چرا سازمان‌ها نیازمند استخدام کارشناس تولید محتوا هستند و این شغل چه شرایط و نیازمندی‌هایی دارد؟

امروزه هیچ سازمان صنعتی یا تجاری نمی‌تواند بدون حضور فعال در فضای مجازی، در رقابت باقی بماند. دیجیتال مارکتینگ و بهینه‌سازی موتور جستجو (Search Engine Optimization) یا همان سئو، بخش عمده‌ی استراتژی تبلیغاتی تمامی شرکت‌ها در سرتاسر دنیا را شامل می‌شوند. چنین فعالیت‌هایی نیازمند تولید محتوای جذاب و یونیک هستند که می‌تواند به صورت متنی، تصویری یا صوتی باشد. بنابراین، تمامی سازمان‌های تجاری نیازمند استخدام کارشناس تولید محتوا هستند. البته بعضی از سازمان‌ها، این بخش از فعالیت‌های خود را به شرکت‌های تخصصی دیجیتال مارکتینگ می‌سپارند.

این شغل نیازمند تحصیلات خاصی نیست و هر کسی که بتواند در یک یا چندین حوزه، مطلبی جذاب، یونیک و با کیفیت تولید کند، می‌تواند نهایتا به سطح یک کارشناس با توانایی تولید محتواهای یونیک و جذاب برسد و برای آگهی‌های استخدامی مرتبط، رزومه ارسال کند. مجموعه‌ای از مهارت‌های سخت و نرم برای انواع مختلف کارهای در این حوزه، مثل تولید محتوای متنی، تولید پادکست و تولید محتوای تصویری (عکس، ویدئو یا انیمیشن) لازم هستند.

ساخت رزومه حرفه ای

این مشاغل دارای مزیت‌های متعددی هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به امکان دورکاری اشاره کرد. البته معمولا دستمزد این کارشناسان که سابقه‌ی کار پایینی دارند، چندان زیاد نیست و در حال حاضر، خیلی از سازمان‌ها نیز بدون عقد قرارداد رسمی و ارائه‌ی بیمه و مزایای قانونی، کارشناسان تولید محتوا را به خدمت می‌گیرند. با این حال، با پی بردن سازمان‌ها به اهمیت تولید کردن مطالب جذاب و یونیک و تخصصی‌تر شدن این شغل، این وضعیت در حال بهتر شدن است.

با گسترش روز‌افزون نقش فضای مجازی در زندگی روزمره‌ی مردم و به تبع، افزایش اهمیت دیجیتال مارکتینگ و سئو در بقا و پیشرفت کسب‌وکارها، بازار کار این شغل، روز‌به‌روز بهتر می‌شود.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های شغلی کارشناس تولید محتوا، می‌توانید به صفحه‌ی «فرصت‌های شغلی» در جاب ویژن مراجعه کنید.

در این مقاله، می‌خواهیم شغل نسبتا جدید کارشناس تولید محتوا را به شما معرفی کنیم. شرایط و نیازمندی‌های استخدام کارشناس تولید محتوا، مزایا و معایب این شغل و بازار کار و آینده‌ی آن، از جمله محورهای اصلی این مقاله هستند.

یکی از مشاغل مرتبط با این حوزه، شغل مترجمی است. برای آشنایی با شرایط شغل مترجمی می‌توانید به مقاله‌ی «استخدام مترجم چه شرایط و نیازمندی‌هایی دارد و کدام سازمان‌ها نیازمند استخدام مترجم هستند؟» رجوع کنید.

مطالب مرتبط: استخدام مترجم

منظور از تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا چیست

فرآیند تولید کردن محتوای یونیک و جذاب، شامل تولید دستی مطالب یونیک (منحصر به فرد و کپی نشده) از هیچ است. نیازی نیست که حتما مطلب کاملا اورجینال باشد و می‌توان با ایجاد تغییرات در یک محتوای موجود، محتوای یونیک جدیدی خلق کرد. تولید محتوای نوشتاری، صوتی یا تصویری، چندین روش دارد. ممکن است بعضی از شرکت‌های بزرگ بتوانند محتوای خودشان را به صورت اورجینال تهیه کنند، ولی برای شرکت‌های کوچک‌تر بهتر است که با تغییر محتواهای موجود، محتوای مورد نیاز خود را تولید کنند. کسب‌و کارهای کوچک معمولا کارهای محتواسازی خود را به تیم‌های تخصصی دیجیتال مارکتینگ می‌سپارند ولی شرکت‌های بزرگ، برای تولید محتوای اورجینال، نیاز به استخدام کارشناس تولید محتوا دارند. تولید کردن محتواهای یونیک و جذاب به قدری برای موفقیت یک کسب‌وکار اهمیت دارد که بیل گیتس می‌گوید: «محتوا، پادشاه است»!

با اینکه در تعریف اصلی این حرفه، تمامی رسانه‌ها، اعم از دیجیتالی، تلویزیونی، چاپی و … مد نظر هستند، ولی وقتی صحبت از تولید محتوا می‌شود، در اکثر موارد، منظور نوشتن متنی برای انتشار در وب یا شبکه‌های اجتماعی است. هدف کسب‌وکارها از انتشار محتواهای یونیک در وب، دریافت ترافیک و افزایش رتبه در صفحات نتایج جستجو در موتور جستجو (SERPs) است. البته نوشتن متن‌های جذاب و یونیک به این منظور نیازمند بهنیه‌سازی موتور جستجو یا همان سئو نیز می‌باشد. هدف از انتشار محتوای یونیک در شبکه‌های اجتماعی نیز افزایش آگاهی از برند و کشاندن مخاطبان به وب‌سایت سازمان است. البته همانطور که در بالا گفتیم و باز هم تأکید می‌کنیم، محتوا می‌تواند تصویری یا صوتی هم باشد و حتی محتواهای تصویری یا صوتی نیز قابل سئو کردن هستند. به عنوان مثال در یوتیوب که صرفا محلی برای به اشتراک‌گذاری محتوای ویدئویی است، امکان سئو کردن عنوان و توضیحات متنی ویدئو وجود دارد.

هدف نهایی سازمان‌ها از استخدام کارشناس تولید محتوا و تهیه و انتشار محتواهای یونیک و سئو شده که منجر به افزایش ترافیک با کیفیت ارگانیک در وب‌سایت سازمان می‌شود، افزایش فروش و سوددهی سازمان است. بنابراین، محتواسازی با مارکتینگ، کاملا گره خورده است.

مطالب مرتبط: استخدام کارشناس تولید محتوا

چرا سازمان‌ها نیازمند استخدام کارشناس تولید محتوا هستند؟

چرا سازمان‌ها به کارشناس تولید محتوا نیاز دارند؟

سئو کردن و دریافت کاربر ارگانیک، تنها دلیل سازمان‌ها برای نیاز به کارشناس تولید محتوا نیست. بخش‌های مختلف سایت برای خدمات‌دهی به بازدیدکنندگان نیاز به محتواسازی دارند. به عنوان مثال، یک سایت فروشگاهی باید محصولاتش را برای مشتریان توصیف کند. خیلی از بخش‌های دیگر وب‌سایت‌ها نیز، نیازمند محتواهای مرتبط هستند.

وب‌سایت بسیاری از کسب‌وکارها دارای یک بخش بلاگ است که مقالاتی مرتبط با فعالیت‌های آن کسب‌وکار در آن منتشر می‌شود. شاید محتواهایی که در بلاگ‌های کسب‌وکارها منتشر می‌شوند، واقعا برای مخاطبان، کاربردی باشند اما هدف اصلی آن‌ها، دریافت ترافیک ارگانیک و به تبع، بهبود رتبه‌ی وب‌سایت سازمان در نتایج جستجوی گوگل، و البته، هدایت کاربران به بخش‌های مختلف وب‌سایت مثل صفحات محصولات و خدمات، از طریق لینک‌دهی و ساخت انکر تکست (anchor text) است.

با توجه به حضور فعال و گسترده‌ی مردم در شبکه‌های اجتماعی، همه‌ی سازمان‌ها برای دیده و شنیده شدن، نیاز به حضور در این شبکه‌ها دارند. هر سازمانی برای اینکه بتواند با در رقابت باقی بماند، باید در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک، لینکدین و … حساب کاربری فعال و قوی داشته باشد. یکی از نیازمندی‌های یک حساب‌کاربری فعال و قوی که مخاطبان و فالوورهای متعددی به خود جذب نماید، تولید محتوای یونیک و جذاب است. در حال حاضر این محتواها نیاز به سئو کردن ندارند و صرفا جذابیت، مرتبط بودن با حوزه‌ی فعالیت کسب‌وکار و انگیزه دادن به مخاطبان برای مشارکت در حساب کاربری، مثل لایک کردن و کامنت گذاشتن پست‌ها یا کلیک کردن روی لینک‌ها، برای چنین محتواهایی کافی است.

نیازمندی‌های شغل کارشناس تولید محتوا

تحصیلات لازم

شاغل مرتبط با فضای مجازی، مثل دیجیتال مارکتینگ در کشور ما بسیار جوان هستند. به همین دلیل، هنوز در کشور ما، همانند خیلی کشورهای دیگر، رشته‌هایی آکادمیک برای آماده‌سازی نیروی کار به منظور فعالیت در این حوزه، وجود ندارد. بنابراین، اگر بخواهید در حوزه‌هایی مثل دیجیتال مارکتینگ، سئو، تولید محتوا و … فعالیت داشته باشید، باید به صورت خودآموز چنین مهارت‌هایی را یاد بگیرید. به همین دلیل، خیلی از سازمان‌ها در استخدام کارشناس تولید محتوا، توجه چندانی به مدرک تحصیلی شما ندارد و نمونه کارهای شما برای آن‌ها در اولویت قرار دارد.

با این حال، بعضی از سازمان‌ها ترجیح می‌دهند کسانی که محتواهای آن‌ها را تولید می‌کنند، در زمینه‌ی فعالیت سازمان، تخصص داشته باشند تا بتوانند محتواهایی تخصصی‌تر و با کیفیت‌تر تهیه کنند.

کارفرمایان در استخدام کارشناس تولید محتوا به چه مهارت‌هایی توجه دارند؟

کدام مهارت‌ها برای تولید محتوا مهم هستند؟

همانطور که در بالا گفتیم، این شغل نیازمند مدرک تحصیلی نیست ولی برای اینکه بتوانید در آن موفق شوید، باید مهارت‌های سخت و نرم متعددی داشته باشید. البته همانطور که در بالا گفتیم، محتواها می‌تواند متنی، صوتی یا تصویری باشند و مهارت‌های لازم برای هر کدام از این کارها با همدیگر متفاوت هستند. بنابراین، در اینجا به تعدادی از این مهارت‌ها، اشاره می‌کنیم ولی الزامی وجود ندارد که یک کارشناس، تمامی این مهارت‌ها را داشته باشد.

  • مهارت در نویسندگی و ویراستاری (از کارشناس تولید محتوا انتظار می‌رود که بتواند هر چیزی، از یک کپشن کوتاه اینستاگرامی تا یک مقاله‌ی ۲۰۰۰ کلمه‌ای برای انتشار در وب را بنویسد)
  • مهارت در سئوی محتوایی: هرچند که کار کارشناس سئو از کارشناس تولید محتوا جدا است ولی کسی که محتوای متنی می‌نویسد باید بتواند نکات ساده‌ی سئوی محتوا مثل تراکم کلمه‌ی کلیدی، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و … را رعایت کند و با قواعد اولیه‌ی سئو آشنایی داشته باشد.
  • این کارشناسان باید با ابزارهای تحلیلی مثل Google Analytics، Instagram insights و … آشنایی داشته باشند.
  • کارشناس محتواسازی باید بتواند با سیستم‌های مدیریت محتوا (content management systems) یا همان CMSها مثل وردپرس و جوملا، کار کند.
  • باید با استانداردهای تهیه‌ی محتوا آشنایی داشته باشد.
  • باید مهارت کار با نرم‌افزارهای ویرایش متن، عکس، ویدئو و پادکست را داشته باشد.
  • به مجموعه‌ی مایکروسافت آفیس به ویژه ورد و اکسل تسلط کافی داشته باشد.
  • با ابزارهای دورکاری مثل Google drive، Dropbox، زوم، اسکایپ، Microsoft teams، Trello و … آشنایی داشته باشد و بتواند با آن‌ها کار کند.
  • بتواند به صورت عضوی از یک تیم کار کند.
  • توانایی کار انفرادی داشته باشد.
  • خلاقیت لازم برای پیشنهاد دادن موضوعات ببرای تهیه‌ی مطالب را داشته باشد.
  • به زبان انگلیسی مسلط باشد تا بتواند از منابع انگلیسی زبان برای تهیه‌ی محتواهای خود استفاده کند.
  • توانایی ترجمه‌ی متون انگلیسی به فارسی را داشته باشد.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام مترجم و کارشناس تولید محتوا کلیک کنید.

برای تقویت مهارت‌های خود در زمینه‌ی تولیدکنندگی محتوا و کسب مدارک معتبر، می‌توانید در دوره‌های آموزشی معتبر بازاریابی محتوایی جاب ویژن شرکت کنید.

استخدام

مسئولیت‌های شغلی

همانطور که در بالا گفتیم، هدف سازمان‌ها از استخدام کارشناس تولید محتوا، تهیه‌ی محتواهای یونیک و جذاب برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت سازمان به منظور جذب مخاطب و نهایتا، افزایش فروش و سوددهی سازمان است. بنابراین، کسی که در این جایگاه شغلی قرار می‌گیرد، باید کارهای زیر را انجام دهد:

  • تهیه‌ی محتواهای تبلیغاتی از نوع متنی، صوتی یا تصویری
  • نوشتن بخش‌های مختلف وب‌سایت از بخش از راهنمای استفاده از وب‌سایت گرفته تا پست‌های بلاگ
  • سئوی محتوایی و لینک‌دهی داخلی و خارجی
  • تهیه‌ی محتواهای متنی، صوتی یا تصویری برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی
  • پیشنهاد دادن موضوعات جذاب مرتبط با کسب‌وکار برای جذب ترافیک ارگانیک
  • همکاری با کارشناسان دیجیتال مارکتینگ و سئو
  • دیتا اینتری
  • و …

مزایا و معایب شغل تولیدکنندگی محتوا

این شغل نیز همانند هر شغل دیگری دارای مزایا و معایبی می‌باشد که در زیر، آن‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم.

مزایا

  • امکان دورکاری
  • امکان فریلنسینگ
  • عدم نیاز به مدرک تحصیلی
  • یادگیری در حین کار و آشنا شدن با حوزه‌های مختلفی که در رابطه با آن‌ها محتوا تولید می‌کنید
  • بازار کار عالی و رو به رشد

معایب

  • خیلی از کارهای محتواسازی به صورت پروژه‌ای هستند و مزایا و بیمه به کارشناس تولید محتوا تعلق نمی‌گیرد
  • دستمزد این کارشناسان خیلی بالا نیست

کار تولید محتوا در منزل

تولید محتوا در منزل

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این شغل، امکان دورکاری و انجام کار تولید محتوا در منزل است. در واقع، اکثر این کارشناسان در اکثر سازمان‌ها، دورکار هستند و در منزل کار می‌کنند و در عین حال، از تمامی حقوق و مزایای یک شغل حضوری بهره‌مند هستند. البته خیلی از شرکت‌ها مثل شرکت‌های تخصصی دیجیتال مارکتینگ با این کارشناسان به صورت فریلنسینگ و پروژه‌ای کار می‌کنند. این کارهای تولید محتوا در منزل به صورت فریلنسینگ شامل مزایا و بیمه نمی‌شوند و حقوق ثابتی ندارند.

کدام سازمان‌ها به کارشناس تولید محتوا نیاز دارند؟

تقریبا تمامی سازمان‌هایی که همه یا بخشی از خدمات خودشان را به صورت آنلاین ارائه می‌دهند، به کارشناس تولید محتوا نیاز دارند. البته همانطور که پیش از این گفتیم، خیلی از سازمان‌ها و کسب‌وکارهای کوچک، نیازی به استخدام کارشناس تولید محتوا ندارد و این کارها را شرکت‌هایی که به طور تخصصی در زمینه‌ی دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارند، می‌سپارند. در وب‌سایت‌های فروشگاهی نیز برای تهیه‌ی پست‌های بلاگ، توصیف محصولات و تهیه‌ی متن‌های تبلیغاتی و در رسانه‌هایی مثل وب‌سایت‌های خبری و تحلیلی و مجله‌های آنلاین، این جایگاه شغلی تعریف شده است.

استخدام نویسنده

اصلی‌ترین مهارت در برای این کار، مهارت نویسندگی است. بنابراین، خیلی از این کارشناسان، در واقع نویسنده هستند. خیلی از آگهی‌های استخدام کارشناس تولید محتوا برای استخدام نویسنده منتشر می‌شوند. اکثر سازمان‌ها برای بخش بلاگ وب‌سایت خود نیاز به نویسنده دارند. مجلات آنلاین و سایت‌های خبری و تحلیلی نیز به نویسنده نیاز دارند.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام نویسنده و ارسال رزومه به آن‌ها، کافی است سری به صفحه‌ی «فرصت‌های شغلی» در جاب‌ویژن بزنید و با وارد کردن کلیدواژه‌ی «نویسنده» در کار «عنوان شغلی یا شرکت و …» آگهی‌های مرتبط با این شغل را مشاهده کنید.

استخدام کارشناس تولید محتوا به انگلیسی

استخدام کارشناس تولید محتوا به انگلیسی

بعضی از شرکت‌های تجاری مثل شرکت‌هایی که محصولات خود را به خارج از کشور صادر می‌کنند، نیازمند کارشناس تولید محتوا به انگلیسی می‌باشند. حقوق کارهای تولید محتوای انگلیسی، چه به صورت فریلنسینگ باشد و چه به صورت استخدامی، خیلی بالاتر از محتواسازی به زبان فارسی است.

جمع‌بندی

حضور گسترده‌ی مردم در فضای مجازی سبب شده است تا تمامی سازمان‌ها برای دیده شدن و جذب مخاطب، سرمایه‌گذاری زیادی در بخش دیجیتال مارکتینگ و سئو انجام دهند. یکی از بخش‌های ضروری هر استراتژی دیجیتال مارکتینگ، تولید محتوای یونیک و جذاب برای انتشار در وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی است. این کار به عهده‌ی کارشناسان تولید محتوا است.

منظور از تولید محتوا، تولید هرگونه محتوای متنی، صوتی یا بصری یونیک است که البته لازم نیست اورجینال باشد و می‌توان با اعمال تغییرات کافی روی یک محتوای اورجینال یا ترجمه‌ی آن، یک محتوای یونیک تولید کرد. سازمان‌ها برای جذب ترافیک و بهبود رتبه‌ی خود در نتایج جستجوی گوگل، هدایت کاربران به صفحات خرید محصولات و خدمات، تبلیغات آنلاین و نهایتا، افزایش فروش و سوددهی، نیازمند محتواسازی هستند.

این شغل نیازمند تحصیلات خاصی نیست ولی مهارت‌های متعددی مثل مهارت در نویسندگی، کار کردن با نرم‌افزارهای ویرایش محتواهای متنی، صوتی و تصویری، سیستم‌های مدیریت محتوا و ابزارهای دورکاری، کار تیمی و آشنایی با اصول سئو و دیجیتال مارکتینگ نیاز دارد. کارشناس تولید محتوا باید محتواهای جذاب و یونیک برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی و بلاگ وب‌سایت سازمان تولید کند و بخش‌های مختلف وب‌سایت را بنویسد.

این شغل از این مزیت برخوردار است که اکثر به صورت دورکاری است ولی خیلی از سازمان‌ها، کارشناسان تولید محتوا را استخدام نمی‌کنند و به صورت پروژه‌ای با آن‌ها کار می‌کنند و بنابراین، بسیاری از این کارشناسان از بیمه و مزایا محروم هستند. البته با پی بردن سازمان‌ها به اهمیت تولید محتوا، این وضعیت در حال تغییر است و در حال حاضر، سازمان‌های بسیاری، کارشناسان تولید محتوا را به صورت دورکاری با تمام حقوق و مزایا و بیمه‌‌ی یک کار حضوری، جذب می‌کنند.

تقریبا تمامی سازمان‌هایی که همه یا بخشی از فعالیت‌های خودشان را به صورت آنلاین انجام می‌دهند به استخدام کارشناس تولید محتوا نیاز دارد و بعضی از سازمان‌ها نیز به دنبال استخدام نویسنده هستند. حتی بعضی شرکت‌های تجاری که در خارج از کشور فعالیت دارند، نیازمند استخدام کارشناس تولید محتوا به انگلیسی هستند که درآمد بالاتری از محتواسازی فارسی دارد.