راهنمای جامع استخدام برنامه نویس بک اند برای کارجویان

نوشته شده توسط ریحانه اهرابی
زمان مطالعه: 11دقیقه
راهنمای جامع استخدام برنامه نویس بک اند برای کارجویان

درحالی‌که هر روز بیش از پیش شاهد پیشرفت تکنولوژی هستیم، اصطلاحی با عنوان توسعه وب در سال‌های اخیر گسترش زیادی یافته است که به معنی ایجاد و نگهداری وب‌سایت‌ها با روندی است که باعث شود برای کاربر ایده آل باشد و عملکرد خوبی داشته باشد. توسعه وب به دو بخش فرانت‌اند و بک‌اند تقسیم می‌شود. برنامه نویسان بک اند از عوامل پشت صحنه‌ توسعه‌ی یک وب‌سایت هستند که همراه با برنامه نویسان فرانت‌اند، تیم توسعه وب را به‌صورت کلی تشکیل می‌دهند. برای مشاهده آگهی استخدام برنامه نویس بک اند (back-end) می‌توانید به سایت جاب ویژن نیز سری بزنید.

استخدام

در این مقاله سایت استخدام آنلاین جاب ویژن ابتدا به تعریف برنامه ‌نویسی بک اند و شرح کامل این موقعیت شغلی پرداخته‌ایم؛ سپس زبان‌های برنامه نویسی بک اند و وظایف شغلی آن را به‌طور کامل توضیح داده‌ایم و وضعیت بازار کار و درآمد فعالان این حوزه را نیز بررسی کرده‌ایم.

برنامه نویس بک اند به چه کسی گفته می‌شود؟

بک‌اند به قسمتی از سایت گفته می‌شود که برای کاربر قابل‌مشاهده نیست و با آن تعامل ندارد؛ بلکه در پس‌زمینه سایت در حال اجرا است. یک برنامه نویس بک اند کدهایی را می‌نویسد که از طریق سرور به مرورگر کاربرها ارسال می‌شود؛ به همین دلیل به بک‌اند، سمت سرور (Server Side) نیز گفته می‌شود. در حقیقت بک‌اند شامل فعالیت‌های پشت‌صحنه است که هنگام انجام هرگونه اقدام در یک وب‌سایت رخ می‌دهد.

تفاوت برنامه نویس بک اند و فرانت اند

همان‌طور که گفته شد، در بک‌اند، کدهایی اجرا می‌شود که برای کاربر قابل‌مشاهده نیست؛ اما در فرانت‌اند، برنامه نویسان مسئولیت نوشتن کدهایی را در وب‌سایت دارند که مستقیماً با کاربر در تعامل است و به همین دلیل به فرانت‌اند، سمت کاربر (Client Side) نیز می‌گویند. برنامه نویسان بک‌اند و فرانت‌اند همراه باهم، مسئولیت ایجاد و توسعه یک وب‌سایت یا اپلیکیشن را دارند.

یک برنامه نویس Back end باید ذهنی تحلیلی و منطقی داشته باشد؛ زیرا با حجم زیادی داده و الگوریتم سروکار دارد؛ اما یک برنامه‌نویس فرانت‌اند باید فردی خلاق باشد و با طراحی صفحات وب نیز آشنایی کافی داشته باشد.

تحصیلات موردنیاز برای استخدام برنامه نویس بک اند

اگر به آگهی‌های استخدام برنامه نویس بک اند سری بزنید مشاهده خواهید کرد که ویژگی‌های شاخصی که کارفرمایان به دنبال آن هستند، اغلب مهارت‌های اصلی است که برنامه نویس بک اند باید به آن مسلط باشد و در اغلب آگهی‌های شغلی، تحصیلات اهمیت چندانی ندارد؛ البته دور از ذهن نیست که داشتن حداقل تحصیلات کارشناسی در حوزه علوم کامپیوتر یا IT مزیت محسوب می‌شود. بنابراین می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که حتی اگر تحصیلات دانشگاهی در این حوزه نداشته باشید، با دانستن مهارت‌های لازم برنامه‌نویسی بک‌اند، می‌توانید همچنان شانس خود را برای استخدام در یک شرکت خوب امتحان کنید.

زبان‌های برنامه نویسی بک اند

زبان های برنامه نویسی بک اند

یک برنامه نویس بک اند از انواع مختلف ابزارها، زبان‌های برنامه‌نویسی و چارچوب‌ها (Framework) برای انجام وظایف خود استفاده می‌کند. از زبان‌های برنامه‌نویسی این شغل که در انواع آگهی های استخدام برنامه نویس بک اند مشاهده می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یکی از محبوب‌ترین زبان‌ها در چند دهه اخیر بوده است. این زبان به برنامه نویسان اجازه می‌دهد تا با یک روش مشخص، بخش فرانت‌اند و بک‌اند وب‌سایت یا اپلیکیشن را ایجاد کنند که به‌طور قابل‌توجهی حجم کار را کاهش می‌دهد و در زمان صرفه‌جویی می‌کند.
Express.JS و Node.JS که دو فریم ورک مختلف جاوا اسکریپت هستند، اجازه مدیریت و اجرای فرانت‌اند و بک‌اند برنامه را می‌دهند؛ درحالی‌که API ها به توسعه سریع‌تر و آسان برنامه‌ها کمک می‌کنند.

رزومه ساز

پایتون

زبان برنامه‌نویسی پایتون در سال 1991 ایجاد شد و از آن زمان به‌عنوان یک ‌زبان چندمنظوره توسط برنامه نویسان استفاده می‌شود. همچنین پایتون یک محیط توسعه مناسب و آسان برای بک‌اند فراهم می‌کند. طبق نظرسنجی Stack Overflow که در سال 2020 انجام شد، پایتون سومین زبان برنامه‌نویسی محبوب بین برنامه نویسان بود. برنامه‌های محبوب اینستاگرام و اسپاتیفای توسط این زبان برنامه‌نویسی شده‌اند.

روبی (Ruby)

این زبان برنامه‌نویسی در سال 1990 توسط یک متخصص برنامه‌نویسی ژاپنی توسعه داده شد. نکته مهم در مورد این زبان این است که دارای نحوی (Syntax) مشابه پایتون و جاوا است. همچنین دارای قابلیت‌های اتوماسیون بسیار خوبی است و به همین دلیل سیستم‌عامل‌هایی مانند Airbnb و Esty از آن برای اهداف اتوماسیون استفاده می‌کنند.

PHP

این زبان برنامه‌نویسی در سال 1994 توسعه یافت و از آن زمان بهترین زبان توسعه سرور در جهان شناخته‌شده است. طبق نظرسنجی W3Tech، حدود 79 درصد از وب‌سایت‌های جهان با استفاده از PHP ساخته‌شده‌اند.

جاوا

جاوا در سال 1991 ساخته شد؛ اما به‌طور رسمی در سال 1995 منتشر و از آن زمان به‌عنوان یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی در جهان مطرح شد. همچنین در رتبه‌بندی شاخص TIOBE در سال 2021 به‌عنوان بهترین زبان برنامه‌نویسی رتبه بندی شده است. علاوه بر این، بهترین زبان برای ساخت برنامه‌های تلفن همراه است. توییتر یکی از برنامه‎‌هایی است که توسط این زبان ایجادشده است.

#C

این زبان برنامه‌نویسی یکی از محبوب‌ترین زبان‌ها برای ایجاد بک‌اند یک سیستم است؛ زیرا دارای قابلیت اتوماسیون بسیار خوبی در سرورهای ویندوز است و کدها را بسیار سریع اجرا می‌کند. همچنین می‌تواند برای توسعه بازی و ایجاد برنامه‌های CLI استفاده شود.

Perl

این زبان حدود سه دهه پیش توسعه یافت و هنوز از آن استفاده وسیعی می‌شود؛ زیرا زبانی است که عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. نکته جالب Perl این است که در نظرسنجی‌ای که توسط Stack Overflow بین برنامه‌نویسان بک اند انجام شد، به‌عنوان یکی از پردرآمدترین زبان‌ها رتبه‌بندی شده است. Perl 5 نسخه‌ای است که هنوز به‌طور گسترده برای نمونه‌سازی و اتوماسیون استفاده می‌شود.

++C

این زبان نسخه پیشرفته زبان C است که دارای ویژگی‌های اضافی بسیار خوبی است. یکی از بزرگ‌ترین موارد افزوده به ++C این است که از برنامه‌نویسی شی‌گرا پشتیبانی می‌کند.

این زبان از قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که می‌تواند مستقیماً با سخت‌افزار تعامل و عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. بهترین ویژگی این زبان توسعه جدیدترین سیستم‌ها بدون از دست دادن هرگونه اطلاعات مهم است. سایت پرطرفدار و معروف یوتیوب توسط این زبان ایجاد شده‌ است.

GO

Go یک انتخاب ایده آل برای برنامه نویسان بک اند به‌ویژه برای خدمات با عملکرد بالا در سمت سرور است. همچنین می‌تواند برای ساخت سمت سرور برنامه‌های تلفن همراه نیز استفاده شود. در مواردی که سرعت و مقیاس‌پذیری (Scalability) موردنیاز است، این زبان برنامه‌نویسی اغلب انتخاب می‌شود. این زبان برای نوشتن سرویس‌های میکرو بسیار مناسب است. Go همچنین به دلایلی ازجمله استقرار آسان، پشتیبانی بین پلتفرم‌ها و بررسی خطاهای داخلی به‌عنوان یک گزینه بین پایتون و R در علم داده‌ها شناخته می‌شود.

وظایف شغلی یک برنامه نویس بک اند

در هنگام استخدام برنامه نویس بک اند، کارفرمایان شرح وظایف شغلی‌ای که از یک برنامه‌نویس انتظار دارند را مشخص می‌کنند. مسئولیت‌های هر برنامه‌نویس با توجه به شرکت و خواسته‌های کارفرمایان متغیر است؛ اما در اینجا به مهم‌ترین این وظایف خواهیم پرداخت که اغلب کارفرمایان آن‌ها را مدنظر دارند.

  • هماهنگی با برنامه نویسان فرانت‌اند و توسعه الگوریتم‌های سمت سرور برای انتقال داده‌ها به‌طور مؤثر به سمت کاربر
  • همکاری متقابل با مدیر پروژه و تضمین کیفیت برای بهینه‌سازی و توسعه تجربه کاربری مناسب (UX)
  • اطمینان حاصل کردن از سریع بودن برنامه و داشتن عملکرد یکسان هر زمان که ترافیک کاربر تغییر می‌کند
  • همکاری با مشتریان برای درک نیازهای خاص آن‌ها و تبدیل آن به الزامات فنی برای ارائه کارآمدترین راه‌حل
  • بهینه کردن برنامه‌های کاربردی برای افزایش کارایی و زمان پاسخگویی
  • تجزیه و تحلیل الزامات و اهداف، برطرف کردن اشکالات و خطاها و ارائه راه‌حل‌های کارآمد و سریع
  • تعامل با پایگاه داده برای ذخیره داده‌ها
  • مدیریت و توسعه API ها که در دستگاه‌ها اجرا می‌شوند
  • ایجاد معماری سیستم با در نظر گرفتن مقیاس، سرعت و ثبات برنامه‌ها
  • پیاده‌سازی ساختارهای امنیتی و بهترین راه‌های آن
  • نوشتن کد و کتابخانه‌های قابل‌استفاده برای اجراهای بعدی

وضعیت بازار کار برای استخدام برنامه نویس بک اند

بازار کار استخدام برنامه نویس بک اند

می‌توان گفت در چند سال اخیر با گسترش کسب‌وکارهای اینترنتی و روی آوردن هرچه بیشتر مردم به سمت فضای اینترنت، تقاضا برای شغل برنامه‌نویسی و استخدام برنامه نویس بک اند رو به افزایش است. شما هم اگر سری به موقعیت شغلی و آگهی استخدام برنامه نویس Back-end بزنید تعداد زیادی آگهی استخدام را در این حوزه مشاهده خواهید کرد که گواه بازار کار مناسب این شغل است.

این موضوع نیز قابل‌توجه است که بازار کار اغلب برای نیروهای باتجربه و حرفه‌ای در حوزه‌های شغلی مختلف همیشه خوب است؛ بنابراین این‌طور می‌توان نتیجه گرفت که قبل از ارسال رزومه برای آگهی های استخدام برنامه نویس بک اند، روی تقویت مهارت‌هایتان کار کنید و مطمئن باشید که به این شغل علاقه دارید. اگر علاقه شما به حد کافی نباشد، مشکلات و سختی‌های شغل برنامه‌نویسی مانند صرف کردن ساعت‌های زیاد پشت سیستم یا روبرو شدن با خطاهای زیاد را نمی‌توانید تحمل کنید.

درآمد یک برنامه نویس بک اند در ایران چقدر است؟

اگر شما به‌عنوان یک برنامه نویس بک اند قصد شاغل شدن در این موقعیت شغلی را دارید، باید توجه کنید که میزان حقوق دریافتی شما به عوامل مختلفی مانند میزان مهارت و سطحتان (جونیور، متوسط یا سینیور)، شهری که در آن مشغول به کار می شوید و زبان برنامه نویسی ای که به آن مسلط هستید بستگی زیادی دارد. اگر سری به فرصت‌های استخدام برنامه نویس بک اند نیز بزنید حقوق پیشنهادی مختلف کارفرمایان را در این حوزه‌ها مشاهده خواهید کرد.

در گزارش افزایش حقوق سال 1401 که در سایت جاب ویژن منتشرشده است نظرسنجی جامعی بین افراد شاغل در حوزه‌های مختلف ازجمله برنامه نویس بک اند صورت گرفته که در اینجا خلاصه‌ای از آن را بیان می‌کنیم.

  • شهر تهران:
عنوان شغلی تعداد نفرات نظرسنجی میانگین حقوق سطح جونیور (Junior) میانگین حقوق سطح متوسط (Mid-level) میانگین حقوق سطح ارشد (Senior)
برنامه نویس بک اند C#/.NET 687 7/7 میلیون تومان 12/1 میلیون تومان 19/2 میلیون تومان
برنامه نویس بک اند PHP 347 6 میلیون تومان 11 میلیون تومان 16/9 میلیون تومان
برنامه نویس بک اند Python 298 7/2 میلیون تومان 12 میلیون تومان 16/8 میلیون تومان
برنامه نویس بک اند Java 288 8/5 میلیون تومان 12/7 میلیون تومان 20/8 میلیون تومان
برنامه نویس بک اند ++C 118 12/1 میلیون تومان (به دلیل کم‌بودن داده‌های آماری در سطوح ارشدیت، حقوق این دو سطح باهم بیان‌شده است) 19/6 میلیون تومان
برنامه نویس بک اند NodeJS 125 12 میلیون تومان (به دلیل کم‌بودن داده‌های آماری در سطوح ارشدیت، حقوق این دو سطح باهم بیان‌شده است) 21/7 میلیون تومان
برنامه نویس بک اند GO 34

14 میلیون تومان (به دلیل کم‌بودن داده‌های آماری در سطوح ارشدیت مختلف، حقوق این شغل به‌صورت کلی بیان‌شده است)

 

  • شهرهای بزرگ (کرج، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، اهواز):
عنوان شغلی تعداد نفرات نظرسنجی میانگین حقوق سطح جونیور (Junior) میانگین حقوق سطح متوسط (Mid-level) میانگین حقوق سطح ارشد (Senior)
برنامه نویس بک اند C#/.NET 687 8/4 (به دلیل کم‌بودن داده‌های آماری در سطوح ارشدیت، حقوق این دو سطح باهم بیان‌شده است) 14/4 میلیون تومان
برنامه نویس بک اند PHP 347 9 میلیون تومان (به دلیل کم‌بودن داده‌های آماری در سطوح ارشدیت مختلف، حقوق این شغل به‌صورت کلی بیان‌شده است)
برنامه نویس بک اند NodeJS 125 9/6 میلیون تومان (به دلیل کم‌بودن داده‌های آماری در سطوح ارشدیت مختلف، حقوق این شغل به‌صورت کلی بیان‌شده است)

 

برای سایر شغل‌های حوزه برنامه‌ نویسی بک اند در شهرهای بزرگ، داده‌ها برای هر سه‌ سطح به‌صورت‌ کلی بیان شده‌اند:

عنوان شغلی تعداد نفرات نظرسنجی میانگین حقوق دریافتی برای هر سه سطح
برنامه نویس بک اند Python 298 7/2 میلیون تومان
برنامه نویس بک اند Java 288 7/8 میلیون تومان

 

  • شهرهای کوچک:
عنوان شغلی تعداد نفرات نظرسنجی میانگین حقوق دریافتی برای هر سه سطح
برنامه نویس بک اند C#/.NET 687 9/1 میلیون تومان
برنامه نویس بک اند Python 298 6/3 میلیون تومان

 

برای یک برنامه نویس بک اند PHP در شهرهای کوچک، میانگین حقوق دریافتی در حدود 8/3 میلیون تومان بیان شده است. همچنین داده‌ای برای عناوین شغلی برنامه نویس بک اند ++NodeJS ،Java ،C و GO در شهرهای کوچک وجود نداشت.

مهارت‌های فنی موردنیاز برای یک برنامه ‌نویس بک اند

مهارت های فنی برنامه نویس بک اند

برای استخدام برنامه نویس بک اند، کارفرمایان از شما انتظار دارند که دانش خوبی در مورد موضوعات زیر داشته باشید:

زبان‌های برنامه نویسی بک اند

در قسمت‌های قبلی همین مقاله در مورد انواع آن صحبت کردیم و توضیحی از هرکدام ارائه دادیم.

پایگاه داده (Database)

هر وب‌سایت برای تعامل با داده‌های کاربر به پایگاه داده نیاز دارد. پایگاه داده، محتوای سایت را به‌گونه‌ای ذخیره می‌کند که بازیابی، ترتیب، تغییر و ذخیره اطلاعات را ساده‌تر می‌کند. یک برنامه نویس بک اند باید از فناوری های مختلف سیستم مدیریت پایگاه داده (DBMS) اطلاعات وسیعی داشته باشد.

دو نوع پایگاه داده که در بازار موجود است SQL و NoSQL است. پایگاه داده SQL داده‌ها را در جداول ذخیره می‌کند که هر سطر این جدول مربوط به داده‌های مرتبط با یک کد است و به داده‌های دیگر پیوند داده می‌شود. در حقیقت این پایگاه، داده‌ها را به‌منظور ارتباط بهتر با یکدیگر منظم و مرتب‌سازی می‌کند. به زبان ساده‌تر پایگاه‌های داده، ارتباط بین زبان انسان و کامپیوتر است و با کمک SQL این داده‌ها توسط کامپیوتر دریافت و تحلیل می‌شوند.

در پایگاه‌های داده NoSQL برخلاف SQL، داده‌ها در جداول قرار داده نمی‌شوند و به همین دلیل بسیاری از افراد، استفاده از این پایگاه داده را در مقایسه با SQL آسان‌تر می‌دانند؛ زیرا داده‌های مرتبط لازم نیست بین جداول تقسیم شوند.

این پایگاه داده بر روی JSON (Java Script Object Notation) و XML (Extensible Markup Language) کار می‌کند.

سرور

بسیاری از برنامه‌های وب که امروزه مشاهده می‌کنید بر روی رایانه شخصی از راه دور به نام سرور اجرا می‌شود. در اینترنت، اصطلاح «سرور» معمولاً برای اشاره به یک سیستم رایانه است که درخواست‌های مربوط به فایل‌های تحت وب را که شامل جاوا اسکریپت، HTML، CSS و غیره است دریافت می‌کند و آن‌ها را برای سرویس ‌گیرنده ارسال می‌کند.

ازآنجاکه سرورها رایج‌ترین وسیله برای ارائه خدمات مهم هستند، اغلب هرگز خاموش نمی‌شوند. دانستن این بخش از سرورها از شرایط مهم استخدام برنامه نویس بک اند است. چند مثال از آن‌ها عبارت است از: Apache، Nginx، IIS و ماکروسافت IIS.

API‌

API مخفف Application Programming Interface و رسانه‌ای است که از طریق آن دو نرم‌افزار کامپیوتری می‌توانند با یکدیگر صحبت کنند. سرتاسر اینترنت از طریق API ها کار می‌کند و َAPI مجموعه‌ای از قوانین و تعاریف است که به مشتریان، نرم‌افزارها و خدمات مختلف اجازه می‌دهد از طریق اینترنت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

یک برنامه نویس Back end باید اطلاعات گسترده‌ای در مورد API ها داشته باشند؛ زیرا آن‌ها، وسیله‌ای برای انتقال داده‌ها فراهم می‌کنند و با این روش برنامه‌نویس قادر است تا داده‌های کاربر را دریافت کند. برنامه نویسان بک اند، API ها را با استفاده از زبان‌ها و چارچوب‌های مختلف ازجمله Python، NodeJS و غیره ایجاد می‌کنند. این API ها پس‌ازآن می‌توانند توسط برنامه نویسان فرانت‌اند برای جمع‌آوری داده‌ها مورداستفاده قرارگرفته و در فرانت‌اند وب‌سایت نمایش داده شوند و تجربه کاربری (UX) را افزایش دهند.

الگوریتم‌ها

الگوریتم‌ها پایه و اساس حل مسئله هستند که رویکرد و روش مناسب را برای هر مشکل مشخص می‌کنند. داشتن دانش در این زمینه، شانس استخدام برنامه نویس بک اند را افزایش می‌دهد. برخی از الگوریتم‌هایی که یک برنامه نویس بک اند باید بداند عبارت‌اند از:

  • الگوریتم‌های جستجو مانند جستجو در عمق (Depth First Search) و جستجوی اول سطح (Breadth First Search).
  • مرتب‌سازی الگوریتم‌ها مانند مرتب‌سازی حبابی (bubble sort)، مرتب‌سازی انتخابی (Selection sort)، مرتب‌سازی درجی (insertion sort)، مرتب‌سازی ادغامی (Merge sort)، مرتب‌سازی سریع (Quick sort) و غیره.
  • الگوریتم‌های بازگشتی و تکراری

در مصاحبه استخدام برنامه نویس بک اند چه سؤالاتی پرسیده می‌شود؟

سوالات مصاحبه شغلی استخدام برنامه نویس بک اند

سؤالاتی که در یک مصاحبه شغلی پرسیده می‌شود بسته به شرکتی که در آن قصد استخدام شدن دارید متفاوت است، اما برخی از آن‌ها رایج‌تر و مهم‌تر هستند که در اغلب مصاحبه‌های شغلی برنامه نویس بک اند مطرح می‌شوند. در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره‌ کرده‌ایم:

زبان برنامه‌نویسی موردعلاقه شما چیست؟

این یک سؤال آسان است که از اکثر کارجویان پرسیده می‌شود و به شما فرصت می دهد دانش و میزان علاقه‌تان به شغل برنامه نویسی بک اند را نشان دهید.

چگونه وارد شغل کدزنی و برنامه‌نویسی شدید؟

هدف از این سؤال، دانستن این است که علاقه شما به کدزنی چطور شروع شد و چه عواملی در علاقه‌مندی شما و رسیدن به این موقعیت شغلی تأثیر داشته‌‌اند. کارفرما به کمک این اطلاعات تشخیص می‌دهد که آیا مناسب این شغل هستید یا خیر.

فرآیند انجام وظیفه شغلی شما از شروع یک پروژه تا تحویل محصول نهایی چگونه است؟

جواب به این سؤال نشان‌دهنده تلاش شما در کار و همچنین تخصصتان است. کارفرما با این سؤال متوجه می‌شود که آیا سرعت انجام کارتان متناسب با پروژه‌های شرکت است یا خیر.

برای اطمینان از اینکه کد شما کار می‌کند، چه می‌کنید؟

کارفرمایان در هنگام استخدام برنامه نویس بک اند تمایل دارند بدانند که دقت شما در انجام کار چقدر است و کیفیت پروژه‌هایتان در چه سطح است. جواب مناسب به این سؤال نشان می‌دهد که شما اولین پیش‌نویس کارتان را بدون بازبینی ارائه نمی‌دهید.

نظریه CAP چیست؟

سازگاری (Consistency)، در دسترس بودن (Availability) و تحمل بخشی (Partition tolerance) همه عناصر اصلی قضیه CAP برای محاسبه توزیع‌شده هستند که توسط اریک بروئر بیان شده است. این نظریه می‌گوید که هیچ سیستم کامپیوتری توزیع‌شده نمی‌تواند هر سه عنصر را ارائه دهد.

این سؤالات نمونه‌هایی از سؤالات فنی برای مصاحبه شغلی برنامه نویس بک اند بود که در اختیار شما قرار دادیم. سؤالات دیگری نیز در هر مصاحبه شغلی فارغ از نوع شغل پرسیده می‌شود که آمادگی برای آن‌ها نیز، موفقیت و شانس استخدام شما را افزایش می‌دهد. برای اطلاع از این سؤالات می‌توانید سری به مقاله سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی و نحوه‌ی پاسخگویی به آن‌ها بزنید.

جمع‌بندی

شغل برنامه‌نویسی در سال‌های اخیر تقاضای زیادی داشته است به‌طوری‌که شاهد افزایش موقعیت‌های استخدام برنامه نویس بک اند بوده‌ایم. این موقعیت شغلی از شغل‌های محبوب و رایج در برنامه‌نویسی است که برای کسانی که علاقه‌مند به این حوزه هستند و ذهنی تحلیلی و منطقی برای تجزیه داده‌ها دارند، بسیار مناسب است.

برنامه نویسان بک اند مسئولیت کدنویسی و توسعه قسمتی از یک وب‌سایت را دارند که کاربران با آن تعاملی ندارند. برعکس فرانت‌اند یک سایت که مستقیماً با کاربر در ارتباط است، قسمت بک‌اند سایت شامل تمام فعالیت‌های پشت‌صحنه است. از رایج‌ترین زبان‌های برنامه نویسی بک اند می‌توان به موارد زیادی مانند پایتون، C++، PHP و… اشاره کرد که با توجه به مسلط بودن برنامه نویس بک اند به هریک از این زبان‌ها، حقوق دریافتی متفاوتی نیز خواهد داشت. در حال حاضر فرصت‌های زیادی برای استخدام جدید برنامه نویس وجود دارد که با بررسی آن‌ها می‌توانید هرچه زودتر شغل مناسبی پیدا کنید.

منبع: interviewbit.com

نویسنده

  • ریحانه اهرابی

    من ریحانه، فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی از دانشگاه شریف هستم و از همان زمان عاشق نویسندگی و فعالیت در نشریه‌های مختلف دانشگاه بودم. به همین دلیل بعد از فارغ التحصیلی، علایقم را دنبال کردم و در حوزه تولید محتوا مشغول به کار شدم. بعد از یک سال فعالیت در این حوزه توانستم با اصول سئو آشنا شده و مسیر خود را به فعالیت در حوزه سئو تغییر بدهم. هم اکنون به عنوان کارشناس سئو فعالیت می‌کنم و عاشق حوزه شغلیم هستم.

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه