چگونه کارشناس تولید محتوا شویم؟ + معرفی دوره‌ها و منابع آموزشی

نوشته شده توسط پروا رحمتی
زمان مطالعه: 6دقیقه
چگونه کارشناس تولید محتوا شویم؟ + معرفی دوره‌ها و منابع آموزشی

بسیاری از کسب‌وکارها، برای ایجاد محتوا در صفحات شبکه‌های اجتماعی، وب سایت و متون تبلیغاتی خود، به نویسندگان محتوا متکی هستند. محتوا، در جذب مشتریان بالقوه و آموزش نحوه تعامل با محصول و شیوه استفاده از خدمات، کاربرد و اهمیت زیادی دارد. تولید محتوا در واقع ترکیبی از هنر نویسندگی و علم بازاریابی برای جذب و درگیر کردن مخاطبان برند و کسب‌وکارها است. در این مقاله به این سوال که «چگونه کارشناس تولید محتوا شویم؟» پاسخ داده و دوره‌ها و منابع آموزشی این حرفه را معرفی می‌کنیم.

استخدام

محتوا چیست؟

محتوا چیست

قبل از پاسخ دادن به سوال چگونه کارشناس تولید محتوا شویم، بهتر است ابتدا با مفهوم محتوا و محتوا نویسی بیشتر آشنا شویم. محتوا به هر گونه اطلاعاتی گفته می‌شود که در جهت آموزش، اطلاع رسانی، سرگرم کردن، ایجاد انگیزه، الهام بخشی، یا متقاعد کردن گروهی از افراد ارائه شود.

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا به فرآیند ایجاد و انتشار محتوای نوشتاری برای اهداف مختلف از جمله بازاریابی، آموزش و سرگرمی گفته می‌شود. نویسندگان محتوا باید بتوانند در مورد موضوعات تحقیق کنند، ساده، جذاب و قابل فهم بنویسند و محتوای نهایی را از نظر وجود اشتباهات گرامری و املایی بررسی و ویرایش کنند.

نویسنده محتوا کیست؟

کسب و کارها برای پیشبرد بخشی از اهداف بازاریابی خود به استخدام نویسنده محتوا می‌پردازند. نویسنده محتوا فردی حرفه ای است که محتوای نوشتاری را برای کسب و کارها و سازمان‌ها ایجاد و مدیریت می‌کند. کارشناس تولید محتوا از مهارت‌های نوشتاری خود برای انتقال ایده‌ها، اطلاعات و داستان‌ها به شیوه‌ای جذاب و آموزنده استفاده می‌کند.

پاسخ به سوال چگونه کارشناس تولید محتوا شویم، بستگی به نوع کار تولید محتوا نیز دارد. نویسندگان محتوا ممکن است روی پروژه‌های مختلفی از جمله نوشتن محتوای وبلاگ، مقالات، راهنما و محتوای آموزشی محصول، پست‌های رسانه‌های اجتماعی و موارد مربوط به بازاریابی کار کنند. آن‌ها همچنین ممکن است مسئول ویرایش و تصحیح محتوا و همچنین توسعه استراتژی های محتوا باشند.

برای موفقیت به عنوان یک نویسنده محتوا، باید مهارت‌های نوشتاری قوی داشته و همچنین توانایی خوبی در تحقیق، درک مخاطبان هدف و نوشتن به شیوه‌ای جذاب و قابل فهم داشته باشید.

یک کارشناس تولید محتوا چه کاری انجام می‌دهد؟

یک کارشناس تولید محتوا فارغ از اینکه در چه حوزه‌ای و با چه عنوان شغلی به تولید محتوا می‌پردازد، وظایف مشخصی را برعهده دارد. شرح وظایف کارشناس تولید محتوا عبارتند از:

  • تحقیق و کسب اطلاعات درباره موضوع محتوا
  • تولید محتوای خوانا، جذاب و قابل فهم
  • بررسی و ویرایش محتوا
  • حصول اطمینان از برآورده کردن اهداف بازاریابی محتوایی سازمان

مطلب مرتبط: استخدام کارشناس تولید محتوا و شرایط و نیازمندی‌های این شغل

انواع محتوا نویسی

انواع محتوا

قبل از پاسخ به سوال چگونه کارشناس تولید محتوا شویم، بهتر است ابتدا انواع محتوا نویسی را بشناسید. شغل تولید محتوا گرایش‌های مختلف و اهداف متفاوتی دارد. مهارت های کارشناس تولید محتوا بسته به اینکه استخدام کارشناس یا کارشناس ارشد تولید محتوا با چه عنوانی صورت بگیرد، متفاوت خواهند بود. در ادامه، به معرفی انواع مشاغل حوزه تولید محتوا می‌پردازیم.

وبلاگ نویس

نویسندگان وبلاگ مسئول نوشتن محتوای وبلاگ، مقالات، مصاحبه‌ها و تحقیق و پژوهش هستند. این افراد باید بتوانند محتوایی کامل، جذاب و ارزشمند برای مخاطبان یک سایت (برند و کسب‌وکار) ایجاد کرده و باعث افزایش بازدید سایت شوند. از آنجایی که محتوای بلاگ در جهت افزایش ورودی سایت‌ و مخاطبان آن نوشته می‌شود، نویسندگان محتوای بلاگ باید دانش سئو (SEO) نیز داشته باشند.

آگهی‌های استخدام این دسته از محتوا نویسان با عناوین مختلفی از جمله استخدام کارشناس سئو و تولید محتوا، کارشناس بازاریابی محتوایی و… در سایت‌های کاریابی منتشر می‌شوند.

برند ژورنالیست

برند ژورنالیست یا روزنامه‌نگار برند که در ایران کمتر شناخته شده است، یک داستان‌نویس است. این دسته از تولید کنندگان محتوا برند را به خوبی به تصویر می‌کشند و به ارزش شهرت یک برند آگاه هستند. برند ژورنالیست‌ها مسئول تولید محتواهایی از جمله داستان‌ برند، داستان‌های مشتری، مصاحبه‌ها و بیانیه‌های مطبوعاتی هستند.

کپی رایتر

یکی از عنوان‌های شغلی رایجی که در آگهی های استخدام کار تولید محتوا وجود دارد، استخدام کپی رایتر است. باتوجه به اهداف متفاوت تولید محتوا و کپی رایتینگ، پاسخ سوال چگونه کارشناس تولید محتوا شویم با چگونه یک کپی رایتر شویم تفاوت دارد.

یک کپی رایتر هم به زبان برند و هم به زبان مشتری صحبت می‌کند و مسئولیت تولید انواع محتواهای کسب‌وکار از جمله متون وب سایت، رسانه‌های چاپی، اینفوگرافیک، توضیحات محصول و هرآنچه در جهت تعامل بیشتر با مخاطبان و فروش محصول و خدمات کسب‌وکار باشد را برعهده دارد.

نویسنده فنی

یک نویسنده فنی در انتقال ساده مفاهیم فنی به مخاطبان تخصص دارد. این دسته از تولید کنندگان محتوا به نوشتن راهنماها، سؤالات متداول و هرآنچه به درک بهتر عملکرد، اجزا و نحوه کار محصولات و خدمات تخصصی مربوط می‌شود، می‌پردازند.

نویسنده شبکه‌های اجتماعی

نویسنده شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین نقش را در تیم دیجیتال مارکتینگ برند و در راستای اهداف بازاریابی کسب‌وکار ایفا می‌کند. این دسته از تولید کنندگان محتوا با توجه به نیازها، سبک و زبان موثر هر پلتفرم، به ایجاد محتوای مناسب برای جذب و تعامل بیشتر با مخاطبان و مشتریان بالقوه و بالفعل محصولات و خدمات در شبکه‌های اجتماعی می‌پردازند.

مطلب مرتبط: بررسی و تحلیل بازار کار تولید محتوا و معرفی مشاغل مختلف در این حوزه

تفاوت کپی رایتینگ با تولید محتوا

همانطور که قبل‌تر اشاره شد، کپی رایتینگ یکی از انواع محتوا نویسی است که امروزه رواج بسیاری پیدا کرده است. هرچند به دلیل شباهت‌های کلی، در برخی از آگهی‌های استخدامی، عناوین کارشناس محتوا و کپی رایتر باهم و یا به جای هم استفاده می‌شوند، این دو از نظر هدف با یکدیگر تفاوت دارند.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت کپی رایتینگ بر فروش یک محصول یا خدمات تمرکز دارد، در حالیکه، محتوا نویسی بیشتر بر سرگرم نمودن یا آموزش مخاطب متمرکز است.

کپی رایترها معمولاً بر متقاعد کردن خوانندگان و فروش محصولات یا خدمات یک برند تمرکز داشته و محتوایی که تولید می‌کنند اغلب کوتاه است و در تبلیغات آنلاین، چاپی، روی محصولات و… به کار می‌رود. تولید محتوا معمولاً طولانی‌تر است و با هدف اطلاع‌رسانی، آموزش یا سرگرم کردن خوانندگان در سایت‌ها و وبلاگ‌ها منتشر می‌شود.

چگونه کارشناس تولید محتوا شویم؟

ورود به حرفه کارشناس محتوا

برای ورود به حرفه تولید محتوا و تبدیل شدن به یک محتوا نویس حرفه‌ای، باید مراحل زیر را طی کنید:

1. یادگیری مهارت‌های لازم

برای ورود به حرفه محتوا نویسی، نیازی به مدرک ندارید، اما گذراندن دوره‌های آموزشی می‌تواند به شما در درک بهتر قوانین و نیازمندی‌های این شغل و یادگیری مهارت‌های لازم کمک کند. دوره‌ها و منابع آموزشی مختلفی برای یادگیری فنون و مهارت‌های لازم انواع حوزه‌های تولید محتوا وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

انواع دوره‌های آموزشی تولید محتوا

دوره‌های آموزشی تولید محتوا هم به صورت حضوری و هم غیرحضوری و آنلاین برگزار می‌شوند. در ادامه، لیست برخی از دوره‌های حضوری و غیرحضوری معتبر آورده شده است. برخی از این دوره‌های آموزشی، در پایان دوره به شما مدرک معتبر نیز ارائه می‌کنند.

دوره‌های حضوری آموزش تولید محتوا

  • دوره آموزش تولید محتوا و بازاریابی محتوا «رشدانا» (حضوری و آنلاین)
  • دوره‌های بازاریابی محتوا، تولید محتوا و ادمین تخصصی اینستاگرام «مجتمع فنی تهران»

دوره‌های غیرحضوری آموزش تولید محتوا

  • دوره تولید محتوا «دانشگاه صنعتی شریف»
  • دوره رایگان صفر تا صد تولید محتوا «الوکانتنت»
  • دوره تخصصی آموزش بازاریابی محتوا «آکادمی آمانج»
  • دوره‌های آموزش کپی رایتینگ و سئو و تولید محتوا «آژانس بازاریابی نوین»
  • دوره آموزش تولید محتوا و بازاریابی محتوا «رشدانا» (حضوری و آنلاین)
  • مسترکلاس تولید محتوا «مدیر سبز»
  • دوره‌های رایگان و پولی آموزش تولید محتوا «مکتب خونه»
  • دوره آموزش تولید محتوا «آکادمی وبسیما»
  • دوره تولید محتوا متنی «رایتینا»
  • دوره از کپی رایتینگ تا مدیریت خلاقیت «مدرسه اینورس»
  • دوره جامع کپی رایتینگ «مدرسه نویسندگی»

منابع آموزشی تولید محتوا

منابع مختلفی از جمله سایت‌ها، کتاب‌ها، پادکست‌ها و ویدیوها وجود دارند که می‌توانید از طریق آن‌ها به‌صورت خودآموز و رایگان به یادگیری تولید محتوا بپردازید. این منابع هم به سوال چگونه کارشناس تولید محتوا شویم پاسخ داده و هم نکات و راهکارهایی را برای موفقیت بیشتر در این حوزه ارائه می‌دهند. در ادامه، برخی از این منابع فارسی و انگلیسی آورده شده است.

منابع آموزشی تولید محتوای فارسی

  • سایت آکادمی برتر
  • سایت رایتینا
  • سایت مکتب خونه
  • کتاب ایده عالی مستدام
  • کتاب قدرت محتوا
  • کتاب بازاریابی پرمحتوا
  • پادکست رادیو محتوا سایت کانتنت برگر
  • پادکست سفر محتوا
  • پادکست فانوس محتوا

منابع آموزشی تولید محتوای انگلیسی

  • سایت Coursera
  • سایت Masterclass
  • سایت Udemy
  • کتاب The copywriter’s handbook
  • کتاب Technical writing process
  • کتاب Unleash the power of storytelling
  • پادکست Freelance Writing Coach
  • پادکست Write-minded
  • پادکست The Copywriter Club
  • مجموعه ویدیوهای آموزشی Content Writing Tutorial for Beginners در یوتیوب
  • مجموعه ویدیوهای آموزشی Content Writing Course by IIM SKILLS در یوتیوب

2. کسب تجربه

یادگیری تنها بخشی از مسیر تبدیل شدن به یک تولید کننده محتوا است. مهم‌ترین قدم در این مسیر، تمرین نوشتن و کسب تجربه عملی است. شما می‌توانید با ساخت یک وبلاگ یا صفحاتی در شبکه‌های اجتماعی مختلف، به تولید محتوای هدفمند بپردازید و علاوه بر تمرین، یک نمونه کار قابل استناد برای خود ایجاد کنید.

همچنین فرصت‌های زیادی برای گذراندن دوره کارآموزی تولید محتوا وجود دارد که می‌توانید از طریق سایت‌های استخدام و کاریابی از آن‌ها مطلع شده و درخواست همکاری خود را ارسال کنید.

3. آماده کردن نمونه کار

آنچه که بیشتر از تجربه و سابقه کاری در حوزه تولید محتوا اهمیت دارد، مهارت و توانایی‌های شما است و این موضوع را تنها با ارائه نمونه کارهایتان می‌توانید به کارفرما نشان بدهید. شما می‌توانید لینک وبلاگ، صفحات شبکه‌های اجتماعی، مقالات منتشر شده و هر نمونه کار دیگری را در رزومه خود درج کنید.

4. ارسال درخواست همکاری

شما می‌توانید پس از آماده کردن رزومه و نمونه کارهایتان، با مراجعه به سایت‌های استخدام و کاریابی، از فرصت‌های شغلی متعدد این حوزه مطلع شوید. سایت‌های کاریابی مانند جاب ویژن، علاوه بر ارسال رزومه، امکان ساخت یک رزومه استاندارد از طریق ابزار رزومه ساز را نیز به شما می‌دهند. پس از ساخت رزومه در سایت و اضافه کردن لینک نمونه کارها، می‌توانید آن را برای فرصت‌های شغلی مورد نظرتان ارسال کنید.

5. انجام کار آزاد و فریلنس

یکی از مزایای حرفه تولید محتوا، امکان انجام کار آزاد یا فریلنس و دورکاری است. به دلیل ماهیت این حرفه، نیازی به حضور نویسندگان در شرکت‌ها نبوده و بسیاری از کارفرمایان استخدام کارشناس محتوای دورکار را ترجیح می‌دهند. علاوه بر این، می‌توانید با ارائه نمونه کارهای قوی، فعالیت بیشتر در شبکه اجتماعی حرفه‌ای لینکدین، اینستاگرام و… و تولید محتوای باکیفیت، برای همکاری پروژه‌ای با برندهای مختلف اقدام کنید.

جمع‌بندی

محتوا نویسی هم هنر و هم علم است. تولید محتوا باتوجه به اهداف مشخصی که دارد، با نویسندگی خلاق متفاوت است. مهم‌ترین وظیفه یک تولید کننده محتوا، جذب و درگیر کردن مخاطبان برای شناخت برند و استفاده از محصولات یا خدمات آن‌ است. در این مقاله به سوال چگونه کارشناس تولید محتوا شویم پاسخ داده و منابع مختلفی را برای یادگیری این حرفه به شما معرفی کردیم. در نهایت، می‌توان گفت مهم‌ترین اصل برای تبدیل شدن به یک فرد حرفه‌ای در حوزه محتوا، تمرین، تکرار و کسب تجربه است.

منبع: simplilearn.com

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه