راهنمای استخدام مدیر مالی، ویژه کارجویان + معرفی فرصت‌های شغلی

نوشته شده توسط متینه ایقایی
زمان مطالعه: 9دقیقه
راهنمای استخدام مدیر مالی، ویژه کارجویان + معرفی فرصت‌های شغلی

هدف نهایی هر مجموعه، تولید حداکثری و هزینه‌کرد حداقلی است. همه سازمان‌ها در تلاش هستند با کاهش منابع و هزینه‌ها، راندمان و بهره‌وری مجموعه خود را افزایش دهند؛ چرا که بقای هر تیم به سودآوری آن وابسته است. به همین علت شغل مدیریت واحد راهبردی اقتصادی را می‌توان ستون فقرات هر سازمان دانست و یکی از حساس‌ترین وظایف هر هیئت مدیره، استخدام مدیر مالی است.

این فرد علاوه بر وظایف پرشمار و مسئولیت‌های سنگین، نقش کلیدی در برنامه‌ریزی و طراحی استراتژی‌های سازمان دارد و به همین دلیل معمولا درآمد و مزایای زیادی برای این شغل در نظر گرفته می‌شود. این موضوع و علاقه‌مندی جامعه به بازار سرمایه موجب شده روزبه‌روز بر تعداد افرادی که جذب رشته مدیریت پول و اقتصاد می‌شوند؛ افزوده شود.

در این مقاله از جاب ویژن درباره این رشته حساس، وظایف و مسئولیت‌ها، مزایا، مهارت‌ها و … صحبت کرده‌ایم. اگر می‌خواهید بیشتر درباره استخدام مدیر مالی و مراحلی که باید در این مسیر طی کنید بدانید؛ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مطالب مرتبط: آگهی‌های استخدام مدیر مالی 

مدیریت مالی چیست؟

نمی‌توان این شغل را به آسانی در یک یا دو جمله توصیف کرد؛ اما به طور خلاصه، استخدام مدیر مالی برای راه‌اندازی و اداره یک بیزینس موفق ضروری است. صاحب این عنوان شغلی حساس در یک سازمان، برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل وظایف اقتصادی و حسابداری مثل هزینه‌ها و درآمدها را بر عهده دارد و هر آنچه مربوط به امور پولی و اقتصادی مجموعه می‌شود باید تحت نظر و با تایید او صورت بگیرد.

از آنجا که سود و زیان و جریان پول، شریان‌های حیاتی هر سازمان هستند؛ مدیریت مالی هم پستی بسیار مهم و حساس در سازمان است که نقش بسزایی در تدوین برنامه‌های شرکت و راهنمایی آن به سمت موفقیت دارد. همین مسئله باعث شده بازار کار مدیریت مالی با تقاضای روزافزون مواجه باشد و تعداد نسبتا زیادی آگهی کار برای استخدام در این بخش، در سایت جاب ویژن منتشر شود.

هدف سازمان‌ها از استخدام مدیر مالی

اشاره شد که مدیران ارشد مجموعه‌ها، در جذب مدیر مالی حساسیت ویژه‌ای به خرج می‌دهند و انتظارات بالایی از آنها دارند. در ادامه به بخشی از اهداف و وظایفی که بر عهده این عضو سازمان قرار دارد پرداخته‌ایم:

هدف سازمان ها از استخدام مدیر مالی

  • محاسبه بودجه سازمان
  • تامین اعتبارات
  • استفاده بهینه و کارامد از وجوه
  • ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری واقعی و ایمن
  • برنامه‌ریزی استراتژیک و اعمال اصول مدیریت مالی بر دارایی‌ها
  • تحلیل ارزش سهام در کوتاه مدت و بلند مدت

علاوه بر موارد ذکر شده، مدیر واحد حسابداری و اقتصادی، وظایف زیر را هم بر عهده خواهد داشت:

برنامه‌ریزی پولی

با استخدام مدیر مالی، بودجه‌بندی و  تعیین میزان سرمایه مورد نیاز سازمان در هر فاز بر عهده او قرار می‌گیرد. کسی که این مسئولیت را دارد؛ باید ساختار سرمایه مورد نیاز را تعیین کرده و مقررات و سیاست‌های اقتصادی مجموعه را مشخص نماید. به طور مثال تعیین بازه حقوقی، تبیین بودجه، مشخص کردن درصد سرمایه در سهام؛ سرمایه‌گذاری و… از مهم‌ترین وظایف مدیر مالی است.

کنترل مالی

مدیر مالی هر مجموعه باید نحوه استفاده از دارایی‌ها و منابع را بررسی کرده و از امنیت دارایی‌ها و سرمایه‌ها اطمینان حاصل نماید. استخدام مدیر مالی باید به سهام‌داران مجموعه دلگرمی داده و آنها را از امنیت سرمایه و دارایی مجموعه مطمئن سازد.

تصمیم‌گیری اقتصادی

مدیر بخش اقتصادی در هر مجموعه باید توانایی تحلیل و تصمیم‌گیری داشته باشد. او باید با بررسی گزارش‌ها و آمار، تحلیل خود را از شرایط بودجه و هزینه سازمان ارائه داده و برای ادامه مسیر تصمیم‌گیری کند. سرمایه‌گذاری و تامین پولی؛ جذب سرمایه خارجی؛ مدیریت دارایی‌ها و… از وظایفی هستند که مدیر مالی مجموعه باید آنها را انجام دهد.

تحلیل و کنترل تصمیمات وابسته به پول

شاید بتوان گفت مهم‌ترین هدفی که سازمان از استخدام مدیر مالی دنبال می‌کند؛ بهبود سودآوری و افزایش بازدهی اقتصادی است. به بیان دیگر این فرد با استفاده از دانش شخصی و ابزارهایی که در اختیار دارد باید وجوه و دارایی‌های موجود را مدیریت کرده و بهترین استفاده را از آنها داشته باشد. شما باید درباره حقوق، سهام شرکت، خرید مواد اولیه و دارایی، پرداخت بدهی‌ها و… تصمیم‌گیری کرده و باعث سودآوری سازمان شوید. همچنین حفظ ثبات اقتصادی و برنامه‌ریزی برای کسب درآمد و دارایی از دیگر مسئولیت‌های این شغل است.

البته با توجه به نوع سازمان و تعداد نفرات شاغل در آن، وظایف مدیر این بخش ممکن است تغییراتی داشته باشد. اگر سری به سایت جاب ویژن بزنید و از فیلتر گروه شغلی گزینه «حسابداری و مالی» را انتخاب کنید؛ می‌توانید آگهی‌های استخدام مدیر مالی را مشاهده نمایید.

مزایای شغلی

رسیدن به عنوان شغلی «مدیر مالی» کار آسانی نیست؛ اما اگر نگاهی به مزایای آن بیاندازید، خواهید دید که ارزشش را دارد! البته فراموش نکنید که در کنار این مزایا، این کار معایبی هم دارد که معمولا در هنگام جذب مدیر مالی به آنها اشاره نمی‌شود؛ مانند ساعت کاری طولانی مخصوصا در ایام پایانی سال حسابداری و فشار کاری و روانی. اما مزایای این کار موارد زیر را دربرمی‌گیرد:

مزایای شغلی مدیر مالی

فرصت‌های شغلی متنوع برای استخدام مدیر مالی

با نگاهی به سایت جاب ویژن خواهید دید که یکی از پرتقاضاترین عناوین شغلی، مدیر مالی است. تقریبا هر سازمان کوچک و بزرگی به‌دنبال استخدام مدیر در بخش اقتصاد و پول است تا بتواند هزینه‌های خود را کاهش داده و سود بیشتری کسب کند. سازمان‌های خصوصی و دولتی، بانک‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و… از جمله مجموعه‌هایی هستند که آگهی کار برای این شغل منتشر می‌کنند.

آینده کاری و بازار کار

بازار کار مدیریت مالی با رشد بسیار خوبی روبرو است. در حال حاضر سازمان‌های زیادی برای این عنوان شغلی آگهی منتشر می‌کنند؛ اما در آینده تعداد آگهی‌های کار باز هم افزایش خواهد داشت. سازمان‌ها با استخدام مدیر مالی در شرایط رونق اقتصادی از او می‌خواهند در تخصیص سود و تحلیل سهام به آنها کمک کند. اما بر خلاف سایر مشاغل، در شرایط رکود و بحران اقتصادی هم نرخ استخدام مدیر مالی رشد می‌یابد تا با تجزیه و تحلیل شرایط و صورت‌های سود و زیان، بهترین راهکارها و استراتژی‌ها را برای افزایش بهره‌وری تبیین کند.

حقوق مناسب

نمی‌توان نقش حقوق مناسب را در جذابیت شغلی نادیده گرفت. معمولا برای متصدیان این شغل به‌دلیل اهمیت و حساسیت کار، حقوق بالایی در نظر گرفته می‌شود. البته مانند تمام مشاغل دیگر، حقوق دریافتی بستگی به مهارت‌های فردی و اشل حقوقی سازمان خواهد داشت. برای آگاهی از رنج حقوقی این شغل، می‌توانید به سایت جاب ویژن مراجعه کرده و آگهی‌های کار مربوط به استخدام مدیر مالی و بازه حقوقی آنها را مشاهده کنید.

مهارت‌های مورد نیاز در جذب مدیر مالی

با توجه به اهمیت و حساسیت این عنوان شغلی، سازمان‌ها انتظار دارند فرد موردنظر مهارت‌های خاصی در زمینه‌های عمومی و تخصصی داشته باشد. برخی از این مهارت‌های نرم و مهارت‌های تخصصی را می‌توانید در زیر ببینید:

مهارت مدیر مالی

مهارت‌های بین فردی

مدیر واحد بودجه و هزینه، یکی از مدیران ارشد سازمان است و باید علاوه بر برقراری ارتباط قوی و دوستانه با مدیران و سهام‌داران، با کارکنان هم صحبت کرده و از پیشنهادات و انتقادات آنان استفاده کند. شما به‌عنوان یک مدیر مالی خوب، باید بتوانید کارفرما را قانع کنید که تصمیمات اقتصادی‌تان منجر به افزایش سود و بهره‌وری خواهد شد.

دانش گسترده

مدیر بخش اقتصادی سازمان باید دانش گسترده‌ای درباره زمینه‌های مختلف پولی و همچنین فعالیت‌های شرکت داشته باشد تا بتواند با دید بازتر و روشن‌تر، تصمیم‌گیری کند.

توانایی مدیریت

همان‌طور که از عنوان این شغل برمی‌آید؛ شما باید بتوانید به‌عنوان یک مدیر با کامندان زیرمجموعه خود ارتباط برقرار کرده و آنها را مدیریت کنید. همچنین جذب نیروهای حسابداری و مالی بر عهده شماست. معمولا مدیران این واحد تعدادی حسابدار و کارشناس امور اقتصادی و سرمایه جذب می‌کنند تا سیستم دفتری پولی را راه‌اندازی کنند.

ذهن تحلیلی

یکی از اساسی‌ترین مسئولیت‌های مدیر مالی، تحلیل و بررسی گزارش‌ها و صورت‌های اقتصادی و پولی است. شما باید تمام صورت‌های هزینه و درآمد را به‌صورت کیفی و آماری تحلیل و بررسی کرده و مشکلات اقتصادی سازمان را پیدا کنید. بنابراین داشتن ذهن تحلیلی برای تصاحب این عنوان شغلی ضروری است.

اشتیاق به یادگیری

دانش و علم اقتصاد، از بروزترین علوم دنیاست و برای موفقیت در این رشته باید دائما در حال یادگیری باشید. خواندن مقالات جدید در این حوزه یا شرکت در دوره‌های کوتاه مدت می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند. برای اینکه راحت‌تر بتوانید مقالات روز دنیا را بخوانید یا در دوره‌های آموزشی آنلاین که توسط سایت‌های معتبر خارجی برگزار می‌شود شرکت کنید؛ باید زبان انگلیسی خود را تقویت نمایید.

تسلط بر نرم‌افزارهای اقتصادی و حسابداری

اگر می‌خواهید برای فرصت‌های شغلی استخدام مدیر مالی اقدام کنید؛ باید توانایی کار با نرم‌افزارهای مربوطه را داشته باشید. تعداد نرم‌افزارهای حسابداری کم نیست؛ اما تسلط به برترین برنامه‌ها برای مدیریت واحد اقتصادی و حسابداری کافی است. اگر نمی‌دانید چه نرم‌افزارهایی بیشتر به کار شما خواهد آمد؛ میتوانید آگهی کار‌های منتشر شده در جاب ویژن را مشاهده کنید و برنامه‌هایی که بیشتر برای شما کاربرد دارند را یاد بگیرید.

توانایی درک و تحلیل صورت‌های مالی

یکی از کارهای روزمره شما در واحد حسابداری و اقتصادی، خواندن و تحلیل صورت‌های مالی مثل ترازنامه و صورت اولیه است. با توجه به حوزه کاری‌تان ممکن است تعداد صورت‌هایی که باید مورد بررسی قرار بگیرند بیشتر باشد. در این شرایط مجبور خواهید بود سریع‌تر این صورت‌ها را خوانده و تحلیل نمایید. همچنین باید بتوانید برخی اسناد و صورت‌ها را تولید نمایید. همچنین باید این گزارش‌ها را به زبان ساده و قابل فهم برای کارفرما و کارمندان بخش‌های دیگر توضیح دهید.

تسلط به آنالیز مالی

قبلا اشاره شد که وظیفه تنظیم برنامه‌ریزی‌ها بر عهده مدیر مالی است. برای گرفتن این تصمیمات استراتژیک باید ابتدا اسناد و صورت‌های اقتصادی را آنالیز کنید. بنابراین در استخدام مدیر مالی، توانایی فرد در تعیین بودجه سازمان و آنالیز انحراف از آن، تجزیه و تحلیل سود و زیان‌ها و… اهمیت زیادی دارد.

توانایی کار با Excell

مدیر مالی باید کار کردن با تمام نرم‌افزارهای Office را بلد باشد؛ اما تسلط بر Excell اهمیت بسیار زیادی در کارهای اقتصادی و حسابداری دارد؛ به‌طوری که می‌توان این برنامه را عصای دست مدیران مالی دانست. در اکسل علاوه بر ثبت تمام اطلاعات مورد نیاز، می‌توانید برنامه‌نویسی هم انجام داده و فرمول‌های حسابداری را روی اطلاعات وارد شده اعمال نمایید.

معمولا تسلط بر برنامه‌نویسی در اکسل، از اولین سوالاتی است که کارفرما هنگام استخدام مدیر مالی از او خواهد پرسید. بنابراین اگر قصد موفقیت و پیشرفت در این شغل را دارید؛ حتما با اکسل کار کرده و پیچ و خم‌های آن را بیاموزید.

مسیر شغلی مدیر مالی

مدیر مالی یکی از عناوین شغلی رده بالای سازمانی است و برای رسیدن به آن روند نسبتا طولانی در پیش دارید. در این بخش درباره تحصیلات مورد نیاز برای بازار کار، ابزارهای مورد نیاز، روند جذب و… اطلاعاتی را در اختیار شما خواهیم گذاشت:

مسیر شغلی مدیر مالی

مطالب مرتبط: راهنمای قدم به قدم استخدام حسابدار ویژه کارجویان

تحصیلات مورد نیاز برای استخدام مدیر مالی

برای تصدی عنوان مدیریت واحد پولی و اقتصادی سازمان، باید تحصیلات خود را در رشته‌های مربوطه به پایان برده باشید. شما ممکن است در رشته مدیریت مالی که از زیرمجموعه‌های گروه مدیریت است؛ یا رشته اقتصاد تحصیل کرده باشید. البته احتمال دارد افرادی که حسابداری خوانده‌اند هم برای آگهی کار مدیریت مالی درخواست همکاری بفرستند؛ اما این افراد معمولا به‌عنوان رئیس حسابداری جذب خواهند شد.

چنانچه در رشته‌های مهندسی مانند مکانیک، عمران، شیمی و یا صنایع تحصیل کرده‌اید؛ می‌توانید با تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ادامه تحصیل در مدیریت مالی (زیرمجموعه مهندسی صنایع) به‌عنوان رئیس بخش اقتصادی سازمان‌ها مشغول به‌کار شوید. کسانی که از این طریق وارد بازار کار می‌شوند؛ به دلیل آشنایی با سایر بخش‌ها و فرآیندهای سازمان، موفقیت زیادی کسب خواهند کرد.

آزمون‌های بازار سرمایه

موفقیت در آزمون‌های بازار سرمایه و دریافت گواهینامه‌های مربوطه، مهم‌ترین معیارها برای سنجش دانش شما در این زمینه هستند. در حال حاضر 7 نوع گواهینامه حرفه‌ای برای بازار سرمایه ایران وجود دارد که عبارتند از:

  1. اصول بازار سرمایه
  2. تحلیل گری بازار سرمایه
  3. معامله گری بازار سرمایه
  4. کارشناسی عرضه و پذیرش
  5. مدیریت نهادهای بازار سرمایه
  6. مدیریت سبد اوراق بهادار
  7. ارزشیابی اوراق بهادار

علاوه بر این گواهینامه‌ها، مدارک CFA و CIIA اعتبار بسیار زیادی برای شما به همراه خواهند آورد. از آنجا که تعداد افرادی که گواهینامه‌های حرفه‌ای مالی و بازار سرمایه را داشته باشند زیاد نیست؛ دارا بودن این مدارک شانس شما را برای موفقیت در بازار کار بالاتر خواهد برد.

ابزارهای مالی

یک مدیر مالی موفق باید توانایی کار با ابزارهای اقتصادی را داشته باشد. این ابزارها شامل مواردی برای پیش‌بینی شرایط مالی، مدل‌سازی، تجزیه و تحلیل‌ها، مدیریت ریسک و کنترل سود و هزینه خواهد بود.

همچنین در خاطر داشته باشید که مدیر مالی موفق باید به شرایط بازار سرمایه تسلط کامل داشته و بتواند ارزش سهام‌ها را در کوتاه مدت و بلند مدت تحلیل نماید. از آنجا که نوسانات بازار سهام به شرایط اقتصادی جامعه و اتفاقات حاشیه‌ای وابسته است؛ این فرد باید از شرایط جامعه اطلاعات کافی داشته باشد.

استخدام مدیر مالی چگونه انجام می‌پذیرد؟

با مراجعه به سایت جاب ویژن و مشاهده آگهی کار مربوط به این عنوان شغلی، می‌توانید رزومه خود را برای فرصت‌های موردنظرتان ارسال نمایید. علاوه بر این، با فعال‌سازی اطلاع‌رسانی شغلی این امکان برای شما وجود خواهد داشت که هر زمان آگهی کار با ویژگی‌های مدنظرتان منتشر شد؛ آن را در ایمیل خود مشاهده کنید.

اگر رزومه و تونایی‌های شما با خواسته‌های کارفرما همسو باشد؛ از شما دعوت خواهد شد تا در جلسه مصاحبه حضور پیدا کنید. برای اینکه رزومه قوی‌تری داشته باشید؛ می‌توانید برای نشریات و مجلات آنلاین بازار سرمایه مطلب بنویسید یا سایتی برای معرفی خود داشته باشید.

اگر پیش از این تجربه مدیریت نداشته‌اید؛ در ابتدا برای عنوان کارشناس امور اقتصادی درخواست همکاری ارسال کنید. پس از چند سال تجربه، می‌توانید برای فرصت‌های استخدام مدیر مالی هم اقدام کنید؛ چرا که برای این کار، تجربه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

کدام سازمان‌ها برای استخدام مدیر مالی آگهی منتشر می‌کنند؟

اشاره کردیم که تقریبا تمامی سازمان‌های دولتی و خصوصی، مدیر مالی جذب می‌کنند. اما در برخی از مجموعه‌ها، فرصت‌های بیشتری برای همکاری وجود دارد. از جمله این سازمان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کدام سازمان ها برای استخدام مدیر مالی آگهی منتشر میکنند؟

  • شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی
  • بانک‌ها و بیمه‌ها
  • کارگزاری‌ها و شرکت‌های بورسی
  • شرکت‌های مشاوره مالی و اقتصادی
  • و…

همچنین علاوه بر عنوان شغلی مدیر مالی، می‌توانید برای جذب در سمت‌های مشاور، تحلیل‌گر امور سرمایه، برنامه‌ریز، بانکدار و… هم درخواست بدهید. فردی که در زمینه مدیریت مالی کار کرده است؛ این امکان را دارد که مدیریت شرکت را بر عهده بگیرد یا کار خود را راه‌اندازی کند.

جمع‌بندی

بقاء هر مجموعه به سودآوری و کاهش هزینه‌های آن وابسته است. بنابراین مدیر مالی، ستون اصلی سازمان‌هاست. این فرد کلیه عملکردها و جنبه‌های پولی و اقتصادی شرکت را بررسی و برنامه ریزی کرده و هر تصمیمی که مربوط به امور سرمایه، دارایی‌ها و وجوه سازمان باشد؛ باید ابتدا به تایید مدیر مالی برسد.

به دلیل اهمیت این شغل، معمولا کارفرما و هیئت مدیره حساسیت ویژه‌ای در استخدام مدیر مالی به خرج می‌دهند. این فرد باید بتواند برای کسب سود حداکثری و هزینه‌های حداقلی، برنامه‌ریزی کرده و رشد سریع اما پایدار سازمان را تضمین کند.

یک مدیر مالی ممکن است در رشته‌های مدیریت مالی، اقتصاد، حسابداری، مهندسی صنایع (گرایش مدیریت مالی) و… تحصیل کرده باشد. اما آنچه بیشتر از تحصیلات در استخدام مدیر مالی تاثیر دارد؛ گواهینامه‌ها و آزمون‌های حرفه‌ای بازار سرمایه است. همچنین برای موفقیت در این شغل باید علاوه بر مهارت‌های نرم، توانایی کار با نرم‌افزارهای حسابداری از جمله Excell را داشته باشید. این برنامه علاوه بر ثبت همه موارد، امکان برنامه‌نویسی و تهیه گزارش را هم برای شما فراهم می‌کند.

با ارسال رزومه برای آگهی‌های استخدام مدیر مالی، شغلی را به دست خواهید آورد که علاوه بر درآمد مناسب، بازار کار بسیار خوبی دارد و به نظر می‌رسد در آینده هم با پیشرفت چشمگیری مواجه خواهد بود.

منبع: masterstar

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه