نگاهی به وضعیت کار و استخدام آذربایجان غربی + معرفی بهترین مشاغل

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 6دقیقه
نگاهی به وضعیت کار و استخدام آذربایجان غربی + معرفی بهترین مشاغل

فقر، عدم تسلط به مهارت، وضعیت بد مالی و ویروس کرونا؛ این‌ها تنها عواملی نیستند که باعث می‌شوند فرد به یک موقعیت شغلی خوب نرسد. این روزها بسیاری از کسب‌و‌کارها در استان‌های مختلف از جمله آذربایجان غربی تعطیل شده‌اند و نیروهای کار این استان به دنبال پیدا کردن موقعیت شغلی مناسب می‌گردند، به نظر شما چقدر این عوامل می‌تواند در افزایش یا کاهش نرخ بیکاری و اشتغال موثر باشند؟ در این شرایط چه کاری باید کرد؟ بازار کار و استخدام آذربایجان غربی چگونه است؟ کدام مشاغل برای کار بهترین گزینه هستند؟ در چه شرایطی می‌توانیم به این استان مهاجرت کاری کنیم؟ این‌ها سوالاتی هستند که معمولا ذهن افراد زیادی را درگیر می‌کند و چه بسا، گاهی جوابی برای آن‌ها وجود ندارد.
در این مطلب از سایت کار و کاریابی جاب ویژن می‌خواهیم کمی درباره آذربایجان غربی، شاخص‌های مهم اقتصادی و وضعیت کار و اشتغال استان صحبت کنیم. پس ما را همراهی کنید.

استخدام

آشنایی با وضعیت جغرافیایی و اقلیمی استان آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی با وسعت ۳۷۴۱۲ کیلومتر مربع در شمال غربی ایران قرار دارد. طبق آخرین سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت استان آذربایجان غربی با مرکزیت ارومیه حدود ۳۲۶۵۲۱۹ نفر بوده است. برخلاف سایر استان‌ها، بخش زیادی از نیروی کار در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. به همین دلیل تعداد آگهی‌های استخدام استان آذربایجان غربی در بخش خدمات و صنعت و معدن کم هستند. از طرفی وجود اماکن دیدنی مانند تخت سلیمان، دریاچه ارومیه، قره کلیسا و تپه حسنلو در استان آذربایجان غربی باعث شده تا گردشگران زیادی به این منطقه سفر کنند و بخش گردشگری و توریسم هم رونق زیادی پیدا کند.

وضعیت بیکاری و اشتغال در استان آذربایجان غربی

طبق آخرین آماری که در سال ۱۳۹۵ منتشر شده است، حدود ۱۰۶۵۵۱۵ نفر جزء جمعیت فعال استان شناخته می‌شوند. از این تعداد ۹۴۷۹۹۸ نفر شاغل و ۱۱۷۵۱۷ نفر بیکار هستند که باعث شده تا نرخ مشارکت اقتصادی استان حدود ۴۰.۵ شود. متاسفانه نرخ مشارکت اقتصادی مردان ۵ برابر بیشتر از خانم‌‌ها است و بیشتر نیروی کار را مردان تشکیل می‌دهد و همین عامل باعث شده تا درصد زیادی از خانم‌های آذربایجان غربی بیکار باشند.

وضعیت بیکاری و اشتغال

بر اساس آمار خبرگزاری تسنیم در سال ۱۳۹۹، نرخ بیکاری در استان آذربایجان غربی حدود ۱۴.۷ درصد بوده است که بیشترین نرخ بیکاری در کل کشور را به خود اختصاص داده است. برای اینکه بتوانید دید بهتری نسبت به آمار نرخ بیکاری و اشتغال در استان پیدا کنید در ادامه به بررسی آمار با جزئیات دقیق‌تر می‌پردازیم. البته این داده‌ها بر اساس آخرین آمار منتشر شده از اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان غربی در سال ۱۳۹۵ است.

استان آذربایجان غربی کل کشور
نرخ مشارکت اقتصادی در روستا‌ها ۴۷.۴ ۴۱
نرخ مشارکت اقتصادی شهری ۳۶.۸ ۳۸.۹
نرخ بیکاری در شهرها ۱۳.۹ ۱۳.۷
نرخ بیکاری در روستا‌ها ۶.۹ ۸.۹

این آمار نشان می‌دهد که بخش زیادی از نرخ مشارکت اقتصادی استان مربوط به بخش کشاورزی روستا‌ها است و بیشتر نیروی بیکار در شهرهای این استان ساکن هستند.

سهم اشتغال استان آذربایجان غربی

در ادامه نگاهی به آمار سهم اشتغال بخش‌های صنعت و معدن، کشاورزی و خدمات استان آ‌ذربایجان غربی نسبت به کل کشور انداخته‌ایم که می‌توانید به کمک آن متوجه شوید بیشتر نیروی کار در کدام بخش مشغول به کار هستند.

آذربایجان غربی کل کشور
سهم اشتغال بخش کشاورزی ۳۲.۸ ۱۸
سهم اشتغال بخش صنعت ۲۲.۳ ۳۱.۹
سهم اشتغال بخش خدمات ۴۴.۹ ۵۰.۱

کدام یک از بخش‌ها رونق اقتصادی بیشتری داشتند؟

قبل از اینکه به سراغ جواب این سوال رویم نیاز هست چند کلمه‌ای با شما در رابطه با بخش کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات صحبت کنیم و بعد از آن قطعا شما خواهید توانست پاسخ مناسب این سوال را دریابید.

بخش کشاورزی و تاثیر آن بر افزایش کار و استخدام آذربایجان غربی

بخش کشاورزی آذربایجان غربی به دلیل داشتن زمین‌های کشاورزی حاصلخیز، وجود آب کافی، آب‌و‌هوای مساعد و مراتع ییلاقی به یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی این استان تبدیل شده است. هم‌چنین وجود محصولات زراعی، باغداری، دام‌ و طیور، زنبور عسل و پرورش آبزیان باعث شده تا فرصت‌های شغلی زیادی در این بخش برای فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی و شاخه‌های تحصیلی مرتبط با آن به وجود آید. استان آذربایجان غربی به‌عنوان قطب مهم شیلاتی و تولید عسل هم شناخته می‌شود، از نظر تولید محصولات زراعی و باغی توانسته جایگاه خوبی را در کشورمان به دست آورد. اصلی‌ترین محصولات زراعی این استان شامل غلات، حبوبات، نباتان علوفه‌ای و ذرت و از مهم‌ترین محصولات دیگر می‌توان به سیب درختی، آلو، شلیل، هلو و انگور اشاره کرد.

از سوی دیگر واردات و صادرات محصولات کشاورزی به سایر نقاط ایران و خاورمیانه باعث شده تا فرصت‌های شغلی زیاد برای فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها به وجود آید.

رزومه ساز

تاثیر بخش خدمات بر اقتصاد و کار آذربایجان غربی

جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بی‌شماری مانند رودخانه زنگمار، قلعه باغچه جوق، چشمه ثریا، قلعه سیاه و پل پنج چشمه در این استان وجود دارند که فرصت‌های شغلی بیشماری در بخش خدمات به خصوص گردشگری برای نیروی کار به وجود آورده است و باعث شده تا این بخش به یکی از قطب‌های مهم اقتصادی استان تبدیل شود. اگر فارغ‌التحصیل رشته‌های مدیریت گردشگری، هتلداری و کلیه رشته‌های مرتبط با این رشته‌ها هستید، می‌توانید فعالیت خود را در این موقعیت‌های شغلی آغاز کنید.

اهمیت بخش صنعت و معدن در ایجاد اشتغال و استخدام آذربایجان غربی

طبق نتایج آمارگیری سال ۱۳۹۵ تنها حدود ۲.۲ درصد از کل نیروی کار در این بخش مشغول به کار بودند. متاسفانه عدم سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی و دوری از پایتخت از عمده‌ترین دلایلی هستند که باعث شدند تا این استان فرصت‌های مناسب برای راه‌اندازی صنایع و شرکت‌های صنعتی را از دست دهد و تعداد کمی از واحدهای صنعتی به دنبال جذب نیرو باشند.

اما شاید برایتان سوال پیش آید که یعنی امکان کار در شرکت‌ها و واحدهای صنعتی وجود ندارد؟ خیر، وجود بخش کشاورزی فعال باعث شده تا فعالیت برخی از کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی در این حوزه بیشتر باشد. هم‌چنین شما می‌توانید با داشتن رزومه خوب و قوی به سایت کار و کاریابی جاب ویژن مراجعه کنید و بهترین موقعیت‌های شغلی و استخدامی را پیدا و رزومه خود را برای آنان ارسال کنید.

مطالعه بیشتر: راهنمای استخدام ارومیه 

شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی

شرکت‌های صنعتی استان آذربایجان غربی

هانطور که قبل‌تر هم گفتیم، بخش صنعت در این استان پیشرفت زیادی نداشته و با وجود نزدیکی به کشورهای همسایه، تعداد واحدهای صنعتی و کارخانه‌ها در این استان زیاد نیستند. با این حال بخشی از کارخانه‌ها در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی فعالیت دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها شاره می‌کنیم.

  • کارخانه آبمیوه زرنوش
  • کارخانه آذر کیمیا اکسیر
  • کارخانه پگاه ارومیه

کدام‌ سازمان‌ها به دنبال جذب متقاضیان کار هستند؟

استخدام در اداره برق آذربایجان غربی

برق در استان آذربایجان غربی از وضعیت خوبی برخوردار است. هزینه پایین برق در ایران باعث شده تا صادرات برق به کشورهای همسایه به یکی از منبع‌های درآمد‌زا در این استان شناخته شود و باعث احداث نیروگاه‌های برق آبی و خورشیدی در استان شود. به همین دلیل فارغ‌التحصیلان رشته‌‌های مهندسی برق و تکنسین برق می‌توانند در آزمون استخدامی اداره برق آذربایجان غربی شرکت کنند.

استخدام استانداری آذربایجان غربی

یکی از ارگان‌های دولتی مهم در استان آذربایجان غربی، استانداری است که در این چند سال اخیر موقعیت‌های شغلی زیادی برای نیروی کار ایجاد کرده است. برای اطلاع از تاریخ و زمان برگزاری آزمون استخدامی استانداری آذربایجان غربی می‌توانید به سایت اصلی استانداری مراجعه کنید.

استخدام پلیس فتا آذربایجان غربی

پیشرفت تکنولوژی و ابزارهای جدید باعث شده تا افراد زیادی وقت و زمان خودشان را در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بگذرانند. برای کاهش کلاهبرداری اینترنت، دزدی اطلاعات و افزایش امنیت مردم، پلیس فتا به‌ وجود آمد. فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی برای تکمیل کادر نیروی انسانی خود اقدام به جذب نیرو می‌کند، اگر فارغ‌التحصیل رشته‌هایی مانند مهندسی فناوری اطلاعات، کامپیوتر و برق هستید، می‌توانید برای تکمیل اطلاعات به پلیس فتا استان به آدرس «ارومیه- خیابان امینی(دره چایی) ساختمان ستاد انتظامی سابق طبقه سوم» مراجعه کنید.

استخدام آذربایجان غربی میاندوآب

میاندوآب بعد از ارومیه و خوی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرستان‌های استان آذربایجان غربی شاخته می‌شود که فرصت‌های شغلی زیادی در سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی برای نیروی کار جوان فراهم کرده است. شرکت پتروشیمی میاندوآب در که زمینه تولید پلی اتیلن و بولن فعالیت دارد، در سال ۱۳۹۲ و در کیلومتر ۲۰ جاده میاندوآب راه‌اندازی شده و فرصت‌های شغلی بیشماری برای نیروی کار فراهم کرده است.

استخدام نیروی انتظامی آذربایجان غربی

نیروی انتظامی استان آذربایجان غربی نیز همواره نیازمند جذب نیروی انسانی خانم و آقا است. اگر علاقه‌مند به کار در این حوزه هستید، می‌توانید برای اطلاع از آخرین اخبار و اطلاع‌رسانی‌های استخدامی آذربایجان غربی به سایت اصلی نیروی انتظامی مراجعه کنید.

استخدام سپاه در آذربایجان غربی

سپاه پاسداران یکی از سازمان‌های دولتی است که در چند سال اخیر بیشترین جذب نیرو در استان آذربایجان غربی را به خود اختصاص داده است. شما برای استخدام در این محیط نیاز به یک معرف دارید. اگر تمامی شرایط استخدام در رابطه با شما صدق می‌کند، می‌توانید به مرکز گزینش سپاه واقع در ارومیه، خیابان پرورش، جنب چهارراه‌ ورزش مراجعه کنید.

دورکاری کنید و استخدام شوید!

اگرچه شرایط کار و اقتصادی در تمام شهرهای این استان خوب نیست، شما می‌توانید به صورت دورکاری با شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف آذربایجان غربی یا حتی سایر استان‌های کشور همکاری داشته باشید. البته بیشتر کسب‌و‌کارها در استان آ‌ذربایجان غربی ترجیح می‌دهند نیروی کار حضوری را استخدام کنند. برای مشاهده فرصت‌‌های استخدام جدید در آذربایجان غربی می‌توانید به سایت جاب ویژن مراجعه و فیلتر «امکان دورکاری» در بخش جستجوی پیشرفته را فعال کنید.

هم‌چنین در شهرهای مرزی مانند ماکو که صادرات به کشورهای همسایه زیاد است بخش زیادی از خانم‌ها در خانه مشغول به کار بسته‌بندی محصولات هستند. این عامل باعث ایجاد شغل و درآمد برای خانم‌هایی شده که امکان کار در خارج از منزل را ندارند.

جستجوی فرصت های استخدام آذربایجان غربی

چگونه بهترین موقعیت‌های شغلی و استخدام آذربایجان غربی 1400 را پیدا کنیم؟

روزانه آگهی‌های استخدام زیادی در سایت‌ جاب ویژن منتشر می‌شود. شما می‌توانید با توجه به سابقه کاری، حقوق، مهارت و شهر سکونت خود بهترین موقعیت شغلی را انتخاب کنید. برای این‌کار می‌توانید وارد صفحه اصلی سایت شوید و از فیلتر شهر، ارومیه یا تمام شهرهای آذربایجان غربی را انتخاب کنید تا تمام آگهی های استخدام ارومیه و آذربایجان غربی به شما نمایش داده شود. اگر می‌خواهید نتایج را بر اساس فیلترهای بیشتر به شما نمایش دهد، می‌توانید از قسمت «جستجوی پیشرفته» فیلتر دلخواه خود را انتخاب کنید تا تنها نتایج فیلترشده را به شما نمایش دهد.

جمع‌بندی

بخش گردشگری و کشاورزی در استان آذربایجان غربی رشد و پیشرفت خوبی نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی استان داشتند و تعداد زیادی از کارخانه‌ها در زمینه کشاورزی و صنایع غذایی فعالیت دارند. همین عامل باعث شده تا صنایع گوناگون در حوزه کشاورزی راه‌اندازی شوند. هم‌چنین به جز فرصت‌های شغلی زیادی که در سازمان‌های دولتی اعم از اداره برق، استانداری، تامین اجتماعی، پلیس فتا و نیروی انتظامی و سازمان‌های خصوصی مانند کارخانه پتروشیمی ایجاد شده است که می‌توانید برای اطلاع از جدیدترین آگهی‌های استخدام آذربایجان غربی امروز به سایت کار و استخدامی جاب ویژن مراجعه کنید.

منبع: سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی

نویسنده

دسته بندی :
استخدام شهرها
بدون دیدگاه