چگونه بخش «درباره من» در رزومه را بنویسیم؟

نوشته شده توسط مهدی نعمتی
زمان مطالعه: 8دقیقه
چگونه بخش «درباره من» در رزومه را بنویسیم؟

نوشتن نمونه رزومه کاری برای ارسال به آگهی‌های استخدامی، اولین و مهم‌ترین اقدام جدی افراد جویای کار برای کاریابی است. بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی علی‌رغم داشتن مدارک تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری، مدت‌زمان زیادی را برای پیدا کردن یک شغل مناسب صرف می‌کنند. یکی از دلایل این موضوع، عدم توجه به مهارت‌های رزومه نویسی و عدم اختصاص قسمت درباره من در رزومه کاری است.

رزومه ساز

ازآنجایی‌که رزومه کاری را می‌توان تنها فرصت شما برای جلب نظر کارفرما دانست، باید به‌خوبی با نحوه نوشتن بخش‌های مختلف رزومه آشنا باشید. تنها در این صورت است که می‌توانید به کاریابی سریع و راحت امیدوار باشید؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم قبل از نوشتن متن رزومه کاری گرافیست، کارمند اداری، مهندس برق یا هر نوع رزومه کاری دیگری، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

چرا باید به نحوه نوشتن رزومه کاری توجه کنید؟

ضرورت توجه به نحوه نوشتن رزومه کاری

تصور کنید دارای یک جعبه‌ابزاری هستید که تقریبا هر نوع ابزار جدید و کاربردی را در آن نگهداری می‌کنید. بااین‌حال نحوه چیدمان ابزار در این جعبه کاملا بدون نظم و آشفته است. تا چه اندازه احتمال می‌دهید دیگران برای استفاده از این جعبه، از خود علاقه و تمایل کافی را نشان بدهند؟ شما می‌توانید رزومه کاری را همانند یک جعبه‌ابزار مخصوص، برای نگهداری و یادداشت مشخصات فردی و مهارت‌های خود تصور کنید.

شما با مراجعه به یک سایت رزومه ساز و با استفاده از یک رزومه ساز آنلاین، می‌توانید تمام مهارت‌ها و ویژگی‌های خود را در رزومه کاری ثبت ‌کنید. هراندازه نحوه نوشتن رزومه کاری شما حرفه‌ای‌تر و با رعایت استانداردهای مشخص باشد، شانس کاریابی برای شما افزایش خواهد یافت. به شکلی که می‌توان گفت کارفرمایان، تمایل بیشتری برای خواندن رزومه‌های خوانا و شکیل از خود نشان می‌دهند.

درنتیجه جای هیچ‌گونه تعجب نیست اگر علا رغم داشتن مهارت‌های شغلی و سوابق کاری زیاد، نتوانید با یک رزومه کاری نامناسب در شرکت موردنظر خود استخدام شوید. امروزه یک نمونه رزومه کاری نه‌تنها باید برای کارفرمایان و مسئولان منابع انسانی شرکت‌ها خوانا و باکیفیت باشد، بلکه کارجویان باید رزومه خود را برای سیستم‌های ردیابی متقاضیان شغلی هم بهینه و خوانا نمایند.

بدون توجه به مهارت‌های رزومه نویسی این احتمال وجود دارد که حتی رزومه کاری شما، به‌وسیله این سیستم‌ها خوانده نشود. درنتیجه باوجود داشتن مهارت‌ها و شرایط استخدامی کارفرما، فرصت طلایی استخدام در فرصت شغلی دلخواه خود را از دست خواهید داد. به همین دلیل در ادامه این مقاله به نحوه نوشتن درباره من در رزومه کاری، به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم در متن رزومه خواهیم پرداخت. برای آشنایی بیشتر با دیگر بخش‌ها و نحوه نوشتن یک رزومه حرفه‌ای می‌توانید مقاله «راهنمای جامع رزومه‌نویسی برای کارجویان» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

منظور از قسمت درباره من در رزومه چیست؟

متن درباره من در رزومه این فرصت را به کارفرمایان خواهد داد تاکمی بیشتر از کارجویان و توانمندی‌های آن‌ها بدانند. درنتیجه ممکن است با افزودن «قسمت درباره من» به رزومه، از سایر متقاضیان شغلی متمایز شده و به‌راحتی به یک مصاحبه شغلی دعوت شوید.

بخش درباره من در نمونه رزومه کاری را می‌توان بخشی کوتاه از متن رزومه کاری دانست که به توصیف شخصی از مهم‌ترین دستاوردها و توانایی‌های فرد کارجو می‌پردازد. قسمت درباره من در متن رزومه کاری باید به شکل خلاصه به این سوال پاسخ دهد که: «چرا باید شما را استخدام کنیم؟».

در ادامه این مقاله به بیان مواردی که باید در متن درباره من موردتوجه قرار گیرند، خواهیم پرداخت. همچنین با ارائه مثال‌هایی کاربردی از متن درباره من در رزومه، به بیان مزایای نوشتن بخش درباره من می‌پردازیم؛ اما پیش از پرداختن به این قسمت از رزومه کاری، بهتر است ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که: «در رزومه چه بنویسیم؟».

در رزومه چه بنویسیم؟

در رزومه چه بنویسیم

یکی از دغدغه‌های کارجویان، نوشتن رزومه‌ای مناسب برای فرصت‌‌های شغلی است؛ اما یک رزومه استاندارد و مناسب دارای چه مشخصاتی است؟ برای نگارش یک رزومه استاندارد باید به این نکته توجه کنید که یک نمونه رزومه کاری، از بخش‌های جداگانه‌ای تشکیل شده است. بخش‌های یک رزومه کاری استاندارد عبارت‌اند از:

  • بخش مربوط به نام و اطلاعات تماس
  • خلاصه رزومه
  • تجربه کاری
  • سوابق تحصیلی
  • مهارت‌ها
  • جوایز، دستاوردها، افتخارات و علایق شخصی

معمولا در اغلب رزومه‌های کاری بخش «جوایز، دستاوردها، افتخارات و علایق شخصی»، به‌عنوان بخش اختیاری در رزومه در نظر گرفته می‌شود. همچنین در فرمت رزومه کاری ممکن است ترتیب نوشتن بخش‌هایی مانند تجربه کاری، سوابق تحصیلی و مهارت‌ها با توجه به مشخصات و ویژگی‌های فرد، با تغییراتی همراه باشد.

مطلب مرتبط: نحوه نوشتن رزومه فریلنسری

نحوه نوشتن درباره من در رزومه

اگرچه بخش درباره من در یک رزومه بخش کوتاهی محسوب می‌شود، اما همین بخش از رزومه خود دارای قسمت‌های مختلفی است. برای اینکه رزومه‌ای استاندارد بنویسیم، باید به نحوه نوشتن هریک از بخش‌های رزومه ازجمله بخش درباره من در نمونه رزومه کاری توجه کنیم. به همین دلیل در ادامه این بخش به معرفی بخش‌های مختلفی که در قسمت درباره من باید قرار داده شوند، خواهیم پرداخت.

ذکر این نکته ضروری است که بخش درباره من در رزومه انگلیسی و فارسی، می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد. معمولا با استفاده از یک رزومه ساز آنلاین و رایگان، می‌توانید به‌راحتی بخش درباره من را در نمونه رزومه کاری مهندس برق، گرافیست، کارشناس روانشناسی و دیگر مشاغل ایجاد کنید.

همچنین بخش درباره من می‌تواند علاوه بر رزومه کاری، در کاورلتر و صفحه رسمی شما در شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین قرار داده شود. شما می‌توانید ساختار قسمت درباره من در متن رزومه کاری را برای کاورلتر و لینکدین هم مورداستفاده قرار دهید. تنها تفاوت این است که بخش درباره من در کاورلتر و لینکدین، می‌تواند طولانی‌تر و دارای جزئیات بیشتری باشد.

عنوان شغلی

یکی از موضوعات مهمی که در قسمت درباره من در متن رزومه کاری باید موردتوجه قرار گیرد، عنوان شغلی فرد کارجو است. برای اینکه بخش درباره من را بنویسیم، باید ابتدا عنوان شغل فعلی خود را ذکر کنیم. این عنوان شغلی می‌تواند به‌سرعت به خواننده «متن درباره من» این پیام را منتقل کند که شما، در چه سطحی از تجربه کاری و دارای کدام جایگاه شغلی هستید.

مهارت‌ها و دستاوردهای مرتبط

یکی از مواردی که باید در بخش درباره من به آن اشاره شود، مهارت‌ها و دستاوردهای شما هستند. با اشاره نمودن به مهارت‌های شغلی مرتبط با موقعیت استخدامی، می‌توانید نقاط قوت خود را در متن رزومه کاری برجسته نمایید.

یکی از بهترین روش‌هایی که می‌توانید نقاط قوت خود را در رزومه برجسته کنید، ذکر مثالی از دستاوردهای شغلی در بخش درباره من در یک رزومه کاری است. بابیان یک مثال، می‌توانید مهم‌ترین مهارت‌های فردی و شغلی خود را به کارفرما نشان بدهید.

اهداف شغلی در متن درباره من در رزومه کاری

یکی از موضوعات مهمی که معمولا باید در انتهای متن درباره من به آن بپردازید، هدف شما از نوشتن و ارسال رزومه است. شما می‌توانید در بخش درباره من، به اهداف کاری کوتاه‌مدت و بلندمدت خود اشاره کنید.

مزایای بخش درباره من در رزومه

مزایای بخش درباره من در رزومه

احتمالا تاکنون به برخی از مزیت‌هایی که برای قرار دادن قسمت درباره من در یک رزومه استاندارد وجود دارد، پی برده‌اید. در حقیقت اختصاص قسمتی از رزومه به بیان توصیف شخصی با چارچوب‌های مورداشاره در بخش قبل، می‌تواند مهارت‌ها و دستاوردهای شما را برجسته نماید.

همین موضوع موجب می‌شود تا رزومه کاری شما در بین سایر رزومه‌های ارسالی، بیشتر موردتوجه کارفرمایان قرار بگیرد. این در حالی است که اختصاص قسمتی از رزومه به بخش درباره من، دارای مزایای دیگری برای کارجویان خواهد بود. در ادامه به این مزایا اشاره خواهیم کرد.

بخش درباره من چکیده‌ای از رزومه شما است

یکی از ویژگی‌های متن درباره من در رزومه کاری این است که این بخش از رزومه، مهم‌ترین اطلاعات موجود در رزومه را به خواننده نشان می‌دهد. اگر مسئول منابع انسانی، کارمند اداری یا فرد مسئول در فرآیند استخدام زمان کافی را برای مطالعه تمام قسمت‌های رزومه در اختیار نداشته باشد، بخش درباره من این فرصت را به شما می‌دهد تا به‌سرعت خود را از سایر رقبای استخدامی متمایز کنید.

برند سازی

یکی دیگر از مزیت‌هایی که برای نوشتن بخش درباره من در متن رزومه کاری موردتوجه است، هویت‌بخشی به رزومه کاری است. شما با اختصاص بخشی با ‌عنوان «درباره من» و بیان برخی از مهارت‌های موجود در رزومه، هویتی مستقل به رزومه کاری خود می‌دهید. در حقیقت بابیان نقاط قوت خود در بخش درباره من در نمونه رزومه کاری، تصویری دلخواه از خود را در معرض دید کارفرما قرار می‌دهید.

مطلب مرتبط: نکات مهم برای نوشتن رزومه برنامه نویس

امکان کمی سازی سوابق حرفه‌ای

یکی از بهترین بخش‌ها برای برجسته نمودن تجربیات کاری در رزومه، بخش درباره من است. شما می‌توانید دستاوردهای شغلی خود را به شکلی قابل‌اندازه‌گیری در بخش درباره من بیان نمایید.

نکات مهم برای نوشتن قسمت درباره من در رزومه

نکات مهم برای نوشتن قسمت درباره من

برای اینکه بتوانیم بخش درباره من در نمونه رزومه کاری خود را به شکلی تأثیرگذار بنویسیم، باید به نکاتی که در این رابطه وجود دارد توجه کنیم. بهتر است پیش از نوشتن بخش درباره من، جایگاه شغلی خود را کاملا دقیق و واضح مشخص کنید.

اغلب کارجویان، عنوان شغل کنونی خود را در متن درباره من ذکر می‌کنند؛ اما شما می‌توانید از عبارات توصیفی مانند «گرافیست تازه‌کار» یا «فارغ‌التحصیل رشته روانشناسی»، در این بخش استفاده کنید. از دیگر نکات موردتوجه در هنگام نوشتن بخش درباره من این است که حتما، مواردی را که تمایل دارید به شکل برجسته در رزومه ذکر شوند توصیف کنید.

در حقیقت باید به مواردی در این بخش اشاره شود که می‌توانند شما را به‌عنوان بهترین متقاضی استخدامی، در نزد کارفرما معرفی نمایند. با ذکر موارد بسیار مهم در قسمت درباره من، می‌توانید خود را از سایر داوطلبان استخدامی متمایز کنید. همچنین با برجسته نمودن موارد زیر در بخش درباره من، می‌توانید نهایت استفاده را از این بخش از رزومه داشته باشید:

  • مهارت‌های کلیدی
  • تجربه کاری مرتبط
  • مهم‌ترین دستاوردهای شغلی
  • دلیل علاقه شما به حوزه کاری شرکت

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که در هنگام نوشتن بخش درباره من در رزومه کاری باید به آن توجه کنید، نحوه نوشتن اهداف شغلی است. اهداف شغلی خود را به شکلی در این بخش از رزومه کاری بیان کنید که این اهداف، کاملا در ارتباط با فرصت استخدامی موردنظر شما باشند. برخی دیگر از نکات مهمی که باید در هنگام نوشتن بخش درباره من در یک رزومه کاری، موردتوجه قرار دهید عبارت‌اند از:

  • در یک پاراگراف و به شکل مختصر و کوتاه بنویسید.
  • صادق باشید.
  • به علائم نگارشی و املای درست کلمات توجه کنید.
  • بخش درباره من را به‌روزرسانی کنید.
  • از کلمات مورداستفاده در متن آگهی استخدامی، برای نوشتن این بخش از رزومه خود استفاده کنید.

چند مثال برای نوشتن درباره من در رزومه

چند مثال برای نوشتن درباره من

در این بخش با ذکر چند نمونه توصیف خلاصه در رزومه، در خدمت شما کارجویان عزیز هستیم. به شکلی که بامطالعه مثال‌های موجود از نمونه درباره من در ادامه این بخش و با توجه به مهارت‌ها و سوابق حرفه‌ای خود، می‌توانید برای مشاغل مختلف مانند کارشناس روانشناسی، گرافیست، مهندس برق، کارمند اداری و کارشناس منابع انسانی، یک نمونه رزومه استاندارد و مناسب بنویسید.

نمونه درباره من در رزومه کارشناس خدمات مشتریان

فردی علاقه‌مند به ایجاد تعامل سازنده با سایرین هستم. دارای حداقل 2 سال تجربه کاری در حوزه خدمات مشتریان، در صنعت لوازم‌خانگی هستم. مهارت‌های بین فردی قوی دارم که نتیجه آن، ایجاد رضایت در مشتریان و کسب لوح تقدیر از مدیرعامل شرکت سابق بوده است. مهارت‌های فردی و خلاقیت‌های اینجانب موجب حل مسالمت‌آمیز مسائل و شکایات مشتریان گردید. هم‌اکنون به دنبال موقعیت شغلی سرپرست تیم خدمات مشتریان، در جهت پیشرفت شغلی خود هستم.

نمونه متن درباره من برای فرصت شغلی مدیر فروش

سرپرست فروش با بیش از 5 سال سابقه کار مرتبط در حوزه فروش هستم. اینجانب توانسته‌ام با ارائه و معرفی دوره‌های آموزشی به کارشناسان فروش، بهره‌وری کارکنان را تا 30 درصد بهبود بخشم. همچنین نظارت‌های اینجانب در حوزه فروش منطقه‌ای، منجر به دستیابی زودهنگام به اهداف فروش شده است. در حال حاضر به دنبال استخدام شدن در فرصت شغلی مدیر فروش هستم.

نمونه توصیف شخصی کوتاه در رزومه کارشناس تولید محتوا

محتوا نویس حرفه‌ای با بیش از 3 سال سابقه کاری در حوزه تولید محتوای سئو ‌محور، جذاب و تعاملی درزمینه‌های مختلف مانند صنعت اسباب‌بازی، صنایع‌دستی، مهاجرت، موبایل و لوازم‌خانگی، صنایع غذایی، کاریابی و استخدام. اینجانب با داشتن خلاقیت، روحیه جستجوگری و توانایی نوشتن بیش از 2000 کلمه در روز، دارای بیش از 500 ریپورتاژ آگهی در سایت‌های خبری و معتبر داخلی هستم. هم‌اکنون به دنبال شغلی برای استفاده از مهارت‌های ارتباطی قوی و کار تیمی خود، در جایگاه کارشناس ارشد تولید محتوا هستم.

جمع‌بندی

رزومه کاری را می‌توان مهم‌ترین و موثرترین سند رسمی برای پیدا کردن یک شغل مناسب دانست. یک رزومه کاری دارای بخش‌های مختلفی است. یکی از بخش‌های رزومه کاری که می‌تواند در هنگام رزومه نویسی موردتوجه افراد جویای کار قرار بگیرد، بخشی با نام «درباره من» است.

با اختصاص یک توصیف شخصی کوتاه در رزومه کاری، کارجویان می‌توانند مهم‌ترین مهارت‌ها و دستاوردهای خود را در چند جمله کوتاه به مسئول منابع انسانی شرکت معرفی نمایند. به دلیل مزایای متعددی که نوشتن بخش درباره من در متن رزومه دارد، در این مقاله به نحوه نوشتن درباره من در رزومه و نکات مرتبط با آن پرداختیم. همچنین با ذکر چند مثال برای نوشتن درباره من در رزومه، نمونه توصیف خلاصه در رزومه را برای 3 عنوان شغلی ذکر نمودیم.

نویسنده

  • مهدی نعمتی

    مهدی نعمتی هستم، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی عمران. علاقه‌مندی من به تحقیق و مستندسازی موضوعاتی که یاد گرفته‌ام، از من یک تولیدکننده محتوا ساخته است. همواره از ترجمه مقالات انگلیسی و ارائه مشاوره به دیگران لذت برده‌ام و از اینکه بتوانم سهمی در ارائه محتوای ارزشمند، به‌روز و با اطلاعات درست و دقیق به مخاطب خود داشته باشم، احساس خوبی دارم. شعار من به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا: تنها حرف خوب است که باید مکتوب بماند!

دسته بندی :
رزومه
بدون دیدگاه