ایدا لاولیس، نخستین برنامه نویس تاریخ

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 2دقیقه
ایدا لاولیس، نخستین برنامه نویس تاریخ

ایدا لاولیس ریاضی‌دان و نویسنده‌ی انگلیسی بود که عمده‌ی شهرتش به دلیل همکاری با چارلز ببیج در توسعه‌ی کامپیوتر مشهور همه‌کاره‌ی این دانشمند یعنی موتور تحلیلی است که او را به اولین برنامه‌نویس تاریخ تبدیل کرد. چارلز ببیج، دانشمند، ریاضی‌دان، فیلسوف، مخترع و مهندس مکانیکی است که برای اولین بار، طرح مفهومی یک کامپیوتر قابل برنامه‌ریزی را ارائه کرد و لقب‌های پدر محاسبات و یا پدر کامپیوتر را گرفت. او مخترع اولین کامپیوتر مکانیکی تاریخ است و طرح‌هایش پایه‌گذار طراحی و ساخت کامپیوترهای الکترونیکی پیشرفته شده است. ایدا اولین کسی بود که متوجه پتانسیل‌های ماشین‌ محاسباتی ببیج، فراتر از محاسبات ساده‌ی ریاضی شد و اولین الگوریتم تاریخ را برای ارتباط با این ماشین تدوین کرد.
ایدا دوران کودکی و سال‌ها بعد همیشه از بیماری رنج می‌برد و در ۱۴ سالگی به بیماری شدید سرخک مبتلا شد و تا حدود دو سال کاملا بستری بود. پس از این دو سال توانست به کمک عصا راه برود.در آن سال‌ها زنان انگلیسی حق ورود به دانشگاه را نداشتند و در نتیجه مادر ایدا که تصمیم داشت دخترش تحصیلات عالی داشته باشد، بهترین اساتید خصوصی را برای او استخدام کرد که البته به دلیل خانواده اشرافی آنها این امر امکان پذیر بود.
زندگی ایدا پس از اولین ملاقات با دانشمند بزرگ چارلز ببیج به کلی تغییر کرد. ایدا در سال‌های بعد به‌صورت مستقل به یادگیری ریاضیات پرداخت و مقاله‌ای از منابرا به زبان فرانسوی را به انگلیسی ترجمه کرد. سپس به توصیه ببیج نظرات خود را به‌صورت یادداشت‌هایی به متن اصلی مقاله منابرا اضافه کرد. در بخش آخر یادداشت های وی الگوریتمی برای اعداد برنولی قرار داشت. به همین دلیل این ریاضی‌دان به‌عنوان اولین برنامه‌نویس تاریخ شناخته می‌شود.بانوی ریاضی‌دان انگلیسی در مطالعات خود، ایرادات ماشین تحلیلی ببیج را نیز توضیح داد. این کشف ایرادات به‌عنوان اولین فرایند دیباگ تاریخ شناخته می‌شوند.
نکته‌ی قابل توجه این که بعضی مورخان نقش لاولیس به‌عنوان اولین برنامه‌نویس تاریخ را رد می‌کنند و معتقدند که این الگوریتم‌ها برای ببیج بوده که منتشر نکرده بوده است که البته باید گفت ایدا نه با برنامه‌ی خود بلکه با شناخت پتانسیل کامپیوترها، تاریخ را تغییر داد.

نویسنده

بدون دیدگاه