تاخیر در پرداخت حقوق فرقی با حقوق ندادن ندارد!

نوشته شده توسط نورا تاجدینی
زمان مطالعه: 6دقیقه
تاخیر در پرداخت حقوق فرقی با حقوق ندادن ندارد!

یکی از بزرگترین تفاوت‌های میان کارمندان و صاحبان کسب و کار در این است که مدیران و صاحبان کسب و کار‌ها حقوق پرداخت می‌کنند و کارمندان در انتظار پرداخت حقوق و دستمزد خود هستند. مقوله جبران خدمت و پرداخت حقوق یکی از موضوعات بسیار مهم در مدیریت سرمایه‌های انسانی است. در این مقاله، به تفصیل به بررسی تاخیر در پرداخت حقوق می‌پردازیم.

نکاتی در زمینه پرداخت حقوق کارکنان

نکاتی در زمینه پرداخت حقوق کارکنان

در زمینه پرداخت دستمزد کارکنان و عدم تاخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، کارگران، کارمندان و… باید به نکات زیر توجه کرد:

کارمند برای حقوق کار می‌کند

شاید محیط کار شما یک محیط بی نظیر و عالی است، شاید اعتبار برندتان چنان بالاست که کارکردن در مجموعه شما یک افتخار بزرگ به شمار می‌آید. یا شاید شما یک مدیر دوست‌داشتنی هستید که همیشه دست نوازشتان بر سر کارمندانتان است. اما همه این‌ها را به کنار بگذارید، چرا که کارمند برای حقوق کار می‌‎کند. تمام آنچه که برشمردیم، تنها زمانی ارزش به شمار می‌آیند که شما تاخیر در پرداخت حقوق نداشته باشید.

در سازمان‌هایی که پرداخت حقوق در آن‌ها به نوعی دچار مشکل است، تمام این ارزش‌ها فقط برای بازه کوتاهی معنی‌دار خواهند بود و پس از سپری شدن این بازه، نه‌تنها دیگر ارزش به شمار نخواهند آمد، بلکه کارمند چنین احساس خواهد کرد که همه این‌ها به نوعی برای فریب او و کاستن از حقش گردآوری شده‌اند.

لینک مرتبط: درج آگهی استخدامی

زمان پرداخت حقوق هرگز یک پارامتر مدیریتی نیست

بگذارید با هم روراست باشیم. اینکه شما از یک کارمند انتظار دارید که کارش را به درستی انجام دهد، فروش خوبی داشته باشد، نظم و انظباط را رعایت کند و در کل نیروی خوبی برای شما باشد، کاملاً انتظارات درست و به‌جایی است. اما اگر صرفاً به خاطر برآورده نشدن این انتظارات تاخیر در پرداخت حقوق را در نظر می‌گیرید، شما یک مدیر کارنابلد هستید.

ریشه برآورده نشدن انتظاراتتان را باید در جایی دیگر بجویید و مسیر اصلاح را به شیوه‌ای دیگر طرح‌ریزی کنید. شک ندارم خودتان هم دوست نداشتید جای کارمندی بودید که روز دهم ماه و بعد از پیگیری‌های متعدد به جای پول با این جواب مواجه می‌شود.

«شما که هر روز صبح ۱۰ دقیقه تاخیر دارید، نباید انتظار داشته باشید حقوقتان به‌موقع پرداخت شود!»

تاخیر سه روزه با تاخیر سی روزه فرقی ندارد!

تاثیر تاخیر در پرداخت حقوق روی اعتبار سازمان

جالب است که برخی مدیران با افتخار می‌گویند، ما تا به امروز نگذاشتیم حقوق‌ها بیش از یک هفته تاخیر داشته باشند! حتی یک روز تاخیر هم پذیرفتنی نیست. تاخیر تاخیر است، چه یک روز، چه یک هفته. فقط بدانید که با تاخیر در پرداخت حقوق، اعتبار سازمان را زیر سؤال می‌برید.

انتظار درک بالا نداشته باشید

اگر شما هم جزء مدیرانی هستید که انتظار دارید کارمندانتان شرایط بازار، وضعیت نامنظم پرداختی مشتریان و کارفرمایان شرکت، وضعیت زندگی خصوصی شما و هزار و یک پارامتر دیگر را درک کنند، سرتان را در برف فرو برده‌اید. همه این انتظارات را کنار بگذارید. وظیفه شما به عنوان یک مدیر، برآورده کردن همان یک انتظار به‌حق کارمندانتان است و آن چیزی نیست جز پرداخت حقوق به‌موقع و عدم تاخیر در پرداخت حقوق.

شما پس از برآورده کردن این انتظار کارمندانتان می‌توانید انتظارات خود را لیست کنید و در جستجوی برآورده شدنشان از سوی کارمندان باشید.

مطلب مرتبط: چگونه یک آگهی شغلی خوب و کارآمد بنویسیم؟

راندمان را فدای ضعف مدیریت مالی نکنید

نکته‌ای که در این بخش با شما درمیان می‌گذاریم، مهمترین نکته این مقاله است. یک کارمند عادی، به صورت میانگین حقوقی بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون در سال دریافت می‌کند. این بدان معنی است که شما به ازای هر کارمندتان، چنین عددی را در طول سال پرداخت خواهید کرد. شما نمی‌توانید چندان دخل و تصرفی برای کاستن از این عدد داشته باشید، اما زمان پرداخت و نظم پرداخت در اختیار شما است. یک مدیریت مالی هوشمندانه می‌تواند از تاخیر در پرداخت حقوق جلوگیری کند.

اما اگر چنین مدیریت مالی هوشمندانه‌ای وجود نداشته باشد، در اولین ماهی که حقوق‌ها را با تاخیر پرداخت می‌کنید، بذر نگرانی را در دل کارمندانتان می‌کارید. چنین بذری اگر رشد کند، نخستین فشار را به گیاه کناری خود که همان انگیزه است، وارد خواهد کرد و پس از آن، این راندمان است که تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

دلیل تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان چیست؟

دلیل تاخیر در پرداخت حقوق

دلایل مختلفی برای تاخیر در پرداخت حقوق وجود دارد که هر یک از آن‌ها می‌تواند واکنش‌های متعددی را از سوی کارکنان به دنبال داشته باشد. علت تاخیر پرداخت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، حقوق فرهنگیان، کارکنان شرکت نفت، کارگران و… می‌تواند متفاوت باشد.

نتایج یک پژوهش درباره به تعویق افتادن پرداخت حقوق حدود 4 هزار کارمند اروپایی نشان داده که نزدیک به 44% از آن‌ها در سازمان‌هایی مشغول به کار هستند که تاخیر در پرداخت حقوق کارمندان امری رایج است. دلیل به تعویق افتادن پرداخت حقوق و دستمزد برای نزدیک به نیمی از این تعداد، این بوده که پرداختی‌ها به اشتباه انجام شده است. از میان این کارکنان، حدود 80% زودتر متوجه این نوع مشکلات شده و 44% ذکر کرده‌اند که به دلیل تاخیر‌های پیش‌آمده و پرداخت‌های اشتباه تمایل دارند که محل کار خود را ترک کنند.

بحران‌های مالی از دیگر دلایل تاخیر در پرداخت حقوق هستند. ممکن است که برخی از سازمان‌ها خود به دریافت پول از دیگر سازمان‌ها و شرکت‌ها نیاز داشته و به همین خاطر، حقوق کارکنان خود را دیرتر پرداخت کنند. گردش مالی در چنین سازمان‌هایی به خوبی انجام نشده و جریان مالی به خوبی مدیریت نمی‌شود. تا زمانی که گردش مالی به درستی انجام نشود، مدیران به دلیل منابع مالی محدود سازمان نمی‌توانند پرداخت دستمزد کارکنان را به‌موقع انجام دهند یا حتی خود حقوق بگیرند.

یکی دیگر از دلایل تاخیر در پرداخت حقوق، درآمد کم سازمان است. خدمات و محصولات برخی از شرکت‌ها بنا به دلایل مختلفی مانند مشهور نبودن برند، عدم بهره‌مندی از مشاورین کسب و کار، نبود کیفیت و مرغوبیت کافی و… به خوبی فروش نمی‌روند. به همین خاطر، جریان نقدی ورودی به این سازمان‌ها بسیار کم بوده و مدیران تا رسیدن میزان فروش به حد نصاب، نمی‌توانند دستمزد کارکنانشان را واریز کنند.

لینک مرتبط: ثبت درخواست نیروی کار

راهکار‌های حل مشکل تاخیر در پرداخت حقوق

راهکار‌های حل مشکل تاخیر در پرداخت حقوق

رویکرد شما در صورت عدم دریافت دستمزد به‌موقع می‌تواند بستگی به میزان تکرار و دلیل تاخیر در پرداخت حقوق متفاوت باشد. در این بخش، به بررسی راهکار‌های مناسب برای حل مشکل به تعویق افتادن پرداخت حقوق و دستمزد می‌پردازیم.

مطلب مرتبط: کونوله‌پروری چیست و چه معایبی برای سازمان دارد؟

صحبت با مدیر

اینکه به دلیل تاخیر در پرداخت حقوق خود فکر کنید، تنها استرس خود را افزایش داده و کاری از پیش نمی‌برید. تنها کاری که در چنین مواقعی از دست شما برمی‌آید، این است که مستقیماً با مدیر خود صحبت کنید. معمولاً عوامل مختلفی در تاخیر در پرداخت حقوق نقش دارند.

ممکن است که خطایی در زمان پرداخت حقوق شما پیش آمده باشد و سبب به تعویق افتادن پرداخت دستمزدتان شود. در صورت بروز چنین خطا‌هایی به دلیل گم شدن اسناد مربوطه، فراموشی حسابدار، عدم کارکرد دقیق سیستم‌های حقوق و دستمزد و… جای نگرانی نیست و می‌توان حقوق خود را از سازمان دریافت کرد.

یکی از دلایل دیگر تاخیر در پرداخت حقوق می‌تواند به مشکلات خود سازمان بازگردد. سازمانی که در آن کار می‌کنید، ممکن است دچار بحران مالی شده و در نتیجه، چنین شرایطی به وجود آمده باشد. اگرچه چنین مواردی به تعویق افتادن پرداخت حقوق کارکنان را توجیه نمی‌کنند.

در نظر گرفتن برنامه جایگزین

در صورتی که تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان ادامه‌دار شد، برنامه جایگزینی را در نظر بگیرید. با این کار، می‌توانید با هر موقعیتی مقابله کنید و زندگی‌تان تحت تأثیر قرار نگیرد. اگر امکان پس‌انداز پول خود را دارید، سعی کنید میزان پس‌اندازتان برای مدت مشخصی پاسخگوی نیاز‌های شما باشد. از این پول تنها در مواقع ضروری و بحرانی استفاده کنید.

همچنین، این امکان را دارید که در کنار شغل فعلی خود، یک کار پاره‌وقت داشته باشید. این کار باید انرژی زیادی از شما نگیرد. همچنین اطمینان حاصل کنید که با تاخیر در پرداخت حقوق در شغل دومتان مواجه نخواهید شد و دستمزد شما سر ماه یا حتی زودتر پرداخت می‌شود. لزومی ندارد که شغل پاره‌وقتتان با کار فعلی شما مرتبط باشد. با درآمد دریافتی خود از شغل دوم، کمی از نگرانی‌های ناشی از به تعویق افتادن پرداخت حقوق و دستمزد خود می‌کاهید و کمتر دچار نگرانی‌ها و مشکلات مالی می‌شوید.

مطلب مرتبط: مدیریت ذره بینی یا micromanagement چیست؟

شکایت رسمی از سازمان

اگر تمامی مراحل ذکرشده در بخش‌های قبلی را طی کردید و تاخیر در پرداخت حقوق شما حل نشد، امکان شکایت تاخیر پرداخت حقوق را دارید. برای این کار می‌توانید با واحد بازرسی اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی تماس بگیرید. همچنین، می‌توان از طریق مراجعه به دادگاه‌های عمومی و حقوقی برای دریافت خسارت تاخیر در پرداخت حقوق اقدام کرد. در چنین شرایطی، دادگاه حکم تاخیر در پرداخت حقوق کارگران یا کارمندان و خسارت تاخیر در پرداخت حقوق کارگر، معلم، بازنشسته و… را تعیین می‌کند.

ندادن حقوق کارگر، حقوق فرهنگیان، حقوق کارمند و… به اعتبار یک سازمان آسیب جدی می‌زند. به همین خاطر، اهمیت پرداخت به موقع حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، حقوق مستمری بگیران، حقوق معلمان، حقوق کارگران و کارمندان و… را نباید دستکم گرفت.

جمع‌بندی

وظیفه یک مدیر این است که دخل و خرج سازمان را به گونه‌ای مدیریت کند که پرداخت حقوق به‌موقع، روال عادی باشد. قصور مدیر در انجام این وظیفه، تمام وظایفی که به درستی انجام داده را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

همانطور که در این مقاله ذکر شد، تاخیر در پرداخت حقوق می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. شما می‌توانید با توجه به دلیل و میزان تکرار به تعویق افتادن پرداخت دستمزدتان، راهکار‌های ذکرشده برای دریافت خسارت تاخیر و حقوق معوقه کارگران، کارمندان، بازنشستگان تامین اجتماعی و… را در نظر بگیرید.

نویسنده

  • نورا تاجدینی

    من فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه گیلان هستم و از سال 1400 پا به عرصه تولید محتوا و سئو گذاشتم. در دوره تحصیلی‌ام به صورت پاره‌وقت با سازمان‌های معتبری در زمینه تولید محتوا همکاری کردم. بعد از اتمام دوره تحصیلاتم تصمیم گرفتم که به طور جدی در زمینه تولید محتوا فعالیت کرده و به کسب و کار‌ها کمک کنم تا در چشم مخاطبانشان یک مرجع معتبر و قابل اعتماد باشند. پس از کسب تجربه و شرکت در دوره‌های مرتبط موفق شدم که بسیاری از مقالاتم را به صفحه اول گوگل و دیگر موتور‌های جستجو برسانم. راه پیشرفت در زمینه کاری خودم را بی انتها می‌دانم و همیشه آماده یادگیری چیز‌های جدید هستم.

دسته بندی :
کارفرمایان
بدون دیدگاه