در جلسه مصاحبه شغلی چگونه ظاهر شویم؟

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 5دقیقه
در جلسه مصاحبه شغلی چگونه ظاهر شویم؟

مهم‌ترین بخش یک مصاحبه شغلی، لحظات ابتدایی آن است. ابتدای مصاحبه فرصتی است برای اینکه بتوانید تاثیر مثبت یا منفی بر مصاحبه کننده بگذارید. برخی می‌گویند که در همان 30 ثانیه ابتدای مصاحبه، کارفرما برای استخدام یا رد کردن کارجو تصمیم می‌گیرد. بنابراین بسیار مهم است که بهترین تاثیر ممکن را در دقایق ابتدایی ملاقات با مصاحبه کننده بگذارید و به نحوه حضور در جلسه مصاحبه دقت باشید. مواردی مثل پوشیدن لباس مناسب مصاحبه کاری، کسب شناخت کافی درباره شرکت، و نحوه رفتار، اهمیت زیادی در جلسات مصاحبه استخدامی دارند. 

استخدام
در ادامه به ارائه مهم‌ترین نکات رفتاری و ظاهری که می‌توانید برای تاثیر گذاری بیشتر در جلسه مصاحبه شغلی رعایت کنید، می‌پردازیم. پس با این مقاله تا انتها همراه باشید. 

لباس مناسب برای مصاحبه بپوشید

انتخاب لباس مناسب

اولین چیزی که در برداشت مصاحبه کننده از شما اثر می‌گذارد، نحوه لباس پوشیدن و وضعیت ظاهری شما است. پوشیدن لباس مناسب مصاحبه کاری، اهمیت بسیار زیادی دارد. نوع لباس پوشیدن و استایل شما باید متناسب با فرهنگ محیط کاری باشد. انتخاب اینکه لباس رسمی بپوشید یا غیررسمی، کاملا به نوع شرکت و فضای آن بستگی دارد. اما نکته کلی که باید رعایت کنید، این است که لباس تمیز و مرتب به تن داشته باشید.

به طور کلی، نکات زیر را در انتخاب پوشاک برای جلسه مصاحبه در نظر داشته باشید:

  • استفاده از رنگ‌ لباس خنثی و ساده مانند مشکی، خاکستری، سرمه‌ای و قهوه‌ای شخصیت شما را حرفه‌ای و با اعتماد به نفس نشان می‌دهد.
  • پوشیدن لباس‌های تمیز، آراسته و مناسب (از نظر اندازه) نشان دهنده این است که شما به خودتان احترام می‌گذارید و به جزئیات توجه دارید.
  • بهتر است برای دیدار اول، مانتو یا پالتو با فرم اداری که زیاد بلند یا کوتاه نباشد را انتخاب کنید.
  • کد لباس زنانه برای مصاحبه کاری و گزینش در شرکت‌های دولتی، پوشیدن مانتو اداری و مقنعه و کد لباس مردانه، پیراهن ساده و کت و شلوار با رنگ‌های خنثی است.
  • در انتخاب کفش، بهتر است سراغ گزینه‌های ساده، رسمی و راحت بروید.
  • بهتر است در صورت استفاده از جواهرات، از آیتم‌های کوچک و ساده استفاده کنید که چندان به چشم نمی‌آیند.

از عطرهای قوی استفاده نکنید

یکی از نکات مهم درباره ظاهر و پوشیدن لباس مناسب مصاحبه کاری، توجه به استفاده از عطر است. خوب است که برای رفتن به جلسه مصاحبه کاری، از یک عطر ملایم استفاده کنید. عطرهای تند و قوی می‌توانند باعث آزار فرد مقابل شده و روی روند مصاحبه شما اثر منفی بگذارند. 

دستانتان را خشک کنید

ممکن است در اثر استرس و یا گرمای محیط، دستانتان عرق کرده باشد. حتما به این موضوع توجه داشته باشید. همچنین، اگر مجبور شدید قبل از مصاحبه دستان خود را بشویید حتما آن‌ها را کاملا خشک کنید.

نفس عمیق بکشید

مصاحبه‌ها گاهی استرس‌زا هستند. قبل از ورود به جلسه مصاحبه استخدامی چند نفس عمیق بکشید و بدانید که شما به مصاحبه دعوت شدید چون صلاحیتش را داشتید. کشیدن نفس عمیق کمک می‌کند تا آرامش بیشتری داشته و بتوانید مدیریت بیشتری بر نحوه پیشبرد جلسه استخدامی داشته باشید.

لبخند بزنید

زمانی که با مصاحبه کننده رو‌به‌رو می‌شوید لبخند به لب داشته باشید و در حین مصاحبه هم اگر شرایط مناسب بود لبخند بزنید. لبخند زدن شما را فردی صمیمی و بااعتماد به نفس جلوه داده و کمک می‌کند تاثیر بهتری بر فرد مصاحبه کننده بگذارید. 

مطلب مرتبط: چگونه مدیر خوب را از بد تشخیص دهیم؟

به زبان بدن خود توجه کنید

توجه به زبان بدن

پوشیدن لباس مناسب مصاحبه کاری و رعایت نکات ظاهری به تنهایی نمی‌تواند تاثیر مثبتی بر کارفرما یا مسئول استخدام بگذارد. اگر لباس و ظاهر مناسبی داشته اما به زبان بدن خود توجه نداشته باشید، ممکن است مصاحبه به خوبی پیش نرود. فردی که قوز می‌کند و یا دست به سینه می‌نشیند، در واقع حس ناراحتی و معذب بودن خودش از قرارگیری در شرایط را به فرد مقابل منتفل می‌کند. بنابراین، قبل از جلسه مصاحبه، حتما روی زبان بدن خود کار کنید. 

اشتیاق نشان دهید

اشتیاق خود را در مورد موقعیت شغلی فعلی و آنچه دوست دارید در آینده مسیر شغلی خود به آن برسید، نشان دهید. هیچ اشکالی ندارد به کارفرما بگویید که کار جدید برایتان جذاب به نظر می رسد.

مطلب مرتبط: چطور به سوالات شخصی کارفرماها در مصاحبه استخدامی پاسخ بدهیم؟

به خود ترس راه ندهید

حتی اگر قبل از مصاحبه هم کاملا خود را آماده کرده باشید باز ممکن است با سوالی مواجه شوید که آن را پیش بینی نکرده بودید. نگران نشوید و در صورتی که لازم است از مصاحبه کننده بخواهید چند لحظه به شما فرصت فکر کردن بدهد و سپس جواب بدهید. 

تمرین کنید

در کنار پوشیدن لباس مناسب مصاحبه کاری، تمرین کردن قبل از مصاحبه قطعا کمک می‌کند تا بتوانید تاثیر بهتری روی مصاحبه کننده بگذارید. قبل از جلسه مصاحبه تعدادی از سوالات متداول مصاحبه‌های شغلی را مرور کنید و پاسخ‌های خود را برای آن‌ها آماده کنید. همچنین می‌توانید از یکی از اعضای خانواده یا دوستان نزدیک خود بخواهید که با شما یک جلسه مصاحبه تمرینی برگزار کرده و به شما فیدبک بدهند. 

بعد از مصاحبه پیگیر نتیجه باشید

در پایان، آخرین راهی که می‌توانید از طریق آن تاثیر مثبتی روی مصاحبه کننده بگذارید این است که پیگیر نتیجه کار خود باشید. پس از تشکر کردن از مصاحبه کننده از او بپرسید پس از چه مدت زمانی شما را از نتیجه مصاحبه آگاه خواهد کرد و اینکه چگونه می‌توانید این موضوع را پیگیری کنید.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ با این مراحل کار مناسب خود را پیدا کنید!

چند نکته برای انتخاب لباس مناسب مصاحبه کاری

نکات انتخاب لباس مناسب

  • در مورد کد لباس شرکت تحقیق کنید: هنگامی که برای مصاحبه خود آماده می‌شوید، در مورد کد لباس شرکت و نوع پوشش متناسب با فرهنگ آن تحقیق کنید تا در مورد انتظارات آن‌ها بیشتر بدانید.
  • به آب و هوا و فصل توجه کنید: برای اطمینان از اینکه در طول مصاحبه راحت هستید، سعی کنید لباس‌هایی را انتخاب کنید که مطابق با آب و هوا و فصل باشد. برای مثال، در یک روز گرم تابستانی بهتر است برای داشتن ظاهر رسمی، از کت‌هایی با جنس نازک‌تر و خنک استفاده کنید.
  • لباس‌هایتان را اتو کنید: صرف نظر از اینکه در مصاحبه خود چه لباسی می‌پوشید، بهتر است قبل از ملاقات با یک کارفرمای احتمالی، لباس‌های خود را اتو کنید. این موضوع نشان می‌دهد که برای آماده شدن برای مصاحبه وقت گذاشته و به مرتب بودن ظاهر خود در محل کار اهمیت می‌دهید.
  • لباس خود را از روز قبل آماده کنید: شب قبل از مصاحبه، لباسی را که می‌خواهید بپوشید، انتخاب کرده و در صورت نیاز آن را اتو کنید. این کار به شما کمک می‌کند در زمان صرفه جویی کرده و بدون عجله، لباس مناسب‌تری را انتخاب کنید. 
  • خودتان باشید: با در نظر داشتن کد لباس شرکت، لباس‌ها و رنگ‌هایی را انتخاب کنید که با شخصیت و استایل همیشگی شما مطابقت داشته باشند. 

رزومه ساز

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی مواردی از جمله اینکه چه لباسی بپوشیم، چه نوع رفتاری داشته و چه نکاتی را رعایت کنیم تا تاثیرگذاری بیشتری در جلسه مصاحبه استخدامی داشته باشیم، پرداختیم. یکی از مهم‌ترین مواردی که در برداشت مصاحبه کننده از کارجو اثر گذار است، پوشیدن لباس مناسب مصاحبه کاری است. اما همانطور که اشاره شد، علاوه بر ظاهر، رعایت نکات رفتاری و زبان بدن نیز اهمیت زیادی در جلسه مصاحبه دارند. امیدواریم با رعایت نکات اشاره شده در این مقاله بتوانید عملکرد بهتری در جلسه مصاحبه داشته و شغل رویایی‌تان را بدست بیاورید. 

نویسنده

دسته بندی :
مصاحبه شغلی
بدون دیدگاه