هر آنچه کارجویان باید در رابطه با استخدام ارومیه بدانند

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
هر آنچه کارجویان باید در رابطه با استخدام ارومیه بدانند

شهر ارومیه، مرکز استان مرزی آذربایجان غربی است. ارومیه با بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت، دهمین شهر پرجمعیت ایران می‌باشد. کل استان آذربایجان غربی نیز بیش از ۳ میلیون نفر جمعیت دارد و هشتمین استان پرجمعیت کشور است. با اینکه بخش خدمات، بیشتر فرصت‌های استخدام ارومیه را به خودش اختصاص می‌دهد، ولی مطابق با آمار سال ۱۳۹۵، سهم این بخش از نیروی کار فعال استان آذربایجان غربی، کمتر از ۴۵ درصد و پایین‌تر از بسیاری از استان‌های دیگر کشور است.

اقتصاد استان آذربایجان غربی وابستگی شدیدی به کشاورزی، بازرگانی و توریسم دارد. همسایگی این استان با کشورهای کردستان عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان، شهر ارومیه را به یک شهر ترانزیتی و گمرکی بسیار مهم تبدیل کرده است.

استخدام

این استان با داشتن جاذبه‌های طبیعی متعدد مثل دریاچه‌ی ارومیه، رودخانه‌ها، آبشارها و چشمه‌های آب گرم متعدد، سالانه، تعداد زیادی گردشگر را به خودش جذب می‌کند. به علاوه، این استان مکان‌های آثار تاریخی و فرهنگی متعددی است. بخش زیادی از کسب‌وکارهای خدماتی ارومیه در حوزه‌ی توریسم و گردشگری فعالیت دارند.

در این مقاله از سایت استخدام جاب ویژن می‌خواهیم در رابطه با وضعیت استخدام ارومیه و استان آذربایجان غربی صحبت کنیم. همچنین، به شما خواهیم گفت که فارغ‌التحصیلان کدام رشته‌ها، شانس بیشتری برای پیدا کردن شغل در این استان دارند.

نگاهی مختصر به اقتصاد آذربایجان غربی

اقتصاد آذربایجان غربی

بخش کشاورزی و اهمیت بالای آن در اقتصاد استان

اساس اقتصاد آذربایجان غربی، کشاورزی است. این استان یکی از قطب‌های اصلی تولید محصولات زراعی و باغی در کشور می‌باشد. البته امکان پرورش دام و طیور، زنبور عسل و شیلات نیز در این استان شمال غربی ایران وجود دارد. آذربایجان غربی، چهارمین استان کشور از نظر تولید محصولات زراعی است. این استان از نظر تولید محصولات باغی نیز در رتبه‌ی ۴ کشور قرار دارد. آذربایجان غربی، اولین تولیدکننده‌ی عسل و از مهم‌ترین تولیدکنندگان ماهیان سردآبی و محصولات پروتئینی در ایران می‌باشد.

اگر فارغ‌التحصیل رشته‌ی مهندسی کشاورزی باشید، شانس شما برای پیدا کردن یک شغل خوب در شهر ارومیه بسیار بالا است. بخشی از فرصت‌های استخدام ارومیه نیز مربوط به کسب‌وکارهای وابسته به کشاورزی مثل فروش کود و سم یا ماشین‌آلات کشاورزی است.

ضعف در بخش صنعت و معدن

موقعیت جغرافیایی خاص و دور بودن از پایتخت و خسارات سال‌های جنگ ۸ ساله با عراق، موانع بزرگی برای رشد صنعتی استان آذربایجان غربی بوده‌اند. رونق کشاورزی در استان، صنایع مرتبط با کشاورزی و صنایع تبدیلی کشاورزی را به صنایع اصلی آذربایجان غربی تبدیل کرده‌اند. این استان در حوزه‌ی معدن نیز عملکرد بسیار ضعیفی دارد و فارغ‌التحصیلان رشته‌ی معدن نمی‌توانند به راحتی در آذربایجان غربی، کار پیدا کنند. تعداد فرصت‌های استخدام ارومیه و دیگر شهرستان‌های آذربایجان غربی در بخش صنعت و معدن، حدود ۱۰ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری است.

بخش خدمات و سهم بالای آن در فرصت‌های استخدام ارومیه

همانند سایر استان‌های کشور، بخش خدمات، بیشترین نیروی انسانی استان آذربایجان غربی را به خودش اختصاص داده است. یکی از بزرگ‌ترین صنایع خدماتی در دنیا، گردشگری و توریسم است. این استان شمال غربی ایران، با طبیعت بکر و دست نخورده، جاذبه‌های طبیعی متعدد مثل دریاچه‌ی ارومیه و چشمه‌های آب گرم فراوان، رودخانه‌ها و آبشارها و صد البته، آثار تاریخی و باستانی متعدد، ظرفیت‌های بسیار زیادی برای جذب گردشگر و توریست دارد و بخش زیادی از آگهی‌های استخدام ارومیه در بخش خدمات، مربوط به کسب‌وکارهای فعال در حوزه‌ی گردشگری است.

بهترین فرصت‌های کسب و کار در ارومیه

با توجه به شرایط اقتصادی استان می‌توان گفت که بهترین فرصت‌های کسب و کار در ارومیه، مربوط به حوزه‌های مرتبط با کشاورزی مثل فروش سم و کود و فروش ماشین‌آلات کشاورزی و حوزه‌های مرتبط با گردشگری و توریسم مثل هتلداری و آژانس‌های مسافرتی است.

با اینکه معادن کمی در استان آذربایجان غربی وجود دارد، ولی این استان از منابع معدنی زیادی برخوردار است و در صورتی که سرمایه‌ی زیادی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار داشته باشید، می‌توانید وارد حوزه‌ی معدن‌کاری و استخراج منابع معدنی شوید. با توجه به اینکه رقابت بسیار کمی در حوزه‌ی معدن‌کاری و استخراج در استان آذربایجان غربی وجود دارد، چنین کسب‌وکاری می‌تواند به سرعت به موفقیت برسد.

دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان آذربایجان غربی عبارتند از کشاورزی، دام‌پروری، طیور، شیلات و پرورش زنبور عسل. البته رقابت در این بخش‌ها بسیار زیاد است اما اگر سرمایه‌گذاری زیادی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار کاملا علمی و مکانیزه انجام دهید، با توجه به ظرفیت‌های بالای استان در بخش کشاورزی، قطعا به سرعت، بازگشت سرمایه را تجربه خواهید کرد.

بررسی وضعیت نیروی کار و استخدام ارومیه و کل استان آذربایجان غربی

مطابق با سرشماری سال ۱۳۹۵، شهر ارومیه بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و از این حیث، دهمین شهر پرجمعیت ایران است. در حال حاضر عمده‌ی جمعیت استان آذربایجان غربی در سن ۳۰ الی ۴۰ سال قرار دارند و رقابت سختی برای تصاحب فرصت‌های شغلی در این استان وجود دارد. با این حال، در طول ۵ الی ۱۰ سال آینده، جمعیت سن اشتغال در این استان، کاهش چشمگیری خواهد یافت و رقابت برای پیدا کردن شغل، کمتر خواهد شد.

نیروی کار آذربایجان غربی

براساس آماری که در سال ۱۳۹۵ گردآوری شده، حدود ۴۵ درصد از جمعیت استان آذربایجان غربی در بخش خدمات مشغول به کار است و سهم بخش‌های کشاورزی و صنعت، به ترتیب، حدود ۳۳ درصد و حدود ۲۳ درصد است.

نرخ مشارکت اقتصادی در استان آذربایجان غربی، برابر با ۴۰/۵ درصد و اندکی بیشتر از میانگین کشوری است. نرخ مشارکت در مناطق روستایی حدود ۱۰ درصد بیش از نرخ مشارکت اقتصادی در مناطق شهری است. این آمار، نشان‌دهنده‌ی اهمیت بخش کشاورزی در بالا رفتن مشارکت اقتصادی استان می‌باشد. همچنین، نرخ مشارکت اقتصادی مردان، ۵ برابر نرخ مشارکت اقتصادی بانوان می‌باشد. در سال ۱۳۹۵ُ، نرخ بیکاری برابر با ۱۱ درصد و پایین‌تر از میانگین کشوری بوده است. جالب است که نرخ بیکاری در مناطق شهری، حدود دو برابر مناطق روستایی است که باز هم انعکاسی از اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد استان می‌باشد.

استخدام خانم در ارومیه

استخدام خانم در ارومیه

متأسفانه به دلیل غلبه‌ی کلیشه‌های فرهنگی و نابرابری‌های جنسیتی در استان آذربایجان غربی که دارای بافت فرهنگی عمدتا سنتی است، آمار استخدام خانم در ارومیه بسیار پایین است. نرخ مشارکت اقتصادی خانم‌ها در استان آذربایجان غربی، پنج برابر کمتر از نرخ مشارکت اقتصادی آقایان و اندکی پایین‌تر از میانگین کشوری است.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام خانم در ارومیه می‌توانید به وبسایت کاریابی و استخدام جاب ویژن مراجعه کنید.

استخدام ارومیه ۱۴۰۰

برای پیدا کردن آگهی‌های استخدام ارومیه ۱۴۰۰ می‌توانید به سایت کاریابی اینترنتی جاب ویژن مراجعه کرده و فیلتر «شهر» را روی گزینه‌ی «ارومیه-آذربایجان غربی» قرار دهید. سپس، در میان فرصت‌های شغلی این شهر، جستجو کنید. آگهی‌های شغلی به ترتیب جدیدترین به قدیمی‌ترین به شما نمایش داده می‌شوند. با کلیک کردن روی هر آگهی کار می‌توانید جزئیات آن را ببینید و برای آن کارفرما، رزومه ارسال کنید.

برای پیدا کردن آگهی‌های شغلی دیگر شهرستان‌های استان آذربایجان غربی می‌توانید در این سایت به دو روش عمل کنید. یا در فیلتر «شهر»، گزینه‌ی «تمام شهرهای آذربایجان غربی» یا فقط نام شهرستان مورد نظر خود را وارد کنید.

رزومه ساز

استخدام امروز ارومیه

اگر می‌خواهید آگهی‌های استخدام امروز ارومیه را ببینید، می‌توانید در کانال تلگرام جاب ویژن عضو شوید و از ربات جاب ویژن در تلگرام با آی دی jobvisionbot@ استفاده کنید. کانال و ربات تلگرامی جاب ویژن، آگهی‌های استخدام جدید ارومیه را به اطلاع شما می‌رسانند.

استخدام دورکاری در ارومیه

منظور از دورکاری، جذب شدن در یک شرکت به صورت تمام-وقت یا پاره-وقت و انجام کارهای محوله، بدون حضور در محل شرکت می‌باشد. معمولا اکثر کارهای دورکاری، با استفاده از اینترنت انجام می‌شوند. استخدام دورکاری در ارومیه هنوز خیلی مرسوم نشده و اکثر صاحبان کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند پرسنل آن‌ها در سازمان، حضور فیزیکی داشته باشند. برای پیدا کردن آگهی‌های شغلی دورکاری در ارومیه کافی است با مراجعه به بخش «فرصت‌های شغلی» در سایت جاب ویژن، در بخش «جستجوی پیشرفته» دکمه‌ی «دورکاری» را در حالت روشن قرار داده و سپس، جستجوی خود را انجام دهید.

البته کسب‌وکارهای اینترنتی تنها فرصت‌های استخدام ارومیه برای کار در منزل نیستند. از آن‌جایی که شهر ارومیه، یک شاهراه ارتباطی تجاری بین ایران و اروپا محسوب می‌شود، کسب‌وکارهای تبدیلی و بسته‌بندی در این شهر بسیار زیاد هستند. بسیاری از این کسب‌وکارها به دنبال نیروهایی هستند که بخشی از کارها، مثل بسته‌بندی محصولات را در منزل انجام دهند. اینگونه مشاغل، به ویژه برای خانم‌های ارومیه‌ای که محدودیت‌های زیادی برای اشتغال در خارج از منزل دارند، کارهای مناسبی می‌باشند.

پتانسیل منطقه‌ی آزاد و ویژه‌ی اقتصادی ماکو در ایجاد فرصت‌های شغلی در استان آذربایجان غربی

در منطقه‌ی آزاد و ویژه‌ی اقتصادی ماکو، مواد اولیه‌ی صنعتی و کشاورزی بدون پرداخت گمرک از مرز عبور می‌کنند و در همان منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین، کسب‌وکارها و فرصت‌های شغلی زیادی در این بخش ویژه از استان آذربایجان غربی، ایجاد شده است. این منطقه شامل شهرستان‌های ماکو، پلدشت و شوط می‌باشد و نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. نرخ بیکاری در این منطقه، در سال ۱۳۹۵، ۱۱/۷ درصد بوده است که فقط اندکی از نرخ بیکاری کل استان، بالاتر است. به نظر می‌رسد که پتانسیل این منطقه برای ایجاد کسب‌وکارهای جدید و فرصت‌های شغلی متعدد در استان آذربایجان غربی، خیلی بیشتر باشد.

استخدام کارخانجات ارومیه

استخدام کارخانه جات ارومیه

با اینکه وضعیت ارومیه در بخش صنعت، اصلا جالب نیست، ولی این شهر دارای سه شهرک صنعتی است که میزبان کارخانه‌های مهمی می‌باشند. از مهم‌ترین این کارخانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مجتمع فولاد ارومیه
  • پتروشیمی ارومیه
  • کارخانه‌ی سیمان ارومیه
  • تراکتورسازی ارومیه
  • مارال صنعت جاوید
  • شرکت پاکدیس
  • شرکت اروم تریلر
  • آذر باتری
  • اروم استیل
  • صنایع نساجی حریر ریس ارومیه

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام امروز ارومیه و ارسال رزومه برای آن‌ها، کلیک کنید.

استخدام شرکت پگاه ارومیه

شرکت تولید‌کننده‌ی فرآورده‌های لبنی پگاه در شهر ارومیه دارای یک کارخانه است. فارغ‌التحصیلان رشته‌های میکروبیولوژی و مهندسی صنایع غذایی می‌توانند برای آگهی‌های استخدام شرکت پگاه ارومیه رزومه ارسال کنند.

زندگی در ارومیه چگونه است؟

زندگی در ارومیه چگونه است

اگر می‌خواهید برای کار به ارومیه مهاجرت کنید، بد نیست علاوه بر آشنایی با شرایط استخدام ارومیه، کمی هم در رابطه با شرایط زندگی در ارومیه آشنا شوید. این شهر، مرکز استان آذربایجان غربی در شمال غربی کشور و در همسایگی کشورهای ترکیه، کردستان عراق و جمهوری آذربایجان است. با اینکه اکثر مردم ارومیه، ترک زبان هستند ولی بخشی از جمعیت این شهر را کردنشین‌ها تشکیل می‌دهند و در کل، زندگی کردن در این شهر برای کسانی که به زبان ترکی آشنایی ندارند، ساده‌تر از زندگی در شهرهای عمدتا ترک‌نشین دیگر مثل اردبیل یا تبریز است.

شهر ارومیه یک شهر کوهستانی با میانگین بارش سالانه‌ی بسیار خوب و یکی از خوش آب‌وهواترین شهرهای کشور ما است. البته نباید از زمستان‌های سرد و پربرف ارومیه غافل شد.در اطراف شهر ارومیه، جاذبه‌های طبیعی متعدد و طبیعتی بی‌همتایی وجود دارد. زندگی در این شهر، عاشقان طبیعت را خسته نمی‌کند. به علاوه، هر وقت که بخواهید می‌توانید سری به دریاچه‌ی ارومیه و فلامینگوهای زیبای آن بزنید.

شهر ارومیه از شهرهای بسیار ارزان ایران محسوب می‌شود و قیمت اجاره یا خرید مسکن در این شهر، در مقایسه با خیلی از شهرهای دیگر ایران، پایین‌تر است. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این شهر، حمل و نقل عمومی است. ارومیه فاقد مترو است و پس از تهران، پرترافیک‌ترین شهر کشور محسوب می‌شود. متأسفانه شهر ارومیه در شبکه‌ی ریلی کشور قرار ندارد ولی یک خط راه‌آهن محلی، ارومیه را به مراغه متصل می‌کند. البته شهر ارومیه دارای یک فرودگاه بین‌المللی است که به تهران، مشهد، ترکیه، عربستان و دبی، پرواز دارد.

جمع‌بندی

همانطور که دیدید، استان آذربایجان غربی، صنعت موفقی ندارد ولی در بخش کشاورزی از برترین استان‌های کشور است. فرصت‌های شغلی متعددی در این استان برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی و رشته‌های مرتبط مثل صنایع غذایی وجود دارد. همچنین، عمده‌ی بخش صنعتی این استان، منحصر به صنایع مرتبط با کشاورزی و صنایع تکمیلی کشاورزی مثل صنایع غذایی است. صنعت گردشگری آذربایجان غربی نیز پتانسیل بالایی برای رشد کسب‌وکارهای مرتبط دارد. بنابراین، فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی شیمی، مهندسی صنایع غذایی، مدیریت جهانگردی و هتلداری، شانس خوبی برای پیدا کردن کار در استان دارند. منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی ماکو، پتانسیل بالایی برای ایجاد کسب‌وکارها و فرصت‌های شغلی جدید دارد.

با اینکه عمده‌ی نیروی کار این استان در بخش خدمات مشغول به کار هستند، ولی سهم بخش خدمات از نیروی انسانی در مقایسه با سایر استان‌های کشور، کمتر است و بخش زیادی از نیروی کار فعال اقتصادی آذربایجان غربی در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. به علاوه، استخدام خانم در ارومیه، پنج برابر کمتر از استخدام آقا است.

شهر ارومیه، یک شهر خوش‌آب‌وهوا با طبیعتی زیبا برای زندگی است. هزینه‌های زندگی در ارومیه بسیار پایین است اما این شهر، پس از تهران، پرترافیک‌ترین شهر ایران است و وضعیت آن در حوزه‌ی حمل‌ونقل درون‌شهری چندان مناسب نیست.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام ارومیه و ارسال رزومه به آن‌ها، کلیک کنید.

منبع

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان آذربایجان غربی

نویسنده

دسته بندی :
استخدام شهرها
بدون دیدگاه