شرح وظایف کارشناس بازرگانی و میزان حقوق این شغل + بازار کار

نوشته شده توسط مهدی نعمتی
زمان مطالعه: 6دقیقه
شرح وظایف کارشناس بازرگانی و میزان حقوق این شغل + بازار کار

در این مقاله قصد داریم شما را با شغلی پول‌ساز، آینده‌دار و بسیار مهم آشنا نماییم. شغل کارشناس بازرگانی همان فرصت شغلی پرطرفداری است که موردتوجه بسیاری از شرکت‌های بزرگ و معتبر قرار دارد. فعالیت در این حرفه می‌تواند همراه با کسب درآمد بالا، مزایای شغلی مناسب و فرصت‌های متعدد برای پیشرفت شغلی باشد. در این مطلب به‌طور کامل، به شرح وظایف کارشناس بازرگانی پرداخته خواهد شد.

استخدام

همچنین با معرفی شغل کارشناس بازرگانی، به بررسی شرایط احراز شغل کارشناس امور بازرگانی خواهیم پرداخت. به شکلی که با بررسی رزومه کارشناس بازرگانی، مهم‌ترین مهارت‌های شغلی در این حوزه را معرفی خواهیم نمود. درنهایت با بررسی حقوق کارشناس بازرگانی، وضعیت درآمدی در این موقعیت شغلی را در شهرها و مناطق مختلف کشور موردبررسی قرار خواهیم داد.

معرفی شغل کارشناس بازرگانی

شغل کارشناس بازرگانی

شغل کارشناس بازرگانی یک شغل حیاتی و بسیار مهم در حوزه‌ تجارت و بازرگانی است. کارشناس امور بازرگانی معمولا در سازمان‌های تجاری و شرکت‌های تولیدی فعالیت دارد. کارکنان شاغل در این حرفه ضمن آشنایی با مهارت‌های عمومی مختلف، دارای مهارت‌های تخصصی مرتبط با مدیریت بازرگانی و اطلاعات تخصصی در حوزه کاری شرکت هستند.

این شغل اغلب شامل فعالیت‌هایی مانند تحلیل بازار، برنامه‌ریزی و اجرای استراتژی‌های بازاریابی، مدیریت روابط با مشتریان، انجام امور مرتبط با صادرات و واردات، نظارت بر روند تجاری و اقتصادی، تهیه گزارشات تجاری و مذاکره با شرکای کسب‌وکار است.

در بازار کار، فرصت‌های استخدام کارشناس امور بازرگانی در سه گروه کلی کارشناس بازرگانی داخلی، کارشناس بازرگانی خارجی و کارشناس بازرگانی داخلی و خارجی تقسیم‌بندی می‌شوند. در حوزه بازرگانی داخلی، تجارت و مبادلات کالا در داخل کشور انجام می‌شود.

به همین دلیل معمولا خریدوفروش محصولات با توجه به واحد پولی کشور انجام می‌گیرد. همچنین قوانین و مقررات حاکم بر امور بازرگانی داخلی، تابعی از قوانین و مقررات داخلی خواهد بود. این در حالی است که در حوزه بازرگانی خارجی، بحث صادرات و واردات کالا از کشورهای مختلف مطرح است.

ازآنجایی‌که در بازرگانی خارجی مبادله و خریدوفروش کالا برای مشتریان خارجی انجام می‌شود، کارکنان این حوزه با مباحثی مانند ضمانت‌‌نامه ارزی، تخصیص ارز و حواله ارز سروکار خواهند داشت. به‌علاوه قوانین و مقررات بین‌المللی در حوزه بازرگانی خارجی، موردتوجه یک کارشناس امور بازرگانی خارجی خواهد بود. برای دریافت جدیدترین آگهی‌های استخدام کارشناس بازرگانی خارجی، روی لینک کلیک کنید.

در ادامه این مقاله با بررسی شرایط احراز شغل کارشناس بازرگانی داخلی و خارجی، شما را در تهیه رزومه کارشناس بازرگانی یاری‌خواهیم نمود. به شکلی که با تقویت این مهارت‌ها و بررسی شرایط استخدامی مورداشاره در این مطلب، می‌توانید خود را برای شرکت در مصاحبه کارشناس بازرگانی آماده کنید.

شرایط عمومی برای احراز شغل کارشناس بازرگانی

معمولا شرایط احراز شغل کارشناس امور بازرگانی با توجه به شرح وظایف کارشناس بازرگانی تعیین خواهد شد. ازآنجایی‌که شرح وظایف کارشناس بازرگانی خارجی و کارشناس بازرگانی داخلی در تمام شرکت‌ها و سازمان‌ها یکسان نیست، شرایط استخدامی در این موقعیت‌ شغلی ممکن است از یک شرکت‌به‌شرکتی دیگر متفاوت باشند.

در کل یک کارشناس امور بازرگانی باید توانایی تحلیل و بررسی بازار، رقبا، مشتریان و روندهای صنعتی را داشته باشد. به شکلی که کارشناس بازرگانی بر اساس این موارد، بتواند استراتژی‌های بازاریابی را تدوین کند. همچنین توانایی تحلیل موقعیت‌های چالشی، تصمیم‌گیری موفق و مدیریت ریسک بر اساس دانش و تجربه، از دیگر مهارت‌های ضروری برای کارکنان بخش مدیریت بازرگانی هستند.

از دیگر موارد موردتوجه برای فعالیت در این حوزه کاری، برخورداری از دانش حوزه بازرگانی است. به شکلی که بهتر است در رزومه کارشناس بازرگانی، به داشتن دانش کامل درباره بازارها، قوانین بین‌المللی تجارت و روش‌های بازاریابی، اشاره شود.

همچنین آشنایی به زبان‌های مختلف مخصوصا زبان انگلیسی، می‌تواند فرآیند کاریابی و استخدام کارشناس بازرگانی را سرعت بخشد. بااین‌حال مهارت‌های فنی، نقش کلیدی و بسیار مهمی در میزان موفقیت یک کارشناس بازرگانی خواهند داشت. در بخش بعدی، به ارائه اطلاعات بیشتر در این زمینه خواهیم پرداخت.

مطلب مرتبط: استخدام کارشناس بازرگانی به چه شرایط و تحصیلاتی نیاز دارد؟

شرایط اختصاصی در آگهی‌های استخدام کارشناس بازرگانی

مهارت‌های تخصصی مانند آشنایی با مدیریت لجستیک، تجارت بین‌الملل، تجارت الکترونیک، بازاریابی و فروش، امور مالی و آشنایی با ابزارهای نرم‌افزاری، از دیگر مهارت‌هایی هستند که یک کارشناس بازرگانی باید دارا باشد.

در ادامه این بخش از مقاله، به برخی از مهم‌ترین مهارت‌ها و شرایط اختصاصی در آگهی‌های استخدام کارشناس بازرگانی دولتی، بازرگانی خارجی و بازرگانی داخلی اشاره خواهیم کرد:

  • آشنایی با قوانین و اسناد تجاری در حوزه بین‌الملل
  • تسلط به امور مرتبط با اخذ مجوز صادرات و واردات
  • آشنایی با قوانین حمل‌ونقل در سطح بین‌الملل
  • آشنایی به امور گمرکی
  • توانایی انجام امور مرتبط با ترخیص کالا
  • آشنایی با سامانه نیما و فرآیند خرید ارز
  • آشنایی با انواع ضمانت‌نامه‌های ارزی
  • امکان حضور در گمرک در صورت لزوم
  • آشنایی با پنجره واحد تجارت
  • آشنایی با روش‌ها و امور مرتبط با تخصیص ارز
  • توانایی انجام ثبت سفارش الکترونیکی کالا

شرح وظایف کارشناس بازرگانی

وظایف کارشناس بازرگانی

شرح وظایف کارشناس بازرگانی با توجه به نوع سازمان و حوزه فعالیت ممکن است متفاوت باشد. یکی از این وظایف و مسئولیت‌ها در ارتباط با پیگیری دریافت ضمانت‌نامه‌های ارزی و اعتبارات اسنادی (LC) است. ازآنجایی‌که در حوزه خرید کالا از مشتریان خارجی و عقد قراردادهای ارزی نیاز به دریافت ضمانت‌نامه‌های ارزی خواهد بود، کارکنان بخش مدیریت بازرگانی شرکت باید به پیگیری این امور بپردازند.

از دیگر مسئولیت‌های مورداشاره در شرح وظایف کارشناس بازرگانی می‌توان به ایجاد هماهنگی برای حمل، ترخیص و تحویل کالا اشاره کرد. یک کارشناس امور بازرگانی با دانش خود در خصوص مراحل ترخیص کالا و محصولات از گمرک، از بروز خسارت‌های مالی و اعتباری قابل‌توجه به شرکت‌ جلوگیری خواهد کرد. در ادامه، به برخی دیگر از وظایف تخصصی در موقعیت شغلی کارشناس امور بازرگانی اشاره خواهیم کرد:

اخذ مجوزهای بازرگانی

یکی دیگر از وظایف تخصصی در حوزه مدیریت بازرگانی، اخذ مجوزهای بازرگانی است. یک کارشناس بازرگانی باید بتواند مجوزهای لازم را برای صادرات یا واردات کالاهای مختلف از وزارت بازرگانی و سایر نهادهای مربوطه اخذ نماید.

همچنین انجام اموری مانند صدور و تمدید کارت بازرگانی و صدور شناسه گارانتی، از دیگر مسئولیت‌های موردتوجه در شرح وظایف کارشناس بازرگانی است. با ارسال رزومه کاری خود به آگهی‌های استخدام کارشناس بازرگانی بدون سابقه کار، می‌توانید با این نوع از وظایف آشنا شده و تجربه کاری لازم را در این زمینه به دست آورید.

انجام امور مرتبط با مناقصات

یکی دیگر از مسئولیت‌های موجود در شرح وظایف کارشناس بازرگانی، انجام امور مرتبط با شرکت در مناقصات است. تهیه مدارک مرتبط با هر مناقصه و آماده‌سازی مدارک برای ارسال، یکی از وظایفی است که معمولا شرکت‌ها در آگهی‌های استخدام کارشناس بازرگانی خانم و آقا به آن اشاره می‌کنند.

مذاکره تجاری

یکی از وظایف مدیر بازرگانی یا کارشناس بازرگانی، شرکت در مذاکرات تجاری با مشتریان، تأمین‌کنندگان و شرکای داخلی و خارجی است. یک کارشناس امور بازرگانی باید در فرآیند مذاکرات و توافقات تجاری با مشتریان، تأمین‌کنندگان و همکاران شرکت داشته باشد. تهیه و اجرای قراردادها و چانه‌زنی درزمینه تعیین قیمت و کیفیت قراردادها، ازجمله وظایفی هستند که احتمالا در جلسه مصاحبه کارشناس بازرگانی مورداشاره قرار خواهند گرفت.

تحلیل بازار

کارشناس بازرگانی به‌منظور دستیابی به درک دقیق از شرایط رقبا، مشتریان و روندهای تجاری موجود، باید به تجزیه‌وتحلیل شرایط بازار بپردازد. این کار معمولا شامل جمع‌آوری داده‌های بازار، تحلیل رفتار مشتریان، بررسی رقبا و شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها است.

تهیه گزارشات تجاری

کارشناس بازرگانی مسئولیت تهیه گزارش‌های تجاری مرتبط با تحلیل بازار، عملکرد و فعالیت‌های بازرگانی را بر عهده دارد. این گزارش‌ها شامل تحلیل تجاری، تحلیل عملکرد محصولات و میزان پیشرفت‌های کسب‌و‌کار در فضای رقابتی است.

انجام امور مرتبط با صادرات و واردات

درصورتی‌که سازمان در عرصه تجارت بین‌المللی فعالیت کند، کارشناس بازرگانی مسئول برنامه‌ریزی، پیگیری و نظارت بر عملکرد صادرات و واردات محصولات خواهد بود. او باید قوانین و مقررات مربوط به تجارت بین‌المللی را رعایت کرده و روندهای تجاری مبتنی بر الزامات منطقه‌ای و بین‌المللی را مدیریت کند.

پیگیری امور مرتبط با خریدوفروش

یکی دیگر از مسئولیت‌های شغلی که در شرح وظایف کارشناس بازرگانی وجود دارد، انجام امور مرتبط با خریدوفروش کالا است. یک کارشناس امور بازرگانی با انجام اموری مانند برنامه‌ریزی برای یافتن تأمین‌کنندگان جدید و ارزیابی آن‌ها، پیگیری برنامه خرید شرکت، پیگیری برنامه تولید و انجام مظالعات بازاریابی برای فروش محصولات، می‌تواند به شرکت یا سازمان خود کمک نماید.

حقوق کارشناس بازرگانی

حقوق کارشناس بازرگانی

بر اساس یک نظرسنجی که از بین 1092 نفر از فعالان حوزه مدیریت بازرگانی انجام شده است، میزان حقوق و دستمزد شاغلان این حوزه کاری در سال 1402 مشخص گردید. در ادامه، حقوق و دستمزد در سطوح شغلی مختلف برای شهر تهران آورده شده است:

  • کارمند بازرگانی: متوسط حقوق یک کارمند بازرگانی، مبلغی به‌اندازه 9.5 میلیون تومان در ماه است. همچنین، 25 درصد از افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی بیش از 11.8 میلیون تومان در ماه حقوق دریافت می‌کنند.
  • کارشناس بازرگانی: میانگین درآمد کارشناس بازرگانی خارجی و داخلی، مبلغی در حدود 13 میلیون تومان در ماه است. به شکلی که 90 درصد از این افراد میزان حقوق و دستمزد خود را بیش از 8.2 میلیون تومان در ماه اعلام کرده‌اند.
  • کارشناس ارشد بازرگانی: متوسط حقوق در این جایگاه شغلی مبلغی در حدود 18.8 میلیون تومان در ماه است. همچنین، 25 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی درآمد خود را مبلغی بیش از 22.8 میلیون تومان در ماه اعلام کرده‌اند.
  • مدیر بازرگانی: میانگین درآمد مدیر بازرگانی مبلغی به‌اندازه 28.4 میلیون تومان در ماه است. خوب است بدانید که 10 درصد از مدیران بازرگانی در تهران، درآمدی بیش از 56.1 میلیون تومان در ماه دارند.

در جدول زیر، حقوق و دستمزد در حوزه مدیریت بازرگانی برای سایر شهرهای بزرگ در کشور آورده شده است:

عنوان شغلی متوسط حقوق و دستمزد در سال 1402
کارمند بازرگانی 8.4 میلیون تومان در ماه
کارشناس امور بازرگانی 11.8 میلیون تومان در ماه
کارشناس ارشد بازرگانی 15 میلیون تومان در ماه
مدیر بازرگانی 23.8 میلیون تومان در ماه

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی

در بازار کار امروز شرکت‌های مختلفی به جذب و استخدام کارشناس بازرگانی خارجی و داخلی نیاز دارند. شرکت‌های تولیدی فعال در حوزه لوازم‌خانگی، شرکت‌های داروسازی، کسب‌وکارهای فعال در حوزه صادرات و واردات کالا، شرکت‌های فعال در حوزه نفت و گاز و شرکت‌های فعال در حوزه صنایع غذایی، تنها برخی از کسب‌وکارهایی هستند که آگهی‌های استخدام کارشناس و مدیر بازرگانی را منتشر می‌کنند.

این در حالی است که با فعالیت در حوزه مدیریت بازرگانی، کارجویان امکان ارسال رزومه به موقعیت‌های شغلی مختلف را خواهند داشت. از فرصت‌های شغلی مورداشاره در صفحه نیازمندی‌های شغلی این حوزه کاری می‌توان به سرپرست صادرات، کارشناس بازرگانی خارجی، کارشناس بازرگانی داخلی، مدیر بازرگانی، کارشناس تأمین کالا، کارشناس سفارشات خارجی و کارشناس مناقصات اشاره کرد.

مطلب مرتبط: استخدام مدیر بازرگانی و هر آنچه باید در رابطه با مدیریت بازرگانی بدانید

جمع‌بندی

در این مقاله به شرح وظایف کارشناس بازرگانی پرداختیم. به شکلی که با بررسی شرایط عمومی و اختصاصی برای فعالیت در حوزه مدیریت بازرگانی، به برخی از مهم‌ترین مسئولیت‌های یک کارشناس بازرگانی نگاهی انداختیم. همچنین وضعیت بازار کار برای یک کارشناس امور بازرگانی را موردبررسی قراردادیم. به‌علاوه، میزان حقوق و دستمزد در سطوح شغلی مختلف در این حوزه کاری بررسی شد.

نویسنده

  • مهدی نعمتی

    مهدی نعمتی هستم، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی عمران. علاقه‌مندی من به تحقیق و مستندسازی موضوعاتی که یاد گرفته‌ام، از من یک تولیدکننده محتوا ساخته است. همواره از ترجمه مقالات انگلیسی و ارائه مشاوره به دیگران لذت برده‌ام و از اینکه بتوانم سهمی در ارائه محتوای ارزشمند، به‌روز و با اطلاعات درست و دقیق به مخاطب خود داشته باشم، احساس خوبی دارم. شعار من به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا: تنها حرف خوب است که باید مکتوب بماند!

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه