گوش دادن به موسیقی در هنگام کار چه تاثیری بر ما دارد؟

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 4دقیقه
گوش دادن به موسیقی در هنگام کار چه تاثیری بر ما دارد؟

بسیاری از ما تمایل داریم در هنگام کار کردن به موسیقی گوش دهیم و معتقدیم تمرکز کاری را بیشتر می‌کند. در مقابل کسانی هم هستند که گوش دادن به موسیقی در هنگام کار را عامل عدم تمرکز خود می‌دانند. اما واقعا گوش دادن به موسیقی چه تاثیری بر عملکرد و بازده کاری دارد؟

استخدام

پاسخ دادن به این سوال‌ کمی دشوار است هرچند که مطالعات زیادی در رابطه با گوش دادن به موسیقی در هنگام کار انجام شده‌اند و نتایج متفاوتی را هم در بر داشتند. علت متفاوت بودن نتایج می‌تواند این باشد که اثر موسیقی روی عملکرد انسان در کار پیچیده است. این اثر در واقع نه خوب است و نه بد؛ کاری که انجام می‌شود، نوع موسیقی‌ای که شنیده می‌شود و تیپ شخصیت فردی که کار را انجام می‌دهد، همگی روی این مساله تاثیر دارند.

در این مقاله از سایت جاب ویژن قصد داریم درباره اثرات گوش دادن به موسیقی در هنگام کار روی افراد مختلف صحبت کنیم و بهترین نوع موسیقی برای گوش دادن هنگام کار را با هم بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

در هنگام کار به کدام نوع از موسیقی گوش دهیم؟

در هنگام کار به چه موسیقی ای گوش دهیم

گوش دادن به موسیقی در هنگام کار قواعدی دارد که در صورت پیروی از آن‌ها، می‌توانید همچنان با حفظ تمرکز خود، کارهایتان را پیش ببرید. در ادامه این قواعد را نام می‌بریم.

هنگام انجام کارهای تکراری موسیقی گوش کنید

تحقیقات نشان داده‌‎اند کسانی که هنگام انجام امور تکراری به موسیقی گوش می‌کنند، کارشان را سریع‌تر انجام می‌دهند و دچار اشتباهات کمتری می‌شوند. گوش دادن به موسیقی مورد علاقه، به شما احساس آرامش و رضایت می‌بخشد و در نتیجه تمرکزتان بالا می‌رود.

هنگام کار، موسیقی جدید گوش نکنید

گوش کردن به یک آهنگ جدید برای اولین بار، با غافلگیری و تازگی همراه است و بدن در مواجهه با این تازگی، دوپامین ترشح می‌کند که باعث احساس رضایت شما می‌شود. این موضوع می‌تواند به مرور، موسیقی را از کاری که در حال انجامش بودید برایتان جذاب‌تر کند و حواس شما را به خود معطوف کند و در دراز مدت کیفیت کارتان را کاهش دهد. پس سعی کنید فهرست پلی لیست خود را از آهنگ‌هایی درست کنید که قبلاً شنیده‌اید.

موسیقی کُرال را فراموش نکنید

موسیقی می‌تواند روز کاری متفاوتی را برای شما به ارمغان بیاورد. برای ایجاد احساس آزادی، جلوگیری از خمودگی، دوری از مسایل دنیوی یا در مواجه با امور تکراری، حجم صدای آهنگ را بالا ببرید. بهتر است لیستی از آهنگ‌های مورد علاقه را برای خود ایجاد کنید و در صورتی که فعالیت شما شامل گفتگو با افراد مختلف می‌شود، به سراغ موسیقی‌های فاقد شعر بروید.

همچنین به موسیقی‌هایی با اشعار پیچیده و یا موسیقی‌های خشن و پرقدرت نیز گوش ندهید. این نوع موسیقی‌ها تا حد زیادی تمرکز شما را کاهش می‌دهند. در مقابل موسیقی کلاسیک می‌تواند پیشنهاد خوبی برای گوش دادن در هنگام کار باشد.

در هنگام انجام چه کارهایی به موسیقی گوش دهیم؟

هنگام یادگیری موسیقی گوش نکنید

فرایند یادگیری نیازمند تحلیل یا به خاطرسپاری دستورالعمل‌ها یا اطلاعات جدید توسط مغز است. اما وقتی در حال گوش دادن به موسیقی در هنگام کار باشید، مغز شما مجبور می‌شود علاوه بر پردازش این دستورالعمل‌ها یا اطلاعات، داده‌های صوتی را که در معرض آن قرار گرفته‌اید، نیز پردازش کند. به همین دلیل ممکن است مغزتان از دستورالعمل‌ها یا اطلاعاتی که دریافت می‌کند برداشت نادرستی داشته باشد؛ مثلاً میان آنها ارتباط نادرستی برقرار کند یا در اندازه‌گیری میزان اهمیت اطلاعاتی که باید به خاطر بسپارد دچار اشتباه شود.

بنابراین، اگر باید در محل کار خود چیزی یاد بگیرید، بهترین کار این است که به موسیقی گوش ندهید، به ویژه اگر یادگیری شما حالت کلامی دارد و موسیقی مورد نظرتان نیز باکلام باشد.

لینک مرتبط: فواید شوخ طبعی در محیط کار

برای رهایی از سر و صدای محیط موسیقی گوش کنید

برای رهایی از سروصدای محیط موسیقی گوش کنید

اگر محل کارتان پر سر و صداست، مغز شما سعی خواهد کرد تمام داده‌هایی را که از دل این سر و صدا می‌تواند استخراج کند، پردازش کند. این پردازش داده به انرژی نیاز دارد؛ انرژی‌‎ای که در غیر این صورت می‌توانستید برای متمرکز شدن روی کار خود از آن بهره ببرید. سر و صدای زیاد، سطح هورمون‌های استرس موسوم به کورتیزول را نیز افزایش می‌دهد.

این تغییرات هورمونی عملکرد اجرایی مغز را با اشکال مواجه می کند. به این ترتیب کارایی ما ممکن است کاهش یابد، حتی اگر کاری که باید انجام دهیم با یادگیری همراه نباشد. در این سناریو، گوش دادن به موسیقی در هنگام کار می‌تواند مفید واقع شود.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ چگونه دنبال کار بگردیم؟

گوش دادن به موسیقی در هنگام کار روی چه کسانی تاثیر مثبت دارد؟

دانشمندان برای بررسی این فرضیه از ۱۴۲ دانشجو درخواست کردند که دو کار را انجام دهند؛ یکی از وظایف ساده و یکی دیگر پیچیده بود. سوژه‌ها این کارها را یا در سکوت یا حین پخش موسیقی متن (ساده یا پیچیده) انجام دادند. موسیقی پیچیده‌تر سبک بیس داشت و بخش‌‎هایی از آن با طبل نواخته می‌شد.

نتایج بسیار عجیب و برخلاف پیش‌بینی‌ها بودند. در واقع محققان دریافتند افرادی که حین کار تحت تاثیر محرک‌های بیرونی قرار می‌گیرند (مثلا افرادی که حین تماشای تلویزیون، گوشی خود را چک می‌کنند) کمتر می‌توانند حین کار کردن به موسیقی گوش دهند. در واقع این افراد بیشتر از دیگران تمایل داشتند که حین کار به موسیقی گوش دهند، اما در زمان انجام کارهای پیچیده بهترین عملکرد را در سکوت از خود به نمایش می‌گذاشتند. در مقابل همتایان آن‌ها که کمتر تحت تاثیر محرک‌های بیرونی قرار می‌گرفتند، بهترین عملکرد را حین پخش موسیقی از خود به نمایش گذاشتند.

رزومه ساز

این واقعیت در مورد کارهای ساده‌ای که به داوطلبان محول شده بود هم صدق می‌‎کرد. افرادی که منتظر دریافت محرک‌های بیرونی بودند، بهترین عملکرد را زمانی از خود به نمایش می‌گذاشتند که هیچ موزیکی پخش نمی‌شد یا موسیقی متن ساده‌ای در پس زمینه شنیده می‌شد. در عین حال آن‌هایی که دیرتر از کار خسته می‌شدند، بهترین عملکرد را با پخش موسیقی پیچیده از خود به نمایش می‌گذاشتند.

این نتایج نشان می‌دهند افرادی که به دنبال محرک‌های بیرونی هستند، در زمان انجام فعالیت‌های متعدد توجه‌شان از مساله اصلی پرت می‌شود (مثلا کار کردن و گوش دادن به موسیقی) اما چنانچه آن‌ها را صرفا با یک وظیفه تنها بگذارید به شدت جذب آن می‌شوند. درعین حال افرادی که در سمت دیگر این طیف قرار دارند از عوامل محرک بیرونی سود می‌برند و می توانند ذهن خود را معطوف به کارشان کنند.

مطلب مرتبط: معرفی بهترین پادکست‌ها و کتاب‌ها در حوزه کسب و کار

جمع‌بندی

در نهایت می‌توان گفت که موسیقی می‌تواند تفاوت زیادی در روزهای کاری شما به وجود بیاورد. اگر سر و صدای محیط کار نمی‌گذارد کارتان را به درستی انجام دهید، یا مشغول انجام کار تکراری و یکنواخت هستید، هدفون خود را روی گوش‌هایتان گذاشته و از گوش دادن به موسیقی در هنگام کار لذت ببرید.

ترجیحاً فهرست پلی‌لیست خود را از آهنگ‌هایی درست کنید که قبلاً شنیده‌اید و اگر کاری که مشغول انجامش بوده‌اید به نوعی با پردازش زبان همراه است، موسیقی بی‌کلام گوش کنید. اگر باید چیزی یاد بگیرید، پیش از آنکه یادگیری را آغاز کنید می‌توانید با گوش سپردن به موسیقی، اندکی خلق و خوی خود را بهبود ببخشید. فراموش نکنید که همه‌ی این‌ها بستگی به نوع شخصیت شما دارد و یک قانون کلی و قابل تعمیم نیست.

نویسنده

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
2 دیدگاه