه نهایی
  • شرکت در جلسات ایده‌پردازی تیمی و اشتراک‌گذاری دیدگاه‌ها و ایده‌های جدید
  • به روز بودن و پیگیری جدیدترین تکنیک‌ها و ابزارهای طراحی گرافیک
  • خلق آثار گرافیکی و انیمیشن با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری و ابزارهای طراحی
  • توانایی طراحی کردن و کشیدن طرح‌های اولیه با قلم و کاغذ

رزومه ساز

علاوه بر این، این هنرمند گرافیست میزان بودجه و جدول زمانی مورد نیاز را پیش‌بینی و منابع و ابزارهای مورد نیاز برای تکمیل پروژه را مشخص می‌کند. موشن گرافیست‌ها باید خلاق، بدیع و نوآور باشند و همگام و به روز با جدیدترین تکنیک‌ها و پیشرفت‌های فناوری فعالیت کنند.

تفاوت هنرمند گرافیست با موشن گرافیست چیست؟

هر دو شغل گرافیست و موشن گرافیست نیاز به خلاقیت، دید هنری و تسلط بر نرم افزارهای گرافیکی و طراحی دارد. طراحان گرافیک برای مدیوم‌ها و رسانه‌های مختلف انواع طرح‌های گرافیکی، هنری و بصری را خلق و تولید می‌کنند.

موشن گرافی در واقع زیرمجموعه‌ای از طراحی گرافیک است که از مهارت‌ها و اصول گرافیکی برای تولید انیمیشن استفاده می‌کند و تفاوت اصلی موشن گرافیست با گرافیست دقیقا همین موضوع است.

مطالب مرتبط: همه چیز درباره شغل طراح گرافیک

یک طراح گرافیک ممکن است مهارت‌های خلاقانه ممتازی داشته باشد اما در زمینه انیمیشن‌سازی یا استفاده از ابزارهای انیمیشن 2D/3D تجربه‌ای نداشته باشد؛ اما در مورد سازنده موشن گرافی، توانایی کار با چنین ابزارهایی بخشی مهم از وظایف شغلی او محسوب می‌شود.

شرایط و محیط کاری

اکثر سازندگان موشن و انیماتورها در صنعت فیلم سازی و تهیه ویدیو مشغول به کار هستند و شمار زیادی نیز در آژانس‌های تبلیغاتی، ایستگاه‌های تلویزیونی و نمایندگی خدمات فنی کار می‌کنند. برخی از این افراد نیز برای طراحی و تولید بازی‌های ویدیویی و کامپیوتری به تیم‌های تولیدی ملحق می‌شوند. شرکت‌های برنامه‌نویسی و توسعه وب و شرکت‌های نرم افزاری نیز ممکن است برای پروژه‌های مختلف خود به استخدام موشن گرافیست نیاز داشته باشند.

شرایط استخدام موشن گرافیست

جالب است بدانید در سال 2018 حدود 59% طراحان این حوزه به طور خوداشتغالی و فریلنس مشغول به کار بود‌ه‌اند. این امر نشان می‌دهد که به دلیل ماهیت این شغل، امکان همکاری غیرحضوری و استخدام موشن گرافیست دورکاری وجود دارد.

بسیاری از طراحان موشن گرافی ابتدا کار خود را به صورت فریلنس و مستقل شروع کرده‌اند؛ اما اغلب در مراحل بعدی و پیشرفته‌تر فعالیت انفرادی پاسخگو نیست و به یک تیم طراحی حرفه‌ای نیاز است. همچنین، به خاطر تجهیزات گران قیمت مورد نیاز برای تهیه موشن گرافی و انیمیشن و همینطور نیاز به یافتن مشتری و ایجاد شبکه ارتباطات، اکثر طراحان ترجیح می‌دهند در قالب یک تیم و برای یک شرکت تبلیغاتی کار کنند.

تحصیلات مورد نیاز برای استخدام موشن گرافیست

شما برای ورود به این حوزه هنری و خلاقانه نیازی به مدرک دانشگاهی خاصی ندارید. در واقع، بسیاری از متخصصین موشن گرافی که شهرت و اعتبار خوبی دارند به طور خودآموز مهارت‌های لازم را فراگرفته‌اند و مدرک دانشگاهی مرتبطی ندارند.

با این وجود، بررسی آگهی‌های استخدام موشن گرافیست نشان می‌دهد که بسیاری از کارفرمایان داشتن حداقل مدرک لیسانس در یکی از رشته‌های طراحی و هنر، انیمیشن‌سازی، گرافیک رایانه‌ای و سایر رشته‌های مرتبط را شرط لازم برای جذب کارجویان در نظر می‌گیرند. چون دارا بودن مدرک کارشناسی در یکی از رشته های هنری نشان می‌دهد که فرد حتما مهارت‌های اولیه و بنیادی مورد نیاز برای این کار را دارد و نیازی به صرف وقت و هزینه برای آموزش او وجود ندارد. بنابراین اگر رشته تحصیلی شما غیرمرتبط با گرافیک است باید پورتفولیو و نمونه کارهای بسیار قوی و جذابی ارائه کنید تا بتوانید سطح مهارت‌ها و توانایی‌های خود را به کارفرما اثبات کنید.

سطح درآمد و آینده کاری شغل طراح موشن گرافی

این قبیل هنرمندان در صورتی که خلاقیت و مهارت بالایی داشته باشند می‌توانند حقوق و درآمد خوبی کسب کنند. البته کارجویان بی‌سابقه که تازه قصد ورود به این حوزه را دارند معمولا حقوق پایینی دریافت می‌کنند؛ اما به تدریج با کسب تجربه و افزایش مهارت‌ها می‌توانید سطح حقوق و دستمزد خود را نیز بالاتر ببرید.

به طور مثال، در سال 2017 یک motion graphics designer در آمریکا به طور میانگین 76.560 دلار درآمد سالانه داشته است. این رقم با افزایش تجربه و مهارت بیشتر می‌شود؛ به طور مثال، بالاترین رقم حقوق یک سازنده موشن باتجربه در آمریکا می‌تواند حتی بالاتر از 123.060 دلار هم باشد.

پیش‌بینی می‌شود بازار کار و وضعیت استخدام طراح تصاویر متحرک در فاصله سال‌های 2014 تا 2024 حدود 6% رشد پیدا کند. افزایش تقاضا برای جلوه‌های بصری و ساخت انیمیشن در صنعت تبلیغات و فیلمسازی، برندسازی، تهیه بازی‌های ویدیویی و فعالیت‌های مختلف صدا و سیما از جمله عواملی هستند که باعث افزایش فرصت‌های استخدام می‌شوند.

جمع بندی

موشن گرافی یکی از زیرمجموعه‌های موقعیت شغلی طراح گرافیک است که بیشتر روی خلق و تهیه انیمیشن دیجیتالی و ویدیوهای دو بعدی و سه بعدی تمرکز دارد. در حال حاضر، بسیاری از سازمان‌ها مثل برندهای معتبر، آژانس‌های تبلیغاتی و شرکت‌های مرتبط با صنعت فیلمسازی و تهیه کنندگان بازی‌های ویدیویی نیاز بالایی به استخدام موشن گرافیست دارند.

هرچند بسیاری از کارفرماها از کارجویان مدرک تحصیلی مرتبط می‌خواهند؛ اما برای موفقیت در این شغل بیش از هرچیز به ذوق و خلاقیت هنری و همینطور تسلط بر نرم افزارهای گذافیک و انیمیشن‌سازی نیاز خواهید داشت. این شغل از آن دست مشاغلی است که امکان دورکاری و کار پروژه ای و غیرحضوری را هم دارد؛ اما به افرادی که تازه قصد ورود به این حوزه کاری را دارند پیشنهاد می‌کنیم ابتدا در قالب یک تیم و به عنوان کارآموز گرافیک کار خود را شروع کنید تا فرصت یادگیری از طراحان باتجربه‌تر را نیز داشته باشید.

منبع: careers.webdew.com

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه