نگاهی به وضعیت اشتغال و استخدام اراک و استان مرکزی

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 7دقیقه
نگاهی به وضعیت اشتغال و استخدام اراک و استان مرکزی

استان مرکزی به مرکزیت اراک از نظر نیروی کار متخصص و فرصت‌های شغلی بی‌شمار به‌عنوان یکی از شهرهای مناسب برای اشتغال شناخته می‌شود. همین دلیل باعث شده تا این استان جذب سرمایه‌گذار صنعتی بالایی را در بین سایر استان‌ها داشته باشد. فرصت‌های شغلی و استخدام اراک در بخش صنعت بیشتر از بخش‌های دیگر است، اما بخش‌هایی مانند خدمات و کشاورزی هم در اقتصاد این شهر نقش پر رنگی دارند و سهم زیادی از جستجوی کار در اراک را به خود اختصاص داده‌اند.

نزدیکی به تهران، موقعیت جغرافیایی خوب، وجود معادن و ذخایر معدنی مانند سنگ آهن، وجود صنایع بزرگ و مادر و وجود نیروی کار متخصص باعث شده تا این استان به پایتخت صنعتی ایران تبدیل شود و فرصت‌های شغلی خوبی را برای فارغ‌التحصیلان و کارجویان ایجاد کند.

در این مطلب از سایت استخدامی جاب ویژن قصد داریم در مورد وضعیت بیکاری و اشتغال، بازار کار، فرصت‌های شغلی اراک و استان مرکزی صحبت کنیم؛ پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

اراک و استان مرکزی را بهتر بشناسید

اراک یکی از کلان‌‌‌شهرهای ایران و مرکز استان مرکزی است. طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت اراک ۷۵۶۵۹۱ نفر بوده که به‌عنوان هجدهمین شهر پرجمعیت ایران و بزرگ‌ترین شهرستان مرکزی شناخته شده است. طبق آخرین آمار جمعیت استان مرکزی هم حدود ١٤٢٩٤٧٥ نفر بوده است.

شهر اراک در دوران قدیم عراق نام داشته است. قزوین، تهران، لرستان، اصفهان، قم و همدان از همسایگان اراک و استان مرکزی به شمار می‌روند. اگرچه نیروی کار زیادی از شهرهای دیگر به اراک مهاجرت کرده‌اند اما با این حال زبان رایج بیشتر مردمان اراکی، فارسی است.

نرخ اشتغال و بیکاری اراک و استان مرکزی

بیکاری اراک

استان مرکزی از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار است. نرخ بیکاری در این استان براساس رتبه‌بندی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در سال ۱۳۹۶، حدود ۹.۷ درصد بوده است. بر اساس نرخ بیکاری کل کشور، استان مرکزی با کمترین نرخ بیکاری بعد از استان سمنان، در رتبه دوم قرار گرفته است.

بیشترین نرخ بیکاری در استان متعلق به شهرستان اراک است. در استان مرکزی، شهرستان اراک بیشترین واحد‌های صنعتی را به خود اختصاص داده؛ ولی متاسفانه به دلیل رکودهای افتصادی که در این چندسال اخیر شاهد آن‌ها بوده‌ایم باعث شده تا شهرک صنعتی اراک بیشترین صدمه را ببیند و آمار بیکاری در این شهر بالا رود. از طرف دیگر، افراد زیادی از شهرهای دیگر به اراک مهاجرت کرده‌اند و این عامل باعث شده تا جستجوی کار در اراک و تقاضای کار در واحدهای صنعتی این شهرستان افزایش داشته باشد.

استخدام

فرصت‌های شغلی و استخدام روز اراک در بخش دامی و کشاورزی

همانطور که پیش از این گفته شد، اقتصاد اراک را بخش‌های خدمات، صنعت و کشاورزی تشکیل داده‌اند. طبق خبرگزاری ایرنا آمار اشتغال در بخش‌‌های صنعت و خدمات رشد چشمگیری داشته اما متاسفانه به دلیل وجود مشکلاتی مانند کمبود آب، اطلاعات کم کشاورزان، استفاده از روش‌های سنتی کشاورزی، مهاجرت روستاییان به شهر و بهره‌برداری نامناسب از آب، سهم اشتغال در بخش کشاورزی نسبت به کل کشور کاهش زیادی داشته است. همین عامل باعث شده تا تعداد فرصت‌های استخدام اراک در بخش کشاورزی پایین‌تر از میانگین کشوری باشد.

با این وجود، استان مرکزی در تولید محصولات زیادی مانند انگور، پسته، گل‌های فصلی، انار و درختچه گل رتبه خوبی را در کل کشور کسب کرده است. استان مرکزی به‌عنوان تولیدکننده گل و گیاه زینتی شناخته شده است. با این وجود تنها ۶٪ از کل فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی در این رشته در حال فعالیت هستند. بیشتر کشاورزان را افرادی کم‌سواد یا بی‌سواد تشکیل داده است که به صورت تجربی در زمین‌های کشاورزی کار می‌کنند و با ابزارهای نوین آبیاری ‌آشنایی ندارند. عدم آگاهی کشاورزان باعث شده تا زمین‌های کشاورزی آنان از تجهیزات تکنولوژی آبیاری بی‌بهره بماند و در نهایت هدر رفتن آب را در زمان کشت در پی داشته باشد.

این فرصت مناسب برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی کشاورزی، علوم مهندسی آب و علوم دامی است. با مراجعه به سایت های کایابی می‌توانید به جستجوی کار در اراک پرداخته و برای آگهی‌های استخدام اراک رزومه بفرستید.

مهم‌ترین دلایل وجود مشکل در صنعت کشاورزی استان مرکزی

  • کاهش جمعیت روستا‌ها و مهاجرت افراد به شهرها
  • کم سوادی یا بی‌سوادی کشاورزان و نبود اطلاعات کافی در رابطه با ابزارهای نوین
  • خرد شدن زمین‌های کشاورزی
  • کمبود و کاهش منابع آب
  • نبود شرکت‌های تجاری برای صادرات محصولات تولیدی مانند انگور
  • استفاده از روش‌های آبیاری سنتی

اراک تولیدکننده محصولات دامی و آبزی

با توجه به شرایط اقلیمی خوبی که در استان مرکزی وجود دارد، امکان پرورش ماهیان آبزی مانند میگو در اراک و استان مرکزی برای نیروی کار فراهم شده است. هم‌چنین استان مرکزی، شهرستان اراک ظرفیت بالایی در تولید محصولات دامی مانند گوشت قرمز و سفید دارد. بخش زیادی از آگهی‌های استخدام در اراک به بخش محصولات دامی و آبزی اختصاص دارد اما با اینکه اراک رتبه خوبی در تولید محصولات دامی دارد، نسبت به سال‌های گذشته با کاهش تولید محصولات دامی مواجه شده است.

استخدام روز اراک در بخش صنعت و معدن

صنعت اراک

صنعت یکی از بخش‌های موثر و تاثیرگذار در اقتصاد اراک به‌شمار می‌رود. وجود ۸۵۵ واحد صنعتی در شهرک‌ صنعتی اراک باعث شده تا این شهرستان جایگاه اول استان را به خود اختصاص دهد. بیش از نیمی از جمعیت شاغلین صنعت در کارگاه‌های بزرگ مشغول به کار هستند و نشان‌دهنده این است که در استان مرکزی و به ویژه اراک شرکت‌ها و کارگاه‌های بزرگ از اهمیت بیشتری نسبت به سایر نقاط ایران برخوردار هستند. یعنی میزان اشتغال در کارخانه‌های بزرگ اراک بیشتر از آمار کشوری است و جستجوی کار در اراک و فرصت‌های شغلی و استخدام در این بخش بیشتر است.

با ارسال رزومه برای آگهی‌های استخدام اراک دیگر بیکار نخواهید ماند.

استخدام پتروشیمی اراک

برای استخدام شدن در شرکت‌های بزرگ مانند پتروشیمی، ابتدا باید در آزمون‌های استخدامی شرکت کنید. بعد از قبول شدن در آزمون باید به مصاحبه حضوری بروید. قبولی در بسیاری از سازمان‌های دولتی و شرکت‌های بزرگ آسان نیست. اگر از سهمیه‌های خاص برخوردار نباشید احتمالا شانس شما برای قبولی در این شرکت‌ها و فرصت‌های استخدام دولتی اراک بالا نیست.

البته با وجود صنعت قوی اراک، می‌توانید شانس خود را برای استخدام شدن در شرکت‌های خصوصی امتحان کنید. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم که رزومه خود را از طریق سایت استخدام آنلاین جاب ویژن برای این شرکت‌ها ارسال کنید و منتظر مصاحبه بمانید.

رزومه ساز

معادن و سهم استخدام اراک

حدود ۵۳۸ معدن در شهرستان‌های مرکزی وجود دارد که از این تعداد ۱۸۱ واحد فعال هستند. مهم‌ترین مواد معدنی قابل استخراج در این واحد‌ها، آهن، سرب، روی، سولفات سدیم، سنگ‌های تزیینی و طلا است و نیروی کار زیادی جذب معادن اراک شده‌اند.

فرصت‌های شغلی و استخدام روز اراک در بخش خدمات

شهرستان اراک بیشترین تعداد واحد صنفی از استان مرکزی را به خود اختصاص داده است و کارجویان زیادی به دنبال استخدام در کارخانجات اراک هستند. حدود ۲۰٪ از کل واحدهای صنفی شهر اراک یعنی ۴۵۰۰ واحد صنفی را صنف‌هایی مانند وانت‌داران، صافکاران، رادیاتورساز، آهنگر، تعمیرکار اتومبیل، فروشندگان لوازم یدکی ماشین، موسسات توریستی و کرایه اتومبیل، تعویض روغ، باطری و سرویس‌کاران که بیشتر از همه با حمل‌و‌نقل در ارتباطند، تشکیل داده است. بخش قابل توجهی از نیروی کار اراک در بخش خدمات مشغول به کار هستند. هم‌چنین افرادی که مدرک دیپلم دارند هم می‌توانند به جستجوی کار در اراک برای بعضی از بخش‌های خدمات پرداخته و مشغول به کار شوند.

بیشترین آمار اشتغال در استان مرکزی مربوط به کدام شهر است؟

اراک به دلیل داشتن تجهیزات نفت و گاز، تولید قطعات خودرو، تجهیزات ریلی، تولید انگور و خدمات فنی و مهندسی مانند طراحی تابلوهای برق به یکی از شهرهای اشتغال‌پذیر استان مرکزی تبدیل شود. البته به این معنا نیست که سایر شهرستان‌ها در این زمینه‌ها اشتغال‌زایی نکرده‌اند.

ساده‌ترین راه برای جستجوی کار در اراک

آگهی استخدام اراک

آسان‌ترین راه‌ها برای پیدا کردن آگهی‌های استخدام اراک، مراجعه به کانال نیازمندیهای صبح اراک و استفاده از سایت‌ کار و کاریابی جاب ویژن است. برای جستجوی کار در اراک از طریق چاب ویژن، باید وارد سایت شوید و در نوار جستجوی بالای صفحه، فیلتر «شهر» را بر روی«اراک-مرکزی» قرار دهید. سپس فرصت‌های شغلی اراک را می‌توانید ببینید. اما اگر می‌خواهید فرصت‌های شغلی را بر اساس سابقه، حقوق، نام سازمان مانند آلومینیوم اراک و همچنین مزایا فیلتر کنید، کافی است جستجوی پیشرفته را انتخاب کنید تا به‌روز‌ترین و جدیدترین فرصت‌های شغلی و استخدام اراک به شما نمایش داده شود.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که ایمیل خود را به صورت روزانه چک می‌کنید، بهترین کار این است که وارد سایت جاب ویژن شوید و از بخش فرصت‌های شغلی پیشنهادی گزینه «فرصت های شغلی پیشنهادی به من ایمیل شود.» را انتخاب کنید. از حالا به بعد ما تمام فرصت‌های شغلی جدید را از طریق ایمیل برای شما ارسال می‌کنیم و دیگر نیازمندی های شغلی و آگهی‌های استخدام امروز اراک را از دست نخواهید داد.

وضعیت بازار کار زنان اراکی

متاسفانه در این شهر بیشتر کسب‌و‌کار‌ها و شرکت‌های صنعتی به دنبال استخدام نیروی مرد هستند و وضعیت کار در اراک برای بانوان مناسب نیست. به همین دلیل نرخ بیکاری در اراک برای زنان تقریبا بالا است. البته خانم‌های اراکی هم می‌توانند با جستجو در فرصت‌های شغلی درج شده در کانال کاریابی اراک یا مشاهده آگهی‌های استخدام اراک در سایت جاب ویژن، موقعیت شغلی مناسبی پیدا کنند.

در خانه بمانید و استخدام شوید

شهر اراک بیشترین تعداد دانشجو را دارد و همین عامل باعث شده تا نرخ بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان اراک به شدت بالا برود و جستجوی فرصت‌های دورکاری در بین آگهی‌های کار در اراک افزایش داشته باشد. از طرفی با توجه به اینکه بیشتر کارها به بخش صنعت مربوط می‌شود، نرخ بیکاری زنان هم بالا است. اگرچه ممکن است هنوز انجام کار به صورت دورکاری در شهر اراک مرسوم نباشد اما امروزه به دلیل شیوع ویروس کرونا، تعداد زیادی از کسب‌و‌کارهای آنلاین و حضوری به دنبال نیروی کار دورکار می‌گردند. یعنی شما می‌توانید در خانه بمانید و از طریق اینترنت با شرکت‌های کوچک و بزرگ سایر شهرها در ارتباط باشید. برای مشاهده آگهی‌های استخدام امروز تهران و شهرستان‌های دیگر می‌توانید وارد سایت جاب ویژن شوید و از بخش فیلتر‌ها، «امکان کار به صورت دورکاری» را فعال کنید تا تنها موقعیت‌های شغلی دورکار و فرصت‌های کار در منزل اراک به شما نمایش داده شود.

زندگی در شهر اراک چگونه است؟

اراک یکی از کلان‌شهرهای ایران به شمار می‌رود و با توجه به قوی بودن بخش صنعت و خدمات این شهر، فرصت‌های شغلی معتددی برای نیروی کار ایجاد شده است. ممکن است برخی از کارجویان در سایر شهرها قصد داشته باشند برای کار به اراک مهاجرت کنند. به همین دلیل می‌خواهیم در این بخش کمی در مورد زندگی در اراک، قیمت مسکن و وضعیت آب‌و‌هوایی این شهر صحبت کنیم؛ پس برای اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

اگر قصد زندگی در اراک را دارید، باید بدانید که این شهر زمستان‌های سرد و مرطوب و تابستان‌های گرم و خشک دارد. قیمت اجاره خانه در اراک که یکی از کلان‌شهرهای ایران به شمار می‌رود، تقریبا بالا است اما یکی از شهرهای امن در برابر زلزله به‌شمار می‌رود. اگر به بیماری‌های تنفسی مبتلا هستید این شهر برای زندگی و کار به شما توصیه نمی‌شود، زیرا وجود صنایع و کارخانجات بزرگ باعث شده تا این شهر به یکی از آلوده‌ترین شهرهای ایران تبدیل شود.

جمع‌بندی

استان مرکزی به مرکزیت اراک به دلیل وجود صنایع بزرگ و مادر به قطب صنعتی ایران تبدیل شده. اقتصاد این استان بر پایه‌ بخش‌های خدمات، صنعت و کشاورزی است. حدود ۸۱.۴ درصد از نیروهای شاغل استان مرکزی در بخش خصوصی فعالیت دارند که طبق آمار و اطلاعات، بیشتر نیروی کار در کارگاه‌های بزرگ اراک مشغول به کار هستند. بخش صنعتی فعال اراک از مزایای مهم ایجاد اشتغال شناخته می‌شود. اما از طرف دیگر تعدیل نیرو در این بخش بسیار بالاست که بر افزایش نرخ بیکاری و جستجوی کار در اراک در بخش‌های مختلف تاثیرگذار بوده است.

مسکن با اقتصاد یک شهر ارتباط مستقیمی دارد. طبق آخرین آمار منتشر شده در سال ۱۳۹۶، نرخ ساخت‌و‌ساز در استان مرکزی به ویژه اراک بالا بوده است. یعنی این شهر صنعتی یکی از شهرهای خوب برای اشتغال‌زایی به شمار می‌رود.

استان مرکزی پایین‌ترین نرخ بیکاری را در بین تمام استان‌ها دارد. اگر به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اید یا نیروی کار متخصص هستید و به دنبال کار تمام وقت و نیمه‌وقت از جمله فرصت‌های استخدام طراح، استخدام کارگر، استخدام وکلیل و… می‌گردید، می‌توانید برای مشاهده موقعیت‌‌‌های استخدام اراک و شهرهای دیگر استان مرکزی به سایت استخدامی جاب ویژن مراجعه کنید یا در کانال تلگرام جاب ویژن عضو شوید.

منبع: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی

نویسنده

دسته بندی :
استخدام شهرها
بدون دیدگاه