نداشتن سابقه کاری؛ معضلی مهم برای نیروی کار جوان

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 7دقیقه
نداشتن سابقه کاری؛ معضلی مهم برای نیروی کار جوان

با توجه به افزایش روزافزون تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، تعداد کارجویان بدون سابقه کاری هر روز بیشتر می‌شود. اما سازمان‌ها چقدر تمایل به جذب نیروی کار به‌ اصطلاح “تازه‌نفس” دارند؟ اگر آگهی‌های استخدامی روی سایت جاب ‌ویژن را به عنوان مرجعی معتبر بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که بیش از 90 درصد آن‌ها داشتن حداقل یک سال سابقه‌ کار را جهت استخدام الزامی می‌دانند. اما این نیروی بدون سابقه کار بالاخره از کجا باید شروع به کار کند؟

استخدام

در این مقاله از سایت کاریابی قصد داریم به بررسی معضل پیدا کردن شغل بدون سابقه کار، راهکارها و نحوه نوشتن رزومه بدون سابقه کاری برای تازه فارغ‌التحصیلان و کارجویان جوان بپردازیم.

نیروی کار جوان و معضل مهم استخدام؛ نداشتن سابقه کاری

نداشتن سابقه کار

استخدام نیرو با چند سال سابقه‌ کاری برای سازمان‌های کوچک و نوپا که بودجه‌ بسیار محدودی دارند و نمی‌توانند در این زمینه ریسک نموده و فردی بی‌تجربه را استخدام کنند، به نوعی توجیه‌پذیر است. چون ممکن است اولین اشتباه در این سازمان‌ها منجر به نابودی آن‌ها شود. اما از سازمان‌های بزرگ که اتفاقا در زمینه منابع انسانی هزینه‌های زیادی هم می‌کنند، می‌توان انتظار داشت که بخشی از نیروهای خود را از میان تازه فارغ‌التحصیلان جذب کنند.

مشابه کاری که سازمان‌های بزرگی چون یونیلیور، ایرانسل، بی‌ای‌تی، بِل، رهنما، سحاب پرداز و… می‌کنند. این سازمان‌ها با جذب نیروی بی‌تجربه و پرورش آن‌ها از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی در سیستم خود، هم به نوعی راه را برای افراد بدون سابقه کار باز می‌کنند و هم آن‌ها را متناسب با فرهنگ سازمانی خود رشد می‌دهند. این امر موجب می‌شود فرد در آن سیستم سلسله مراتب را طی کند و نفع زیادی را در بلندمدت به سازمان برساند.

با این وجود، همچنان برخی سازمان‌های بزرگ معیار اصلی خود برای استخدام را داشتن سابقه کاری در نظر می‌گیرند. از طرفی با گسترش راه‌های یادگیری مهارت‌ها و نرم‌افزارها، افراد بسیاری هستند که مهارت‌های لازم برای تصدی سمت در سازمان‌ها را دارند، اما قربانی نداشتن سابقه کار می‌شوند.

می‌توان گفت لازم است فرآیند استخدام در بسیاری از سازمان‌های کشور مورد بازنگری قرار بگیرد و اهمیت و وزن پارامترهای مختلف برای استخدام شدن تغییر کند. در غیر این صورت چرخه معیوب نداشتن سابقه کار برای بسیاری از افراد تا مدت‌ها ادامه پیدا می‌کند. مگر آنکه آن‌ها با داشتن رابطه و افراد معرف بتوانند مشغول به کار شوند.

با این وجود، راهکارهایی وجود دارد که کارجویان می‌توانند با به‌کارگیری آن‌ها شانس استخدام در موقعیت شغلی دلخواهشان بدون داشتن سابقه کار را افزایش بدهند که در ادامه این مقاله بررسی می‌کنیم. همچنین می‌توانید مقاله «هفت‌خوان جستجوی کار و مراحل استخدام در یک نگاه!» را برای آشنایی بیشتر با فرآیند کاریابی و استخدام، در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

چگونه بدون داشتن تجربه، کار پیدا کنیم؟

پیدا کردن کار بدون تجربه

فقدان تجربه و سابقه کاری به این معنی نیست که نمی‌توانید شغلی پیدا کرده و استخدام شوید. این موضوع فقط به این معنی است که شما باید به طور استراتژیک و با برنامه به جستجوی شغل بپردازید. هشت نکته زیر می‌تواند به شما در پیدا کردن کار کمک کند.

1. به دنبال موقعیت‌های شغلی ابتدایی باشید

مشاغل ابتدایی (Entry Level)، اولین موقعیت‌های کاری در یک مسیر شغلی هستند. سطح حرفه‌ای بودن مشاغل به سه دسته ابتدایی یا ورودی (Entry Level) کارشناس (junior) و کارشناس ارشد (senior) دسته‌بندی می‌شود. نیروی جونیور در واقع فردی است که کمی تجربه کاری کسب کرده است، اما در بسیاری شرکت‌ها، نیروی ورودی (بدون سابقه کار) و جونیور یکی در نظر گرفته می‌شوند. در مقابل، موقعیت‌های شغلی سنیور مانند استخدام گرافیست ارشد، نیاز به سابقه کاری زیادی دارند. در نتیجه، تمرکز خود را روی پیدا کردن موقعیت‌های سطح ابتدایی و جونیور بگذارید. همچنین، به دنبال آگهی‌های استخدام کارآموز باشید یا برای شرکت‌های مورد نظرتان ایمیلی مبنی بر درخواست کارآموزی ارسال کنید. با گذراندن یک دوره کارآموزی علاوه بر اینکه تجربه عملی کسب می‌کنید، شانس استخدام خود در موقعیت شغلی دلخواهتان را نیز افزایش می‌دهید.

مطلب مرتبط: راهنمای استخدام؛ شغل مناسب خود را پیدا کنید و آن را به دست آوردید!

2. رزومه خود را آماده کنید

رزومه کاری شما سندی برای نشان دادن مهارت‌ها و توانایی‌هایتان به کارفرما است. اما، همه کارفرمایان به مهارت‌ها، تجربه یا صلاحیت‌های یکسانی نیاز ندارند، حتی در موقعیت‌های شغلی مشابه، نیازهای مهارتی و تخصصی در شرکت‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. در نتیجه، مهم است که رزومه خود را برای هر موقعیت خاصی که برای آن درخواست ارسال می‌کنید آماده کرده تا شانس خود را برای دعوت شدن به جلسه مصاحبه افزایش دهید.

برای نوشتن رزومه مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یک رزومه اصلی با سابقه کاری (تجربیات)، صلاحیت‌ها و مهارت‌هایی که احساس می‌کنید برای موقعیت شغلی مورد نظرتان اهمیت دارند، ایجاد کنید.
  • بعد از اینکه موقعیت‌های شغلی مورد علاقه خود را شناسایی کردید، شرح هر آگهی شغلی را بخوانید و مهارت‌ها، تجربیات و صلاحیت‌هایی را که با موارد درج شده در رزومه‌تان مطابقت دارند، برجسته کنید.
  • رزومه نهایی خود را برای هر موقعیت شغلی با برجسته کردن مهارت‌ها و تجربیات خاصی که در شرح آگهی‌های شغلی مربوطه روی آن‌ها تأکید شده است، تنظیم کنید.
  • رزومه خود را برای هر موقعیت شغلی مجددا ویرایش و ارسال کنید.

برای آشنایی بیشتر با نحوه رزومه نویسی استاندارد، می‌توانید نمونه رزومه های آماده را مشاهده کرده و یا از ابزار رزومه ساز آنلاین سایت‌های استخدام و کاریابی مثل جاب ویژن استفاده کنید.

3. روی مهارت‌های مرتبط خود تاکید کنید

همه ما تجربیاتی در زندگی و دوران تحصیل خود به دست آورده‌ایم که به رشد و توسعه مهارت‌های مختلفی در ما کمک کرده است. اگر در یک دوره آموزشی خاصی شرکت کرده و مهارت‌هایی به دست آورده‌اید و همچنین مهارت‌های نرم (بین فردی) دارید که می‌تواند در موقعیت شغلی مورد نظرتان به شما کمک کنند، آن‌ها را در رزومه خود درج کنید. از مهارت‌های سخت (فنی) مانند کدنویسی گرفته تا مهارت‌های نرم (بین فردی) مانند مهارت‌های ارتباطی، حل مسئله و توانایی کار تیمی، همه مواردی هستند که می‌توانید در رزومه خود وارد کنید.

زمانی که سابقه کاری ندارید، برجسته کردن مهارت‌های مرتبط راه خوبی برای نشان دادن توانایی‌ها و ارزش شما به عنوان یک نیروی کار به کارفرما و پیدا کردن کار مورد نظرتان است.

4. تحصیلات و کارهای فوق برنامه خود را در رزومه درج کنید

داشتن تجربه کاری تنها چیزی نیست که شما را برای یک شغل آماده می‌کند، بلکه تحصیلات و فعالیت‌های فوق‌ برنامه نیز تاثیر زیادی در ایجاد آمادگی برای انجام کار دارند.

اگر تجربه کاری مرتبط ندارید، بر مهارت‌هایی که در طول تحصیل یا انجام کارهای فوق برنامه به دست آورده‌اید، تأکید کنید. به عنوان مثال، شخصی که برای موقعیت طراحی UX سطح مقدماتی درخواست ارسال می‌کند، می‌تواند بر مهارت‌های خاصی که در دوره‌های طراحی‌محور که در مقطع کارشناسی گذرانده‌ است، تأکید کند.

5. با کارآموزی، داوطلب شدن یا راه‌اندازی کار شخصی، تجربه کسب کنید

تنها راه کسب تجربه، استخدام شدن در یک شرکت نیست. کارآموزی یا داوطلب شدن در یک سازمان و همچنین تلاش برای راه‌اندازی یک کار شخصی (حتی کاری مثل راه‌اندازی و مدیریت یک وبلاگ) می‌تواند به شما در کسب تجربه و آماده شدن برای فضای کاری کمک کند.

از طریق دوره‌های کارآموزی و انجام امور داوطلبانه، می‌توانید درک بیشتری از شغل مورد علاقه‌تان پیدا کرده و شناخت درستی از وظایف روزمره آن به دست آورید. در عین حال، می‌توانید سوابق کارآموزی و کارهای داوطلبانه را به عنوان سابقه کاری در رزومه خود درج کنید.

به عنوان مثال، اگر به مدیریت شبکه‌های اجتماعی علاقه دارید، می‌توانید در یک استارتاپ کارآموزی کرده تا تجربه عملی در مدیریت شبکه‌های اجتماعی یک کسب و کار به دست بیاورید. با این کار همچنین نمونه کار عملی خواهید داشت که توانایی‌های شما را به نمایش می‌گذارد و شانس استخدامتان را افزایش می‌دهد.

همچنین می‌توانید از کارفرما گواهی سابقه کار دریافت کرده و آن را به رزومه خود پیوست کنید. گواهی سابقه کاری سندی است که از طرف شرکت برای تایید دوران فعالیت شما صادر می‌شود. اگر در رشته‌های مهندسی تحصیل کرده‌اید، برای فعالیت در این زمینه، نیاز به دریافت پروانه اشتغال به کار از سازمان نظام مهندسی (برای مهندسین جدیدالورود) دارید. با جستجوی آنلاین “نمونه نامه سابقه کاری” می‌توانید با محتویات این سند بیشتر آشنا شوید.

6. شبکه‌سازی کنید

افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستید، می‌توانند در به دست آوردن موقعیت‌های شغلی مورد علاقه‌تان به شما کمک کنند. بنابراین شبکه‌سازی با افراد مختلف و تاثیرگذار برای شما اهمیت زیادی دارد.

مطالعه‌ای که در سال 2018 توسط شرکت مشاوره منابع انسانی Randstad USA انجام شد، نشان داد که اگرچه گروه‌های سنی مختلف تمایل دارند از کانال‌های مختلفی برای یافتن فرصت‌های شغلی استفاده کنند، اما افراد در هر سنی تایید کرده‌اند که شبکه‌سازی برای آن‌ها تاثیر زیادی در یافتن شغل داشته است.

چه در حال حاضر با افراد مناسبی در ارتباط بوده و شبکه حرفه‌ای خود را ساخته‌اید و چه نه، باید عادت کنید که برای ایجاد و پرورش روابط با افراد مختلف در مسیر حرفه‌ای خود وقت بگذارید. برخی از راه‌های متداول برای برقراری ارتباط با افراد مرتبط با حوزه شغلی مورد علاقه‌تان عبارتند از:

  • شرکت در رویدادهای مرتبط با حوزه مورد نظر
  • ارتباط مستقیم با شرکت‌های مرتبط
  • گسترش ارتباطات آنلاین و حضوری با افراد فعال در صنعت (افراد تازه کار و افراد حرفه‌ای)

7. در دوره‌های آموزشی شرکت کنید

یک راه دیگر برای ایجاد و تقویت مهارت‌های کاربردی، ادامه تحصیل، گذراندن دوره‌های آموزشی و دریافت گواهینامه حرفه‌ای در رشته مرتبط با حوزه مورد علاقه‌تان است.

امروزه گزینه‌های زیادی برای توسعه مهارت‌های مختلف وجود دارد. علاوه بر ادامه تحصیل در دانشگاه، می‌توانید در دوره‌های آموزشی پروژه محور و عملی شرکت کنید که شما را برای ورود به بازار کار آماده می‌کنند. همچنین مدرک و گواهینامه برخی از آموزشگاه‌ها اعتبار بین‌المللی داشته و می‌توانید با وجود نداشتن سابقه کاری، روی اعتبار مدرک خود برای شروع کار در خارج از کشور حساب کنید.

بسیاری از سایت‌های آموزشی معتبر نیز وجود دارند که دوره‌های آنلاین و حرفه‌ای در حوزه‌های مختلف را با همکاری دانشگاه‌های معتبر جهان ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، کورسرا (Coursera) با بیش از 170 سازمان و دانشگاه معتبر جهان برای ارائه بیش از 7000 دوره در سطح جهانی و پروژه‌های عملی همکاری دارد و مدرک معتبر ارائه می‌دهد. حتی می‌توانید از دانشگاه‌های درجه یک جهانی مانند دانشگاه پنسیلوانیا به صورت آنلاین مدرک دریافت کنید. اگر قصد مهاجرت به کانادا، آلمان، فرانسه و… را دارید، داشتن مدرک دوره از کورسرا می‌تواند در پیدا کردن موقعیت‌های شغلی و افزایش شانس استخدام بدون سابقه کار به شما کمک کند.

مطلب مرتبط: کدام رشته‌های تحصیلی بازار کار بهتری دارند؟

8. به تلاش کردن ادامه بدهید و ناامید نشوید

به تلاش کردن ادامه بدهید

فرآیند پیدا کردن شغل برای افراد مختلف متفاوت است. در حالی که برخی ممکن است ظرف چند هفته شغل پیدا کنند، پیدا کردن کار برای برخی دیگر از افراد ممکن است چندین ماه طول بکشد. نتایج یک مطالعه در سال 2018 نشان می‌دهد که میانگین زمان لازم برای یافتن شغل بیش از پنج ماه است، اما در برخی موارد، این زمان می‌تواند حتی بیشتر هم باشد، خصوصا اگر سابقه کاری نداشته باشید.

عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند بر فرآیند و زمان جستجوی شغل تأثیر بگذارد، بنابراین اگر بیش از حد انتظارتان طول کشید، ناامید نشوید. بدون شک شما می‌توانید شغل مورد علاقه‌تان را پیدا کنید. با این حال، داشتن برنامه و استراتژی را دست کم نگیرید. به عنوان مثال، شاید باید زمان بیشتری را صرف رشد شبکه شخصی خود کنید. یا ممکن است گذراندن یک دوره کارآموزی یا دوره آموزشی در سریع‌تر پیدا کردن شغل دلخواهتان به شما کمک کند.

جمع‌بندی

پیدا کردن شغل و استخدام شدن برای کارجویان جوان بدون سابقه کاری یک معضل مهم است. در آگهی‌های استخدامی اغلب شرکت‌ها داشتن حداقل یک سال سابقه کار، به عنوان یکی از شروط استخدامی ذکر شده است و این موضوع کاریابی را برای تازه فارغ‌التحصیلان بسیار سخت می‌کند. در این مقاله به ارائه راهکارهایی برای ورود راحت‌تر کارجویان جوان و بدون تجربه کاری به بازار کار پرداخته و نحوه نوشتن سوابق کاری در رزومه برای این افراد را بررسی کردیم.

نویسنده

بدون دیدگاه