راهنمای استخدام اهواز و معرفی بهترین موقعیت‌های شغلی خوزستان

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
راهنمای استخدام اهواز و معرفی بهترین موقعیت‌های شغلی خوزستان
خوزستان یکی از استان‌های نفت‌خیز کشور است و بخش قابل توجهی از محصولات نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی از این منطقه به دست می‌آید. بازار کار اهواز به عنوان مرکز خوزستان، محل استقرار شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف حفاری و نفتی است که نقش مهمی در اشتغال‌زایی و ایجاد فرصت‌‌های استخدام اهواز داشته‌اند.
استخدام
علاوه بر این، شرکت‌های کشتیرانی، کارخانجات ذوب فلزات و شرکت‌های خصوصی در بخش خدمات نیز موقعیت‌های شغلی فراوانی در شهر اهواز ایجاد کرده‌اند. در این مقاله از سایت استخدام آنلاین جاب ویژن قصد داریم بازار کار و وضعیت اشتغال و بیکاری اهواز را بررسی کنیم و روش جستجوی بهترین فرصت‌های استخدام اهواز را به شما معرفی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

موقعیت جغرافیایی اهواز

اهواز یکی از کلانشهرهای ایران است که در جنوب شرقی کشور و در مرکز شهرستان اهواز قرار گرفته است. طبق سرشماری سال 1395، شهر اهواز حدود 1184788 نفر جمعیت داشته و هشتمین شهر پرجمعیت ایران و چهارمین شهر بزرگ از نظر وسعت محسوب می‌شود. اهواز از سال 1303 تاکنون به عنوان مرکز استان خوزستان شناخته می‌شود. با وجود شرکت‌های نفتی بزرگ و مهمی مثل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت فولاد خوزستان و برخی دیگر از کارخانه‌های مادر کشور، بازار کار اهواز از وضعیت مناسبی برخوردار است.

 بررسی نرخ بیکاری و وضعیت اشتغال اهواز و خوزستان

بر اساس گزارش سال 1396 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، استان خوزستان دارای 1319547 نفر نیروی شاغل و 131925 نفر بیکار است و این موضوع باعث شده این استان از نظر نرخ بیکاری در رتبه سیزدهم کشور قرار بگیرد. نرخ مشارکت اقتصادی این استان 38/5 است که از این لحاظ، تفاوت چندانی با شاخص کشوری (38.9) ندارد. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که خوزستان با توجه به پتانسیل‌های بالا و منابع و امکانات طبیعی موجود می‌تواند سطح مشارکت بسیار بالاتری داشته باشد که متاسفانه هنوز این امر محقق نشده است. وابستگی بازار کار اهواز به حوزه نفت و گاز و تمایل کارجویان به اشتغال در این صنعت و صنایع وابسته و همچنین تمایل مردم به استخدام در مشاغل دولتی باعث شده آن طور که باید و شاید بخش خصوصی مورد توجه قرار نگیرد. همین مساله یکی از دلایل اصلی نرخ پایین مشارکت اقتصادی مردم خوزستان به حساب می‌آید.

همچنین، علیرغم این که یک سوم آب‌های سطحی کشور و 5 رودخانه مهم در استان خوزستان قرار دارند؛ این استان از نظر اشتغال‌زایی در بخش کشاورزی وضعیت چندان مطلوبی ندارد و تنها 20% از جمعیت شاغل استان در بخش کشاورزی فعال هستند.

حتی در بخش صنعت نیز، میزان مشارکت و اشتغال آنطور که انتظار می‌رود نیست و سهم صنعت از اشتغال و استخدام اهواز و خوزستان تنها 29% است. این درصد در حالی است که بسیاری از شرکت‌های معروف ایران و صنایع مادر نفت و گاز و پتروشیمی و فولاد در این استان مستقر هستند.

دلایل افزایش نرخ بیکاری در استان خوزستان

متاسفانه نرخ بیکاری در استان خوزستان، علیرغم پتانسیل‌ها و امکانات طبیعی موجود روندی افزایشی داشته است و نیاز است اقدامات مقتضی برای کاهش بیکاری و افزایش فرصت‌های شغلی استان خوزستان انجام شود.
نرخ بیکاری اهواز

براساس گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برخی از دلایل مهم افزایش نرخ بیکاری در استان خوزستان عبارتند از:

  • از بین رفتن بخش عمده‌ای از مشاغل کشاورزی به خاطر مهاجرت روستاییان به شهرها
  • افزایش تعداد فارغ التحصیلانی که آمادگی یا تمایلی به ورود به بازار کار ندارند
  • افزایش نرخ مشارکت اقتصادی زنان
  • عدم توجه به پتانسیل استان در بخش کشاورزی، بازرگانی و صنایع تبدیلی
  • ناقص بودن و تکمیل نشدن زنجیره فعالیت‌های مرتبط با صنعت نفت و گاز
  • توجه نکردن به صنایع کوچک و متوسط در حوزه پتروشیمی
  • عدم توجه به صنایع دریایی و زیرمجموعه صنایع بندری
  • عدم توجه به صنعت شیلات جنوب و مشاغل مرتبط با آن
  • کامل نبودن زنجیره تولید نیشکر و صنایع جانبی در خوزستان
متاسفانه بخش قابل توجهی از مشاغل و اشتغال‌زایی استان خوزستان به شدت تحت تاثیر صنایع بزرگ و مادر به ویژه در حوزه نفت و گاز است که اغلب دولتی یا شبه دولتی هستند. به این ترتیب، جذب یا تعدیل نیرو توسط هر یک از این صنایع مادر تاثیر مستقیمی بر نرخ مشارکت اقتصادی، اشتغال و بازار کار اهواز و خوزستان خواهد گذاشت.

وضعیت اقتصاد اهواز و خوزستان

استان خوزستان و شهر اهواز، مرکز تولید نفت و گاز در ایران به حساب می‌آیند و فروش تولیدات حاصل از این دو محصول طبیعی، بخش عمده‌ای از درآمد کشور را تشکیل می‌دهد. شهر اهواز، مهم‌ترین حوزه نفتی امروز خوزستان است و بنابراین، حوزه نفت و گاز را میتوان اصلی‌ترین و مهم‌‌ترین منبع درآمد اهواز برشمرد. همچنین بسیاری از صنایع پخش نفت و گاز در خوزستان نیز در این شهر قرار دارند.
رزومه ساز
علیرغم وجود صنایع بزرگ نفت و گاز و شرکتهای بزرگ در شهر اهواز و خوزستان، متاسفانه این استان از نظر اشتغال‌زایی وضعیت مطلوبی ندارد و نرخ بیکاری و مهاجرت در این استان بالاست. همچنین با وجود رودهای فراوان در خوزستان، 700 روستای این استان با بحران کم آبی روبرو هستند که این مساله تاثیر بدی بر کشاورزی و وضعیت اقتصادی خوزستان گذاشته است.
شهر اهواز به عنوان مرکز خوزستان، از نظر اقتصادی و اشتغال‌زایی وضعیت بهتری دارد و بسیاری از شرکت‌ها و سازمانهای بزرگ نیز در این شهر قرار دارند. این موضوع باعث افزایش موقعیت‌های شغلی در بازار کار اهواز و مهاجرت کارجویان از شهرهای مختلف خوزستان به اهواز شده است.
برای مشاهده موقعیت‌های شغلی خوزستان کلیک کنید.

سهم صنایع و بخش‌های مختلف در اشتغال‌زایی خوزستان

بر اساس آمار و اطلاعات مربوط به سال 1395، سهم بخش‌های مختلف در اشتغال‌زایی و ایجاد فرصت‌های استخدام اهواز و خوزستان به این شرح هستند:
  • بخش خدمات و بازرگانی: 51 درصد
  • بخش کشاورزی: 20 درصد
  • بخش صنعت: 29 درصد

اشتغال‌زایی کشاورزی

خوزستان موقعیت منحصربفردی از نظر کشاورزی دارد. ساختار جلگه‌ای خوزستان و رودهای پرآب و مشهوری چون کارون، کرخه، مارون، اروندرود و دز امکان کشاورزی و تولید محصولات مختلف را در این منطقه ایجاد کرده است. در اهواز و شهرهای مختلف خوزستان، علاوه بر محصولاتی مانند برنج، گندم، مرکبات و صیفی جات که از طریق کشاورزی سنتی حاصل می‌شوند، نیشکر نیز به صورت صنعتی در ابعاد وسیع مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. با این حال، نرخ اشتغال‌زایی این استان با توجه به این پتانسیل بالا، چندان مطلوب نیست و تنها 20 درصد است.

اشتغال‌زایی بخش خدمات

بخش خدمات به ویژه حوزه خدمات بازرگانی در مقایسه با بخش‌های تولیدی، رشد قابل توجهی داشته است. در این بخش، زیربخش‌های فروشی، خرده فروشی، حمل و نقل و ارتباطات و خدمات مالی، ملکی و بیمه، لجستیک و انبارداری در بخش بنادر و اسکله‌ها بیشترین رشد را از نظر سهم کل شاغلان بخش خدمات داشته‌اند. شهر اهواز با 22990 واحد صنفی بیشترین واحد صنفی در بین شهرهای استان خوزستان را دارد و وضعیت اشتغال و بازار کار اهواز در بخش خدمات از مابقی استان بهتر است.

اشتغال‌زایی بخش صنعت

بیشترین اشتغال و فعالیت در بخش صنعت خوزستان مربوط به حوزه پتروشیمی و نفت و گاز است. پس از اکتشاف نفت و راه‌اندازی شرکت‎های نفتی، تمرکز خوزستان از کشاورزی به بخش صنعت منتقل شده است و بیشترین ارزش افزوده و اشتغال و استخدام اهواز و خوزستان نیز مربوط به این بخش است. البته تمرکز و تجمع واحدهای صنعتی بیشتر در شهر اهواز و جنوب استان است و در بخش شمالی، تنها شهر دزفول دارای واحدهای صنعتی قابل توجهی است.

فرصت های استخدام اهواز
شرکت‌های بزرگ و مادر نقش مهمی در اشتغال‌زایی خوزستان دارند و 86 درصد اشتغال بخش صنعت را به خود اختصاص می‌دهند.
در ادامه برخی از صنایع مهم و اشتغال‌زای اهواز را به شما معرفی می‌کنیم:
  • گروه ملی صنعتی فولاد ایران
  • شرکت فولاد خوزستان
  • شرکت ملی حفاری ایران
  • شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب
  • نورد کاویان
  • شرکت نورد و لوله اهواز
  • لوله سازی خوزستان

شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب

بزرگ‌ترین شرکت نفت و گاز ایران، شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است که در سال 1971 در شهر مسجد سلیمان و تحت نام شرکت اسکو راه‌اندازی شد. این شرکت پس از انقلاب با ادغام با چند شرکت دیگر به نام شرکت مناطق نفت خیز تغییر نام داد. دفتر مرکزی این شرکت در حال حاضر در شهر اهواز قرار دارد و با اشتغالزایی بیش از 42 هزار نفر پرسنل و نیروی انسانی نقش بسزایی در بهبود وضعیت بازار کار اهواز و خوزستان داشته است. اغلب فرصت‌های کار در اهواز برای آقا، مربوط به شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب می‌شود. 
این شرکت یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران است و در زمینه اکتشاف، توسعه و تولید، فرآورش و انتقال نفت و گاز طبیعی و تولید میعانات گازی فعالیت می‌کند.

شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در حال حاضر روزانه 3 میلیون بشکه نفت خام، 2.5 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی و 130 هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌کند که حدود 80% از نفت و 16% از گاز تولیدی کشور را تشکیل می‌دهد. شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب دارای 9 شرکت تابعه است که دو شرکت خدماتی و دو شرکت دیگر در زمینه فنی مهندسی فعالیت می‌کنند. هر یک از این شرکت‌ها نیز به تنهایی باعث ایجاد صدها و هزاران فرصت شغلی شده‌اند و به اشتغالزایی و افزایش موقعیت‌های استخدام اهواز و خوزستان کمک کرده‌اند. این شرکت‌ها به این شرح هستند:

  • شرکت نفت و گاز کارون در زمینه تولید نفت و گاز
  • شرکت نفت و گاز مارون در زمینه تولید نفت و گاز
  • شرکت نفت و گاز گچساران در زمینه تولید نفت و گاز
  • شرکت نفت و گاز آغاجاری در زمینه تولید نفت و گاز
  • شرکت نفت و گاز مسجد سلیمان در حوزه تولید نفت و گاز
  • شرکت پیراحفاری ایران در زمینه حفاری
  • شرکت توربین جنوب در زمینه خدمات مهندسی
  • شرکت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت در زمینه ترابری
  • شرکت خدمات رفاهی نفت فعال در حوزه لجستیک

شرکت ملی حفاری ایران

شرکت خدمات حفاری نفت و گاز در سال 1979 به عنوان زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران راه‌اندازی شد. این شرکت با داشتن 75 دستگاه دکل حفاری خشکی و دریایی، ناوگان گسترده ماشین آلات ترابری و پشتیبانی، دستگاه‌های جانبی حفاری و تجهیزات پیشرفته لوله گذاری و اسیدکاری، بیش از 90% خدمات مورد نیاز حفاری را برای شرکت‌های ایرانی تامین می‌کند. دفتر مرکزی این شرکت در شهر اهواز قرار دارد و طبق آخرین آمار، 16 هزار نفر در بخش‌های مختلف و در گروه‌های شغلی متفاوت در این شرکت مشغول به کار هستند.

شرکت فولاد خوزستان

اگرچه بخش عمده شرکت‌های بزرگ خوزستان و اهواز به طور مستقیم یا غیرمستقیم به حوزه نفت و گاز مرتبط هستند، اما در شهر اهواز شرکت‌ها و کارخانجات متعدد دیگری نیز وجود دارد. یکی از این شرکت‌ها، شرکت فولاد خوزستان است که پس از شرکت فولاد مبارکه اصفهان، دومین تولیدکننده فولاد خام در ایران به حساب می‌آید. کارخانه این شرکت در مجاورت شهر اهواز و دفتر مرکزی آن در شهر اهواز قرار گرفته است.
صنایع اهواز
این شرکت از سه واحد اصلی تولیدی تشکیل شده که عبارتند از:
  • کارخانه‌های گندله سازی
  • کارخانه‌های احیاء مستقیم
  • بخش فولادسازی
شرکت فولاد خوزستان بر اساس اطلاعات مندرج در صفحه ویکی پدیای این شرکت، بیش از 10 هزار نفر پرسنل و نیروی انسانی در اختیار دارد و نقش مهمی در ایجاد اشتغال و بهبود بازار کار اهواز و خوزستان ایفا می‌کند.

چطور آگهی‌های استخدام اهواز و خوزستان را در جاب ویژن مشاهده کنیم؟

در سایت جاب ویژن امکانات و فیلترهای متعددی وجود دارند که به کارجویان در پیدا کردن آگهی موردنظر کمک می‌کنند. کارجویان محترم خوزستانی می‌توانند با استفاده از فیلتر شهر و انتخاب «شهر اهواز» یا «تمامی شهرهای خوزستان»، فرصت‌های شغلی مربوطه را مشاهده کنند. به این ترتیب تنها آگهی‌های استخدامی اهواز و شهرهای خوزستان به شما نمایش داده خواهد شد.

مطلب مرتبط: مشاهده فرصت‌های استخدام اهواز و خوزستان

در صورتی که قصد دارید موقعیت‌های شغلی یک شهر خاص در استان را مشاهده کنید از همان فیلتر، نام شهر موردنظرتان را انتخاب کنید و سپس روی جستجو کلیک کنید. در حال حاضر، کارجویان محترم امکان انتخاب شهرهای زیر را دارند:

اهواز، بندر ماهشهر، بندر امام خمینی، امیدیه، آبادان، صیدون، سردشت دزفول، اروندکنار، گتوند، شوشتر، لالی، مسجد سلیمان، شوش، حمیدیه، ایذه، اندیمشک، دهدز، باغملک، هویزه، هندیجان، بهبهان، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامشیر، رامهرمز، شادگان، آغاجاری، بستان، سوسنگرد، الوان، شاوور، اندیکا و باوی.

نکته مهم در مورد استخدام اهواز این است که برای ارسال درخواست برای این آگهی‌ها، می‌بایست ابتدا رزومه حرفه‌ای و استاندارد داشته باشید. اگر هنوز رزومه ندارید به صفحه رزومه ساز رایگان جاب ویژن مراجعه کنید و در عرض چند دقیقه برای خود رزومه بسازید.

جمع‌بندی

استان خوزستان به مرکزیت شهر اهواز، از نظر منابع طبیعی بسیار غنی است؛ با این حال وضعیت اشتغال و بازار کار اهواز و خوزستان جایگاه چندان مطلوبی ندارد. خوزستان یکی از استان‌های نفت خیز ایران است و شرکت‌های حفاری متعددی که در این منطقه قرار دارند بخش اعظم موقعیت‌های شغلی و استخدام اهواز و خوزستان را به خود اختصاص می‌دهند. بخش خدمات نیز سهم قابل توجهی در زمینه اشتغال‌زایی و استخدام استان دارد و موقعیت‌های شغلی مختلفی برای کارجویان فراهم کرده است.

در سایت جاب ویژن هر روزه صدها آگهی استخدام در گروه‌های شغلی مختلف منتشر می‌شوند که بخشی از آن‌ها مربوط به حوزه پتروشیمی و نفت و گاز و بخش دیگر مربوط به بخش خدمات و صنایع وابسته به آنهاست. با مراجعه به پیج کاریابی اهواز و سایت کاریابی آنلاین جاب ویژن و ارسال رزومه برای آگهی‌های استخدام اهواز امروز از جمله استخدام منشی مطب در اهواز، کار در منزل بسته بندی، استخدام در کارخانه های اهواز و… می‌توانید هرچه زودتر استخدام شوید.

نویسنده

دسته بندی :
استخدام شهرها
بدون دیدگاه