امریه سربازی در شرکت‌های دانش‌بنیان چه شرایطی دارد؟

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 9دقیقه
امریه سربازی در شرکت‌های دانش‌بنیان چه شرایطی دارد؟

یکی از مشکلاتی که پیش روی جوانان تحصیل‌کرده‌ی کشور وجود دارد، خدمت وظیفه‌ی عمومی است. خدمت در یک پادگان نظامی که هیچ ارتباطاتی با زمینه‌ی تحصیلی و تخصصی شما ندارد، به نوعی وقفه‌ای در زندگی حرفه‌ای شما محسوب می‌شود. با این حال، روش‌هایی مثل پروژه‌های کسری خدمت و امریه وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را جایگزین خدمت نظامی خود کنید. اگر تحصیلات دانشگاهی دارید و تصور می‌کنید که تخصص شما در شرکت‌های دانش‌بنیان کاربرد دارد، می‌توانید برای آگهی‌های امریه سربازی در جاب ویژن رزومه بفرستید.

انجام خدمت سربازی در یک شرکت دانش‌بنیان، نه تنها وقفه‌ای در مسیر پیشرفت حرفه‌ای شما ایجاد نمی‌کند، بلکه تجربه‌ی شغلی شما را افزایش می‌دهد و به عنوان یک سابقه‌ی کار برای شما ثبت می‌شود. به علاوه، حقوق و مزایای شما در مقایسه با خدمت نظامی، می‌تواند بسیار بهتر باشد. در امریه دانش بنیان، بر خلاف خدمت نظامی، شما کاری را انجام می‌دهید که در آن تخصص دارید و از آن لذت می‌برید.

استخدام در سازمان های معتبر

برای خیلی از مشمولان خدمت وظیفه‌ی عمومی این سوال وجود دارد که «چگونه امریه بگیریم؟». سرباز امریه شدن شرایط عمومی خاص خودش را دارد که توسط ستاد کل نیروهای مسلح تعیین شده‌اند. البته گرفتن امریه در شرکتهای دانش‌ بنیان نیز تابع شرایط قانونی ویژه‌ای است. به علاوه، هر شرکت دانش‌بنیان برای جذب نیروهای امریه، چهارچوب‌های خاص خودش را دارد.

در ابتدای این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد که «امریه سربازی چیست؟» و شرایط استخدام امریه سربازی را توضیح می‌دهیم. سپس، در رابطه با ماهیت شرکت‌های دانش‌بنیان و سهمیه‌ی امریه‌ی آن‌ها صحبت خواهیم کرد. همچنین، شرایط امریه سربازی دانش‌بنیان را به تفصیل، شرح می‌دهیم. با جاب ویژن همراه باشید.

امریه سربازی چیست و شرایط عمومی آن کدامند؟

امریه سربازی چیست و شرایط امریه سربازی کدامند؟

مطابق اصل ۱۴۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در شرایط صلح، امکان مأمور شدن کارکنان وظیفه از یگان‌های نظامی به دستگاه‌های اجرایی دولت برای بهره‌مندی از توانایی‌های تخصصی این کارکنان، به ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته‌ی کشور وجود دارد.

شرکت‌های دانش‌بنیان، وزارت‌خانه‌ها و دیگر سازمان‌های دولتی و حکومتی، دارای ظریفت‌های مشخصی برای جذب سربازان امریه هستند. از آن‌جایی که امریه شدن نوعی امتیاز برای مشمول محسوب می‌شود، اولویت‌بندی‌هایی برای امکان استفاده از این امتیاز وجود دارد. این اولویت‌‌بندی به شرح زیر است:

الف) خانواده‌های درجه‌ی یک شهدا، جانبازان، آزادگان، مفقودالاثرها یا رزمندگان دارای حداقل ۶ ماه سابقه‌ی جبهه

ب) مشمولان تحت پوشش کمیته‌ی امداد امام خمینی (ره)

ج) مشمولان تحت پوشش سازمان بهزیستی

د) کارکنان وظیفه‌ٔی متأهل

ه) کارکنان وظیفه‌ی معاف از رزم

و) مشمولانی که متقاضی خدمت در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته هستند.

ز) مشمولانی که حداقل ۶ ماه در پایگاه‌های مقاومت بسیج عضویت دارند

ح) نخبگان و استعدادهای برتر

ط) مشمولانی که بورسیه‌ی سازمان مربوطه بوده‌اند

ک) ایتام

البته قوانینی عمومی نیز برای به پذیرش درخواست امریه شدن توسط ستاد کل نیروهای مسلح وجود دارند. از جمله‌ی این قوانین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پایبندی به نظام جمهوری اسلامی ایران و التزام به قوانین آن
  • پیروی از یکی از ادیان رسمی کشور
  • نداشتن اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر
  • داشتن سلامت جسمانی و روانی برای انجام شغل مورد نظر

مشمولان دقت داشت باشند که مدت زمان خدمت وظیفه‌ی عمومی به صورت امریه، ۲۴ ماه است. معمولا شرکت‌های دانش‌بنیان پیش از اهدای شرایط امریه سربازی، از فرد مأمور، تعهد عدم استفاده از طرح‌های کسری خدمت می‌گیرند. متقاضی پس از گذراندن دوره‌ی آموزش نظامی، در خدمت شرکت دانش‌بنیان قرار می‌گیرد.

آشنایی با مفهوم شرکت دانش‌بنیان

شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت‌هایی هستند که از دانش و فناوری خاصی که حقوق معنوی آن متعلق به آن شرکت می‌باشد، برای درآمدزایی استفاده می‌کنند. در کشور ما، کارگروهی برای ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از آن‌ها توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تشکیل شده است.

هدف اصلی «کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجرا»، ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان واقعی به منظور بهره‌مهندی این شرکت‌ها از امتیازات دولتی است. این کار گروه، شرکتی را دانش‌بنیان تعریف کرده است که از تعریف زیر پیروی کند:

«شرکت یا موسسه‌ای خصوصی یا تعاونی که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه‌ی اقتصاد بر پایه‌ی دانش، رسیدن به اهداف علمی و اقتصادی و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه‌ی فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده‌ی فراوان و براساس معیارهای مورد نظر آیین‌نامه‌ی موجود، به تأیید این کارگروه برسد».

شرایط جدید استخدام امریه دانش بنیان

شرایط امریه دانش بنیان

شرکت‌های دانش‌بنیان به دستور رهبری و در راستای یکی از بندهای تفاهم‌نامه‌ی همکاری متقابل ستاد کل نیروهای مسلح و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌توانند از کارکنان وظیفه‌ی مأمور شده از نیروهای مسلح استفاده کنند. البته، شیوه‌نامه‌ای به این منظور توسط کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجرا تهیه شده‌ است که گذراندن خدمت با عنوان امریه دانش بنیان، منوط به رعایت این شیوه‌نامه است. به کارکنان وظیفه‌ای که به شرکت‌های دانش‌بنیان مأمور می‌شوند، سرباز فناور گفته می‌شود.

شرایط شرکت دانش‌بنیان برای استفاده از نیروهای امریه

شرکت دانش‌بنیان برای اینکه بتواند از کارکنان نظام وظیفه نیروهای مسلح، استفاده کند، باید دارای شرایط زیر باشد:

  • تعداد کارکنانی که به صورت تمام وقت در شرکت دانش‌بنیان کار می‌کنند، براساس آخرین فهرست بیمه‌ی این شرکت، حداقل ۲۰ نفر باشد.
  • براساس اظهارنامه‌ی مالیاتی، فروش شرکت دانش‌بنیان بیش از یکصد میلیون تومان باشد.
  • براساس آخرین گزارش صورت معاملات فصلی، فروش شرکت، حداقل ۵۰ میلیون تومان باشد.
  • هر یک از شرکتهای دانش بنیان در صورت داشتن شرایط لازم، در هر سال شمسی فقط می‌توانند حداکثر 3 سرباز امریه داشته باشند. همچنین هر شرکت در هر دوره اعزام تنها می تواند 2 نفر را به‌صورت همزمان معرفی کند.
  • امریه شرکت های دانش بنیان فقط برای اعضای کلیدی و بنیانگذاران شرکت دانش بنیان است.
  • به دلیل معرفی فرد و شرکت دانش بنیان به ستاد کل، امکان جابه جایی فرد به شرکت دیگر در طول فرایند امریه سربازی دانش بنیان وجود نخواهد داشت.

سهمیه‌ی شرکت‌های دانش‌بنیان برای امریه سربازی

سهمیه امریه دانش بنیان

هر شرکت دانش‌بنیان، پس از ثبت در کارگروه دانش‌بنیان و برخورداری از شرایط فوق، می‌تواند حداقل یک نفر نیروی امریه جذب کند. با این حال، هر شرکت دانش‌بنیان می‌تواند به ازای هر ده نفر کارکنانی که مطابق با آخرین فهرست بیمه‌ی شرکت، به صورت تمام وقت برای شرکت کار می‌کنند، یک مشمول دیگر را برای گذراندن خدمت در قالب امریه دانش بنیان معرفی کند. همچنین، به شرکت‌های دانش‌بنیان، به ازای هر ۶۰۰ میلیون تومان فروش سالیانه که مبنای آن، آخرین اظهارنامه‌ی مالیاتی شرکت می‌باشد، می‌تواند یک نفر مشمول دیگر را به عنوان سهمیه‌ی امریه معرفی کند. هر شرکت دانش‌بنیان در سال می‌تواند تنها تا ۳ نیروی امریه در سال جذب کند.

مطلب مرتبط: هرآنچه که مشمولان باید در مورد امریه سربازی و شرایط آن بدانند

شرایط استخدام امریه دانش بنیان برای سربازفناور

مشمولان خدمت وظیفه‌ی عمومی که متقاضی امریه دانش‌ بنیان هستند، باید علاوه بر داشتن شرایط امریه سربازی که توسط ستاد کل نیروهای مسلح اعلام شده است، شرایط ویژه‌ی مندرج در شیوه‌نامه‌ی کارگروه دانش‌بنیان را نیز داشته باشند. این شرایط به شرح زیر هستند:

  • مشمول متقاضی امریه‌ی دانش‌بنیان، باید دارای مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر باشد.
  • فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پزشکی نمی‌توانند در شرکت‌های دانش‌بنیان امریه شوند. ملاک رشته‌ای است که در برگ سبز خدمت ثبت شده باشد.
  • فرد مشمول باید مطابق با جدول «فعالیت فناورانه» در شیوه‌نامه‌ی استخدام امریه نوشته شده توسط کارگروه دانش‌بنیان، حداقل ۸۰ امتیاز کسب کند. در ادامه‌ی این مقاله، در رابطه با این جدول نیز صحبت خواهیم کرد.
  • شغل فرد در شرکت دانش‌بنیان در طول دوره‌ی خدمت وظیفه‌ی عمومی در قالب امریه‌ دانش‌ بنیان، باید مطابق با تخصص و رشته‌ی تحصیلی او باشد.
  • متقاضی سربازی دانش بنیان، باید دارای سابقه‌ی بیمه‌ی شغل تمام‌وقت در ۶ ماه اخیر (پیش از ارسال مدارک برای کارگروه دانش‌بنیان) در شرکت معرف باشد.
  • افرادی که درخواست امریه دانش بنیان می‌دهند، براساس اولویت‌های ستاد کل نیروهای مسلح، امتیاز‌بندی می‌شوند. اولویت با مشمولانی است که در هر دوره‌ی اعزام، امتیاز بالاتری کسب کنند. مشمولانی که در یک دوره‌ی اعزام امتیاز لازم را برای امریه‌شدن به شرکت دانش‌بنیان کسب نکنند، می‌توانند تقاضای خود را در دوره‌های بعدی اعزام ثبت کنند.
  • مشمولانی که در شرکت‌های دانش‌بنیان امریه می‌شوند، باید به طور منظم، به کارگروه دانش‌بنیان، گزارش کار دهند. این گزارش‌ها باید در زمان‌های مشخص شده توسط کارگروه دانش‌بنیان، ارسال شوند. در این گزارش‌ها باید شرح فعالیت‌هایی که نیروی امریه در راستای حل مشکلات علمی و فنی شرکت انجام داده است، آورده شود.

جدول امتیاز امریه دانش بنیان

فعالیت‌های فناورانه کارشناسی کارشناسی ارشد دکتری تخصصی توضیحات
فعالیت تمام‌وقت در شرکت دانش‌بنیان تا ۱۳۰ تا ۱۴۰ تا ۱۵۰ به ازای هر ماه فعالیت، ۷ امتیاز به مشمول تعلق می‌گیرد (با توجه به مستندات لازم شامل سابقه‌ی بیمه)
عضویت در هیئت مدیره‌ی شرکت دانش‌بنیان تا ۱۰۰ تا ۱۰۰ تا ۱۰۰ حداقل ۹ ماه و هر ماه، ۴ امتیاز (در مدت زمان مدیر عاملی اعضاء امتیاز عضویت در هیئت مدیره برای مشمول محسوب نمی‌شود)
مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان تا ۱۵۰ تا ۱۵۰ تا ۱۵۰ حداقل ۹ ماه و هر ماه، ۶ امتیاز (مدت زمان مدیریت فرد براساس تاریخ آگهی در روزنامه‌ی رسمی می‌باشد)
عضو هیئت موسس شرکت دانش‌بنیان تا ۲۰ تا ۲۰ تا ۲۰ اولین دوره‌ی تشکیل شرکت عضو شده باشد
شرکت دانش‌بنیان (محل کار) تا ۲۰ تا ۲۰ تا ۲۰ هر سه میلیارد ریال فروش، ۵ امتیاز
وضعیت تأیید شرکت دانش‌بنیان در صورتی که فرد در حال حاضر در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان نوع یک فعال باشد، ۱۵ امتیاز
وضعیت تأهل و فرزند در صورتی که فرد، متأهل باشد، ۵ امتیاز و به ازای هر فرزند، ۱۰ امتیاز

 

مراحل ثبت نام امریه دانش بنیان برای سربازان


مراحل امریه شرکت های دانش بنیان طبق لیست امریه دانش بنیان به شرح زیر است:


• ثبت نام اولیه: متقاضی باید در سایت امریه دانش بنیان، ثبت‌نام اولیه را انجام دهد.
• تایید شرکت: شرکت دانش بنیان باید در هنگام فراخوان امریه خدمت سربازی و بازه زمانی مشخص برای هر اعزام، درخواست متقاضی را در سامانه تایید کند.
• تکمیل و ارسال مدارک: متقاضی و شرکت باید در بازه زمانی مشخص، درخواست خود را تکمیل و ارسال نمایند.
• بررسی اولیه: درخواست فرد در مرحله بررسی اولیه قرار می گیرد.
• ارائه اطلاعات تکمیلی: پس از تایید اولیه، متقاضی و شرکت باید اطلاعات تکمیلی را به مرکز مربوطه ارائه نمایند.
• پرداخت هزینه ها: شرکت دانش بنیان باید مبلغ دوره آموزشی و سایر هزینه های مصوب را پرداخت و به کارگزار مربوطه تحویل دهد.
• استعلام و تایید نهایی: استعلامات لازم انجام شده و در صورت تاییدیه نهایی، افراد از سوی ستاد کل نیروهای مسلح برای طی دوران آموزشی به پادگان مربوطه معرفی شده و برگه امریه سربازی را دریافت خواهند کرد.


نکات مهم:


•  ارسال مدارک و ثبت‌نام در هر دوره اعزام فقط در بازه زمانی مشخص امکان پذیر است.
• کلیه مدارک و مستندات باید به صورت کامل و دقیق ارائه شوند.
• در صورت وجود هرگونه نقص یا مغایرت در اطلاعات، درخواست متقاضی مورد تایید قرار نخواهد گرفت.

 

نحوه‌ی گرفتن امریه سربازی در شرکت دانش‌بنیان چگونه است؟

شرابط استخدام امریه سربازی در شرکت های دانش بنیان

حالا که با شرایط امریه سربازی در شرکت‌های دانش‌بنیان آشنا شدید، می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چگونه امریه بگیریم؟

در صورتی که در حال حاضر عضو هیچ شرکت دانش‌بنیانی نیستید و بیش از ۶ ماه به پایان مهلت قانونی ارسال درخواست اعزام به خدمت شما باقیمانده است، می‌توانید برای شرکت‌های دانش‌بنیان که آگهی های استخدام امریه سربازی خود را در جاب ویژن منتشر می‌کنند، رزومه ارسال کنید. برای پیدا کردن این آگهی‌ها می‌توانید در کارد «عنوان شغلی یا شرکت» کلمه‌ی «امریه» را وارد کرده و سپس روی دکمه‌ی «جستجو در مشاغل» کلیک کنید. فهرستی از آگهی‌های شغلی به شما پیشنهاد می‌شود که امریه ارائه می‌دهند.

در صورتی که در یک شرکت دانش‌بنیان، برای شروع همکاری پذیرفته شوید، باید پیش از ارسال مدارک برای کارگروه دانش‌بنیان، ۶ ماه در آن شرکت برای شما بیمه‌ی تمام‌وقت رد شود. سپس باید یک معرفی نامه از شرکت دانش‌بنیان دریافت کرده و با مدارک و اطلاعات دیگر در سامانه‌ی امریه‌ی سربازی کارگروه دانش‌بنیان، بارگذاری کنید.

پس از اینکه درخواست شما مورد تأیید قرار گرفت و اطلاعات تکمیلی را در سامانه بارگذاری کردید، برای گذراندن دوره‌ی آموزش نظامی، به ستاد کل نیروهای مسلح، معرفی می‌شوید. پس از پایان دوره، به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارجاع داده خواهید شد و این معاونت شما را در اختیار شرکت دانش‌بنیان معرف قرار خواهد داد.

با این حال، این امکان وجود دارد که کارگروه دانش‌بنیان با درخواست امریه‌ی شما موافقت نکند. در این صورت، تنها یک فرصت دیگر در اختیار شما قرار داده خواهد شد تا مدارک فعالیت‌های فناورانه‌ی خود را مجددا برای کارگروه دانش‌بنیان ارسال کنید.

قوانین گذراندن خدمت سربازی در قالب امریه در یک شرکت دانش‌بنیان

قوانین امریه دانش بنیان

پس از گرفتن امریه سربازی در یک شرکت دانش‌بنیان، شرکت و مأمور وظیفه‌ای که در اختیار شرکت قرار گرفته است، موظف به رعایت مجموعه‌ای از قوانین هستند که در اینجا به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • تمامی حقوق، مزایا و بیمه‌ی فردی که به شرکت دانش‌بنیان امریه می‌شود، به عهده‌ی شرکت می‌باشد.
  • مدت زمان انجام خدمت به صورت امریه‌ی سربازی در یک شرکت دانش‌بنیان به علاوه‌ی دوره‌ی آموزشی، ۲۴ ماه است.
  • مرخصی‌های فرد در شرکت، با قوانین مرخصی ستاد کل نیروهای مسلح، مطابقت دارد.
  • در صورتی که شرکت از عملکرد نیروی امریه رضایت نداشته باشد، می‌تواند با ارائه‌ی مستندات از کم‌کاری نیروی امریه، این موضوع را با اطلاع کارگروه دانش‌بنیان برساند.
  • شرکت اجازه‌ی دورکار کردن نیروی امریه را ندارد.
  • شرکت باید از نیروی دانش بنیان در شغل مورد تأیید کارگروه دانش‌بنیان استفاده کند.
  • استفاده‌ی نیروی امریه از طرح‌های کسری خدمت تنها به شرط موافقت کارگروه دانش‌بنیان امکان‌پذیر است.

جمع‌بندی

در این مقاله توضیح دادیم که امریه سربازی چیست و شرایط امریه سربازی را که توسط ستاد کل نیروهای مسلح، مشخص شده است، شرح دادیم. به غیر از وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های دولتی و حکومتی، شرکت‌های دانش‌بنیان نیز دارای سهمیه‌ی امریه سربازی به عنوان سرباز فناور هستند.

شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌هایی هستند که دانش‌بنیان بودن آن‌ها به تأیید کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجرا که تحت نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دارد، برسد.

این شرکت‌ها در صورت داشتن شرایطی خاص که در شیوه‌نامه‌ی کارگروه دانش‌بنیان برای به خدمت‌گیری نیروهای امریه بیان شده است، می‌توانند از بین اعضای فعال خود یک نفر مشمول را به عنوان نیروی امریه به این کارگروه معرفی کنند یا اینکه برای جذب نیروی امریه، آگهی‌های استخدامی منتشر نمایند.

شرکت‌های دانش‌بنیان برای استخدام امریه سربازی باید از قوانین مشخصی پیروی کنند و فرد مشمول، باید واجد شرایطی مشخص مثل حداقل ۸۰ امتیاز براساس جدول محاسبه‌ی امتیاز فناورانه‌ی سرباز فناور باشد. مشمول باید درخواست خودش را به همراه معرفی‌نامه‌ی شرکت در سامانه‌ی تعیین‌شده توسط کارگروه دانش‌بنیان ثبت نماید. در صورت موافقت با درخواست، مشمول پس از گذراندن دوره‌ی آموزشی، در اختیار شرکت قرار می‌گیرد تا ۲۴ ماخ خدمت وظیفه‌ی خود را تکمیل نماید.

منبع: کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجرا

نویسنده

دسته بندی :
قانون کار
بدون دیدگاه