پاسخ به سوالات کارجویان درباره‌ی نهمین نمایشگاه کار

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 6دقیقه
پاسخ به سوالات کارجویان درباره‌ی نهمین نمایشگاه کار

نهمین نمایشگاه کار هم تمام شد. این نمایشگاه از 22 تا 24 مهرماه، با حضور بیش از 40 شرکت و 500 عنوان شغلی در حوزه‌های مختلف برگزار شد و با استقبال بی‌نظیر کارجویان همراه بود، به طوری که طی سه روز نمایشگاه کار، بیش از 50000 رزومه بین کارجویان و کارفرمایان مبادله شد.

در این نوشته قصد داریم به سوالات برخی از کارجویان درباره‌ی نمایشگاه کار پاسخ دهیم.

فرآیند بررسی رزومه‌ها چه مدت طول می‌کشد؟

ابتدا باید بدانیم نمایشگاه کار رویدادی است که معمولا هر شش ماه یک بار برگزار می‌شود، بنابراین برخی از سازمان‌ها علاوه بر موقعیت‌های شغلی فوری، نیازهای ۶ ماه آینده خود را نیز در نظر می‌گیرند و در این راستا موقعیت شغلی ارائه می‌کنند.

از طرف دیگر تعداد رزومه‌های ارسال شده برای هر موقعیت بسیار زیاد بوده است به طوری که در بعضی موارد برای یک موقعیت شغلی نزدیک به 1000 درخواست ارسال شده است.

بنابراین با توجه به موارد گفته ‌شده، می‌توان انتظار داشت که روند رسیدگی به رزومه‌ها و تعیین وضعیت آن‌ها کمی طولانی‌تر از حد معمول باشد. این طولانی بودن به منزله عدم بررسی رزومه‌ توسط کارفرماها نیست. بلکه روال طبیعی نمایشگاه کار است.

چگونه می‌توانیم از وضعیت رزومه‌هایی که ارسال کرده‌ایم، مطلع شویم؟

کارجویانی که در نمایشگاه کار حاضر بودند، می‌توانند با ورود به “پروفایل کاربری” خود، در قسمت ” پیگیری درخواست‌های نمایشگاه کار” ، وضعیت رزومه ارسال شده خود را مشاهده کنند.

نکته قابل توجه این است که بر اساس برآوردی که از دوره‌های قبلی به‌دست ‌آمده، به نظر میرسد از بین 500 موقعیت استخدامی تعریف شده، بیش از 250 موقعیت شغلی از بین بازدیدکنندگان نمایشگاه نیروی مورد نظر خود را استخدام نمایند.

مسئله مهم این است که تعیین وضعیت رزومه‌ها مهم‌ترین شاخص ارزیابی سازمان‌های حاضر در نمایشگاه کار است و ما برای برطرف کردن این مشکل و تسریع فرایند تعیین وضعیت، پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

در پایان، ذکر این نکته ضروری است که در این فرایند کافی است کمی صبور باشید و امید خود را از دست ندهید. تعیین وضعیت رزومه‌های دریافت شده در بعضی موارد تا چند ماه پس از برگزاری نمایشگاه طول خواهد کشید.

سازمان‌ها در نمایشگاه کار فقط به دریافت رزومه مشغول بودند و فرصت چندانی برای ملاقات حضوری فراهم نشد. چه نیازی به حضور در نمایشگاه و اتلاف انرژی و زمان بود؟

یکی از انتقاداتی که به نهمین دوره نمایشگاه کار دانشگاه شریف مطرح شد، این بود که سازمان‌ها صرفا برای جمع‌آوری رزومه‌های کارجویان در این نمایشگاه شرکت کرده‌بودند و امکان مکالمه حضوری با مدیران بسیاری از سازمان‌ها فراهم نشد. نکته‌ای که همواره از آن به عنوان یکی از مزیت‌های حضور در نمایشگاه برای کارجویان یاد می‌شود.

نکته‌ای که نباید از آن غافل بود این است که در 3 روز برگزاری، استقبال چشم‌گیری از سوی کارجویان از این نمایشگاه صورت گرفت. به طوری که در این مدت بیش از 10000 نفر از نمایشگاه بازدید کردند. همین موضوع سبب ایجاد ازدحام در برابر غرفه‌ها می‌شد و به طبع زمان پاسخگویی به هر نفر را کاهش می‌داد. شاید برای شما باورش سخت باشد ولی ما به عنوان برگزار کننده دیدیم که برخی از شرکت ها که با تیمی 10 نفره پاسخگوی کارجویان بودند در انتهای روز با صدای کاملا گرفته از نمایشگاه خارج می‌شدند و دیگر رمقی برایشان نمانده بود و بی‌انصافی است اگر این تلاش و زحمت از سوی این گونه شرکت‌ها که اتفاقا کم هم نبودند، نادیده گرفته شود.

حتی خیلی از شرکت‌ها مدیران تصمیم گیرشان را به نمایشگاه آورده بودند و با خیلی از افراد نه تنها گفت و گو بلکه مصاحبه کردند و الان مشغول تنظیم کردن قرار مصاحبه‌های ثانویه هستند.

اما به طور کلی این انتقاد به برخی از سازمان‌های حاضر در نمایشگاه وارد بود که فرصت ملاقات حضوری و صحبت کردن با کارجویان در حد امکان نمایشگاه را فراهم نکردند. هم‌چنین یکی از اهداف حضور در نمایشگاه برای کارجویان، آشنایی با فرهنگ سازمانی هر سازمان است. در این زمینه نیز نمی‌توان همه سازمان‌ها را موفق دانست.

تیم برگزاری نمایشگاه برای رفع این مشکل چه اقداماتی انجام داده‌بود و چه اقداماتی انجام خواهد داد؟

اولین شرط برای گفتگو داشتن زمان کافی است، در این زمینه سعی کردیم با برگزاری نمایشگاه کار بر بستر سایت جاب‌ویژن و درخواست از کارجویان برای اینکه رزومه خود را از قبل در سایت تکمیل کنند زمان زیادی از کارجویان را که در دوره‌های قبلی برای پر کردن فرم‌های کاغذی هدر می‌شد، آزاد کنیم تا بتوانند از این زمان برای گفتگو استفاده کنند.

امسال تیم برگزاری نمایشگاه برای اولین بار، شاخص‌هایی برای ارزیابی عملکرد حضور شرکت‌ها در نمایشگاه کار تدوین کرد که در این شاخص‌ها به هیچ وجه تعداد رزومه‌های دریافتی اهمیت و جایگاهی ندارد. یکی از شاخص‌های ارزیابی سازمان‌ها برای معرفی سازمان‌های برتر، میزان و نحوه ارتباط حضوری با کارجویان تعیین شد که این شاخص از طریق نظرسنجی از کارجویان مشخص می‌شود. در شهریور ماه امسال و قبل از برگزاری نمایشگاه نیز طی نشستی که با هدف ایجاد هماهنگی‌های لازم با نمایندگان سازمان‌ها برگزار شد، بر گفت‌وگو و ملاقات حضوری با کارجویان به عنوان یکی از رسالت‌های حضور سازمان‌ها در نمایشگاه و هم‌چنین اهمیت برندسازی و معرفی فرهنگ سازمانی تاکید شد و تاثیر این موضوع را می‌شد در نوع غرفه سازی برخی از شرکت‌ها و اختصاص جایگاهی برای مصاحبه حضوری دید.

چرا خیلی از صنایع در نمایشگاه کار شریف حاضر نبودند؟ چرا برای برخی از رشته‌ها فرصت شغلی وجود نداشت؟

یکی دیگر از انتقاداتی که در مورد این دوره از نمایشگاه کار توسط کارجویان مطرح شد، نبودن فرصت شغلی برای برخی از رشته‌های تحصیلی است. عده‌ای نیز اعتقاد داشتند که درصد بالایی از موقعیت‌های شغلی موجود در نمایشگاه مربوط به حوزه برنامه‌نویسی و نرم‌افزار است و این نمایشگاه کاربه این حوزه شغلی اختصاص پیدا کرده است.

برای پاسخگویی به این انتقاد باید به چند نکته اشاره کنیم:

نکته مهمی که شاید خیلی‌ها در نظر نمی‌گیرند آن است که خواه ناخواه، بازارکار در حوزه برنامه‌نویسی و نرم‌افزار طی چند سال گذشته رونق چشمگیری داشته است و این روند رشد همچنان ادامه دارد. دلیل این امر هم پیشرفت و وارد شدن تکنولوژی به کسب و کارهای امروزی است. همانطور که می‌بینیم بیشتر سازمان‌ها در هر حوزه‌ای هم که مشغول به فعالیت باشند، به یک کارشناس در حوزه برنامه‌نویسی احساس نیاز پیدا کرده‌اند. بنابراین فرصت‌های شغلی تعریف شده در نمایشگاه کار، انعکاس واقعی از بازار کار است و ما به عنوان برگزارکننده نمی‌توانیم به شرکت‌ها تحمیل کنیم که موقعیت‌های استخدامی تعریف کنند که به آن نیازی ندارند.

اما همه‌ی این مسائل باعث نشد که ما اقدامی در جهت رفع این مشکل نکنیم. یکی از مهمترین اهداف تیم برگزارکننده نمایشگاه در نهمین نمایشگاه کار شریف و نیز دومین نمایشگاه کار ایران (که در بهمن ماه 97 برگزار می‌شود) ایجاد تنوع در موقعیت‌های شغلی و حوزه فعالیت شرکت‌های حاضر در نمایشگاه است. به همین منظور تیم اجرایی نمایشگاه نه تنها هیچگونه محدودیتی برای حضور شرکت‌های مختلف ایجاد نکرده است بلکه برای شرکتهایی با زمینه فعالیت دارویی، تولیدی و صنعتی، نفت و گاز و موارد دیگر پیشنهادهای ویژه‌ای در نظر گرفت و حتی در مواردی حاضر به ارائه سوبسیدهایی برای حضور آنها در نمایشگاه شد.

با توجه به اقدامات انجام شده در این دوره از نمایشگاه، نسبت به دوره گذشته شاهد حضور متنوع تری از سازمان‌ها و موقعیت‌های شغلی بودیم. حضور سازمان‌هایی مثل داروسازی دکتر عبیدی، کوبل دارو، نانو الوند و آدوراطب در حوزه‌ دارویی و شرکت معماران تجارت آفتاب در حوزه نفت و یا شرکت های مهندسی مثل رستافن ارتباط و پیشتازان فراز ارتباط گواهی بر این مدعاست. همچنین لازم به ذکر است که در هشتمین دوره نمایشگاه کار فرصت های تعریف شده 21 گروه شغلی را شامل می شد که این عدد در نهمین نمایشگاه کار شریف به 29 گروه شغلی مختلف رسید که نشان از افزایش تنوع فرصت های شغلی ارائه شده است.

و در آخر ذکر این نکته خالی از لطف نیست که فضایی که ما برای برگزاری این نمایشگاه در دانشگاه شریف در اختیار داریم، محدود است و قطعا امکان حضور تعداد زیادی سازمان از یک حوزه خاص وجود ندارد؛ البته این مشکل در نمایشگاه کار ایران با توجه به فضای بیشتر و ابعاد گسترده تر، تا حد زیادی رفع شده است.

نمایشگاه کار چه راه حلی برای تازه فارغ التحصیلان (Fresh Graduate) و یا کارجویان کم تجربه (Junior) دارد؟

همانطور که می‌دانیم، دغدغه‌ی همیشگی کارجویان کم تجربه و یا تازه فارغ التحصیل، پیدا کردن شغل مناسب است. بعد از پایان نمایشگاه کار، گروهی از کارجویان بر این باور بودند که بیشتر فرصت‌های موجود در نمایشگاه کار نیازمند داشتن سابقه کاری بودند.
نمی‌توان کتمان کرد که برخی از موقعیت‌های استخدامی ارائه شده مستلزم داشتن سابقه کاری بودند، ولی این مسئله باعث نادیده گرفتن کارجویان تازه فارغ التحصیل برای ورود به بازار کار در نهمین نمایشگاه کار نشد.

تیم برگزاری نمایشگاه برای رفع این مشکل چه اقداماتی انجام داده‌ بود و چه اقداماتی انجام خواهد داد؟

یکی دیگر از شاخص هایی که برای ارزیابی عملکرد حضور شرکت ها در نمایشگاه کار در نظر گرفته شد،تعداد مشاغلی است که هر سازمان‌ برای افراد با سابقه کاری کمتر از 2 سال ارائه نمود. برای این نمایشگاه از سازمان‌ها خواسته بودیم تا بخشی از موقعیت‌های شغلی که در نمایشگاه ارائه می‌کنند حتما موقعیت‌هایی برای افراد کم تجربه و یا تازه فارغ التحصیل باشد.
همین امر سبب شد تا از میان 500 فرصت شغلی ارائه شده در این نمایشگاه، بیش از 180 موقعیت شغلی به سابقه کاری کمتر از دوسال نیاز داشتند.

علاوه بر موقعیت‌های مناسب ارائه شده برای این افراد، در طی برگزاری نمایشگاه کار کارگاه‌های متعددی بصورت کاملا رایگان برگزار شد که مخاطب اصلی آن این جوانان بودند. نکاتی که در این کارگاه عنوان شد می‌توانست برای تازه فارغ التحصیلان و یا افراد با سابقه کاری کم بسیار مفید بوده و در آینده شغلی آن‌ها تاثیرگذار باشد.

از طرفی ملاقات رو در رو و صحبت‌هایی که در طول نمایشگاه کار میان کارجویان و مسئولین جذب و استخدام بزرگترین شرکت‌ها رخ داد، دید مناسبی به کارجویان کم تجربه درباره‌ی مهارت‌های مورد نیاز مشاغل مختلف و روند بازار اشتغال می‌داد. این بینش، موردی است که به سادگی بدست نمی آید و یکی از ویژگی‌های منحصربفرد نمایشگاه کار برای این مخاطبان است.

راستی بد نیست تجربه برخی از دوستانی که درسال‌های گذشته از طریق این نمایشگاه استخدام شدند را در لینک‌های زیر مشاهده کنید:

داستان افرادی که به کمک نمایشگاه کار استخدام شدند(1)

داستان افرادی که به کمک نمایشگاه کار استخدام شدند(2)

باور داریم که به مرور و با اقداماتی این چنینی و با شنیدن پیشنهادات و نقدهای شما به مرور نمایشگاه کار بالغ‌تر خواهد شد و رفتار حرفه‌ای‌تری را هم از سمت کارجویان و هم از سمت کارفرمایان شاهد خواهیم بود. ممنونیم از اینکه ما را نقد می‌کنید، و امیدواریم که با برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه ، به استخدام کارجویان بیشتری کمک کنیم.

نویسنده

دسته بندی :
نمایشگاه کار
بدون دیدگاه