میزان حقوق برنامه نویس اندروید در ایران + روش‌های کسب درآمد

نوشته شده توسط ریحانه اهرابی
زمان مطالعه: 8دقیقه
میزان حقوق برنامه نویس اندروید در ایران + روش‌های کسب درآمد

باوجود بیش از 2/7 میلیارد کاربر تلفن هوشمند در سراسر جهان، استفاده از برنامه‌های تلفن همراه همچنان در حال افزایش است. همچنین با افزایش تعداد برنامه‌های تلفن همراه، تعداد برنامه نویسان اندروید یا ios نیز به دلیل محبوبیت این سیستم‌عامل‌ها، افزایش یافته است. با توجه به همه مواردی که گفته شد، در سال‌های اخیر، بازار کار این برنامه نویسان بسیار رقابتی شده است که همین امر به‌نوبه خود، روی درآمد برنامه نویسی اندروید تأثیر می‌گذارد.

ماشین حساب حقوق و دستمزد

در این مطلب، قصد داریم گزارشی از میزان درآمد برنامه نویسی اندروید در ایران به شما ارائه دهیم و سپس روش‌های مختلف کسب درآمد از برنامه‌نویسی اندروید را نام ببریم و هرکدام را توضیح دهیم. بعد از مطالعه این مطلب، می‌توانید سری به ماشین حساب حقوق و دستمزد بزنید و حقوق خود را به صورت آنلاین محاسبه کنید.

قبل از هر چیزی، بهتر است به‌طور مختصر، با تعریف توسعه‌ دهنده اندروید آشنا شویم.

برنامه نویسان اندروید چه کسانی هستند؟

برنامه نویس یا توسعه دهنده اندروید کسی است که مسئولیت توسعه و طراحی برنامه‌هایی را که برای دستگاه‌های دارای سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌شود، بر عهده دارد. این برنامه نویسان، برنامه‌های اندروید را توسعه می‌دهند و زبان اصلی برنامه‌نویسی آن‌ها زبان جاوا است. برنامه نویس اندروید، مسئول ایجاد برنامه‌ها و عملکردهای مختلف آن است که شامل رابط کاربری دستگاه (UI) و درک نحوه تعامل کاربر با دستگاه است. برنامه نویسان اندروید اغلب برای سازمان‌های بزرگ همراه با تیم‌های بزرگ‌تر متشکل از سایر برنامه نویسان کار می‌کنند.

زبان برنامه نویسی اندروید چیست؟

همانطور که گفتیم، زبان برنامه نویسی جاوا بهترین زبان برنامه نویسی اندروید است. با‌این‌حال، سایر زبان‌های مناسب برنامه نویسی اندروید عبارت‌اند از:

  • ++C
  • Lua
  • Kotlin
  • C
  • BASIC
  • #C

برای مشاهده فرصت‌های استخدام برنامه نویس اندروید کلیک کنید.

میزان درآمد برنامه نویسی اندروید در ایران

برنامه نویسی اندروید

حداقل درآمد برنامه نویسی اندروید در ایران با توجه به میزان سابقه، سطح برنامه نویس، شهر محل کار و بسیاری عوامل دیگر ممکن است باهم متفاوت باشد. به همین دلیل درگزارش افزایش حقوق و دستمزد سال 1402 که در سایت کاریابی جاب ویژن منتشر شده است، نظرسنجی‌ای بین 194 نفر از برنامه نویسان اندروید صورت گرفته و میانگین حقوق درخواستی آن‌ها در سال 1402 در سطوح ارشدیت مختلف بررسی شده است که نتایج آن را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

شهر میانگین حقوق برنامه نویس تازه‌کار (Junior) میانگین حقوق برنامه نویس متوسط (Mid-level) میانگین حقوق برنامه نویس ارشد (Senior)
 تهران 11/2 میلیون تومان 21 میلیون تومان 31/9 میلیون تومان
شهرهای بزرگ (کرج، اصفهان، اهواز، شیراز، مشهد، تبریز) 15 میلیون تومان
شهرهای کوچک 12 میلیون تومان

برای شهرهای بزرگ و کوچک، به دلیل کم بودن داده های آماری برای سطوح مختلف، حقوق برنامه نویس اندروید به صورت کلی بیان شده است.

روش‌های کسب درآمد از طریق برنامه نویسی اندروید

اگر شما هم یک توسعه دهنده اندروید هستید، می‌توانید از روش های کسب درامد مختلفی که برای برنامه نویسان اندروید وجود دارد، حقوق خوبی دریافت کنید. اگر علاقه دارید تا از این روش‌ها مطلع شوید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

مطلب مرتبط: راهنمای استخدام برنامه نویس اندروید و بررسی بازار کار این شغل

استخدام در شرکت‌ها و سازمان‌ها

ممکن است شما به‌عنوان یک برنامه نویس اندروید در یک شرکت استخدام شوید. مزیت این روش آن است که هرماه حقوق ثابتی از شغل خود دریافت می‌کنید و امنیت شغلی بیشتری خواهید داشت. همچنین از بیمه و مزایای دیگر نیز بهره‌مند خواهید بود؛ اما توجه داشته باشید که معمولاً درآمد برنامه نویسی اندروید با این روش زیاد نیست مگر آنکه در کنار کار خود پروژه‌های فریلنسری نیز انجام دهید که در روش بعدی کامل آن را توضیح خواهیم داد.

استخدام

انجام پروژه به‌صورت فریلنسری

فریلنسر به کسی گفته می‌شود که به‌صورت شخصی کار می‌کند و استخدام شخص یا شرکتی نیست. شما می‌توانید در سایت‌های فریلنسری به‌صورت رایگان ثبت‌نام کنید و از طریق آن با کارفرما و اشخاص مختلف در ارتباط باشید و برای آن‌ها پروژه انجام دهید و کسب درآمد کنید. کار فریلنسری مزایا و معایب خاص خودش را دارد. مزیت این روش در آن است که ساعات کار و مقدار کاری که انجام می‌دهید دست خودتان است و اگر مهارت‌های خوبی داشته باشید و در برنامه نویسی اندروید حرفه‌ای باشید، پروژه‌های شما باکیفیت‌تر خواهد بود و می‌توانید به حقوق بسیار خوبی دست پیدا کنید.

یکی از معایب این روش هم این است که حقوق ثابتی نخواهید داشت و ممکن است برخی از ماه‌ها به دلیل کمتر انجام دادن پروژه‌ها، حقوق کمتری هم داشته باشید. همچنین از بیمه تکمیلی و مزایای دیگری که استخدام تمام وقت برای شما دارد نیز بهره‌مند نخواهید بود.

حقوق برنامه نویس اندروید

ساخت اپلیکیشن و فروش آن

یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد برنامه نویسی اندروید، استفاده از خلاقیت خود و ساخت یک اپلیکیشن جدید برای گوشی های هوشمند است. این کار درعین‌حال که ممکن است سخت به نظر بیاید؛ اما در صورت داشتن یک ایده بسیار خوب و ساخت برنامه موردنیاز برای کاربران، درآمد خوبی نیز برای شما به همراه خواهد داشت. همچنین به‌جای آن‌که یک برنامه را از اول توسعه دهید، می‌توانید برنامه‌های موجود در بازار را ارزیابی کرده و ایده‌ها یا ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه کنید و آن را باکیفیت بهتری ارائه دهید.

یکی از مارکت‌های معروفی که می‌توانید از آن برای فروش برنامه خود استفاده کنید، برنامه کافه بازار است. شما می‌توانید از دو راه در کافه بازار از برنامه خود کسب درآمد کنید:

  1. قیمتی را برای برنامه خود تعیین کنید به صورتی که هر کاربر برای نصب و استفاده از برنامه شما این مبلغ را پرداخت کند.
  2. از پرداخت درون برنامه‌ای استفاده کنید؛ یعنی کاربران بتوانند به‌صورت رایگان برنامه شما را نصب کنند؛ ولی برای استفاده از برخی ویژگی‌های آن، مبلغی را درون برنامه پرداخت کنند.

مزیتی که روش دوم نسبت به روش اول دارد آن است که کاربر قبل از پرداخت مبلغی، می‌تواند نرم‌افزار شما را مشاهده کند و محیط آن را به‌صورت کامل ببیند. در این صورت اگر اپلیکیشن شما باکیفیت باشد، کاربر به‌احتمال‌زیاد برای برخورداری از دیگر ویژگی‌های آن پرداخت درون برنامه‌ای انجام خواهد داد؛ اما اگر برنامه شما از اول رایگان نباشد، ممکن است کاربر نداند که این اپلیکیشن چه کاربردی برای او دارد یا از کیفیت آن مطمئن نباشد و برای نصب آن مبلغی پرداخت نکند.

تبلیغات درون برنامه‌ای

در این روش، برنامه نویس اندروید می‌تواند با تبلیغ برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های دیگر برای کاربر، به کسب درآمد بپردازد. معمولاً تیم دیجیتال مارکتینگ برخی از سازمان‌ها با این روش تبلیغات خود را انجام می‌دهند. نکته مهم این است که باید توجه داشته باشید تبلیغات شما بیش‌ازحد و آزاردهنده نشود. روش‌های تبلیغ درون برنامه‌ای عبارتند از:

  • تبلیغات ویدئویی: شما می‌توانید قبل از شروع اپلیکیشن، چند ثانیه را به ویدئوهای تبلیغاتی اختصاص دهید یا آن‌ها را به صورت میان برنامه و در یک زمان مشخص برای کاربر به نمایش بگذارید. همچنین اگر برنامه شما به شکل بازی باشد، می‌توانید مشاهده این ویدئوهای تبلیغاتی را معادل کسب امتیاز یا سکه در نظر بگیرید.
  • تبلیغات بنری: این بنرها می‌توانند در زمان‌های مشخص برای کاربر به‌صورت تمام صفحه، نمایش داده شوند یا در قسمت بالا یا پایین برنامه شما به‌صورت کوچک دائماً در حال نمایش باشند.

رزومه ساز

آموزش برنامه نویسی اندروید

یکی از روش‌های کسب درآمد برنامه نویسی اندروید که کاربرد زیادی دارد، آموزش و تدریس است. اگر شما فردی حرفه‌ای بادانش و معلومات بالا در حوزه برنامه نویسی اندروید باشید، می‌توانید درآمد خوبی از آموزش و تدریس داشته باشید. همچنین می‌توانید در کنار روش‌های دیگر مانند استخدام یا فریلنسری، تدریس انجام دهید. این روش نیز راه‌های مختلفی دارد؛ به‌عنوان‌مثال می‌توانید به‌صورت خصوصی به آموزش دیگران بپردازید یا ویدئوهای آموزشی‌ای درست کنید و در سایت‌هایی مانند فرادرس آن‌ها را در ازای پرداخت مبلغی، در اختیار دیگران قرار دهید. آموزشگاه‌های زیادی نیز وجود دارند که از طریق آن‌ها نیز می‌توانید اقدام کنید.

