آشنایی با شغل و شرایط استخدام مهندس عمران

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 11دقیقه
آشنایی با شغل و شرایط استخدام مهندس عمران

سازمان‌های بسیاری نیازمند استخدام مهندس عمران هستند. رشته مهندسی عمران گرایش‌های بسیار متنوعی دارد. هر کدام از این گرایش‌ها، کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند. با اینکه رشد قابل انتظار بازار کار شغل مهندسی عمران از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۹، تنها ۲ درصد و نصف میانگین رشد تمامی مشاغل است، ولی روند افزایشی نیاز به استخدام رشته عمران در کشورهای در حال توسعه مثل کشور ما، سرعت بالایی دارد.

شغل مهندسی عمران از جمله مشاغلی است که وابستگی زیادی به تحصیلات دارد. پیشرفت در این رشته، کاملا در گروی تحصیلات در مقاطع بالاتر و البته، کسب تجربه است. با این حال، تعداد آگهی‌های دعوت به همکاری از مهندسین عمران فاقد سابقه کار، بسیار زیاد است.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام مهندس عمران بدون سابقه کار یا با سابقه کار زیر دو سال، می‌توانید به بخش «فرصت‌های شغلی» در پلتفرم کاریابی جاب ویژن مراجعه کنید.

البته تحصیلات و تجربه تنها نیازمندی های مهندسی عمران نیستند. این شغل، نیازمند مجموعه‌ای از مهارت‌های سخت و نرم است. به علاوه، مهندسان عمران در کشور ما باید دارای پروانه‌ی نظام مهندسی باشند که از طریق شرکت در آزمون‌های سازمان نظام مهندسی قابل کسب است.

استخدام در سازمان های معتبر

نوع همکاری و محیط کاری مهندسین عمران، بسته به نوع سازمان یا پروژه‌ای که در آن مشغول هستند، می‌تواند بسیار متنوع باشد. مهندسین عمران می‌توانند برای یک سازمان خاص یا به صورت پروژه‌ای کار کنند. همچنین، کار مشاغل مهندسی عمران می‌تواند پاره‌وقت یا تمام‌وقت باشد. تعداد زیادی آگهی استخدام پاره وقت مهندس عمران در جاب ویژن وجود دارد.

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با شرایط استخدام مهندس عمران صحبت کنیم. تحصیلات و مهارت‌های مورد نیاز مهندسی عمران، شرایط کاری این گروه شغلی و آینده‌ی مهندسی عمران، از جمله مهم‌ترین مباحثی هستند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

آشنایی با رشته مهندسی عمران

مهندسی عمرات چیست؟

مهندسی عمران شاخه‌ای از مهندسی است. موضوع اصلی مهندسی عمران، طراحی، ساخت‌وساز و نگهداری سازه هایی مثل سیستم‌های حمل و نقل، ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی، خطوط انتقال آب و دیگر سیالات و … است. در واقع، می‌توان گفت که کار اصلی مهندسین عمران، طراحی و ساخت پروژه‌های زیرساختی است.

اکثر سازمان‌های دولتی و خیلی از شرکت‌های غیردولتی که پروژه‌های ساختمانی و ساخت‌و‌ساز را به صورت پیمانکاری قبول می‌کنند، نیازمند استخدام مهندس عمران هستند. البته مهندسین عمران نیازی به کار کردن برای این سازمان‌ها ندارند و می‌توانند به صورت پروژه‌ای نیز کار کنند.

مطالب مرتبط: مشاهده آگهی‌های استخدام معمار

در سال‌های اخیر، تمرکز رشته‌های مهندسی عمران روی رعایت اصول زیست‌محیطی در پروژه‌های ساخت‌وساز بوده است. توسعه‌ی پایدار یکی از مهم‌ترین مباحث روز رشته‌ی مهندسی عمران است.

رشته‌ی مهندسی عمران در مقطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری تخصصی دارای گرایش‌های متعددی است. در ادامه به معرفی این گرایش‌ها می‌پردازیم.

گرایش‌های رشته عمران در مقطع کاردانی

مهندسی عمران از جمله معدود رشته‌هایی است که با مدرک کاردانی آن نیز می‌توانید وارد بازار کار شوید. گرایش‌های مهندسی عمران در مقطع کاردانی عبارتند از:

  • راهسازی
  • نقشه‌برداری – زمین‌سنجی
  • کاردان فنی عمران – ساختمان‌های بتنی

گرایش‌های رشته عمران در مقطع کارشناسی

مهم‌ترین مقطع تحصیلی عمران برای ورود به بازار کار، مقطع کارشناسی است. شما با داشتن مدرک کارشناسی در هر کدام از گرایش‌های مهندسی عمران می‌توانید برای اکثر آگهی‌های دعوت به همکاری مهندسی عمران، رزومه ارسال کنید. به علاوه، حداقل مدرک تحصیلی لازم برای شرکت در آزمون نظام مهندسی، مدرک کارشناسی عمران است. در ادامه با گرایش‌های مختلف رشته‌ی مهندسی عمران در مقطع کارشناسی، آشنا خواهید شد.

گرایش مهندسی عمران

اصلی‌ترین گرایش مهندسی عمران در مقطع لیسانس، گرایش مهندسی عمران است. در صورتی که در این رشته تحصیل کنید، هم بلافاصله بعد از پایان دوره‌ی لیسانس می‌توانید وارد بازار کار شغل مهندسی عمران شوید و هم برای ادامه تحصیل در اکثر گرایش‌های این رشته در مقطع کارشناسی ارشد، آماده خواهید شد. در صورتی که هنوز در مورد مسیر تحصیلی و شغلی خود پس از پایان دوره‌ی لیسانس تصمیم نگرفته‌اید، بهتر است که وارد گرایش عمران شوید. این کار به شما در انتخاب مسیر تحصیلی و حرفه‌ای کمک می‌کند.

گرایش علوم مهندسی

این رشته، پایه‌ای‌ترین گرایش مهندسی عمران است. در صورتی که علاقه‌مند به ادامه‌ی تحصیل در مقاطع بالاتر مهندسی عمران هستید، بهتر است که از گرایش علوم مهندسی شروع کنید. در مقابل، اگر قصد دارید بلافاصله بعد از دوره‌ی لیسانس وارد بازار کار شوید، این رشته چندان برای شما مناسب نیست.

گرایش مهندسی اجرایی عمران

هر سازمانی که در زمینه‌ی ساخت‌و‌ساز فعال باشد، نیازمند استخدام مهندس عمران با گرایش مهندسی اجرایی عمران است. کار اصلی مهندس اجرایی عمران، نظارت بر اجرای صحیح پروژه‌های ساخت‌وساز است. در صورتی که می‌خواهید بلافاصله بعد از پایان دوره‌ی کارشناسی، وارد بازار کار شوید، این گرایش برای شما عالی است و بازار کار بسیار خوبی دارد.

گرایش مهندسی نقشه‌برداری

یکی دیگر از گرایش‌های مهندسی عمران که بازار کار خوبی دارد و برای ورود به این بازار کار، تنها نیازمند مدرک کارشناسی هستید، مهندسی نقشه‌برداری است. مهندسین نقشه‌برداری، مکان دقیق اجرای پروژه را مشخص می‌کنند و آن را از نظر ویژگی‌های زمین‌شناسی مورد مطالعه قرار می‌دهند. ایمنی خیلی از سازه‌های حساس مثل پل‌ها، به عهده‌ی مهندسین نقشه‌برداری است. یکی از کارهای اصلی مهندسین نقشه‌برداری، کاهش حداکثری نیاز به استفاده از زمین‌های دارای مالکیت خصوصی در پروٰژه‌های عمومی است.

گرایش‌های تخصصی‌تر مهندسی عمران در مقطع کارشناسی

گرایش‌های فوق، عمومی‌ترین گرایش‌های رشته‌ی مهندسی عمران در مقطع کارشناسی هستند. این رشته دارای گرایش‌هایی تخصصی‌تر نیز هست که شاید نیاز به آن‌ها کمتر باشد، اما معمولا، حقوق شغل مهندسی عمران برای فارغ‌التحصیلان در این رشته‌ها، بیش از گرایش‌های عمومی است. این گرایش‌ها عبارتند از:

  • دریانوردی (ناوبری)
  • مهندس بهره‌برداری راه‌آهن
  • مهندس حمل و نقل ریلی
  • مهندس خط و ابنیه‌ی راه‌آهن
  • مهندسی دریانوردی
  • مهندسی ماشین‌آلات دریایی

گرایش‌های مهندسی عمران در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی

رشته مهندسی عمران دارای گرایش‌های متعددی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی است. تخصص در هر یک از این گرایش‌ها، حقوق و فرصت‌های استخدام مهندس عمران را به شدت بالا می‌برد. در جدول زیر این گرایش‌ها همراه با مقطع تحصیلی نمایش داده شده‌اند.

مقطع تحصیلی گرایش‌ها
کارشناسی ارشد دریانوردی، مهندسی راه‌آهن، مهندسی ایمنی راه و ترابری، مهندسی در سوانح طبیعی، مهندسی ساختمان‌های هوشمند، مهندسی سیستم‌های محیط زیست، مهندسی طراحی محیط زیست، مهندسی عمران، مهندسی محیط زیست، مهندسی نقشه‌برداری، مهندسی کنترل و علائم، مهندسی خاک و پی
دکتری تخصصی مهندسی راه‌آهن، مهندسی سوانح، مهندسی طراحی محیط زیست، مهندسی عمران، مهندسی نقشه‌برداری
گرایش‌های مختلف رشته‌ی مهندسی عمران در مقاطع تحصیلات تکمیلی. بعضی از این گرایش‌ها دارای زیرگرایش‌هایی نیز هستند. به عنوان مثال، گرایش مهندسی عمران دارای زیرگرایش‌های متعددی مثل سازه، زلزله، ژئوتکتونیک، مهندسی هیدرولیک و سازه‌های آبی، حمل و نقل، راه و ترابری و … است.

آشنایی با شرایط استخدام مهندس عمران

شرایط استخدام مهندس عمران

حال که با رشته مهندسی عمران و گرایش‌های مختلف آن آشنا شدید، می‌خواهیم در رابطه با استخدام مهندسی عمران بیشتر صحبت کنیم. در این بخش به شما می‌گوییم که کدام سازمان‌ها و برای چه مشاغلی نیاز به استخدام رشته عمران دارند، وظایف و مسئولیت‌های شغلی مهندسین عمران چیست، برای تبدیل شدن به یک مهندس عمران به چه مهارت‌هایی نیاز دارد و مسیر حرفه‌ای شغل مهندسی عمران چگونه است.

کدام سازمان‌ها نیازمند جذب مهندس عمران هستند؟

سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی متعددی نیازمند مهندسین عمران در گرایش‌های مختلف هستند. تمامی سازمان‌هایی که به نوعی با ساخت‌وساز ارتباط دارند، مهندسین عمران را جذب می‌کنند. در زیر، فهرستی از سازمان‌های نیازمند شغل مهندسی عمران را آورده‌ایم:

  • سازمان‌های دولتی به ویژه وزارت راه و ترابری، وزارت نیرو، وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی، نیروهای مسلح و …
  • شرکت‌های غیردولتی فعال در زمینه‌ی ساخت‌وساز مثل شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری
  • شرکت‌های مالک پروژه‌های عمرانی

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام مهندس عمران، کلیک کنید.

مشاغل اصلی مهندسی عمران کدامند؟

مهندسی عمران، حوزه‌ای بسیار گسترده است و همانطور که گرایش‌های تحصیلی متعددی دارد، مشاغل بسیار متنوعی را نیز شامل می‌شود. در ادامه به معرفی بعضی از مهم‌ترین این مشاغل می‌پردازیم.

مهندسی سازه

مهندسین سازه در پروژه‌های بسیار متنوعی شامل ساختمان‌ها، جاده‌ها، سدها، پل‌ها و …، در تمامی مراحل پروژه مشغول هستند. اکثر مهندسین سازه، تیمی از مهندسین را مدیریت می‌کنند. کار مهندسین سازه، همپوشانی زیادی با مهندسین ناظر دارد.

مهندسی ژئوتکنیکی

شغل مهندسی ژئوتکنیکی هم مخصوص فارغ‌التحصیلان گرایش زمین‌شناسی مهندسی، از مجموعه‌ گرایش‌های رشته‌ی زمین‌شناسی و هم مخصوص مهندسین عمران متخصص در این زمینه است. مهندسین ژئوتکنیک، این مهندسین در مکانیک خاک و سنگ‌شناسی تخصص دارند و کار آن‌ها بررسی زمین‌شناسی جایی است که قرار است پروژه، آنجا بنا شود.

مهندس محیط زیست

معمولا سازمان‌های دولتی مثل سازمان حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی و وزارت جهاد کشاورزی، نیازمند استخدام مهندس عمران با تخصص مهندسی محیط زیست هستند. کار این مهندسین، برطرف کردن مشکلات زیست‌محیطی با به کارگیری علوم حیاتی، خاک‌شناسی و … است.

مهندسی دریانوردی

مهندسین دریانوردی از مهارت‌های مهندسی عمران برای طراحی، ساخت و حفظ سازه‌ها و تأسیسات دریایی مانند کشتی‌ها، اسکله‌ها، سکوهای نفتی درون دریا و … استفاده می‌کنند.

مدیریت مهندسی

مهندسین عمران که دارای تجربه‌ و دانش بالایی هستند، می‌توانند مدیریت مهندسی پروژه‌های عمرانی را به عهده بگیرند. این مهندسین بر کل پروژه و نحوه‌ی مهندسی و اجرای آن، نظارت دارند.

مهندس منابع آبی

کار مهندسین منابع آبی این است که کار مهندسی ساخت و نگهداری از تأسیسات مدیریت منابع آبی را به عهده دارند. این تأسیسات می‌توانند شامل کارخانه‌های تصفیه‌ی آب آشامیدنی، خطوط لوله انتقال آب و فاضلاب، سدها و … باشند.

مهندسی عمران

مهندسین عمران به جای اینکه در یک زمینه‌ی خاص تخصص داشته باشند، به نوعی می‌توانند در هر پروژه‌ی مهندسی، وظایف مختلفی را به عهده بگیرند.

نیازمندی های مهندسی عمران

از آن‌جایی که سازه‌های عمرانی، سازه‌های بسیار حساسی هستنند و در صورت ایمن نبودن می‌توانند خسارات جانی و مالی زیادی به همراه داشته باشند، استخدام مهندس عمران، علاوه بر تحصیلات، نیازمند تجربه‌ی بالا و مهارت‌های متنوعی است که در ادامه، در رابطه با این نیازمندی‌ها، صحبت خواهیم کرد.

تحصیلات مورد نیاز برای شغل مهندسی عمران

حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز برای ورود به بازار کار مهندسی عمران در اکثر مشاغل، کارشناسی است. با این حال، بعضی از کارفرمایان، کاردانی مهندسی عمران را به ویژه برای مشاغل کارآموزی، می‌پذیرند. تحصیلات نقش مهمی در پیشرفت حرفه‌ای مهندسی عمران ایفا می‌کنند و بسیاری از مشاغل تخصصی در این حوزه، نیازمند مدرک کارشناسی ارشد در گرایش مربوطه هستند.

تجربه‌ی مورد نیاز برای ورود به بازار کار با مدرک مهندسی عمران

همانطور که گفتیم، مهندسی عمران شغل حساسی است. بنابراین، یکی از پارامترهای مهم مورد نظر کارفرمایان بعد از مدرک تحصیلی، تجربه است. سطح تحصیلات شما هرچقدر که بالا باشد، باید پیش از ورود به بازار کار، دوره‌های کارآموزی مهندسی عمران را پشت سر بگذارید. البته هرچه مدرک تحصیلی بالاتری داشته باشید، دوره‌ی کارآموزی شما کوتاه‌تر خواهد بود.

معمولا کسانی که با مدرک لیسانس می‌خواهند وارد بازار کار شوند، باید دوره‌ای حداقل ۳ ساله را به عنوان کارآموز سپری نمایند و سپس در آزمون‌های نظام مهندسی شرکت نمایند. خیلی از سازمان‌ها، به ویژه برای مشاغل کارآموزی، نیازمند استخدام مهندس عمران بدون سابقه کار هستند.

پروانه نظام مهندسی چیست و چگونه می‌توان آن را کسب کرد؟

یکی از مهم‌ترین فرصت‌های شغل مهندسی عمران در کشور ما، سازمان نظام مهندسی است. پذیرش در این سازمان، نیازمند داشتن پروانه‌ی نظام مهندسی هستید. این پروانه‌ی اشتغال سازمان نظام مهندسی تنها به کسانی تعلق می‌گیرد که در آزمون ورودی سازمان نظام مهندسی قبول شوند. البته هر کسی نمی‌تواند در آزمون نظام مهندسی شرکت کند. حداقل مدرک تحصیلی برای شرکت در آزمون مهندسی، لیسانس یکی از گرایش‌های مهندسی عمران است.

دارندگان مدرک کارشناسی برای شرکت در آزمون نظام مهندسی، باید حداقل سه سال سابقه‌ی کار داشته باشند. این مدت برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی، به ترتیب، ۲ و ۱ سال است. متقاضیان تنها می‌توانند در زمینه‌ی تخصصی خود در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند.

پس از کسب پروانه‌ی نظام مهندسی، به تدریج با افزایش سابقه کار به از هر چندسال یکبار، مهندس عمران از پایه سه به پایه دو، پایه یک و نهایتا، ارشد ارتقاء میابد. سطح پروانه‌ی نظام مهندسی نشان می‌دهد که مهندس می‌توان در چه پروژه‌هایی و با چه میزان عظمت، کار کند.

کار مهندسین سازمان نظام مهندسی، نظارت بر ساخت سازه‌ها و مطابقت آن‌ها با قوانین سازمان نظام مهندسی است.

مهندسین عمران باید چه مهارت‌هایی داشته باشند؟

فعالیت در شغل مهندسی عمران علاوه بر تحصیلات و تجربه، نیازمند مهارت‌های سخت و نرم متعددی است که در اینجا می‌خواهیم در رابطه با آن‌ها صحبت کنیم. مهارت‌های نرم، مهارت‌های ذاتی فرد هستند که بعضی از آن‌ها را می‌توان با تمرین افزایش داد. مهارت‌های سخت، مهارت‌هایی هستند که تنها از راه آموزش، تقویت می‌شوند و ذاتی نیستند.

مهارت‌های نرم مورد نیاز در مهندسی عمران

مهم‌ترین مهارت‌های نرم مورد نیاز مهندسین عمران عبارتند از:

  • مهارت‌های ریاضیاتی
  • مهارت‌های حل مسئله
  • مهارت‌های ارتباطی نوشتاری و گفتاری
  • مهارت‌های مدیریتی
  • مهارت در سازمان‌دهی و نظم
  • مهارت در تصمیم‌گیری
  • مهارت در کار تیمی
  • قابلیت سازگاری با فناوری‌های جدید
  • خلاقیت
  • مدیریت زمان
  • توانایی کار تحت فشار

برای اینکه با مهارت‌های نرم خود آشنا شوید و نقاط ضعف و قوت شخصیت خود به عنوان یک مهندس عمران را بیابید، می‌توانید در آزمون‌های «خودشناسی» جاب ویژن شرکت کنید.

مهارت‌های سخت مورد نیاز در شغل مهندسی عمران

مهم‌ترین مهارت‌های سختی که مهندسین عمران به آن‌ها نیاز دارند، عبارتند از:

  • توانایی در ارزیابی اثر پروژه روی محیط زیست و خطرات محیطی پروژه
  • تحلیل گزارش‌های نقشه‌برداری، نقشه‌ها و داده‌ها برای طراحی پروژه
  • آشنایی با قوانین سازمان نظام مهندسی
  • توانمند بودن در انجام دستی و نرم‌افزاری محاسبات مهندسی
  • تعیین مدت زمان لازم برای تکمیل پروژه
  • اطمینان از ایمنی و قانونی بودن مکان اجرای پروژه
  • مهارت کار کردن با نرم‌افزار Civil 3D
  • مهارت کار کردن با نرم‌افزار Microstation
  • مهارت کار کردن با بتن مسلح و طراحی فولاد
  • مهارت کار کردن با نرم‌افزار اتوکد
  • مهارت انجام یا نظارت آزمایش خاک
  • مهارت انجام یا نظارت بر نقشه‌برداری
  • مهارت محاسبه‌ی هزینه‌ی پروژه
  • دانش عمیق از اصول مهندسی
  • مهارت در آزمایش کردن مصالح

در صورتی که می‌خواهید مهارت‌های خود را به عنوان یک مهندس عمران، بالا ببرید، می‌توانید به بخش «توانمندتر شو» در جاب ویژن مراجعه کنید.

ساخت رزومه حرفه ای

وظایف و مسئولیت‌های شغلی مهندسین عمران

با وجود اینکه مهندسی عمران، حوزه‌‌ای بسیار گسترده و با مشاغل مختلف است، با این حال، اکثر کارفرمایان، پس از استخدام مهندس عمران، انتظارات زیر را از او دارند:

  • تحلیل گزارش‌های نقشه‌برداری، عکس‌برداری هوایی و دیگر داده‌های توپولوژیک و جغرافیایی برای طراحی پروژه‌های مهندسی عمران
  • محاسبه‌ی باری که سازه باید بتواند تحمل کند، محاسبه‌ی سرعت جریان آب و محاسبه‌ی مقاومت مصالح و سازه در مقابل نیروهای محیطی
  • نظارت و بازرسی پروژه‌ها از نظر میزان پیشرفت، انطباق با نقشه‌های مهندسی و استاندرادهای نظام مهندسی
  • مشارکت مستقیم در ساخت یا مرمت پروژه‌های عمرانی
  • مشارکت مستقیم در نقشه‌برداری
  • تخمین هزینه‌ی مصالح،تجهیزات و کل پروژه
  • آزمایش کردن خاک و تعیین مقاومت آن برای تحمل سازه
  • آزمایش مقاومت زیربنا، بتن، آسفالت یا فولاد

بازار کار و درآمد مهندسی عمران

رشته‌ی مهندسی عمران، به ویژه در کشورهای در حال توسعه مثل کشور ما، بازار کار خوبی دارد. رشد خوبی برای شغل مهندسی عمران در کشورهای در حال توسعه قابل پیشبینی است اما در مقیاس جهانی، رشد قابل انتظار برای بازار کار مهندسی عمران از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۹، تنها ۲ درصد است که نصف میانگین رشد قابل انتظار برای تمامی مشاغل است. با این وجود، درآمد قابل توجه مهندسان عمران در آلمان و کانادا، باعث شده تا مهندسان زیادی به دنبال مهاجرت به این دو کشور باشند. 

درآمد مهندسین عمران در کشور ما بسته به سطح تجربه و تحصیلات متفاوت است و حتی به شهر نیز بستگی دارد. به طور کلی براساس گزارش حقوق و دستمزد سال 1402، میانگین حقوق دریافتی مهندسان عمران در سال 1401 آورده شده است. رقم پیش بینی میانگین حقوق مهندس عمران 1402 نیز در ادامه درج شده است. 

میانگین حقوق دریافتی ماهیانه در شهر تهران در سال 1401

  • سطح کارشناس: 10.5 میلیون تومان (پیش‌بینی افزایش حقوق در سال 1402: 14.4 میلیون تومان)
  • سطح کارشناس ارشد: 14 میلیون تومان (پیش‌بینی افزایش حقوق در سال 1402: 18.9 میلیون تومان)
  • سطح مدیر: 20 میلیون تومان (پیش‌بینی افزایش حقوق در سال 1402: 27 میلیون تومان)

میانگین حقوق دریافتی ماهیانه در شهرهای بزرگ در سال 1401

  • سطح کارشناس: 10.5 میلیون تومان (پیش‌بینی افزایش حقوق در سال 1402: 14.4 میلیون تومان)
  • سطح کارشناس ارشد: 12 میلیون تومان (پیش‌بینی افزایش حقوق در سال 1402: 16 میلیون تومان)
  • سطح مدیر: 20 میلیون تومان (پیش‌بینی افزایش حقوق در سال 1402: 27 میلیون تومان)

میانگین حقوق دریافتی ماهیانه در سایر شهرهای ایران در سال 1401

  • سطح کارشناس: 12 میلیون تومان (پیش‌بینی افزایش حقوق در سال 1402: 17.3 میلیون تومان)
  • سطح کارشناس ارشد: 15 میلیون تومان (پیش‌بینی افزایش حقوق در سال 1402: 20 میلیون تومان)
  • سطح مدیر: 17 میلیون تومان (پیش‌بینی افزایش حقوق در سال 1402: 24.3 میلیون تومان)

مسیر شغلی مهندسی عمران

مسیر شغلی مهندسی عمران

برای اینکه به یک مهندس عمران تبدیل شوید، باید در یکی از گرایش‌های این رشته در کارشناسی یا بالاتر، فارغ‌التحصیل شوید. البته برای بعضی از گرایش‌های شغل مهندسی عمران مثل نقشه‌کشی، می‌توان با مدرک کاردانی نیز وارد بازار کار شد. با این حال، حداقل مدرک تحصیلی لازم برای شرکت در آزمون نظام مهندسی، لیسانس است.

پس از پایان تحصیلات باید برای آگهی‌های استخدام مهندس عمران بدون سابقه کار، رزومه ارسال کنید. اکثر این مشاغل، در سطح کارآموزی هستند و معمولا دستمزد بالایی ندارند. با کسب سابقه کار کافی می‌توانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید و با دریافت پروانه‌ی اشتغال نظام مهندسی، شانس خود را برای پیدا کردن شغلی عالی، افزایش دهید. به ازای هر چند سال سابقه کار، اعتبار پروانه‌ی نظام مهندسی شما بالاتر می‌رود و می‌توانید روی پروژه‌های بزرگ‌تری کار کنید.

مدرک لیسانس مهندسی عمران، به ویژه در گرایش مهندسی عمران برای ورود به بازار کار عالی است. با این حال، اگر به زمینه‌ای خاص، علاقه داشته باشید، می‌توانید به تحصیلات خود در مقاطع بالاتر ادامه دهید تا در آینده، شغلی تخصصی‌تر و احتمالا با درآمد بالاتر داشته باشید. به عنوان مثال، اگر به محیط زیست علاقه دارید، می‌توانید در گرایش مهندسی محیط زیست به تحصیل ادامه دهید.

پس از تحصیلات، تجربه حرف اول را در مهندسی عمران می‌زند. هرچه سابقه کار شما بالاتر برود، شانس تصاحب فرصت‌های شغلی برای شما به شدت بالا می‌رود و دستمزدتان نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت. با حدود ۱۰ سال تجربه در مهندسی عمران می‌توانید به عنوان مدیر پروژه‌های عمرانی مشغول به کار شوید و درآمد بسیار بالایی داشته باشید.

جمع‌بندی

نیاز به استخدام رشته عمران در کشورهای توسعه‌یافته، روندی افزایشی دارد. این رشته، گرایش‌های بسیار متنوعی دارد. شرط اول پیدا کردن شغلی در مهندسی عمران، داشتن تحصیلات در یکی از گرایش‌های مهندسی عمران است. با وجود اینکه در بعضی از گرایش‌های مهندسی عمران می‌توان با مدرک کاردانی وارد بازار کار شد، حداقل مدرک تحصیلی لازم برای ورود به شغل مهندسی عمران و برای شرکت در آزمون نظام مهندسی، لیسانس مهندسی عمران است.

 مهندسی عمران، علاوه بر تحصیلات، نیازمند تجربه‌ی بالایی است. بنابراین، پس از پایان تحصیلات باید چند سالی را به کارآموزی مشغول باشید. همچنین، سابقه کار برای شرکت در آزمون نظام مهندسی و افزایش اعتبار پروانه‌ی نظام مهندسی، ضروری است. از دیگر نیازمندی های مهندسی عمران می‌توان به مهارت‌های نرم و سختی مثل مهارت‌های ریاضیاتی، مهارت‌های مدیریتی، مهارت‌های نرم‌افزاری و مهارت‌های محاسباتی، اشاره کرد. درآمد و شانس استخدام مهندس عمران با افزایش تجربه و افزایش اعتبار پروانه‌ی اشتغال نظام مهندسی، افزایش میابد و مهندسین دارای تجربه‌ی خیلی زیاد، نهایتا به عنوان مدیر پروژه‌های عمرانی مشغول می‌شوند. 

منبع

careerplanner

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه