شرایط استخدامی اهواز در سال ۱۴۰۰؛ از صنعت نیشکر تا حفاری نفت!

نوشته شده توسط مهناز جلدی
زمان مطالعه: 9دقیقه
شرایط استخدامی اهواز در سال ۱۴۰۰؛ از صنعت نیشکر تا حفاری نفت!

شهر اهواز به علت موقعیت جغرافیایی خاص خود، صنایع متنوعی را در خود جای داده است. عبور رود کارون از میان این شهر باعث حاصل‌خیزی خاک و رشد کشاورزی، کشت نیشکر، گندم، جو، خرما و گیاهان خوراکی دیگر شده است؛ از طرف دیگر وجود میدان‌های گازی و نفتی مختلف در این منطقه باعث شده پروژه‌های اکتشاف، استخراج، فرآوری و انتقال نفت و گاز در این شهر و اطراف آن رونق بگیرد. به همین دلیل امروزه کارخانجات تولیدی مختلفی مثل صنایع فولادی، صنایع نفت و گاز، حفاری، صنایع نیشکر، کارخانجات آرد و … در این شهر مشغول به فعالیت هستند. در این مقاله قصد داریم درباره شهر اهواز، نحوه جستجوی کار در اهواز و همچنین بررسی شرایط استخدام اهواز ۱۴۰۰ بپردازیم. شما می‌توانید با مراجعه به پیج کاریابی اهواز و سایت استخدامی جاب ویژن از آخرین فرصت‌های شغلی اهواز و سایر شهرهای خوزستان مطلع شوید.

جغرافیای شهر اهواز

شهر اهواز یکی از کلان‌شهرهای مهم ایران است و با جمعیتی بالغ بر ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر، به عنوان هفتمین شهر پرجمعیت ایران و مرکز سیاسی، اقتصادی و اداری استان خوزستان شناخته می‌شود. وضعیت آب و هوایی این شهر گرم و خشک بوده و بارش‌های جوی در آن بسیار کمتر از میزان تبخیر سالانه است. به طور متوسط در این شهر سالانه ۲۱۳ میلی‌متر باران می‌بارد و بیشترین میزان بارندگی هم در ماه‌های دی و بهمن رخ می‌دهد. دمای هوا در این شهر در ماه‌های تیر و مرداد به اوج خود می‌رسد و تا بالای ۶۳ درجه هم افزایش می‌یابد؛ همچنین ماه‌های دی و بهمن با متوسط دمای ۱۲ درجه، خنک‌ترین ماه‌های سال در اهواز هستند.

این شهر مهم استان خوزستان از نظر جغرافیایی از شمال به دزفول و شوشتر، از شرق به رامهرمز، از غرب به دشت آزادگان و از جنوب به بندر ماهشهر، شادگان و خرمشهر می‌رسد. اهواز شهری جلگه‌ای، با زمینی هموار و حاصل‌خیز است و ورود رودخانه‌های کرخه، کارون و دز از ارتفاعات زاگرس به این شهر به حاصل‌خیزی بیشتر خاک و امکان کشت گونه‌های گیاهی مختلف در آن کمک کرده است.

استخدام

فرهنگ و شرایط زندگی اهواز

در این شهر اقوام مختلف از فارس و عرب گرفته تا بختیاری‌ها در کنار هم زندگی می‌کنند. وجود کارخانجات متعدد و دکل‌های حفاری باعث شده است که این شهر به یک مرکز صنعتی مهم و استراتژیک در کشور تبدیل شده و افراد زیادی از سایر شهرها برای جستجوی کار در اهواز و مهاجرت یه این شهر اقدام کنند.

اما شهر اهواز تنها به این مراکز صنعتی خلاصه نمی‌شود؛ این شهر زیبایی‌های فراوانی دارد که باعث می‌شود هرسال افراد زیادی آن را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند. از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به پرآب‌ترین رود ایران (کارون)، پل‌های مشهور اهواز مثل پل سفید و پل کابلی، دانشگاه سه گوش اهواز، بازار عبدالحمید، خیابان نادری، پل آبشار اهواز، کلیسای سورت مسروپ و … اشاره کرد. علاوه بر بازدید از این بناهای دیدنی، فرصت گشت و گذار در طبیعت سرسبز اطراف اهواز، خرید از بازارهای محلی، خوردن غذاهای محلی در بازار لشکرآباد و مشاهده شهر در شب را نباید از دست داد.

صنایع و مشاغل مهم شهر اهواز

همانطور که گفتیم شهر اهواز به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و اقتصادی خود، به مهم‌ترین شهر استان خوزستان از نظر اقتصادی و صنعتی تبدیل شده است. مراکز صنعتی مختلف این شهر در حوزه‌های نفت و گاز، فولاد، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، معدنی، تولیدات کشاورزی (خرما، گندم، نیشکر و …)، دامپروری، تولید محصولات دامی و شیلات مشغول به فعالیت هستند. پیش از اینکه به شرایط استخدام امروز خوزستان و اهواز بپردازیم، بهتر است نگاهی به مهم‌ترین مراکز صنعتی این شهر داشته باشیم. از جمله مهم‌ترین مراکز صنعتی برای استخدام در شهر اهواز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شرکت ملی حفاری ایران

شرکت ملی حفاری ایران که دفتر مرکزی آن در اهواز قرار دارد، در سال ۱۳۵۸ به عنوان زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران تاسیس شد. این شرکت با استفاده از دستگاه‌های دکل حفاری متعدد و ماشین‌آلات گسترده خود خدمات حفاری نفتی و گازی را به شرکت‌های مختلفی از قبیل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، شرکت نفت و گاز پارس، حفاری دریایی میادین نفتی خلیج فارس و … ارائه می‌کند. شرکت ملی حفاری ایران یکی از شرکت‌های محبوب برای جستجوی کار در اهواز است. 

شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب

شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب که به اختصار NISOC نامیده می‌شود به عنوان بزرگ‌ترین شرکت نفت و گازی ایران و زیرمجموعه شرکت ملی نفت فعالیت می‌کند. این شرکت با بیش از ۴۵ میدان در بوشهر و خوزستان (مثل میدان‌های نفتی اهواز، گچساران، آغاجاری و …) بیش از ۸۰ درصد نفت خام و ۱۶ درصد گاز کشور را تامین می‌کند. دفتر مرکزی این شرکت در شهر اهواز قرار دارد و فعالیت اصلی آن در حوزه‌های زیر قرار دارد:

  • اکتشاف حوزه‌های نفتی
  • توسعه و تولید نفت و گاز
  • فرآوری و انتقال نفت و گاز طبیعی
  • تولید میعانات گازی

این شرکت شامل ستاد مرکزی و شرکت‌های فرعی مختلف است. ساختار مدیریت‌های ستادی شرکت‌های فرعی این سازمان به صورت زیر است:

مدیریت‌های ستادی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب

  • مدیریت تولید
  • مدیریت فنی
  • مدیریت مالی
  • مدیریت ساختمان و مهندسی
  • منابع انسانی
  • مدیریت عملیات غیرصنعتی
  • مدیریت تدارکات
  • مدیریت تعمیر و خدمات فنی چاه‌ها
  • مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی
  • مدیریت تعمیرات تجهیزات صنعتی
  • مدیریت ترابری و پشتیبانی

شرکت‌های تابعه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب

  • شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون
  • شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون
  • شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران
  • شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری
  • شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان

استخدام در شرکت نفت و ملی حفاری اهواز

شرکت فولاد خوزستان

از دیگر شرکت‌های مطرح برای جستجوی کار در اهواز می‌توان به فولاد خوزستان اشاره کرد. فرصت‌های شغلی فولاد خوزستان از موقعیت‌های پرتقاضا و محبوب در بین آگهی‌های استخدام در کارخانه های اهواز هستند. فولاد خوزستان یکی از فعال‌ترین واحدهای صنعتی در شهر اهواز است که در زمینه تولید فولاد خام و شمش فولاد فعالیت دارد. این کارخانه با وسعتی برابر ۸/۳ کیلومتر در کیلومتر ۱۰ جاده اهواز ماهشهر قرار دارد و بعد از کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، دومین تولیدکننده فولاد خام ایران است.

شرکت فولاد خوزستان در اهواز شامل سه واحد اصلی تولیدی و چند کارخانه جانبی است. این واحدها عبارتند از:

کارخانه‌های اصلی

  • کارخانه گندله‌سازی
  • کارخانه احیا مستقیم
  • کارخانه فولادسازی

کارخانه‌های جانبی

  • کارخانه آهک
  • کارخانه اکسیژن
  • اسکله بندر امام
  • تصفیه‌خانه آب
  • نیروگاه
  • تصفیه‌خانه پساب‌های صنعتی

نیروگاه رامین اهواز

نیروگاه حرارتی رامین با ۶ واحد و توان تولید ۱۸۵۰ مگاوات، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های تولید برق در کشور شناخته می‌شود. این نیروگاه که در کیلومتر ۲۰ جاده اهواز به مسجدسلیمان قرار دارد، قادر به تامین ۴۲ درصد از برق استان خوزستان و ۶ درصد برق کشور است.

رزومه ساز

کارخانجات مواد غذایی

کارجویان زیادی برای برای جستجوی کار در اهواز، علاوه بر کارخانجات نفت و گاز به سراغ واحدهای صنعتی مختلف در زمینه تولید مواد غذایی می‌روند. یکی از مشهورترین واحدهای تولیدی مواد غذایی در اهواز کارخانه مجید است که در ابتدای جاده شوشتر به اهواز قرار دارد. این شرکت در سال ۱۳۷۲ تاسیس شده و از آن زمان در زمینه تولید آبلیمو، انواع مربا، ترشیجات، سس، آبمیوه و … مشغول به فعالیت است.

یکی دیگر از واحدهای تولیدی مواد غذایی در اهواز کارخانجات تولید قند و شکر هستند. شرکت تولیدی قند و تصفیه شکر اهواز در سال ۱۳۳۸ تاسیس شده و در کیلومتر ۱۴ جاده دغافله قرار دارد. البته این کارخانه در سال ۱۳۸۶ تعطیل و در سال ۱۴۰۰ دوباره راه‌اندازی شد.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی اهواز

این شرکت با هدف جلوگیری از واردات شکر به ایران در سال ۱۳۶۹ تاسیس شد. شرکت نیشکر اهواز امروزه دارای ۷ واحد کشت و صنعت نیشکری و کارخانجات تولیدی زیرمجموعه است. از جمله واحدهای تولیدی تابعه این شرکت می‌توان به کارخانه شکر، تصفیه شکر، خمیر مایه، تولید الکل، تخته صنعتی (MDF)، کاغذ و خوراک دام اشاره کرد.

کارخانه آرد جنوب در اهواز

شرکت آرد جنوب در ابتدای جاده اندیمشک اهواز قرار داشته و از سال ۱۳۴۸ در زمینه تولید آرد گندم فعالیت می‌کند. در حال حاضر این کارخانه با ساخت سیلوهای جدید آرد، بهینه‌سازی و اصلاح ظرفیت تولید، نصب دستگاه‌های غني سازی آرد با آهن و اسید فولیک توانسته است پیشرفت قابل توجهی را در زمینه تولید آرد کسب کند. محصولات تولیدی این کارخانه شامل آرد نانوایی، آرد نول قنادی، آرد ماکارونی و آرد نان فانتزی است.

وضعیت بیکاری، نرخ اشتغال و مشارکت اقتصادی اهواز

طبق آخرین آمار منتشر شده در زمستان ۹۹، وضعیت نرخ بیکاری، نرخ اشتغال و نرخ مشارکت اقتصادی در استان خوزستان طبق جداول زیر است:

نرخ مشارکت اقتصادی خوزستان

نرخ مشارکت اقتصادی شاخصی است برای اندازه‌گیری نسبت افراد شاغل و کارجوی بالای ۱۵ سال (جمعیت فعال) از کل جمعیت افراد بالای ۱۵ سال. طبق آمارهای منتشر شده در زمستان ۱۳۹۹، نرخ مشارکت اقتصادی مرد و زن (برای جمعیت بالای ۱۵ سال) طبق جدول زیر بوده است:

نرخ مشارکت اقتصادی کل نرخ مشارکت اقتصادی شهری نرخ مشارکت اقتصادی روستایی
کل کشور ۴۰/۹ درصد ۴۰/۱ درصد ۴۳/۵ درصد
استان خوزستان ۳۹/۹ درصد ۳۸/۸ درصد ۴۳/۹ درصد

نرخ بیکاری خوزستان

طبق تعاریف، نرخ بیکاری شاخصی است که برای تعریف نسبت افراد بیکار از کل جمعیت افراد شاغل و کارجو (جمعیت فعال) استفاده می‌شود. طبق آمارهای رسمی منتشر شده در زمستان ۱۳۹۹، نرخ بیکاری استان خوزستان برای مرد و زن (جمعیت ۱۵ سال به بالا) طبق جدول زیر بوده است:

نرخ بیکاری کل نرخ بیکاری شهری نرخ بیکاری روستایی
کل کشور ۹/۷ درصد ۱۰/۲ درصد ۸ درصد
استان خوزستان ۱۲/۹ درصد ۱۴ درصد ۹/۴ درصد

سهم اشتغال خوزستان

سهم اشتغال سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات در کل کشور و استان خوزستان طبق جدول زیر است:

سهم اشتغال در بخش
کشاورزی صنعت خدمات
کل کشور سهم اشتغال کل ۱۵/۸ درصد ۳۳/۸ درصد ۵۰/۴ درصد
به تفکیک شهری ۵/۸ درصد ۳۴/۹ درصد ۵۹/۲ درصد
به تفکیک روستایی ۴۵/۳ درصد ۳۰/۳ درصد ۲۴/۴ درصد
استان خوزستان سهم اشتغال کل ۱۷ درصد ۳۳/۷ درصد ۴۹/۲ درصد
به تفکیک شهری ۷/۷ درصد ۳۴/۸ درصد ۵۷/۵ درصد
به تفکیک روستایی ۴۶/۱ درصد ۳۰/۳ درصد ۲۳/۶ درصد
پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با سهم صنایع و بخش‌های مختلف در اشتغال‌زایی خوزستان این مطلب را بخوانید: راهنمای استخدام اهواز و معرفی بهترین موقعیت‌های شغلی خوزستان

نرخ اشتغال خوزستان

نرخ اشتغال در واقع نسبت جمعیت شاغل به کل جمعیت افراد شاغل و کارجو (جمعیت فعال) است. نرخ اشتغال زن و مرد (برای جمعیت بالای ۱۵ سال) در سال ۱۳۹۹ طبق جدول زیر بوده است:

نرخ اشتغال کل نرخ اشتغال شهری نرخ اشتغال روستایی
کل کشور ۹۰/۳ درصد ۸۹/۸ درصد ۹۲ درصد
استان خوزستان ۸۷/۱ درصد ۸۶ درصد ۹۰/۶ درصد

شاخص‌های مهم بازار کار در اهواز

وضعیت استخدام اهواز ۱۴۰۰ چگونه است؟

هر روز در سایت‌های استخدامی آگهی‌های شغلی مختلفی برای موقعیت‌های شغلی شهرستان‌ها منتشر می‌شود و می‌توانید از طریق این سایت به جستجوی کار در اهواز بپردازید. با مرور آگهی‌های استخدام اهواز ۱۴۰۰ در سایت جاب‌ویژن، می‌توان متوجه شد که موقعیت‌های شغلی متنوعی نیز برای استخدام در اهواز وجود دارد. در میان این آگهی‌ها نام شرکت‌های معتبری مثل دیجی‌کالا، تپسی، شرکت میهن، زرین رویا، سولیکو و … در حوزه‌های شغلی مختلف مانند دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی، وکیل، حسابدار و غیره به چشم می‌خورد. همچنین علاوه بر شرکت‌های خصوصی، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی مختلف در اهواز برای تامین نیروی انسانی موردنیاز خود اقدام به درج آگهی استخدام یا برگزاری آزمون استخدامی می‌کنند. همچنین می‌توانید دیگر فرصت‌های شغلی ازجمله استخدام شرکت بسته بندی در اهواز را در صفحه کاریابی اهواز مشاهده کنید.

استخدام راه آهن اهواز

یکی از سازمان‌هایی که از طریق برگزاری آزمون استخدامی اقدام به جذب نیرو می‌کند شرکت راه‌آهن است. آگهی استخدام راه آهن اهواز (از طریق آزمون استخدامی) باتوجه به نیاز سازمان منتشر می‌شود و متقاضیان می‌توانند با ثبت‌نام در آن و در صورت قبولی، مشغول به کار شوند. از جمله مشاغلی که در این شرکت موردنیاز است می‌توان به لوکوموتیوران، متصدی ترافیک، سوزنبان، بازدیدکننده آلات ناقله، کارمند اداری، رییس قطار، انتظامات و … اشاره کرد. اغلب فرصت‌های کار در اهواز برای آقا، مربوط به راه آهن اهواز می‌شوند. 

استخدام نیروی انتظامی اهواز

نیروی انتظامی خوزستان هم از طریق آزمون و هم بدون آزمون اقدام به جذب نیروی انسانی موردنیاز خود می‌کند و از حوزه‌های محبوب در بین موقعیت‌های استخدام دولتی اهواز است. شرایط لازم برای استخدام نیروی انتظامی اهواز و سایر شهرها عبارت است از:

  • اعتقاد و التزام عملی به دين مبين اسلام
  • اعتقاد و التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران و ولايت مطلقه فقيه
  • داشتن تابعيت جمهوری اسلامی ايران
  • عدم سابقه عضویت یا وابستگی به احزاب و گروه‌های سیاسی و معارض با نظام جمهوری اسلامی ايران
  • عدم عضويت يا وابستگی به احزاب و گروه‌های سیاسی در زمان تقاضای استخدام
  • عدم محکوميت به محروميت از خدمات دولتی
  • نداشتن سوء پيشینه کيفری
  • عدم اعتياد به مواد مخدر
  • داشتن شرايط تحصيلی و تخصصی لازم برای خدمت مورد نظر
  • داشتن سلامت و توانایی جسمی و روانی متناسب با خدمت موردنظر

استخدام میراث فرهنگی اهواز

استخدام میراث فرهنگی اهواز از طریق برگزاری آزمون فراگیر دستگاه‌های اجرایی انجام می‌شود. افرادی که در این آزمون پذیرفته شوند وارد مرحله بررسی مدارک و مصاحبه می‌شوند. برخی از شرایط لازم برای شرکت در آزمون استخدامی سازمان میراث فرهنگی عبارت است از:

  • داشتن تابعيت ايران
  • اعتقاد به دين مبين اسلام يا يكی از اديان شناخته شده در قانون اساسي جمهوری اسلامی ايران
  • التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران
  • انجام خدمت دوره ضرورت يا معافيت قانونی برای مردان
  • داشتن سلامت جسمانی و روانی و توانايی برای انجام كاری كه استخدام می‌شوند
  • عدم اعتياد به دخانيات و مواد مخدر
  • نداشتن سابقه محكوميت جزايی موثر
  • عدم وجود هرگونه ممنوعيت استخدام در دستگاه‌های اجرايی توسط آراء مراجع قضايی و ذيصلاح

استخدام در تامین اجتماعی اهواز

سازمان تامین اجتماعی یکی دیگر از ارگان‌های محبوب برای جستجوی کار در اهواز است. این ارگان برای جذب نیروی انسانی موردنیاز خود در کل کشور، آزمون استخدامی برگزار می‌کند. استخدام در تامین اجتماعی اهواز و سایر شهرها در موقعیت‌های شغلی مثل پرستار، ماما، بهیار، متصدی داروخانه، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس بهداشت محیط، کارشناس تجهیزات پزشکی، متصدی پذیرش و … انجام می‌شود. افرادی که در آزمون استخدامی پذیرفته می‌شوند می‌توانند وارد مرحله مصاحبه شده و در صورت قبولی، مشغول به کار شوند. برخی از شرایط شرکت در آزمون استخدامی تامین اجتماعی عبارتند از:

  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی ایران و دین مبین اسلام یا یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی
  • دارا بودن حداقل ۲۰ سال سن تمام و حداکثر سن برابر مفاد مندرج در شرایط اختصاصی استخدام
  • دارا بودن گواهی فراغت از تحصیل و دانش تخصصی و توانایی های لازم برای انجام وظایف و مسئولیت‌های شغل مورد نظر
  • دارا بودن برگ پایان خدمت و یا معافیت دائم (ویژه آقایان)
  • داشتن سلامتی جسمی و روانی و عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • نداشتن سابقه محکومیت جزایی موثر
  • داوطلبان استخدام نباید از مستخدمین رسمی، آزمایشی و پیمانی سازمان تامین اجتماعی باشند

شرایط استخدامی سازمان‌های اهواز

جمع‌بندی

حضور صنایع تولیدی مختلف، صنایع حفاری نفت و گاز و کارخانجات مواد غذایی در اهواز باعث شده است که این شهر تبدیل به یکی از قطب‌های اصلی صنعت کشور به خصوص در حوزه نفت و گاز شود. اگر ساکن اهواز یا سایر شهرهای استان خوزستان و به دنبال استخدام هستید، قبل از جستجوی کار در اهواز باید یک رزومه مناسب برای ارائه داشته باشید. یک رزومه حرفه‌ای شامل 2 الی 3 صفحه توضیحات درباره مشخصات فردی، محل سکونت، سوابق کاری، تجربیات و سوابق تحصیلی شما است. رزومه خوب می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در استخدام شما داشته باشد و برعکس، اگر با رزومه ساختن آشنایی کافی را نداشته باشید، می‌تواند باعث رد شما در مصاحبه‌های شغلی شود.

بعد از ساخت رزومه باید به جست و جو بپردازید و موقعیت‌های شغلی مناسب را با توجه به علاقه و سوابق کاری و تحصیلی خود پیدا کنید. در سایت استخدام جاب ویژن می‌توانید به صفحه فرصت‌های شغلی مراجعه کرده و با انتخاب فیلتر شهر، به آخرین آگهی‌های استخدام اهواز ۱۴۰۰ دسترسی پیدا کنید.

منبع: درگاه ملی آمار

نویسنده

دسته بندی :
استخدام شهرها
بدون دیدگاه