راهنمای شرایط و تحصیلات موردنیاز برای استخدام دستیار پزشک

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
راهنمای شرایط و تحصیلات موردنیاز برای استخدام دستیار پزشک

دستیار پزشک به فردی گفته می‌شود که در اغلب موارد تحت نظارت یک پزشک فرآیندهای درمانی و اداری را انجام می‌دهد. این شغل برای آن دسته از افرادی که به پزشکی و درمان بیماران علاقه دارند اما به هر دلیل در رشته پزشکی تحصیل نکرده‌اند، موقعیت شغلی ایده‌آلی است. به عنوان دستیار پزشک شما قادر به انجام طیف وسیعی از اقدامات درمانی خواهید بود و با توجه به تخصص و تجربه‌ای که دارید در یک زمینه تخصصی درمانی مشغول به کار می‌شوید.

استخدام

در این مقاله از سایت کاریابی جاب ویژن قصد داریم در مورد شغل دستیار پزشک صحبت کنیم و شما را در مورد شرایط و الزامات شغلی، تحصیلات موردنیاز و فرصت‌های استخدام دستیار پزشک راهنمایی کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

دستیار پزشک به چه کسی گفته می‌شود؟

دستیار پزشک همان‌طور که از نامش مشخص است فردی است که دانش کافی در زمینه پراسیجر درمانی دارد و تحت نظارت یک پزشک فعالیت می‌کند. دستیار پزشک در تمام جنبه‌های درمان مانند تشخیص، معاینه، درمان و حتی جراحی نیز شناخت و تجربه کافی دارد و تحت نظارت پزشک می‌تواند در زمینه‌های مختلفی فعالیت داشته باشد. البته در برخی مناطق روستایی و محروم، ممکن است دستیار پزشک به صورت مستقل نیز فعالیت کند و تنها در مواقع ضرورت با پزشک مشورت کند. بخش قابل توجهی از دستیاران پزشک در مطب پزشکان مختلف مشغول به کار می‌شوند.

برای مشاهده آگهی‌های استخدام دستیار پزشک کلیک کنید.

دستیار پزشک کیست؟

دستیار پزشک را با دستیاری پزشکی اشتباه نگیرید!

وقتی در موتورهای جستجو مثل گوگل در مورد دستیار پزشک جستجو می‌کنیم نتایجی در مورد دستیاری نیز به ما نمایش داده می‌شود. در اینجا لازم است توضیح دهیم که این دو عنوان شغلی از زمین تا آسمان با یکدیگر تفاوت دارند و نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند.

دوره دستیاری پزشکی یا دوره رزیدنسی مختص به رشته پزشکی است و پزشکان بعد از اخذ دکترای عمومی در این دوره آموزشی، تخصصی و تکمیلی شرکت میکنند.دوره رزیدنسی معمولا 4 سال یا بیشتر است و پزشک پس از طی کردن دوره، به عنوان متخصص وارد بازار کار می‌‌شود.

دستیار پزشک اما به کسی گفته میشود که تحصیلات و مدرکی در رشته پزشکی ندارد و با یادگیری برخی آموزشهای عمومی و کلی می‌تواند تحت نظارت پزشک برخی اقدامات درمانی را انجام دهد. بنابراین می‌بینید که این دو عنوان شغلی علیرغم شباهت ظاهری کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.

وظایف و مسئولیت‌های اصلی دستیار پزشک

وظایف دستیار پزشک با توجه به زمینه کاری آن‌ها ممکن است متفاوت باشد و شرح دقیق مسئولیت‌ها در آگهی استخدام دستیار پزشک مشخص می‌شود. اما به طور کلی از یک دستیار پزشک انتظار می‌رود موارد زیر را بتواند انجام دهد

  • معاینه بیماران و تشخیص بیماری و مشکل
  • ضدعفونی و پانسمان زخم‌ها و بخیه زدن
  • آماده سازی بیماران برای انجام آزمایش و عمل جراحی
  • گرفتن نمونه خون و سایر نمونه‌های آزمایشگاهی
  • انجام پروسیجر درمانی تحت نظارت پزشک
  • ثبت شرح حال بیمار و ارائه گزارش به پزشک
  • تفسیر آزمایش‌ها و نتیجه تست‌های مختلف
  • کمک به پزشک در مراحل درمانی مختلف مثل انجام جراحی‌ها
  • تهیه مدارک و سوابق درمانی برای ارائه به بیمه
  • راهنمایی بیمار و همراهان در مورد دستورالعمل‌های درمانی و نحوه استعمال داروها

در چه زمینه‌هایی به استخدام دستیار پزشک نیاز است؟

دستیار پزشک می‌تواند در زمینه‌های مختلف درمانی در کنار پزشکان و متخصصان مختلف مشغول به کار شود. برخی از این زمینه‌ها عبارتند از:

  • دستیار پزشک عمومی و خانواده
  • دستیار پزشک اطفال
  • دستیار دندان‌پزشک
  • دستیار پزشک داخلی
  • دستیاز پزشک زنان و زایمان
  • دستیار فیزیوتراپ
  • دستیار آنکولوژیست
  • دستیار روانپزشک و بهداشت روان
  • دستیار پزشک اورژانس

رزومه ساز

دستیار دندانپزشک

یکی از موقعیت‌های شغلی پرتقاضا در این زمینه مربوط به دستیاری دندان پزشک است. اغلب دندان‌پزشکان برای تسهیل روند درمانی اقدام به استخدام دستیار می‌کنند و بخش قابل توجهی از آگهی‌های استخدام دستیار پزشک نیز مربوط به مطب‌ها و کلینیک‌های دندان‌پزشکی است. دستیار دندان‌پزشک یا کمک یار دندانپزشک بیماران را آماده عملیات دندانپزشکی می‌کند و وظیفه ضدعفونی تجهیزات و وسایل، آماده‌کردن مواد و ابزارهای لازم برای درمان را بر عهده دارد. همچنین در حین انجام درمان، وسایل موردنیاز را در اختیار دندانپزشک قرار می‌دهند.

دستیار دندانپزشک

کمک به گرفتن عکس رادیوگرافی دندان، ثبت شرح حال بیماران، توصیه‌های مراقبتی و درمانی به بیماران بعد از عمل، راهنمایی و کمک به بیماران در مورد مراحل درمان، قیمت و هزینه‌ها و تعیین وقت و انجام امور اداری مطب نیز معمولا بر عهده دستیار دندانپزشک است. دانشجویان دندانپزشکی و کارجویانی که علاقمند به این حوزه درمانی هستند و مدرک دندانپزشکی ندارند می‌توانند چیزهای زیادی در این شغل یاد بگیرند.

مظالب مرتبط: آگهی های کار و استخدام جدید در تهران و شهرستان ها

شرایط و محیط کار دستیار پزشک

اغلب دستیاران پزشک در مطب‌ها استخدام می‌شوند؛ اما مراکز درمانی و کلینیک‌های مختلف نیز ممکن است به جذب دستیار نیاز داشته باشد. به طور کلی، می‌توان مهم‌ترین محیط‌های کاری دستیاران پزشک را به شرح زیر بیان کرد:

  • مطب پزشکان
  • مراکز بهداشت و درمان
  • داروخانه‌ها
  • مراکز رادیولوژی و عکسبرداری
  • کلینیک‌های خصوصی درمانی و جراحی
  • کلینیک‌های دندان‌پزشکی
  • کلینیک‌های پوست و زیبایی
  • خانه‌های سالمندان
  • درمانگاه‌های عمومی
  • درمانگاه‌های مستقر در مدارس یا دانشگاه‌ها
  • درمان‌گاه‌های مستقر در شهرک‌ها و مناطق صنعتی
  • کمپ‌های ترک اعتیاد و آسایشگاه‌ها

دستیار پزشک در مراکز درمانی کوچک و بزرگ فعالیت می‌کند و بخش زیادی از ساعات کاریش را به صورت ایستاده و در ارتباط مستقیم با بیماران سپری می‌کند. این افراد همچنین مسئولیت معاینه، گرفتن شرح حال و ثبت وضعیت بیماران و ارتباط با بیماران و همراهانشان را بر عهده دارند. ساعات کاری و شرایط کاری دستیار پزشک اغلب بر اساس قانون کار و هفته‌ای 40-44 ساعت در هفته است. البته ساعات کاری در مطب‌ها و کلینیک‌های خصوصی ممکن است کمی متفاوت باشد و نیاز به حضور پاره وقت یا شیفتی این افراد باشد.

مطالب مرتبط: راهنمای کامل استخدام پرستار در بیمارستان‌های معتبر!

مهارت‌های فردی و تخصصی لازم برای استخدام دستیار پزشک

دستیار پزشک شغلی مسئولیتی سنگین بر عهده دارد و ارتباط مستقیمی با بیماران و همراهانشان دارد. به همین دلیل، برای انجام موفق این شغل نیاز به برخی ویژگی‌های شخصیتی و مهارت‌های نرم دارد. برخی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مهارت‌های لازم برای این موقعیت شغلی عبارتند از:

مهارت‌های ارتباطی قوی: دستیار پزشک ارتباط مستقیمی با بیماران و همراهان آن‌ها دارد و با معاینه، گرفتن شرح حال و در جریان گذاشتن آن‌ها از روند درمانی به پزشک کمک می‌کند. از همین رو، داشتن روابط عمومی قوی و مهارت‌های کلامی بالا جزء الزامات اصلی این شغل هستند. چنانچه این فرد نتواند ارتباط موثری با بیماران مختلف برقرار کند مطمئنا موفقیت چندانی در شغلش نخواهد داشت.

حس همدلی و مراقبت: به طور کلی، تمام مشاغل حوزه درمان به توانایی همدلی و علاقه به مراقبت و یاری رساندن به انسان‌ها نیاز دارد. دستیار پزشک نیز باید توانایی همدلی و همدردی کردن با بیماران را داشته باشد و به مراقبت و کمک به بیماران علاقه داشته باشد.

دقیق، توجه به جزئیات و ریزبین: دستیار پزشک وظیفه حساس انجام پراسیجر درمانی را بر عهده دارد و باید دقیقا طبق دستورالعمل درمانی پزشک پیش برود. کوچک‌ترین اشتباه یا قصوری در انجام این وظایف می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی به بیماران شود. در نتیجه، برای موفقیت به عنوان دستیار پزشک لازم است دقت و تمرکز بالایی داشته باشید و به کوچک‌ترین جزئیات نیز توجه کافی داشته باشید.

صبر و حوصله: ارتباط با بیماران و همراهانشان که معمولا در شرایط روحی مساعدی قرار ندارند کار ساده‌ای نیست. ممکن است بیمار به دلیل شنیدن خبر بیماری‌اش یا معطل شدن در مطب و درمانگاه یا هر دلیل دیگری برخورد مودبانه و خوشایندی نداشته باشد و دعوت او به آرامش و کنترل و مدیریت اوضاع به عهده دستیار پزشک است. به همین دلیل، دستیار پزشک باید از نظر شخصیتی بسیار آرام، باحوصله و صبور باشد و بتواند در بدترین شرایط نیز آرامش و خونسردی خود را حفظ کند.

مهارت‌های حل مسئله: موقعیت‌های پزشکی گاه بسیار پیچیده و دشوار هستند و لازم است در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بهترین تصمیم گرفته شود. به عنوان مثال، ممکن است علائم همه بیماران دقیقا طبق متون پزشکی نباشد یا تمام بیماران به یک اندازه نسبت به درمان واکنش نشان ندهند. همچنین اشتباه و قصور در انجام مراحل درمانی نیز به هرحال ممکن است پیش بیاید. دستیار پزشک باید بتواند در شرایط پیچیده، بهترین راه حل را پیدا کند و از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کند.

مهارتهای دستیار پزشک

توانایی‌های مدیریتی: دستیار پزشک معمولا طیف وسیعی از وظایف و مسئولیت‌ها را بر عهده دارد: ارتباط با بیماران، انجام اقدامات درمانی، پیگیری وضعیت بیماران و … همگی به توانایی مدیریت بالایی نیاز دارند. همچنین در شرایط اورژانسی یا زمانی که مراجعه کنندگان برخورد خشن و پرخاشگرانه‌ای نشان می‌دهند نیز باید بتواند به خوبی موقعیت را مدیریت و کنترل کند.

مهارت‌های تخصصی مورد نیاز برای دستیاری پزشکی

به عنوان کسی که قرار است در یک محیط درمانی و در کنار پزشکان دیگر کار کند داشتن برخی مهارت‌های تخصصی الزامی به نظر می‌رسد. البته در بسیاری از مطب‌های خصوصی نداشتن تجربه کاری اهمیت بالایی ندارد و آموزش‌های لازم حین کار به شما داده خواهد شد. به طور کل، فردی که در این موقعیت شغلی فعالیت می‌کند باید شناخت بالایی در این موارد داشته باشد:

  • آشنایی با اصطلاحات تخصصی پزشکی و درمانی
  • آشنایی با آناتومی و فیزیولوژی بدن انسان
  • آشنایی با انواع آزمایش‌ها و تکنیک‌ها و روندهای آزمایشگاهی
  • آشنایی با فرآیندهای اداری در یک محیط درمانی
  • توانایی کار با کامپیوتر و سیستم‌ها و نرم افزارهای مختلف درمانی

دستیار پزشک به چه تحصیلاتی نیاز دارد؟

برای استخدام شدن به عنوان دستیار پزشک نیازی به مدرک پزشکی وجود ندارد و متقاضیان حتی با مدرک دیپلم نیز می‌توانند در این حوزه وارد شوند. البته اکثر کارفرمایان داشتن مدرک لیسانس در رشته‌های مرتبط مثل پیراپزشکی، بهداشت، زیست‌شناسی، شیمی، علوم آزمایشگاهی و … را در اولویت استخدام قرار می‌دهند. آموزش‌ها و دستورالعمل‌های لازم پزشکی اغلب توسط کارفرما و پزشک به دستیاران آموزش داده می‌شوند؛ هرچند داشتن سابقه کار مرتبط یا دارا بودن مدرک آموزش دستیاری پزشکی می‌تواند امتیاز ویژه‌ای برای متقاضیان به حساب بیاید.

البته در برخی مواقع، پرستاران و افرادی که لیسانس پرستاری دارند نیز ترجیح می‌دهند به عنوان دستیار پزشک مشغول به کار شوند. پرستاران به دلیل زمینه تحصیلی و دانش بالایی که در زمینه اقدامات و پراسیجرهای درمانی دارند معمولا شانس بالایی برای به دست آوردن این موقعیت شغلی دارند و کارفرما نیز آن‌ها را در اولویت استخدام قرار می‌دهند.

برای مشاهده فرصت‌های استخدام دستیار پزشک کلیک کنید.

چطور موقعیت‌های شغلی دستیار پزشک را در سایت جاب ویژن مشاهده کنم؟

در سایت کاریابی جاب ویژن به کمک فیلترهای جستجو می‌تواند به سرعت نتایج مدنظرتان را جستجو کنید. برای مشاهده آگهی‌های همکاری دستیار پزشک می‌توانید گروه شغلی پزشکی/پیراپزشکی را انتخاب کنید یا در باکس عنوان شغلی، عبارت دستیار پزشک را وارد کنید و سپس روی دکمه جستجو کلیک کنید. به این ترتیب، تمام آگهی‌های شغلی مرتبط به شما نمایش داده خواهد شد.

همچنین اگر اولویت و ترجیحی در مورد نوع همکاری دارید می‌توانید از قسمت جستجوی پیشرفته از بین گزینه‌های تمام وقت، پاره وقت یا پروژه‌ای یکی را انتخاب کنید. علاوه بر این، به کمک فیلترهای دیگر میتوانید بازه حقوقی موردنظر، شهر محل کار، سابقه کاری موردنیاز و جنسیت و … را نیز مشخص کنید. هرچقدر فیلترهای جستجو محدودتر باشد نتایج نمایش داده شده انطباق بیشتری با علاقمندیها و اولویت‌های شما خواهد داشت.

چطور از جدیدترین آگهی‌های استخدام دستیار پزشک باخبر شوم؟

برای اینکه هرچه زودتر از آگهی‌های استخدام جدید باخبر شوید میتوانید گزینه اطلاع رسانی ایمیل را فعال را کنید تا از این به بعد، هر هفته جدیدترین موقعیتهای شغلی بر اساس رزومه شما برایتان ایمیل شود. همچنین هر روز جدیدترین آگهی‌های شغلی به تفکیک گروه شغلی، شرکت و سطح ارشدیت در کانال تلگرام جاب ویژن و سایر شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین منتشر می‌شوند.

جمع بندی

شغل دستیار پزشک برای افرادی که به حرفه پزشکی و کار در محیط‌های درمانی علاقمندند شغل جذابی است. این شغل نیاز به مدرک خاصی ندارد اما آشنایی اولیه با مفاهیم و اصطلاحات پزشکی، آناتومی بدن و فرآیندها و پراسیجرهای درمانی امتیاز ویژه‌ای برای متقاضیان محسوب می‌شود. اکثر کارجویانی که تازه می‌خواهند به عنوان دستیار پزشک مشغول به کار شوند در مطب پزشکان و دندانپزشکان کارشان را شروع می‌کنند. پس از کسب تجربه می‌توانید در یک زمینه خاص و تخصصی مشغول به کار شوید و به عنوان مثال، دستیار تخصصی دندانپزشک یا پزشک پوست و … شوید.
این کار مزایا و معایب خاص خود را دارد و برای اینکه بتوانید موفقیت بالایی در این حرفه داشته باشید باید واجد برخی مهارت‌های فردی باشید. داشتن حس همدلی و شفقت نسبت به بیماران، صبر و حوصله بالا، مهارت‌های ارتباطی قوی، قدرت حل مسئله و دقت و توجه به جزئیات از جمله مهارت‌های لازم برای یک دستیار پزشک هستند.

در سایت استخدامی جاب ویژن، هر روز جدیدترین موقعیت‌های استخدام دستیار پزشک در تهران و شهرهای دیگر منتشر می‌شوند و با بررسی این آگهی‌ها و ارسال رزومه می‌توانید هرچه زودتر موقعیت شغلی مناسبی برای خود پیدا کنید. اگر هنوز رزومه کاری ندارید یا تمایل به داشتن رزومه‌ای حرفه‌ای تر دارید به صفحه رزومه ساز رایگان جاب ویژن مراجعه کنید و در عرض چند دقیقه برای خود رزومه‌ای کامل، استاندارد و حرفه‌ای بسازید.

منبعthebalancecareers.com

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه