نحوه ساخت رزومه در ورد

نوشته شده توسط مهدی نعمتی
زمان مطالعه: 7دقیقه
نحوه ساخت رزومه در ورد

در نگاه اول ممکن است این‌طور به نظر برسد که ساخت رزومه در ورد، کاری بسیار دشوار است. احتمالا برای ساخت رزومه چند فیلم آموزشی را مشاهده کرده‌اید یا در چند سایت مختلف، مطالبی را در این رابطه مطالعه کرده‌اید. جمع‌بندی این مطالب و ساخت یک رزومه حرفه‌ای، ممکن است یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های شما در هنگام پیدا کردن یک شغل مناسب باشد.

رزومه ساز

خبر خوب این است که در این مقاله، مجموعه‌ای از قالب‌ها و فرمت رزومه کاری در ورد را خدمت شما معرفی خواهیم نمود. به شکلی که می‌توانید با انتخاب هر یک از این قالب‌های رزومه، نمونه رزومه در ورد را برای خود شخصی‌سازی کنید. همچنین ضمن آموزش ساخت رزومه حرفه ای در نرم‌افزار ورد، شما را با نحوه ساخت رزومه رایگان به شکلی آسان و سریع آشنا خواهیم نمود. پس با مطالعه این مطلب همراه ما باشید.

آموزش ساخت رزومه در ورد

آموزش ساخت رزومه در ورد

پیش از ظهور رزومه سازها، اغلب کارجویان برای ساخت رزومه رایگان از نرم‌افزار ورد استفاده می‌کردند. اگرچه امروزه رزومه نویسی با استفاده از نرم‌افزار ورد طرفداران زیادی ندارد، اما توانایی ساخت رزومه در نرم افزار ورد می‌تواند بیانگر مهارت و توانایی شما در استفاده از مجموعه نرم‌افزارهای آفیس باشد.

به همین دلیل در این مقاله با آموزش ساخت حرفه ای رزومه در نرم‌افزار ورد (Word)، در خدمت شما کارجویان عزیز هستیم. در بخش آموزش ساخت رزومه با ورد ضمن معرفی چند گام ساده برای ساخت رزومه در نرم افزار ورد، به شما نشان خواهیم داد که چطور می‌توانید از این نرم‌افزار برای ایجاد فرم خام رزومه استفاده کنید.

گام اول: انتخاب قالب مناسب برای ساخت رزومه در ورد

اولین کاری که برای رزومه نویسی و ساخت رزومه در نرم افزار ورد باید انجام دهید این است که نرم‌افزار ورد (Word) را اجرا کنید. برای این کار می‌توانید از منوی استارت در ویندوز، به مجموعه برنامه‌ها (All programs) مراجعه کرده و از بین مجموعه برنامه‌های آفیس (Microsoft Office)، نرم‌افزار ورد را پیداکرده و روی آن کلیک نمایید.

در حقیقت با این کار شما یک سند جدید را در نرم‌افزار ورد (Word) ایجاد کرده‌اید. یکی از ویژگی‌های نرم‌افزار ورد این است که پیش از شروع به کار در محیط این برنامه، شما می‌توانید قالب یا محیط دلخواه خود را در نرم‌افزار ورد تعیین کنید.

برای این منظور کافی است از قسمت منوی برنامه روی گزینه file کلیک کرده و از گزینه new، قالب یا فرم خام رزومه موردنظر خود را انتخاب نمایید. با کلیک روی قالب موردنظر، محیط دلخواه شما برای ساخت رزومه در ورد ایجاد می‌شود.

گام دوم: ایجاد سربرگ برای فرم خام رزومه

یکی از بخش‌های اصلی در فرم رزومه کاری در ورد، سربرگ رزومه است. این بخش می‌تواند مهم‌ترین اطلاعات نمونه رزومه شامل اطلاعات تماس را در خود جای دهد. مواردی که می‌توانید در بخش اطلاعات تماس در سربرگ رزومه قرار دهید عبارت‌اند از:

  • نام و نام خانوادگی
  • شماره تماس
  • ایمیل
  • آدرس محل سکونت (شامل نام کشور و نام شهر)

برخی دیگر از مواردی که می‌توانید به شکل اختیاری در بخش اطلاعات تماس رزومه و در قسمت سربرگ وارد کنید شامل عنوان شغلی و نشانی پروفایل لینکدین یا سایر شبکه‌های اجتماعی شما است. اگر تصور می‌کنید که اضافه نمودن اطلاعات فوق در رزومه انگلیسی یا فارسی موجب ارتقای کیفیت رزومه شما می‌شود، می‌توانید این موارد را هم به نمونه رزومه کاری خود اضافه کنید.

برای این منظور می‌توانید به شکل دستی، این بخش‌ها را به قالب ورد اضافه کرده یا به دنبال یک فرمت رزومه کاری در ورد با بخشی برای قرار دادن مشخصات مورداشاره در بالا باشید. همچنین در ادامه این مقاله جهت ارتقای کیفیت نمونه رزومه در ورد، به برخی دیگر از نکات مرتبط با آموزش ساخت رزومه با ورد اشاره خواهیم کرد.

شما می‌توانید برای آشنایی کلی با نحوه ساخت رزومه و انواع آن مقاله «راهنمای جامع رزومه نویسی برای کارجویان» را مطالعه کنید.

گام سوم: ایجاد بخش خلاصه رزومه در ورد

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باید در هنگام ساخت نمونه رزومه در ورد موردتوجه قرار دهید، بخش خلاصه رزومه است. هدف از ایجاد این بخش در رزومه، ایجاد بیشترین تأثیر مثبت در کارفرما در مدت‌زمانی بسیار کوتاه است. به شکلی که با یک نگاه به رزومه کاری،‌ کارفرما بتواند مهم‌ترین سوابق کاری و دستاوردهای شغلی شما را مشاهده کند.

این بخش در هنگام ساخت رزومه در نرم افزار ورد، معمولا شامل 2 الی 3 جمله است. در اغلب نمونه رزومه‌های حرفه‌ای مانند نمونه رزومه کاری کارشناس hse، مهندس عمران و گرافیست، می‌توانید بخش خلاصه رزومه را پیدا کنید. درنتیجه برای اینکه مانند افراد حرفه‌ای رزومه بسازیم، بهتر است بخش خلاصه رزومه را در قالب word قرار دهیم.

گام چهارم: ایجاد بخش سوابق کاری در قالب ورد

بخش سوابق کاری در قالب ورد

مهم‌ترین بخش در یک نمونه رزومه کاری، بخش مربوط به سوابق کاری است. بسیاری از کارفرمایان، نیروی کاری موردنظر خود را بر اساس اطلاعات موجود در همین بخش از رزومه انتخاب می‌کنند. برای ایجاد بخش سوابق کاری در فرمت رزومه کاری در ورد، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • عنوان و جایگاه شغلی
  • نام و آدرس شرکت
  • تاریخ اشتغال به کار
  • دستاوردها و مسئولیت‌های شغلی

این موضوع که بخش‌های رزومه به چه شکلی در فرم خام رزومه دیده شوند، کاملا به قالب ورد بستگی دارد. برای بیان سوابق کاری، بهتر است در ابتدا به جدیدترین سابقه کاری خود اشاره کنید. سپس می‌توانید بر اساس ترتیب زمانی، به سایر سوابق کاری خود اشاره کنید.

گام پنجم: ایجاد بخش سوابق تحصیلی در ورد

بخش سوابق تحصیلی شامل مواردی مانند نام دانشگاه و محل تحصیل، تاریخ اشتغال به تحصیل و نام مدرک تحصیلی است. با اختصاص قسمت‌های جداگانه به هر دوره تحصیلی در بخش سوابق تحصیلی، می‌توانید تحصیلات خود را به شکلی خواناتر به کارفرما نشان بدهید.

همچنین می‌توانید معدل تحصیلی خود را در این بخش قرار دهید. پیشنهاد می‌کنیم تنها در صورتی به معدل خود در فرم خام رزومه اشاره کنید که دارای معدل بسیار خوبی باشید. همچنین کارجویانی که سوابق کاری زیادی ندارند یا به‌تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اند، می‌توانند بخشی را در قالب رزومه به بیان معدل اختصاص دهند.

مطلب مرتبط: ارسال رزومه غیرمرتبط چه عواقبی دارد؟

گام ششم: اختصاص بخشی برای بیان مهارت‌ها

در هنگام ساخت رزومه در ورد یا ساخت رزومه با پاورپوینت، حتما باید بخشی را برای بیان مهارت‌های فردی و شغلی خود در نظر بگیرید. برای بیان مهارت‌ها در ورد (Word)، حتما از فهرست استفاده کنید. برای ایجاد فهرست در ورد می‌توانید از منوی Home در بخش Paragraph، فهرست دارای اعداد یا نشانه را انتخاب نمایید. در فهرست انتخابی می‌توانید به تعدادی از مهارت‌های نرم و سخت خود اشاره کنید.

گام هفتم:‌ اضافه کردن بخش‌های دلخواه به رزومه

تا اینجا توانسته‌اید بخش‌های اصلی در یک نمونه رزومه را در هنگام ساخت رزومه در ورد ایجاد نمایید. همچنین می‌توانید بخش‌های دیگری را که به شکل اختیاری در فرم خام رزومه بیان می‌شوند، به نمونه رزومه کاری خود اشاره کنید. بخش جوایز و گواهینامه‌ها، کتاب‌ها و مقالات، پروژه‌ها و علاقه‌مندی‌ها، ازجمله بخش‌های دیگری هستند که معمولا در هنگام ساخت رزومه در نرم افزار ورد موردتوجه قرار می‌گیرند.

گام هشتم: تبدیل فایل ورد (Word) به فایل pdf

بهتر است رزومه کاری خود را به شکل یک فایل pdf برای کارفرمایان ارسال نمایید. برای این منظور می‌توانید از نرم‌افزارهای مختلفی مانند برنامه doPDF، جهت تبدیل سند word به pdf استفاده کنید. همچنین می‌توانید از سایت‌هایی که برای تبدیل ورد به pdf وجود دارند، برای تبدیل آنلاین سند word به pdf استفاده کنید.

همچنین در نسخه‌هایی از نرم‌افزار ورد مانند Microsoft Word 2010، امکان تبدیل سند word به pdf وجود دارد. به شکلی که در هنگام ذخیره کردن فایل متنی، می‌توانید سند متنی ایجادشده را با فرمت‌های مختلفی مانند فرمت pdf ذخیره کنید.

نکات آموزش ساخت رزومه با ورد

نکات آموزش ساخت رزومه با ورد

برای ساخت رزومه در ورد باید به فرمت رزومه توجه کنید. رعایت اندازه فونت‌ها، فاصله بین خطوط و قرار دادن تیترهای مناسب در رزومه، ازجمله مواردی هستند که به ایجاد یک قالب استاندارد و خوانا کمک می‌کنند. این نکته را به خاطر داشته باشید که فرمت رزومه کاری در ورد باید به‌گونه‌ای باشد که ضمن ایجاد خوانایی، بین شما و سایر رقبای استخدامی تمایز ایجاد کند.

انتخاب فونت مناسب

در هنگام ساخت رزومه انگلیسی، بهتر است به‌جای فونت Times New Roman که عموما مورداستفاده کارجویان قرار می‌گیرد، از فونت مناسب دیگری استفاده کنید. برخی از فونت‌های مناسب برای نوشتن متن رزومه کاری در ورد عبارت‌اند از:

– Calibri
– Cambria
– Garamond
– Didot
– Georgia
– Helvetica
– Arial
– Book Antiqua
– Trebuchet MS

فاصله بین خطوط

یکی از نکات مثبتی که در قالب ورد وجود دارد این است که هر قالب رزومه، دارای فونت مشخص و فاصله‌گذاری مناسب است. در هنگام ساخت رزومه انگلیسی بهتر است اندازه فاصله 1 یا 1.5 را در بین خطوط رعایت کنید. همچنین بعد از تیترها، بهتر است فاصله بین خطوط را روی double lines تنظیم کنید.

مطلب مرتبط: اینفوگرافی اصول رزومه نویسی؛ آشنایی با بخش‌های رزومه شغلی در یک نگاه

تیترها در هنگام ساخت رزومه در ورد

با انتخاب یکی از قالب‌های موجود در برنامه ورد، نحوه نمایش تیترها به شکل پیش‌فرض مشخص می‌شوند. در هنگام ساخت نمونه رزومه در ورد، بهتر است اندازه فونت تیترها را بیشتر از فونت متن در نظر بگیرید. به‌عنوان‌مثال اگر اندازه فونت متن رزومه 12 است، بهتر است اندازه فونت تیترها 14 یا 16 باشند.

همچنین برای ایجاد تفاوت بین متن رزومه و تیترها، می‌توانید از فونت‌های متفاوت برای متن رزومه و تیترها استفاده کنید. به علاوه می‌توانید نوشته تیترها را به شکل برجسته یا Bold نمایش دهید.

قالب‌های آماده برای ساخت رزومه

قالب‌های آماده برای ساخت رزومه

اگر زمان کافی را برای ساخت رزومه در نرم افزار ورد در اختیار ندارید یا ترجیح می‌دهید به‌جای ساخت رزومه در ورد به دنبال روش راحت‌تری باشید، می‌توانید از قالب‌های آماده برای ساخت رزومه انگلیسی یا فارسی استفاده کنید.

اگرچه با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید قالب‌های آماده‌ نمونه رزومه کاری را در سایت‌های مختلف مشاهده کنید، اما بهتر است به سایتی مراجعه کنید که ضمن ارائه قالب‌های استاندارد رزومه، تنوع خوبی از قالب‌های رزومه را در اختیار شما قرار دهد. در ادامه با معرفی دو منبع مناسب، شما را در ساخت رزومه‌ای استاندارد و حرفه‌ای یاری می‌کنیم.

سایت novoresume

به‌جای ساخت رزومه در ورد می‌توانید از قالب‌های‌ آماده در سایت novoresume استفاده کنید. یکی از ویژگی‌های این سایت، ارائه قالب‌های استاندارد رزومه است. در این سایت شما می‌توانید به فرم خام رزومه بر اساس نوع رزومه کاری مانند رزومه ترکیبی یا رزومه عملکردی، دسترسی داشته باشید.

سایت livecareer

یکی دیگر از سایت‌هایی که امکان ساخت رزومه استاندارد را با استفاده از قالب‌های متنوع برای شما فراهم می‌کند، سایت livecareer است. شما در این سایت می‌توانید فرم خام رزومه برای مشاغل مختلف را پیدا کنید. همچنین برای ساخت کاورلتر، می‌توانید از قالب‌های این سایت استفاده کنید.

ساخت رزومه رایگان

اگرچه برای ساخت رزومه انگلیسی منابع زیادی وجود دارد، اما برخی از این منابع رایگان نیستند. این در حالی است که این منابع، برای ساخت رزومه فارسی توصیه نمی‌شوند. از طرف دیگر ساخت رزومه در ورد برای بسیاری از ما کاری خسته‌کننده و زمان‌بر است. دشواری ایجاد یک قالب مناسب و فرمت رزومه کاری در ورد، از معایب اصلی ساخت رزومه در نرم افزار ورد است.

درنتیجه اگر به دنبال ساخت رزومه در ورد نیستید و قصد دارید علاوه بر رزومه انگلیسی یک رزومه فارسی هم داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از یک رزومه ساز برای ساخت رزومه رایگان استفاده کنید. با استفاده از رزومه ساز جاب ویژن به‌راحتی و تنها در چند دقیقه، می‌توانید رزومه‌ای بسیار حرفه‌ای و دوزبانه برای خود بسازید.

جمع‌بندی

ساخت یک رزومه استاندارد و حرفه‌ای، اولین گام مهم در جهت پیدا کردن یک شغل مناسب است. به همین دلیل ساخت رزومه در نرم افزار ورد، یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از کارجویان است. در این مقاله با آموزش ساخت رزومه حرفه ای در ورد در خدمت شما عزیزان بودیم.

همچنین با معرفی منابعی مفید برای دریافت نمونه رزومه در ورد، مجموعه‌ای از قالب‌های مناسب و آماده را برای ساخت رزومه در ورد به شما معرفی نمودیم. به‌علاوه با معرفی مراحل ساخت رزومه در نرم افزار ورد، شما را با نحوه ساخت رزومه رایگان به شکلی راحت و سریع آشنا نمودیم.

نویسنده

  • مهدی نعمتی

    مهدی نعمتی هستم، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی عمران. علاقه‌مندی من به تحقیق و مستندسازی موضوعاتی که یاد گرفته‌ام، از من یک تولیدکننده محتوا ساخته است. همواره از ترجمه مقالات انگلیسی و ارائه مشاوره به دیگران لذت برده‌ام و از اینکه بتوانم سهمی در ارائه محتوای ارزشمند، به‌روز و با اطلاعات درست و دقیق به مخاطب خود داشته باشم، احساس خوبی دارم. شعار من به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا: تنها حرف خوب است که باید مکتوب بماند!

دسته بندی :
رزومه
بدون دیدگاه