بررسی و تحلیل بازار کار تولید محتوا و معرفی مشاغل مختلف در این حوزه

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
بررسی و تحلیل بازار کار تولید محتوا و معرفی مشاغل مختلف در این حوزه

تا همین یکی دو دهه اخیر شغلی به نام کارشناس تولید محتوا بسیار ناشناخته و گمنام بود و شاید به عنوان یک عنوان شغل رسمی در نظر گرفته نمی‌شد. اما با دیجیتالی شدن کسب و کارها و نیاز روز افزون به حضور در فضای اینترنت، بازار کار تولید محتوا نیز بسیار داغ و پرتقاضا شده است. همه ما وقتی در مورد چیزی سوالی داریم اولین کاری که می‌‌‌کنیم جستجو در اینترنت و موتورهای جستجو مثل گوگل و مطالعه مطالب منتشر شده در اینترنت است؛ یعنی دقیقا متنی که یک کارشناس تولید محتوا نوشته است.

در حال حاضر، تقریبا هر شرکت و سازمانی برای فروش محصولات و شناخته شدن در فضای وب به استخدام کارشناس تولید محتوای دیجیتالی نیاز دارد و این حوزه بازار اشتغال بسیار رو به رشد و خوبی پیدا کرده است. در این مقاله قصد داریم در مورد بازار کار، مشاغل مختلف تولید محتوا و مسیر پیشرفته شغلی و حرفه‌ای نویسندگان و تولیدکنندگان محتوا صحبت کنیم و دید بهتری از این موقعیت شغلی جدید در اختیار شما قرار دهیم. در ادامه با ما در سایت استخدام جاب ویژن همراه باشید.

استخدام

تولید محتوا یعنی چه و به چه کسی کارشناس تولید محتوا می‌گویند؟

از گذشته و از زمانی که روزنامه‌ها و مجلات مننتشر می‌شدند شغل نویسندگی تجاری و تبلیغاتی وجود داشته است. اما در چند دهه اخیر و با رشد بازاریابی دیجیتال و نیاز به تولید محتوای دیجیتال، عرصه جدیدی برای حوزه نویسندگی به وجود آمده است. هر شرکت و سازمانی برای شناخته شدن و فروش بیشتر محصولات و خدمات به حضور در فضای اینترنت نیاز دارد.

برای این کار تنها داشتن وبسایت رسمی برای موفقیت شرکت کافی نیست و لازم است در شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار مثل اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، فیسبوک، یوتیوب و … هم حضوری پررنگ و موثر داشته باشد. هر محتوایی که در این شبکه‌ها منتشر می‌شود؛ از نوشتن مقالات طولانی در بلاگ وبسایت تا کپشن نویسی پستهای اینستاگرام و یوتیوب و تهیه مطالب اطلاع رسانی و خبری در لینکدین و تلگرام جزء وظایف کارشناس تولید محتوای متنی قرار می‌گیرد.

تحصیلات مورد نیاز برای بازار کار تولید محتوا

تولید محتوا یکی از حوزه‌های کاری است که نیاز چندانی به تحصیلات و مدرک خاصی ندارد و بیشتر بر مهارت و توانایی نویسندگی تمرکز دارد. با این حال، کارجویانی که در رشته‌های ادبیات، مترجمی زبان‌های خارجی، روزنامه‌نگاری و تبلیغات و رشته‌های مرتبط تحصیل کرده باشند آشنایی بهتری با این حوزه کاری دارند و در صورت داشتن مهارتهای لازم می‌توانند به عنوان نویسنده محتوا مشغول به کار شوند.

با این حال، افرادی که در رشته‌های دیگر تحصیل کرده‌اند و حتی دانشجویانی که هنوز فارغ التحصیل نشده‌اند هم با داشتن توانایی‌ها و مهارت‌‌‌های لازم می‌‌توانند به عنوان کارشناس تولید محتوا استخدام شوند؛ چون یکی از مزایای مهم این شغل، امکان کار پاره وقت، دورکاری و فریلنسینگ است و نیازی به حضور تمام وقت و فول تایم وجود ندارد.

مهارت‌‌های لازم برای شغل نویسنده و تولید محتوا

مهارتهای تولید محتوا

  • مهارت‌های نوشتاری عالی
  • تسلط بر قواعد و دستور زبان فارسی (یا انگلیسی در مورد تولید محتوای انگلیسی)
  • مهارت بالا در سرچ اینترنتی و جستجوی مطالب در فضای وب
  • توانایی مقاله‌نویسی و گردآوری مطالب از منابع مختلف و تبدیل آن به یک مقاله منسجم و جذاب و خواندنی
  • آشنایی با اصول سئوی محتوا، مفهوم کلمه کلیدی، چگالی کلمات و شیوه‌های بهینه سازی موتور جستجو (Search Engine Optimization)
  • آشنایی با سیستم‌های مدریت محتوا (CMS) مثل وردپرس و جوملا
  • تسلط بر نرم افزارهای مایکروسافت به ویژه ورد
  • آشنایی با نرم افزارهای ادیت تصویر و ویدیو امتیاز ویژه‌ای برای شما محسوب می‌شود
  • توانایی کار انفرادی و همینطور کار گروهی
  • نظم و مدیریت زمان عالی
  • توجه و دقت بالا به جزئیات و پرهیز از هرگونه اشتباه و غلط املائی و نگارشی
  • ذوق و خلاقیت نویسندگی
  • آشنایی متوسط به بالا با زبان انگلیسی و توانایی ترجمه روان از منابع انگلیسی

مسئولیت‌‌های نویسنده و کارشناس تولید محتوا

شرح وظایف شما به عنوان نویسنده محتوا با توجه به زمینه فعالیت و نوع سازمان و شرکت متفاوت است. در برخی شرکت‌‌های کوچکتر که حجم کاری کمتری دارنداحتمالا شما تنها کارمند محتوا هستید و به همین دلیل طیف وسیعی از مسئولیت‌ها از نوشتن مقالات بلاگ، محتوای لندینگ‌های سایت، محتوای شبکه‌های اجتماعی و … برعهده شماست.

حتی در برخی شرکت‌ها از کارشناس تولید محتوا انتظار می‌رود توانایی تولید محتوای بصری مثل عکس و ویدیو را هم داشته باشد؛ به همین دلیل لازم است با نرم افزارهای ویرایش تصویر و ویدیو مثل فتوشاپ و ادیوس هم آشنایی داشته باشید.

با این حال، در شرکت‌ها و سازمان‌‌های بزرگ حوزه‌های کاری تولید محتوا کاملا تفکیک شده‌‌اند و شما برای تهیه محتوا در یک حوزه خاص وارد تیم محتوا و دیجیتال مارکتینگ می‌شوید.

مطلب مرتبط: استخدام کارشناس تولید محتوا و شرایط و نیازمندی‌های این شغل

بازار کار تولید محتوا و سطح حقوق و درآمد

بازار کار تولید محتوا بسیار گسترده و متنوع است و روز به روز هم مشاغل بیشتری در این حوزه به وجود می‌آیند. به همین دلیل سطح حقوق و دستمزد تولید محتوا هم بسیار متغیر است و به نوع محتوا و سازمان یا شرکتی که برای آن کار می‌کنید بستگی دارد. به طور مثال، اگر به طور فریلنسینگ و آزادکاری مشغول تولید محتوا هستید درآمد شما به تعداد پروژه‌ها و مشتریانتان بستگی دارد و هرچقدر سرعت و مهارت بیشتری در نویسندگی داشته باشید به تبع آن درآمد بالاتری هم خواهید داشت.

همینطور، در مورد استخدام کارشناس تولید محتوای تمام وقت نیز میزان حقوق پیشنهادی متغیر است. به عنوان مثال کپی رایتینگ یکی از مشاغل پردرآمد در حوزه تولید محتواست و در صورتی که مهارت و ذوق و خلاقیت بالایی داشته باشید و با تکنیک‌های تبلیغات نویسی آشنا باشید می‌توانید درآمد بالایی داشته باشید.

رزومه ساز

کارشناس تولید محتوای متنی بلاگ و وبسایت نیز با توجه به تجربه و سابقه کاری، درآمد متفاوتی دارد و از حقوق پایه وزارت کار برای کارآموز تولید محتوا تا رنج حقوقی 3-6 میلیون تومان و بالاتر برای کارشناس تولید محتوای باتجربه و حرفه‌ای متغیر است.

مسئول تولید محتوای شبکه‌‌‌های اجتماعی هم حقوق متغیری دارد و به تعداد مطالب و پست‌هایی که منتشر می‌کنید و زمینه کاری و شرکتی که با آن همکاری می‌کنید بستگی دارد. اما تجربه نشان داده ادمین شبکه‌‌های اجتماعی که سرعت و خلاقیت بالایی در تولید محتوا و کپشن نویسی داشته باشد هم می‌تواند حقوق ماهیانه نسبتا خوبی از این راه کسب کند.

اگر به صفحه آگهی استخدام کارشناس تولید محتوا در سایت جاب ویژن سر بزنید می‌توانید با شرح وظایف و همین‌‌طور حقوق پیشنهادی کارفرماها بیشتر آشنا بشوید.

موقعیت‌های شغلی مختلف در بازار کار تولید محتوا

امروزه در هر زمینه و برای تولید هر گونه متن و محتوای متنی تبلیغاتی، خبری و … به استخدام کارشناس تولید محتوا نیاز است. به دلیل تنوع بازار کار تولید محتوا و پلتفرم‌‌های متنوع، مشاغل و موقعیت‌های شغلی مختلفی نیز ایجاد شده است که با توجه به مهارت‌‌ها و علائق خود می‌توانید در آن‌ها مشغول به کار شوید. برخی از رایج‌‌ترین مشاغل و عناوین شغلی حوزه محتوا عبارتند از:

مشاغل تولید محتوا

ادمین و کارشناس تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی به خاطر مخاطبان زیادی که دارند آنقدر از نظر تجاری اهمیت پیدا کرده‌‌اند که شغلی جدید به نام کارشناس یا ادمین شبکه‌های اجتماعی به وجود آمده است. امروزه هر سازمان و کسب وکاری که قصد بقاء و موفقیت در تجارت را داشته باشد باید در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام، توییتر، یوتیوب و فسبوک هم حضور پررنگی داشته باشد.

وظیفه کارشناس تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی تولید محتوای روزانه و کپشن نویسی برای این شبکه‌هاست و شامل تولید محتوای متنی و تولید محتوای بصری (تصویر، اینفوگرافی، ویدیو و… ) می‌شود. هرچند آشنایی با نحوه تولید محتوای بصری هم جزء وظایف ادمین شبکه‌های اجتماعی است، اما برخی شرکت‌ها از شما تنها انتظار تولید محتوای متنی و مدیریت انتشار مطالب را دارند وبرای تولید محتوای بصری اقدام به استخدام طراح گرافیک می‌‌کنند.

مطالب مرتبط: ساخت رزومه حرفه ای با رزومه ساز رایگان جاب ویژن

کارشناس تولید محتوای بلاگ و وبسایت

یکی از حوزه‌های کاری پرتقاضا در بازار کار تولید محتوا، نوشتن مقاله برای انتشار در بلاگ و وبسایت رسمی شرکتهاست. تولید محتوا برای بلاگ با تولید محتوا برای شبکه‌‌های اجتماعی تفاوت دارد و به مهارت‌‌های نویسندگی و آشنایی با اصول بهینه سازی موتور جستجو (SEO) نیاز دارد؛ زیرا هدف از انتشار مطالب در بخش بلاگ هر وبسایت، گرفتن جایگاه بهتر و رسیدن به صفحه اول نتایج موتورهای جستجو مثل گوگل است.

برای استخدام در این حوزه، تحصیلات اهمیت بالایی ندارد و کارفرماها بیشتر به مهارت نویسندگی و آشنایی با سئوی محتوا و سابقه کار تولید محتوا توجه می‌کنند. هرچند فردی که در رشته‌های مرتبط مثل مترجمی، زبانهای خارجه، ادبیات، روزنامه‌نگاری و … تحصیل کرده باشد ممکن است در اولویت بالاتری برای استخدام قرار بگیرد. برای مشاهده آگهی‌های استخدام کارشناس تولید محتوا کلیک کنید.

کپی رایتینگ و نویسنده کپی رایتر

یکی از موقعیت‌‌های شغلی خوب و نسبتا پردرآمدتر در حوزه تولید محتوا، کپی رایتینگ است. کپی رایتر به فردی گفته می‌‌شود که اختصاصا وظیفه تولید مطالب و نوشته‌ها و شعارهای تبلیغاتی برای برندهای مختلف را برعهده دارد. در این شغل، حجم مطلب بسیار کم است و شاید در حد یک یا دو جمله باشد؛ اما همین تعداد کلمات باید به حدی قوی باشند که مخاطب را جذب کنند و باعث افزایش مشتریان آن برند تجاری بشوند.

به همین دلیل، یک کپی رایتر موفق علاوه بر مهارت بالا در نویسندگی، باید ذوق و خلاقیت و ذهن بسیار پویایی داشته باشد تا بتواند شعارهای تبلیغاتی بسیار جذابی بنویسد. کپی رایتری که مهارت و تجربه بالایی در این کار داشته باشد معمولا حقوق و درآمد بهتری (نسبت به سایر مشاغل محتوا) می‌تواند داشته باشد.

نویسنده تولید محتوای فریلنسر

تولید محتوای فریلنسر

گفتیم که یکی از مزایای شغل تولید محتوا، امکان آزادکاری و فریلنسینگ است. بسیاری از افراد ترجیح میدهند به صورت خوداشتغالی کار کنند و همزمان پروژه‌‌های مختلفی را برای سازمانها و مشاغل مختلف انجام دهند. این سبک کار به ویژه برای دانشجویان و افرادی که قصد کار به صورت پاره وقت دارند بسیار مناسب است.

اما از معایب نویسنده فریلنسر میتوانیم به عدم وجود مزایای شغلی مثل بیمه و همین‌طور نداشتن درآمد مطمئن و مشخص و امنیت شغلی نسبتا پایین اشاره کرد. همچنین وظیفه پیدا کردن مشتری برعهده خودتان است و اگر نتوانید مشتریان زیادی پیدا کنید به همان نسبت درآمد پایینتری خواهید داشت.

سناریونویسی

بسیاری از شرکتهای تبلیغاتی برای ساخت و تولید تبلیغات ویدیویی به یک سناریو جذاب و خلاق نیاز دارند و به همین دلیل به دنبال استخدام سناریونویس حرفه‌ای و باذوق میگردند. در کار سناریونویسی جنبه تجاری و تبلیغاتی بسیار اهمیت دارد و کل سناریو می‌بایست در جهت معرفی برند و محصول و جذب هرچه بیشتر مشتریان و مخاطبان و در نهایت فروش و درآمد بیشتر باشد.

در کشور ما، شغل سناریونویسی به عنوان یک شغل جداگانه چندان رسمیت پیدا نکرده و معمولا از کپی رایتر یا کارشناس تولید محتوا انتظار دارند کار سناریونویسی تبلیغاتی را هم انجام دهد.

خبرنویسی و روزنامه‌نگاری

خبرنویسی شاید قدیمی‌ترین حوزه در بازار کار تولید محتوا باشد و از زمانی که اولین روزنامه منتشر شد به نویسنده‌ای برای نوشتن خبر نیاز بود. امروزه تمامی روزنامه‌ها، مجلات و منابع اطلاع‌رسانی به استخدام نویسنده برای خبرنویسی و روزنامه‌نگاری نیاز دارند. حتی رسانه‌های محبوبی مثل صدا و سیما و شبکه‌های تلویزیونی هم برای برنامه‌های خبری به یک نویسنده متبحر خبرنویس نیاز دارند.

البته با توجه به اینکه تمرکز روزنامه‌ها هم کم کم از روزنامه کاغذی به روزنامه و مجلات آنلاین و دیجیتال تغییر کرده در ماهیت شغل خبرنویسی هم تحول زیادی ایجاد شده است. در حال حاضر، روزنامه‌نگاران، اخبار و اطلاع‌رسانی‌های لازم را از طریق پلتفرمهای دیجیتال و آنلاین مثل وبسایت روزنامه و رسانه‌های آنلاین دیگر منتشر می‌کنند.

مطلب مرتبط: چگونه کارشناس تولید محتوا شویم؟ + معرفی دوره‌ها و منابع آموزشی

جمع‌‌بندی

با دیجیتالی شدن کسب و کارها، نیاز به حضور و موفقیت در عرضه وب و شبکه‌های اجتماعی روز به روز بیشتر احساس می‌شود. به همین دلیل هر شرکت و کسب و کاری که می‌خواهد از این قافله رو به رشد جا نماند به استخدام نویسنده و محتوانویس نیاز دارد. در حال حاضر بازار کار تولید محتوا بسیار پرتقاضا و رو به رشد است و روزانه شمار زیادی آگهی استخدام کارشناس تولید محتوا و کپی رایتر در سایت جاب ویژن منتشر می‌‌شوند.

مهارت نوشتاری و ذوق وخلاقیت نویسندگی و همین‌طور آشنایی با پلتفرمهای تولید محتوا و اصول و تکنیک‌های سئوی محتوا و نویسندگی تبلیغاتی از جمله مهارت‌ها و توانایی‌های لازم برای این شغل محسوب می‌شوند. در صورتی که این شرایط را داشته باشید می‌توانید به سرعت در حوزه دیجیتال مارکتینگ و محتوا پیشرفت کنید و به جایگاه شغلی بهتر و درآمد بالاتر دست پیدا کنید.

منبع: quoracreative.com

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه