راهنمای جامع استخدام در شهر کرج و استان البرز

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
راهنمای جامع استخدام در شهر کرج و استان البرز

استان البرز به مرکزیت شهر کرج، یکی از جدیدترین استان‌های کشور است که کمتر از دو دهه از جدا شدن آن از استان تهران می‌گذرد. شهر کرج یکی از شهرهای بسیار بزرگ، پرجمعیت و مهاجرپذیر ایران است. به دلیل وضعیت نسبتا مناسب بازار کار کرج، خیلی از مردم به دنبال فرصت‌های استخدام کرج از شهرستان‌ها به این استان مهاجرت می‌کنند.

در سال‌های گذشته، یکی از دلایل اصلی آمار بالای مهاجرت به شهر کرج، مجاورت این شهر با پایتخت، وجود خط متروی تهران-کرج و پایین‌تر بودن قیمت مسکن در این شهر، در مقایسه با شهر تهران بود. به مرور زمان، با توسعه‌ی کسب‌وکارها و کارخانه‌های متعدد در شهر کرج و حاشیه‌های آن، فرصت‌های شغلی متعددی در این شهر ایجاد شد و با گسترش هر چه بیشتر این شهر، نهایتا در سال ۱۳۸۸، مجلس شورای اسلامی با تشکیل استان البرز و انتخاب شهر کرج به عنوان مرکز این استان موافقت کرد. این تغییرات منجر به بالا رفتن قیمت مسکن در شهر کرج شد اما مهاجرت به کرج چندان کاهش پیدا نکرد زیرا کسب‌وکارهای جدید با سرعت بسیار زیادی در استان البرز پا گرفتند.

استخدام

امروزه کرج با جمعیتی بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر (مطابق با سرشماری سال ۱۳۹۵) در رتبه‌ی چهارم پرجمعیت‌ترین شهرهای کشور قرار دارد.

استان البرز تعداد زیادی شهرک صنعتی بسیار مهم دارد و قطب اقتصادی کشور است. در سال‌های اخیر، کسب‌وکارهای کوچک به سرعت در کرج و دیگر شهرستان‌های البرز توسعه یافته‌اند و ظرفیت پذیرش نیروی انسانی در این استان را بالا برده‌اند.

تعدادی از مهم‌ترین شرکت‌های داروسازی و تولید فرآورده‌های زیست‌شناختی در شهرک‌های صنعتی استان البرز مشغول به کار هستند و این استان را به قطب صنعت دارویی کشور تبدیل کرده‌اند. به علاوه، استان البرز یکی از تولید کنندگان اصلی گل رز در ایران است. این استان با میزبانی از کارخانه‌های متعدد صنایع غذایی، صنایع شیمیایی و پلیمری و صنایع سلولزی و البته معادن فعال متعدد، فرصت‌های شغلی متعددی را برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته‌های مختلف، فرآهم آورده است. البته نباید از وضعیت مطلوب کشاورزی و باغداری نیز در این استان غافل شویم.

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با فرصت‌های استخدام کرج و وضعیت کار در استان البرز صحبت کنیم.به علاوه، صنایع اصلی کرج را به شما معرفی می‌کنیم و در رابطه با شرایط زندگی در کرج صحبت خواهیم کرد.

چگونه آگهی‌های استخدام کرج را پیدا کنیم؟

پیدا کردن آگهی های استخدام کرج

برای پیدا کردن انواع آگهی‌های استخدام فوری در کرج می‌توانید به سایت استخدام جاب ویژن مراجعه و فیلتر «شهر» را روی گزینه‌ی «کرج-البرز» قرار دهید و سپس در میان آگهی‌های شغلی موجود، به جستجو بپردازید. شما می‌توانید به صورت رایگان برای این آگهی‌های شغلی رزومه بفرستید.

نگاهی به وضعیت استخدام کرج و آمار کار در استان البرز

قله‌ی جمعیتی استان البرز مطابق با آمار سال ۱۳۹۵، در گروه سنی ۳۰-۳۴ سال قرار داشته و بنابراین، می‌توان گفت که عمده‌ی جمعیت این استان در سن استخدام هستند. به همین دلیل، طبیعی است که رقابت برای تصاحب فرصت‌های شغلی در بازار کار کرج بسیار بالا باشد. با وجود فرصت‌های شغلی بسیار زیاد، به دلیل رقابت شدید برای تصاحب این فرصت‌ها، آمار بیکاری در این استان، همانند سایر استان‌های کشور، آمار بالایی است. با این حال، انتظار می‌رود که تا سال ۱۴۱۰، به دلیل کاهش جمعیت در سن استخدام، رقابت برای تصاحب فرصت‌های شغلی و درصد بیکاری این استان، کاهش یابد.

اقتصاد البرز در یک نگاه

مطابق با آمار سال ۱۳۹۷، استان البرز، ۳/۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی غیرنفتی ایران را به خودش اختصاص داده است. این استان در رتبه‌ی دهم تولید ناخالص داخلی در کشور قرار دارد. ۱/۷ درصد از ارزش افزوده‌ی کشور در بخش کشاورزی، ۱/۸۳ درصد در بخش صنعت و معدن و ۳/۷۴ درصد در بخش خدمات، در اختیار این استان بوده است.

در بخش صنعت و معدن، تولید محصولات رایانه‌ای، الکترونیکی و نوری، تولید دارو و فراورده‌های دارویی و شیمیایی و گیاهی و تولید محصولات غذایی، بیشترین سهم را در ارزش افزوده‌ی البرز داشته‌اند.

کشاورزی استان البزر، تقریبا محدود به تولیدات باغی است و سهم بسیار ناچیزی از تولیدات زراعی کشور را شامل می‌شود. این استان ۲/۳۲ درصد از محصولات باغی کشور را در سال ۱۳۹۸ تولید کرده است. دام‌پروری، شیلات و زنبورداری استان البرز بسیار ضعیف است اما در بخش پرورش طیور، عملکرد خوبی دارد.

در بخش خدمات، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی و املاک و مستغلات به دلیل همجواری با تهران، بیشترین اهمیت را در استان البرز دارند و این استان از نظر گردشگری بسیار ضعیف است.

رزومه ساز

وضعیت اشتغال در استان البرز در سه بخش اصلی اقتصاد

مطابق با آماری که در سال ۱۳۹۸ گردآوری شده، بیش از ۴۴ درصد از جمعیت استان البرز، دارای مشارکت اقتصادی هستند و نرخ بیکاری در این استان در گروه سنی ۱۵ الی ۲۴ سال به میزان ۳۰/۶ و در گروه سنی ۱۵ الی ۲۹ سال به میزان ۲۰/۴ درصد است. بیش از ۵۵ درصد از نیروی کار فعال بازار کار کرج و استان البرز در بخش خدمات، بیش از ۴۰ درصد در بخش صنعت و کمتر از چهار درصد در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند.

با اینکه استان البرز از نظر کشاورزی وضعیت خوبی دارد ولی از آن‌جایی که عمده‌ی جمعیت این استان در شهر کرج ساکن هستند و از آن‌جایی که عمده‌ی آمار استخدام کرج مربوط به بخش‌های صنعت و خدمات است، درصد بخش کشاورزی در این زمینه، بسیار پایین است.

تعداد فرصت‌های شغلی و متقاضیان کار ثبت شده در مراکز کاریابی کرج

آمار فرصت های شغلی و متقاضیان کار در کرج

در سال ۱۳۹۸ مجموعا حدود ۳۹ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در مراکز کاریابی استان البرز به ثبت رسیده است. بیش از ۳۰ هزار نفر نیز در مراکز کاریابی استان البرز ثبت نام کرده‌اند و از این تعداد تنها حدود ۴۴۰۰ نفر استخدام شده‌اند.

از تعداد کل فرصت‌های شغلی ثبت شده در این استان، بیش از ۳۲ هزار فرصت شغلی مربوط به شهر کرج بوده و کمتر از ۱۸ هزار نفر نیز در مراکز کاریابی کرج ثبت‌نام کرده‌اند. با نگاهی به این آمار به راحتی می‌توان متوجه شد که کمبود فرصت‌های شغلی به نسبت متقاضیان کار در شهرستان‌های دیگر استان البرز مثل اشتهارد، ساوجبلاغ، طالقان، فردیس و نظر آباد، بسیار بیشتر از این کمبود در خود شهر کرج است.

آمار استخدام کرج که در سال ۱۳۹۸ از سوی مراکز کاریابی کرج اعلام شده، ۲۷۵۵ نفر است که از این تعداد، ۱۹۵۸ نفر آقا و ۷۹۸ نفر خانم بوده‌اند. با این وجود تعداد فرصت‌های کار در کرج برای خانم ها و آقایان چندان تفاوتی ندارد.

ارتباط وضع سواد با بیکاری و استخدام کرج و استان البرز

در سال ۱۳۹۸، بیش از ۴۹ درصد از آمار بیکاری در استان البرز، مربوط به قشر دارای تحصیلات دانشگاهی بوده است و تنها ۳۱/۸ درصد از آمار شاغلین در این استان دارای تحصیلات دانشگاهی بوده‌اند. جالب است که بدانید فارغ‌التحصیلان مقطع دبیرستان و پیش‌دانشگاهی نیز دقیقا سهم‌های مشابهی از آمار بیکاری و اشتغال استان را به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین، اگر می‌خواهید شانس بالایی برای استخدام شدن در بازار کار کرج داشته باشید، نیازی نیست که مدرک تحصیلی دیپلم یا مدرک دانشگاهی داشته باشید. با اینکه این استان یک استان صنعتی است و مشاغل خدماتی زیادی هم دارد و خیلی از فرصت‌های شغلی در این استان یا تخصصی هستند و نیاز به مدرک تحصیلی دانشگاهی دارند، اما همچنان آمار استخدام شدگان با مدارک تحصیلی پایین‌تر از دیپلم بسیار بالا است که نشان می‌دهد این استان فرصت‌های شغلی زیادی برای کارگران ساده دارد.

از تعداد حدود ۱۷ هزار و ۸۰۰ نفر ثبت نام کرده در مراکز کاریابی کرج در سال ۱۳۹۸، بیش از ۵ هزار نفر دارای مدرک تحصیلی لیسانس یا بالاتر و بیش از ۶ هزار و ۱۰۰ نفر دارای مدرک دیپلم بوده‌اند.

از ۲۷۵۵ نفر آمار استخدام کرج در سال ۱۳۹۸، بیش از ۱۰۰۰ نفر دارای مدرک تحصیلی دبیرستان و بیش از ۱۲۰۰ نفر دارای مدرک تحصیلی بالاتر از دیپلم بوده‌اند. با توجه با به چندین برابر بودن آمار متقاضیان کار دارای تحصیلات بالاتر از دیپلم در مقایسه با متقاضیان کار دارای تحصیلات دبیرستانی، می‌توان گفت که خیلی از فرصت‌های کار ثبت شده در شهر کرج، فرصت‌های کار غیرتخصصی و عمدتا نیازمند کارگر ساده بوده‌اند.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام کرج کلیک کنید.

استخدام کار نیمه وقت در کرج

کار نیمه وقت در کرج

کسب‌وکارهای کوچک تولیدی و خدماتی در دهه‌ی گذشته، با سرعت بالایی در کرج توسعه پیدا کرده‌اند. توسعه‌ی این کسب‌وکارها فرصت‌های کار نیمه وقت کرج را بسیار افزایش داده است. بسیاری از مشاغل خدماتی در شهر کرج به صورت دو یه سه شیفتی هستند و کارفرمایان معمولا برای هر شیفت ۴ ساعته یک نفر را استخدام می‌کنند.

مهم‌ترین صنایع استان البرز

استان البرز را می‌توان یکی از قطب‌های صنعتی کشور دانست. وجود کارخانه‌های متعدد در شهرک‌های صنعتی بزرگ در این استان و به ویژه در اطراف شهر کرج، فرصت‌های استخدام کارخانه کرج را بسیار بالا برده است. صنایع داروسازی، صنایع غذایی و صنایع پلیمری از مهم‌ترین صنایع این استان هستند. همچنین استخدام شرکت دولتی کرج نیز تقاضای زیادی در بین کارجویان دارد.

فرصت‌های استخدام برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های داروسازی و علوم زیستی

استخدام در داروسازی کرج

شاید بتوان مهم‌ترین صنعت در بازار کار کرج و استان البرز را صنعت داروسازی دانست. بزرگ‌ترین شرکت‌های داروسازی و تولید فرآورده‌های بیولوژیک در شهرک‌های صنعتی اطراف شهر کرج قرار دارند. از مهم‌ترین این شرکت‌ها می‌توان به گروه داروسازی برکت اشاره کرد که یکی از مهم‌ترین محصولات دارویی آن، واکسن کرونا به نام کووبرکت است که به زودی وارد بازار می‌شود. شرکت دارویی برکت با نماد «برکت» یکی از قوی‌ترین نمادهای فعال در بورس اوراق بهادار کشور نیز هست.

شرکت سیناژن نیز به طور تخصصی در زمینه‌ی تولید داروهای نوترکیب و فرآورده‌های بیولوژیک مثل فاکتور VIII انعقادی خون فعالیت دارد و یکی از بهترین شرکت‌ها برای استخدام فارغ‌التحصیلان رشته‌های زیست‌شناسی و بیوتکنولوژی در ایران است.

شرکت داروسازی آریوژن فارمد نیز از مهم‌ترین شرکت‌های دارویی و تولید کننده‌ی فرآورده‌های بیولوژیک است که به طور تخصصی در زمینه‌ی تولید واکسن و آنتی‌بادی‌های مونوکلونال فعالیت دارد. این شرکت نیز نیروهای انسانی خود را از میان فارغ‌التحصیلان رشته‌های زیست‌شناسی، شیمی، بیوتکنولوژی و داروسازی، جذب می‌کند و یکی از بهترین فرصت‌ها در بین آگهی های کاریابی کرج برای فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها است.

فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی صنایع غذایی و مهندسی شیمی

بخشی از صنایع غذایی کشور در شهرک‌های صنعتی حاشیه‌ی شهر کرج تولید می‌شود. از مهم‌ترین کارخانه‌های صنایع غذایی کرج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارخانه شیلتون (تن ماهی جنوب)
  • کارخانه چای دبش
  • زر ماکارون

وجود کارخانه‌های متعدد صنایع غذایی در شهرک‌های صنعتی استان البرز، شانس استخدام کرج برای رشته‌های مهندسی صنایع غذایی و مهندسی شیمی را بسیار بالا برده است.

مهاجرت شغلی به کرج

مهاجرت حرفه ای به کرج

همانطور که پیش از این گفتیم، شهر کرج همواره یکی از شهرهای مهاجرپذیر ایران بوده است. در گذشته، به دلیل مجاورت این شهر به تهران و نیز شهرک‌های صنعتی متعدد در حاشیه‌ی اتوبان تهران-کرج، میزبان مهاجرانی بود که از شهرستان‌ها به امید پیدا کردن کار در کرج با حقوق بالا به این شهر مهاجرت می‌کردند.

امروزه خود شهر کرج پر از فرصت‌های کسب‌وکار و فرصت‌های شغلی است و تعداد زیادی شهرک صنعتی در اطراف مرکز استان البرز وجود دارد که فرصت‌های استخدام کرج را بسیار بالا برده‌اند.

شهر کرج در گذشته‌ای نزدیک یکی از خوش آب و هوا ترین شهرهای ایران بود اما با ساخت شهرک‌های صنعتی متعدد در اطراف این شهر، امروزه، کرج یکی از آلوده‌ترین شهرهای ایران است. همچنین، قیمت مسکن مانند گذشته پایین نیست و کرج به یکی از گران‌ترین شهرهای ایران برای زندگی تبدیل شده است.

مهاجرت شغلی به این شهر تنها در صورتی که یک کار مناسب با حقوق و مزایای خوب در کرج پیدا کرده‌اید، توجیه پذیر است و به دلیل تقارن موج جمعیتی با بازه‌ی سنی استخدام، در حال حاضر مهاجرت به کرج به امید پیدا کردن فرصت شغلی در بازار کار کرج، کار چندان هوشمندانه‌ای نیست.

جمع‌بندی

شهر کرج، مرکز استان البرز و چهارمین شهر پرجمعیت کشور است. این شهر، یکی از مهاجرپذیرترین شهرهای کشور است. وجود فرصت‌های شغلی فراوان به دلیل شهرک‌های صنعتی متعدد در استان البرز، مجاورت به پایتخت و خط متروی تهران-کرج، باعث بهبود وضعیت بازار کار کرج شده است.

با وجود فرصت‌های شغلی متعدد، به دلیل اینکه اکثر جمعیت کرج در سن استخدام هستند، در حال حاضر آمار بیکاری این شهر، در مقایسه با خیلی از شهرهای بزرگ ایران، نسبتا بالا محسوب می‌شود. با این حال، انتظار می‌رود که با عبور موج جمعیتی کنونی از سن استخدام، در دهه‌ی آینده، رقابت برای تصاحب فرصت‌های شغلی در شهر کرج و استان البرز کاهش یابد.

مطالب مرتبط: آگهی‌های استخدام جدید

صنایع داروسازی، صنایع غذایی و صنایع پلیمری از مهم‌ترین صنایع استان البرز هستند و شانس استخدام کرج برای رشته‌های داروسازی، زیست‌شناسی، زیست‌فناوری، شیمی و مهندسی شیمی، بسیار بالا است.

منبع

سالنامه‌ی اطلاعات آماری کشور

نویسنده

دسته بندی :
استخدام شهرها
بدون دیدگاه