چه عواملی روی میزان حقوق برنامه نویس اندروید تأثیر می‌گذارد؟

درآمد برنامه نویسی اندروید تحت تأثیر عوامل زیادی ممکن است متفاوت باشد. یکی از این عوامل که در بخش قبلی در مورد آن صحبت شد، نوع شغلی است که برنامه نویس برای خود انتخاب کرده است که می‌تواند تأثیر زیادی روی میزان حقوق برنامه نویس اندروید بگذارد. از دیگر عوامل تأثیرگذار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحصیلات: بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته، میانگین حقوق دریافتی برنامه‌نویسانی که مدرک کارشناسی ارشد دارند کمی بالاتر از برنامه‌نویسانی هست که مدرک لیسانس دارند. البته قابل ‌ذکر است که در این شغل، سابقه کار و میزان تجربه و مهارت، تأثیر بیشتری نسبت به میزان تحصیلات دارد.
  • شهر: همان‌طور که در قسمت گزارش حقوق ابتدای این مطلب مشاهده کردید، میزان درآمد برنامه نویسی اندروید در تهران با سایر شهرهای ایران تفاوت دارد. بدیهی است که در شهر تهران مشاغل و آگهی‌های استخدام برنامه نویس android به تعداد بیشتری وجود دارد و حقوق آن‌ها نیز بیشتر است.
  • میزان سابقه و سطح ارشدیت: بدون شک یکی از تأثیرگذارترین عوامل روی حقوق برنامه نویس، میزان سابقه کار فرد است؛ زیرا با سابقه کار بالاتر، مهارت‌ها و تجربیات افراد نیز بیشتر خواهد بود و سازمان‌ها و شرکت‌ها مایل به پرداخت حقوق بیشتری به این افراد هستند. بااین‌حال اگر هنوز سابقه کاری ندارید و در حوزه برنامه نویسی اندروید تازه‌کار هستید، می‌توانید از کارآموزی شروع کنید و به‌عنوان یک کارآموز اندروید در سازمان‌ها استخدام شوید تا سابقه کار و تجربیات خود را افزایش دهید. همچنین می‌توانید فرصت‌های استخدام کارآموز برنامه نویسی اندروید با حقوق را در سایت استخدامی جاب ویژن مشاهده کنید.

برای مشاهده آگهی های استخدام برنامه نویس اندروید کلیک کنید.

میزان درآمد برنامه نویسی اندروید در نقاط مختلف جهان چقدر است؟

توزیع جمعیت برنامه نویسان اندروید در کشورهای خارجی نسبتاً یکنواخت است؛ به طوری که آسیا، اروپا و آمریکای شمالی هرکدام تقریباً 30 درصد از کل برنامه نویسان برنامه‌های تلفن همراه را تشکیل می‌دهند. همچنین ازآنجایی‌که در کل 5/9 میلیون توسعه دهنده اندروید در جهان وجود دارد و یک‌سوم آن‌ها در آمریکای شمالی هستند، می‌توان گفت تقریباً 2 میلیون برنامه نویس اندروید در ایالات‌متحده و کانادا شاغل هستند.

بر اساس میزان حقوقی که یک برنامه نویس اندروید در ایالات‌متحده و کانادا، دریافت می‌کند می‌توان گفت که در این دو کشور یک توسعه دهنده اندروید بالاترین حقوق را نسبت به سایر کشورهای جهان دارد؛ به‌طوری‌که یک برنامه نویس اندروید باسابقه می‌تواند در این دو کشور به درآمد میلیونی برسد. پایه حقوق برنامه نویس اندروید در ایالات‌متحده 136/109 دلار و در کانادا 96/328 دلار است.

در اروپای شرقی، درآمد برنامه نویس اندروید به‌طور متوسط حدود 40 هزار یورو است و در بریتانیا این مبلغ، سالانه بیش از 60 هزار یورو است. همچنین حقوق برنامه نویس اندروید در آلمان برای سطح ارشد حدود 90 هزار یورو است. در هند نیز یک توسعه دهنده اندروید معمولاً 490/815 روپیه در سال درآمد دارد.

مطلب مرتبط: مهم‌ترین سوالات مصاحبه اندروید همراه با جواب

قوانین سایت کافه بازار برای توسعه‌دهندگان اندروید

ثبت اپلیکیشن اندروید

در بخش روش‌های کسب درآمد از برنامه نویسی اندروید توضیح دادیم که یکی از روش‌ها، ساخت برنامه و انتشار آن در سایت‌هایی مانند کافه بازار است. به همین منظور اگر شما برنامه‌ای را توسعه داده‌اید و قصد انتشار آن را در اپ کافه بازار دارید، باید با قوانین آن آشنا باشید. برخی از مهم‌ترین قوانین آن را به‌صورت خلاصه در اینجا شرح می‌دهیم.

یکی از مهم‌ترین قوانین کافه بازار، این است که برنامه‌هایی با کاربرد، محتوا یا ظاهر مشابه در سایت کافه بازار مجدداً منتشر نمی‌شوند. این نکته ازآن‌جهت ضروری است که اگر در ابتدا، برنامه خود را به‌صورت رایگان انتشار دهید، بعدازآن نمی‌توانید آن را پولی کنید و برای تغییر مجدد آن، باید برنامه قبلی را حذف کرده و مجدداً اپلیکیشن خود را در کافه بازار انتشار دهید.

شما می‌توانید قبل از انتشار برنامه خود، نسخه آزمایشی آن را در کافه بازار به‌صورت رایگان در اختیار کاربران بگذارید تا آن‌ها با ویژگی‌های اپلیکیشن شما آشنا شوند.

قانون مهم دیگر این است که تبلیغات درون برنامه‌ای شما باید مناسب سن مخاطب و کاربران باشد. همچنین اگر برنامه شما پولی باشد، درصورتی‌که بخواهید درون برنامه، تبلیغی را برای کاربران به نمایش بگذارید، از قبل در قسمت توضیحات برنامه، این موضوع را به اطلاع کاربران برسانید. شرح کامل این قوانین را می‌توانید در سایت کافه بازار مطالعه کنید.

جمع‌بندی

برنامه نویس اندروید، یک توسعه دهنده نرم‌افزار است که در طراحی برنامه‌های کاربردی برای کاربران سیستم‌عامل اندروید، تخصص دارد. برنامه نویسی اندروید در سال‌های اخیر، بازار کار بسیار خوب و پررونقی پیدا کرده است و پیش‌بینی می‌شود که این روند در آینده نیز بهتر شود؛ به‌طوری‌که در ایران نیز تعداد فرصت های شغلی برای توسعه دهندگان اندروید افزایش می‌یابد.

میزان درآمد برنامه نویسی اندروید تحت تأثیر عواملی مانند شهر محل کار، میزان سابقه و سطح ارشدیت، میزان تحصیلات و نوع فعالیتی که انجام می‌دهند، متغیر است. در سطح جهان نیز حقوق این برنامه نویسان باهم تفاوت دارد؛ به‌طوری‌که در ایالات‌متحده آمریکا و کانادا بیشترین حقوق را دریافت می‌کنند.

اگر شما هم برنامه نویس اندروید هستید، می‌توانید به سایت استخدام و کاریابی جاب ویژن رفته و در صورت تمایل برای موقعیت های شغلی دلخواهتان، رزومه ارسال کنید. برای ساخت رزومه نیز می‌توانید از رزومه ساز الکترونیکی کمک بگیرید.

منبع: Medium.com

نویسنده

  • ریحانه اهرابی

    من ریحانه، فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی از دانشگاه شریف هستم و از همان زمان عاشق نویسندگی و فعالیت در نشریه‌های مختلف دانشگاه بودم. به همین دلیل بعد از فارغ التحصیلی، علایقم را دنبال کردم و در حوزه تولید محتوا مشغول به کار شدم. بعد از یک سال فعالیت در این حوزه توانستم با اصول سئو آشنا شده و مسیر خود را به فعالیت در حوزه سئو تغییر بدهم. هم اکنون به عنوان کارشناس سئو فعالیت می‌کنم و عاشق حوزه شغلیم هستم.

دسته بندی :
حقوق و دستمزد
بدون دیدگاه