میزان درآمد روانشناس در ایران و جهان و همه آنچه باید درباره آن بدانیم!

نوشته شده توسط نجوا کندری
زمان مطالعه: 7دقیقه
میزان درآمد روانشناس در ایران و جهان و همه آنچه باید درباره آن بدانیم!

اگر قصد دارید رشته روانشناسی را در دانشگاه انتخاب کنید، در این رشته مشغول به تحصیل هستید، به‌تازگی در این رشته فارغ‌التحصیل شده‌اید و یا در این حوزه فعالیت می‌کنید، احتمالا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و سوال‌هایتان، میزان درآمد روانشناس در ایران است. درصورتی‌که قصد مهاجرت به خارج از کشور را داشته باشید، احتمالا میزان درآمد این شغل در خارج از ایران نیز برایتان سوال خواهد بود.

در مقاله پیش‌رو قصد داریم به این دغدغه‌ها و سوال‌هایتان پاسخ دهیم. به همین دلیل، پس از معرفی رشته روانشناسی، معرفی گرایش‌های آن و بررسی بازار کار آن در کشور، به میزان درآمد این شغل در ایران و خارج از ایران و عوامل موثر بر میزان درآمد آن خواهیم پرداخت.

اما اگر علاقه‌مندید میزان حقوق رایج شغل روانشناسی را بر مبنای گروه شغلی، سطح ارشدیت و شهر محل فعالیتتان به‌صورت دقیق محاسبه نمایید، می‌توانید به قسمت ماشین حساب حقوق و دستمزد در سایت کاریابی و استخدامی جاب ویژن مراجعه کنید.

ماشین حساب حقوق و دستمزد

معرفی شغل روانشناسی و گرایش‌های آن

در توصیف شغل یک روانشناس می‌توان گفت که این فرد بسته به نوع گرایش خود، وظیفه ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات روانی، عاطفی، رفتاری، آموزشی و رشدی مراجعین را بر عهده دارد. در واقع، روانشناسان فعالیت‌هایی را در راستای بهداشت روانی جامعه انجام می‌دهند و به مراجعان خود در مدیریت چالش‌های روانی زندگی‌شان کمک می‌کنند.

متخصصین این حوزه بعد از صحبت با افراد و شناخت ریشه‌های مشکلاتشان، برنامه‌های درمانی مناسب با چالش فرد را برای او در نظر می‌گیرند. همچنین میزان پیشرفت درمانی را در طول زمان بررسی کرده و بر اساس واکنش آن‌ها به رویکردهای مختلف درمانی، برنامه درمانی را تغییر داده و یا ادامه می‌دهند.

البته روانشناسی دارای گرایش‌ها و شاخه‌های مختلفی است و وظایف، نقش‌ها و مسئولیت‌های روانشناسان در هر یک از این حوزه‌ها، متفاوت از حوزه‌های دیگر خواهد بود. بدیهی است که نوع گرایش نیز بر میزان درآمد روانشناس تاثیرگذار خواهد بود. از جمله گرایش‌های روانشناسی می‌توان به روانشناسی بالینی، شناختی، تحول، قانونی، سلامت، عصب روانشناسی، روانشناسی شغلی و اجتماعی اشاره کرد.

بازار کار و آینده شغلی این رشته

روانشناسان بسته به نوع گرایش، سطح تحصیلات و تجربه کاری خود می‌توانند در مراکز و سازمان‌های مختلفی استخدام شوند. از جمله این فرصت‌های شغلی می‌توان به استخدام روانشناس در مراکز خیریه، سازمان بهزیستی، شهرداری‌ها، نیروی انتظامی، سازمان زندان‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز توانبخشی، کانون اصلاح و تربیت، مراکز مشاوره، کلینیک‌های درمان اعتیاد، مدارس و مهدکودک‌ها اشاره کرد.

علاوه بر این، روانشناسانی با سطح تحصیلات بالاتر و تجربه کاری و مهارت بیشتر، می‌توانند در موقعیت‌های شغلی همچون مسئول منابع انسانی، مسئول آموزش، مسئول تحقیق و توسعه منابع انسانی و مسئول گزینش نیروها فعالیت کنند.

فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد (ارشد روانشناسی بالینی و دیگر گرایش‌ها) یا دکتری روانشناسی می‌توانند با دریافت مجوز از سازمان نظام روانشناسی، کلینیک و مرکز درمانی تاسیس کنند. روانشناسانی با مدرک دکتری علاوه بر مشاغل مطرح شده، می‌توانند در مراکز علمی و پژوهشی کشور مشغول به کار شوند و یا به‌عنوان عضو هیئت‌علمی دانشگاه به تدریس و پژوهش بپردازند.

همان‌طور که مشاهده کردید، برای یک فارغ‌التحصیل رشته روانشناسی، فرصت‌های شغلی مختلفی با شرایط کاری متفاوت وجود دارد. در نتیجه، نمی‌توان برای میزان درآمد رشته روانشناسی، عدد ثابتی در نظر گرفت؛ چرا که باتوجه به نوع شغل، سطح تحصیلات و تجربه کاری، میزان درآمد روانشناس نیز متفاوت خواهد بود. به همین دلیل در ادامه درباره متوسط درآمد یک روانشناس در ایران و خارج از ایران صحبت خواهیم کرد.

میزان درآمد روانشناس در ایران

میزان درآمد روانشناس در ایران

روانشناسی به‌عنوان یکی از 9 شغل پردرآمد دنیا شناخته می‌شود. در ایران نیز این رشته جایگاه شغلی مناسبی دارد و می‌توان از طریق آن به درآمد بالایی دست‌یافت. اما این مطلب در مورد همه موقعیت‌های شغلی این رشته صدق نمی‌کند و میزان درآمد فرصت‌های شغلی مختلف روانشناسی با یکدیگر برابر نیستند.

به‌عنوان مثال میزان درآمد روانشناس بالینی، با میزان درآمد مشاوره روانشناسی یا درآمد مطب روانشناسی یکسان نیست و نمی‌توان برای درآمد آن‌ها عدد و رقم دقیق و برابری در نظر گرفت. علاوه بر این، میزان درآمد این شغل به عوامل دیگری همچون سطح ارشدیت، میزان سابقه کاری، توانایی‌ها و مهارت‌ها، میزان تحصیلات، نوع سازمان و شهر و کشور بستگی دارد.

در جدول زیر به متوسط درآمد روانشناس در ایران به تفکیک موقعیت جغرافیایی (تهران، شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک) اشاره شده است. میزان حقوق اعلام شده در این جدول که از آخرین گزارش حقوق و دستمزد جاب ویژن به‌دست‌آمده است، متوسط حقوق دریافتی متخصصان حوزه روانشناسی در سال 1400 را نشان می‌دهد.

به این نکته نیز باید اشاره کرد که بر اساس قانون کار، میزان حقوق ماهانه روانشناسی 1401 و سایر مشاغل، 57 درصد افزایش داشته است. در نتیجه، برای اطلاع از حقوق سال 1401، باید به میزان حقوق اعلام‌شده، 57 درصد اضافه کنید.

میزان درآمد روانشناس در ایران

نوع شهر شهر تهران شهرهای بزرگ شهرهای کوچک
میانگین حقوق روانشناس 1400 4.6 میلیون تومان 3.8 میلیون تومان 2.8 میلیون تومان
پیش‌بینی حقوق روانشناس 1401 6.2 میلیون تومان 5.7 میلیون تومان 3.6 میلیون تومان

 

درصورتی‌که تمایل دارید اطلاعات بیشتری درباره میزان و شرایط افزایش حقوق سال 1401 به دست آورید، می‌توانید مقاله «افزایش حقوق ۱۴۰۱کارگران و میزان مالیات بر درآمد چقدر خواهد بود؟» را در بلاگ جاب ویژن مطالعه کنید.

میزان درآمد روانشناس در خارج از کشور

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، روانشناسی یکی از 9 شغل پردرآمد به‌حساب می‌آید. به همین دلیل به‌عنوان رشته‌ای مناسب برای مهاجرت به خارج از کشور نیز شناخته می‌شود. در نتیجه، شما می‌توانید با داشتن مدرک دانشگاهی در یکی از گرایش‌های روانشناسی، سطح زبان خوب و رزومه‌ای مناسب، در کشورهای دیگر شغل مناسبی پیدا کرده و مهاجرت کاری موفقی داشته باشید.

در ادامه برای آگاهی شما از میزان درآمد رشته روانشناسی در دنیا، به میانگین حقوق این رشته در چند کشور پرطرفدار برای مهاجرت اشاره خواهیم کرد.

میزان درآمد روانشناس در آلمان

رشته روانشناسی در آلمان به‌عنوان یکی از پرتقاضاترین رشته‌ها برای کار شناخته می‌شود. به همین دلیل بسیاری از روانشناسان، این کشور را برای مقصد مهاجرت خود انتخاب می‌کنند.

البته به این نکته توجه کنید که برای اشتغال به کار در آلمان، مدارک تحصیلی شما باید در این کشور به رسمیت شناخته شود. گاهی نیز به معادل‌سازی مدارکتان نیاز پیدا خواهید کرد. علاوه بر این، تسلط به زبان آلمانی هم نقش موثری در پیداکردن شغل مناسب در این کشور خواهد داشت.

میزان درآمد روانشناس در آلمان از متوسط حقوق جهانی بیشتر است. حقوق روانشناس در این کشور بسته به کارفرما و عوامل مختلف دیگر، متغیر است. اما در حالت کلی، فردی که به‌عنوان روانشناس در آلمان کار می‌کند، معمولاً حدود 5870 یورو در ماه درآمد دارد. دستمزدهای روانشناس در این کشور، از 2700 یورو (کمترین حقوق) تا 9340 یورو (بالاترین حقوق) متغیر است.

میزان درآمد روانشناس در کانادا

میزان درآمد رشته روانشناسی در این کشور بسته به سطح تحصیلات، نوع گرایش، میزان سابقه کاری، نوع شغل و محل کار متفاوت است. اما به‌طورکلی طبق آمار به‌دست‌آمده، در سال 2022 میانگین درآمد یک روانشناس در کانادا، سالیانه 94.574 دلار، معادل با 4.850 دلار در هر ساعت، است.

طبق این آمار، کمترین حقوق یک روانشناس با تجربه کاری کمتر از یک سال، برابر با 79.400 دلار در سال است. افرادی با سابقه کاری بالا نیز بیشترین درآمد را دارند که معادل 122.121 دلار خواهد بود.

همان‌طور که گفته شد، درآمد روانشناسان با تخصص‌های مختلف نیز در این کشور می‌تواند متفاوت باشد. در کشور کانادا بیشترین درآمد در رشته روانشناسی، متعلق به روانشناسان بالینی، روانشناسان اعصاب و روان و مشاوران روانشناس است.

میزان درآمد روانشناس در ترکیه

فردی که به‌عنوان روانشناس در ترکیه کار می‌کند، به طور معمول حدود 13.300 لیره در ماه درآمد دارد. درآمد یک روانشناس در این کشور از 6.940 لیره (کمترین حقوق) تا 20.400 لیره (بالاترین حقوق) متغیر است.

این میانگین حقوق ماهانه شامل مسکن، حمل‌ونقل و سایر مزایا است. حقوق روانشناس در ترکیه بسته به تجربه، مهارت، جنسیت یا موقعیت مکانی بسیار متفاوت خواهد بود.

میزان درآمد یک روانشناس در سایر کشورها

از دیگر کشورهای مناسب برای مهاجرت روانشناسان می‌توان به استرالیا، سوئد، آمریکا و عمان اشاره کرد. میانگین درآمد یک روانشناس در این چهار کشور به ترتیب 103.090 دلار در سال، 78.500 کرون در ماه، 165.000 دلار در سال و 2950 ریال عمان در ماه است.

عوامل موثر بر میزان درآمد روانشناس

عوامل موثر بر میزان درآمد روانشناس

همان‌طور که مشاهده کردید، عوامل مختلفی بر میزان درآمد یک روانشناس در ایران و جهان موثر است. از جمله مهم‌ترین این عوامل می‌توان به موقعیت جغرافیایی، سابقه کاری، سطح تحصیلات، نوع گرایش و سازمان و توانایی و مهارت‌های فردی اشاره کرد. در ادامه، درباره هر یک از این موارد، صحبت خواهیم کرد.

موقعیت جغرافیایی

مکانی که یک روانشناس به‌عنوان محل کار خود انتخاب می‌کند، نقش موثری در تعیین میزان درآمد او خواهد داشت. به‌عنوان مثال، همان‌طور که در قسمت میزان درآمد یک روانشناس در ایران اشاره شد، میزان حقوق یک روانشناس در تهران نسبت به شهرهای کوچک یا روستاها بسیار بیشتر خواهد بود.

البته در هنگام تعیین محل کار، باید هزینه زندگی در این مکان را نیز در نظر بگیرید. چون معمولا به همان نسبت که میزان حقوق در شهرهای بزرگ بیشتر است، هزینه زندگی نیز بیشتر خواهد بود.

سابقه کاری

میزان سابقه کاری یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر دستمزد یک روانشناس به شمار می‌رود. معمولا میزان درآمد روانشناسان تازه فارغ‌التحصیل شده یا افرادی که به‌تازگی فعالیت خود را در این حوزه شروع کرده‌اند، کمتر از روانشناسانی با سابقه کاری بیشتر است.

با گذر زمان، مهارت و اعتمادبه‌نفس روانشناسان نیز بیشتر خواهد شد. علاوه بر این، با افزایش سابقه کاری، یک روانشناس در جامعه خود بیشتر شناخته می‌شود و این امر به رشد کسب‌وکار و اعتبار حرفه‌ای او کمک می‌کند.

سطح تحصیلات

سطح تحصیلات نیز یکی دیگر از عوامل مهم در میزان درآمد روانشناس محسوب می‌شود. به‌عنوان مثال، میزان درآمد دکتر روانشناس نسبت به یک کارشناس روانشناسی بالاتر خواهد بود. در حالت کلی، برای روانشناسان با مدرک ارشد یا دکتری، فرصت‌های شغلی مناسب‌تری وجود دارد.

نوع گرایش و سازمان

نوع گرایش و سازمانی که روانشناسان در آن مشغول به فعالیت هستند نیز بر میزان درآمد آن‌ها موثر خواهد بود. به‌عنوان مثال روانشناسان صنعتی و سازمانی که برای شرکتی بزرگ و مطرح کار می‌کنند، احتمالا نسبت به همکاران خود که در صنایع کوچک مشغول به فعالیت هستند، درآمد بیشتری خواهند داشت. همچنین میزان درآمد روانشناس در بیمارستان نسبت به فردی که در مطب شخصی خود مشغول به کار است، متفاوت خواهد بود.

توانایی‌ها و مهارت‌های فردی

توانایی‌ها و مهارت‌های فردی یک روانشناس نیز نقش موثری در میزان درآمد او خواهد داشت. این موضوع برای روانشناسانی که در مطب شخصی خود به فعالیت می‌پردازند، اهمیت بیشتری خواهد داشت؛ چرا که هرقدر توانایی‌ها و مهارت‌های این فرد در درمان مراجعین خود بیشتر باشد، تعداد مراجعین نیز افزایش می‌یابد و در نهایت، درآمد او نیز بیشتر خواهد شد.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به معرفی شغل روانشناسی و بازار کار آن در ایران پرداختیم. میزان درآمد روانشناس در ایران و جهان را بررسی کردیم و در نهایت نیز به مهم‌ترین عوامل موثر بر افزایش درآمد روانشناسان اشاره نمودیم.

همان‌طور که مشاهده کردید، موقعیت جغرافیایی، سابقه کاری، سطح تحصیلات، نوع گرایش و سازمان و مهارت‌ها و توانایی‌های فردی بر میزان درآمد یک روانشناس تاثیرگذار خواهند بود. در نتیجه، با افزایش مهارت‌های فردی، بالابردن سطح تحصیلات و انتخاب آگاهانه نوع گرایش، سازمان و محل فعالیت خود، می‌توانید به درآمد بالاتری در این شغل دست پیدا کنید.

نویسنده

دسته بندی :
حقوق و دستمزد
بدون دیدگاه