9 رفتار حرفه‌ای در زندگی شغلی (بخش سوم)

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 3دقیقه
9 رفتار حرفه‌ای در زندگی شغلی (بخش سوم)

در بخش سوم و آخر مبحث ۹ رفتار حرفه‌ای در زندگی شغلی، به ایجاد تعادل میان زندگی شخصی و شغلی، فکر کردن به راه‌های خلاقانه‌تر برای انجام وظایف و ارزش قائل شدن برای شادابی و آراستگی محیط کاری می‌پردازیم.

بین زندگی شغلی و شخصی‌تان تعادل ایجاد کنید.

وقتی می‌‌توانیم بگوییم به تعادل در کار و زندگی دست پیدا کرده‌ایم که زمان کافی هم برای کار و هم برای علائق شخصی داشته باشیم.

یکی از کارهای اولیه‌ای که به شما در این راه کمک می‌کند، این است که قبل از هر چیز به تفکیک، شرح وظایف و مسئولیت‌های خود را در هر نقش بنویسید. از دیگر راه‌های ایجاد تعادل بین زندگی شغلی و شخصی این است که همه‌ی کارها را اولویت‌بندی و برای انجام آن‌ها برنامه‌ریزی کنید و همیشه سعی کنید مسائل مربوط به کار را پشت در خانه بگذارید.

در آخر باید بدانیم تعادل در زندگی مفهومی ادراکی و فردی است و فقط خود شما می‌دانید چه زمانی در زندگی‌تان تعادل وجود دارد. شاید دوست داشته باشید بیشتر وقت‌تان را در محل کار‌تان بگذرانید. نیازی نیست برای اینکه خود را وقف کارتان کرده‌‌اید احساس گناه کنید. تا زمانی که احساس خوشبختی می‌کنید، نیازی به ایجاد تغییر نیست.

همیشه به راه‌های خلاقانه‌تر برای انجام وظایفتان فکر کنید!

همه‌ی ما وقتی وارد سازمانی می‌شویم، آموزش‌هایی می‌بینیم که کارها را با چه روش‌هایی انجام دهیم. درست است که در ابتدا لازم است تا روال انجام امور را یاد بگیریم اما اگر بعد از آشنا شدن با وظایف و سازمان، هنوز هم بدون فکر کردن کارها را مثل قبل انجام دهیم، هیچگاه پیشرفت نمی‌کنیم.

خلاقیت تنها به ارائه‌ی یک ایده یا راه حل خلاقانه محدود نمی‌شود؛ بلکه تمام اموری که در سازمان در جریان است، گاه با تغییری هرچند کوچک، می‌تواند با روش بهتری انجام پذیرد. سعی کنید روش‌های جدید را برای انجام وظایف مشابه به کار قبلی خود پیاده کنید. حتی اگر پیشرفت چشمگیری در روند کار نداشتید، باید بدانید حداقل از خستگی و تکرار خود را نجات داده‌اید.

بسیار مهم است که بخشی از زمان خود را روزانه به فکر کردن در یک محیط آرام اختصاص دهید تا بتوانید در مورد کارهایی که انجام می‌دهید، فکر کنید. انجام هم‌زمان چند کار و سروصدا، دشمنان خلاقیت هستند. تا زمانی که روی چند چیز تمرکز کنید، از خلاقیت خبری نخواهد بود.

ایده‌های جدید طبق برنامه‌ی زمانی مشخصی به ذهن نمی‌رسند. اگر همه چیز را مطابق زمان‌بندی پیش ببرید، خلاقیت هیچ فرصتی برای آشکار شدن نخواهد داشت. بنابراین گاهی اوقات سرعت خود را کم کنید. زمانی که دائم عجله داشته باشید نمی‌توانید از انجام کاری لذت ببرید. زمانی را به جستجو در میان ایده‌های جدید اختصاص دهید و در مورد کارهایی که دوست دارید با افراد خلاق صحبت کنید و همیشه به راه‌های خلاقانه‌تر برای انجام وظایفتان فکر کنید!

برای شادابی و آراستگی محیط کارتان ارزش قائل باشید.

نظم دادن به محیط کار به منظور پیشرفت درازمدت کسب و کار شما حیاتی است. در کنار ایجاد حس نظم و ترتیب، یک محیط کاری منظم باعث افزایش روحیه همکاری تیمی می‌شود.

یک دفتر یا فضای کاری مرتب، باعث ایجاد حس حرفه‌ای بودن در کارمندان و مشتریان می‌شود و همچنین بر دیدگاه کارمندان نسبت به کار و شغل‌شان تاثیر به سزایی می‌گذارد. کارمندانی که به محیط کاری‌شان افتخار می‌کنند و از قرار داشتن در آن رضایت دارند، تمایل بیشتری نسبت به تمیز کردن و تمیز نگه داشتن میز خود نشان می‌دهند. همچنین یک محیط کاری تمیز و مرتب باعث ایجاد تغییرات مثبت روحی روانی در کارمندان می‌شود.

پس حتی اگر نمی‌توانید تغییر دکوراسیون خاصی به محل کارتان بدهید، با مرتب نگه داشتن محیط کار خود و اعمال تغییراتی هرچند کوچک، مثل گذاشتن گلدانی کوچک بر میز کار خود، احساس بهتری در خود به وجود بیاورید.

 

نویسنده

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه