بررسی بازار کار تهران، فرصت‌‌‌های استخدام و موقعیت‌‌های شغلی پرتقاضا

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
بررسی بازار کار تهران، فرصت‌‌‌های استخدام و موقعیت‌‌های شغلی پرتقاضا

استان تهران، مرکز تجمع شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و کوچک است و خوشبختانه یا متاسفانه امکانات و بازار کار به مراتب بهتر و متنوع‌تری در مقایسه با شهرهای دیگر ایران دارد. اگرچه در شهرهای دیگر نیز امکان جستجوی کار و فرصت‌های شغلی زیادی وجود دارد؛ اما تنوع و مقدار این آگهی‌ها اصلا قابل مقایسه با تعداد فرصت‌های شغلی در بازار کار تهران نیست.

استخدام آسان

با بررسی تعداد آگهی‌های موجود در شهرهای تهران با سایر شهرها می‌توانیم این طور نتیجه بگیریم که بیش از 70 درصد کل فرصت‌های شغلی مربوط به شهرهای مختلف استان و شهر تهران است. در این مقاله جاب ویژن قصد داریم مروری داشته باشیم بر بازار کار و آگهی‌های استخدام تهران، و شرایط جذب نیروی کار در این شهر و استان و مشاغل پرتقاضا و رایج را بررسی کنیم.

برای مشاهده آگهی‌های استخدام تهران کلیک کنید.

مزایای کار در تهران چیست؟

مزایای کار در تهران

هرچند به طور کلی ساکنین تهران برای موقعیت‌های شغلی واقع در این شهر، رزومه ارسال می‌کنند، اما مزایای کار در پایتخت ایران باعث شده بسیاری از کارجویان از شهرهای اطراف و حتی استان‌های مجاور مثل البرز و شهر کرج تمایل به پیدا کردن فرصت شغلی در بازار کار تهران داشته باشند.

برخی از مزایای کار و اشتغال در پایتخت عبارتند از:

بازار کار بهتر و فرصت‌‌های شغلی بیشتر

تهران پایتخت ایران است و طبعا تمرکز اصلی صنایع و تجارت و کسب و کارهای مختلف در این شهر قرار دارد. تمامی کسب و کارها و شرکت‌ها یا سازمان‌های بزرگ یا کلا در تهران قرار دارند یا دفتر مرکزی یا شعبه‌ای در این کلانشهر دارند. همین موضوع باعث شده فرصت‌های شغلی بسیار زیاد و متنوعی در بازار کار تهران وجود داشته و در هر زمینه و حوزه فعالیتی، صدها و هزاران امکان اشتغال وجود داشته باشد. همچنین فرصت‌های کار در تهران با جای خواب نیز بسیار زیاد هستند که این موضوع برای کارجویان شهرستانی می‌تواند یک مزیت به شمار بیاید. 

تنوع فرصت‌های شغلی در پایتخت

شما در هر رشته‌ای که تحصیل کرده باشید و هر تخصص و مهارتی داشته باشید حتما صدها موقعیت شغلی و فرصت های شغلی مرتبط در تهران می‌توانید پیدا کنید. هرچند در پایتخت هم برخی مشاغل، موقعیتهای شغلی بهتر و درآمد بالاتری دارند؛ اما به هرحال هرکسی با هر سطح سابقه و مهارت می‌تواند با جستجوی آگهی های استخدام تهران، شغل مناسبی برای خود پیدا کند.

امکان پیدا کردن شغل و کار در تهران با حقوق بالا و بیشتر

پایتخت بودن و بالا بودن سطح هزینه‌‌های زندگی باعث افزایش میانگین حقوق و درآمد موقعیت‌‌های شغلی این شهر هم شده است. به طور مثال، یک موقعیت شغلی ثابت مثل کارشناس دیجیتال مارکتینگ در تهران، میانگین حقوق و دستمزد بسیار بالاتری از همین شغل در شهرهای دیگر ایران دارد. به طور کلی می‌توان گفت تعداد فرصت‌های کار در تهران با حقوق بالا برای خانم ها و آقایان بیشتر از سایر شهرها است.

امکان بیشتر برای پیشرفت و ارتقاء شغلی

حتی اگر با یک شغل ورودی و ابتدایی وارد بازار کار تهران شده باشید امکان پیشرفت و ارتقاء شغلی زیادی خواهید داشت؛ چرا که تمام مشاغل بالاتر و سطوح شغلی بهتر در سازمان‌های پایتخت و استان تهران وجود دارند. در صورتی که در شهرهای دیگر ایران به دلیل امکانات محدودتر و تعداد سازمانهای کمتر این فرصت پیشرفت کمتر وجود دارد.

امکان پیدا کردن سریعتر کار جدید در صورت استعفا یا اخراج

به خاطر بازار کار خوب تهران، در صورتی که از شغلتان استعفا بدهید یا به هر دلیلی تعدیل یا اخراج شوید در مدت زمان کوتاه‌تری می‌‌توانید فرصت شغلی بعدی را پیدا کنید و مشغول به کار شوید. در صورتی که از دست دادن شغل در یک شهر کوچک ایران، ممکن است به معنی دوره طولانی بیکاری باشد و جستجوی کار مناسب، زمان زیادی طول بکشد.

فرصت‌های شغلی فریلنسینگ و پروژه‌ای بسیار بیشتر برای فریلنسرها

فریلنسینگ مدلی از اشتغال است که فرد به صورت پروژه‌ای و آزاد با شرکت‌ها همکاری می‌کند. این شغل مزایا و معایب خاص خود را دارد. بسیاری از کارجویان معتقدند که در برخی رشته‌ها مثل برنامه نویسی، دیجیتال مارکتینگ و تولیدمحتوا در صورت فریلنسینگ امکان کسب درآمد بیشتر و بالاتری وجود دارد.

فرصت‌های شغلی دورکاری بیشتر

دورکاری از گذشته به عنوان سبکی از همکاری وجود داشته است و در مورد مزایا و معایب آن بحث و گمانه‌زنی‌‌هایی وجود داشت. اما در سال‌های اخیر به دلیل پاندمی ویروس کرونا و لزوم فاصله‌‌گذاری اجتماعی، بسیاری از شرکت‌ها و سازمان به دورکاری روی آورده‌اند. از طرف دیگر شمار زیادی از کارجویان هم برای حفظ سلامتی خود عزیزانشان ترجیح می‌دهند به جای کار حضوری به صورت دورکار مشغول به کار شوند.

اگر در آگهی‌های استخدام تهران جستجو کنید می‌بینید که شمار زیادی فرصت شغلی دورکاری نیز برای کارجویان وجود دارد. این موضوع حتی به کارجویانی که در شهرهای دیگر زندگی می‌‌کنند هم اجازه می‌دهد بدون نقل مکان و مهاجرت، فرصت شغلی دورکاری خوب با درآمد مکفی را در بازار کار تهران پیدا کنند.

هر آگهی که امکان دورکاری داشته باشد در فسمت توضیات شغل، با تگ «دورکاری» مشخص شده است. علاوه بر این، از بخش «جستجوی پیشرفته» در صفحه اصلی سایت جاب ویژن هم می‌توانید فیلتر دورکاری را فعال کنید تا تنها فرصت های شغلی دورکاری در این شهر را مشاهده کنید.

رزومه ساز

آمار اشتغال و استخدام تهران در سال گذشته چقدر بوده است؟

براساس آمار اعلام شده توسط سالنامه آماری شهر تهران، در سال 98 تعداد فرصت‌های شغلی اعلام شده از طریق مراکز کاریابی شهر تهران حدود 52736 شغل بوده است. از طرفی، تعداد کارجویان و متقاضیان کار ثبت شده در مراکز کاریابی نیز حدود 60235 نفر بوده است.

از این تعداد، حدود 4981 کارجو توانسته‌اند از طریق مراکز کاریابی تهران به کار مشغول شوند و فرصت شغلی مناسبی برای استخدام پیدا کنند.

براساس این آمار، تعداد افراد جذب شده در بخش‌های دولتی تنها 52 نفر بوده؛ در حالیکه در بخش خصوصی حدود 2985 نفر مشغول به کار شده‌اند.

نرخ بیکاری استان تهران در سال 99 چقدر بوده است؟

شیوع اپیدمی کرونا صدمات جبران ناپذیری به بدنه اقتصاد کشور و وضعیت اشتغال نیروی کار وارد کرده است. بسیاری از استان‌ها و شهرهای مختلف ایران با افزایش نرخ بیکاری روبرو بوده‌اند و کارجویان را برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی با مشکل مواجه کرده‌اند. با این حال، وضعیت اشتغال و بیکاری در بازار کار تهران بسیار مطلوب و قابل قبول بوده و حتی با کاهش نرخ بیکاری روبرو بوده‌ایم.

براساس صحبت‌ها و گزارش‌های استاندار تهران در سایت اعتماد آنلاین، در سومین فصل از سال 99، نرخ بیکاری روندی کاهشی داشته است. براساس آخرین آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری استان تهران در فصل پاییز 99، برابر با 6.8 درصد بوده که در مقایسه یا زمان مشابه در سال گذشته که نرخ بیکاری 10.8 درصد بود به میزان 2.6 درصد کاهش داشته است.

به گفته آقای انوشیروان محسنی بندپی، رشد قابل توجه پرداخت تسهیلات، رشد صدور پروانه‌های ساخت و بهره‌برداری واحدهای تولیدی، رشد بیش از 7 درصد بیمه تامین اجتماعی و رشد بیش از 6 درصد کارگاه‌های فعال اقتصادی به خوبی موید کاهش نرخ بیکاری در استان تهران هستند.

تعداد و تنوع فرصت‌های شغلی و استخدام تهران در کدام حوزه‌ها بیشتر است؟

آگهی های استخدام تهران

در سایت جاب ویژن میتوانید با انتخاب شهرهای تهران، در تمامی زمینه‌ها و مشاغل، موقعیت شغلی پیدا کنید. با این حال تعداد فرصت‌های شغلی و وضعیت بازار کار تهران برای همه مشاغل یکسان نیست و در برخی مشاغل، آگهی‌های شغلی بیشتر و بهتری وجود دارد. در ادامه به برخی از مشاغل پرتقاضا و پرکاربرد در آگهی‌های استخدام تهران اشاره می‌کنیم.

استخدام برنامه نویس در تهران

برنامه نویسی یکی از مشاغل رو به رشد در جهان است و با توجه به دیجیتالی و آنلاین شدن کسب و کارها، تقاضا و بازار کار بسیار خوبی برای این موقعیت شغلی وجود دارد. تمام شرکت‌ها و سازمان‌های تهران برای انجام امور مختلف به برنامه نویس پاره وقت یا تمام وقت نیاز دارند و با توجه به تجمع و تمرکز سازمان‌‌ها و کسب و کارها در این شهر، بازار کار و فرصت‌های کاری زیادی برای برنامه نویسان وجود دارد.

برنامه نویسان با توجه به مهارت و توانایی‌‌های خود در مشاغل مختلفی می‌توانند مشغول به کار شوند. برخی از موقعیت‌های شغلی پردرآمد برای برنامه نویسان عبارتند از:

  • توسعه دهنده اپلیکیشن موبایل
  • تحلیلگر توسعه دهنده یا برنامه نویس
  • توسعه دهنده فنی مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
  • تحلیلگر رایانش ابری
  • تحلیلگر سیستم کسب و کار
  • توسعه دهنده فنی برنامه ریزی منابع سازمان (EPR)

برای برنامه نویسی بیش از تحصیلات به مهارت و دانش و تسلط به زبان‌های برنامه نویسی نیاز دارید.

مشاغل مرتبط با دیجیتال مارکتینگ

در حال حاضر، تحولی عظیم در نحوه مدیریت کسب و کارها به وجود آمده و هر شرکت و سازمانی که می‌خواهد از قافله عقب نماند باید تمرکز زیادی بر برخی بازاریابی دیجیتال یا آنلاین خود بگذارد.

دیجیتال مارکتینگ حوزه‌ای نسبتا جدید است که تا همین چندسال پیش زیرمجموعه‌ای از واحد بازاریابی و فروش شرکت‌ها به شمار می‌رفت؛ اما به خاطر اهمیت بالای این حوزه، اکنون در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های تهران به عنوان بخش و واحدی جداگانه با ده ها کارشناس و متخصص فعالیت می‌کند. امروزه تعداد زیادی از فرصت‌های شغلی در بازار کار تهران مربوط به حوزه دیجیتال مارکتینگ هستند. 

مشاغل مختلفی در حوزه دیجیتال مارکتینگ وجود دارند: کارشناس دیجیتال مارکتینگ، کارشناس سئو، کارشناس تولید محتوا، کپی رایترها، ایده‌پردازان و استراتژیست‌ها هر کدام در جنبه‌ای از این حوزه فعالیت می‌کنند.

هدف از دیجیتال مارکتینگ، برندسازی و شناختن برند و محصولات به مشتریان، اعتمادسازی و ایجاد وفاداری در مشتری و در نهایت فروش و سودآوری بیشتر سازمان است.

اگر در بخش جستجوی مشغل سایت جاب ویژن، بعد از انتهاب شهر تهران، گروه شغلی دیجیتال مارکتینگ یا تولید محتوا را جستجو کنید با شمار زیادی از آگهی‌های کاریابی تهران در این حوزه مواجه خواهید شد.

طراحی گرافیک و طراحی و ویرایش تصویر و ویدیو

گرافیست‌ها هم بازار کار بسیار خوبی در تهران دارند و هر روز شمار زیادی آگهی جذب گرافیست در سایت جاب ویژن منتشر می‌شود. بخش زیادی از این بازار کار پرتقاضا به خاطر افزایش اهمیت حوزه دیجیتال مارکتینگ است. طراحان گرافیک اگرچه در بخش‌ها و حوزه‌های مختلفی مثل چاپ و نشر هم می‌توانند مشغول به کار شوند؛ اما بخش عمده‌ای از فرصت‌های شغلی گرافیست مربوط به حوزه دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات است.

مطلب مرتبط: راهنمای جستجوی کار در تهران

چطور در سایت جاب ویژن، تنها آگهی‌های استخدام تهران را جستجو کنم؟

جستجوی کار در تهران

جاب ویژن امکانات و فیلترهای متعددی در اختیار کارجویان قرار داده تا با استفاده از آنها زودتر و بهتر به نتیجه موردنظرشان برسند. یکی از کاربردی ترین فیلترها، امکان جستجوی کار و مشاهده فرصت‌های شغلی به تفکیک شهر است.

برای این منظور و برای مشاهده فرصت‌های شغلی مربوط به بازار کار تهران، کافی است در بخش جستجوی مشاغل، از منوی شهر، شهر تهران را انتخاب کنید. هر یک از این موقعیت‌های شغلی در نقاط مختلف شهر قرار دارند و آدرس و محدوده شرکت در بخش توضیحات هر آگهی مشخص شده است.

علاوه بر این، اگر تمایل به جستجوی کار و موقعیت‌های کاری در مناطق مختلف تهران را دارید هم می‌توانید منطقه موردنظرتان را انتخاب کنید تا تنها آگهی‌های استخدام تهران مربوط به همان منطقه را مشاهده کنید. در حال حاضر در سایت جاب ویژن می‌توانید آگهی‌های استخدام تهران را به تفکیک مناطق زیر مشاهده کنیید.

  • شمال شهر
  • جنوب شهر
  • غرب
  • شرق
  • مرکز شهر
  • منطقه شمال غربی
  • منطقه شمال شرقی
  • منطقه جنوب غربی
  • منطقه جنوب شرقی

این آگهی‌‌ها به طور پیش‌‌‌فرض به ترتیب منطبق‌‌ترین موقعیت‌‌‌ها با رزومه کاری شما نمایش داده می‌شود. در صورتی که می‌‌خواهید آگهی استخدام امروز تهران را مشاهده کنید می‌‌توانید از منوی بالای صفحه نتایج جستجو، آن ها را به ترتیب جدیدترین مرتب کنید تا ابتدا موقعیت‌‌های شغلی و آگهی استخدام امروز تهران به شما نمایش داده شود.

روش جستجوی کار در شهرهای دیگر استان

در صورتی که تمایل دارید موقعیت‌های شغلی موجود در استان تهران را مشاهده کنید، گزینه تمام شهرهای تهران را انتخاب کنید. همچنین اگر قصد دارید فرصت‌های شغلی در یکی از شهرهای استان را جستجو کنید نام شهر را در منوی شهر پیدا و آن را انتخاب کنید. به این ترتیب تنها آگهی‌های مربوط به همان شهر به شما نمایش داده می‌شود.

در این منو، امکان انتخاب آگهی‌های مربوط به شهرهای زیر را خواهید داشت:

پردیس، ری، رباط کریم، شهریار، ورامین، بهارستان، شریف آباد، چهاردانگه، شهرقدس، بومهن، اسلام شهر، پاکدشت، قرچک، کهریزک، رودهن، حسن آباد، پرند، باقرشهر، آبسرد، فیروزکوه، ملارد، صفادشت، دماوند، کمالشهر، آبعلی، محمدشهر، قیامدشت، جاجرود، پرندک، پیشوا، رودبار قصران، لواسان و شمیرانات.

مطالب مرتبط: آگهی‌های کار در تهران

جمع بندی

شهر تهران به عنوان پایتخت ایران از گذشته مرکز تجمع کسب و کارها و سازمان‌های ایرانی و خارجی بوده است. همین موضوع باعث شده بازار کار تهران از وضعیت بسیار خوبی برخوردار و هرروزه شمار زیادی آگهی استخدام تهران در سایت جاب ویژن منتشر شود. در صورتی که تخصص و مهارت خوبی داشته باشید و رزومه کاری حرفه‌ای برای خود ساخته باشید می‌‌توانید به راحتی در سایت جاب ویژن به دنبال فرصت‌های استخدام تهران بگردید و در مدت زمانی کوتاه، موقعیت شغلی مناسب با حقوق و درآمد خوب برای خود پیدا کنید.

از آنجا که رزومه کاری حرفه‌ای و استاندارد، نقش مهمی در پذیرش یا رد شما توسط کارفرما دارد پیشنهاد می‌‌‌کنیم اگر هنوز رزومه کاری ندارید به صفحه رزومه ساز رایگان جاب ویژن سر بزنید و با تکمیل اطلاعات در چند دقیقه رزومه حرفه‌ای و استاندارد به دو زبان فارسی و انگلیسی برای خود بسازید.

نویسنده

دسته بندی :
استخدام شهرها
بدون دیدگاه