استخدام کارآموز برنامه نویسی؛ راهنمای شروع مسیر برای کارجویان

نوشته شده توسط متینه ایقایی
زمان مطالعه: 7دقیقه
استخدام کارآموز برنامه نویسی؛ راهنمای شروع مسیر برای کارجویان

پس از فارغ‌التحصیل شدن از رشته علوم کامپیوتر یا مهندسی نرم‌افزار؛ زمان قدم گذاشتن به بازار کار فرا می‌رسد. اما با وجود رشد سریع تقاضا برای استخدام برنامه نویس، در فضای کاری رقابت سنگینی وجود دارد و جذب شدن در سازمان‌ها به‌عنوان برنامه نویس کار آسانی نیست. اگر قصد دارید مسیر شغلی برنامه نویسی را در پیش بگیرید؛ قدم اول ارسال رزومه برای آگهی‌های استخدام کارآموز برنامه نویسی است.

مطالب مرتبط: آگهی های استخدام کارآموز

تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با برنامه نویسی کم نیست و تعداد زیادی هم از سایر رشته‌ها و با گذراندن دوره‌های آموزشی وارد بازار کار می‌شوند. به دلیل تعداد بالای متقاضیان برای استخدام، سازمان‌ها سیستم امتیازدهی خاصی را برای گزینش نیرو در نظر می‌گیرند. یکی از بهترین روش‌ها برای بالا بردن امتیاز و شانستان برای جذب، گذراندن دوره‌های کارآموزی معتبر است.

استخدام در سازمان های معتبر

در این مقاله از جاب ویژن با ما همراه باشید تا درباره استخدام کارآموز برنامه نویسی، نحوه پذیرفته شدن در دوره‌ها، مهارت‌های مورد نظر، بوت کمپ برنامه نویسی، مزایا و… اطلاعات کاملی به دست آورید.

چرا باید از استخدام کارآموز برنامه نویسی شروع کنیم؟

امروزه، همه‌ی کسب‌وکارها و حتی خدمات سنتی، فرآیند دیجیتالی شدن را طی می‌کنند. بنابراین، نیاز به جذب نیروهای مرتبط با صنعت دیجیتال و برنامه نویسی بیشتر از قبل حس می‌شود. با مراجعه به سایت جاب ویژن و انتخاب گروه شغلی «توسعه نرم‌افزار و برنامه نویسی» مشاهده خواهید کرد که تعداد آگهی‌های شغلی برای جذب برنامه نویس بسیار زیاد است. 

به‌دلیل این افزایش تقاضا و پیشرفت سریع تکنولوژی، تعداد دانشجویان رشته‌های تحصیلی مهندسی نرم‌افزار و علوم کامپیوتر بیشتر شده است. بسیاری از افراد هم بدون تحصیل در رشته‌های مرتبط دانشگاهی و با گذراندن دوره‌های آموزشی، وارد بازار کار می‌شوند. در این میان گذراندن دوره کارآموزی برگ برنده شما هنگام جذب خواهد بود. چرا که تجربه عملی و استفاده از مهارت‌های برنامه نویسی برای کارفرما اهمیت بسیاری دارد. همچنین بسیاری از سازمان‌ها، بعدا کارآموزان خود را استخدام خواهند کرد.

دنیای برنامه نویسی بسیار پیچیده و گسترده است و صرف تحصیل در رشته‌های مرتبط یا گذراندن دوره‌های آموزشی، نمی‌تواند شما را آماده ورود به بازار کار کند. گذراندن دوره کارآموزی باعث می‌شود بیشتر به مهارت‌ها و توانایی‌های خود احاطه پیدا کنید. همچنین در این دوره است که بیشتر علایقتان را می‌شناسید و حوزه تخصصی خودتان را انتخاب می‌کنید. کار کردن به‌عنوان طراح وب، برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل یا نرم‌افزار و… همه از حوزه‌های کاری برنامه نویسی هستند.

مزایای گذراندن دوره کارآموزی:

علاوه بر نکاتی که گفته شد؛ گذراندن دوره کارآموزی مزایای دیگری هم دارد. پس از طی این دوره، توانایی‌ها و مهارت‌هایی به دست می‌آورید که برای موفقیت در بازار کار بسیار کارامد هستند. این مزایا و مهارت‌ها شامل این نکات هستند:

  • آشنایی با قوانین بازار کار
  • آشنایی با جایگاه‌های مختلف شغلی و نقش افراد در سازمان‌ها
  • افزایش اعتمادبه‌نفس
  • استفاده از تجربه سایر افراد برای حل مشکلات
  • بالا رفتن مهارت برقراری ارتباط با سایر افراد
  • آشنایی با اشخاص باتجربه و تاثیرگذار در رشته تخصصی‌تان

برای مطالعه بیشتر درباره‌ی مزایای کارآموزی کلیک کنید.

سازمان‌ها برای استخدام کارآموز برنامه نویسی به چه نکاتی توجه می‌کنند؟

معمولا افرادی در جستجوی موقعیت‌های کارآموزی هستند که قبلا تجربه کار عملی در صنعت و بازار نداشته‌اند. اما قطعا بدون داشتن دانش خاصی در زمینه برنامه نویسی، هیچ سازمانی شما را حتی به‌عنوان کارآموز هم استخدام نخواهد کرد.

معیارهای استخدام کارآموز برنامه نویسی

معمولا تحصیل در رشته‌های مرتبط برای پذیرفتن شما کافیست. حتی بسیاری از سازمان‌ها پس از گذراندن دو یا سه سال از تحصیل و در دوران دانشجویی هم کارآموز جذب می‌کنند. اگر هم رشته تحصیلی‌تان غیرمرتبط بوده است؛ گذراندن دوره‌های آموزشی معتبر و کسب گواهینامه کافیست.

اما بیشتر از دانش آکادمیک، مهارت‌های شماست که سازمان‌ها را برای جذب کارآموز مجاب می‌کند. مخصوصا که بسیاری از این مجموعه‌ها ترجیح می‌دهند پس از گذراندن دوره کارآموزی شما را استخدام کنند و اگر این مهارت‌ها را داشته باشید؛ شانس خود را برای جذب بالا می‌برید:

  • علاقه‌مند به یادگیری: اگر تازه فارغ‌التحصیل شده‌اید احتمالا تصورتان این است که دانش بالایی در زمینه برنامه نویسی دارید. اما بهتر است این تصور را دور بریزید و در مورد هر مسئله‌ای که با آن مواجه می‌شوید تحقیق کنید.
  • دانستن زبان انگلیسی: برنامه نویسی دانشی بسیار جوان و تازه است. به همین علت اغلب منابع و اطلاعات در این زمینه به زبان انگلیسی هستند. بنابراین میزان تسلط شما به زبان انگلیسی تاثیر زیادی بر پذیرفته شدنتان دارد.
  • سن هم یکی از فاکتورهای پراهمیت در استخدام کارآموز برنامه نویسی است. از آنجا که معمولا کارآموز باید زمان زیادی را صرف یادگیری و کسب تجربه عملی کند؛ سازمان‌ها ترجیح می‌دهند فردی را جذب کنند که سن کمتری داشته باشد.
  • داشتن پشتکار: مسیر کارآموزی، سرشار از ندانسته‌ها و موضوعات سخت و غیرقابل حل است. در این میان تنها اگر پشتکار و انگیزه کافی داشته باشید می‌توانید این مسیر را تا انتها طی کنید.
  • توجه به جزئیات: مهارت دیگری که کارفرمایان به آن اهمیت می‌دهند، توجه برنامه‌نویس به جزئیات است. حتی اشتباهات بسیار کوچک در کدنویسی می‌توانند اثرات قابل توجهی روی خروجی داشته باشند. بنابراین، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک برنامه نویس موفق، توجه به جزئیات است.

برای شروع کارآموزی باید تا چه حد به زبان‌های برنامه نویسی مسلط باشید؟

قطعا اگر شما برنامه نویس حرفه‌ای بودید؛ برای استخدام کارآموز برنامه نویسی درخواست نمی‌دادید. سازمان‌ها هم از این مسئله مطلع هستند و انتظار ندارند شما کاملا به این زبان‌ها مسلط باشید. از نظر دانش فنی آنچه برای جذب شما اهمیت دارد؛ نکات زیر هستند:

  • باید به مفاهیم و مبانی برنامه نویسی تسلط نسبی داشته باشید.
  • با تعدادی از حوزه‌های کاری و زبان‌های برنامه نویسی آشنا باشید.
  • تسلط نسبی بر یکی از زبان‌های برنامه نویسی می‌تواند مزیت شما هنگام استخدام باشد. به‌طور مثال می‌توانید تنها برای فرصت‌های جذب کارآموز برنامه نویسی پایتون درخواست بفرستید.
  • توانایی شما در حل مسئله هم برای کارفرما اهمیت ویژه‌ای دارد. حتی ممکن است در جلسه مصاحبه چالشی را پیش‌روی شما بگذارند و بخواهند ایده‌هایتان را برای حل آن ارائه دهید.

دوران کارآموزی را در کدام سازمان‌ها می‌توانید بگذرانید؟

بسته به اینکه چند سال دارید؛ پیشینه تحصیلی، تخصص و علاقه‌تان؛ می‌توانید برای شرکت‌های متفاوتی که درخواست کارآموزی می‌دهند؛ رزومه بفرستید. اگر هنوز ابتدای کار هستید؛ می‌توانید از کارهای داوطلبانه و خیریه شروع کنید. ساخت وب‌سایت برای یک انجمن یا گروه محلی، گام بلندی در مسیر کسب تجربه است.

راه دیگر این است که برای خودتان یک وب‌سایت یا نرم‌افزار بسازید. وب‌سایت‌ها و برنامه‌های شخصی، یکی از بهترین راه‌ها برای شروع کارآموزی هستند.

اگر رزومه‌ای دارید که به نظرتان برای جذب کارآموز کافی است؛ می‌توانید به سایت جاب ویژن مراجعه کنید. سپس با انتخاب گروه شغلی برنامه نویسی و فیلتر کارآموزی در قسمت نوع همکاری، فرصت‌های شغلی موردنظرتان را ببینید. حتی می‌توانید با انتخاب فیلترهای پراهمیت‌تر برای خودتان، درخواست کنید که تمام آگهی‌های شغلی دارای این شرایط برای شما ایمیل شوند.

ساخت رزومه حرفه ای

نکته مهمی که باید مدنظر قرار دهید این است که حتما قبل از ارسال درخواست، درباره سازمان مدنظرتان تحقیق کنید. این سازمان در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند؟ آیا افراد با تجربه در آن مشغول به‌کار هستند؟ آیا امکان جذب دائمی پس از گذراندن دوره 3-6 ماهه کارآموزی وجود دارد؟ بهتر است حتما سایت یا نرم‌افزار مربوطه را از قبل ببینید و آن را تست کنید.

در زمان ارسال رزومه و انتخاب سازمان هم بهتر است شرکت‌های کامپیوتری و نرم‌افزاری را در اولویت قرار دهید. اولویت بعدی بهتر است استارتاپ‌ها (مخصوصا فعال در حوزه تکنولوژی) باشند؛ سپس برای سایر سازمان‌ها هم رزومه بفرستید.

از آنجا که معمولا دوره کارآموزی 3-6 ماه است؛ بهتر است از قبل مطمئن شوید که مجموعه مورد نظر چارچوب‌های کاری و اخلاقی پراهمیت برای شما را رعایت می‌کند. در غیر این‌صورت تحمل محیط کاری بسیار سخت خواهد بود.

طی دوره کارآموزی باید چه وظایفی را انجام دهید؟

سازمان‌ها انتظار دارند با استخدام کارآموز برنامه نویسی بخشی از وظایف روزانه را به این افراد بسپارند. بنابراین ممکن است در روزهای اول و پیش از آنکه به کار احاطه کامل پیدا کنید؛ وظایف غیرتخصصی هم بر عهده شما گذاشته شود. مثلا ممکن است به‌عنوان کارآموز برنامه نویسی پایتون جذب شوید؛ اما از شما بخواهند که کاری در رابطه با ux سایت انجام دهید.

وظایف کارآموز برنامه نویسی

هنگامی که تازه به‌عنوان کارآموز پذیرفته شده‌اید؛ بهتر است کدهای قبلی که توسط افراد باتجربه نوشته شده را بخوانید و آنها را تصحیح کنید. اگر زمان اضافه‌ای داشتید؛ خوب است این کدها را تجزیه تحلیل کنید و از برنامه‌نویسان سوالاتتان را بپرسید. یکی دیگر از کارهایی که معمولا در دوره کارآموزی از شما خواسته می‌شود؛ این است که کدهای دارای اشکال را بررسی کرده و آنها را تصحیح کنید.

با مراجعه به سایت جاب ویژن و انتخاب فرصت شغلی، می‌توانید در قسمت «درباره شغل» ببینید که سازمان موردنظر شما چه انتظاراتی از شما دارد.

همان‌گونه که اشاره شد؛ مهم است که شما توانایی خودآموزی بالایی داشته باشید. چرا که باید در زمان برخورد با هر خطا یا مشکلی در کدها، آن خطا را بشناسید و راه‌حلی ارائه دهید. از آنجا که همیشه برنامه نویسان ارشد زمان پاسخگویی به شما را ندارند؛ باید خودتان از اینترنت یا سایر منابع به‌دنبال پاسخ باشید.

بوت کمپ برنامه نویسی چیست؟

یکی از شیوه‌های جدید کارآموزی که چند سالی است در ایران هم برگزار می‌شود؛ برگزاری بوت کمپ‌های برنامه نویسی است. این دوره‌ها معمولا بین 6 تا 12 هفته طول می‌کشند و در این مدت شما با کمک و راهنمایی مربیان متخصص می‎آموزید که چگونه یک پروژه واقعی را انجام دهید.

تفاوت‌های عمده بوت کمپ برنامه نویسی با دوره‌های کارآموزی شامل موارد زیر است:

  • برای پذیرفته شدن در فرصت‌های استخدام کارآموز برنامه نویسی، شما هزینه‌ای نمی‌پردازید و حتی ممکن است خود سازمان کمک هزینه‌ای برای‌تان در نظر بگیرد. اما برای حضور در بوت کمپ برنامه نویسی باید مبلغی را پرداخت کنید که معمولا مقدار نسبتا زیادی است.
  • در بوت کمپ‌ها روی یک موضوع تمرکز خواهید کرد و زیر نظر مربیان حرفه‌ای، همه چیز را درباره آن زمینه خواهید آموخت.
  • یادگیری در بوت کمپ، بسیار فشرده و پرفشار است. شما در مدت زمان کمی باید اطلاعات بسیار زیادی کسب کنید. به‌همین علت باید از قبل اطلاعات کافی در این زمینه را داشته باشید.
  • بوت کمپ برنامه نویسی معمولا تعهد می‌دهد که شما در پایان دوره آموزشی جذب یکی از سازمان‌ها شوید. حتی بسیاری از این بوت کمپ‌ها اقساط انتهایی شهریه را از حقوق ماهیانه شما کم خواهند کرد.
  • بوت کمپ به‌نوعی پرکننده فاصله بین دانشگاه و صنعت است. بنابراین باید در طول دوره حضور در این بوت کمپ ها، زمان وانرژی زیادی برای آموزش صرف کنید.

بوت کمپ برنامه نویسی

معمولا موارد آموزشی در بوت کمپ‌ها برای استارتاپ‌ها بسیار مفید است. به‌همین دلیل بسیاری از استارتاپ‌ها از میان شرکت‌کنندگان این دوره‌ها، افرادی را استخدام می‌کنند. در سایت جاب ویژن هم می‌توانید تعدادی از فرصت‌های حضور در بوت کمپ‌ها را مشاهده نمایید.

سخن آخر

در دنیای دیجیتال امروز، هر چیزی که فکرش را هم نمی‌کردید تبدیل به یک محصول دیجیتال (سایت یا نرم‌افزار یا…) شده است. همین مسئله فرصتی استثنایی برای استخدام برنامه نویسان پدید آورده و تقاضا برای جذب این نیروها هر روز افزایش می‎یابد.

اما از سوی دیگر تعداد افرادی که رشته‌های مرتبط را برای تحصیل انتخاب می‌کنند یا کسانی که با گذراندن دوره‌های آموزشی در پی ورود به این حوزه هستند؛ به‌صورت تصاعدی زیاد شده است. در این میان، سازمان‌های بزرگ ترجیح می‌دهند افرادی را جذب کنند که چند ماه سابقه عملی داشته باشند.

استخدام کارآموز برنامه نویسی یا شرکت در یک بوت کمپ برنامه نویسی، موجب می‌شود علاوه بر کسب تجربه عملی، مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار را نیز کسب کنید و با دانش و اطلاعات کامل قدم در این مسیر بگذارید. برای شروع این راه، می‌توانید به سایت جاب ویژن مراجعه کرده و با انتخاب گزینه کارآموزی در قمت “نوع همکاری”، فرصت های شغلی مناسب خود را پیدا کنید.

سایت کاریابی و استخدام جاب ویژن

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه