درد دلی از زبان کارجویان نمایشگاه کار

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 3دقیقه
درد دلی از زبان کارجویان نمایشگاه کار

یکی از دغدغه های کارجویان در نمایشگاه کارکم تجربه و یا تازه فارغ التحصیل، پیدا کردن شغل مناسب است. بعد از پایان نمایشگاه کار، گروهی از کارجویان بر این باور بودند که بیشتر فرصت‌های موجود در نمایشگاه کار نیازمند داشتن سابقه کاری بودند.

نمایشگاه کار شریف

نمی‌توان کتمان کرد که برخی از موقعیت‌های استخدامی ارائه شده مستلزم داشتن سابقه کاری بودند، ولی این مسئله باعث نادیده گرفتن کارجویان تازه فارغ التحصیل برای ورود به بازار کار در دهمین نمایشگاه کار شریف نشد.

پاسخ و راه حل جاب ویژن برای مشکل سابقه کاری کارجویان

باید توجه داشت که جاب ویژن برگزار کننده نمایشگاه است و تولیدکننده شغل نیست. با این حال تیم برگزاری نمایشگاه برای ارزیابی کیفیت حضور کارفرمایان در نمایشگاه کار شاخص هایی را تعیین کرده‌است تا بتواند به دغدغه کارجویان پاسخ دهد. یکی از این شاخص‌ها تعداد مشاغلی است که هر سازمان‌ برای افراد با سابقه کاری کمتر از 2 سال ارائه نمود. برای این نمایشگاه از سازمان‌ها خواسته بودیم تا بخشی از موقعیت‌های شغلی که در نمایشگاه ارائه می‌کنند حتما موقعیت‌هایی برای افراد کم تجربه و یا تازه فارغ التحصیل باشد. 
همین امر سبب شد تا از میان 500 فرصت شغلی ارائه شده در این نمایشگاه، حدود 100 موقعیت شغلی به سابقه کاری کمتر از دوسال نیاز داشته باشند.

علاوه بر موقعیت‌های مناسب ارائه شده برای این افراد، در طی برگزاری نمایشگاه کار کارگاه‌های متعددی بصورت کاملا رایگان برگزار شد که مخاطب اصلی آن این جوانان بودند. نکاتی که در این کارگاه عنوان شد می‌توانست برای تازه فارغ التحصیلان و یا افراد با سابقه کاری کم بسیار مفید بوده و در آینده شغلی آن‌ها تاثیرگذار باشد.

از طرفی ملاقات رودررو و صحبت‌هایی که در طول نمایشگاه کار میان کارجویان و مسئولین جذب و استخدام بزرگترین شرکت‌ها رخ داد، دید مناسبی به کارجویان کم تجربه درباره‌ی مهارت‌های مورد نیاز مشاغل مختلف و روند بازار اشتغال می‌داد. این بینش، موردی است که به سادگی بدست نمی آید و یکی از ویژگی‌های منحصربفرد نمایشگاه کار برای این مخاطبان است.

ایا فرصت‌های شغلی نمایشگاه محدود بودند؟

   یکی دیگر از دغدغه های کارجویان در نمایشگاه کارکه بعد از آن مطرح می کنند اینست که چرا برای برخی از رشته ها، فرصت شغلی در نمایشگاه ارایه نشده بود و بیشتر فرصت های شغلی نمایشگاه به حوزه ی برنامه نویسی اختصاص داشت.

برای پاسخ به این انتقاد لازم است به چند نکته اشاره کنیم:

نکته ی مهمی که شاید خیلی ها در نظر نمی گیرند اینست که خواه ناخواه بازار کار در حوزه ی برنامه نویسی و نرم افزار طی چند سال اخیر رونق چشمگیری داشته و این روند رو به رشد همچنان ادامه دارد. بیشتر سازمان ها در هر حوزه ای که مشغول به فعالیت باشند به یک کارشناس در حوزه ی برنامه نویسی احساس نیاز پیدا کرده اند. علت دیگر این موضوع رشد استارتاپ هاست که به دلیل نوع فعالیتشان عموما به نیروهای برنامه نویس نیاز دارند. با توجه به اینکه فرصت های شغلی تعریف شده در نمایشگاه انعکاس واقعی از بازارکار است به طور طبیعی فرصت های شغلی حوزه ی برنامه نویسی پرتعداد تر است.

اهداف برگزاری نمایشگاه کار

اما همه ی این مسائل باعث نشد که ما اقدامی در جهت رفع این مشکل نکنیم. یکی از مهم ترین اهداف تیم برگزارکننده ی دهمین نمایشگاه کار شریف ایجاد تنوع در موقعیت ها و گروه های شغلی حاضر در نمایشگاه بود. تیم اجرایی نمایشگاه نه تنها محدودیتی برای شرکت های مختلف ایجاد نکرده است بلکه برای شرکت های فعال در حوزه های دارویی، صنعتی، مهندسی، نفت و گاز و موارد دیگر حاضر به ارایه سوبسیدهایی برای حضور آنان در نمایشگاه شد. حضور سازمان هایی مثل ارکید فارمد، آریوژن فارمد در حوزه ی دارویی، شرکت هایی از قبیل پایا بسپار آریا، رستافن ارتباط، پیشتازان فراز ارتباط، مهبانگ، پرمان پرتو تماس نوین در حوزه ی مهندسی و صنعتی و شرکت های مانند تناوب در زمینه ی نفت گاز گواهی بر این مدعاست.

و در آخر ذکر این نکته خالی از لطف نیست که به دلیل محدودیت فضایی که برای برگزاری نمایشگاه در دانشگاه شریف در اختیار داریم امکان حضور تعداد زیاد سازمان از حوزه های مختلف وجود ندارد. امید است این مشکل در نمایشگاه کار ایران با توجه به فضای وسیع تری که موجود است، رفع شود.


نویسنده

دسته بندی :
نمایشگاه کار
بدون دیدگاه