معرفی کار نیمه وقت حسابداری؛ بررسی مزایا و معایب شغلی

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
معرفی کار نیمه وقت حسابداری؛ بررسی مزایا و معایب شغلی

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با فرصت‌های کار نیمه وقت حسابداری و مزایا و معایب آن‌ها صحبت کنیم. همچنین به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید یک کار نیمه وقت حسابداری پیدا کنید؛ زیرا چنین شغل‌هایی می‌توانند دروازه‌ ورود شما به دنیای حسابداری حرفه‌ای باشند و نباید چنین فرصت‌هایی را از دست بدهید.

استخدام

در حقیقت چنین فرصت‌هایی می‌توانند با افزایش تجربه کاری و مهارت‌ها، شانس استخدام شما را در یک جایگاه شغلی تمام‌وقت و عالی افزایش دهند. به‌علاوه، این امکان وجود دارد که سازمانی که شما را به‌صورت پاره-وقت استخدام می‌کند، پس از مدتی یک کار تمام‌وقت به شما پیشنهاد دهد. پس با مطالعه این مقاله، آمادگی خود را برای ورود به بازار کار نیمه وقت حسابداری افزایش دهید.

مطالب مرتبط: آگهی های استخدام حسابدار پاره وقت

آشنایی با مشاغل پاره وقت

تفاوت کار پاره وقت و نیمه وقت

منظور از شغل پاره ‌وقت شغلی است که تعداد ساعات کاری آن کمتر از ساعات کاری تعیین‌شده در قانون کار برای کارگران باشد. مطابق با قانون کار، کارمندان و کارگران باید برای دریافت حقوق و دستمزد وزارت کاری، حداقل ۴۴ ساعت در هفته کار کنند. هر ساعت کاری بیش از این میزان، مشمول اضافه‌کاری خواهد بود.

برای مشاهده‌ آگهی‌های کار حسابداری پاره وقت در شرکت‌های معتبر کلیک کنید. کار نیمه‌وقت همچون کار نیمه وقت حسابداری می‌تواند صبح تا ظهر یا ظهر تا عصر باشد. مشاغل پاره وقت انواع مختلفی دارند که در ادامه، به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم.

انواع مشاغل پاره ‌‌وقت

مشاغل با قرارداد پاره وقت ازنظر ساعات کاری و نحوه‌ همکاری انعطاف‌پذیری بالایی دارند. یک کار نیمه وقت حسابداری ازنظر ساعات کاری می‌تواند به یکی از حالت‌های زیر باشد:

  • یک یا چندین ساعت در روز در ساعات اداری یا خارج از ساعات اداری
  • یک یا چندین روز در هفته به‌صورت تمام‌وقت یا پاره وقت
  • کاملا متغیر و با توجه به نیاز کارفرما

به‌علاوه، شیوه‌ همکاری در آگهی‌های استخدام حسابدار خانم یا آقا می‌تواند به‌صورت دورکاری یا حضوری باشد. همچنین، کارفرما موظف است مطابق با قانون کار، به‌صورت ساعتی، حقوق و دستمزد نیروهای پاره-وقت را محاسبه کرده و به آن‌ها پرداخت نماید.

مطلب مرتبط: راهنمای قدم به قدم استخدام حسابدار ویژه کارجویان

آیا کارفرما در فرصت‌های کار نیمه وقت حسابداری باید حقوق و مزایای وزارت کاری پرداخت کند؟

فرقی نمی‌کند که به‌صورت پاره ‌وقت برای یک کارفرما کارکنید یا به‌صورت تمام‌وقت؛ کارفرما موظف است که به شما حقوق و مزایای قانونی مطابق با قانون وزارت کار را پرداخت نماید. اگر برای مثال، کارفرمایی نیازمند استخدام کارمند حسابداری به‌صورت پاره‌ وقت است، باید با حسابدار قرارداد ببندد، او را بیمه کند، دستمزد او را بر اساس ساعت کاری محاسبه و در پایان هرماه پرداخت کند. همچنین کارفرما باید عیدی و سنوات و دیگر مزایای کارکنان را مطابق با ساعات کاری انجام‌شده محاسبه‌کرده و به‌صورت قانونی بپردازد.

معرفی کار نیمه وقت حسابداری

چه کسانی باید برای آگهی های استخدام حسابدار پاره وقت رزومه بفرستند

حسابداری یکی از کارهایی است که برای حرفه‌ای شدن در آن نیازمند داشتن تجربه‌ کاری زیاد هستید و باید هر چه سریع‌تر و حتی در صورت امکان، در دوران دانشجویی وارد بازار کار شوید. اینجا است که کار نیمه وقت حسابداری می‌تواند یک گزینه شغلی ایده‌آل برای بسیاری از کارجویان باشد.

کار نیمه وقت حسابداری معمولاً شامل انجام وظایف حسابداری و مالی به‌صورت پاره وقت است؛ به‌طوری‌که فرد به‌جای کار کردن در ساعات کامل اداری، تنها در بخشی از روز یا هفته به انجام وظایف خود می‌پردازد. این نوع کار می‌تواند برای دانشجویان، افرادی که به دنبال ایجاد تعادل بین کار و زندگی خود هستند یا کسانی که می‌خواهند به‌صورت پروژه‌ای کار کنند، مناسب باشد.

سازمان‌های متعددی دوره‌های کارآموزی حسابداری را برگزار می‌کنند و بسیاری از سازمان‌های بزرگ و کوچک نیازمند استخدام حسابدار پاره وقت هستند؛ اما آیا شما هم باید برای فرصت‌های استخدام کارمند حسابداری نیمه‌وقت رزومه خود را ارسال کنید؟ در ادامه، به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت.

چه افرادی برای انجام کار نیمه وقت حسابداری مناسب هستند؟

کارهای پاره وقت حسابداری برای افرادی که ویژگی‌های زیر را دارند، مناسب هستند:

  • دانشجویان رشته‌ حسابداری
  • کسانی که نیازمند شغل دوم هستند.
  • کارجویانی که فاقد سابقه کاری هستند.
  • کارآموزان

درصورتی‌که در هر یک از این چهار گروه جای دارید، می‌توانید با مراجعه به بهترین سایت استخدام ایران، برای فرصت‌های شغلی حسابداری به‌صورت پاره وقت رزومه خود را ارسال کنید.

دانشجویان رشته حسابداری

همان‌طور که پیش‌ازاین گفتیم، حسابداری شغل بسیار حساسی است و نیاز به تجربه‌ بالایی دارد. فارغ‌التحصیلان رشته‌ حسابداری باید پیش از شروع به کار در حوزه حسابداری حرفه‌ای و حسابرسی، حتما دوره‌های کارآموزی را پشت سر بگذارند.

اگر می‌خواهید به‌عنوان یک دانشجو در این رشته، سریع‌تر پله‌های ترقی را طی کنید، بهتر است که هر چه سریع‌تر در دوره‌های کارآموزی شرکت کنید. همچنین می‌توانید در یکی از فرصت‌های استخدام حسابدار پاره وقت شرق تهران، کرج و… مشغول به کار شوید.

در بلاگ جاب ویژن بخوانید: بررسی میزان حقوق حسابدار در تهران و سایر شهرها

افراد نیازمند شغل دوم

دسته‌ دیگری که می‌توانند برای آگهی‌های استخدام حسابدار پاره وقت کرج، شیراز و… رزومه خود را ارسال کنند، حسابدارانی هستند که در حال حاضر شغلی مشخص دارند؛ اما این افراد به دنبال یک شغل دوم می‌گردند. با توجه به هزینه‌های بالای زندگی در این روزها و اختلاف حقوق و دستمزد با هزینه‌های یک زندگی معمولی، بسیاری از افراد به دنبال شغل دوم هستند.

اگر تنها منبع درآمدی شما برای گذران زندگی همان پایه حقوق وزارت کاری است، به شما توصیه می‌کنیم که برای جا نماندن از تورم و شرایط ناپایدار اقتصادی، حتما به فکر یک شغل دوم مانند کار نیمه وقت حسابداری باشید.

کارجویان فاقد سابقه کاری

دسته‌ سومی که کار نیمه وقت حسابداری برای آن‌ها مناسب است، کارجویان فاقد سابقه کاری هستند. این افراد تاکنون نتوانسته‌اند شغلی مناسب یا یک دوره‌ کارآموزی خوب برای خود پیدا کنند. به یاد داشته باشید که حتی چنین کارهایی به‌نوعی برای شما سابقه کاری محسوب می‌شوند، تجربه‌ شما را بالا می‌برند و مهارت‌های شما را تقویت می‌کنند.

همه‌ این‌ موارد درمجموع سبب می‌شوند که شانس شما برای فعالیت در موقعیت‌هایی مانند فرصت استخدام حسابدار پاره وقت تهران امروز، افزایش یابد. همچنین، همواره این احتمال وجود دارد که سازمانی که شما را به‌صورت پاره وقت استخدام کرده است، پس از مدتی یک شغل مناسب تمام‌وقت را به شما پیشنهاد دهد. برای آشنایی بیشتر با شرایط استخدام کارآموز حسابداری، مقاله «کارآموزی حسابداری چیست و چه تاثیری بر موفقیت حسابدار دارد؟» در جاب ویژن را بخوانید.

افراد کارآموز

دسته‌ آخر کسانی هستند که در یک دوره‌ کارآموزی شرکت کرده‌اند. بسیاری از دوره‌های کارآموزی فاقد پرداختی هستند یا پرداختی بالایی ندارند؛ بنابراین، بسیاری از کارآموزان نیاز به یک شغل درآمدزا دارند.

ازآنجایی‌که معمولا دوره‌ کارآموزی به‌ویژه در رشته‌ای مانند حسابداری، زمان زیادی از فرد کارآموز می‌گیرد و او نمی‌تواند به‌طور هم‌زمان شغلی ثابت داشته باشد، راه دیگری جز ارسال رزومه به آگهی‌های شغلی مانند آگهی استخدام حسابدار نیمه‌وقت یا آگهی استخدام حسابدار در منزل باقی نمی‌ماند.

رزومه ساز

مزایای کار نیمه وقت حسابداری

فرصت استخدام پاره وقت شاید در نگاه اول خیلی فرصت ارزشمندی به نظر نرسد، اما برای افرادی که زمان کافی برای انجام یک کار تمام‌وقت را در اختیار ندارند، بسیار مناسب است. حتی اگر به‌شدت دنبال کار هستید و هنوز نتوانسته‌اید وارد بازار کار شوید، درصورتی‌که یک کار پاره‌وقت به شما پیشنهاد شد، آن را از دست ندهید.

در حقیقت کار پاره وقت یا نیمه‌وقت مزایای مختلفی دارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که هر چه سریع‌تر برای آگهی‌های استخدامی حسابدار در مشاغل پاره وقت رزومه خود را ارسال کنید. در ادامه، مزایای فعالیت در یک کار نیمه وقت حسابداری آورده شده است:

  • انعطاف‌پذیری زمانی بسیار بالا
  • امکان دورکاری در برخی از سازمان‌ها
  • حفظ ارتباط با بازار کار و شغل تخصصی برای افرادی که کار تمام‌وقت پیدا نمی‌کنند.
  • زمان بیشتر برای اختصاص دادن به خانواده و زندگی شخصی
  • درآمد تکمیلی برای کسانی که یک شغل تمام‌وقت دارند.
  • کسب تجربه و سابقه کار برای دانشجویان و تازه فارغ‌التحصیلان
  • امکان استخدام شدن به‌صورت تمام‌وقت در همان سازمان

معایب شغل نیمه‌وقت حسابداری

یکی از معایب کار نیمه وقت حسابداری که در سایت flexJobs مورداشاره قرارگرفته است، عدم برخورداری از مزایای کارگری است. بااینکه کارفرمایان موظف به بیمه کردن و ارائه‌ تمام مزایای کارگری به حسابدار پاره‌وقت هستند، اما در عمل چنین اتفاقی کمتر می‌افتد؛ چراکه معمولا قرارداد محکمی بین کارگر و کارفرما در چنین مشاغلی بسته نمی‌شود. در ادامه، برخی دیگر از معایب موجود در کارهای پاره وقت حسابداری آورده شده است:

دید منفی نسبت به مشاغل پاره‌وقت

بااینکه وظایف یک حسابدار در کار پاره ‌وقت تفاوتی با مسئولیت‌های یک حسابدار تمام‌وقت ندارد، اما بسیاری از افراد تصور می‌کنند که مشاغل پاره‌وقت، مشاغلی غیرحرفه‌ای و برای افراد مبتدی هستند؛ بنابراین، یک شغل پاره-وقت ممکن است به‌عنوان یک سابقه کاری مهم برای بیان کردن در رزومه افراد حرفه‌ای محسوب نشود.

درآمد پایین‌تر

طبیعتا هراندازه ساعات کاری شما کمتر باشد، درآمد شما کمتر است. یک کار نیمه وقت حسابداری تنها بخشی از نیازهای مالی شما را تأمین می‌کند. به شکلی که معمولا نمی‌توانید برای گذران زندگی تنها به یک شغل پاره-وقت تکیه کنید.

فرصت‌های کمتر برای پیشرفت

معمولا زمانی که سازمانی یک حسابدار را به‌صورت پاره‌ وقت استخدام می‌کند، برنامه‌ای برای آموزش دادن و قرار دادن او در مسیر پیشرفت سازمانی ندارد. بسیاری از فرصت‌های استخدامی پاره وقت مربوط به کسب‌وکارهای کوچک هستند و عملا جای پیشرفت زیادی ندارند.

از طرف دیگر، کارکنان نیمه‌وقت به دلیل ساعات کاری کمتر، به‌طور طبیعی تعامل کمتری با تیم و مدیریت دارند. این موضوع ممکن است باعث شود که در مقایسه با کارکنان تمام‌وقت، کمتر دیده شوند و شانس کمتری برای نشان دادن مهارت‌ها و قابلیت‌های خود داشته باشند.

به‌علاوه، فرصت‌های استخدامی پاره وقت معمولاً شامل وظایف اجرایی و روزمره حسابداری هستند و کمتر شامل وظایف استراتژیک و تصمیم‌گیری می‌شوند. این موضوع می‌تواند باعث شود که کارکنان در کار نیمه وقت حسابداری تجربه و مهارت‌های لازم برای نقش‌های مدیریتی و بالاتر را کسب نکنند.

چگونه آگهی‌های کار نیمه وقت حسابداری را پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن آگهی‌های کار پاره وقت حسابداری می‌توانید در بخش «فرصت‌های شغلی» در وب‌سایت جاب ویژن از قسمت «جستجوی پیشرفته»، فیلتر «نوع همکاری» را روی گزینه‌ «پاره‌ وقت» قرار دهید و در میان آگهی‌های شغلی ثبت شده، جستجو کنید.

استخدام در بازار تهران

استخدام حسابدار پاره وقت در بازار تهران

بسیاری از کسب‌وکارهایی که در بازار تهران فعالیت می‌کنند، کسب‌وکارهای کوچک و غیر سازمان‌یافته هستند؛ اما این کسب‌وکارها تراکنش‌های مالی بسیار بالایی دارند. چنین کسب‌وکارهایی همانند سازمان‌های بزرگ نیازمند یک تیم حسابداری یا حتی نیازمند یک حسابدار تمام‌وقت نیستند؛ بنابراین، تعداد آگهی‌های استخدام حسابدار خانم و آقا در بازار تهران کم نیست.

استخدام کمک حسابدار

یکی از مشاغلی که یک سطح پایین‌تر از شغل حسابدار قرار دارد، اما می‌تواند دروازه‌ ورود شما به حسابداری حرفه‌ای باشد، کمک حسابداری است؛ بنابراین، اگر در جستجوی یک کار حسابداری به‌صورت پاره‌وقت هستید، می‌توانید برای آگهی‌های استخدام کمک حسابدار در مشاغل پاره وقت رزومه بفرستید. این شغل به‌ویژه برای افرادی که تحصیلات بالایی در حسابداری ندارند یا هنوز دانشجو هستند، بسیار مناسب است.

جمع‌بندی

پیدا کردن یک کار مناسب در رشته‌ حسابداری نیازمند سابقه کار بالایی است؛ بنابراین، اگر سابقه کاری در این حوزه ندارید باید از هر فرصتی مانند دوره‌های کارآموزی یا مشاغل پاره‌وقت برای افزایش سابقه کار و کسب تجربه در این شغل استفاده کنید. البته به‌غیراز دانشجویان و تازه فارغ‌التحصیلان این رشته که به دنبال افزایش سابقه کاری هستند، کارآموزان و افرادی که به شغل دوم نیاز دارند، می‌توانند از مزیت‌های کار نیمه وقت حسابداری بهره‌مند شوند.

مشاغل پاره ‌وقت در کنار معایبی مانند درآمد پایین، فرصت کم برای پیشرفت، عدم دریافت مزایای قانونی و دید منفی که نسبت به این کارها وجود دارد، مزایای متعددی هم برای گروه‌های فوق دارند. کارجویان باید بدانند که کارفرمایان موظف هستند با پرسنل پاره وقت خود قرارداد بسته، آن‌ها را بیمه کنند و حقوق و مزایای قانونی وزارت کاری را به آن‌ها پرداخت نمایند. درنهایت، اگر می‌خواهید در رابطه با مشاغل پاره وقت اطلاعات بیشتری کسب کنید، می‌توانید راهنمای کار پاره وقت را مطالعه نمایید.

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه