بررسی بازار کار و فرصت‌های استخدام کارشناس زبان انگلیسی در ایران

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
بررسی بازار کار و فرصت‌های استخدام کارشناس زبان انگلیسی در ایران

این روزها تسلط بر زبان انگلیسی به یک الزام و ضرورت برای زندگی و کار تبدیل شده است و هرکس که تسلط بیشتری بر زبان انگلیسی داشته باشد می‌تواند فرصت‌های شغلی بهتر و متنوع‌تری داشته باشد. بااینکه زبان انگلیسی در اکثر مشاغل کاربرد دارد ولی بسیاری از دانش آموزان ترجیح می‌دهند برای تحصیل در دانشگاه هم زبان انگلیسی را انتخاب کنند و به‌عنوان کارشناس زبان انگلیسی مشغول به کار شوند.

برای مشاهده فرصتهای استخدام کارشناس زبان انگلیسی کلیک کنید.

افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند در حوزه‌های مختلفی می‌توانند مشغول به کار شوند و اگر مهارت ترجمه و نویسندگی خوبی داشته باشند به‌عنوان مترجم و کارشناس تولید محتوا هم می‌توانند موفقیت خوبی کسب کنند.

آگهی استخدام

در این مقاله قصد داریم در مورد بازار کار رشته زبان انگلیسی صحبت کنیم و شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی را که به استخدام کارشناس زبان انگلیسی نیاز دارند معرفی کنیم. در ادامه همراه با جاب ویژن همراه باشید تا با فرصت‌های شغلی این رشته بیشتر آشنا شوید.

مختصری در مورد تحصیل در رشته زبان انگلیسی در دانشگاه

زبان انگلیسی به‌عنوان زبان بین‌المللی یکی از زبان‌های پرکاربرد در جهان است و یادگیری آن برای هر فردی در دنیای امروزی واجب است. رشته زبان انگلیسی یکی از رشته‌های گروه زبان‌های خارجی است و دانش آموزان صرف‌نظر از رشته تحصیلی‌شان در دبیرستان می‌توانند با شرکت در کنکور زبان در این رشته قبول شوند. کنکور زبان در دو مرحله آزمون عمومی و آزمون تخصصی برگزار می‌شود و در دفترچه عمومی، داوطلبان به سؤال‌هایی در رابطه با دروس عمومی مثل زبان و ادبیات فارسی، عربی، فرهنگ و معارف اسلامی و زبان انگلیسی عمومی پاسخ می‌دهند.

اما در دفترچه اختصاصی، سؤالات تخصصی‌تر در مورد دانش انگلیسی و مهارت‌های 4 گانه زبان پرسیده می‌شود و پاسخگویی به آن‌ها به تسلط و دانش بالایی نیاز دارد.

رشته زبان انگلیسی

داوطلبانی که در کنکور زبان پذیرفته می‌شوند می‌توانند از بین زبان‌های خارجی یکی را انتخاب کنند. اما با توجه به کاربرد و بازار کار به‌مراتب بهتر زبان انگلیسی، اکثر دانش آموزان رشته زبان انگلیسی را انتخاب می‌کنند. رشته زبان انگلیسی در سه گرایش زبان و ادبیات، مترجمی و آموزش زبان ارائه می‌شود که رشته مترجمی به خاطر کاربردی‌تر بودنش طرفداران بیشتری دارد. هرچند فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌ها نیز در صورت دانش و تسلط کافی بر زبان انگلیسی می‌توانند موقعیت‌های شغلی خوبی داشته باشند و تفاوت چندانی با فارغ‌التحصیلان مترجمی نخواهند داشت.

مزیت رشته زبان انگلیسی این است که با مدرک کارشناسی و حتی در حین تحصیل نیز می‌توانید کار کردن را شروع کنید و بیش از مدرک، مهارت‌های زبانی شما اهمیت دارد. بااین‌حال، اگر تمایل داشته باشید به‌صورت تخصصی در حوزه‌های ادبیات، آموزش و ترجمه تحصیل کنید امکان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای زبان انگلیسی نیز وجود دارد.

مهارت‌های لازم برای استخدام کارشناس زبان انگلیسی

در حال حاضر، مشاغل و کسب‌وکارهای متنوعی به استخدام کارشناس زبان انگلیسی نیاز دارند که در ادامه در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد. بااین‌حال، صرف‌نظر از نوع شغل، یک کارشناس زبان باید مهارت‌ها و توانایی‌های فردی و تخصصی خاصی داشته باشد تا بتواند در هر شغلی موفقیت خوبی کسب کند.

برخی از مهارت‌های لازم برای کارشناس زبان انگلیسی عبارت‌اند از:

  • تسلط بر زبان انگلیسی و مهارت‌های چهارگانه (شنیداری، نوشتاری، گفتاری و درک مطلب)
  • تسلط بر ترجمه متون انگلیسی به فارسی و بالعکس
  • توانایی خوب در درک مطلب و ترجمه شفاهی
  • سابقه کار در زمینه ترجمه و تدریس زبان انگلیسی
  • توجه به جزئیات و دقت بالا
  • مدیریت زمان و زمان‌بندی خوب برای تحویل کارها طبق ضرب العجل
  • توانایی کار گروهی
  • توانایی حل مسئله و خود مدیریتی

کارشناس زبان انگلیسی در چه مشاغلی می‌تواند کار کند؟

ترجمه کتبی و شفاهی

یکی از مشاغل پرطرفدار برای کارشناسان زبان انگلیسی، حوزه ترجمه کتبی و شفاهی است. فارغ‌التحصیلان این رشته تسلط خوبی بر زبان انگلیسی دارند و در دوران تحصیل در مورد تکنیک‌های ترجمه و انواع متون انگلیسی مطالعه کرده‌اند؛ بنابراین بهتر از هرکسی می‌توانند متنوع مختلف را از انگلیسی به فارسی و بالعکس ترجمه کنند. البته مهارت و توانایی‌های فردی هم نقش مهمی در موفقیت در این حوزه دارد و هر کارشناس زبانی شاید نتواند موفقیت بالایی در این زمینه کسب کند.

شغل مترجمی

اغلب مترجمین به‌طور دائمی یا موقتی با دارالترجمه‌ها همکاری می‌کنند و انواع متنوع مختلف را ترجمه می‌کنند. در این کسب‌وکارها معمولاً دستمزد ترجمه به‌صورت کلمه‌ای یا صفحه‌ای به مترجم پرداخت می‌شود و اگرچه کاری بسیار سخت و طاقت فرساست، ولی برای مترجم حرفه‌ای که سرعت بالایی داشته باشد می‌تواند منبع درآمد خوبی باشد.

همچنین تمامی شرکت‌های انتشاراتی نیز برای ترجمه و چاپ کتاب‌های مختلف به همکاری با مترجمین نیاز دارند. البته پیدا کردن شغل مناسب به‌عنوان مترجم کتاب در یک انتشارات معتبر کار سختی است و لازم است نمونه کارهای ترجمه قبلی داشته باشید.

ترجمه شفاهی هم یکی دیگر از زیرشاخه‌های شغل مترجمی است که البته به تسلط بالاتری بر زبان انگلیسی نیاز دارد و بالطبع درآمد و حقوق بالاتری هم دارد.

همچنین بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها، به‌ویژه شرکت‌های بین‌المللی که مشتریان خارجی هم دارند به استخدام کارشناس زبان انگلیسی نیاز دارند. این شرکت‌ها اغلب برای مشاغلی مثل مترجم شفاهی، ترجمه متون و اسناد مختلف و کارشناس بازرگانی خارجی نیاز به استخدام کارشناس زبان انگلیسی دارند.

مطلب مرتبط: مشاهده آگهی‌های استخدام مترجم و کارشناس تولیدمحتوا

تولید محتوای متنی فارسی

تولید محتوای وب یکی از مشاغل تقریباً نوظهور در حوزه دیجیتال مارکتینگ است و در 10-15 سال اخیر در ایران متداول شده است. در این موقعیت شغلی، علاوه بر مهارت ترجمه به ذوق و خلاقیت نویسندگی هم نیاز دارید و متون مختلف را از منابع انگلیسی‌زبان به زبان فارسی سلیس و روان با اصول سئوی محتوا ترجمه و تألیف می‌کنید.

رزومه ساز

البته در حال حاضر، بسیاری از کارشناسان تولید محتوا در رشته‌هایی غیر زبان انگلیسی تحصیل‌کرده‌اند و این شغل لزوماً به مدرک خاصی نیاز ندارد. بااین‌حال، اکثر کارفرماها و شرکت‌ها کارشناسان زبان انگلیسی را به خاطر مهارت بالایی که در ترجمه و دانش زبانی دارند در اولویت استخدام و همکاری قرار می‌دهند. تولید محتوا خود حوزه‌ای گسترده است و شامل محتوای متنی و مقاله‌نویسی برای بلاگ، تولید محتوا برای بخش‌های دیگر وب‌سایت، تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی و کپی رایتینگ تقسیم می‌شود که در زمینه تولید محتوا برای بلاگ بیش از همه به دانش زبان انگلیسی نیاز خواهید داشت.

کارشناسان تولید محتوا هم به‌صورت حضوری و تمام‌وقت و هم به‌صورت دورکاری و فریلنسینگ می‌توانند با شرکت‌های مختلف همکاری داشته باشند. در مدل تمام‌وقت، حقوق و دستمزد این کارشناسان بر اساس سطح توانایی و زمینه کاری آن‌ها تعیین می‌شود و بر اساس آمار به‌دست‌آمده از گزارش سراسری حقوق و دستمزد به‌طور میانگین 4-5 میلیون تومان در ماه است.

برای دانلود گزارش سراسری حقوق و دستمزد 1400 کلیک کنید.

اما در مدل فریلنسینگ و دورکاری معمولاً دستمزد تولید محتوا بر اساس کلمه‌ای محاسبه می‌شود و از کلمه‌ای 40-50 تومان تا 200 تومان و حتی بالاتر ممکن است متغیر باشد.

تولید محتوای انگلیسی

اگرچه بخش عمده کارشناسان تولید محتوا در زمینه محتوا نویسی به زبان فارسی فعالیت می‌کنند؛ اما برخی کسب‌وکارها ممکن است به تولید محتوای انگلیسی هم نیاز داشته باشند. شرکت‌های بین‌المللی و کسب‌وکارهایی که مشتریان خارجی هم دارند برای پلتفرم‌های مختلف خود مثل وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی به محتوای انگلیسی هم نیاز خواهند داشت. بنابراین این کسب‌وکارها به دنبال استخدام کارشناس زبان انگلیسی برای محتوا نویسی به زبان انگلیسی هستند.

تولید محتوای انگلیسی

به‌طورکلی، تولید محتوا به زبان انگلیسی، در مقایسه با محتوای فارسی سخت‌تر است و به تسلط بالاتری بر گرامر و دستور زبان و نوشتار انگلیسی دارد؛ به همین دلیل هم دستمزد و درآمد بسیار بالاتری خواهد داشت. درصورتی‌که مهارت زبانی شما در حد پیشرفته یا در حد زبان مادری است می‌توانید به‌عنوان کارشناس تولید محتوای انگلیسی مشغول به کار شوید.

آموزش و تدریس زبان انگلیسی

افرادی که به ترجمه و نوشتن علاقه چندانی ندارند و بیشتر به حوزه آموزش و تدریس علاقه‌مندند می‌توانند در زمینه آموزش زبان انگلیسی مشغول به کار شوند. در حال حاضر آموزشگاه‌های زبان متعددی در شهرهای مختلف ایران وجود دارند که برای آموزش زبان انگلیسی به زبان آموزان به استخدام کارشناس زبان انگلیسی نیاز دارند.

شما با مدرک لیسانس زبان انگلیسی و در صورت داشتن مهارت‌های تدریس می‌توانید درآمد خوبی از این راه داشته باشید. علاوه بر این، درصورتی‌که مهارت زبانی و تدریس بالایی داشته باشید می‌توانید علاوه بر تدریس در آموزشگاه‌های زبان، به‌صورت خصوصی نیز دوره‌های آموزشی برگزار کنید و درآمد بالاتری داشته باشید. تدریس زبان خصوصی از آن دست مشاغلی است که نیاز چندانی به حضور فیزیکی ندارد و در حال حاضر، بسیاری از مدرسین کلاس‌های خود را به‌صورت آنلاین و مجازی برگزار می‌کنند.

با توجه به اینکه افراد زیادی با اهداف مختلف تمایل به یادگیری و تقویت مهارت زبانی خود دارند دوره‌های آموزش زبان انگلیسی، به‌ویژه در سطح پیشرفته و آمادگی آیلتس و تافل می‌تواند درآمد خیلی خوب و بالایی برای کارشناسان زبان انگلیسی داشته باشد.

چه کسب‌وکارهای دیگری به استخدام کارشناس زبان انگلیسی نیاز دارند؟

مشاغلی که در بالا عنوان کردیم جزء متداول‌ترین حوزه‌های کاری برای فارغ‌التحصیلان رشته زبان انگلیسی هستند. اما ازآنجاکه انگلیسی، ‌زبان بین‌المللی است در تمام کسب‌وکارها کاربرد دارد؛ بازار کار خوبی برای کارشناسان زبان انگلیسی فراهم کرده است.

شرکت‌های بازرگانی: شرکت‌هایی که در زمینه واردات و صادرات و بازرگانی محصولات فعالیت می‌کنند و به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با شرکت‌ها و مشتریان خارجی ارتباط دارند همیشه به استخدام کارشناس زبان انگلیسی نیاز دارند. در این شرکت‌ها شما می‌توانید به‌عنوان کارشناس بازرگانی خارجی، کارشناس روابط عمومی بین‌المللی، کارشناس ارتباط با مشتریان و حتی کارشناس فروش مشغول به کار شوید. البته استخدام در این قبیل شرکت‌ها، علاوه بر مهارت زبانی به مهارت‌ها و توانایی مرتبط با زمینه شغلی هم نیاز دارد.

کار در هتل: هتل‌ها، به‌ویژه هتل‌های معتبر و مشهور معمولاً میهمانان خارجی زیادی دارند و برای سرویس‌دهی بهتر به میهمانان خود به استخدام کارشناس زبان انگلیسی نیاز دارند. درصورتی‌که به کار در هتل علاقه داشته باشید می‌توانید با مدرک لیسانس در موقعیت‌های شغلی مثل پذیرش و رسپشنیست و ارتباط با میهمانان مشغول به کار شوید.

راهنمای گردشگران خارجی: بااینکه متأسفانه صنعت گردشگری کشورمان چندان پررونق نیست؛ ولی بااین‌حال هرسال گردشگران و توریست‌های خارجی زیادی برای بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی به ایران می‌آیند. این گردشگران مسلماً برای بازدید از شهرها و اماکن مختلف به یک راهنمای مسلط به زبان انگلیسی نیاز دارند تا بتوانند تجربه بهتری از سفرشان داشته باشند.

از همین رو، بسیاری از آژانس‌های گردشگری برای مدیریت گردشگران خارجی به استخدام کارشناس زبان انگلیسی نیاز دارند. البته برای این موقعیت شغلی، تنها تسلط بر زبان انگلیسی کافی نیست و لازم است با شرکت در دوره تورلیدری، مدرک راهنمای گردشگری را از سازمان میراث فرهنگی دریافت کنید.

استخدام کارشناس زبان انگلیسی در بانک: اگرچه اغلب بانک‌ها فارغ‌التحصیلان رشته‌های اقتصاد، حسابداری و مالی، مدیریت، ریاضی و آمار و … را در اولویت جذب قرار می‌دهند؛ اما گاهی برای برخی پست‌ها و موقعیت به استخدام کارشناس زبان انگلیسی هم نیاز پیدا می‌کنند. درصورتی‌که آگهی‌های استخدام بانک که در وب‌سایت‌های کاریابی مثل جاب ویژن منتشر می‌شوند را پیگیری کنید متوجه می‌شوید که گاهی فارغ‌التحصیلان رشته‌های زبان هم مجاز به شرکت در آزمون استخدامی بانک هستند.

جمع‌بندی

زبان انگلیسی به‌عنوان زبان بین‌المللی کاربرد فراوانی در کسب‌وکار امروزی دارد و بدون دانش زبانی، نمی‌توانید موفقیت بالایی در عرصه تجارت و بیزنس داشته باشید. به همین دلیل، شرکت‌های زیادی برای انجام امور مختلف به استخدام کارشناس زبان انگلیسی نیاز دارند. این افراد در کسب‌وکارهای مختلف مثل دارالترجمه‌ها، شرکت‌های بازرگانی، شرکت‌های چاپ و نشر، حوزه دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا و همین‌طور آموزشگاه‌های زبان می‌توانند موقعیت شغلی مناسبی پیدا کنند.

البته اگر مدرک کارشناسی زبان انگلیسی دارید و می‌خواهید درآمد و موفقیت بیشتری در شغلتان داشته باشید بهتر است علاوه بر دانش زبانی، مهارت‌های تخصصی دیگر (مربوط به هر حوزه) را هم یاد بگیرید تا بتوانید موقعیت شغلی بهتر و درآمد بالاتری کسب کنید.

جاب ویژن، بهترین سایت استخدام و کاریابی ایران

 

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه