بررسی بازار کار و فرصت‌های استخدام یزد

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
بررسی بازار کار و فرصت‌های استخدام یزد

استان یزد یکی از استان‌های مرکزی کشورمان است که طی آخرین سرشماری سال 1395، حدود 1.138.533 نفر جمعیت داشته است. در شهر و استان یزد صنایع بزرگ و مشهوری وجود دارند که زمینه‌ساز ایجاد موقعیت‌های شغلی و استخدام یزد شده‌اند. اما آیا این حجم از اشتغال‌زایی و فرصت‌های شغلی پاسخگوی نیروی کار و فعال این استان هست؟ وضعیت بیکاری و اشتغال یزد در مقایسه با میانگین کشوری چگونه است؟ یک نیروی کار متخصص یزدی در چه شرکت‌ها و سازمان‌هایی می‌تواند مشغول به کار شود؟

برای مشاهده فرصت‌های استخدام یزد کلیک کنید.

در این مقاله از سایت استخدامی جاب ویژن قصد داریم در مورد بازار کار یزد و وضعیت بیکاری و اشتغال و فرصت‌های استخدام یزد صحبت کنیم و برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها و کارخانجات مهم یزد را به شما معرفی کنیم.

استخدام

همچنین در ادامه بهترین روش برای پیدا کردن آگهی‌های شغلی و استخدامی جدید یزد را نیز به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید هرچه زودتر شغل مناسبی در یزد پیدا کنید و استخدام شوید.

وضعیت بیکاری استان یزد

قبل از هرچیز وضعیت بازار کار و نرخ بیکاری استان یزد را در خلال سال های 1389 الی 1398 با یکدیگر بررسی خواهیم کرد تا دید جامع‌تری از وضعیت بازار کار استان یزد پیدا کنید. بر طبق آمارهای بدست آمده، نرخ بیکاری یزد به شرح زیر بوده است:

شاخص بیکاری یزدی‌ها در سال 1388 9 درصد بوده که از میانگین کشوری (11.9) پایین‌تر بوده و وضعیت بهتری داشته است.

در سال 1389 نرخ بیکاری در استان یزد اندکی افزایش داشته و به 9.4 رسیده که باز هم از میانگین کل کشور (13.5) پایین‌تر بوده است.

در سال 1390 میزان بیکاری استان یزد به پایین‌ترین میزان در ده سال گذشته رسیده و برابر با 6 بوده است.

در سال 1391 شاخص بیکاری یزد با افزایش قابل‌توجهی همراه بوده و به 10.2 افزایش پیداکرده است.

در سال 1392 نرخ بیکاری این استان مجدداً سیر نزولی داشته و به 6.5 درصد رسیده است.‌

در سال 1393 میزان نرخ بیکاری یزد برابر با 7.8 بوده و از میانگین کشوری (10.6) پایین‌تر بوده است.

در سال 1394 نرخ بیکاری یزد از میانگین کشوری بیشتر شده و به 11.2 رسیده است.

در سال 1395این شاخص همچنان سیر صعودی داشته و به 12.8 درصد افزایش پیدا کرده است.

در سال 1396 میزان بیکاری همانند سال قبل و برابر با 12.8 بوده و از نرخ بیکاری کل کشور (12.1) کمی بالاتر بوده است.

نرخ بیکاری استان یزد در سال 1397 برابر با 13.9 بوده که از نرخ بیکاری میانگین کشوری (12.1) بالاتر بوده است.

شاخص بیکاری یزدی‌ها در سال 1398 اندکی کاهش داشته و به 13.3 رسیده است.

نرخ بیکاری یزد

بررسی میزان مشارکت اقتصادی یزدی‌ها

بعد از بررسی وضعیت بیکاری در این استان، بد نیست نگاهی اجمالی بر میزان مشارکت اقتصادی یزدی‌ها نیز داشته باشیم. بر طبق آمار، در فاصله سالهای 1390 تا 1398 نرخ مشارکت اقتصادی مردم یزد سیر صعودی داشته و به بالاتر از میانگین کشوری بالاتر رسیده است.

در سال 1390 نرخ مشارکت اقتصادی استان یزد برابر با 35.6 بوده که اندکی از میانگین کشوری (36.9) پایین‌تر بوده است.

در سال 1391 میزان مشارکت اقتصادی یزدی‌ها با کاهش اندکی همراه بوده و به 35.4 رسیده است.

در سال 1392 نرخ مشارکت اقتصادی استان یزد افزایش داشته و به 36.6 رسیده است.

در سال 1393 این شاخص برابر با 36.5 بوده است.

در سال 1394 نرخ مشارکت اقتصادی یزد از میانگین کشوری (38.2) بیشتر بوده و برابر با 41.1 بوده است.

در سال 1395 این شاخص بااینکه اندکی کاهش داشته اما همچنان از میانگین کشوری (39.4) بالاتر بوده و برابر با 40.8 تخمین زده شده است.

در سال 1396 میزان مشارکت اقتصادی استان یزد به 42.2 و بالاترین میزان در ده سال گذشته رسیده است.

در سال 1397 نرخ مشارکت اقتصادی استان برابر با 42 درصد بوده است.

آخرین آمار مربوط به سال 98 است و نشان می‌دهد که میزان مشارکت اقتصادی این استان برابر با 41.6 بوده است. لازم به ذکر است این شاخص از نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور که برابر با 39.9 بوده بالاتر بوده است.

وضعیت اشتغال‌زایی و بازار کار استان یزد

وجود معادن و صنایع مختلف باعث اشتغال‌زایی زیادی در این استان شده است. استان یزد دومین استان معدنی و چهارمین استان توسعه‌یافته صنعتی به حساب می‌آید و همین موضوع باعث شده کارجویان زیادی از سایر شهرها نیز برای پیدا کردن کار و استخدام شدن به این استان مهاجرت کنند.

در واقع، بر اساس آخرین آمار رسمی، استان یزد بعد از استان تهران و البرز، سومین استان مهاجرپذیر کشور است. البته برخی معتقدند همین افزایش ورود مهاجران به یزد باعث کاهش فرصت‌های استخدامی برای یزدی‌ها و افزایش نرخ بیکاری مردم یزد شده است.

بااین‌حال، اکثر موقعیت‌های شغلی و استخدام یزد برای مشاغل ساده مثل کارگری و کار در کارخانه است و با اینکه کارگران زیادی برای استخدام به یزد مهاجرت می‌کنند، همچنان با مهاجرت نخبگان و متخصصان به استان‌های دیگر و حتی خارج از کشور مواجه هستیم. به‌این‌ترتیب، روز به روز بر میزان بیکاران دارای تحصیلات دانشگاهی افزوده می‌شود و نیاز است اقدامات مقتضی در این رابطه انجام شود.

رزومه ساز

بر اساس آمار منتشر شده توسط خبرگزاری ایرنا، تعداد بیکاران دارای تحصیلات دانشگاهی استان یزد در سال 1397 برابر با 28 هزار و 494 نفر بوده که نسبت به سال قبل، 5 هزار و 83 نفر افزایش داشته است. نکته دیگر عدم توازن و تناسب بین اشتغال مردان و زنان یزدی است و میزان بیکاری چه در زنان روستایی و چه در زنان تحصیل کرده از مردان بیشتر است.

لازم به ذکر است استان یزد از بین 24 رشته صنعتی در 6 رشته کانی غیرفلزی، نساجی، فلزات اساسی، ماشین‌آلات برقی، تولیدات پلاستیکی، لاستیکی و کاغذی از سهم بالای میانگین برخوردار است و وضعیت مطلوبی دارد. چنانچه سایر رشته‌ها نیز رونق خوبی پیدا کنند و از ظرفیت‌های طبیعی، علمی، انسانی و فرهنگی استان یزد استفاده بهینه‌تری شود می‌توان امیدوار به افزایش موقعیت‌های شغلی و استخدام یزد و کاهش نرخ بیکاری استان بود.

معرفی صنایع و کارخانجات اشتغال‌زای یزد

علاوه بر گردشگری، استان یزد از گذشته یکی از تولیدکنندگان مطرح فرش و پارچه بوده است و به همین دلیل، امروزه نیز صنعت بافندگی و کارخانجات نساجی مختلفی در این استان وجود دارند و باعث افزایش فرصت‌های استخدام یزد شده‌اند.

همچنین معادن زیادی نیز در استان یزد وجود دارند که به دلیل حجم بالای ذخایر معدنی، استان یزد را به «بهشت معادن» تبدیل کرده‌اند و بسیاری از فرصت‌های شغلی و استخدام یزد مربوط به همین معادن ارزشمند هستند. در حال حاضر استان یزد بعد از کرمان، دومین استان معدنی ایران است و از 60 نوع ماده معدنی کشور حدود 50 نوع آن در یزد وجود دارد. معدن سرب و روی مهدی آباد، معدن سنگ آهن چادرملو و چغارت بافق و معدن سرب و روی کوشک بافق از جمله معادن بزرگ و مهم استان یزد هستند.

صنعت نساجی و بافندگی، تولید و بافت فرش ماشینی، صنعت شیرینی سازی و تولید شیرینی‌های سنتی یزدی مثل قطاب، باقلوا و پشمک نیز از جمله کسب‌وکارهای پررونق و اشتغال‌زای استان یزد هستند. در ادامه به برخی از صنایع، کارخانجات و شرکت‌های معروف یزدی اشاره می‌کنیم:

صنعت گردشگری یزد

صنعت گردشگری و توریسم

شهر یزد یکی از شهرهای تاریخی و قدیمی ایران و بناهای تاریخی و سنتی ارزشمندی در این شهر وجود دارد. این شهر در سال 1396 به دلیل معماری تاریخی و سنتی‌اش در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. بنابراین صنعت گردشگری و توریسم یکی از نقاط قوت اقتصاد این استان است و سالیانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از بناهای تاریخی و بافت سنتی یزد به این استان سفر می‌کنند. رونق گردشگری باعث رونق اقتصادی و به وجود آمدن فرصت‌های شغلی مرتبط با گردشگری شده است. افزایش میهمان سراها و هتل‌ها و رستوران‌ها برای پذیرایی از گردشگران منجر به افزایش مشاغلی چون راهنمای گردشگری شده است.

کارخانه نساجی و بافندگی یزدباف

این کارخانه در سال 1335 در شهر یزد تأسیس شده و در طول چندین دهه فعالیتش به یکی از بزرگ‌ترین کارخانجات نساجی خاورمیانه تبدیل شده است. کارخانه یزدباف با استفاده از جدیدترین و مدرن‌ترین ماشین‌آلات و دانش روز دنیا انواع پارچه‌های پنبه‌ای، الیاف مصنوعی و ترکیب آن‌ها را تولید می‌کند. شرکت نساجی یزد باف نقش مهمی در ایجاد موقعیت شغلی و استخدام یزد داشته و در حال حاضر بیش از 1400 پرسنل و متخصص دارد.

گروه ستاره کویر

گروه ستاره کویر با در سال 36 و با برند فرش ستاره کویر یزد کار خود را آغاز کرده است و امروزه در زمینه‌های مختلف به تولید الیاف رنگی، نخ اکرلیک و پلی پروپیلن و بافت فرش ماشینی مشغول است. در حال حاضر برند فرش ستاره کویر یزد و فرش خاطره کویر یزد دو شرکت مطرح و اشتغال‌زای این گروه تجاری هستند و فرصت‌های شغلی زیادی در این زمینه ایجاد کرده‌اند.

این شرکت علاوه بر بازار داخلی، محصولات خود شامل انواع گلیم، جاجیم، گلیم فرش و فرش ماشینی را به بازارهای خارجی هم صادر و عرضه می‌کند.

کارخانه فولاد آلیاژی ایران

استان یزد در زمینه تولید فولاد نیز بسیار فعال است و کارخانجات متعددی در این زمینه در یزد فعالیت می‌کنند. کارخانه فولاد آلیاژی ایران یکی از بزرگ‌ترین و مطرح‌ترین تولیدکنندگان فولاد آلیاژی در خاورمیانه و یکی از مدرن‌ترین کارخانجات فولاد آلیاژی در دنیا به حساب می‌آید و در سال 1378 به بهره‌برداری رسیده است.

این شرکت فولادهای آلیاژی با بهترین کیفیت و مطابق با استانداردهای روز دنیا تولید می‌کند که این محصولات در صنایع نفت و پتروشیمی، ابزارسازی، ساخت لوازم پزشکی و جراحی، صنایع خودروسازی و ماشین سازی و … کاربرد گسترده‌ای دارند.

معادن یزد

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

در استان یزد معادن زیادی وجود دارند که باعث رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در این استان شده‌اند. معدن چادرملو یکی از این معادن است که در دامنه شمالی کوهه‌ای چاه محمد و در فاصله 180 کیلومتری از شهر یزد قرار گرفته است. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال 1371 تأسیس شده و مسئولیت اکتشاف، استخراج و بهره برداری از این معدن را بر عهده دارد.

از جمله تولیدات و فعالیت‌های این شرکت می‌توان به تولید کنستانتره، سنگ آهن دانه بندی شده و کنستانتره آپاتیت اشاره کرد. محصولات این شرکت به ویژه در مجتمع‌های فولادسازی کاربرد دارند؛ زیرا سنگ آهن ماده اولیه اصلی لازم در صنایع فولاد است.

بهترین فرصت‌های استخدام یزد در جاب ویژن

سایت کاریابی جاب ویژن مورد اعتماد بزرگ‌ترین و برترین سازمان‌ها و شرکت‌های کشور است و روزانه صدها آگهی استخدام جدید در این سایت منتشر می‌شوند. استان یزد نیز بخش قابل توجهی از این آگهی‌ها را به خود اختصاص داده و با کمی جستجو می‌توانید موقعیت شغلی مناسبی برای خود در یزد پیدا کنید.

وجود فیلترها و امکانات متعدد جاب ویژن به کارجویان کمک می‌کند تجربه کاربری بهتری داشته باشند و آگهی‌های موردنظرشان را سریع‌تر و راحت‌تر پیدا کنند. یکی از فیلترهای کاربردی، امکان انتخاب شهر و استان است. کارجویان عزیز یزدی می‌توانند از منوی انتخاب شهر در صفحه اصلی، گزینه تمامی شهرهای یزد را انتخاب کنید تا تنها آگهی‌های استخدام یزد به شما نمایش داده شود.

مطلب مرتبط: مشاهده آگهی‌های استخدام شهرهای استان یزد

همچنین، در صورتی که تمایل دارید آگهی‌های استخدام مربوط به شهر یزد یا یک شهر دیگر از استان را جستجو کنید کافی است از همان منو، نام شهر موردنظر را انتخاب کنید و روی دکمه جستجو کلیک کنید. در سایت جاب ویژن، امکان فیلتر کردن جستجوی مشاغل یزد به تفکیک این شهرها وجود دارد: یزد، اردکان، میبد، بافق، ابرکوه، تفت، مهریز، خاتم، اشکذر و مروست.

چطور از جدیدترین فرصتهای استخدام یزد مطلع شوم؟

علاوه بر جستجوی موقعیت شغلی در سایت، شما این امکان را دارید که از طریق فعال سازی ایمیل اطلاع رسانی از آگهی‌های استخدام جدید یزد باخبر شوید. با فعال کردن این گزینه، هر هفته منطبق‌ترین موقعیت‌های شغلی با توجه به رزومه کاریتان برای شما ارسال می‌شود.

همچنین، جدیدترین فرصت‌های استخدامی از طریق شبکه‌های اجتماعی مثل کانال تلگرام و لینکدین و اینستاگرام هم منتشر می‌شود. بنابراین با عضویت در کانال تلگرام جاب ویژن و دنبال کردن اکانت جاب ویژن در لینکدین می‌توانید هرروز از بهترین موقعیت‌های شغلی یزد و سایر شهرها مطلع شوید و در صورت تمایل، رزومه خود را برای آن‌ها ارسال کنید.

جمع‌بندی

استان یزد، این استان کویری و مرکزی ایران با ابنیه‌های تاریخی و معماری ارزشمند و وجود معادن و ذخایر طبیعی فراوان، نقش مهمی در چرخه اقتصاد کشور ایفا می‌کند. وجود 60 نوع معدن، استان یزد را به بهشت معادن ایران تبدیل کرده است و باعث رونق اقتصادی جذب سرمایه‌گذاران و البته ایجاد فرصت‌های استخدامی در یزد شده است. علاوه بر این، صنایع دیگری مثل نساجی، شیرینی سازی و کارخانه تولیدی و بافت فرش ماشینی از جمله صنایع و کسب و کارهای مطرح و اشتغال‌زای یزد هستند.

کارجویان عزیز یزدی می‌توانند با جستجو در سایت جاب ویژن از جدیدترین موقعیت‌های استخدام یزد باخبر شوند و رزومه کاری خود را برای آن‌ها ارسال کنند. امیدواریم جاب ویژن بتواند در مسیر کاریابی و پیدا کردن شغل ایده آل به شما کمک کند و هرچه زودتر به مرحله شیرین استخدام برسید.

منبعسازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد

 

نویسنده

دسته بندی :
استخدام شهرها
بدون دیدگاه