سیستم‌های تلفنی برای دورکاری و آشنایی با تلفن اینترنتی

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 4دقیقه
سیستم‌های تلفنی برای دورکاری و آشنایی با تلفن اینترنتی

با فراگیر شدن دورکاری در بسیاری از سازمان‌ها، نیاز به سیستم های تلفنی برای دورکاری روز به روز در حال افزایش است. با شیوع بحران همه‌گیری بیماری کرونا در جهان و دورکار شدن اجباری کارکنان در بسیاری از سازمان‌ها، صاحبان کسب‌وکارها به ارزش‌های دورکاری پی‌بردند و حتی با برطرف شدن محدودیت‌های کرونایی، خیلی از سازمان‌ها، به این شیوه‌ی همکاری با پرسنل خود، ادامه دادند.

نیاز فزاینده‌ی کسب‌وکارها به ابزارها و پلتفرم‌های ارتباط از راه دور سبب شده است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان، مثل گوگل، مایکروسافت و … تمرکز خود را روی این حوزه قرار دهند و ابزارهای متعددی را به این منظور معرفی کنند.

استخدام

یکی از ابزارهای مورد استفاده در دورکاری، تلفن است. چندین روش برای استفاده از تلفن برای انجام کارها از راه دور وجود دارد. در این مقاله به معرفی سیستم های تلفنی برای دورکاری خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط: آگهی های استخدام دورکاری

دورکاری چیست و چه مزایایی برای سازمان‌ها دارد؟

دورکاری چیست و چه مزایایی برای سازمان ها دارد

پیش از معرفی سیستم های تلفنی برای دورکاری بد نیست که کمی در رابطه با مفهوم کار از راه دور و مزایای آن برای سازمان‌ها صحبت کنیم.

دورکاری به انگلیسی teleworking، به کار کردن به حضور به نیاز در محل کار به کمک ابزارهای ارتباطی مثل تلفن یا اینترنت گفته می‌شود.

مزایای دورکاری برای سازمان‌ها عبارتند از:

  • کاهش هزینه‌های سازمان: وقتی کارکنان سازمان در محل کار حاضر شوند، کارفرما باید امکانات کار مثل میز و صندلی، سیستم‌های کامپیوتری، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و … را برای آن‌ها فرآهم بیاورد که می‌توانند همراه با اجاره‌ی محل کار، ماهانه هزینه‌های سنگینی روی دست سازمان بگذارند. در مقابل، دورکاری، هم هزینه‌های جاری سازمان و هم هزینه‌های اولیه‌ی راه‌اندازی یک کسب‌وکار به حداقل می‌رساند.
  • افزایش بازدهی کارکنان: قطعا کار کردن در منزل برای بسیاری از کارکنان راحت‌تر است و باعت افزایش بازدهی آن‌ها می‌شود. اگر نحوه‌ی همکاری سازمان با پرسنل به صورت حضوری باشد، بسیاری از آن‌ها باید روزانه ساعت‌هایی خسته‌کننده در رفت و آمد باشند که اثری بسیار منفی روی بازدهی آن‌ها دارد.
  • امکان جذب کارکنان مستعدتر و بهتر: امکان teleworking یک امتیاز برای کارکنان محسوب می‌شود و وقتی که یک سازمان چنین امکانی را در اختیار کارکنان خود قرار می‌دهد، می‌تواند نیروهای مستعدتر و قوی‌تر را جذب کند.

انواع سیستم های تلفنی برای دورکاری

انواع سیستم های تلفنی برای دورکاری

ابزارهای متنوعی برای teleworking وجود دارند که یکی از آن‌ها، سیستم‌های تلفنی هستند. منظور از سیستم‌های تلفنی، سیستم‌هایی است که به کمک آن‌ها می‌توان مکالمه‌ی مستقیم و همزمان (real-time) داشت. بر این اساس می‌توان از سیستم‌های تلفنی زیر به عنوان رایج‌ترین سیستم‌های تلفنی مورد استفاده در دورکاری، نام برد.

مطالب مرتبط: مشاهده آگهی های استخدام در سایت کاریابی جاب ویژن

تلفن ثابت معمولی خانگی

وقتی از دورکاری تلفنی صحبت می‌شود، ممکن است اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد، استفاده از خط تلفن معمولی منزل برای انجام مکالمات تلفنی با همکاران، مشتریان یا ارباب‌رجوعان است. سیستم‌های تلفنی معمولی از سیم‌های مسی یا فیبر نوری برای مخابره‌ی پیام‌های صوتی استفاده می‌کنند.

شاید این روش برای انجام چند مکالمه‌ی ساده با همکاران در طول روز مناسب باشد ولی به هیچ وجه نمی‌تواند جای یک سیستم تلفن سازمانی را بگیرد. به دلایل مختلف، از جمله حریم خصوصی، نمی‌توان شماره‌ی خط تلفن منزل کارکنان را در اختیار مشتریان یا ارباب رجوعان قرار داد. همچنین، هزینه‌ای استفاده از تلفن مخابرات برای سازمان بسیار بالا خواهد بود.

مطالب مرتبط:  ساخت رزومه با رزومه ساز رایگان جاب ویژن

همچنین، این تفلن‌ها به غیر از یک مکالمه‌ی صوتی ساده، که البته کیفیت بالایی دارد، امکانات زیای در اختیار شما نمی‌گذارند.

آشنایی با سیستم‌های VoIP به عنوان بهترین سیستم های تلفنی برای دورکاری

تلفن های VoIP

واژه‌ی VoIP خلاصه شده‌ی عبارت Voice over Internet Protocol به معنی صدا روی پروتوکل اینترنت است. سیستم‌های تلفنی VoIP از اینترنت برای انجام مکالمات تلفنی استفاده می‌کنند که شاید کیفیت صدای آن به پای کیفیت صدای خطوط تلفن مخابرات نرسد ولی امکانات بسیار بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

با استفاده از یک آداپتور ساده می‌توان یک تلفن معمولی قدیمی را به یک خط VoIP متصل نمود. استفاده از تلفن اینترنتی هزینه‌های سازمان‌ها را بسیار کاهش می‌دهد و امکانات بسیار بیشتری در مقایسه با سیستم‌های تلفن معمولی مخابرات دارد. از مهم‌ترین امکاناتی که یک سیستم VoIP در اختیار شما می‌گذارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مطالب مرتبط: راهنمای جامع استخدام دورکاری برای کارجویان: مزایا و معایب دورکاری کدامند و چگونه می‌توان دورکار شد؟

  • امکان استفاده از سیستم‌های تلفنی سازمانی ابری (cloud-based)
  • امکان استفاده از منشی تلفنی
  • امکان اتصال به سیستم VoIP از طریق دستگاه‌های همراه مثل موبایل یا تبلت و فقدان محدودیت مکانی برای کار کردن
  • افزایش امنیت مکالمات (شنود تلفن‌های معمولی مخابرات کار بسیار راخت‌تری است)

البته این سیستم های تلفنی برای دورکاری معایبی هم دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیاز به اتصال سریع و بدون قطعی اینترنت
  • تأخیر در انتقال صدا

رزومه ساز

انواع سیستم‌های VoIP برای teleworking

سیستم‌های VoIP انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

  • سیستم‌های VoIP درون‌سازمانی (In-house): در این سیستم‌ها که سیستم‌های on-premise یا self-hosted نیز نامیده می‌شوند، یک خط مجازی VoIP (همانند یک حساب کاربری در یک پلتفرم اینترنتی) در اختیار هر کدام از پرسنل قرار می‌گیرد. کامپیوتر سرور در سازمان قرار دارد و نقش سانترال یا مرکز تلفن را ایفا می‌کند. هر تماس ورودی چه از سوی کارکنان دیگر و چه از سوی ارباب رجوعان یا مشتریان، پس از دریافت توسط سرور، به شماره‌ی خط VoIP مورد نظر وصل می‌شود.
  • سیستم‌های VoIP ابری: سیستم‌های VoIP ابری یکی از سیستم های تلفنی برای دورکاری هستند که شباهت زیادی به سیستم‌های درون‌سازمانی دارند. تفاوت سیستم‌های ابری با سیستم‌های درون‌سازمانی این است که سرور در سازمان قرار ندارد و خدمات ابری توسط یک شرکت ارتباطی به سازمان ارائه می‌شود و سازمان باید تعرفه‌های این خدمات را پرداخت نماید. سیستم‌های ابری در مقایسه با سیستم‌های درون‌سازمانی مزایا و امکانات بیشتری دارند ولی ایمنی آن‌ها در مقابل شنود، آن‌ها از سیستم‌های درون‌سازمانی پایین‌تر است.
  • سیستم‌های VoIP نرم‌افزاری: امروزه همه‌ی ما از این سیستم‌ها استفاده میکنیم. پلتفرم‌هایی مثل اسکایپ، زوم و … که امکان مکالمه‌ی آنلاین را فرآهم می‌آورند، در واقع نوعی سرویس VoIP ابری رایگان به ما ارائه می‌دهند. البته به دلیل قرار داشتن سرورهای این پلتفرم‌ها در خارج از کشور، کیفیت مکالمه با این سیستم‌ها در مقایسه با سیستم‌هایی که توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات VoIP در کشور ارائه می‌شوند، نسبتا پایین‌تر است.

مطالب مرتبط: مشاهده آگهی های استخدام تهران و شهرستان ها

جمع‌بندی

دورکاری نوعی شیوه‌ی همکاری است که در آن، پرسنل با استفاده از ابزارهای ارتباط از راه دور مثل تلفن و اینترنت، با هم دیگر و با ارباب‌رجوعان و مشتریان در ارتباط هستند و کارهای سازمان را پیش می‌برند. این شیوه‌ی همکاری مزایای بسیار متعددی هم برای سازمان‌ها و هم برای پرسنل دارد.

امروزه ابزارهای ارتباطی متعددی توسعه پیدا کرد‌ه‌اند که می‌توان از آن‌ها برای کار در منزل استفاده کرد. یکی از این ابزارها، سیستم‌های تلفنی هستند. امروزه سیستم‌های VoIP که از اینترنت برای ارتباط استفاده می‌کنند، امکان دورکار کردن پرسنل برای بسیاری از سازمان‌ها را فرآهم آورده‌اند.

امروزه، سیستم‌های VoIP شامل انواع درون سازمانی، انواع ابری و انواع نرم‌افزاری، کامل‌ترین سیستم های تلفنی برای دورکاری هستند که با امکانات متعدد خود، امکان دورکار کردن پرسنل را برای سازمان‌ها فرآهم آورده‌اند.

منبع

dpc Technology

نویسنده

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه