راهنمای جستجوی کار در تهران و انواع فرصت‌ های شغلی پایتخت

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
راهنمای جستجوی کار در تهران و انواع فرصت‌ های شغلی پایتخت

شهر و استان تهران به خاطر مرکزیت و پایتخت بودن، بازار کار بسیار خوبی در مقایسه با سایر شهرها و استان‌های کشور دارد و در تمامی رشته‌ها و مشاغل، فرصت‌های شغلی متعددی وجود دارد. بر طبق آمار به دست آمده، بیشترین بخش اشتغال و جستجوی کار در تهران مربوط به بخش خدمات بوده و کمترین میزان اشتغال نیز به بخش کشاورزی اختصاص پیدا می‌کند.

با توجه به دیجیتالی شدن کسب و کارها، خدمات کاریابی نیز به سمت آنلاین شدن پیش رفته و در حال حاضر وبسایت‌های متعددی در این زمینه فعال هستند. جاب ویژن به عنوان یکی از مورداعتمادترین و بهترین سایت‌های کاریابی ایران خدمات متنوعی را به کارجویان و کارفرمایان تهرانی ارائه می‌دهد و از این نظر، نقش مهمی در کارجویی و اشتغال در پایتخت ایفا می‌کند.

در این مقاله قصد داریم در مورد بازار کار و وضعیت اشتغال در این شهر صحبت کنیم و نتایج آمارهای به دست آمده از وضعیت اشتغال، بیکاری و استخدام کارجویان در تهران را با شما در میان بگذاریم. همچنین در مورد مشاغل و حوزه‌های کاری پرتقاضا در سایت‌های کاریابی تهران صحبت می‌کنیم و برخی از امکانات و خدمات سایت جاب ویژن برای کارجویان را به شما معرفی خواهیم کرد. در ادامه با ما در جاب ویژن همراه باشید.

مطلب مرتبط: آگهی های استخدام تهران

استخدام آسان

تعاریف و مفاهیم قانونی مربوط به کار و اشتغال

قبل از این که به آمار و ارقام وضعیت اشتغال و جستجوی کار در تهران بپردازیم لازم است برخی مفاهیم را از نظر قانونی با هم بررسی کنیم:

به چه کسی شاغل گفته می‌شود؟

تمامی افراد 15 سال به بالا که در طول هفته آمارگیری، طبق تعریف کار حداقل یک ساعت کار کرده باشند یا به خاطر دلایلی کار خود را به طور موقت ترک کرده باشند جزو شاغلین به حساب می‌آیند.
همچنین افراد زیر نیز جزو جمعیت شاغل استان تهران در نظر گرفته می‌شوند:

  • افرادی که بدون دریافت مزد برای یکی از اعضای خانواده خود کار می‌کنند.
  • کارآموزانی که در دوره کارآموزی، فعالیتی مرتبط با فعالیت موسسه و محل کارآموزی انجام می‌دهند و به طور مستقیم در تولید یا خدمات سهیم هستند.
  • محصلینی که در هفته مرجع (هفته‌ای که آمارگیری انجام شده است)، بر اساس تعریف قانون کار، مشغول به کار بوده‌اند.
  • تمامی افرادی که در نیروهای مسلح به صورت کادر دائم یا موقت خدمت می‌کنند نیز جزو جمعیت شاغل محسوب می‌شوند.

تعریف کارجو از نظر قانون کار چیست؟

بر طبق قانون کار، کارجو یا جوینده کار به فردی بیکار یا شاغل گفته می‌شود که در جست و جوی موقعیت شغلی است. این افراد معمولا از طریق سایت‌های کاریابی تهران حضوری و آنلاین مبادرت به جستجوی کار در تهران می‌کنند.

کاریابی به چه معناست؟

کلیه اقدامات و فرآیند ثبت نام و جست و جوی شغل و پیدا کردن فرصت شغلی و استخدام برای کارجو و همینطور جست و جو و تامین نیروی انسانی برای کارفرما، کاریابی گفته می‌شود. در همین راستا شرکت‌های متعددی در این زمینه تاسیس شده‌اند که به صورت حضوری و آنلاین خدمات رسانی می‌کنند.

تعریف فرصت شغلی از نظر قانون

فرصت شغلی به ظرفیت اشتغال گفته می‌شود که در دوره‌های زمانی مرجع، سه ویژگی زیر را داشته باشد:

  1. بدون تصدی بوده یا به زودی خالی یا ایجاد می‌شود.
  2. کارفرما آمادگی به کارگیری نیروی انسانی در آن عنوان شغلی را داشته باشد یا متقاضی خوداشتغالی آمادگی راه اندازی کسب و کار در آن حوزه را داشته باشد.
  3. کارفرما به دنبال نیروی انسانی برای آن شغل بوده یا متقاضی خوداشتغالی درصدد ایجاد شغل برای خود در آن حوزه باشد.

آمار بیکاری و اشتغال استان تهران

جمعیت استان تهران بر اساس آمارهای به دست آمده در سال 1398 برابر با ۱۳٬۲۶۷٬۶۳۷ میلیون نفر بوده که از این تعداد، 94.2 درصد در مناطق شهری و 5.8 درصد در مناطق روستایی ساکن هستند.
در سال 1398 نرخ مشارکت اقتصادی در جمعیت فعال 15 سال و بیشتر برابر با 42.5 درصد بوده است که این شاخص در مردان و زنان به ترتیب 69.3 درصد و 15.5 درصد است. همچنین نرخ بیکاری در جمعیت 15 ساله و بالاتر حدود 9.8 درصد برآورد شده است که این شاخص در مردان و زنان به ترتیب برابر با 7.9 درصد و 18.4 درصد بوده است.

نرخ اشتغال تهران

در سال 1398 تعداد جویندگان کار ثبت نام شده برابر با 114505 نفر بوده که تعداد 102896 نفر در دفاتر کاریابی خصوصی ثبت نام کرده‌اند و از این تعداد 41678 نفر (حدود 40.5%) مشغول به کار شده‌اند. از مابقی جویندگان کار، 11609 نفر در مراکز خدمات اشتغال ثبت نام کرده‌اند که 6888 نفر شان، یعنی 59.3 درصد استخدام شده‌اند.

مطلب مرتبط: روش جستجوی آنلاین آگهی استخدامی در تهران

آمار فرصت‌های شغلی و استخدام از طریق کاریابی تهران در سال 98

در سال 98، براساس آمار منتشر شده توسط سامانه اطلاعات آماری شهر تهران، تعداد کارجویان ثبت شده 6025 نفر و فرصت‌های شغلی اعلام شده از طریق مراکز کاریابی تهران حدود ۵۲۷۳۶ شغل بوده است؛ از این تعداد، حدود ۴۹۸۱ کارجو از طریق این مراکز مشغول به کار شده اند. براساس این آمار، تعداد افراد استخدام شده در بخش‌های دولتی تنها ۵۲ نفر بوده؛ در حالیکه در بخش خصوصی حدود ۲۹۸۵ نفر استخدام شده اند.

بیشترین اشتغال در تهران در چه حوزه‌هایی بوده است؟

آمارهای به دست آمده نشان می‌دهد که بخش خدمات بیشترین میزان جستجوی کار در تهران و استخدام تهران را به خود اختصاص داده است. بر اساس این نتایج:
34 درصد از نیروی اشتغال (مرد و زن) در سال 1398 در بخش صنعت مشغول به کار بوده اند.

  • سهم بخش کشاورزی به مراتب کمتر و حدود 1.4 درصد بوده است.
  • بخش خدمات اما بیشترین اشتغال را داشته و حدود 62.1 درصد از جمعیت فعال و نیروی کار تهران در این حوزه مشغول به کار بوده اند.
  • از این میان، سهم بخش خصوصی از اشتغالزایی و به کارگیری نیروی کار شهری در سال 1398 برابر با 80.3 درصد بوده و بخش دولتی 19.7 درصد از اشتغال را به خود اختصاص داده است.

نحوه جستجوی کار در سایت کاریابی جاب ویژن

کارجویان تا پیش از این برای جستجوی کار باید به صورت حضوری به دفاتر کاریابی مراجعه می‌کردند یا در بخش نیازمندی‌های روزنامه‌ها به دنبال آگهی استخدام مناسب می‌گشتند. سایت جاب ویژن با هدف ارائه تسهیلات و خدمات بهتر و سریع‌تر به کارجویان و کارفرمایان ایجاد شده و در مدت فعالیتش، عملکرد بسیار درخشان و موفقی داشته است.

هرروز صدها آگهی استخدامی مربوط به استان‌های مختلف ایران در جاب ویژن منتشر می‌شود. با این حال، بخش زیادی از فرصت‌های کار مختص پایتخت ایران است و کارجویان برای پیدا کردن شغل مناسب و اطلاع از آگهی استخدام امروز تهران به سایت جاب ویژن مراجعه می‌کنند.

چطور آگهی‌های استخدام امروز تهران را در سایت جاب ویژن پیدا کنم؟

در سایت جاب ویژن به کمک فیلترها و ابزارهای مختلف می‌توانید فرآیند جستجوی کار در تهران را محدود و مشخص کنید تا زودتر نتیجه دلخواهتان را پیدا کنید.

سایت کاریابی جاب ویژن

در صورتی که به دنبال آگهی های کاریابی تهران هستید و می‌خواهید تنها آگهی استخدام امروز تهران را مشاهده کنید در صفحه فرصت های شغلی می‌توانید بعد از انتخاب گروه شغلی، از منوی انتخاب شهر، گزینه «شهر تهران» یا «تمامی شهرهای تهران» را انتخاب کنید. به این ترتیب تنها آگهی‌های استخدام در پایتخت مربوط به حوزه شغلی مورد نظر شما نمایش داده می‌شود. نتایج به صورت پیشفرض براساس منطبق‌ترین دسته بندی شده است؛ حال برای اینکه آگهی استخدام امروز تهران را ابتدا مشاهده کنید از منوی بالای نتایج، گزینه «جدیدترین» را انتخاب کنید تا نتایج براساس تاریخ و زمان، مرتب سازی شود.

مطال مزتبط: بررسی بازار کار تهران و موقعیت‌های شغلی پرتقاضا

فیلترها و گزینه‌های جستجوی پیشرفته

علاوه بر انتخاب شهر، شما می‌توانید به کمک فیلترهای مختلف، نتایج دقیق‌تری را در هنگام جستجوی کار در تهران مشاهده کنید. در صورتی که به دنبال کار پاره وقت دانشجویی در تهران هستید روی جستجوی پیشرفته کلیک کنید و از منوی «نوع همکاری» گزینه پاره وقت یا قراردادی و پروژه ای را انتخاب و فرصت‌های کار نیمه وقت در تهران برای خانم ها و آقایان را مشاهده کنید.

همچنین اگر سابقه کار نداشته و قصد دارید به عنوان کارآموز مسیر حرفه ای خود را شروع کنید، از منوی «سابقه کار» گزینه کارآموزی را انتخاب کنید تا تنها فرصت‌های استخدام کارآموز به شما نمایش داده شود. بازه حقوق مد نظر برای پیدا کردن کار در تهران با حقوق بالا و همینطور امکان دورکاری نیز از جمله گزینه‌ها و فیلترهایی هستند که با انتخاب آن‌ها می‌توانید زودتر به نتیجه موردنظر خود در مورد آگهی‌های کاریابی تهران برسید.

فرصت‌های شغلی پایتخت در چه حوزه‌هایی بیشتر است؟

تهران به عنوان پایتخت ایران مرکز تجمع سازمانها و شرکت‌های مختلف است و حتی شرکت‌هایی که در شهرهای دیگر ایران قرار دارند نیز دفتر و شعبه‌ای در پایتخت دارند. همین موضوع باعث ایجاد فرصت‌های شغلی فراوانی شده و وضعیت اشتغال پایتخت به مراتب از شهرها و استان‌های دیگر کشورمان بهتر بوده و تعداد افراد جویای کار در شرکت های تهران بسیار زیاد است.

برای مشاهده آگهی های استخدام تهران کلیک کنید.

تقریبا در هر زمینه و تخصصی، فرصت‌های استخدامی متنوعی وجود دارد و حتی می‌توانید آگهی‌های کار در تهران با جای خواب را در بین فرصت‌های شغلی تهران پیدا کنید. با این حال، برخی مشاغل به خاطر تغییر و تحولات بازار کار و کسب و کار با تقاضای بالاتری مواجه شده‌اند و فرصت‌‌های همکاری زیادی در این مشاغل وجود دارد. در ادامه به برخی از مشاغل پرتقاضا در جاب ویژن، بهترین سایت کاریابی تهران می‌پردازیم:

فرصت های شغلی تهران

برنامه نویسی

یکی از مشاغل رایج و محبوب کارجویان در زمان جستجوی کار در تهران، برنامه نویسی است. با توجه به دیجیتالی شدن مشاغل، بازار کار بسیار خوبی برای شغل برنامه نویسی و توسعه دهنده به وجود آمده و این بازار کار همچنان در حال رشد و افزایش است. با مراجعه به بخش موقعیت‌های شغلی شهر و استان تهران در سایت جاب ویژن می‌توانیم انواع آگهی‌های استخدام برنامه نویس را مشاهده کنیم که مربوط به سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف است.

توسعه دهنده اپلیکیشن موبایل، طراحی سایت، توسعه دهنده و برنامه نویس جونیور یا سینیور، تحلیلگر رایانش ابری و توسعه دهنده فنی CRM از جمله مشاغل تخصصی حوزه برنامه نویسی هستند. اگر به شغل برنامه نویسی علاقمندید در مطلب راهنمای کارجویان در مورد شغل برنامه نویسی می‌توانید با تحصیلات، مهارت‌ها و شرایط لازم برای استخدام به عنوان برنامه نویس بیشتر آشنا شوید.

دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین

دیجیتال مارکتینگ حوزه‌ای نسبتا جدید است که با دیجیتالی شدن کسب و کارها به وجود آمده است. هدف از این حوزه، بازاریابی آنلاین و جذب مشتریان و فروش خدمات و محصولات از طریق پلتفرمهای آنلاین است. دیجیتال مارکتینگ حوزه‌ای بسیار گسترده است و مشاغل مختلفی مثل کارشناس دیجیتال مارکتینگ، کارشناس سئو، کارشناس تولید محتوای وب، مدیر سایت و کارشناس شبکه‌های اجتماعی را شامل میشود. در حال حاضر تمامی سازمانها و شرکت‌های حاضر در پایتخت برای عقب نماندن از قافله پرسرعت بازار، در بخش دیجیتال مارکتینگ هم فعال هستند و همین موضوع باعث ایجاد فرصتهای اشتغال زیادی در این بخش شده است. هرروزه صدها آگهی استخدام دیجیتال مارکتینگ در وبسایت موسسه کاریابی جاب ویژن منتشر می‌شود که بخش زیادی از آن‌ها مربوط به شهر و استان تهران هستند.

رزومه ساز

بانکداری، حسابداری و مشاغل مالی

پایتخت بودن باعث تجمع مراکز و سازمانهای بانکی و مالی و اقتصادی مهم در این شهر شده است. هرچقدر در یک شهر شرکت و سازمان بیشتری وجود داشته باشد به تبع آن نیاز به کارشناسان مالی و حسابدار نیز بیشتری خواهد بود. همچنین وجود بانک‌های متعدد و دفاتر مرکزی بانک‌ها در شهر تهران نیز باعث به وجود آمدن فرصت‌های شغلی متعددی در زمینه بانکداری شده است. در حال حاضر بسیاری از بانک‌های تهران چند وقت یکبار برای جذب نیروی انسانی در سایت های کاریابی مثل جاب ویژن، آگهی استخدام منتشر می‌کنند.

شغل حسابداری نیز از جمله مشاغل پرتقاضا و رایج برای جستجوی کار در تهران است و تمامی کسب و کارها و سازمان‌ها برای رسیدگی به امور مالی خود به استخدام یک یا چند حسابدار نیاز دارند. هرچند سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ اغلب بخشی جداگانه برای حسابداری دارند و حسابداران متعدد در قالب یک تیم مشغول به کار هستند.

مشاغل طراحی گرافیک، ویرایش تصویر و ویدیو، فیلمسازی

افزایش نیاز کسب و کارها به حضور در فضای اینترنت باعث افزایش تقاضا و فرصت‌های اشتغال در زمینه طراحی گرافیک و ویرایش ویدیو شده است. بسیاری از شرکت‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل اینستاگرام و لینکدین حضوری فعال دارند و با تهیه طرح‌ها و تصاویر خلاق تبلیغاتی و همینطور ساخت ویدیوها و تیزرهای تبلیغاتی در راستای بازاریابی، جذب مشتری، برندسازی و در نهایت کسب درآمد و سود بیشتر تلاش می‌کنند. نتایج نشان می‌دهد که تبلیغات در فضای وب بسیار کارآمد است و همین موضوع، باعث اقبال بیشتر کسب و کارها به حضور آنلاین و استخدام طراح گرافیک، عکاس، ادیتور فیلم و تصویر و … شده است.

جمع‌بندی

مرکزیت تهران باعث تجمع سازمان‌ها و شرکت‌های مختلفی در این شهر شده و همین موضوع، فرصت‌های شغلی فراوانی را به وجود آورده است. بازار کار خوب پایتخت در مقایسه با سایر شهرها باعث شده برخی کارجویان برای جستجوی کار و اشتغال به این شهر مهاجرت کنند یا به دنبال فرصت‌های شغلی دورکاری در تهران باشند.

کاریابی آنلاین امکان جستجوی کار در تهران و پیدا کردن شغل مناسب در پایتخت و سایر شهرها را بسیار راحتتر از قبل و روند جستجوی کار و استخدام را کوتاه‌تر کرده است. سایت جاب ویژن با انتشار روزانه صدها آگهی استخدامی مربوط به شهر و استان تهران به عنوان یکی از کارآمدترین و مورداعتمادترین سایت‌های کاریابی تهران شناخته می‌شود. امیدواریم جاب ویژن با ارائه خدمات و سرویس‌های مختلف بتواند کارجویان را در یافتن شغل ایده‌آل و کارفرمایان را در جذب نیروی انسانی مناسب یاری رساند.

منبعسامانه اطلاعات آماری تهران 

نویسنده

دسته بندی :
استخدام شهرها
بدون دیدگاه