راهنمای جامع استخدام حسابدار پاره وقت برای کارجویان

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 6دقیقه
راهنمای جامع استخدام حسابدار پاره وقت برای کارجویان

حسابداری یکی از کارهایی است که برای حرفه‌ای شدن در آن نیازمند تجربه‌ی بالایی هستید و باید هر چه سریع‌تر و حتی در صورت امکان، در دوران دانشجویی وارد بازار کار شوید. سازمان‌های متعددی دوره‌های کارآموزی حسابداری برگزار می‌کنند و بسیاری از سازمان‌های بزرگ و کوچک نیازمند استخدام حسابدار پاره وقت هستند. چنین شغل‌هایی می‌توانند دروازه‌ی ورود شما به دنیای حسابداری حرفه‌ای باشند و نباید چنین فرصت‌هایی را از دست بدهید.

استخدام

یک فرصت استخدام پاره وقت شاید در نگاه اول خیلی فرصت ارزشمندی به نظر نرسد اما برای کسانی که وقت کافی برای یک کار تمام وقت ندارند، مثل دانشجویان یا کسانی که یک کار تمام وقت دارند و می‌خواهند در کنار آن یک شغل دوم داشته باشند، بسیار مناسب است. حتی اگر به شدت دنبال کار هستید و نتوانسته‌اید هنوز وارد بازار کار شوید، در صورتی که یک کار پاره‌وقت به شما پیشنهاد شد، آن را از دست ندهید. چنین فرصت‌هایی می‌توانند با افزایش تجربه، سابقه‌کار و مهارت‌ها، شانس استخدام شما را در یک جایگاه شغلی تمام وقت و عالی، بالا ببرند. به علاوه، این امکان وجود دارد که سازمانی که شما را به صورت پاره-وقت استخدام می‌کند، پس از مدتی، یک کار تمام-وقت به شما پیشنهاد دهد.

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با فرصت‌های استخدام حسابدار پاره وقت و مزایا و معایب آن‌ها صحبت کنیم. همچنین به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید یک شغل حسابداری پاره‌وقت پیدا کنید. با جاب ویژن همراه باشید.

مطالب مرتبط: آگهی های استخدام پاره وقت

چه کسانی برای آگهی‌های استخدام حسابدار پاره وقت رزومه بفرستند؟

چه کسانی باید برای آگهی های استخدام حسابدار پاره وقت رزومه بفرستند

مشاغل پاره وقت برای چند دسته از افراد مناسب هستند:

  • دانشجویان رشته‌ی حسابداری
  • کسانی که نیازمند شغل دوم هستند
  • کارجویانی که فاقد سابقه کار هستند
  • کارآموزان

همانطور که پیش از این گفتیم، حسابداری شغل بسیار حساسی است و نیاز به تجربه‌ی بالایی دارد. فارغ‌التحصیلان رشته‌ی حسابداری باید پیش از شروع به کار به عنوان یک حسابدار حرفه‌ای، حتما دوره‌های کارآموزی را پشت سر بگذارند. اگر می‌خواهید به عنوان یک دانشجو در این رشته، سریع‌تر پله‌های ترقی را طی کنید، بهتر است که هر چه سریع‌تر و حتی در صورت امکان، در دوران دانشجویی، در دروه‌های کارآموزی شرکت کنید یا در یک کار پاره وقت مشغول به کار شوید.

مطلب مرتبط: راهنمای قدم به قدم استخدام حسابدار ویژه کارجویان

دسته‌ی دیگری که می‌توانند برای آگهی‌های استخدام حسابدار پاره وقت رزومه ارسال کنند، حسابدارانی هستند که در حال حاضر شاغل می‌باشند اما به دنبال یک شغل دوم نیز هستند. با توجه به هزینه‌های بالای زندگی در این روزها و اختلاف فاحش حقوق و دستمزد با هزینه‌های یک زندگی معمولی، خیلی‌ها به دنبال شغل دوم هستند و اگر شما تنها به یک حقوق وزارت کاری برای گذران زندگی تکیه کرده‌اید، به شما توصیه می‌کنیم که برای جا نماندن از تورم و شرایط ناپایدار اقتصادی، به فکر به شکل دوم مثل یک شغل نیمه‌وقت باشید.

دسته‌ی سومی که حسابداری به صورت پاره-وقت برای آن‌ها مناسب است، کارجویان فاقد سابقه کار هستند که تاکنون نتوانسته‌اند شغلی مناسب یا یک دوره‌ی کارآموزی خوب برای خود پیدا کنند. به یاد داشته باشید که حتی چنین کارهایی نیز به نوعی برای شما سابقه کار محسوب می‌شوند، تجربه‌ی شما را بالا می‌برند و مهارت‌های شما را تقویت می‌کنند و همه‌ی این‌ها در مجموع سبب می‌شوند که شانس شما برای پیدا کردن شغل، افزایش یابد. همچنین، همیشه این احتمال وجود دارد که سازمانی که شما را به صورت پاره-وقت استخدام کرده است، پس از مدتی یک شغل مناسب تمام وقت به شما پیشنهاد دهد. برای آشنایی بیشتر با شرایط استخدام کارآموز حسابداری، مقاله «کارآموزی حسابداری چیست و چه تاثیری بر موفقیت حسابدار دارد؟» در جاب ویژن را بخوانید.

دسته‌ی آخر کسانی هستند که در حال گذراندن یک دوره‌ی کارآموزی می‌باشند. بسیاری از دوره‌های کارآموزی، یا بدون پرداختی هستند یا پرداختی بالایی ندارند. بنابراین، خیلی از کارآموزان برای داشتن درآمد در حین چنین دوره‌هایی نیاز به یک شغل دارای درآمد دارند. از آن‌جایی که معمولا دوره‌ی کارآموزی به ویژه در رشته‌ای مثل حسابداری، وقت زیادی از کارآموز می‌گیرد و او نمی‌تواند به طور همزمان، یک شغل ثابت داشته باشد، راه دیگری جز ارسال رزومه برای آگهی‌های استخدام حسابدار پاره وقت باقی نمی‌ماند.

در صورتی که در هر یک از این چهارگروه جای دارید، می‌توانید با مراجعه به بهترین سایت استخدام ایران، برای فرصت‌های شغلی حسابداری به صورت پاره وقت، رزومه ارسال کنید.

آشنایی با مشاغل پاره وقت

منظور از شغل پاره‌وقت شغلی است که تعداد ساعات کاری آن کمتر از ساعات کاری تعیین شده در قانون کار برای کارگران باشد. مطابق با قانون کار، هر کارگر باید برای دریافت حقوق و دستمزد وزارت کاری، حداقل ۴۴ ساعت در هفته کار کند و هر ساعت کار بیش از این میزان، مشمول اضافه‌کاری خواهد بود.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های کار پاره وقت در شرکت‌های معتبر کلیک کنید.

تفاوت کار پاره‌وقت با کار نیمه‌وقت چیست؟

تفاوت کار پاره وقت و نیمه وقت

کار نیمه‌وقت نیز نوعی کار پاره‌وقت است اما با این تفاوت که فرد باید در تمام روزهای کاری هفته به صورت نیمه‌وقت کار کند. کار نیمه‌وقت در ساعات کاری معمول، می‌تواند صبح تا ظهر یا ظهر تا عصر باشد. این در حالی است که در مشاغل پاره‌وقت، انعطاف‌پذیری بیشتری وجود دارد.

انواع مشاغل پاره‌‌وقت بر اساس ساعات کاری، شیوه‌ی همکاری و نحوه‌ی پرداخت حقوق و دستمزد

این مشاغل از نظر ساعات کاری و نحوه‌ی همکاری انعطاف‌پذیری زیادی دارند. یک کار پاره‌وقت از نظر ساعات کاری می‌تواند به یکی از حالت‌های زیر باشد:

  • یک یا چندین ساعت در هر روز در ساعات اداری یا خارج از ساعات اداری
  • یک یا چندین روز در هفته به صورت تمام-وقت، نیمه-وقت یا پاره-وقت
  • کاملا متغیر و بسته به نیاز کارفرما

شیوه‌ی همکاری در آگهی‌های استخدام حسابدار پاره وقت می‌تواند به صورت دورکاری یا حضوری باشد. همچنین، کارفرما موظف است مطابق با قانون کار، به صورت ساعتی، حقوق و دستمزد نیروهای پاره-وقت را محاسبه کرده و به آن‌ها پرداخت کند.

مطالب مرتبط: آگهی های استخدام حسابدار

آیا کارفرما پس از استخدام حسابدار پاره وقت باید حقوق و مزایای قانونی وزارت کاری به او پرداخت کند؟

فرقی نمی‌کند که به صورت پاره‌وقت برای یک کارفرما کار کنید یا به صورت تمام وقت؛ کارفرما موظف به پرداخت حقوق و مزایای قانونی وزارت کاری به شما است. اگر برای مثال، کارفرمایی نیازمند استخدام حسابدار پاره‌وقت است، باید با حسابدار قرارداد ببندد، او را بیمه کند، دستمزد او را بر اساس ساعت کاری محاسبه و در پایان هر ماه پرداخت کند و عیدی و سنوات و دیگر مزایای کارگری را مطابق با ساعات کار انجام شده محاسبه و به صورت قانونی به حسابدار پاره‌وقت بپردازد.

رزومه ساز

مزایا و معایب مشاغل پاره‌وقت

کار پاره وقت یا نیمه‌وقت مزایا و معایبی دارد اما این مزایا و معایب برای اقشار مختلف کارجویان متفاوت می‌باشند. مزایای چنین مشاغلی برای چهار گروهی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، بیشتر است و به آن گروه‌ها توصیه می‌کنیم که هر چه سریع‌تر برای آگهی‌های استخدام حسابدار پاره وقت رزومه بفرستند.

مزایا:

  • انعطاف‌پذیری زمانی بسیار بالا
  • امکان دورکاری در بعضی از سازمان‌ها
  • حفظ ارتباط با بازار کار و شغل تخصصی برای کسانی که کار تمام-وقت پیدا نمی‌کنند
  • زمان بیشتر برای اختصاص دادن به خانواده و زندگی شخصی
  • درآمد تکمیلی برای کسانی که یک شغل تمام-وقت دارند
  • کسب تجربه و سابقه کار برای دانشجویان و تازه فارغ‌التحصیلان
  • امکان استخدام شدن به صورت تمام-وقت در همان سازمان

معایب:

  • عدم برخورداری از مزایای کارگری: با اینکه کارفرمایان موظف به بیمه کردن و ارائه‌ی تمام مزایای کارگری به حسابداران پاره‌وقت هستند اما در عمل چنین چیزی کمتر اتفاق می‌افتد و معمولا قرارداد محکمی ببین کارگر و کارفرما در چنین مشاغلی بسته نمی‌شود.
  • دید منفی نسبت به مشاغل پاره‌وقت: با اینکه کار کردن به عنوان یک حسابدار پاره‌وقت در عمل تفاوتی با کار کردن به عنوان یک حسابدار تمام‌وقت ندارد ولی خیلی‌ها تصور می‌کنند که مشاغل پاره‌وقت، مشاغلی غیرحرفه‌ای یا مبتدی هستند. بنابراین، قرار دادن یک شغل پاره-وقت در رزومه به عنوان سابقه کار، کمک زیادی به شما برای پیدا کردن یک شغل تمام-وقت مناسب نمی‌کند.
  • فشار کاری بیشتر: خیلی از کارفرمایان برای کاهش هزینه‌های خود، دست به استخدام حسابدار پاره وقت می‌زنند ولی متأسفانه از او انتظاراتی فراتر از یک کار پاره‌وقت دارند. به همین دلیل، فشار کاری در مشاغل پاره‌وقت بیشتر از مشاغل تمام-وقت است.
  • درآمد پایین‌تر: قاعدتا هر چقدر ساعات کاری شما پایین‌تر باشد، درآمد شما نیز پایین‌تر است. یک کار پاره‌وقت فقط بخشی از نیازهای مالی شما را تأمین می‌کند و معمولا نمی‌توانید برای گذران زندگی تنها به یک شغل پاره-وقت تکیه کنید.
  • فرصت‌های کمتر برای پیشرفت: معمولا زمانی که یک سازمان یک حسابدار را به صورت پاره‌وقت استخدام می‌کند، برنامه‌ای برای آموزش دادن و قرار دادن او در مسیر پیشرفت سازمانی ندارد و صرفا می‌خواهد بعضی از کارهایش انجام شود. خیلی از فرصت‌های استخدام حسابدار پاره وقت نیز مربوط به کسب‌وکارهای کوچک هستند و عملا جای پیشرفت زیادی ندارند.

چگونه آگهی‌های استخدام حسابدار پاره وقت را پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن آگهی‌های کار پاره وقت حسابداری می‌توانید در بخش «فرصت‌های شغلی» در وب‌سایت جاب ویژن از قسمت «جستجوی پیشرفته»، فیلتر «نوع همکاری» را روی گزینه‌ی «پاره‌وقت» قرار دهید و در میان آگهی‌های شغلی ثبت شده، جستجو کنید.

استخدام حسابدار پاره وقت در بازار تهران

استخدام حسابدار پاره وقت در بازار تهران

خیلی از کسب‌وکارهایی که در بازار تهران فعالیت می‌کنند، کسب‌وکارهای کوچک و غیر سازمان‌یافته هستند اما تراکنش‌های مالی بسیار بالایی دارند. چنین کسب‌وکارهایی همانند سازمان‌های بزرگ نیازمند یک تیم حسابداری یا حتی نیازمند یک حسابدار تمام-وقت نیستند. بنابراین، تعداد آگهی‌های استخدام حسابدار پاره وقت در بازار تهران کم نیست.

استخدام کمک حسابدار پاره وقت

یکی از مشاغلی که به یک سطح پایین‌تر از حسابداری قرار دارد ولی می‌تواند دروازه‌ی ورود شما به حسابداری حرفه‌ای باشد، کمک حسابداری است. بنابراین، اگر در جستجوی یک کار حسابداری به صورت پاره‌وقت هستید، بد نیست که برای آگهی‌های استخدام کمک حسابدار پاره وقت نیز رزومه بفرستید. این شغل به ویژه برای کسانی که تحصیلات بالایی در حسابداری ندارند یا هنوز دانشجو هستند، بسیار مناسب است.

جمع‌بندی

پیدا کردن یک کار مناسب در رشته‌ی حسابداری نیازمند سابقه کار بالایی است. بنابراین، اگر سابقه کاری در این حوزه ندارید باید از هر فرصتی مثل دوره‌های کارآموزی یا مشاغل پاره‌وقت برای افزایش سابقه کار و کسب تجربه در این شغل استفاده کنید. البته به غیر از دانشجویان و تازه فارغ‌التحصیلان این رشته که به دنبال افزایش سابقه کار هستند، کسانی که نیازمند شغل دوم می‌باشند و کارآموزان نیز می‌توانند از مزیت‌های مشاغل پاره‌وقت حسابداری بهره‌مند شوند.

مشاغل پاره‌وقت در کنار معایبی مثل درآمد پایین، فرصت کم برای پیشرفت، عدم دریافت مزایای قانونی و دید منفی که نسبت به این کارها وجود دارد، مزایای متعددی برای گروه‌های فوق دارند و باید بدانید که کارفرمایان موظفند با پرسنل پاره وقت خود قرارداد بسته، آن‌ها را بیمه کنند و حقوق و مزایای قانونی وزارت کاری را به آن‌ها پرداخت نمایند.

برای پیدا کردن آگهی‌های استخدام حسابدار پاره وقت می‌توانید به صفحه‌ی «فرصت‌های شغلی» در کاریابی اینترنتی جاب ویژن مراجعه کنید و اگر می‌خواهید در رابطه با مشاغل پاره وقت، اطلاعات بیشتری کسب کنید، می‌توانید راهنمای کار پاره وقت را مطالعه نمایید.

منبع

flexJobs

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه